به گزارش ایرنا، عزاداران سوگوار در شهر قم به یاد مظلومیت امام حسین(ع)، یاران باوفایش همراه با قافله زائران سومین امام شیعیان، در غم فرو رفته‌اند و ارادتمندان به آن حضرت سوگنامه فراق را زمزمه می‌کنند.

شیفتگان شهید دشت نینوا درقالب دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی از نقاط مختلف شهر قم، خود را به حرم کریمه اهل بیت(س) رسانده و در غم جانکاه شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می‌ریزند.
جاماندگان پیاده روی عظیم اربعین، امروز با حضور و عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) دل‌های شکسته خویش را به مضجع شریف این بانوی آب و آیینه گره زدند تا در حریم کبریایی این بانوی با کرامت غبار دل را بزدایند.

پرچم های سیاه برافراشته بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه(س)، خیابان‌ها و حضور هیات های سینه زن و زنجیر زن سیاه پوش بر گرداگرد حرم مطهر، غوغایی از عشق به سید و سالار شهیدان در قم ایجاد کرده و ندای سوزناک «یاحسین ما را نیز به کربلا برسان» جاماندگان اربعین حسینی، اشک را از دیدگان عزاداران جاری ساخته است.
حضور دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف کشور نیز بر شکوه آیین اربعین حسینی در قم افزوده است و سوگواران ندای «یا حسین»  را در فضای این شهر طنین انداز کرده‌اند.
ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیشب تا واپسین ساعات با حضور در مراسم سوگواری، عزاداری کردند امروز نیز دسته دسته خود را به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رسانده و در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه ‌زن و زنجیرزن به یاد امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.
امروز در سایر مکان های مذهبی قم بـه ویـژه مسجد مقدس جمکران نیز آیین باشکوه اربعین حسینی برپاست و سخنرانان به بیان رشادت های سـرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و نقش قیام عاشورا در حفظ اسلام می‌پردازند.
در بیوت و دفاتر مراجع تقلید و علما و هم چنین دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز مراسم عزاداری و سوگواری اربعین حسینی با حضور روحانیان و قشرهای مختلف مردم ترتیب یافته و سخنرانان مناقب و فضائل امام حسین(ع) و درس های این نهضت و واقعه را تبیین می‌کنند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز در اربعین حسینی با برپایی هیات های عزاداری، در اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به سر و سینه می‌زنند.
امروز عزاداران حسینی در جای جای قم نیز پس از مراسم سوگواری، زیارت اربعین را زمزمه می‌کنند تا از راه دور قلب‌های پس از عشق به امام حسین(ع) را رهسپار کربلای معلی کنند و در میان خیل عظیم دلسوختگان در این مکان مقدس ناله سر دهند.
 بیستم صفر سال 61 هجری قمری، همزمان با چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، جابربن عبدالله انصاری، صحابی برجسته پیامبر(ص) به عنوان نخستین زائر شهدای نینوا، وارد کربلا و این سنت از همان سال بنا نهاده شد. حفظ و گسترش سنت در سال های بعد توسط ائمه اطهار(ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفته به گونه ای که در روایتی، امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های مومن را زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین ذکر کرده اند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.