طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 13 آذر 1400، اکنون دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ صفر و یک رقمی شدن شمار جانباختگان در ۱۹ استان کشور حکایت از تاثیرگذاری واکسیناسیون عمومی و کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا درکنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند حکایت از بازگشت به روزهای عادی و از سرگیری جریان زندگی همچون دوران پیش از کرونا داشته باشد.

آمارهای منتشره از روند نزولی جانباختگان و مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در روزهای اخیر بدان معنا نیست که سایه ویروس کرونا به طور کامل کمرنگ شده است ، این ویروس همچنان فعال است و بروز سویه جدید آن با نام «اومیکرون »نشان می دهد که این ویروس ریز جثه هر بار با جهش و شکلی تازه در جهان عرض اندام می کند.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن همزمان همچنان تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و جلوگیری از بروز سویه جدید است .

مصطفی صالحی وزیری مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران در این زمینه می گوید: زدن واکسن کرونا نباید عامل ساده انگاری هموطنان شود و همه باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنیم، تزریق واکسن همراه با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، به خوبی در برابر ویروس کرونا از جمله «اومیکرون» محافظت می کند. 

براساس آخرین تغییرات در نمایه رنگ بندی شهرهای کشور که از امروز ۱۳ آذر ماه اعمال می‌شود ، ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی، ۱۵۳ شهرستان زرد و  ۹ شهرستان نارنجی رنگ هستند ، شهرستان‌های طبس(خراسان جنوبی) و بهاباد(یزد) نیز به علت افزایش تعداد بستری ها ، دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اند.

رنگ بندی کرونایی استانها 

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه نیز  گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شهرستان این استان از روز شنبه (۱۳ آذر) در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

«مهدی محمدی» افزود: بر این اساس، شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و دالاهو از امروز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: شهرستان های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه هم همچنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در کردستان و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، بر اساس آخرین رنگ بندی کرونا در کشور، هفت شهر استان در وضعیت آبی و سه شهرستان هم در وضعیت زرد است.

دکتر فرزین رضاعی  اظهار داشت: اکنون سنندج، بانه و بیجار در وضعیت زرد و سقز، دیواندره، مریوان، سروآباد، قروه، دهگلان و کامیاران هم آبی هستند.

وی با اشاره به شناسایی ۲۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا ظرف ۲۴ ساعت گذشته افزود: این تعداد نسبت به روز گذشته به کمتر از نصف رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ کلانشهر اصفهان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفت که متناسب با کاهش میزان تست‌های مثبت کرونا و افراد بستری شده است.

پژمان عقدک  افزود: بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از امروز ۱۳ آذر شهرستان‌های اصفهان (همراه با کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه)، برخوار، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین‌شهر و میمه، فریدن، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفتند.

وی بابیان اینکه تعداد شهرستان‌های آبی (کم‌خطر) استان در هفته گذشته پنج بود، اظهار داشت: رنگ‌بندی شهرستان‌ها متناسب با میزان آزمون‌های مثبت کرونا و افراد بستری در بیمارستان‌ها به ازای هر یک‌صد هزار نفر جمعیت تعیین می‌شود.

به گفته  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ،بر اساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رنگ‌بندی کرونا، هفت شهرستان در استان مرکزی وضعیت آبی و کم‌خطر دارد.

 دکترسید «محمد جمالیان» افزود: شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، تفرش، فراهان، خنداب، شازند در نقشه‌رنگ‌بندی کرونا با موقعیت آبی و کم‌خطر نمایش داده دشده است.

وی توضیح داد: وضعیت پنج شهرستان کمیجان، آشتیان، دلیجان، محلات، خمین نیز در گزاررش رنگ‌بندی کرونا با رنگ زرد نمایان شده که باید پروتکل‌های مربوط به این مناطق با جدیت در آن‌ها رعایت شود.

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت اکنون، ۲ شهرستان استان در وضعیت نارنجی، ۲ شهرستان در وضع آبی و ۱۳ شهرستان در وضع زرد کرونایی قرار دارد.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی همچنان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، ۲ شهرستان سلماس و چالدران در شمال آذربایجان غربی به وضع آبی کرونایی رسیده اند که نشان دهنده بهبود روزافزون شرایط کرونایی در این ۲ شهرستان است.

