سجاد چهرگانی روز یکشنبه در کارگروه زیربنایی، توسعه عشایری، روستایی، شهری، آمایش سرزمین و محیط‌زیست قم در تالار امام جواد (ع) استانداری با اشاره به طرح مطالعاتی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی در قم اظهار داشت: هرچند اطلاعات جمع‌آوری‌شده و مورداستفاده قرارگرفته برای این طرح، بر اساس تصمیم کارگروه آمایش سرزمین می‌باشد، ولی برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نمی‌توانیم از سرمایه انسانی چشم‌پوشی کنیم.

طرح مطالعاتی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی قم در ۲۵ روستای توابع بخش سلفچگان این استان انجام شد، سلفچگان در ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

وی با اشاره به املاک موجود در روستاهای قم که به دلیل مهاجرت مالکان خالی از سکنه است، بیان داشت: صاحبان این املاک سرمایه گران‌قیمتی به شمار می‌آیند، ولی به دلایلی از منطقه کوچ کردند.

چهرگانی ادامه داد: تلاش برای مهاجرت معکوس و بازگرداندن این افراد از شهر به روستا هنر بزرگی است که باید به آن پرداخته شود. 

قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است. 

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در رابطه با هر فعل و انفعالی باید نوآوری و ابداع را در نظر بگیریم، گفت: کارهای تازه‌ای را برای اشتغال‌زایی در هر بخش استان می‌توانیم، دنبال کنیم.

وی مقوله بازار را نیز در توسعه و رونق اقتصادی روستاهای استان حائز اهمیت دانست و افزود: نوآوری می‌تواند خلاء های موجود در بازار مصرف محصول‌های تولیدی استان را پر کند.

چهرگانی با اشاره به اینکه ایجاد نشان تجاری موجب می‌شود تا در بازار حرفی برای گفتن داشته باشیم، ادامه داد: این موضوع می‌تواند موجب برتری و ارتقاء جایگاه محصول‌ها و کالاهای تولیدی قم شود و آینده روشنی را نیز برای اقتصاد این استان ترسیم کند. 

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.