طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 28 آذر 1400، اکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۵۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۱۳۱ هزار و ۸۳ نفر رسید.

از دیروز(شنبه) تا امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۷۹ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۸۳ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۴ هزار و ۲۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۸۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۷۶۴ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۷۸ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۹۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۴۱ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۴۲۰ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

روز گذشته تعداد تلفات کرونا ۴۱ نفر اعلام شد که این رقم کمترین شمار فوتی پس از عبور خیز پنجم  کرونا از کشور بود و نیز برای دومین بار است که تعداد تلفات کرونا از پنجم خرداد سال گذشته تا کنون، دو رقمی می شود.

روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه پس از ۵۶۶ روز از پنجم خرداد سال گذشته، تلفات کرونا به زیر ۵۰ نفر یعنی ۴۲ نفر رسید.  

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت رو جمعه ۲۶ آذر ماه برای نخستین از زمان شیوع کرونا در کشور اعلام کرد، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی به صفر رسیده است.

به هر روی با توجه واکسیناسیون حداکثری، کاهش تلفات روزانه کرونا و به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی امروز، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد امروز (یکشنبه) مثبت بود، ۲ مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

 

۲۸ آذر ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

هرچند کاهش تلفات روزانه کرونا و به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی خبر خوبی است، اما ورود سویه جدید کرونا به نام اومیکرون به کشور زنگ‌ خطر را به صدا درآورده و اهمیت واکسیناسیون علیه این ویروس و رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش داده است.

ابتلا به اومیکرون در تعدادی از کشورهای منطقه شامل بحرین، امارات، قطر، کویت و حتی در پاکستان و ترکیه گزارش شده است و با شناسایی اولین مورد ابتلا به این سویه در کشور، کارشناسان بهداشت و درمان می گویند که بی توجهی به تزریق واکسن و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند، روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونایی کشور بازگرداند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با بیان اینکه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران تایید شده است، گفت که در جلسه اضطراری امروز ستاد مقابله با کرونا درخصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد.

این در حالی است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم از وجود ۲ مورد مشکوک به ابتلا به سویه اومیکرون در کشور خبر داد. 

محمدمهدی گویا همچنین تاکید کرد: همه واکسن‌های استفاده شده در کشور علیه این سویه موثر بوده و کسانی که هر سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، ایمنی‌زایی بیشتری در مقابل اومیکرون هم داشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمن خواهند شد.

از سوی دیگر، دکتر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: اومیکرون ظرف ۱۷ روز می تواند سویه غالب کشور شود، با ورود این سویه ظرف این مدت انتظار داریم اغلب بیماران از نوع این سویه جدید کرونا باشند.

این همه در حالی است که شب یلدا و دورهمی های خانوادگی به این مناسبت پیش روست و بر این اساس کارشناسان بهداشتی معتقدند که  احتمال شیوع ویروس کرونا زیاد است؛ بنابراین به خانواده ها توصیه می شود حتما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقت نظر کافی و لازم را داشته باشند و هم نشینی های شب یلدا را مدیریت کنند تا این دورهمی ها زمینه ساز انتقال ویروس کرونا به دیگر افراد از جملهسالخوردگان نشود.

البته تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مدیون رویکرد دولت در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

از نظر وضعیت رنگ کرونایی شهرهای کشوز، در حال حاضر  ۵۳ شهر در وضعیت زرد و سایر مناطق در وضعیت آبی قرار دارند.

با فروکش کردن شیوع کرونا در کشور، آمار روزانه قربانیان آن به  ۵۰ نفر  و مجموع جان باختگان به ۱۳۱ هزار و ۸۳ نفر رسید. از دیروز(شنبه)  تا امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند. از دیروز تا امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

رصد خبری تازه‌ترین تحولات کرونایی استان ها نشان می دهد که در کهگیلویه و بویراحمد، عادی انگاری ها و ضعف در رعایت پروتکل های بهداشتی  شدت بیشتری یافته و احتمال افزایش مبتلایان به کرونا در این استان وجود دارد.

پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این خصوص با اشاره به اینکه  میزان بروز بیماری در استان ۱۵۰ در هزار نفر جمعیت و در کشور ۷۳ در هزار نفر جمعیت است، اظهار داشت: تاکنون ۱۰۷ هزار و ۳۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است. 

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اشاره به افزایش کنترل مرزهای زمینی و دریایی خوزستان در راستای پیشگیری از ورود سویه اُمیکرون گفت: کنترل‌ها بهداشتی در مرزهای شلمچه و چذابه با حساسیت انجام می‌شود.

