طبق گزارش وزارت بهداشت در روز 1 دی 1400، اکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

به گزارش جماران؛ ایرانیان امروز - چهارشنبه - زمستانِ کرونایی دیگری را در حالی آغاز کردند که هشدارهای کارشناسان و تهدید سویه اومیکرون نتوانست برخی خانواده‌ها را از دورهمی در شب چله و همنشینی با دوستان و بستگان بازدارد.

اغلب مردم طی حدود دو سال گذشته آسیب های جسمی یا روانی ناشی از شیوع کرونا را تجربه کرده اند؛ کووید ۱۹ در این مدت با خیزهایی که برداشته، بسیاری از خانواده‌ها را  داغدار و آسیب‌های زیادی به بخش‌ها و حوزه‌های مختلف وارد کرده است. 

در زمان حاضر اجرای طرح ملی واکسیناسیون و همراهی مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی، رنگ کرونایی  قرمز و نارنجی را از نقشه کشورمان دور کرده است اما کرونا همچون سایر ویروس ها در گذر زمان جهش یافته و در حال تغییر از نوعی به نوع دیگر است که بر این اساس، بعضی از جهش های آن  همراه با مرگ و میر بیشتر و برخی نیز همچون سویه اومیکرون با انتقال سریعتر همراه شده است.

اومیکرون در حالی به کشورمان راه یافته که هنوز اطلاعات کافی درباره آن وجود ندارد به جز این که متوقف کردن چرخه انتقال آن با دریافت واکسن، استفاده صحیح و مستمر از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی همه اقشار مردم، مهمترین راه مقابله  است. 

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان می گویند که با توجه به شناسایی سویه جدید کرونا با نام اومیکرون در کشور، نباید فرصت ایمن سازی کامل خود و اعضای خانواده را از دست داد و لازم است بیش از پیش در رعایت پروتکل های بهداشتی جدیت داشت. 

با توجه به قدرت بالای سرایت اومیکرون در قیاس با سویه های قبلی و امکان رشد تصاعدی آمار مبتلایان، وزارت بهداشت  لزوم آماده‌باش  ۱۰۰ درصدی همه مراکز درمانی را ابلاغ کرده است. 

در این ارتباط، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در روزهای اخیر  در این دانشگاه، نشست‌ها و جلسات فشرده ای به منظور برنامه‌ریزی هر چه بیشتر برای مقابله با اوجگیری  احتمالی کرونا در حال برگزاری است و در این راستا نسبت به اجرای برنامه های پیشگیرانه و سرعت بخشی به برنامه واکسیناسیون توسط معاونت بهداشت تاکید شده است.

دکتر شاپور بدیعی یادآور شد که برنامه ریزی برای آماده سازی بیمارستان ها و اجرای سطح بندی بیماران مبتلا به کرونا نیز در حال انجام است.

در خبر دیگری از خراسان رضوی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در استان از افزایش تعداد مبتلایان و بروز نشانه هایی از ورود مشهد و خراسان رضوی به موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون دیده می شود.

دکتر امیر مسعود هاشمیان افزود: مراجعات سرپایی با علایم مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در روزهای اخیر نسبت به ۱۰ روز گذشته سه برابر شده است.

وی اضافه کرد: دیروز ۴۷ بیمار سرپایی با علایم مشکوک به بخش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده و ۱۴ نفر از آنان بستری شده اند که این تعداد افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است و زنگ خطری برای احتمال ورود به موج ششم به شمار می رود.

همچنین نظر به نگرانی در زمینه شیوع سویه جدید کرونا، آموزش حضوری در مهدهای کودک، مراکزپیش دبستانی و تمامی مدارس استثنایی استان از روز شنبه چهارم دی ماه جاری تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است اما روند آموزش در سایر مدارس نیز طبق روال قبل ادامه خواهد یافت و بازرسی‌ و نظارت‌ بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس تشدید خواهد شد.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹  گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

دکتر شهرام حبیب زاده همچنین گفت: مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان در ادامه روند نزولی شیوع این ویروس طی شبانه روز گذشته به ۱۲۲ نفر کاهش یافت اما متاسفانه طی این مدت دو نفر فوتی هم ثبت شده است. 

در کهگیلویه و بویراحمد، هم اکنون ۱۰۴ بیمار در بیمارستانهای استان بستری هستند که ۳۷ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و هفت نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفته اند.

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با توجه به ورود کرونای اومیکرون به کشور، تصریح کرد که لازم است مردم استان ضمن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی هر چه سریعتر واکسیناسیون خود را تکمیل و نوبت دوم را بعد از سه ماه و نوبت یادآور را بعد از ۶ ماه تزریق کنند.

