طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 26 آذر 1400، در حال حاضر نیز هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار ندارند اما هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، ۱۶ استان کشور شبانه روز گذشته را بدون فوتی کرونایی گذراندند و چهار استان فقط یک بستری کرونایی داشتند.

تاکنون ۵۹ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۲۷ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۸۹۰ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۴۶۰ هزار و ۴۵۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۷۱ دُز رسید.

در ادامه این گزارش آمده است که در شبانه روز گذشته ۳۲۲ هزار و ۸۸۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین از دیروز تا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۱۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۱ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

این وزارتخانه اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۹۹۲ نفر رسید. در شبانه روز گذشته ۱۶ استان شامل سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام، هرمزگان، یزد، مرکزی، قم، کردستان، گلستان، گیلان، کرمانشاه، لرستان، همدان، اصفهان و خوزستان، هیچ موردی از فوت بیماران کووید۱۹ گزارش نشده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در این بازه زمانی در استان های بوشهر، خوزستان، مرکزی و البرز فقط یک بیمار کووید۱۹ بستری شده است. علاوه بر این، تاکنون پنج میلیون و ۹۹۵ هزار و ۷۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. ۲ هزار و ۹۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

طبق گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۴۰ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۷۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار ندارند اما هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۲۶ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گویی همین دیروز بود که کرونا همچون یاغی حمله ور شد، به زن و مرد، پیر و جوان رحم نکرد و تا می‌توانست جان گرفت تا خود زنده بماند اما با آغاز واکسیناسیون آمار مرگ و میرها به تدریج کم و کمتر شد به گونه‌ای که براساس اخبار رسیده از استان‌ها این آمار رو به کاهش است.

آمار بستری و مرگ و میر در بسیاری از استان های کشور ۲ رقمی شده و براساس اخبار رسیده به شهرستانی اشاره می شود که ۲ روز را بدون هیچ مورد بستری گذرانده و این خبر خوشی برای ایرانیان است تا امیدوار به نابودی و ریشه کنی اساسی این ویروس چموش و شاخدار باشیم.

شهرستان شوش در استان خوزستان ۲ روز است که هیچ گونه گزارشی از ابتلای جدید به این ویروس را نداشته که این خبر خوش حال هموطنان در این شهرستان و حتی هموطنان ما در سراسر کشور را خوش کرده و امید است که این روند نه تنها در این شهرستان بلکه در سایر استان های کشور ادامه داشته باشد تا کرونا به زودی از سرزمین ایران زمین برای همیشه خداحافظی کند.

به گفته نوروز سواری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان شوش، این شهرستان ۲ روز است که هیچگونه بیمار کرونایی نداشته و این اتفاق با همراهی مردم و تلاش و ایثار کارکنان درمان بعد از ۲۰ماه از ابتدای شیوع ویروس کرونا رخ داده است.

به گفته وی اکنون حدود ۲۶ تخت عادی و ۶ تخت ویژه برای بیماران کرونایی در تنها بیمارستان شوش فعال است. به اعتقاد سواری، استمرار روند کاهشی کرونا به رفتار ما در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بستگی داشته و از مردم خواسته است واکسیناسیون را طبق برنامه بهداشت انجام دهند.

خوشبختانه این روند کاهشی در استان های دیگر نیز دیده شده به گفته پرویز یزدان پناه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۳۷ نفر رسید و از مجموع ۱۰۹ بیمار بستری در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۳۶ بیمار مبتلای قطعی و پنج بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

وی افزود: ۸۴ هزار و ۲۹۷ بیمار کرونایی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون از مجموع مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۷ نمونه پی سی آر از آزمایشگاه‌های سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت دریافت شد که حدود ۲۴ درصد موارد مثبت بوده که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، گچساران و لنده بوده است.

یزدان پناه عنوان کرد: بیشترین موارد مرگ و میرکرونایی در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به افراد بالاتر از ٦٥سال که واکسن نزده یا کسانی که واکسن‌های نوبت سوم و یا یادآور خود را تزریق نکرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته کمترین بیماربستری کرونایی در ۱۵ ماه گذشته را داشتیم و تعداد افراد بستری ناشی از ایتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به ۴۷ نفر کاهش یافته و مورد فوتی در شبانه روز گذشته ثبت نشده و ایلام چهار روز بدون فوتی را پشت سر گذاشت.

دکتر محمدرضا صائینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز اعلام کرد شمار بستری‌های کرونایی در این استان به کمتر از ۱۰۰ بیمار رسیده است.

