به گزارش ایرنا به نقل از استانداری قم ، سید مهدی صادقی یکشنبه شب در دیدار صمیمی با مردم روستای مهرزمین بخش خلجستان قم افزود: حمایت از طرح های اشتغالزا از مهمترین اقدامات مسئولان برای گسترش اشتغال در کشور است.
وی با اشاره به خدمات زیرساختی ارائه شده به روستائیان طی 40 ساله انقلاب اسلامی افزود: بخش های استان قم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مسئولان ادوار مختلف برای حل مشکلات مردم تلاش نموده اند.
قم با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ این استان دارای پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفرآباد و پنج شهر قم، قنوات ، کهک، دستجرد و جعفریه ، 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
وی در ادامه لوله کشی خط گاز و دسترسی آب به مناطق مختلف بخش خلجستان را از برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم عنوان و اضافه کرد: امیدواریم با همت مسئولین بتوانیم هرچه سریعتر برخورداری مردم این مناطق از این نعمات را فراهم سازیم.
استاندار قم در ادامه بحث انتقال آب از سرشاخه های دز را مورد توجه قرار داد و با اشاره به هزینه های بالای انتقال آب گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته همچنان با مشکلات کم آبی در استان قم روبرو هستیم.
صادقی در ادامه کشاورزی را مهمترین بخش جهت صرفه جوبی در مصرف آب عنوان و تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری بایستی در دستور کار باشد و مسئولین جهت آگاهی بخشی به مردم و ارائه ی تسهیلات اهتمام لازم را داشته باشند.
بازدید از خط تغذیه گاز در مجاورت شهر جعفریه، بازدید از پروژه گازرسانی داخل روستاهای مسیر حرکت در دهستان قاهان، بازدید از پروژه آبرسانی مجتمع سه روستای بنابر، جمیزقان و قاهان از برنامه های سفر استاندار قم به بخش خلجستان بود.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل 2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست. ابتدایی ترین روستای این بخش 60کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات کشاورزی خلجستان شامل توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.
بخشدار خلجستان قم نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: طرح گازرسانی به 33 روستای دهستان قاهان واقع در این بخش که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حال انجام است.
سید داود حاج حسینی افزود: این طرح فروردین ماه امسال توسط رئیس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد و پیش بینی می شود در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح که هزینه آن 300 میلیارد ریال برآورد شده، 13 هزار جمعیت ثابت و فصلی این روستاها از نعمت گاز برخوردار می شوند.
به گفته وی، تاکنون 10 کیلومتر لوله کشی خط انتقال گاز به این روستاها انجام شده و تا اتمام طرح باید 10 کیلومتر دیگر نیز لوله کشی شود.
حاج حسینی به اجرای طرح مجتمع آبرسانی سه روستای قاهان، بنابر و جمیزقان نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح که فروردین ماه امسال آغاز شده با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال انجام است.
وی اضافه کرد: اعتبار این طرح 10 میلیارد ریال است که در راستای جلوگیری از هدررفت آب این روستاها اجرا می شود و پیش بینی شده تا شهریورماه سال آینده به اتمام برسد.
7403/ 6133/ تنظیم: محسن آقاگلی ** انتشار- مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.