در تهران هم با توجه به  تغییر رنگ بندی کرونا  تمامی فعالیت‌های ورزشی تهران دوباره از سرگرفته شد.

 رئیس گروه نظارت بر اماکن و باشگاه‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران گفت: با ابلاغ جدید ستاد ملی کرونا، وضعیت تهران به رنگ آبی درآمد و کلیه فعالیت های ورزشی انفرادی و پربرخورد شهر و برخی از شهرستانها عادی و از سر گرفته شد.

رضا خرم  افزود: روز گذشته با ابلاغ جدید ستاد ملی کرونا، ۱۴ مرکز استان از جمله تهران از وضعیت زرد خارج و به رنگ آبی(کم خطر) درآمده که با این ابلاغیه کلیه فعالیت های ورزشی رشته های پر برخورد و رزمی با رعایت پروتکل های بهداشتی بدون مانع است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اعلام اینکه شهرستان ایلام در وضعیت آبی کرونا قرار گرفت افزود : با این آمار شهرهای آبی استان به چهار شهر افزایش یافت.

 دکتر محمد کریمیان  اظهار داشت: هم اکنون شهرستان های ایلام، آبدانان، هلیلان و بدره در وضعیت آبی و دره شهر، دهلران، سیروان، ملکشاهی، ایوان، چوار و مهران در وضعیت زرد و چرداول در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در زنجان و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان ،بر اساس آخرین رنگ بندی اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان این استان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و چهار شهرستان دیگر زرد شده‌اند.

دکتر پرویز قزلباش  افزود: بر این اساس شهرستان‌های ابهر، سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی و شهرستان‌های زنجان، خرم‌دره، ماهنشان و خدابنده در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: رنگ کرونایی شهرستان طارم نیز همچنان نارنجی است این موضوع نشان دهنده بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی کرونایی و عادی انگاری شرایط از سوی مردم این منطقه است.

 بر اساس ارزیابی جدید نرم افزار ماسک شمار شهرستان های آبی استان گیلان هم نسبت به ارزیابی هفته گذشته از ۱۴ شهرستان به عدد ١٣ کاهش یافت و به این ترتیب رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال و رضوانشهر آبی هستند.

شهرستان های لاهیجان و تالش که پیش از این آبی بودند در ارزیابی جدید نرم افزار ماسک در نقشه کرونایی استان گیلان زرد شدند و علاوه بر این آستارا و رودبار هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی وضعیت کرونایی شهرستان بوشهر از آبی (کم خطر) به زرد با (خطر متوسط) تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس در زمان حاضر ۹۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر شامل دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان، عسلویه و جم در وضعیت آبی کرونایی هستند و تنها ۱۰ درصد در وضعیت زرد قرار دارند.

 فرماندار بهاباد هم با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان از لحاظ تداوم شیوع کرونا ، گفت: برای عبور از این مرحله به همکاری و توجه ویژه مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز است.

محمد مهدی خانی زاده بهابادی افزود: با توجه به وضعیت قرمز و مصوبه جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا، محدودیت های  برای این شهرستان از امروز تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: در رنگ‌بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار شهرستان این استان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع کرونا قرار گرفت.

مجید شیرانی افزود: بر این اساس شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل، کیار و بن کماکان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

وی در ادامه وضعیت شیوع کرونا در این استان را کاهشی باثبات اعلام کرد و گفت: تعداد بیماران بستری در استان در هفته‌ گذشته نسبت به هفته قبل آن ۱۰ درصد کاهش و تعداد بیماران سرپایی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

تداوم واکسیناسیون در کشور

طی روزهای اخیر و به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا دو رقمی و به زیر ۹۰ نفر رسیده است و وزارت بهداشت هم جمعه گذشته اعلام کرد که با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند.

 استاندار کرمان هم با تاکید بر اینکه برنامه عملیاتی جهادی خانه به خانه برای تزریق واکسن کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بسیج در استان باید اجرا شود افزود :‌براساس تجارب گذشته نوع فراگیر سویه جدید تحقیقا به کشور ما هم وارد می‌شود و لذا باید برنامه عملیاتی جهادی خانه به خانه برای واکسیناسیون اجرا کنیم.