وی افزود: هم اکنون ۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که از این تعداد هفت نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.  این استان روز گذشته یک مورد فوتی کرونایی ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است. هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

این مسوول ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۳۴ هزارو ۶۱۷ نفر رسیده است که ۷۵ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.  از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" رقم ۱۴۷ هزارو ۹۲۴ نفر ثبت شده است.

کرونا ۴۴ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان مبتلا کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۴۴ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۴۶۸ نفر رسید.

سید محمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۱۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۶ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را بخوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

بستری یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در خوزستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بستری شدن تنها یک بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته در خوزستان خبر داد.

دکتر سیدمحمد علوی جمعه اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا روز ۲۳ آذرماه بیش از ۶۴ هزار بیمار کرونایی  در بیمارستانهای خوزستان بستری شده اند.

وی گفت: در 24 ساعت گذشته هیچ موردی فوتی ناشی از ویروس کرونا در استان به ثبت نرسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان افزود: با توجه به بروز و شناسایی سویه جدید کرونا در جهان، از مردم انتظار می رود هر چه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

وی گفت: روند بیماری همچنان در استان کاهشی و ثابت است البته نباید تصور کرد همه چیز تمام شده و کار را رها کنیم. 

علوی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۳ آذرماه ۱۴۰۰) بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ و تعداد ۵۳۴ هزار مورد بیمار کرونایی مثبت در استان شناسایی شده است.

تاکنون بیش از پنج میلیون و ۵۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده و این روند همچنان در حال انجام است.

واکسن به اندازه کافی در خوزستان وجود دارد و مراکز تزریق واکسن در این استان همچنان فعال هستند.

در حال حاضر حدود ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال خوزستان یک دز واکسن تزریق کرده اند.

 

۲ میلیون و ۴۲۴ هزار دُز واکسن کرونا در استان همدان تزریق شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که حدود ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۶ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) تاکنون برای جامعه هدف در این استان تزریق شده است.

دکتر «محمد خزایی» روز جمعه افزود: از مجموع واکسن های تزریق شده در استان، یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۴۳ نفر دُز اول و  یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۳۷ نفر دُز دوم و ۷۲ هزار و ۳۰۶ نفر نیز دُز سوم (یادآور) را دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: شهرستان های استان همدان در تزریق دُز نخست واکسن کرونا به ترتیب اسدآباد ۷۷ هزار و ۳۷۵ دُز، همدان ۵۱۲ هزار و ۴۱ دُز ، نهاوند ۱۲۵ هزار و ۹۶۰ دُز، ملایر ۲۰۶ هزار و ۲۲۳ دُز، کبودرآهنگ ۹۳ هزار و ۴۰۲ دُز، فامنین تزریق ۲۷ هزار و ۴۷۵ دُز، درگزین ۲۹ هزار و ۹۲۷ دُز، رزن ۵۵ هزار و ۵۵۶ دُز، تویسرکان ۷۶ هزار و ۲۱۸ دُز و شهرستان بهار ۸۶ هزار و ۸۶۶ دُز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۳۷ دُز واکسن کرونا در نوبت دوم در استان همدان تزریق شده که سهم شهرستان اسدآباد ۶۲ هزار و ۹۵۸ دُز، همدان ۴۲۶ هزار و ۳۱ دُز ، نهاوند ۱۰۴ هزار و ۹۲۷ دُز، ملایر ۱۶۸ هزار و ۸۳۹ دُز، کبودرآهنگ ۷۱ هزار و  ۵۷ دُز، فامنین تزریق ۲۳ هزار و ۷۲ دُز، درگزین ۲۴ هزار و ۹۷۰ دُز، رزن ۴۳  هزار و ۵۹۹ دُز، تویسرکان ۶۲ هزار و ۶۳۰ دُز و شهرستان بهار ۷۲ هزار و ۶۵۴ دُز است.

خزایی ادامه داد: در عین حال سه هزار و ۴۵۴ دُز واکسن نوبت سوم(یادآور) در شهرستان اسدآباد، ۳۱ هزار و ۱۵۹ دُز  در همدان، هفت هزار و ۸۳۰ دُز در نهاوند، ۱۲ هزار و ۲۴۲ دُز در ملایر، سه هزار و ۴۴۴ دُز در کبودرآهنگ، یک هزار و ۳۰۹ دُز در فامنین، یک هزار و ۹۱۱ دُز در شهرستان درگزین،  ۲ هزار و ۲۹۱ دُز در رزن، چهار هزار و ۶۶۴ دُز در تویسرکان و چهار هزار و ۲ دُز در شهرستان بهار تزریق شده است.

