طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 3 دی 1400، در حال حاضر ۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته۴۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۱ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۳۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۵ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۰۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۴۳ هزار و ۵۷۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۳ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۷۸۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۳۰۶ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۲۲ هزار و ۱۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۷۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۲۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته است که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود. از شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.  خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه امسال در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.  این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.  

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.  سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.  

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

سوم دی ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گفته کارشناسان حوزه سلامت از آنجا که قدرت سرایت اومیکرون ویروس کرونا به دلیل جهش‌های ژنتیکی متوالی ۷۰درصد از سویه دلتا بیشتر است ،انتظار می‌رود مردم با حساسیت بالایی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، علایم اومیکرون مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا شامل تب و سرفه مستمر است. استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست ‌ها از اصلی‌ترین شیوه نامه‌ های بهداشتی در مراقبت از ابتلا به ویروس کرونا و اومیکرون است.

اما کارشناسان تاکید دارند که انتشار سریع اومیکرون باعث می شود تا سه هفته دیگر اکثر استان‌ها گرفتار شوند، رعایت شیو ه نامه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون ضروری است، افرادی که تاکنون واکسن نزده اند، سریع برای دریافت دُز، اول اقدام کنند و کسانی واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند، به پایگاه های تجمیع و مراکز مربوطه مراجعه کرده و آن را کامل کنند.

دُز سوم واکسن کرونا ایمنی ۸۰درصد در مقابل اومیکرون 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز جمعه در بازدید سر زده از یکی از مراکز واکسیاسیون سیار در بهشت زهرا با بیان اینکه عادی‌انگاری مهمترین مساله‌ای است که ما را به خطر خواهد انداخت بر تکمیل واکسیناسیون کووید ۱۹ تاکید کرد.

بهرام عین اللهی گفت: افرادی که دُز سوم واکسن را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود.

موردی از سویه جدید اومیکرون در خوزستان مشاهده نشده است

به گفته دکتر محمدحسین سرمست سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکنون موردی از سویه جدید اومیکرون در خوزستان مشاهده نشده است اما رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچنان باید در اولویت کار مردم قرار گیرد.

وی افزود: کیت تشخیصی سویه اومیکرون را در اختیار داریم و روزانه درصدی از موارد مثبت که مشکوک هستند مورد آزمایش مجدد قرار گرفته تا نوع سوش بیماری مشخص شود که تاکنون مورد خاصی از ابتلا به سویه اُمیکرون گزارش نشده است.

سرمست با بیان اینکه تمامی مرزهای زمینی و دریایی استان به شدت کنترل می شوند، گفت:از همه خدمه کشتی‌های ورودی به بندرگاه های خوزستان نمونه‌گیری انجام و در صورت مثبت بودن، قرنطینه شده و از ورود آنها به استان جلوگیری می‌شود.

خبر دیگری اینکه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد با اشاره به کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در شهرستانهای تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) به ۶۰ درصد گفت: برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ و از جمله سویه اومیکرون باید احساس مسوولیت مردم به رعایت این پروتکلها افزایش یابد.

دکتر رضا احمدی افزود: برای مقابله با سویه اومیکرون بیماری کووید ۱۹ باید علاوه بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و شست و شوی مرتب دست ها، تزریق دزهای اول، دوم و سوم به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد چون بررسی های علمی نشان می دهد که افرادی که واکسن تزریق کرده اند نسبت به دیگران کمتر مبتلا به کرونا شده اند و در صورت ابتلا، بستری و درصد فوت در آنان کمتر است.

وی در خصوص آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای مقابله با موج احتمالی ناشی از سویه اومیکرون ادامه داد: این دانشگاه در راستای سیاستها و رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آمادگی کامل قرار دارد ولی مهمترین مسأله در جلوگیری از بروز احتمالی اوجگیری جدید و یا گذر کم خطر از آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم است.

وضعیت کرونا در استان ها

گزارش خبرنگاران  از تازه ترین وضعیت شیوع کرونا در استان ها نشان می‌دهد که روند کاهشی بستری های کرونا در استان اردبیل ادامه دارد و این تعداد در شبانه روز گذشته به ۱۲۳ نفر کاهش یافت. در شبانه روز گذشته ۲۱ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری و با ترخیص ۳۴ بیمار از مراکز درمانی تعداد کل بستری ها به ۱۲۳ نفر کاهش یافت.

