طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 30 آذر 1400، در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و ۲۴۱۳ بیمار مبتلا با کووید ۱۹ شناشایی شدند.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین دو هزار و ۸۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۶۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق ۵۳۰ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته 

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۲۸ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۵۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۱۷ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۵۳۰ هزار و ۳۶۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی وجود ندارد.

روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه برای سومین بار تلفات کرونا طی ۲۴ ساعت، ۴۱ نفر اعلام شد.    

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت رو جمعه ۲۶ آذر ماه برای نخستین از زمان شیوع کرونا در کشور اعلام کرد، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی به صفر رسیده است.

به هر روی با توجه واکسیناسیون حداکثری، کاهش تلفات روزانه کرونا و به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی امروز، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

 

آخرین روز پاییز با مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

ورود سویه اومیکرون به کشور و شناسایی اولین فرد مبتلا با دورهمی‌های شب یلدا گره خورده و نگرانی‌ها در رابطه با شیوع بیشتر این نوع از ویروس کرونا را افزایش داده است، موضوعی که اگر جدی گرفته نشود باید در روزهای آینده به استقبال موج ششم برویم.

خبرهای کرونایی امروز استان ‌ها نیز اغلب به همین مساله معطوف بود و گفت و گو با کارشناسان، مسوولان و متخصصان درباره خطرات و هشدارها برای پیشگیری از این نوع ویروس حکایت از آن دارد که بی توجهی ها شرایط سختی را پیش رویمان قرار خواهد داد.

بیشترین توصیه در این رابطه دوری از دورهمی‌های یلدایی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن است تا شاید بتوانیم به سلامت این سویه را پشت سر بگذاریم و نقشه کرونایی کشور در روزهای سرد زمستانی همچنان آبی باقی بماند.

بنا به گفته کادردرمان سویه اومیکرون قدرت سرایت بالایی دارد و گروه‌های سنی مختلف را درگیر می‌کند بر این اساس پیشگیری و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی راه مقابله و مهار این ویروس جهش‌یافته کرونا است.

برخی افراد با تزریق واکسن کرونا تصور می‌کنند که دیگر مبتلا به این ویروس نمی‌شوند و از ماسک استفاده نمی‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند این در حالی است که بنابر نظر متخصصان واکسن کرونا احتمال مرگ و میر و بستری در بخش‌های ویژه را کاهش می‌دهد اما ایمنی کاملی ایجاد نمی‌کند.

رییس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد هم بر این مطلب صحه گذاشته و معتقد است: از آنجا که از یک سو پروتکل‌های بهداشتی در وضع نامطلوبی است و از سوی دیگر محدودیت‌های ناشی از رنگ‌بندی‌ها از سوی کم رنگ شده است خطر جدی برای شیوع گسترده سویه اومیکرون احساس می‌شود.

آرش روغنی به این موضوع هم اشاره کرده است که دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا عاملی برای گسترش شیوع کروناست و باید از برگزاری این مراسم‌ها پرهیز کرد چراکه در شب یلدا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیشتر از سایرین در خطر هستند و می‌طلبد تا با پرهیز از برگزاری دورهمی‌ در حفظ سلامتی خود و اطرافیانمان بکوشیم.

هر چند که پای سویه اومیکرون هنوز به تمامی استان ها باز نشده اما نمی توان نسبت به خطرات احتمالی این ویروس بی توجه بود، مساله ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر آن تاکید و اظهار کرده است که در هر جای دیگر و در هر لحظه ممکن است با این سویه جهش‌ یافته مواجه شویم.

دکتر حسین فرشیدی همچنین از تلاش ها در ۲ هفته گذشته در هرمزگان به منظور رصد ویژه‌ای روی مبانی ورودی سفرهای زمینی، دریایی و پروازها گفته و مهمترین عامل پیشگیری را زدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی دانسته است و به مردم توصیه کرده اکنون که شرایط آبی کرونایی در کشور حاکم است در حفظ این وضعیت کوشا باشند.