وی با بیان اینکه آمار تزریق روزانه واکسن کرونا در استان همدان به بیش از هشت هزار و ۲۶۹ دُز رسیده است، افزود: این تعداد شامل یک هزار و ۱۱۶ دُز واکسن در مرحله نخست، سه هزار و ۲۵۱ دُز نوبت دوم و سه هزار و ۹۲۹ دُز نیز در نوبت سوم (یادآور) است.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، هشت شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد و رزن» در وضعیت آبی و ۲ شهرستان «نهاوند و کبودراهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

دومین روز بدون فوتی کرونا در استان همدان ثبت شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون  به سه هزار و ۱۵۲ نفر رسیده است. 

وی اضافه کرد: همچنین با شناسایی ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۹۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۶ مورد بود که ۴۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۸، تویسرکان یک هزار و ۵۸۶، رزن یک هزار و ۲۴۰، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۳ نفر است.

 دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۳ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۳ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۳۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

 

 ۳۱ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

"مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هیچ فوتی با علائم قطعی کرونا گزارش نشد تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در عدد ۲ هزار و ۶۷۷ نفر ثابت باشد.

 کوشکی همچنین اعلام کرد: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی و مجموع بیماران کووید ۱۹ در لرستان به ۱۹۶ هزار و ۷۷۳ نفر رسید و ۱۴۵ نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.

به گفته وی وضعیت کرونا در شهرستانهای پل‌دختر، خرم‌آباد و رومشکان زرد و در شهرستان های ، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان، ازنا آبی است.

 

مرگ چهار نفر و بستری شدن ۱۷ بیمار کووید۱۹ در البرز 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که چهار بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۷ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۱۴۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی اظهار داشت:  ۷۹ هزار و ۷۹۴ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز بستری شده اند که ۷۳ هزارو۱۷۴ بیمار آنان بهبود یافته اند.

صیادی افزود:  با مرگ چهار بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو ۴۷۲ نفر رسید.

رعایت فاصله اجتماعی ، تزریق واکسن، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست ها مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است .

اکنون تمام هفت شهرستان تابعه استان البرز آبی کرونایی هستند.  

 

سیزدهمین روز بدون فوتی کرونا در هرمزگان به ثبت رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته مورد فوتی کرونا در استان نداشتیم و سیزدهمین روز بدون فوتی کرونا در آذرماه امسال برای استان ثبت شد.

دکتر فاطمه نوروزیان روز جمعه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۴۵۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمار بستری های کرونا در بیمارستان های استان را ۸۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۲۸ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند و حال ۲ نفر از بستری ها بسیار وخیم است.

نوروزیان با اشاره به شتاب مناسب واکسیناسیون کرونا در هرمزگان، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۳ دز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

وی شمار افرادی که هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند، یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۶۷ و دریافت کنندگان دز سوم را ۸۸ هزار و ۱۹۹ نفر اعلام کرد.

 

شمار بستری‌های کرونایی در زنجان به کمتر از ۱۰۰ بیمار رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون ۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که از این تعداد ۷ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

دکتر محمدرضا صائینی روز جمعه افزود: این استان روز گذشته یک مورد فوتی کرونایی ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۸۱۷ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

این مسوول ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۳۴ هزارو ۶۱۷ نفر رسیده است که ۷۵ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

صائینی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" رقم ۱۴۷ هزارو ۹۲۴ نفر ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق گزارشهای اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون موارد مثبت بستری نیز بر اساس یافته های آزمایشگاهی به تعداد ۱۳ هزارو  ۳۱۴ نفر در استان زنجان ثابت شده است که ۱۱ هزارو ۴۳۴ نفر از آنان بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۳۶ هزارو ۲۵۷ نفر رسیده است.

 

امکان بروز موج ششم کرونایی در لارستان فارس/ شهر خور قرمز شد

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان امکان بروز خطر موج ششم کرونایی در شهرهای عماد شهر و خور شهرستان لارستان را بالا دانست و گفت: تمامی کلاس های حضوری و مدارس و همچنین همه مناسبت های مذهبی و برگزاری محافل تا اطلاع بعدی در این مناطق تعطیل و ممنوع شده است.

دکتر وحید یگانه روز جمعه اظهار داشت: بی توجهی برخی مردم و شهروندان به هشدارها، توصیه ها و در عین حال بی تفاوتی و سبک شمردن عده ای نسبت به دریافت واکسن و حتی تبلیغ های منفی در این راستا وضعیت این دو شهر را به شدت شکننده و ناایمن و همچون روزهای سخت موج پنجم کرونایی کرده است.

