در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و سه هزار و ۱۶۹ مبتلا نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

تا کنون ۵۸ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۶۵ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۴۵۰ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۲۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۹۶ هزار و ۳۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۸۷۲ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

 تا کنون ۵ میلیون ۹۵۰ هزار و ۴۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۹ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۱۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در پی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور، تلفات کرونا هر چند دو رقمی اما روندی نوسانی افزایشی - کاهشی دارد.

تلفات کرونا یکم آذر ماه پس از ۲۳۴ روز به ۹۷ فوتی رسید و دو رقمی شد و روز شنبه ۱۳ آذر ماه تلفات روزانه کرونا ۵۸ نفر اعلام شد و کمترین مورد فوتی را پس از عبور خیز پنجم کرونا رقم زد.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

هرچند بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم آذر ماه گفت: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

اما در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.

 

۱۸ آذر ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

تداوم واکسیناسیون عمومی و تدابیر اتخاذ شده ، کشور را در وضعیت بهتری در زمینه مدیریت و کنترل شیوع کرونا قرار داده است که هر گونه بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند سبب بروز سویه جدید «اومیکرون» شود و معادلات جهانی برای از سرگیری جریان عادی زندگی بار دیگر برهم زند.

با وجودی که تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است اما همچنان تاکید کارشناسان حوزه بهداشت و درمان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضرور است چرا که هر گونه غفلت سبب بازگشت به روزهای سخت شیوع کرونا در کشور خواهد شد .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی در مشهد در مورد مشاهده ویروس اومیکرون در کشور گفت: تاکنون موردی از شیوع این ویروس در کشور گزارش نشده است اما طبق تحقیقات جدید انجام شده، این سویه کرونا با وجود سرایت‌پذیری بالاتر، مرگ و میر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

بهرام عین‌اللهی با تاکید بر اینکه هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است گفت : و از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود :  اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از ۱۰ روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور ۲ رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.

 

تداوم واکسیناسیون 

 در پی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور، تلفات کرونا هر چند دو رقمی اما روندی نوسانی افزایشی - کاهشی دارد و تعداد شهرهای با وضعیت قرمز نیز کاهش یافته است .

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه  در خصوص تزریق دز سوم واکسن در این شهرستان گفت: همه پایگاه‌های بهداشتی این شهرستان در نوبت‌های صبح و عصر آمادگی پذیرش شهروندان بالای ۴۰ سال برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا را دارند.

دکتر «مجتبی ذکایی»  اظهار داشت: فراخوان مراجعه افراد بالای ۴۰ سال به‌منظور دریافت نوبت سوم واکسن کرونا از سوی دانشکده علوم پزشکی داده شده است و از واجدان شرایط ساوجی درخواست می‌شود برای ارتقای ایمنی خود و جامعه نسبت به تزریق سومین دُز واکسن اقدام کنند.

به گفته او، حدود ۸۰ درصد از مشمولان واکسن ساکن در ساوه و زرندیه واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند و در مقطعی هم برای افراد سالمند واکسن آسترازنکا تزریق شد که انتظار است با توجه به جدول زمانبندی برای دریافت نوبت سوم به پایگاه‌های تعیین شده مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم گفت: از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۸۶ درصد اهالی مناطق شهری و ۷۵ درصد مناطق روستایی این شهرستان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند.

عبدالرحیم پالیده شمار شهروندان گنبدی که دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، ۷۰ درصد و آمار اهالی روستاهای این شهرستان که دُز دوم را دریافت کردند، ۵۵ درصد اعلام کرد.

وی شمار جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال گنبدکاووس را که واکسن کرونا تزریق کردند ۹۶ درصد اعلام و اضافه کرد: در مجموع این شهرستان رتبه ششم بین ۱۴ شهرستان استان گلستان در دریافت واکسن کرونا توسط افراد واجد شرایط را دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،تا کنون ۵۸ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۶۵ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۴۵۰ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۲۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۹۶ هزار و ۳۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وضعیت کرونا در استانها

بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۴۸ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافته که پایین‌ ترین رکورد ۶ ماه گذشته است.

 این میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۷۴۹ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش در این استان است.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل همچنین گزارش داد که طی شبانه روز گذشته ۲۷ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند.

آمار جان‌باختگان کرونا در این استان نیز روند پایداری را طی می‌کند به طوری که با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، به رقم ۲ هزار و ۵۸۶ نفر رسید.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت:خطر ابتلای مجدد با سویه اومیکرون سه برابر بیشتر از ابتلای سویه دلتا است و ما درباره شدت بیماری زایی این سویه هنوز اطلاعاتی در دسترس نداریم، البته توانایی درگیری و ابتلای جمعیت جوان به سویه اومیکرون بسیار نگران کننده است.

