طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 7 دی 1400، اکنون۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

به گزارش جماران؛ کاهش شمار مراجعان به مراکز نمونه گیری کرونا و بیمارستان‌ها، تغییر رنگ کرونایی و صفر شدن شهرهای قرمز تاییدی بر اثر بخشی واکسیناسیون علیه این ویروس است اما با ورود سویه جدید اُمیکرون به کشور، تزریق ۲ نوبت واکسن کرونا کافی نیست و برای ایمنی بیشتر باید تزریق مرحله سوم نیز انجام شود.

کارشناسان معتقدند که انجام واکسیناسیون به تنهایی و بدون رعایت اصول بهداشتی در مقابل «اُمیکرون» موثرنیست و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که  تزریق دز سوم واکسن کرونا ۷۵ درصد و دریافت دز دوم ۳۰ درصد از ابتلا به این سویه پیشگیری می‌کند.

بر اساس اظهارات کارشناسان حوزه سلامت قدرت سرایت جهش اُمیکرون ۳ تا ۵ برابر بیش از جهش دلتا است و اگر واکسیناسیون عمومی جدی گرفته نشود، این سویه به زودی گونه غالب کشور می شود و به دلیل قابلیت سرایت بالا افراد بیشتری را مبتلا می کند که در صورت جدی نگرفتن توصیه ها و رعایت نکردن اصول بهداشتی در مدت زمان کوتاهی می تواند منجر به بروز موج بعدی کرونا شود.

 علایم امیکرون مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا شامل تب و سرفه است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی و همچنین تزریق و تکمیل دزهای واکسن از مهمترین راهکارهای پیشگیری و ابتلا به ویروس کرونا و اُمیکرون است.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته از ابتلای ۳۴ نفر به اُمیکرون در کشور خبر داد و گفت :هشت مورد مشکوک نیز در حال آزمایش و تست‌های تشخیصی هستند.  

محمد هاشمی افزود: تا کنون ۱۵ مورد ابتلا به اُمیکرون در تهران، پنج مورد در مشهد، پنج مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز و در هر یک از شهرهای بابل، اصفهان، ارومیه، کرج و اراک، یک مورد شناسایی شده است.  

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم هم گفت: با توجه به این‌که در استان‌های مجاور قم مواردی از  اُمیکرون گزارش شده، احتمال دارد در چند روز آینده نیز موارد مثبتی از این سویه  در این استان شناسایی شود.

باقر محمودی افزود: با توجه به این‌که سویه اُمیکرون نسبت به دلتا واگیری سریع‌تر و بیشتری دارد، ممکن است موج بعدی شیوع بیماری کرونا خیلی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

وی  در ادامه گفت: با توجه به این‌که اولین موارد اُمیکرون در چند روز گذشته در ایران گزارش شد و این سویه از کرونا بیشتر گروه جوانان و نوجوانان را مبتلا می‌کند، تصمیم گرفته شد گروه سنی بالای ۱۸ سال برای تزریق دُز سوم یا یادآور فراخوان شوند.

دوره این بیماری کوتاه و سردرد، خستگی، کم‌اشتهایی، سوزش گلو و سرفه‌های خشک، بدن درد و ضعف عمومی و تب ملایم از علائم اصلی ابتلاء به این بیماری (اومیکرون) است.

هفتم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

آذربایجان غربی /سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی از آغاز طرح غربالگری و بیماریابی کرونا از امروز در این استان در راستای افزایش کنترل‌ها خبر داد و افرود : بسیج، هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی مربوطه اهتمام ویژه را در اجرای این طرح داشته باشند.

رضا ابراهیمی با اشاره به ورود سویه اُمیکرون به آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم توجه روزافزون به کنترل‌های مرزی بیان کرد: کنترل و نظارت در مرزها باید تقویت شود و اهتمام ویژه در خصوص ورود و خروج از مرزها ضروری است.

در خبری دیگری رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکترعلی افشانی از فوت یک نفر در آذربایجان غربی، آن هم در شهرستان پیرانشهر بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۲۶ نفر رسید.

زاهدان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۳۱ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۹۰۳ نفر رسید.

سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است و ۱۰۶ بیمار حاد تنفسی و ۲۸ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند.

خراسان رضوی / مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در خصوص تعطیلی مدارس استان با توجه به شیوع سویه جدید کرونا گفت: چگونگی فعالیت آموزشی در مدارس این استان تابع تصمیم‌گیری ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا است.

قاسمعلی خدابنده افزود: با توجه به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا از اول هفته جاری مدارس پیش دبستانی، مهدهای کودک و مدارس استثنایی استان به دلیل نگرانی از شیوع سویه جدید کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد و قرار است آموزش آنها در فضای مجازی ادامه یابد. تاکنون تصمیمی برای تعطیلی سایر مدارس استان گرفته نشده و چنانچه مصوبه‌ای در این زمینه باشد، مجری این مصوبه و تصمیمات خواهیم بود.

ایلام / رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اعلام شناسایی  ۱۶ ابتلای جدید کرونایی در شبانه روز گذشته افزود: با این آمار مجموع مبتلایان استان به ۶۷ هزار و ۱۹ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام طی شبانه روز گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۷۴ نفر است.

تداوم واکسیناسیون و تاکید بر تزریق دُز سوم برای ایمنی بیشتر

تلفات کرونا در هفته های اخیر و پس از عبور کشور از خیز پنجم کرونا روندی نزولی داشته که بدون تردید این امر مرهون تلاش های دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری جامعه است .

 بر اساس آمار اعلامی ،تا کنون ۵۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۶۴ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۴۶ نفر دُز دوم و ۶ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۱۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۷ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۲۹ دُز رسیده و در شبانه روز گذشته نیز ۶۱۹ هزار و ۶۰۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

خراسان شمالی /سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: از ابتدای تزریق دُز سوم واکسیناسیون کرونا، تاکنون ۴۲ هزار و ۶۹۳ دُز در استان تزریق شده است که این روند باید شتاب گیرد.

دکتر سیدجواد پورنقی با اشاره به حذف محدودیت سنی برای تزریق دُز سوم کرونا اظهار داشت: هم اینک ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان با دریافت دُز اول و ۸۳ درصد از این جمعیت نیز با دُز دوم در برابر کرونا واکسینه شده اند.

کرمانشاه/  رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه هم با اعلام اینکه ۸۸/۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان نوبت اول و ۷۴/۸ درصد نوبت دوم واکسن کرونا خود را تزریق کرده‌اند افزود: حدود ۱۵ درصد از افرادی که دُز دوم دریافت کرده‌اند، دُز سوم واکسن را هم تزریق نموده‌اند.

دکتر محمودرضا مرادی گفت : از افراد بالای ۱۸ سال استان که جمعیت فراخوان شده برای دریافت دُز سوم هستند ۱۵۸ هزار و ۳۴۶ نفر دُز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

اصفهان / معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان هم  تزریق دز سوم واکسن کرونا را اولویت دانست و گفت :باید در این زمینه آمادگی کامل داشته باشیم.

محمدرضا جان‌نثاری با بیان اینکه آمار واکسیناسیون حدود ۸۵ درصد مردم اصفهان، هنوز قابل قبول نیست و باید افزایش یابد افزود: کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی ستاد کرونا باید در این زمینه اقدامات تشویقی و اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

مراغه /معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه به تاثیر واکسیناسیون کرونا روی اُمیکرون نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دریافت دو نوبت واکسن کفایت نمی‌کند و تزریق دز سوم الزامی است. 

دکتر احمد مجتهدی افزود: آرامش کنونی به معنی اتمام فعالیت ویروس کرونا نیست و گونه جدید آن پس از ۵۰ بار جهش و با سرعت سرایت‌پذیری بالاتر در حال شیوع است.

قصر شیرین /بر اساس اخبار دریافتی به نقل از  رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین ، ۹۸ درصد از جمعیت هدف گروه سِنی بالای ۱۸ سال در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که از این لحاظ بالاترین درصد پوشش واکسیناسیون را در بین شهرستان‌های استان کرمانشاه داریم.

