طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 23 آذر 1400، اکنون هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۲۷۸۴ مبتلای جدید در کشور شناسایی شده‌اند.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز(سه شنبه) ۲۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۹۸۰ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

۴۰ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۴۴ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۷۳ هزار و ۹۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

تلفات روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور روز گذشته(دوشنبه) پس از گذشت ۵۶۶ روز، به کمتر از ۵۰ نفر رسید و ۴۲ نفر اعلام شد.

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

 

۲۳ آذر ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

کاهش تلفات روزانه کرونا را بدون تردید باید مرهون تلاش و نگاه دولت سیزدهم به افزایش واردات واکسن ، انجام واکسیناسیون عمومی و تاکید بر تولید داخل دانست، اقداماتی که در حدود دو هفته اخیر تعداد جانباختگان را دو رقمی کرده است .

به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان صفر شدن شهرهای قرمز ،کاهش شمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان ناشی از این بیماری و همچنین زرد و آبی شدن وضعیت شهرها در نقشه ایران را می توان متاثر از واکسیناسیون عمومی ، تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ، اعمال محدودیت های هوشمندانه و  تلاش کادر درمان دانست .

تداوم این وضعیت و جلوگیری از ابتلا به کرونا بویژه  سویه جدید " اومیکرون "بستگی به واکسیناسیون جمعیت باقی مانده ، تزریق دز سوم و همچنین رعایت شیوه نامه ها دارد .

به باور کارشناسان ،پوشش بالای واکسیناسیون موارد مرگ و میر کرونا را کاهش داده است و تا وقتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد جمعیت دنیا در برابر این بیماری واکسینه نشوند، کرونا همچنان یکه تازی می کند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم  کاهش تلفات روزانه کرونا را نتیجه پوشش خوب واکسیناسیون در کشور و رویکرد واکسیناسیون حداکثری دانست.

مسعود مردانی  افزود: به دلیل پوشش وسیع واکسینه شدن افراد و رعایت شیوه نامه های بهداشتی اکنون بسیاری از بخش های کرونایی بیمارستانهای کشور بیمار ندارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی تاکید کرد: افرادی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون بوده و این ویروس نیز همانند کرونا است و اگر مردم واکسن های خود را به موقع زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست.

واکسیناسیون عمومی 

مسوولان بهداشت و درمان همچنان مهمترین راه برای مقابله با کرونا و کنترل شیوع را  رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک می دانند و تاکید می کنند افرادی که به واسطه شایعات از دریافت واکسن خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند.

بر اساس گزارش های منتتشر شده ، بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کووید۱۹ بستری می شوند ، واکسن تزریق نکرده و یا به طور کامل(۲ دُز) واکسینه نشده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: تاکنون بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان گروه هدف این شهرستان معادل ۱۰هزارو ۶۰۱ نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند.

 محمد صادق رضایی  با بیان اینکه واکسیناسیون دانش آموزان گروه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان هم اکنون در حال انجام است ، افزود: بیش از ۱۰هزارو ۸۷۱ دانش آموز در این گروه سنی باید در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.

وی ابراز کرد: تاکنون بیش از ۱۷هزار و ۵۶۸ نفر در این شهرستان به بیماری کرونا مبتلا شدند که ۲۲۷ نفر بر اثر ویروس کرونا  جان باخته اند.

فرماندار آبدانان هم با اعلام اینکه طبق سند ملی واکسیناسیون یک هزار و ۵۰۰ دزُ سوم واکسن کرونا تاکنون در این شهرستان تزریق شده است افزود : اولویت دُز سوم واکسن کرونا با افراد بالای ۶۰ سال، گروه های پرخطر و افراد دارای بیماری زمینه ای است که روزانه بطور میانگین بیش از ۹۰ دُز در این شهرستان تزریق می شود.

سیروس مراد حاصلی افزود: همچنین روزانه بطور میانگین ۲۸ دُز اول و ۶۷ دُز دوم در این شهرستان تزریق می شود.