دکتر محمدحسین سرمست اظهار داشت: در هفته گذشته از حدود یک هزار و ۹۰۰ خدمه و سرنشین کشتی‌های اماراتی، هندی و قطری که وارد بندر امام خمینی شدند، تست گرفته شد که همگی آنها منفی بودند همچنین مابقی افراد نیز کارت واکسن و گواهی تست منفی کرونا همراه داشتند.

از استان اردبیل هم گزارش شده است که شاخص‌ فوتی، بستری روزانه و مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان در ادامه روند کاهشی به شرایط پایدار رسیده به طوری با کاهش چشمگیر این شاخص‌ها، شیوع کووید.۱۹ در این استان در وضعیت مهار قرار گرفته است.

 طی شبانه روز گذشته مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی اردبیل به ۱۳۷ نفر رسید که این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در این استان ۷۶۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است. طی شبانه روز گذشته ۲۹ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۶۰ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند که کمترین رقم ابتلا در سال جاری است.

دکتر محمدامین ولیزاده افزود: طی سال جاری تنها روزهای معدودی، تعداد مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان غربی دورقمی شده بود و رسیدن به مبتلایان زیر ۱۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته نشان دهنده بهبود نسبی وضعیت در استان طی روزها و هفته های اخیر است.

در زنجان ، هشهرستان های سلطانیه، زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده، ماهنشان، ایجرود آبی و تنها شهرستان طارم به رنگ زرد کرونایی است.

خبر دریافتی از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم نشان می دهد که ۱۲۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند و  یک نفر هم  طی شبانه روز گذشته قربانی شد که شمار جان‌باختگان به ۲ هزار و ۶۷۹ نفر رسید.

کرونا در ۲۴ ساعت گذشته،  ۲۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ را در البرز  و ۵۱ بیمار را  در قزوین برای دریافت مراقبت های پزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی  کشاند و در ایلام  هم ۳۰ نفر را را به جمع مبتلایان اضافه کرد. 

اما در سیستان و بلوچستان، با افزوده شدن ۵۸ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

همچنین با فوت یک هموطن در شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان بر اثر کرونا، شمار درگذشتگان در استان به ۲ هزار و ۴۶ ۶ نفر رسید.

 

آخرین اخبار از روند واکسیناسیون در استان‌ها

براساس آمار وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۷۶۴ نفر در کشور دُز اول، ۵۰ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۷۸ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۹۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۴۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۲۰ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بنا به اعلام مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته باشد از امروز (یکشنبه) در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی آغاز شد.

به گفته دکتر محمد پهلوان ، طبق دستورالعمل جدید افرادی که سه ماه  از تزریق دز دوم واکسن کرونای آنها گذشته باشد، می‌توانند دز سوم را دریافت کنند در حالی که این مدت در گذشته ۶ ماه اعلام شده بود.

در استان کرمانشاه هم رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین در این باره گفت: پوشش واکسیناسیون در بین جمعیت هدف به ۹۶.۱ رسید که این موضوع مهم باعث کسب رتبه اول این شهرستان در استان بخاطر بیشترین تزریق واکسن شد.

هم اکنون در شهرستان قصرشیرین ۳۲ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده که از این میزان ۱۷ هزار و ۸۰۰ دُز مربوط به نوبت اول و مابقی مربوط به نوبت دوم است.

همچنین بر اساس اعلام  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان، مهلت مرخصی و تعطیلی موقت دفاتر خدمات مسافرتی استان با توجه به بازگشایی مرزها و گسترش واکسیناسیون همگانی به اتمام رسید و از این پس این دفاتر باید به طور کامل طبق روال گذشته فعالیت داشته باشند.

به گفته حمید رضا آذرپور ، وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به دلیل همه گیری کرونا در مردادماه ۱۳۹۹ براساس بخشنامه ای در خصوص حمایت از کسب و کارهای حوزه گردشگری با مرخصی و یا تعطیلی تاسیسات گردشگری موافقت کرده بود که اینک به دلیل بهبود وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون، دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ملزم به بازگشایی دفتر، اجرای تور و فعالیت هستند.

در هرمزگان، تا کنون سه هزار و ۲۰۰ نفر از کیشوندان نوبت سوم واکسن کرونا را به منظور ارتقای سطح ایمنی جامعه برابر همه گیری این ویروس و ۹۵ درصد از جمعیت بومی و ساکن این جزیره دُز دوم خود را دریافت کرده اند که بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون تمرکز اصلی این مرکز توسعه پوشش دُز سوم است.

همچنین بر اساس اعلام رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد، ۸۵ درصد از جمعیت ۱۸ سال به بالا حداقل یک دز از واکسن کرونا را در این شهرستان دریافت کرده اند.