در شبانه روز گذشته یک نفر از بیماران کووید- ۱۹ دز استان جان باخته و  در نتیجه  شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع کرونا در استان اردبیل به رقم ۲ هزار و۶۰۴ نفر رسید.

هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۴۱ نفر رسید. هم اکنون ۱۰۳ بیمار در بیمارستان های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۳۴ مبتلای قطعی و ۹ بیمار در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

از خوزستان خبر رسیده که تعداد فوت روزانه بیماران کرونایی در استان به طور میانگین بین صفر تا یک نفر است و طی ۲۴ ساعت گذشته تنها یک فوتی کرونایی ثبت شد، همچنین یک بیمار ترخیص شده و چهار بیمار بستری کرونایی در استان ثبت شده است.

طی شبانه روز گذشته جمع کل بیماران مشکوک به کرونا در استان ۹۶۸ مورد بوده همچنین جمع کل موارد مثبت (مبتلای قطعی) ۳۵ مورد گزارش شده است.

همچنین در استان هرمزگان نیز در شبانه روز گذشته ۳۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری ها به ۸۹ نفر رسید. از شمار بستری ها ۱۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۴ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوتی جدید کرونا در استان ثبت نشده، و تاکنون ۲ هزار و ۴۵۶ نفر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.

 تاکنون موردی از این سویه جدید گزارش نشده ، اما با توجه به مشاهده آن در کشور، احتمال ورود این ویروس به هرمزگان هم مانند دیگر مناطق وجود دارد.

خبر دیگر امروز انیکه هیچ موردی از مرگ کرونایی طی شبانه روز گذشته در استان مرکزی ثبت نشده است. بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۱۵ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد که ۳ مورد از مجموع بیماران شناسایی شده در استان، در بیمارستان‌ها بستری شدند. 

در کرمانشاه با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۱۸ نفر رسیده است.

 هم‌اکنون ۱۱۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز قبل ۱۴ نفر بیشتر است و از این تعداد ۴۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۶ نفر آنها وخیم است. در شبانه‌روز گذشته ۲۰ نفر شامل هشت بیمار مثبت بستری و ۱۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲ نفر کمتر است.

در استان البرز هم ۲۴ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.اکنون ۱۲۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که با فوت یک بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو۴۸۱ نفر رسید.

همچنین تعداد مبتلایان و بستری شدگان ناشی از ویروس کرونا در شهرستان میاندوآب نسبت به هفته قبل افزایش یافته است به طوری که در هفته های قبل کمتر از ۱۰ بیمار وجود داشت ولی در روزهای اخیر تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

در قزوین ۴۹ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند. در حال حاضر ۱۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند. خوشبختانه در شبانه روز گذشته هیچ بیمار مبتلا به کرونا در قزوین جان خود را از دست نداده و روز بدون فوتی را سپری کرده ایم. 

در لرستان نیز ۲۹بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۹۵۰نفر رسید. در حال حاضر۱۲۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند. طی شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در استان ثبت نشد و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۸۱ نفر است.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۰ بیمار جدید به ۲۸۴ نفر رسید. در این مدت فوتی کرونایی در بیمارستان‌های استان گزارش نشده است.

تداوم واکسیناسیون عمومی 

 تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۱ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۳۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۵ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۰۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۴۳ هزار و ۵۷۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه هشت درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال غرب اهواز واکسن کرونا نزده‌اند، گفت: تاکنون ۹۲ درصد این جمعیت یک نوبت و ۷۱.۲ درصد نیز هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند.

مهران احمدی بلوطکی اظهارداشت: ۹۳.۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در منطقه غرب اهواز یک دُز و ۷۲.۹ درصد ۲ دُز واکسن را تزریق کرده‌اند همچنین تاکنون ۸۱.۹ درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در غرب اهواز یک دُز و ۵۹.۸ درصد هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده‌اند.