کیوان خاصی مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم گفته است که سویه اومیکرون باعث بروز علایم منحصر به فرد دیگری در افراد شده که البته به صورت قطعی تایید نشده است اما متخصصان و اهل فن بر تزریق واکسن و استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها تاکید دارند، همچنین برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن‌ها ضروری است.

دکتر محمد حسین زارع مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم از مادران باردار خواسته است قبل از انتشار سویه جدید کرونا برای دریافت واکسن مراجعه کنند و خود و جنین و جامعه را دچار مشکل نکنند.

وی به این نکته هم اشاره کرده است که آمار مادران بارداری که رغبتی به دریافت واکسن کرونا نشان نمی دهند در این استان بالاست که این برای خود بانوان و برای جنین آنها خطرآفرین است.

محمدرضا رضانیا رییس مرکز توسعه سلامت کیش هم با اشاره به اینکه اکنون این جزیره در وضعیت آبی از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارد، وضعیت موجود را پایدار ندانسته و گفته است: طی چند مدت اخیر کیشوندان و مسافران دچار عادی انگاری شده اند به طوریکه میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این جزیره حدود ۴۰ درصد برآورد می شود.

وی یادآور شده است: تداوم این وضعیت می تواند زنگ خطر بزرگی برای شیوع ویروس کرونا به ویژه سویه اومیکرون آن باشد که انتظار می رود کیشوندان، مسافران و به ویژه اصناف و واحدهای مرتبط با گردشگران برای جلوگیری از شیوع این سویه همواره رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر سیدجواد حسینی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به خطر انتقال و انتشار سویه اومیکرون کرونا از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامت خود و عزیزانشان از حضور در دورهمی‌های شب یلدا خودداری کنند.

وی به این موضوع هم اشاره کرده است که با توجه به پوشش بالای واکسیناسیون کرونا در حال حاضر شاهد وضعیت مطلوب کنترل کرونا در استان هستیم اما این وضعیت نباید حساسیت جامعه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش دهد.

رضا چمن رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا را تکمیل برنامه واکسیناسیون خوانده و افزوده است: جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در شهرستان های شاهرود و میامی که سه ماه از تزریق دُز دوم آن ها می گذرد از امروز برای دریافت دُز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی یادآورشده است: در آستانه شب یلدا مهمترین موضوع برای جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا پرهیز از هرگونه دورهمی است.

امرالله مردانی دبیر شورای سلامت اهواز هم از مردم خواسته است به دلیل بروز سویه جدید اومیکرون در کشورتا حد امکان از برگزاری دورهمی‌های شب یلدا پرهیز کنند.

وی همچنین بیان کرده است : هنوز شناخت کافی در خصوص این سویه وجود ندارد و نمی توان با قاطعیت علامت خاصی را به آن نسبت داد تنها در صورتی که به عنوان سوش غالب باشد امکان اظهار نظر وجود دارد اما تا آن زمان، مردم هر چه سریع تر برای تزریق دُز دوم و سوم مراجعه کنند چون با تزریق دُز سوم تا حدود ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌شود.

اورنگ ایلامی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اظهار داشته است: دانشمندان از خواص نوع اومیکرون "متعجب" شده اند، زیرا مطالعات نشان می دهد که ویروس کرونا روشی که سلول ها را آلوده می کند تغییر داده است.

وی اضافه کرده است: کارشناسان حوزه بهداشت و درمان همیشه در حال یادگیری تغییرات این ویروس هستند در عین حال افزایش مرگ و میر ناشی از اومیکرون یک نگرانی جدی است.

آخرین روز پاییز با مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

بخش دیگری از نگرانی ها به واکسن نزده ها باز می گردد البته با وجود اینکه اکنون به درصد قابل قبولی از تزریق واکسن در کشور دست پیدا کرده ایم اما نمی توان این ابزار را هدفی برای عمل نکردن به دستورالعمل های بهداشتی قرار داد.