بهاالدین حسینی  اظهار داشت: هم اکنون در مجموع ۱۷۱ هزار و ۳۰۰ نفر دز نخست، ۱۴۱ هزار و ۸۶۰ نفر دز دوم و هفت هزار و ۳۰۹ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در این شهرستان دریافت کرده اند.

 

 کاهش ۷۱ درصدی موارد فوتی کرونا در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کاهش ۷۱ درصدی موارد فوتی کرونا در استان در یک هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل تر خبر داد و گفت: این آمار از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تاکنون در هرمزگان کم سابقه بوده است.

 از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در هرمزگان تاکنون ۲ هزار و ۴۵۴ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

دکتر فاطمه نوروزیان عصر یکشنبه اظهار داشت: خوشبختانه در بازه زمانی ذکر شده در دیگر شاخص ها از جمله شناسایی موارد مثبت کووید نیز ۱۷ درصد، موارد بستری در بیمارستان هشت درصد و انجام تست و غربالگری ۱۱ درصد کاهش داشتیم که مورد آخر به دلیل کاهش مراجعان سرپایی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: درصد مثبت شدن تست کرونا در هرمزگان نیز در طی هفته گذشته به کمترین میزان خود معادل ۶ درصد رسیده که کمترین میزان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: خوشبختانه در یک هفته گذشته شمار موارد مثبت شناسایی شده به کمتر از ۳۰۰ نفر رسیده که این آمار از ابتدای سال گذشته تاکنون، کمترین موارد مثبت شناسایی شده است.

دکتر نوروزیان آخرین وضعیت رنگ بندی کرونا در هرمزگان را آبی به جز شهرستان بستک که زرد رنگ است، اعلام کرد و افزود: برای حفظ این شرایط نیازمند همکاری هر چه بیشتر مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون به ویژه تزریق دز سوم هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر مشاهد سویه اومیکرون در کشور، بیان داشت: این موضوع در صورتی که مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی سهل انگاری کنند، خطری جدی برای سلامت جامعه بوده و احتمال اوج گیری دوباره کرونا در این شرایط وجود دارد.

دکتر نوروزیان آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان را ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۵۸ نفر دز دوم و ۹۴ هزار و ۲۲۶ نفر دز سوم یا همان دز یادآور را دریافت کردند.

 

بیش از ۱۲۲ هزار دُز واکسن کرونا در سرپل‌ذهاب تزریق شد

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: بیش از ۱۲۲ هزار و ۳۳۴ دُز واکسن کرونا در سه نوبت (اول، دوم و سوم) برای جمعیت هدف در این شهرستان تزریق شده است.

دکتر محسن مرادی روز یکشنبه افزود: در مرحله اول ۹۷.۵ درصد، در مرحله دوم ۷۷.۷ درصد و در مرحله سوم تاکنون ۳.۹ دهم درصد از جمعیت در این شهرستان هدف علیه یروس کرونا واکسینه شده‌اند.

وی اظهار داشت: در نتیجه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم وضعیت کرونایی این شهرستان از رنگ زرد به آبی تغییر یافته است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: اگر چه تاثیر واکسیناسیون در مقابله با بیماری کرونا چشمگیر و محسوس بوده اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از تجمعات و دورهمی‌ها به خصوص در شب یلدا که پیش رو داریم و استفاده از ماسک، الزاماتی است که در کنار واکسیناسیون می‌تواند ایمنی بدن را در مقابل کرونا ویروس افزایش دهد.

مرادی از عموم مردم شهرستان خواست تزریق دُز دوم و سوم واکسن خود را بعد از تزریق دُز اول جدی بگیرند و در سریعترین زمان ممکن برای این منظور اقدام و روند مقاوم سازی در برابر این بیماری را با تزریق دیگر دُزهای واکسن کرونا تکمیل کنند.

سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

۲۹ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۲۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی این استان بستری و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۹ هزارو ۸۶۲ بیمار کووید ۱۹ بدحال از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده‌اند.

این مسوول خاطرنشان کرد: ۱۶۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند.

صیادی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده است، اظهارداشت: ۶ هزارو ۴۷۵ بیماربدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز جان باخته‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: ۷۳ هزارو ۲۲۲ نفر بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شده‌اند.

تمام  هفت شهرستان تابعه البرز اکنون در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا،‌ استفاده از ماسک،‌ شستن مکرر دست‌ها، ‌تزریق واکسن کرونا و رعایت فاصله اجتماعی است.