 تاکنون ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال خوزستان یک دُز و ۶۴.۸ درصد هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه هنوز موردی از ابتلا به اومیکرون در استان مشاهده نشده، گفت : تاکنون یک میلیون و ۹۶ هزار و ۳۴۸ نفر از اهالی این استان معادل ۷۵ درصد افراد واجد شرایط ۲ نوبت در برابر کرونا واکسینه شدند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت : همچنین تاکنون یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۳۱ نفر معادل ۹۰ درصد افراد واجد شرایط گلستان یک نوبت و ۶۰ هزار و ۷۹۵ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

در همین ارتباط سرپرست شبکه بهداشت و درمان خور و بیابانک گفت: از آغاز واکسیناسیون کرونا در این شهرستان تاکنون ۹۳درصد جمعیت بالای ۱۲سال روستایی این منطقه واکسینه شده‌اند.

مجتبی حجی زاده افزود: در بین روستاهای این شهرستان مهرجان با واکسیناسیون  ۱۰۰ درصد نوبت اول، ۹۴ درصد نوبت دوم و ۳۸ درصد نوبت سوم پیشتاز است.

وی با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۹۱ درصدی جمعیت هدف شهرستان افزود: تاکنون ۲۸هزار دز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده است که بیش از ۱۴هزار و ۵۰۰ نفر نوبت اول و ۸۳ درصد در نوبت دوم و ۱۳ درصد گروه هدف نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

از سویی دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب اعلام کرد که ۸۸.۵ درصد از مردم این شهرستان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سهراب حیدری با بیان اینکه تاکنون ۷۴ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند اظهار داشت: در مجموع ۳۸۱ هزار دُز واکسن کرونا در این شهرستان به شهروندان تزریق شده است.  از این میزان واکسیناسیون، ۲۰۱ هزار دز مربوط به نوبت اول، ۱۶۹ هزار دز نوبت دوم و ۱۱ هزار دز نیز مربوط به نوبت سوم است.

از استان گلستان هم خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه هنوز موردی از ابتلا به اومیکرون در استان مشاهده نشده گفت : تاکنون یک میلیون و ۹۶ هزار و ۳۴۸ نفر از اهالی این استان معادل ۷۵ درصد افراد واجد شرایط ۲ نوبت در برابر کرونا واکسینه شدند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت : همچنین تاکنون یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۳۱ نفر معادل ۹۰ درصد افراد واجد شرایط گلستان یک نوبت و ۶۰ هزار و ۷۹۵ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین گفت: ۴۹ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

عبدالله دیدبان روز جمعه با اعلام این خبر، افزود: در این مدت همچنین ۲۹ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفتند و ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص شدند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین گفت: ۶ تن از بیماران بستری در بیمارستان شرایط مناسبی نداشته و به کمک دستگاه ونتیلاتور تنفس می کنند.

دیدبان گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته هیچ بیمار مبتلا به کرونا در قزوین جان خود را از دست نداده و روز بدون فوتی را سپری کرده ایم.

 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۶۶۹ نفر در استان قزوین جان خود را از دست داده اند.

 

ثبت چهارمین روز بدون فوتی کرونا در ایلام 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی چهار روز گذشته فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۷۳ نفر است.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: ۱۶ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۹۶۷ نفر افزایش یافت.

وی افزود: سه بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۵۰ نفر کاهش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید ۲ نفر آبدانان و یک نفر نیز مربوط به چرداول است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر است، گفت: شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

 

۲۹ مورد ابتلای جدید کرونا در لرستان ثبت شد 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:۲۹بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۹۵۰نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد:۱۲۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

وی اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در استان ثبت نشد و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۸۱ نفر است.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 

۲۴ بیمار کووید۱۹  به تخت های بستری البرز انتقال یافتند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۴ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۱۲۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: با مرگ یک بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو۴۸۱ نفر رسید.

صیادی یادآور شد که ۸۰ هزار و۶۷ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۷۳ هزار و ۴۶۰ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، پرهیز از تجمع ، استفاده از ماسک و تزریق واکسن مهمترین راه ها برای مهار کرونا است.

اکنون تمام هفت شهرستان تابعه البرز آبی کرونایی هستند.