به همین خاطر دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور باردیگر تاکید و توصیه کرده اند که مردم به ویژه افراد بالای ۴۰ سال برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند زیرا مرگ و میر ناشی از عدم دریافت واکسن طبق آنچه در کشورهای اروپایی گزارش شده در افراد واکسینه شده کمتر است.

افرادی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده‌اند نیز از این سویه در امان نیستند و ابتلای قبلی هیچ ایمنی به خصوصی در مقابل اومیکرون ایجاد نمی کند اما در عین حال تزریق دُز سوم واکسن کرونا می‌تواند میزان ایمنی فرد را در برابر سویه اومیکرون ۲۵ برابر افزایش دهد

دبیر ستاد مدیریت کرونا در استان خراسان رضوی هم بر این موضوع تاکید کرده است که پوشش فراگیر واکسیناسیون به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از انتشار سویه اومیکرون و ورود موج ششم کرونا دارد.

دکتر علی اصغر انجیدنی اضافه کرده است: برای پیشگیری از سویه‌های جدید کرونا افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند باید هر چه سریعتر برای دریافت آن اقدام کنند و افرادی که دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بسته به نوع واکسن بین سه تا ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم باید برای دریافت دُز یادآور یا دُز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز نسبت به شیوع بیماری کودکان به ویژه افراد زیر ۱۲ سال با علائم مختلف در این استان طی ۱۰ روز اخیر هشدار داده و گفته است: تعداد بچه های با علائم تب، استفراغ، اسهال و بی حالی از حدود ۱۰ روز گذشته در استان روند افزایشی داشته است.

وی همچنین به افزایش ملایم ابتلا و بستری های کرونایی در استان اشاره و اضافه کرده است: سویه جدید کرونا را نباید دست کم گرفت و برای افراد پرخطر درگیری بالاست.

 دکتر بهمن نقی پور رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با تاکید بر اینکه هنوز گزارش رسمی از مشاهده سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در آذربایجان شرقی اعلام نشده، تاکید کرده است که چون این سویه در کشور رویت شده، مردم باید همچنان نسبت به زدن ماسک و تزریق دُز سوم واکسیناسیون حساس باشند و اقدام کنند.

وی اظهار کرده است: وضعیت کرونایی این استان هم اکنون نسبتا" قابل قبول، اما شکننده است و استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از حضور در مراکز پرجمعیت و پرتردد به علت انتشار خیلی سریع این سویه و به جهت احترام به همنوع و حفظ کرامت انسانی بسیار ضروری بوده و باید با انجام واکسیناسیون دوز سوم احتمال ابتلا به اومیکرون را کاهش دهیم.  

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم برای اطمینان خاطر مردم از موجودی واکسن کرونا اعلام کرده است که پنج میلیون دُز واکسن کرونا «رازی کووپارس » به مرور در حال تحویل به هیات امنای وزارت بهداشت و درمان و آموزش علوم پزشکی است تا در چرخه واکسیناسیون عمومی قرار بگیرد.

دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی با اشاره به اینکه پیش از این نیز پنج میلیون دُز دیگر واکسن کرونا  تحویل هیات امنای وزارت بهداشت شده، در خصوص استفاده واکسن رازی کووپارس به عنوان بوستر دُز (دُز یادآور)، اظهار داشته است: هم اکنون مطالعه بوستر دُز در مراحل پایانی است که اگر جواب مثبت باشد واکسن می تواند به عنوان بوستر دُز مورد استفاده قرار گیرد.

مروری بر آخرین وضعیت کرونایی استان ها

خراسان رضوی / تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونا به ۱۱۴ نفر کاهش یافته است، اکنون حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند و از ۳۳ شهرستان این استان تنها یک شهرستان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.