هم اکنون شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد کرونا هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین نیز با اعلام اینکه ۱۶۱ هزار و ۷۵۹ دُز واکسن کرونا در سه نوبت برای گروه‌های هدف این شهرستان تزریق شده است افزود: این میزان واکسن شامل ۸۴ هزار و ۲۵۲ دُز نوبت اول، ۷۲ هزار و ۷۸۷ دُز نوبت دوم و چهار هزار ۷۲۰ دُز نوبت سوم است.

دکتر " مجتبی دیده دار"  تاکید کرد: از تمام شهروندانی که تا کنون نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام نکردند درخواست می‌شود با حضور در مرکز تجمیعی تزریق واکسن خمین هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند.

 این شهرستان در وضعیت آبی رنگ بندی کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه اعلام کرد: تاکنون بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۷ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: تاکنون ۸۹۸ هزار و ۸۳۵ دُز واکسن نوبت اول و ۷۶۱ هزار و ۶۸۹ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

وی بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

 در خبری به نقل از مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طرح هوشمند شناسایی افراد واکسینه نشده توسط این دانشگاه به اجرا درآمده که بر اساس آن این افراد از دریافت خدمات مختلف اجتماعی محروم خواهند شد.

مهندس علی اصغر حسنی افزود: در این طرح با ثبت کدملی افراد، شرایط واکسیناسیون آنان مشخص می‌شود و افرادی که واکسن کرونای خود را دریافت نکرده باشند نمی‌توانند خدمتی از ادارات و ارگان‌ها دریافت کنند، این طرح به صورت کشوری و با دستور ابلاغی وزارت بهداشت به اجرا درآمده است.

بر اساس اعلام معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی از زمان آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۷۴ درصد افراد گروه هدف در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان دُز دوم واکسن کرونای خود را دریافت و ۹۱ درصد افراد زیر پوشش این دانشگاه دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. 

 از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، پنج شهرستان شامل بردسکن، کاشمر، گناباد، نیشابور و سبزوار در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان دیگر استان در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم هم اشاره ای به واکسینه شدن بیش از ۱۳۰ هزار اتباع خارجی در این استان کرد و گفت: تمدید اقامت اتباع خارجی به تزریق واکسن کرونا توسط فرد متقاضی بستگی دارد.

سیامک محبی در حاشیه جلسه هماهنگی آمادگی برای موج ششم و سویه جدید اومیکرون، افزود: تا زمانی که واکسیناسیون در کشور به حد قابل قبولی نرسد، ایمنی و مصونیت مناسب نیز حاصل نخواهد شد.برای رسیدن به حد مناسبی از مصونیت، واکسیناسیون همه افراد یک کشور فارغ از مرز گذاری‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد، چرا که اگر همه ایمن نباشند، هیچ‌کس ایمن نخواهد بود.

وضعیت کرونایی قم هم اکنون آبی است.

تا کنون ۵۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۴۴ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۷۳ هزار و ۹۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وضعیت کرونا در استانها 

 مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به افزایش اختلافات خانوادگی در این استان در نتیجه شیوع کرونا، گفت: از زمان شیوع کرونا خشونت‌های خانگی، دعوای زوجین و اختلافات خانوادگی با ۳۶ درصد بالاترین رتبه را در تماس‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی استان قم کسب کرد.

مهدی پهلوانی افزود: با شیوع کرونا و در دوران قرنطینه برخی از تعارضات در خانواده‌ها نمود پیدا کرده و باعث اختلافات و درگیری هایی شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها با موضوع اختلافات خانوادگی از سوی خانم‌ها و کمتر از ۲۰ درصد از سوی آقایان است.

 ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۱۸ نفر تنزل کرده و همزمان شمار جان‌باختگان به سه نفر افزایش یافت.

 بنا به اعلام این مرجع، میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۷۷۹ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش و کمترین میزان هفت ماه گذشته در این استان است.

هم‌اکنون شهرستان‌های بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در خبری به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم آمده که ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد که مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: در شبانه روز گذشته مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده و شمار قربانیان این ویروس همچنان ۲ هزار و ۶۷۳ نفر است.

