قاسم رحیمی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، صیانت از سلامت جامعه کارگری را یکی از وظایف مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایط حساس کنونی عنوان کرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا، همه واحدهای تولیدی استان اردبیل به طور مرتب ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش لازم توسط ۱۲۰ کارشناس ایمنی حفاظت فنی و بهداشت کار مستقر در ۲۲۰ واحد تولیدی، خدماتی و پیمانکاری بزرگ استان اردبیل به کارگران داده شده و بازرسان به صورت مستمر بر حسن اجرای دستورالعمل‌های ابلاغ شده نظارت می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: اقدامات پیشگیرانه در واحدهای تولیدی و صنفی استان بدون ایجاد خلل در روند تولید در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و واحدهای تولیدی استان به صورت مستمر توسط بازرسان کار، کانون‌ها و انجمن‌های صنفی کارگران و کارفرمایان به ویژه انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای رصد و نظارت می‌شود.

وی اضافه کرد: بازرسان کار تشدید نظارت بر کارگاه‌های مشمول را در دستور کار قرار داده و بر تحویل تجهیزات حفاظت و سلامت فردی توسط کارفرمایان به کارگران، کاهش تراکم، گندزدایی و رعایت اقدامات پیشگیرانه، استفاده از ظروف یکبار مصرف در واحدهای کارگری استان نظارت می‌کنند.

رحیمی همچنین گفت: تیم‌های بازرسی کار بر روند اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در کارگاه‌های استان نظارت جدی دارند و توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت جامعه کار و تلاش، با توافق دو جانبه میان کارگران و کارفرمایان، شیفت کاری یا مدت زمان ساعت کاری کارگران در محیط کار با هماهنگی کمیسیون کارگری هر شهرستان تغییر یا تقلیل یافته و در بهبود وضعیت محیط کار اقدامات لازم به عمل آید.

وی اظهارداشت: حضور و غیاب کارکنان واحدهای تولیدی به صورت فیزیکی و ثبت اثر انگشت حذف شده و دستورالعمل حضور کارکنان قسمت‌های اداری واحدهای تولیدی با کمترین تراکم نیروی انسانی و ارائه مرخصی به کارگرانی که کمترین علائم سرماخوردگی را دارند، ابلاغ شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اضافه کرد: خوشبختانه کارفرمایان و واحدهای تولیدی این استان در انجام اقدامات پیشگیرانه شیوع بیماری کرونا پیش قدم هستند ولی با توجه به اهمیت موضوع، آن دسته از واحدها که موارد بهداشتی را رعایت نکنند، با دستور مرجع قضایی پلمب خواهند شد.

وی در ادامه از به تعویق افتادن دریافت لیست و حق بیمه ۱۰ رسته فعالیت شغلی زیان دیده از کرونا در سطح استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: بر اساس دستور اداری ابلاغ شده به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی، کارفرمایان مشمول نسبت به ارسال لیست حقوق و مزد ماهیانه مربوط به ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی (۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی) اقدام می‌کنند.

رحیمی تاکید کرد: کارفرمایان بعد از اتمام دوره یاد شده، در تیر ماه ۹۹ می‌توانند در صورت عدم توانایی پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی ماه‌های یاد شده، نسبت به پرداخت تدریجی و تا حداکثر پایان سال ۹۹ اقدام کنند.

وی تصریح کرد: حق بیمه سهم کارفرمایی ماه‌های اشاره شده در صورت ارسال صورت مزد و حقوق ماهیانه وفق ماده (۳۹) تامین اجتماعی (هر ماه تا آخرین روز ماه بعد) مشمول جرایم تاخیر پرداخت نخواهد بود و واحدهای اجرایی تابعه مکلف هستند نسبت به دریافت لیست حقوق و مزد این کارگاه‌ها در ماه‌های اشاره شده با رعایت دستور اداری صادره اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی را از جمله فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا ذکر کرد.

وی همچنین، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع‌کنندگان پوشاک،  تولید و توزیع‌کنندگان کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی را از دیگر فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی دهگانه آسیب‌پذیر از کرونا ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، در پی شیوع بیماری کرونا بسیاری از واحدهای اقتصادی و کارگاهی استان اردبیل نیز تعطیل شده و دچار زیان اقتصادی شدند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل امروز طی مصاحبه‌ای تعداد جانباختگان بیماری کرونا در این استان را ۶۱ نفر و تعداد مبتلایان قطعی به این بیماری را نیز ۳۹۰ نفر اعلام کرد.

دکتر افشین فتحی گفت: ۳۳۲ بیمار مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا  هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.