خبر دریافتی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در مازندران به نقل از دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل حاکیست که در شبانه روز گذشته مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۴ بیمار جدید به ۳۰۴ نفر رسید و طی همین مدت سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند و خوشبختانه تاکنون مورد تایید شده‌ای از ابتلای مردم مازندران به سویه اومیکرون گزارش نشده است.

خبری نویدبخش از همدان به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان هم حاکیست که  که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است. اما  ۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی این مدت در این استان شناسایی شدند. 

اما خبر دیگر از ایلام رسیده است که پیشتر گزارش هایی از بیماری تعدادی از کودکان این استان طی حدود ۱۰ روز قبل گزارش شده بود و امروز اعلام شد که تست کرونای همه آنها به جز یک کودک منفی است.  

وضعیت واکسیناسیون در کشور

واکسیناسیون به عنوان راهکاری برای مقابله با کرونا در سراسر کشور انجام می شود اما به معنای ایمنی کامل در برابر این ویروس نیست و همچنان باید در کنار واکسن، نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از دورهمی ها توجه لازم داشت.

به گفته دکتر رزیتا خداشاهی پزشک فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در شرایط کنونی دیگر دز یادآور معنی ندارد و واکسیناسیون  کامل کرونا  یعنی تزریق سه دز واکسن و تنها از طریق تزریق واکسن می توان از مرگ و میرها با وجود افزایش ابتلا و تعداد مبتلایان سرپایی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگاران، جریان واکسیناسیون در تمامی استان های کشور ادامه دارد و ذخایر استانی بری تامین واکسن مورد نیاز، مطلوب است. 

در اردبیل، تاکنون  بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و برای بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف در استان هر دو دز تزریق شده است. 

رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله از شهرستان های لرستان هم گفت که روند واکسیناسیون کرونا در این شهرستان با پوشش ۸۹.۳ درصدی بالاتر از میانگین استان است.

کرم حسین حسنونداظهار داشت: در زمان حاضر میانگین واکسیناسیون در لرستان ۸۵.۳ درصد است که شهرستان سلسله با چهار درصد بیشتر، در این زمینه پیشتاز است. 

همچنین از کل جمعیت استان خراسان رضوی، تاکنون ۹۳ درصد دُز اول و ۷۵ درصد دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در سمنان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تاکید بر حضور آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون، گفت: حدود ۴۰.۷ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

به بیان کامران قدس، حدود ۸۴.۷ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکنون دز دوم و ۹۳.۸ درصد دز اول واکسن کرونا و را دریافت کردند.

اما در مازندران اعلام شد که تاکنون ۹۶ درصد از جامعه هدف ۱۲ سال به بالا دز اول و ۸۳ درصد هم دز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

همچنین معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران بااشاره به این موضوع که تاکنون مورد تایید شده‌ای از ابتلای مردم این استان به سویه اومیکرون گزارش نشده است، ادامه داد: ذخایر انواع واکسن کرونا در استان مطلوب است و در زمان حاضر ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در مازندران ذخیره شد.

در همین حال از آبادان خبر رسید که ۱۴ هزار دُز واکسن آسترازنکا در جنوب غرب خوزستان تامین شد تا به گفته مرتضی قربانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ، کسانی که تزریق نوبت دوم آنها به تاخیر افتاده یا قصد تزریق دُز سوم را دارند بتوانند با مراجعه به مراکز تزریق واکسن، از آن استفاده کنند.

بر اساس اعلام رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افرادی که ۲ دُز واکسن سینوفارم، بهارات یا برکت (واکسن‌های غیرفعال ) دریافت کردند و حداقل سه ماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته باشد، می‌توانند مشابه واکسن دریافتی نوبت‌های اول و دوم و یا واکسن آسترازنکا، یا پاستوکووک پلاس در تزریق سوم استفاده کنند. افرادی هم که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک در نوبت اول و یا دوم تزریق کردند می‌توانند از واکسن پاستورکووک و یا آسترازنکا استفاده کنند و کسانی که پاستوکووک، تزریق کردند نیز فقط از همین نوع واکسن می‌توانند تزریق کنند.

زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تغییر کرد

امروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که  برای مبارزه بموقع با سویه جدید کرونا به نام  اومیکرون،  زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افرادی که دز اول و دوم واکسن آنها اسپوتنیک و آسترازنکا بوده است ، از ۶ ماه بعد از تزریق دز دوم به سه ماه تغییر کرد.