عباس رضاییان زاده افزود: تنها نقطه امید و مورد تایید تمام مجامع علمی که می تواند در پشت سر گذاشتن چالش اومیکرون (سرچشمه آن آفریقای جنوبی) کمک کننده باشد، واکسیناسیون است.

بر اساس آمارهای موجود ۱۲۲ بیمار جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان فارس بستری شده اند،  هم اکنون ۸۰۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۱۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز خبر داد که با افزوده شدن ۶۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۲۶ بیمار حاد تنفسی و ۳۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته است .

در لرستان و به گفته  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ،یک نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان قربانی کرونا شد و شمار جانباختگان این ویروس به ۲ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی"  اعلام کرد: ۷۹بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۴۱۹ نفر رسیده است.

اکنون شهرستان های پلدختر، رومشکان، دلفان، چگنی، خرم‌آباد، ازنا و الیگودرز در وضعیت زرد و شهرستان های دورود، بروجرد، سلسله و کوهدشت در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

در خبری دیگر ،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اعلام کرده است که در شبانه‌روز گذشته، ۳۴ مبتلای جدید کرونا در استان بستری شدند و یک بیمار دیگر نیز فوت کرد.

دکتر سیدجواد پورنقی روز پنجشنبه اظهار داشت: هم اینک ۱۳۱ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری هستند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی،  شهرستان های مانه و سملقان،  رازوجرگلان،  فاروج و گرمه در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی و چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

وضعیت ۱۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در فارس وخیم است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا و دارای علائم کرونا در شبانه روز گذشته در بیمارستان های استان فارس بستری شدند که ۱۱۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر سید روح الله حسینی روز پنجشنبه در رابطه با وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، افزود: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۱۰۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۴۳ هزار و ۶۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۶۱ هزار و ۴۵۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۶۰ هزار و ۸۴۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۵۰۴ هزار و ۵۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از بهبودی ۴۹۴ هزار و ۱۵۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با اعلام بستری ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا و دارای علائم کرونا در شبانه روز گذشته در سطح بیمارستان های استان، افزود: با بستری موارد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند، به ۷۹۷ نفر رسیده که از این تعداد، ۱۱۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر حسینی در ادامه با اعلام جان باختن یک هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را هفت هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: افراد بالای ۴۰ سالی که واکسن های سینوفارم، بهارات و کووایران برکت دریافت کرده اند، سه ماه پس از تزریق دُز دوم خود، برای دریافت دُز سوم، به مراکز تجمیعی واکسیناسیون سطح استان مراجعه کنند و افراد بالای ۶۰ سال نیز که واکسن آسترا زنکا یا اسپوتنیک استفاده کردند، بایستی پس از ۶ ماه از تزریق دُز دوم، برای دریافت دُز سوم مراجعه کنند.

البرز در ۲۴ ساعت گذشته فوتی کرونایی نداشت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که این استان در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کرونا نداشت ، اما در این مدت ۴۴ بیمار بدحال کووید۱۹ در بیمارستان ها ی البرز بستری شدند.

شهرام صیادی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این چهارمین روز بدون فوتی کووید ۱۹ است که پس از موج پنجم کرونا  در البرز ثبت می شود.

وی ادامه داد: اکنون ۲۴۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

صیادی گفت : ۷۹ هزار و ۴۲۶ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز تحت مراقبت قرار گرفته اند که۷۲ هزار و ۷۲۳ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

 مجموع جانباختگان این بیماری در استان  تاکنون ۶هزارو ۴۵۸ نفر ثبت شده است.

تزریق واکسن، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

اکنون تمام هفت شهرستان تابعه البرز آبی کرونایی هستند.

 

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ کاهش امیدوارکننده آمارها

روند کاهشی شیوع کرونا در آذربایجان غربی قوت گرفته و ضمن آبی شدن ۲ شهرستان استان، تعداد بستری شدگان در مراکز درمانی هم به کانال ۴۰۰ نفری رسیده و فوتی ها نیز همچنان به تعداد انگشتان یک دست است.

روند شیوع کرونا پس از ۱۸ ماه از آغاز آن، در شهریورماه امسال به اوج خود در آذربایجان غربی رسید و ضمن افزایش تعداد بستری شدگان در مراکز درمانی به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر، همه ۱۷ شهرستان استان نیز وضعیت قرمز و اکثر ظرفیت های بیمارستانی استان نیز کامل شد.

اما با افزایش میزان واکسیناسیون در روزهای پایانی تابستان و ۲ ماه ابتدایی پاییز در دزهای اول و دوم و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی، این روند به سرعت کاهشی شد تا جایی که روز به روز از تعداد شهرستان های با وضع قرمز کاسته شد.

