امروز قم میزبان حضور پرشور مشتاقان و ارادتمندان به ساحت روحانی ائمه اطهار(ع) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) است که آمده‌اند در روز تاسوعای حسینی عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) به نمایش بگذارند و به پیروی از امامشان، نماز را در اول وقت و به جماعت اقامه کنند.

نماز جماعت ظهرروز تاسوعا در قم با شرکت گسترده عزاداران حسینی همزمان با سایر صحن‌ها و اماکن مطهر حرم مطهر حضرت معصومه (س)، در صحن امام رضا(ع) به امامت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید اقامه شد و جلوه‌ای با شکوه به آیین سوگواری امام حسین(ع) بخشید.

همچنین با حضور گسترده عزاداران حسینی، نماز جماعت  و عصر روز تاسوعا باشکوه هرچه تمام در خیابان‌های اطراف حرم مطهر اقامه شد.

امروز مجاوران و زائران کریمه اهل بیت(ع) از سراسر ایران و  خارج از کشور  با حضور در شهر مقدس قم در عزای حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش به سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

مردم سوگوار و دسته های عزادارای از صحن‌های مختلف وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌شوند و ارادتمندان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سینه‌زنی، زنجیرزنی و سوگواری می‌پردازند.

«تاسوعا» (به معنای نهم)‌، نهمین روز ماه محرم یکی از روزهای مهم برای شیعیان که مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری است؛ در این روز، شمر با نامه‌ای از طرف عبیدالله ابن زیاد، وارد کربلا شد که در آن از عمر ابن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند؛ عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شد و با هجوم لشکریان در عصر این روز، امام حسین(ع) با فرستادن برادرش حضرت عباس(ع) از آنها خواست که شب را به آنها مهلت دهند.

همچنین در این روز شمر امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس(ع) و دیگر فرزندان ام‌البنین فرستاد، اما حضرت عباس(ع) نپذیرفت؛ شیعیان، تاسوعا را روز حضرت عباس(ع) به شمار می‌آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی می‌دارند و به ذکر فضائل و سوگواری در آن می‌پردازند.

۷۴۰۶/   ۶۱۳۳/   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.