دکتر قاسم اویس با بیان اعلام آغاز تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افراد ۱۸ سال در مازندران از امروز اول دی ماه همزمان با سراسر کشور ، ادامه داد: تمام شهروندان مازندرانی که دز اول و دوم واکسن کرونا آنها آسترازنکا، اسپوتنیک، بهارات، سینوفارم و برکت بود، می‌توانند بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا خود اقدام کنند؛  البته افرادی که دز اول و دوم واکسن آنها سوبرانا بوده است می‌توانند بعد از گذشت ۲۹ روز از تزریق دز دوم، نسبت به تزریق دز سوم این نوع واکسن اقدام کنند.

کرونا در ایران: ۴۴ قربانی دیگر 

امروز مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۲۲ استان کشور نیز در این بازه زمانی مرگ و میر صفر و یک داشته‌اند.

از دیروز (سه شنبه) تا امروز (چهارشنبه) یکم دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته بیشترین تعداد مرگ و میر بیماران کرونایی مربوط به تهران با ۱۴ نفر، آذربایجان شرقی با ۶ نفر و یزد با ۴ نفر بوده است.

دو هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۷۶ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۹۷ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۸۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۶۰ دُز رسیده است.

اکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

 

شمار فوتی کرونایی ۲۴ ساعت گذشته خراسان شمالی صفر شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده است.

دکتر سید جواد پورنقی روز چهارشنبه اظهار داشت: با بستری ۳۲ مبتلای جدید به کرونا در استان، هم اینک ۱۲۴ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا، گفت: واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی عامل ریشه کنی و مهار بیماری کروناست، بنابراین شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند یا نوبت دز سوم آن ها فرا رسیده است باید سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند.

پورنقی افزود: بی‌توجهی به واکسیناسیون و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند، روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونایی استان بازگرداند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد،  شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج و گرمه در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی و سه شهرستان شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

۲۴ بیمار کرونایی در قم بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به اول دی ماه جاری ۳۱ نفر با علائم مشکوک به کرونا پذیرش و ۲۴ بیمار بستری شدند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، افزود: در این مدت ۱۸ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه ۹۹ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۱۲ نفر از آنها وخیم است، ادامه داد: در شبانه روز گذشته هیچ موردی از فوت بر اثر کرونا در این استان ثبت نشده است.

قدیر با بیان اینکه از ۲۱۵ تست روزانه ۷ مورد مثبت بوده است، گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۳۱۱ دُز واکسن در استان قم تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

 

شمار جانباختگان کرونا در لرستان به ۲ هزار و ۶۸۰ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک نفر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باخت و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۶۸۰ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: : ۳۳بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۸۹۹ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت:رهم اکنون ۱۳۱ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 

۲۱ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۶ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۹۲۵ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز چهارشنبه اظهار داشت: فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده مجموع فوتی های استان تا این لحظه هزار و ۱۷۳ نفر است.

وی افزود: ۱۷ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای استان ۶۰ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید پنج نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، ۲ نفر ایوان، ۲ نفر چرداول، ۲ نفر بدره، ۲ نفر نیز مربوط به دهلران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۶ هزار و ۶۵۲ نفر است، گفت: شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

آماده باش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با سویه اومیکرون

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه به منظور برنامه ریزی و آمادگی هر چه بیشتر برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام "اومیکرون" به حالت آماده باش درآمده است.

دکتر شاپور بدیعی در حاشیه نشست کمیته درمان با بیان این که با دستور سرپرست دانشگاه، قرارگاه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت ۲۴ ساعته فعال شده است افزود: در روزهای اخیر نشست ها و جلسات فشرده ای به منظور برنامه ریزی هر چه بیشتر برای مقابله احتمالی با اوجگیری کرونا در این دانشگاه در حال برگزاری است و در این راستا نسبت به اجرای برنامه های پیشگیرانه و سرعت بخشی به برنامه واکسیناسیون توسط معاونت بهداشت تاکید شده است.

وی با بیان این که برنامه ریزی برای آماده سازی بیمارستان ها و اجرای سطح بندی بیماران مبتلا به کرونا نیز در حال انجام است اضافه کرد: به منظور ارائه خدمات مناسب به بیماران مبتلا به کرونا، راه اندازی کلینیک های تنفسی در بیمارستان های قائم(عج)، هاشمی نژاد و امام رضا(ع) در دستور کار قرار گرفته و در این راستا اقدامات اولیه و جانمایی بخش ها نیز انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که از ابتدای همه گیری ویروس کرونا برنامه سطح بندی و نظام ارجاع در تمامی سطوح خدمات رسانی در مناطق زیر پوشش دانشگاه انجام شده است گفت: در حال حاضر نیز به منظور خدمات رسانی مناسب به بیماران و جلوگیری از ایجاد ازدحام در بیمارستان ها این برنامه با قوت تمام اجرایی خواهد شد.