البته بسیاری از مسوولان به ویژه مدیران حوزه بهداشتی، از عادی انگاری ابراز نگرانی می کنند و تاکید دارند که مردم همچنان باید پروتکل ها را رعایت کنند.

در حال حاضر نیز، آذربایجان غربی به وضعیت پایداری رسیده و روز به روز، آمارها به سمت پایین حرکت می کنند که این امر امیدواری مردم و مسوولان را افزایش داده است.

۲ شهرستان آذربایجان غربی آبی و ۲ شهرستان نارنجی کرونایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، ۲ شهرستان استان در وضعیت نارنجی، ۲ شهرستان در وضع آبی و ۱۳ شهرستان در وضع زرد کرونایی قرار دارد.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی همچنان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، ۲ شهرستان سلماس و چالدران در شمال آذربایجان غربی به وضع آبی کرونایی رسیده اند که نشان دهنده بهبود روزافزون شرایط کرونایی در این ۲ شهرستان است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، شوط، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، بوکان، میاندوآب، مهاباد، سردشت و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

وی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری به همراه رعایت فاصله اجتماعی در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بستری شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در آذربایجان غربی به کانال ۴۰۰ نفر رسید

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۸۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده تداوم دورقمی شدن بستری های روزانه در استان است.

دکتر علی احمد آقاپور افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۴۵ درصد این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۴۸۸ نفر رسید.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر، ۱۳۹ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۲۹ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

آقاپور از فوت چهار نفر در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۱۷۰ نفر رسید.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۲۱ هزار تن به این بیماری مبتلا شده اند که  ۵.۲ درصد کل مبتلایان کشور را شامل می شود.

۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان غربی واکسن کرونا دریافت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: ۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رسول انتظارمهدی افزود: همچنین ۷۰ درصد از این جمعیت در آذربایجان غربی، هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی اضافه کرد: روزانه به طور متوسط بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین طبق آخرین آمار، افزون بر ۹۶ درصد از مردم ارومیه دُز اول و بیش از ۸۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

انتظارمهدی بیان کرد: طبق بررسی های آماری صورت گرفته بیش از ۸۱ درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی واکسن کرونا را دریافت کرده و هنوز حدود ۱۹ درصد، در واکسیناسیون شرکت نکرده اند.

وی گفت: این تعداد حدود ۱۵۹ هزار نفر از جمعیت روستایی آذربایجان غربی را شامل می‌شود که امیدواریم با حضور در مراکز واکسیناسیون و استقبال از این طرح، روند واکسیناسیون را تسریع بخشند.

وی افزود: هم اینک در همه شهرستان های آذربایجان غربی، سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ را داریم.

احتمال می‌رود که با شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام "امیکرون"، بازهم شاهد افزایش آمار کرونایی باشیم ولی می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و استقبال بیشتر از واکسیناسیون، جلو این مشکل جدی گرفته شود؛ امری که به اهتمام جدی مردم نیاز دارد.

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ ۲ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۴۴ نفر رسیده است.

«محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۱ هزار و ۴۲ نفر و بیماران سرپایی مثبت نیز به ۹۹ هزار و ۷۰۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۸ ‌نفر بود که ۵۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در اسدآباد یک هزار و ۶۴۷، بهار یک هزار و ۵۶۷، تویسرکان یک هزار و ۵۸۲، رزن یک هزار و ۲۳۹، درگزین ۴۱۹، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۲ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۸۲ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۵۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۱۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "بهار، اسدآباد، فامنین، درگزین و رزن" در وضعیت آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

۸۳ درصد از پرستاران غرب خراسان رضوی به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در ۲۲ ماه سپری شده از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۹۷۳ پرستار در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی، معادل ۸۳ درصد آنان، به کرونا مبتلا شده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز پرستار با قدردانی از زحمات جامعه پرستاری افزود: در مجموع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هزار و ۱۷۲ نیرو در گروه پرستاری دارد که ۸۶ درصد آنها پرستار هستند.

وی با اشاره به عملکرد و کارنامه درخشان کشور در مقابله با ویروس کرونا  اظهار داشت: یک علت مهم این موفقیت الگوگیری پرستاران از رفتار، منش و سیره حضرت زینب (س) بوده است.