 علی زینی‌وند با تاکید بر اینکه تشکیل تیم‌های واکنش سریع در همه مناطق حتما از سوی دانشگاه علوم پزشکی و معاون سیاسی استانداری بررسی شود ابراز داشت: نگرانی جدی ما برای دانش‌آموزان است که حتما واکسینه شده باشند ضمن آنکه در حوزه دانشجویان نیز برای ورود به دانشگاه کارت واکسیناسیون مطالبه شود.  

وضعیت استان همدان بهتر شده است

 سرپرست مرکز بهداشت شهرستان همدان هم گفت که کار تزریق نوبت سوم واکسن کرونا (دُز یادآور) برای گروه جمعیتی ۴۰ سال به بالا در این شهرستان آغاز شده است.

دکتر «علیرضا رستمی کیا»  افزود: تمامی افراد بالای ۴۰ سال که نوبت اول و دوم واکسن کرونا از نوع «سینوفارم»، «برکت» و «بهارات» تزریق کرده اند، دُز سوم را پس گذشت سه ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، ۸۳.۱ درصد جمعیت هدف این استان تاکنون دُز نخست و ۶۵ درصد این تعداد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر مریم کوشکی  بیان کرد: سه میلیون و ۸۳ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان و ۲ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۸۴۷ دُز آن برای افراد دارای شرایط تزریق شده است.

در اراک و به گفته معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد ، ۱۴ درصد شهروندان واجد شرایط تزریق واکسن کرونا در این شهرستان تاکنون به پایگاه‌های بهداشتی و مراکز تجمیع واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.

دکتر " شهرام ممدوحی " افزود: تاکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط این شهرستان دُز اول و ۶۹ درصد نیز هر ۲دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان‌شرقی بر ضد کرونا واکسینه شده و دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

غلامعلی درستی اظهار کرد: ۷۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی نیز هر ۲ دوز واکسن  کرونا را تزریق کرده اند که باید این مقدار به ۸۵درصد برسد تا مصونیت جمعی در استان ایجاد شود. متوسط واکسیناسیون دانش آموزان هم در آذربایجان شرقی نیز به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و در مجموع ابتلا به کرونا در استان روند نزولی خود را ادامه می دهد. 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۶۰۸ دُز واکسن تحویل کهگیلویه و بویراحمد شده که از این تعداد ۹۲۹ هزار دُز واکسن به گروههای هدف تزریق شده است.

محمد مهدی باشنی  اظهار داشت: از این تعداد  ۵۰۲ هزار و ۶۰۰ نفر دُز اول، ۴۱۹ هزار ۶۴۹ نفر دُز دوم و ۷۳۱ نفر هم دُز یادآور  را دریافت کرده اند که از مجموع واکسن های تحویلی به کهگیلویه و بویراحمد تاکنون  ۸۱.۵ درصد به گروههای هدف تزریق شده است.

در اصفهان و به گفته معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ،افراد بالای ۴۰ سال که حداقل سه ماه از دریافت نوبت دوم واکسن کرونا گذشته باشد می‌توانند برای دریافت نوبت سوم به مراکز واکسیناسیون و بهداشت استان مراجعه کنند.

مهرداد زینلیان بابیان اینکه در ماه‌های اخیر نوبت سوم واکسن کرونا برای کادر درمان و بهداشت، بیماران خاص و سالمندان بالای ۶۰ سال در استان تزریق می‌شد، اظهار داشت: این روزها علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تزریق واکسن در بیشتر مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی مناطق مختلف شهر اصفهان و شهرستان‌ها در ۲ نوبت صبح و عصر انجام می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۴۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۵۷ دُز رسید.

طی شبانه روز گذشته نیز ۲۷۵ هزار و ۵۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وضعیت شیوع ، مبتلایان و فوتی ها در استانها

 فرماندار رامسر آمار بیماران بستری کرونایی در این شهرستان را ۱۸ نفر اعلام کرد و گفت که حدود نیمی از این بستری‌ها غیر بومی و مسافر هستند.

محمد آزاد افزود : از آنجایی که چالوس در مبادی ورودی استان های گیلان و تهران قرار دارد ، بنا بر این آمد و شد مسافران غیر بومی از سمت گیلان به این شهرستان بسیار زیاد است و بستری حدود نیمی از بیماران کرونایی غیربومی هم گویای این واقعیت است ، ضمن این که مسافرپذیری شهرستان سبب شده تا رامسر همچنان در رنگ بندی زرد کرونایی باقی بماند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

مهدی محمدی اعلام کرد: هم‌اکنون ۲۱۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۰ نفر آنها وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی کرونا در استان نداشته ایم، گفت: تعداد بستری های کرونا به ۵۳ نفر کاهش یافته است.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: همچنین ۲۲ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۴۰۱ نفر افزایش یافت.