 اکنون شهرستان های پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین هم گفت: طی شبانه روز گذشته پنج بیمار بستری در بیمارستان‌های استان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

عبدالله دیدبان اظهار داشت : در شبانه روز گذشته ۳۳ مورد ابتلای قطعی به کرونا در استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفته است. ۱۹۰ بیمار مبتلا به کرونا هم در بیمارستان های استان قزوین بستری شده و در حال درمان هستند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که ۲۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی با بیان اینکه یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان خود را از دست داده است، اظهار داشت: ۶ هزارو ۴۶۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان البرز جان باخته‌اند.

تمام  هفت شهرستان استان البرز اکنون در وضعیت آبی کرونایی به سر می برند.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری یک قربانی دیگر بر جا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت: با احتساب فوتی جدید مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۴۶ مورد رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه با اشاره به کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان افزود: طی هفته‌های اخیر در برخی از روزها موارد فوتی در استان به صفر رسیده و موارد ابتلا و بستری نیز به کمترین میزان کاهش یافته است.

وی با اشاره به مراجعه ۴۳۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان طی شبانه روز گذشته، تصریح کرد: از این تعداد آزمایش ۲۳ بیمار مثبت قطعی اعلام شد که یک بیمار بستری شد و ۲۲ بیمار نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی مجموع بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان را ۷۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیماری ۵۰ نفر قطعی شده و مابقی منتظر جواب آزمایش هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بدحال در استان نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده و در حال حاضر ۱۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی با بیان اینکه این استان در خصوص میزان بروز بیماری و موارد فوتی در بین استانهای کشور در میانه جدول قرار دارد، یادآور شد: تلاش بسیاری برای مهار ویروس کرونا در استان به کار گرفته شده و مهمترین اقدام در شرایط موجود فرهنگسازی و اقناع افراد واکسن نزده به دریافت واکسن است که در همین رابطه با افراد بانفوذ از جمله امامان جمعه و آموزش و پرورش هماهنگی شده است.

وی افزود: با توجه به اعمال محدودیت‌های هوشمند برای افراد واکسن نزده توصیه می‌شود ۱۰ درصد جمعیتی که در استان هنوز اقدام به دریافت واکسن نکرده برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۳ آذر) ۸۶ هزار و ۸۲۲ مبتلای به این ویروس در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان، خانمیرزا، بن و کیار در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل و لردگان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

فرماندار: ۹۷ درصد سرپل ذهابی ها دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند

فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه ۹۷ درصد سرپل ذهابی ها دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، گفت: سطح ایمنی با تزریق یک دُز فراهم نمی شود از این رو باید دُزهای دوم و سوم نیز تزریق شود.

نورالدین فرزادی پور روز سه شنبه در جلسه پدافند غیر عامل با موضوع کرونا، افزود:همچنین ۷۶ درصد جمعیت هدف نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی اظهار داشت:همچنین ۹۶درصد جمعیت دانش آموزی نیز علیه کرونا واکسینه شده اند و ۹۸.۲نیز از کسبه واکسن رو دریافت کرده اند و این همکاری و مشارکت مردم را نشان می دهد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: در مجموع این شهرستان موفق به اخذ رتبه اول در سطح استان در جهت مقابله و پیشگیری درستی از کرونا با استقبال خوب از واکسیناسیون شده است.  

فرزادی پور ادامه داد: در این راستا نقش شبکه بهداشت و درمان نقش بی بدیل است  و با تلاش مضاعف  در این ایام متحمل زحمات زیادی شده اند.   

او اضافه کرد: اگر به فکر ایمن سازی زندگی مردم باشیم بسیاری از خسارت هایی که به دنبال پیامدهای تهدید کننده سلامت و ایمنی مردم است را باید به حداقل ممکن برسانیم.

وی گفت: همچنین تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح شهرستان نداشته ایم و در این رابطه مراقبت ها و نظارت های لازم انجام می شود.

