به گزارش عصر سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اظهار داشت: در زمینه ترویج ارزش های دفاع مقدس بر اساس تفاهمنامه بین حوزه های علمیه و سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، گام هایی برداشته شده تا طلاب جوان در مسیر تحصیل خود با این فرهنگ به خوبی آشنا شوند.
وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس پیشگام ترویج و پاسداشت و زنده نگهداشتن حماسه سال های ایثار و شهادتی است که از جریان عاشورا نشات گرفته شده است.
وی با اشاره به این که حضرت سیدالشهدا(ع) برای ماندگاری پیام حماسه عاشورا مهندسی ویژه ای داشتند، تاکید کرد: بیش از 10 ویژگی در جریان عاشورا وجود دارد که به نهضت حسینی(ع) جلوه خاصی بخشیده و از آن یک جریان ماندگار خلق کرده است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ارتباط این مرکز علمی با بسیاری از کشورهای جهان، خاطرنشان کرد: در این کشورها می بینیم که آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان هر سال تجلی و شکوه بیشتری نسبت به سال قبل پیدا می کند و امروز پرچم سیدالشهدا(ع) در نقاطی از عالم برافراشته شده که کسی تصورش را هم نمی کرد.
وی محو شدن جریان عاشورا را خطر بزرگی برای آن برشمرد و افزود: امام حسین(ع) از ابتدا برای این که عاشورا محو نشود تدابیری اجرا کردند که خطر محو و نابودی، این جریان عظیم و شهادت یاران باوفایش در کربلا را تهدید نکند و لذا با آن کیفیت دست به قیام علیه ظلم زدند تا پیام آن به طور کامل منتقل شود.
وی پیوند پیام عاشورا با مفهوم شهادت را راز ماندگاری آن خواند و یادآور شد: امروز ثبت و ضبط حماسه سال های انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، استمرار جریان عاشورای حسینی(ع) است.
وی ماندگار ماندن هر قیام و نهضتی را از بایسته های آن نهضت برشمرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) هم مرتب ثبت و ضبط جریان های انقلاب را مورد تاکید قرار می دادند.
اعرافی بیان کرد: انقلاب اسلامی از درون و برون موج و جریان سازی داشته و ماندگار بوده است و باید همانند جریان عاشورا توام با پیام رسانی و حفظ آثار آن باشد.
وی افزود: در بسیاری از کشورها سرمایه گذاری های کلانی شده است تا خاطرات جنگ ها و رشادت های سربازان شان زنده نگهداشته شود و به خصوص این موضوع در کشور ما به لحاظ انطباق با منطق دینی و دنیایی و بشری و مسئولیت نسبت به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به وضعیت ممتاز قم در دوران انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: قم پایگاه انقلاب اسلامی و ذخیره و گنجینه بی پایانی از خاطرات و حوادث مهم است و به خصوص امروز افرادی از هر روستا و شهر کشور و از حدود 120 کشور جهان در این شهر حضور دارند.
امام جمعه موقت قم، ترویج فرهنگ انقلاب را دارای ظرافت ها و پیچیدگی ها و نیازمند کار و تلاش روزافزون دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ابزار هنر در ترویج ارزش ها تاکید دارند و در همه کارها ضمن رعایت اخلاص، باید توجه به انتقال هنرمندانه و افزایش جذابیت آن برای نسل جوان نیز مدنظر قرار گیرد، لذا سرمایه گذاری مناسب، کار روانشناسی و کارشناسی و بهره مندی از نظر صاحبنظران به منظور اثربخشی مضاعف در این زمینه بسیار ضروری است.
اعرافی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی برای احصاء مدخل های دانشنامه انقلاب و دفاع مقدس قم در بخش حوزه های علمیه و همچنین موزه آرایی انقلاب و دفاع مقدس قم و حماسه جبهه مقاومت و مدافعان حرم، افزود: هر اقدامی که در استان قم انجام می شود، فرااستانی است و به استان ها و شهرهای دیگر نیز منتقل می شود و بازتاب وسیعی نیز در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد داشت و ان شاءالله موزه قم محل شایسته ای برای آشنایی زائران و میهمانان خارجی با جریان تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شود.
احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم نیز در این دیدار، گزارشی از اقدام های صورت گرفته در زمینه برنامه ریزی مراسم انتقال، تشییع و تدفین شهدای گمنام و ساخت یادمان های مربوطه، دانشنامه، موزه انقلاب و دفاع مقدس و ساختار هیات امنایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارائه کرد.
پنجشنبه هفته جاری استان قم میزبان هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس است.
8138/ 1175 تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.