به گفته مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،با ادامه روند کاهش بیماران، تعداد کل بستری‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی به کمتر از ۴۵۰ نفر نزول کرده است.

دکتر محمد پهلوان  افزود: شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی که ظرف هفته‌های گذشته تا ۵۷۰ نفر هم رسیده بود، با شمار کنونی ۴۴۹ نفر کمترین تعداد ظرف روز اخیر است.  

در لرستان و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ،یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باخت و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۶۷ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: ۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۱۲۸ نفر رسیده است.

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که ۳۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی ر گفت: ۷۹ هزارو ۱۰۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده‌اند.

 آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل هم برای سیزدهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۷۸ نفر باقی ماند.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز شنبه اعلام کرد: در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۵۹ نفر کاهش یافته که ۷۳۸ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: از ۷۲۹ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در شبانه روز در مراجعه به مراکز درمانی استان ، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۱۳۵ فرد مبتلای قطعی به بیماری کووید - ۱۹ شناسایی شدند.

 سید ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد، ۲۱ نفر در بیمارستان های استان بستری شدند و ۱۱۴ نفر هم در منزل دوران نقاهت را طی می کنند و  طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر در شهرستان های  میبد و یزد بر اثر کووید - ۱۹ فوت کردند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  در خصوص شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد گفت :با فوت چهار بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۲۵ نفر رسید.

 پرویز یزدان‌پناه  اظهار داشت: هم اکنون ۱۵۹ بیمار در بخش های کرونایی بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد  ۷۹ بیمار مبتلای قطعی و ۱۰ بیمار به علت وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها خدمات درمانی دریافت می کنند.

آمارهای جدید وزارت بهداشت / ثبت ۵۸ فوتی در کشور 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۸ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و این در حالیست که ۱۹ استان در این بازه زمانی مرگ و میر صفر و یک داشتند.

بر اساس این گزارش ، از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۱۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۹۱۶ هزار و ۱۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

اکنون دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود ؛ این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر "ووهان" واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین نهم دی ماه همان سال به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 از جمله راه‌های انتقال این ویروس عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است .

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه شده‌ است.

 

۵۳ هزار مبتلا و حدود چهار هزار فوتی، پیامد تاخت و تاز کرونا در یزد 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ابتلای ۵۳ هزارو ۳۵۳ نفر و فوت نزدیک به چهار هزار نفر به بعلت ابتلا به کرونا را پیامد تاخت و تاز این ویروس در استان در ۲ سال گذشته اعلام کرد.

دکتر محمد حسین زارع عصر شنبه گفت: تست پی سی آر ۲ هزارو ۴۰۱ نفر از فوتی ها مثبت و بقیه منفی بوده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۲ هزارو ۴۳۰ نفر از پرسنل بهداشت و درمان استان هم به کرونا مبتلا شدند افزود: ۱۳۵ نفر از این افراد پزشک، یکهزارو ۳۳۷ نفر پرستار و بهیار و کمک بهیار، ۱۳۰ نفر کادر پشتیبانی، ۲۴۵ نفر خدماتی، ۴۹ نفر کادر آزمایشگاه، ۴۳ نفر کادر تصویربرداری، ۱۵۷ نفر ماما و بقیه سایر پرسنل بوده اند.

به گفته وی ۲ هزارو ۱۷۳ نفر از این افراد دارای کرونای قطعی و ۲۵۷ نفر مشکوک به کرونا بوده اند.

دکتر زارع ادامه داد: طی یک هفته گذشته هشت نفر از پرسنل بهداشت و درمان استان به کرونا مبتلا شدند که یک نفر پزشک، سه نفر پرستار، یک نفر آزمایشگاهی، یک نفر خدماتی و سه نفر کارکنان سایر بخشها بوده اند ضمن آنکه همه این افراد به صورت سرپایی درمان شدند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با اشاره به اهمیت تزریق واکسن در کاهش ابتلای کادر درمان به کرونا اظهار داشت: پس از دریافت هر سه دز واکسن توسط کادر درمان، تعداد درگیری پرسنل کاهش یافته زیرا تاثیر واکسن بسیار بالا بوده است .

