به گزارش ایرنا، خداداد غریب پور روز یکشنبه در نشست شورای معادن کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: میزان کل اکتشافات معدنی تا مهرماه سال گذشته افزون بر ۲۷۰ هزار کیلومتر بود.

وی تصریح کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون نیز حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع به این میزان اضافه شده است.

غریب پور با اشاره به اجرای طرح ملی و عظیم اکتشافات معدنی در کشور تاکید کرد: اولویت نخست در این راستا با استان های محروم و کمتر برخوردار است.

وی بدون اشاره به نام استان ها، گفت: چهار استان زاگرس نشین از جمله کهگیلویه و بویراحمد جزو اولویت های اساسی اکتشافات معدنی و همچنین شناسایی پهنه های جدید از سوی وزارت صنایع و سازمان ایمیدرو است.

غریب پور با بیان اینکه  ۲۰درصد از لحاظ ارزی و بالای ۵۳ درصد نیز به لحاظ وزنی میزان صادرات غیرنفتی کشور مربوط به مواد معدنی است، میزان صادرات معدنی در سال گذشته را رقمی افزون بر ۹ میلیارد دلار عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین یادآور شد: میزان کل صادرات معدنی کشور در سال گذشته به لحاظ وزنی نیز بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به میزان اکتشافات معدنی در کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: تاکنون حدود سه هزار کیلومتر عرصه در این استان اکتشاف انجام شده که هزار کیلومتر مربع آن فاقد معدن بوده و ۲ هزار کیلومتر مربع که دارای معادن بوکسیت و فسفات بوده نیز برای اکتشاف با موانع و بروکراسی های اداری از سوی برخی نهادها از جمله محیط زیست و منابع طبیعی مواجه است.

غریب پور یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد را سرمایه گذاری بر روی بخش معدن دانست و تاکید کرد: زمینه تحقق این مهم نیز ایجاد زیرساخت ها و شناسایی عرصه های معدنی در وهله نخست است.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری افزون بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.
این تعداد معدن با اشتغال ۷۵۴ نفر و دارای بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی هستند.
همچنین از این تعداد هم اینک ۴۷ معدن فعال و در حال بهره برداری هستند.
میزان استخراج سالانه آن ها نیز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن است.
سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین از عمده ترین معادن در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شوند.

 فسفات، هیدرات و نیترات سه معدن احیا شده
معادن فسفات چرام، هیدرات (آهک) کهگیلویه و نیترات دیشموک سه معدن مهم احیا شده در این استان هستند که ظرف سال های گذشته و با حمایت دولت و پیگیری مسئولان با عبور از فازهای مطالعاتی و مراحل سخت اداری ، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده اند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه از نصب کارگاه در طرح معدن فسفات چرام ، نصب تجهیزات کارگاهی و آمادگی کامل شرکت سرمایه گذاری (ایمیدرو) وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساخت کارخانه هیدرات و همچنین تخصیص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای سرمایه گذار طرح نیترات دیشموک خبر داد.
حسین کلانتری تصریح کرد: همچنین ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات با بهره پایین در اختیار سرمایه گذار طرح کارخانه هیدرات قرار گرفته و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

فسفات چرام یکی از طرح های مهم معدنی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

عملیات اجرایی این طرح مهم معدنی پس از سالها رکود و توقف سرانجام با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۹۶ وارد فاز عملیاتی شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز و تا سال ۱۳۷۲ به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.
کلانتری تاکید کرد: براساس برآوردها، با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.
وی برآورد ذخیره معدن فسفات چرام را ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد ذکر کرد.

۳۰۱۶/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.