دکتر رضا منصوری افزود: در مجموع ۳۴ هزار و ۲۷۵ دُز واکسن کرونا برای جامعه بالای ۱۸ سال در این شهرستان تزریق شده که از این میزان ۱۷ هزار و ۶۶۰ دُز نوبت اول و ۱۴ هزار و ۳۵۴ دُز واکسن در نوبت دوم انجام شده است.

اردبیل/ فرماندار اردبیل با بیان اینکه مراجعه مردمی برای تزریق دز سوم واکسن کرونا به ویژه در چند روز گذشته روند مطلوبی داشته افزود: بیش از ۹۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز اول و حدود ۷۹ درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را در شهرستان اردبیل دریافت کرده‌اند.

مسعود امامی یگانه افزود: همچنین ۹۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی بالای ۱۲ سال دز اول و ۸۳ درصد دز دوم واکسن را دریافت کردند اما با این وجود از مسئولان آموزش و پرورش خواسته شده است تا نظارت دقیق‌تری بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس داشته باشند.

خوزستان/ دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد مردم استان خوزستان هنوز نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند از افراد واجد شرایط خواست هر چه سریعتر واکسن خود را تزریق کنند.

امراله مردانی به اهمیت افزایش پوشش واکسیناسیون در شرایط موجود اشاره کرد و افزود: با توجه به ورود سویه جدید اُمیکرون به کشور، با تزریق سه دُز واکسن می توان ایمنی خوبی در سطح جامعه ایجاد کرد. 

وی به تزریق پنج میلیون و ۹۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۲.۶ درصد جمعیت هدف استان یک دُز و ۶۶ درصد ۲ دُز واکسن را تزریق کرده اند.

لرستان/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موردی از مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان ثبت نشد و شمار جانباختگان پس از گذشت سه روز همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

 دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: ۲۵ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۵۲ نفر رسید و هم اکنون ۱۱۵بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

مازندران / رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از داشتن کارت هوشمند تزریق واکسن کرونا برای متصدیان واحدهای صنفی و کسبه‌ استان از روز چهارشنبه هشتم دی ماه خبر داد و افزود :براساس آخرین مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا تمامی متصدیان این واحدها باید کارت هوشمند واکسیناسیون را از فردا با جانمایی مناسب از جمله نصب بر روی شیشه‌ فروشگاه‌ در معرض دید قرار دهند.

حسینقلی قوانلو با بیان این که در هفته گذشته تزریق دزهای تکمیلی واکسن کرونا در بین متصدیان اصناف استان از شتاب مطلوبی برخوردار بوده است، گفت: در روز دوشنبه از مجموع ۲۲۰ هزار نفر متصدی اصناف ،۸۲ درصد آنان دز اول واکسن خود را دریافت کرده بودند که این رقم در روز دوشنبه ششم دی ماه سال جاری به ۹۵ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت : تاکنون ۸۶ درصد از جامعه هدف در این حوزه دز دوم واکسن کرونا خود را دریافت کردند و  با توجه به اجباری شدن کارت هوشمند واکسیناسیون، تزریق این دز تکمیلی در حوزه صنفی مازندران تا ۲ هفته آینده به ۹۵ درصد افزایش یابد.

در خبر دیگری از این استان و به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل آمده که تزریق دز سوم واکسن کرونا در شهرستان بابل که دروازه ورود سویه اومیکرون به مازندران محسوب می‌شود در روزهای اخیر شتاب گرفته است .

دکتر مصطفی جوانیان افزود : در روزهای اخیر ۷۰ درصد واکسن های تزریق شده به شهروندان دز سوم بوده که نشانگر جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی توسط شهروندان بابلی است.

کووید ۱۹ در ایران /  ۴۰ نفر دیگر جان باختند 

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۰ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه هفتم دی سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۵۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۵۷ نفر رسید.

همچنین در شبانه رو گذشته  ۲۵ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استانهای اصفهان با ۱۲ نفر و تهران با ۷ نفر بوده است.در این بازه زمانی، در ۱۶ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده و ۹ استان نیز، یک فوتی داشته اند. 