وی هزینه بستری هر فرد را ۶۵ میلیون ریال و نرخ واکسن هم ۴۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نوع واکسن، مهم نیست بلکه زمان تزریق آن مهم است؛ همه باید در شرایط پایداری قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه زدن واکسن یک اصل است و هر کس که در ایران زندگی می کند و حتی غیر ایرانی ها چه مجاز یا غیر مجاز باید واکسن بزنند، بر جدی گرفتن این مهم از سوی شهروندان تاکید کرد.

وی همچنین افزود: پویش مادران حامله برای دریافت واکسن نیز باید به موضوعی سراسری و کشوری تبدیل شود و همه به این امر اهتمام ورزند.

آمار جانباختگان کرونا در کرمانشاه به ۲۹۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز شنبه اعلام کرد: هم‌اکنون ۲۱۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۰ نفر آنها وخیم است.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۳ نفر شامل ۲۵ بیمار مثبت بستری و ۲۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل پنج نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۲۳ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها ۶ نفر بیشتر است.

استاندار کرمانشاه: ‌عادی انگاری شرایط موجود منجر به شیوع پیک ششم کرونا می‌شود

استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه استان اکنون شرایط خوبی از لحاظ کم شدن مبتلایان به کرونا دارد، به مردم یادآور شد که این شرایط خوب نباید باعث عادی‌انگاری در جامعه شود زیرا با غفلت و کم‌توجهی امکان ورود به پیک ششم وجود دارد.

«هوشنگ بازوند» روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا که به ریاست دکتر رییسی رئیس جمهور و با حضور استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و اعضای ستاد ملی به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه در خصوص شیوع سویه جدید کرونا «اومیکرن» در بعضی از کشورها و نگران هایی که در این زمینه برای ورود این بیماری جدید در کشور وجود دارد، مطرح شد و راهکارهای مقابله با آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه معوقات کادر درمان و کارکنان وزارت بهداشت مطرح شد که رییس جمهوری و اعضا جلسه دستورات لازم را در این زمینه ارائه کردند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضی از شهرهای کشور از لحاظ کرونایی قرمز شدند و یک نوع سویه جدید کرونا در دیگر کشورها وجود دارد لذا ما باید همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری پایبند باشیم زیرا اگر اصول بهداشتی رعایت نشود امکان اینکه گرفتار پیک ششم شویم، وجود دارد.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به وجود پنج مرز رسمی در استان اظهار داشت: امکان دارد که سویه جدید کرونا اومکیرن از طریق مرزها وارد کشور شود لذا باید علاوه بر کنترل بیشتر مرزها، مردم همچون گذشته نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی جدیت داشته باشند تا وارد پیک ششم کرونا نشویم.

پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شهرستان این استان از روز شنبه (۱۳ آذر) در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

«مهدی محمدی» افزود: بر این اساس، شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و دالاهو از امروز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: شهرستان های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه هم همچنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به رنگ بندی ششم آذرماه شهرستان اسلام آبادغرب از وضعیت زرد کرونایی به آبی تغییر رنگ داده است.

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۳ آذر اعمال می‌شود؛ با عبور از خیز پنجم کرونا، تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر در وضعیت آبی کرونا قرار گرفتند. ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی ، ۱۵۳ شهرستان زرد، ۹ شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان قرمز هستند.

هم اکنون ۲۱۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که از این تعداد ۷۲ نفر در بخش های ویژه بستری هستند و حال ۱۰ نفر هم وخیم است.

مجموع جان باختگان استان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.  

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است. 

بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان رضوی به زیر ۴۵۰ نفر نزول یافت

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با ادامه روند کاهش بیماران، تعداد کل بستری‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی به کمتر از ۴۵۰ نفر نزول کرده است.

دکتر محمد پهلوان ظهر شنبه افزود: شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی که ظرف هفته‌های گذشته تا ۵۷۰ نفر هم رسیده بود، با شمار کنونی ۴۴۹ نفر کمترین تعداد ظرف روز اخیر است.  

