به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نرم افزار «نورالولایه 2» مشتمل بر یک هزار و 222 جلد کتاب پیرامون ولایت و امامت، دانشنامه «فضائل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت» در 236 جلد کتاب و دانش نامه «تاریخ تشیع» در 400 جلد کتاب می باشد.
وی با بیان این که نرم افزارهای جدید این موسسه قابلیت های ویژه ای نسبت به نسخه های قبلی دارد، گفت: این نرم افزارها در بستر استاندارد تولید می شود که این بستر دارای ویژگی های مهمی از جمله بهبود و انعطاف در جستجو، تسهیل در بازیابی اطلاعات در شکل های مختلف، سازگاری با سیستم های مختلف رایانه ای و قابلیت به روز رسانی از طریق ارتباط برخط می باشد.
وی با اشاره به ویژگی های محصولات جدید این موسسه تحقیقاتی افزود: نرم افزار «نورالولایه2» گنجینه از منابع مربوط به امامت و ولایت شامل آثار کلامی است، در دانش نامه «فضائل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت»، تمام فضائل اهل بیت(ع) در منابع مختلف اهل سنت که آثار متعددی است جمع آوری شده، ضمن این که در نرم افزار «تاریخ تشیع» برای نخستین بار به شیعه از منظر تاریخی توجه شده و در این راستا منابع مختلف را تجمیع کرده است.
وی، نرم افزارها و تولیدات موسسه نور را پژوهشی و علمی برشمرد و گفت: کمتر فعالیت و پژوهشی در علوم اسلامی در کشور وجود دارد که مستقیم یا با واسطه مبتنی بر تولیدات مرکز تحقیقاتی نور نباشد، به گونه این که فعالیت های علمی این مرکز موجب جلب اعتماد پژوهشگران به نرم افزارهای این موسسه شده است.
بهرامی، محصولات موسسه نور را به 2 دسته نرم افزاهای کتابخانه ای و دانشنامه ای تقسیم کرد و افزود: نرم افزارهای دانشنامه، علاوه بر ارائه کتابخانه قابلیت های موضوعی برای دسترسی به محتوا دارد که حجم گسترده ای از قابلیت ها را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

** نورالولایه، نرم افزاری جامع پیرامون ولایت و امامت است
وی اظهار داشت: نورالولایه 2 کتابخانه ای مشتمل بر 555 عنوان در یک هزار و 222 جلد کتاب در زمینه امامت و ولایت، حجم گسترده ای از اطلاعات را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.
مدیرگروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) بیان کرد: کلام شیعی، منابع و ادله امامت، ادله قرآنی ولایت، نقد و پاسخ به شبهات، نقد مبانی دیدگاه های اهل سنت، مناظرات، نقد وهابیت و سرگذشتنامه ها محورهای این نرم افزار است.
وی همچنین با اشاره به ویژگی های دانشنامه «فضائل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت» گفت: 85 عنوان در 236 جلد کتاب پیرامون فضائل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت جمع آوری شده است که این کتاب ها علاوه بر منابع اهل سنت، کتاب هایی که عالمان شیعه بر اساس منابع اهل سنت پیرامون فضائل اهل بیت(ع) نوشته اند را نیز شامل می شود.
بهرامی، وجود درخت واره با 2 هزار و 300 موضوع و اتصال آن به 33 عنوان کتاب را از جمله ویژگی های این نرم افزار دانست و گفت: پژوهشگر بر اساس این توانمندی در نرم افزار می تواند به سادگی به این موضوع ها و کتاب های منابع روایی اهل سنت دسترسی داشته باشد.
وی با بیان این که محتوای این نرم افزارها به زبان های فارسی و عربی و رابط کاربری آنها به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی است تصریح کرد: نرم افزار «فضائل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت» در سرفصل های معرفی اهل بیت(ع)، مناقب و فضائل اهل بیت(ع)، حقوق الهی اهل بیت(ع) و نیز اهل بیت(ع) در نگاه دیگران تدوین شده است.

** دانش نامه «تاریخ تشیع» نخستین مرجع علمی از تاریخ شیعه
مدیر پروژه دانش نامه تاریخ تشیع نیز در این نشست با بیان این که این نرم فزار دارای بخش های مختلف کتابخانه، بانک مقالات، دایره المعارف و نگارخانه است اظهار داشت: از رسالت های این نرم افزار بررسی فراز و نشیب های مذهب تشیع از ابتدا تا قرن حاضر و تبیین پایگاه فرهنگی و تمدنی و حیات سیاسی و اجتماعی شیعه در دوره های مختلف تاریخ از منابع معتبر بوده است.
علی جباری با تاکید بر این که این نرم افزار نخستین نرم افزاری است که به شیعه از منظر تاریخی نگاه شده است، ادامه داد: بررسی پیدایش، گسترش و سیر تحولی شیعه، آشنایی با جایگاه علمی، سیاسی و مذهبی شیعیان در دوره ها مختلف تاریخی، دردسترس قراردادن منابع و مصادق مهم تشیع و شیعه، تدوین باورها و اندیشه های اصیل شیعی و پاسخگویی به شبهات پیرامون شیعه از جمله موضوع هایی است که در این نرم افزار به آن پرداخته شده است.
وی گفت: این نرم افزار شامل کتابخانه ای با 300 عنوان کتاب در 400 جلد از مهمترین منابع فعالیت شیعه در دوره های مختلف تاریخی است که 165 عنوان به زبان عربی و 135 عنوان به زبان فارسی در 10 دسته بندی کلی و تخصصی در اختیار محققان قرار گرفته است.
جباری تاکید کرد: پنج سال زمان برای تولید این نرم افزار صرف شده است.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، با عنایت رهبر معظم انقلاب با هدف به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در نشر و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی در سال 1368 در قم تاسیس شد و در آستانه 30 سالگی، تولید 148 نرم افزار مختلف در علوم اسلامی و 17 پایگاه اینترنتی را کارنامه‌ فعالیت خود دارد.
این موسسه دارای 800 بانک اطلاعاتی در داخل کشور و حدود 200 بانک در خارج از کشور است.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.