 

بستری های کرونا در اردبیل به ۱۲۳ نفر کاهش یافت

روند کاهشی بستری های کرونا در استان اردبیل ادامه دارد و این تعداد در شبانه روز گذشته به ۱۲۳ نفر کاهش یافت.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۲۱ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری و با ترخیص ۳۴ بیمار از مراکز درمانی تعداد کل بستری ها به ۱۲۳ نفر کاهش یافت.

بنا به اعلام روز جمعه این ستاد،۳۴ بیمار از این تعداد در مراکز ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار داشته و همچنین ۱۴ بیمار نیز به صورت تحت نطر در منازل مسکونی تحت درمان هستند.  

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم گفت: در شبانه روز گذشته یک نفر از بیماران کووید- ۱۹ دز استان جان باخته و  در نتیجه  شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع کرونا در استان اردبیل به رقم ۲ هزار و۶۰۴ نفر رسید.

وی وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان اردبیل را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

دکتر حبیب زاده در ادامه با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر دو دُز و یاداور  واکسن کرونا را جدی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین اعلام کرد: هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند پایداری را طی می‌کند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

۳۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته ۳۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری ها به ۸۹ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان روز جمعه اظهار داشت: از شمار بستری ها ۱۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۴ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوتی جدید کرونا در استان ثبت نشده، تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۴۵۶ نفر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.

نوروزیان در خصوص اینکه آیا مورد مشکوکی از سویه اومیکرون در هرمزگان مشاهده شده یا خیر، گفت: تاکنون موردی از این سویه جدید گزارش نشده ، اما با توجه به مشاهده آن در کشور، احتمال ورود این ویروس به هرمزگان هم مانند دیگر مناطق وجود دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تنها راه پیشگیری از ابتلا به این سویه جدید نیز همچون سویه های قبلی کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین انجام واکسیناسیون است.

نوروزیان اظهار داشت: واکسیناسیون کرونا به طور ۱۰۰ درصدی از ابتلا به این ویروس پیشگیری نمی کند، اما تا حد بسیار بالایی شدت علایم و همینطور احتمال مرگ و میر را کاهش می دهد و از همین رو بر انجام واکسیناسیون به همراه رعایت پروتکلهای بهداشتی به عنوان سدی ایمن برابر ویروس کرونا تاکید می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آما واکسیناسیون کرونا در استان را ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۴۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۱ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۹۹ نفر هر دو دز را دریافت کردند.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۴۱ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۴۱ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه شامگاه پنجشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۳ بیمار در بیمارستان های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۳۴ مبتلای قطعی و ۹ بیمار در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

وی افزود:  از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۸۴ هزار و ۹۱۶ نفر بهبود یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از ۲۵۲ نمونه تست پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه های  سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت حدود ۱۸ درصد موارد مثبت بودند که  بیشترین موارد مثبت در شهرستان بویراحمد گزارش شده است.

وی ابراز داشت: عادی انگاری، تجمعات، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کاهش نظارت ها، کاهش محدودیت‌ها بدون رعایت دستورالعمل ها، کاهش سرعت واکسیناسیون و حضور مردم در مناطق پرخطر از مهمترین دلایل افزایش موارد کرونا در استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: تکمیل و تسریع واکسیناسیون، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده همگانی از ماسک، نظارت کامل بر اصناف و ادارات و عدم حضور در تجمعات را موثر در جلوگیری از انتشار بیماری است.

 

۱۰۴ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۰۴ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۹ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

به گزارش روز جمعه از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم دی‌ماه جاری، ۳۰ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۴ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۱۵ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «آبی» است، اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ کس به علت کرونا در استان قم فوت نشده است.   

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۴۲۰ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۱۹۳ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۷ مورد آن مثبت بوده است.                    

وضعیت کرونایی استان قم از روز پنجم آذرماه جاری «آبی» شده است.     

 

آمار فوتی کرونا در استان همدان برای چهارمین روز متوالی صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای چهارمین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز  جمعه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سه هزار و ۱۵۵ نفر در استان همدان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.  

وی اظهار داشت که با شناسایی ۱۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۲۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۹۳۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۲ نفر بود که ۳۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۷، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۵ نفر است.

 دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۹ نفر در ملایر،   چهارهزار و ۱۶۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۴۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.