وی تصریح کرد: هم اینک به لحاظ رنگ بندی کرونایی نیز وضعیت عماد شهر نارنجی و خور نیز قرمز است و برگزاری تمام مسابقات ورزشی و هر گونه آیین های مذهبی و عروسی ها نیز تا اطلاع بعدی در این مناطق ممنوع است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: ظرف کمتر از پنج روز گذشته تاکنون پنج نفر در سطح شهرستان لارستان به دلیل کرونا و شرایط شکننده جان باختند که سه نفر از آنها هنوز هر دو دُز واکسن خود را دریافت نکرده اند.

وی خاطر نشان کرد : بررسی ها حکایت از بروز موج سنگین کرونایی و افزایش میزان مراجعه کنندگان و مبتلایان در برخی مناطق لارستان از جمله شهرهای عمادشهر و خور دارد و کوتاهی و سبک شمردن پروتکل های بهداشتی و البته بی توجهی به موضوع واکسن به مراتب در حال گسترش است.

یگانه ادامه داد: رصد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از برخی مناطق لارستان و از جمله عماد شهر نیز حکایت از تبلیغات منفی و ترویج بی اعتمادی نسبت به دریافت واکسن دارد که هشدار می دهیم رفتار این افراد از طریق نهادهای ذیربط و دستگاه قضایی پیگرد قانونی خواهند شد.

وی بار دیگر تاکید کرد که کرونا برای افردی که دو و یا حتی سه دُز واکسن دریافت کرده اند نباید تمام شده تلقی شود و همچنان  مردم باید در کنار انجام واکسیناسیون فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و زدن ماسک برای جلوگیری از انتقال این بیماری تنفسی و ویروس مرگبار را در دستور جدی خود قرار دهند.

شهرستان لارستان دارای هشت شهر و ۱۷۹ روستا و با جمعیتی بالای ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیرا واقع است.

 

بیش از ۴۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بدون علامت هستند

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد از افرادی که در سطح جهان به کووید-۱۹ آلوده شده‌اند، هیچ علامتی را در اوایل بیماری خود تجربه نمی‌کنند.

با این حال محققان گفتند، افراد بدون علامت هم هنوز ممکن است مستعد ابتلا به عوارض طولانی مدت کووید-۱۹ مانند خستگی شدید مزمن باشند و همچنین ممکن است ویروس را ناآگاهانه به دیگران منتقل کنند.

محققان داده‌هایی را در مورد موارد بدون علامت کووید-۱۹ از ۹۵ مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری کردند. در مجموع، این مطالعات شامل داده های ۲۹.۸ میلیون نفر، از کشورهایی مانند چین و آمریکا و همچنین چندین کشور در آسیا، اروپا و خاورمیانه بود.

داده‌ها نشان داد از موارد تایید شده کووید-۱۹ در میان زنان باردار در این مطالعات، ۵۴ درصد بدون علامت بودند. به طور مشابه، ۵۳ درصد موارد تایید شده در مسافران خطوط هوایی و کشتی های کروز و همچنین ۴۸ درصد از ساکنان خانه سالمندان و کارکنان بدون علامت بودند.

به گفته محققان، در موارد تایید شده کووید-۱۹، بیش از ۴۰ درصد از مبتلایان به این ویروس بدون علامت بودند. «مین لیو»، استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه پکن در چین و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: درصد بالای عفونت‌های بدون علامت، نشان دهنده خطر انتقال بالقوه عفونت‌های بدون علامت در جوامع است.

وی افزود: غربالگری عفونت بدون علامت به ویژه برای کشورها و مناطقی که با موفقیت این ویروس را کنترل کرده‌اند ضروری است. این یافته ها بر اهمیت انجام آزمایش های گسترده و جامع تاکید می کند؛ زیرا افراد مبتلا به عفونت های بدون علامت نیز باید از بقیه جدا شده و تحت ردیابی تماس قرار گیرند.

دکتر «اریک توپول» متخصص پزشکی مولکولی که سال گذشته یافته‌های مشابهی را منتشر کرد، گفت: این یافته بسیار مهم است؛ زیرا این گروه قابل توجهی از مردم می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

توپول که مدیر« مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس» در لاهویا، کالیفرنیا است، گفت: ضروری است آزمایش‌های سریع و فراگیر را برای تعیین ابتلای یک فرد، به منظور محدود کردن انتقال عفونت از افراد بدون علایم انجام شود. 

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.