اراک /تاکنون  ۷۸ هزار و ۴۵۲ نفر در استان مرکزی نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت و در مجموع یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۶۵۲ نفر ( افراد بالای ۱۲سال) معادل ۹۱درصد و همچنین ۹۷۰ هزار و ۱۸۳ نفر معادل ۸۰ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اراک میزان استقبال از تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در استان مرکزی رضایت‌بخش نیست و هر چند علت استقبال کم شهروندان از دریافت نوبت سوم واکسن کرونا را می‌توان شیوه اطلاع رسانی دستورالعمل‌ها و فاصله زمانی بین تزریق دُز دوم و سوم قلمداد کرد اما می‌طلبد آحاد مردم به ویژه بیماران دیابتی و دارای فشار خون بالا نسبت به این مهم اقدام کنند.

البرز / ۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و در این مدت یک نفر جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۶ هزارو ۴۷۸ نفر رسید و تمام هفت شهرستان تابعه استان البرز اکنون در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

اردبیل / شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع کرونا در این استان با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان بستری طی شبانه روز گذشته به رقم ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است و در این مدت ۱۹ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۷۰ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

ایلام / اکنون ۶۴ بیمار کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند، فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده است و از مجموع ۱۲ شهرستان استان ایلام دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

سبزوار / تاکنون تنها ۲۵ هزار نفر برای تزریق نوبت سوم واکسن اقدام کرده اند که با توجه به اهمیت تزریق نوبت سوم واکسن در جلوگیری از ابتلا به اومیکرون، لازم است افراد واجد شرایط سریع تر نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

تبریز / شهرستان تبریز بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که تاکنون ۲۰۰ هزار نفر از آنان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده اند.

کرمانشاه / تاکنون ۸۷/۸ درصد از جمعیت هدف استان دُز اول و ۷۲/۸ درصد نیز نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، هم‌اکنون ۱۲۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال پنج نفر آنها وخیم است.

قزوین / اکنون شهرستان های قزوین و تاکستان در وضعیت زرد و مابقی شهرستان های استان آبی هستند، در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند و هیچ فوتی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در استان قزوین ثبت نشده است.

یزد / هم اکنون ۲۳۳ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۶۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

کیش / از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا کنون در این جزیره حدود هشت هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شدند و  تاکنون بیش از ۱۰۶ هزار دُز واکسن در این جزیره تزریق شده که شامل ۵۵ هزار و ۷۶۴ دُز در نوبت اول، ۴۷ هزار و ۵۱۳ دُز در نوبت دوم و سه هزار و ۶۴۲ دُز در نوبت سوم است.

 

۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ نفر بستری شدند.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: ۱۵ بیمار نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و توصیه می شود تا این افراد مراقبت‌های قرنطینگی را به درستی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است، تصریح کرد: موارد فوت ناشی از کرونا در استان در مقایسه با میانگین کشور کمتر است.

شیرانی با اشاره به ورود سویه اومیکرون به کشور و احتمال چرخش آن در استان توصیه کرد تا افراد بالای ۱۸ سال که از مدت تزریق دُز دوم واکسن آنها که از سه نوع سینوفارم، برکت و بهارات بوده و سه ماه از آن گذشته باشد نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه واکسن ایمنی نسبی در برابر کرونا ایجاد می‌کند، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: افراد همچنان باید با اهتمام ویژه ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

شیرانی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس اومیکرون نسبت به دلتا دست کم ۲ برابر بیشتر است، خاطر نشان کرد: اومیکرون علائمی همانند سرماخوردگی،  تب، بدن درد و سرفه خشک دارد.

تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری به جز شهرستان بروجن در وضعیت آبی کم خطر شیوع کرونا قرار دارند و شهرستان بروجن در وضعیت زرد خطر متوسط قرار دارد.

 

شمار فوتی کرونا در استان سمنان به یکهزار و ۵١۵ نفر رسید

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته از ۲۹ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان جان باخت و از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون، یکهزار و ۵۱۵ نفر فوتی بر اثر کرونا در استان سمنان ثبت شد.

طبق اعلام عصر سه‌شنبه کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۹ تا ۳۰ آذر، تعداد ۱۱۷ فرد مشکوک بصره کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد تست کرونای ۴۷ نفر مثبت شد.