او اظهار داشت: تمام زمینه های که تهدید کننده و بسترساز این بیماری است را باید از قبل رصد و مراقبت کنیم و اجازه ندهیم این تهدید سلامت مردم‌ را در معرض آسیب قرار دهد.    

رییس شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب نیز گفت: وضعیت شهرستان سرپل ذهاب هم اکنون از نظر ابتلای به کرونا زرد است و در بیمارستان شهدای شهرستان سه نفر بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام روشنی نژاد افزود: تاکنون ۲هزار و ۳۹۵ نفر از جمعیت هدف در این شهرستان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

 وی اظهار داشت: طبق گفته سازمان جهانی بهداشت سویه بعدی تهدید کننده است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد و به گونه ای عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی نباشد.   

وی در پایان استفاده از فضای مجازی، راه اندازی پویش من واکسن میزنم، راه اندازی تیم های سیار فرهنگی، جلسات متعدد با امامان جمعه و جماعات، بزرگان روستاها، استفاده از ظرفیت بسیج و اجرای طرح واکسیناسیون، بازدید و سرکشی روزانه از تیم های سیار و مراکز ثابت واکسیناسیون را از عوامل موفقیت در کنترل اوضاع موجود و اخذ رتبه اول در استان کرمانشاه عنوان کرد.

 سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۵۵ نفر دیگر در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۵۵ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۳۸۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری روز سه‌شنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۰۹ بیمار حاد تنفسی و ۳۶ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

گیلان چهار میلیون و ۸۶۰ هزار دز واکسن کرونا دریافت کرد

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان اعلام کرد: از ابتدای تزریق واکسن کرونا در این استان تاکنون، چهار میلیون و ۸۶۰ هزار دز واکسن در این استان دریافت شده‌است.

دکتر حسن رخ‌شاد روز سه شنبه اظهار داشت: واکسن های وارد شده شامل سینوفارم، برکت، پاستوکووک، اسپایکوژن، اسپوتنیک و آسترازنکا بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر جز واکسن آسترازنکا بقیه واکسن‌های در استان گیلان به اندازه کافی وجود دارد، افزود: واکسن آسترازنکا نیز تامین و به زودی وارد گیلان می شود و تزریق کنندگان این نوع واکسن برای تزریق دز دوم نگران نباشند.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان بیان داشت: تاکنون ۲ میلیون و ۸۷ هزار و ۸۶۹ نفر معادل ۹۳.۴ درصد از جامعه هدف بالای ۱۲ سال دز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۸۷۲ هزار و ۱۱۸ نفر دز دوم و ۱۲۷ هزار و ۴۹۶ نفر دز سوم واکسن کرونا را در این استان دریافت کرده اند.

وی با اشاره به روند کاهشی مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش بسیار مهمی دارد که همه باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان اضافه کرد: بر اساس آمار امروز مجموع بیماران بستری در بیمارستان های استان ۲۰۱ نفر است که از این تعداد ۵۲ بیمار بدحال است.

بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسکدر گیلان شهرستان های  املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر و تالش در رنگ بندی آبی کرونایی و رودسر، رودبار و آستارا در وضعیت زرد قرار دارند.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

 

۱۵ بیمار بدحال کرونایی در قم بستری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم آذر ماه جاری گفت: ۱۵ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، بیان کرد: در این مدت ۲۴ بیمار با علائم مشکوک به کرونا پذیرش و ۱۷ نفر بستری شدند، همچنین ۲۷ بیمار نیز با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه ۹۶ بیمار در مراکز درمان کرونایی قم بستری هستند، اضافه کرد: از ۱۸۶ تست روزانه کرونا ۱۱ مورد در شبانه روز گذشته مثبت گزارش شده است.