تا کنون ۶ میلیون ۳۰ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و ۲ هزار و ۷۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

 

فوت یک بیمار کرونایی در خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از فوت یک بیمار کرونایی در خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

دکتر فرهاد سلطانی روز سه‌شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان، در محل استانداری بیان کرد: اکنون ۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری بوده که از این تعداد ۴۶ بیمار در بخش‌های عادی و ۴۳ بیمار در بخش‌های ویژه زیر مراقبت هستند.

وی با اشاره به آماده‌سازی بیمارستان‌های خوزستان در صورت ورود به پیک جدید بیماری افزود: با توجه به ورود سویه اُمیکرون به کشور، بر اساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در هر استان یک بیمارستان برای پوشش بیماران کرونایی در نظر گرفته خواهد شد که در اهواز بیمارستان رازی به این امر اختصاص یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه به لحاظ تجهیزات مشکلی نداریم گفت: هم اکنون در حال آماده سازی بیمارستان‌های خوزستان هستیم تا در صورت افزایش موارد بیماری، به مردم خدمات لازم را ارایه دهیم.

رییس بسیج جامعه پزشکی خوزستان نیز گفت: هر جلسه در خصوص پشتیبانی از طرح شهید سلیمانی صحبت می‌شود اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. به عنوان مثال یک دستگاه، تمام خودروهای خود را در اختیار طرح قرار داده اما دستگاهی دیگر به تعهد خود عمل نمی‌کند.

دکتر عبدالرضا جانگران نژاد افزود: برخی از مدیران کل خوزستان حتی یک بار هم در ستاد استانی مقابله با کرونا حضور نداشته و بازخواست نمی‌شوند در حالی که برخی از مدیران پای کار هستند.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از ادارات خوزستان طرح کنترل هوشمند کرونا در رابطه با تزریق سه نوبت واکسن را رعایت نمی‌کنند که لازم است از چند اداره‌کل بازدید شود. همچنین میزان پوشش واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی شهرستان‌ها موجب کاهش آمار واکسیناسیون خوزستان در جدول کشوری شده که این موضوع باید جدی گرفته شود.

اکنون تمام شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. تاکنون بیش از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق شده است.

 

کرونا در قزوین همچنان قربانی می‌گیرد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با بیان اینکه کرونا در قزوین همچنان قربانی می‌گیرد،گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

دکتر عبدالله دیدبان سه شنبه شب با اعلام این خبر افزود: در این مدت ۳۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان قزوین شناسایی و همچنین ۳۸ نفر نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

این مسوول حوزه بهداشت و درمان همچنین گفت: ۵۲ نفر از بیماران نیز در این مدت از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی قزوین همچنین گفت: هشت بیمار بدحال نیز هم اکنون به دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور متصل هستند.

وی با بیان اینکه برای کم کردن تلفات کرونا توجه واکیسناسیون و تزریق واکسن یادآور باید جدی گرفته شود،افزود: باید همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان جدی گرفته شود.

 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۶۷۲ نفر در استان قزوین جان خود را از دست داده اند و ۴۵ هزار و ۳۳۷ نفر نیز در بیمارستان ها بستری شده اند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۵۶ نفر رسید.  

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۲۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۹۷۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۰ نفر بود که ۳۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین هفت بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۸، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۵ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۹ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۴۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

کرونا یک فوتی جدید در قم ثبت کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۱۰۳ بیمار در مراکز درمانی این استان بستری هستند، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم دی ماه جاری یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داد.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، بیان کرد: در این مدت ۳۰ نفر با علائم کرونا پذیرش و ۲۳ نفر بستری شدند، همچنین ۲۰ بیمار نیز با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

قدیر با بیان اینکه ۱۴ بیمار بدحال در مراکز درمانی قم بستری هستند، اضافه کرد: از ۱۷۷ تست روزانه کرونا نتیجه ۸ مورد مثبت گزارش شده است.                                                                                                                                                                

وی در پایان عنوان کرد: یک میلیون و ۵۱۷ هزار و ۷۰۵ دُز واکسن در طرح ملی واکسیناسیون کرونا در این استان تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

 

۳۳ بیمار کرمانشاهی در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: آمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۱۹ نفر رسیده که این تعداد نسبت به روز گذشته سه نفر بیشتر است که ۳۳ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و حال چهار نفر آنها وخیم است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: ۱۷ نفر شامل چهار بیمار مثبت بستری و ۱۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل پنج نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۶۰ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۶ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که تعداد آنها نیز نسبت به روز گذشته ۲ نفر کمتر است.