بدیعی با بیان این که سیاست دانشگاه، تشخیص به موقع بیماری و ارائه خدمات درمانی سریع به بیماران مبتلا به کروناست افزود: با برنامه ریزی های انجام شده، کمبود تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا نخواهیم داشت و در این راستا  تفاهم نامه ای با بیمارستان های غیر دانشگاهی برای در نظر گرفتن بخش های بستری بیماران حاد تنفسی منعقد شده است.

وی ادامه داد:در اوجگیریهای گذشته از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی و نیروی های مردمی برای خدمات رسانی به بیماران به ویژه در مناطق کم برخوردار به شکل مناسبی استفاده شد و در صورت مواجهه با اوجگیری کرونا، به طور حتم از این ظرفیت ارزشمند بهره گرفته می شود.

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی مشهد گفت: واکسیناسیون به معنای ایمنی کامل در برابر ویروس کرونا نیست و همچنان باید در کنار واکسن، نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از دورهمی ها توجه لازم را داشت.

بدیعی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی تمامی کادر بهداشتی و درمانی زیر پوشش واکسیناسیون یادآور قرار می گیرند و در این راستا مدیریت پرستاری اقدامات لازم را انجام داده است تا در صورت مواجهه با اوجگیری کرونا، تعداد کمتری از کادر بهداشت و درمان درگیر این بیماری شوند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: مرحله دوم طرح هوشمندسازی شناسایی افراد غیر واکسینه با رویکرد شناسایی رانندگان حمل و نقل درون شهری که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند اجرا می شود.

علی اصغر حسنی افزود: در راستای سرعت بخشی به امر واکسیناسیون، افرادی که تا کنون نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده اند از دریافت و ارایه  هر گونه خدمت اجتماعی محروم می شوند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیندازند و  از ۲۸ آذرماه محدودیت ها برای رانندگان سازمان اتوبوسرانی، تاکسی رانی، سرویس مدارس ، رانندگان اسنپ و تپ سی اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: هر هفته مجریان برنامه گزارش پیشرفت کار را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارایه می دهند تا در این راستا پروتکل های بهداشتی به خوبی اجرایی شود و زمینه انتقال بیماری در سطح جامعه کاهش یابد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرحله بعدی اعمال محدودیت ها مرتبط با سالن های ورزشی، تالارها، استخرها و مراکز تهیه و توزیع غذاست که باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

حسنی افزود: مرحله سوم طرح هوشمند سازی شناسایی افراد غیر واکسینه از پنجم دی ماه به منظور حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از انتشار بیماری کرونا در سطح جامعه انجام خواهد شد.

از کل جمعیت استان خراسان رضوی تاکنون ۹۳ درصد دُز اول و ۷۵ درصد دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۲ نفر رسید.

طی همین مدت ، ۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ تن رسید.

تا کنون ۶ میلیون و ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین ۲ هزار و ۸۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۶۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۲۸ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۵۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۱۷ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری از کشور در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی وجود ندارد.

 

مجموع بستری‌های کرونا در استان اردبیل به ۱۲۲ نفر کاهش یافت

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان در ادامه روند نزولی شیوع این ویروس طی شبانه روز گذشته به ۱۲۲ نفر کاهش یافت.

این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل، ۷۷۵ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش و پایین‌ترین رقم هفت ماه گذشته است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته ۱۶ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز کمترین رکورد ثبت شده در هفت ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۷۳ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع کرونا در استان اردبیل، با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان بستری طی شبانه روز گذشته به رقم ۲ هزار و ۶۰۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از مراجعه ۳۹ فرد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه روز گذشته خبر داد و بیان کرد: امیدواریم که این استان دچار موج ششم کرونا نشود.

دکتر شهرام حبیب زاده همچنین از بستری شدن ۳۲ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان اردبیل را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد: تاکنون بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر حبیب‌زاده گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۳۵ هزار و ۱۱۷ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: تاکنون ۹۰۳ هزار و چهار دُز واکسن نوبت اول و ۷۷۲ هزار و ۹۸۰ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

وی از تزریق دُز سوم برای ۵۹ هزار و ۱۳۳ نفر از واجدان شرایط خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی علیه کرونا واکسینه شوند.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب زاده در ادامه با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر دو دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین اعلام کرد: هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند پایداری را طی می‌کند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.