براساس گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان، در طی مدت اعلام شده، پنج بیمار مبتلا به ویروس کرونا با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص و هشت نفر بستری شدند.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹بیماری که تست کرونایشان مثبت شد سرپایی شناخته شده و برای ادامه درمان در خانه قرنطینه شدند.

 طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان سمنان تنها شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار، سرخه، مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

 

۳۲ مورد جدید کرونا در استان مرکزی به ثبت رسید 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۳۲ مورد جدید کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: چهار نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۲۸ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان مرکزی به ۱۰۵  هزار و ۹۱۱ نفر رسید.

جمالیان افزود: یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در استان مرکزی گزارش شدهکه بر این اساس شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

موردی از ابتلا به کرونا بین دانش‌آموزان حضوری خوزستان گزارش نشده است

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: هیچگونه گزارشی مبنی بر ابتلا به کرونا در بین دانش‌آموزان خوزستان به دلیل حضور در کلاس درس تاکنون گزارش نشده است.

کوروش مودت روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: تاکنون مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان خوزستان با توجه به حضوری شدن مدارس شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه کلاس‌های حضوری در خوزستان به صورت ۱۰ نفره و نوبت بندی دایر هستند افزود: همچنین تاکنون گزارش خاصی از سوی اولیا و دستگاه‌های مربوطه و مدارس در زمینه ابتلا شدن دانش آموزان دریافت نشده است.

وی گفت: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت می شود و حتی اگر یک دانش‌آموز به سرماخوردگی مبتلا شده باشد نباید به مدرسه بیاید. 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: هم اکنون تمامی مدارس در خوزستان حضوری هستند و کلاس‌ها سه روز در هفته به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

مودت با بیان اینکه تمامی امتحانات به صورت حضوری برگزار می شود، افزود: برگزاری امتحانات به صورت مجازی تبعات منفی به همراه داشته است و باعث کاهش سطح یادگیری و در مواردی بازماندگی‌ تحصیلی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشاهده سویه جدید اُمیکرون در کشور، ستاد ملی مدیریت کرونا باید درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها و امتحانات دانش‌آموزان تصمیم‌گیری کند که تاکنون چیزی در این خصوص ابلاغ نشده است.

طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، تاکنون ۹۱ درصد دانش‌آموزان استان دز اول کرونا را دریافت کرده‌اند.

هم اکنون تمامی شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

 

آمار روزانه فوتی کرونا در استان همدان صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سه هزار و ۱۵۵ نفر در استان همدان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. 

وی اظهار داشت که با شناسایی ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۰۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۸۸۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۴ مورد بود که ۴۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۷، رزن یک هزار و ۲۴۰، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۵ نفر است.

 دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۸ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۶ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۳۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد، رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان«کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۲ بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران کرونایی تعیین شد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و سویه اومیکرون تعیین شده است.

قاسم جان بابایی افزود: در شرایط فعلی فعلا ضرورتی برای افزایش تخت های کرونایی وجود ندارد و  بیمارستان‌هایی که برای کرونا مشخص شده‌اند، اختصاصی این بیماران را پذیرش خواهند کرد.

وی ادامه داد: در پیک پنجم تا ۵۲ هزار نفر بستری داشتیم و اگر لازم شد دوباره می‌توانیم این شرایط را فراهم کنیم.

جان بابایی با اشاره به شناسایی سویه اومیکرون در کشور، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم تزریق واکسن را جدی بگیرند و اگر ۲ دز زده‌اند، برای دز سوم نیز اقدام کنند.

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.  

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

 

۲۶ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۶ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشت شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۹۰۴ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۷۳ نفر است.

وی افزود: ۱۰ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای استان ۶۲ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید پنج نفر مربوط به ایلام، یک نفر آبدانان، یک نفر ایوان، یک نفر چرداول، یک نفر مهران و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

دکتر کریمیان با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۶ هزار و ۶۲۶ نفر است، گفت: شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.