دکتر مسلم گفت: اینکه امروز بیشتر مناطق کشور در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته اند، مرهون حمایت ها و توصیه های مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، وزیر بهداشت و مسوولان نظام است چنانکه تامین ۱۰۰ میلیون واکسن و واکسیناسیون گسترده طی ۱۰۰ روز یکی از این دستاوردها بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: در ۲۲ ماه گذشته، سبزوار همواره به لحاظ درگیری با کرونا در ردیف سه تا چهار شهرستان نخست استان قرار داشته است که با تلاش دسته جمعی نیروهای درون و بیرون دانشگاه در رنگ بندی هفته گذشته در رتبه سیزدهم قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ماههای گذشته و دوران اوج شیوع کرونا، ایام سختی بود که با تلاش و مجاهدت کادر بهداشت و درمان، پرستاران، نیروهای خدماتی، ستادی، پرسنل معاونت بهداشتی و همراهی فرمانداران، ائمه جمعه، اصناف، بسیج، حوزه علمیه، نیروهای نظامی، انتظامی و مردم از آن سربلند بیرون آمدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: برخی روزها تا ۲ برابر ظرفیت بیمارستان واسعی، بیمار کرونایی پذیرش شد چنانکه در موج پنجم طی یک هفته ۴۲۰ بیمار، یعنی بیش از ۲ برابر ظرفیت این بیمارستان، بیمار در این مرکز بستری شده بود.

دکتر مسلم افزود: طی آن ایام سخت، به لحاظ  دارو، تامین اکسیژن و پزشک و پرستار مشکلی رخ نداد و بیماری به بیرون بیمارستان ارجاع داده نشد و با مجاهدت کادر درمان و پرستاران، اجازه ندادیم تا مشکلات اورژانسی دانشگاه و بیمارستان واسعی به محیط بیرون منتقل شود.

وی ادامه داد: در نتیجه مجاهدت کادر درمان و بهداشت و تمامی نیروهای مجموعه علوم پزشکی سبزوار، این دانشگاه در رتبه بندی معاونت درمان وزارت بهداشت در بین ۳۷۲ بیمارستان درگیر کرونا رتبه ۲۱ کشوری را دریافت کرد.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.


شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۶۳نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز پنجشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۲۶ بیمار حاد تنفسی و ۳۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

وزیر بهداشت: اومیکرون سرایت بالا اما مرگ و میر کمتری دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون موردی از ویروس اومیکرون در کشور گزارش نشده است اما طبق تحقیقات جدید انجام شده، این سویه کرونا با وجود سرایت‌پذیری بالاتر، مرگ و میر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

دکتر بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است و از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، چراکه احتمال خطر از بابت کرونا همیشه وجود دارد و غفلت از این موضوع بازگشت به وضعیت گذشته را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از ۱۰ روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور ۲ رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.

وی افزود: این در حالی است که اکنون وضعیت آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص شیوع کرونا بسیار بحرانی است ، بطوری که همین امروز بالای یک میلیون نفر در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است.

دکتر عین اللهی افزود: در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و انگلستان نیز میزان تلفات کرونا بالا است.

وزیر بهداشت، پوشش فراگیر واکسیناسیون را یکی از دلایل کنترل مطلوب کرونا در ایران دانست و گفت: اکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط ایران دُز اول واکسن و ۷۵ درصد نیز ۲ دز آنرا دریافت کرده اند که در همین جا باید از همراهی و همکاری مردم عزیز و بافرهنگ قدردانی کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که بالای ۸۵ درصد جمعیت ایران ۲ دز واکسن کرونا را در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی دریافت کرده باشند.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود گفت: بعد از انقلاب موفقیت‌های بزرگی در حوزه پژوهش و سلامت در سطح کشور داشته ایم، بطوریکه اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی فعالیت دارند.

دکتر عین اللهی افزود: ماموریت گرایی و بومی‌گرایی تحقیقات مورد تاکید است و تلاش بر این است که مراکز تحقیقاتی در جهت حل مشکلات در حوزه سلامت به صورت بومی گام بردارند.

وی بیان کرد: منظور از ماموریت گرایی این است که هر دانشگاه لازم نیست در هر تحقیقی وارد شود بلکه هر مرکز دانشگاهی باید با توجه به مسائل درگیر منطقه خود و امکانات و منابع خاص خود تحقیقات خود را دنبال کند.

عین اللهی تصریح کرد: به‌طور مثال دانشگاههایی که در نزدیک دریا مستقر هستند و دانشگاههایی که در مناطق کویری فعالیت دارند، می توانند تحقیقات کاربردی و خاص خود را در حوزه سلامت داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم تولیدگرایی در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر برخی از داروها و تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر وارد می‌شود که در این زمینه باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

عین اللهی افزود: هم اینک سه درصد داروهای مصرفی کشور از خارج وارد می شود و ۹۷ درصد تولید داخلی است و در بخش تجهیزات و لوازم پزشکی نیز ۲۰ درصد تجهیزات وارداتی است و ۸۰ درصد در داخل تولید می گردد که البته در تجهیزات با فناوری بالا میزان واردات از کشورهای دیگر بیشتر است و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد را شامل می شود.

گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور دیروز در مشهد آغاز شد که امروز به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.