 

۱۲۵ نفر در بخش کرونای بیمارستان‌های لرستان بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۲۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

دکتر "مریم کوشکی" روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: یک نفر دیگر در این استان طی شبانه روز گذشته قربانی کرونا شد و شمار جان‌باختگان به ۲ هزار و ۶۷۹ نفر رسید.

وی افزود: همچنین ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۸۱۲ نفر رسیده است.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 

هفت شهرستان زنجان رنگ آبی کرونایی به خود گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون هفت شهرستان این استان رنگ آبی کرونایی به خود گرفته اند و یک شهرستان باقیمانده نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه افزود: در زمان حاضر شهرستان های سلطانیه، زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده، ماهنشان، ایجرود آبی و تنها شهرستان طارم به رنگ زرد کرونایی است.

وی با اشاره به روند نزولی شیوع کرونا در سطح این استان اضافه کرد: بر این اساس توصیه می شود با توجه به ورود سویه های جدید کرونایی، هم استانی ها همچنان پروتکل های بهداشتی کرونایی را رعایت کنند.

این مسوول ادامه داد: هم اکنون ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که از این تعداد ۹ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

وی اظهار داشت: این استان روز گذشته مورد فوتی کرونایی نداشت که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به  عدد یک‌هزارو ۸۱۸ نفر رسیده است.

صائینی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۳۴ هزارو ۷۶۵ نفر رسیده است که ۵۹ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری " تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" رقم ۱۴۸ هزارو ۹۰ نفر ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق گزارشهای اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون موارد مثبت بستری نیز بر اساس یافته های آزمایشگاهی به تعداد ۱۳ هزارو ۳۲۵ نفر در استان زنجان ثابت شده است که ۱۱ هزارو ۴۴۸ نفر از آنان بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۳۶ هزارو ۳۰۸ نفر رسیده است.

 

شیوع کرونا در استان اردبیل به شرایط پایدار و مهار رسید

شاخص‌ فوتی، بستری روزانه و مجموع بستری مبتلایان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند کاهشی به شرایط پایدار رسیده به طوری با کاهش چشمگیر این شاخص‌ها، شیوع کووید.۱۹ در این استان در وضعیت مهار قرار گرفته است.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز یکشنبه اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۳۷ نفر رسید که این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در این استان ۷۶۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

بنا به اعلام این مرجع، طی شبانه روز گذشته ۲۹ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۶۰ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با جان‌باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در این استان طی شبانه روز گذشته، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، در رقم ۲ هزار و ۵۹۹ نفر رسید.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند کاهشی آرامی را طی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از مراجعه ۹۳ فرد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه روز گذشته خبر داد و بیان کرد: امیدواریم که این استان دچار موج ششم کرونا نشود.

دکتر شهرام حبیب زاده همچنین از بستری شدن ۳۵ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان اردبیل را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد: تاکنون بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر حبیب‌زاده گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۲۰ هزار و ۶۷۶ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: تاکنون ۹۰۱ هزار و ۳۴۳ دُز واکسن نوبت اول و ۷۶۸ هزار و ۵۸۵ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

وی از تزریق دُز سوم برای ۵۰ هزار و ۷۴۸ نفر از واجدان شرایط خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی علیه کرونا واکسینه شوند.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب زاده در ادامه با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر دو دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته کرونا در آذربایجان‌غربی؛ کمترین رقم در سال ۱۴۰۰

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند که کمترین رقم ابتلا در سال جاری است.

دکتر محمدامین ولیزاده روز یکشنبه افزود: طی سال جاری تنها روزهای معدودی، تعداد مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان غربی دورقمی شده بود و رسیدن به مبتلایان زیر ۱۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته نشان دهنده بهبود نسبی وضعیت در استان طی روزها و هفته های اخیر است.

وی اضافه کرد: البته ۷۲ درصد از این مبتلایان شامل ۵۹ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند که سهم ارومیه، مرکز استان از این تعداد ۳۱ نفر معادل ۵۳ درصد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۴۷۶ نفر رسید.

ولیزاده ادامه داد: در حال حاضر، ۱۰۱ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۵ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به فوت چهار نفر در آذربایجان غربی از جمله ۲ نفر در مهاباد بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

وی بیان کرد: البته طی ۲۴ ساعت گذشته در ارومیه فوتی نداشتیم که این امر نیز، بسیار کم طی سال جاری تکرار شده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۲۳ هزار نفر در آذربایجان غربی به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

۵.۲ درصد مبتلایان و ۵.۵ درصد فوتی های ناشی از کرونا در کشور مربوط به آذربایجان غربی است.

این استان، سهمی ۴.۱ درصدی از جمعیت کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.