وی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته برای دومین روز متوالی فوتی بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشد تا مجموع جان‌باختگان همان ۲ هزار و ۹۲۳ نفر روز دوشنبه (دیروز) است.

۱۳ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

از ۲۷ آذر شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، روانسر، صحنه، ثلاث باباجانی، هرسین، سنقروکلیایی، گیلانغرب، جوانرود، سرپل‌ذهاب و کنگاور در وضعیت آبی و شهرستان پاوه در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس رنگ بندی قبلی (۲۰ آذر) هفت شهرستان استان در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان دیگر هم در وضعیت آبی قرار داشت.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

 

احتمال شناسایی اومیکرون در قم جدی است

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: با توجه به این‌که در استان‌های مجاور قم مواردی از  اومیکرون گزارش شده، احتمال دارد در چند روز آینده در قم نیز موارد مثبتی از اومیکرون شناسایی شود.

باقر محمودی روز سه‌شنبه افزود: با توجه به این‌که سویه اومیکرون نسبت به دلتا واگیری سریع‌تر و بیشتری دارد، احتمال می‌رود موج بعدی شیوع بیماری کرونا خیلی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: گرچه ممکن است شدت اومیکرن نسبت به نوع دلتا کمتر باشد، ولی موارد مرگ‌ومیر و بستری در افراد مسن و یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر جلوگیری کنیم.

محمودی در ادامه گفت: با توجه به این‌که اولین موارد اومیکرون در چند روز گذشته در ایران گزارش شد و این سویه از کرونا بیشتر گروه جوانان و نوجوانان را مبتلا می‌کند، تصمیم گرفته شد گروه سنی بالای ۱۸ سال برای تزریق دُز سوم یا یادآور فراخوان شوند.

وی افزود: از سوی دیگر شرط ۶ ماه برای فاصله بین دُز دوم تا سوم واکسن‌هایی از جمله آسترازنکا برداشته شد و برای همه واکسن‌ها به‌جز پاستوکووک پلاس، به فاصله سه ماه بعد از دُز دوم می‌توانند برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: پاستوکووک پلاس تنها واکسنی است که فاصله بین دُزهای دوم و سوم آن یک‌ماهه است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار توصیه کرده کسانی که واکسن برکت یا سینوفارم زده‌اند، بهتر است برای دُز سوم نیز از همین واکسن‌ها استفاده کنند، ولی می‌توانند از واکسن‌های پاستوکووک پلاس یا آسترازنکا نیز استفاده کنند.

وی افزود: کسانی که واکسن هندی بهارات زده‌اند نیز بهتر است همین واکسن را برای دُز سوم تزریق کنند، ولی سینوفارم،‌ آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس نیز مناسب است.

وی ادامه داد: کسانی که آسترازنکا زده‌اند می‌تواند برای دُز سوم از آسترازنکا استفاده کنند و کسانی که اسپوتنیک تزریق کرده‌اند نیز با توجه به این‌که اسپوتینک دُز سوم عرضه نکرده است، می‌توانند از آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که درصد پوشش واکسیناسیون در قم پایین است،‌ قم از نظر وضعیت واکسیناسیون نسبت به کل کشور در رده‌های آخر قرار دارد و حدود ۷۲ درصد گروه هدف(افراد بالای ۱۲ سال) دُز اول و ۵۸ درصد نیز نوبت دوم را تزریق کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تزریق دُز دوم حدود ۱۵ درصد کمتر از متوسط کشوری است و انتظار می‌رود گروه‌های سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

به گفته وی، برای تزریق نوبت سوم نیز ۶۵ هزار نفر مراجعه کرده‌اند که شامل ۶ درصد گروه هدف و رقم بسیار پایینی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.