قدیر در پایان عنوان کرد: تاکنون یک میلیون ۴۲۰ هزار و ۴۵۴ دُز واکسن به مردم این استان تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز پنجم آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

سویه اومیکرون از مصونیت واکسن‌های کرونا حتی دز سوم فرار می‌کند

نتایج اولیه یک مطالعه نشان داد واکسن‌های کووید-۱۹ و عفونت قبلی کرونا می‌توانند محافظت «قوی‌تر از پایه» را در برابر سویه اومیکرون ارائه دهند اما نمونه‌های آزمایشی این سویه قابلیت «قابل توجه» آن را برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی و حتی سومین دز واکسن‌ کرونا را نشان می‌دهد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی سایتک دیلی، این مطالعه که در مجله Emerging Microbes & Infection منتشر شده است، یکی از اولین مطالعات در زمینه گونه اومیکرون کووید-۱۹ است که نشان می‌دهد، افرادی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده اند و افرادی که واکسینه شده‌اند، دفاعی «قوی‌تر از پایه» در برابر این نوع جدید نگرانی خواهند داشت.

با این حال، نمونه‌های آزمایشگاهی اومیکرون که در این تحقیق جدید مورد بررسی قرار گرفت، توانایی بالقوه فوق العاده زیاد سویه اومیکرون را برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی کرونا یا واکسیناسیون کووید-۱۹، نسبت به همه انواع دیگر کووید-۱۹ نشان می دهد.

«یوچون وانگ»، نویسنده این مطالعه و محقق ارشد مؤسسه ملی کنترل غذا و دارو در چین، در گزارشی درباره این مطالعه بسیار اولیه، می‌گوید نتایج آنها از یافته‌های اخیر در آفریقای جنوبی حمایت می کند که نشان می‌دهد سویه اومیکرون به راحتی از سیستم ایمنی بدن فرار می‌کند.

وانگ می‌گوید: متوجه شدیم که تعداد زیادی جهش در سویه اومیکرون باعث ایجاد تغییرات قابل‌توجه در مصونیت نسبت به ابتلا در افرادی می شود که قبلاً کووید گرفته اند. با این حال، میانگین سطح مصونیت این افراد در برابر آلودگی به سویه اومیکرون هنوز بالاتر از سطح پایه است که نشان می‌دهد هنوز برخی از اثرات محافظتی در برابر اومیکرون در این افراد قابل مشاهده است.

وانگ که رییس سابق ویروس‌شناسی پزشکی و نایب رییس میکروبیولوژی و ایمونولوژی پزشکی انجمن پزشکی چین است، با نتایج این مطالعه با احتیاط برخورد می کند.

وی می‌گوید از آنجایی که محافظت آنتی‌بادی - به شکل عفونت یا واکسیناسیون قبلی - به تدریج در یک دوره ۶ ماهه کاهش می‌یابد، سویه اومیکرون ممکن است حتی بهتر از ایمنی بگریزد.

به علاوه، در مقاله این محققان پیش‌بینی شده است، در حالی که «استراتژی افزایش دز سوم می‌تواند به طور قابل توجهی سطح ایمنی بدن را تقویت کند»، اما پیشگیری از آلودگی به سویه اومیکرون ممکن است به مخاطره افتد.

این تیم متخصص متشکل از ۱۱ دانشمند، ۲۸ نمونه سرم بیماران در حال بهبودی از سویه اصلی SARS-CoV-۲ را بررسی کردند. آنها این نمونه ها را روی نمونه‌های اومیکرون در شرایط آزمایشگاهی و همچنین چهار سویه دیگر که توسط سازمان بهداشت جهانی علامت‌گذاری شده‌اند (مانند دلتا)  آزمایش کردند.

وانگ گفت: نتایج این مطالعه فرار سویه اومیکرون از ایمنی تقویت شده را تایید می کند. این موضوع زنگ خطر را برای جهان به صدا در می‌آورد و پیامدهای مهمی برای برنامه‌ریزی بهداشت عمومی و توسعه استراتژی‌های منطبق دارد.

اکنون، محققان می گویند برای درک بهتر اومیکرون، لازم است تحقیقات بیشتری نه تنها در شرایط آزمایشگاهی بلکه در جهان واقعی صورت گیرد و به طور خاص، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا سویه اومیکرون می تواند از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن فرار کند و باعث بیماری و مرگ شدیدتر شود یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.