وی ادامه داد: تعداد بستری‌ روزانه بیماران کرونایی در خراسان رضوی نیز دیروز ۱۲ آذر ماه به ۱۵۵ نفر کاهش یافت. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۰۶ نفر از بیماران بستری مربوط به حوزه جغرافیایی زیر پوشش این دانشگاه هستند که علاوه بر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر را در میان شهرستانهای ۳۳ گانه استان خراسان رضوی مدیریت می‌کند. 

وی تعداد کنونی بیماران بدحال کووید ۱۹ بستری در بخشهای مراقبت‌ ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی را نیز ۱۰۹ نفر اعلام و بیان کرد: وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد و ۲۴ شهرستان خراسان رضوی آبی، در هفت شهرستان زرد و این وضعیت تنها در بردسکن نارنجی است. 

دکتر پهلوان با تاکید بر تداوم روند فراگیر واکسیناسیون عمومی، توجه اکید مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک طبی صورت و رعایت فاصله‌ فیزیکی در اجتماع را همچنان مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا و به ویژه سویه جدید "اومیکرون" اعلام کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر ۸۰ درصد از جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی را زیر پوشش خود دارد. 

ارائه خدمات بهداشت و درمان به جمعیت ساکن در ۱۸ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است. 

بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت ظرف ۲۴ ساعت اخیر ۷۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان باخته‌اند که جمع شمار هموطنان قربانی ویروس کرونا را تاکنون به ۱۳۰ هزار و ۶۶ نفر رسانده است. 

همچنین سه هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا ظرف همین مدت در سطح کشور شناسایی و ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع کنونی بیماران کووید۱۹ در ایران به شش میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۹۹ نفر برسد. 

پنج میلیون ۹۰۸ هزار و ۹۰۱ نفر از بیماران کووید ۱۹ در ایران نیز تاکنون بهبود یافته و از بیمارستانها مرخص شده‌اند. 

واکسیناسیون عمومی کرونا هم در ایران تاکنون ۵۷ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۴۶۸ نفر را با تزریق دُز نخست، ۴۷ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۰ را با تزریق دومین دُز واکسن و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۴۵۷ نفر را با دریافت دُز سوم واکسن کرونا در برابر ویروس همه‌گیر ایمن کرده است. مجموع واکسنهای تزریق شده کرونا تاکنون در سطح کشورمان ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دُز اعلام شد. 

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد. 

 

بستری روزانه بخش‌های کرونایی در آذربایجان غربی پس از ۲۳ هفته ۲ رقمی شد

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده دورقمی شدن بستری های روزانه در استان پس از ۲۳ هفته است.

دکتر علی احمد آقاپور روز شنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۱ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۲۸ درصد این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۶۲۳ نفر رسید.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر، ۱۴۹ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۲۸ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

آقاپور از فوت هفت نفر در آذربایجان غربی از جمله ۲ تن در ارومیه بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۱۵۲ نفر رسید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۲۰ هزار تن به این بیماری مبتلا شده اند که  ۵.۲ درصد کل مبتلایان کشور را شامل می شود.

۱۰۳ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۰۳ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۲ بیمار در کاشان و ۴۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۱۶ بیمار در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل، اظهار داشت: طی ۲ روز گذشته مورد فوتی به دلیل کرونا در این منطقه گزارش نشده است.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۲ نفر اعلام و اضافه کرد: هفت نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: ۲۹۵ هزار و ۱۱۲ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۶۸۳  بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

به گفته وی، شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در منطقه کاشان با ثبت ۱۳ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۸۴۵ نفر رسید.

دلاوری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد پنج بیمار با سن ۳۱ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و یک نفر با سن ۶۸ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۱۹ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۵۷۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در باره واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۷ و ۳۱ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۶۳ و ۴۱ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان زرد و شهرستان آران و بیدگل آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

 

اصفهان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ کلانشهر اصفهان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفت که متناسب با کاهش میزان تست‌های مثبت کرونا و افراد بستری شده است.

پژمان عقدک روز شنبه افزود: بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از امروز ۱۳ آذر شهرستان‌های اصفهان (همراه با کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه)، برخوار، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین‌شهر و میمه، فریدن، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفتند.

وی بابیان اینکه تعداد شهرستان‌های آبی (کم‌خطر) استان در هفته گذشته پنج بود، اظهار داشت: رنگ‌بندی شهرستان‌ها متناسب با میزان آزمون‌های مثبت کرونا و افراد بستری در بیمارستان‌ها به ازای هر یک‌صد هزار نفر جمعیت تعیین می‌شود.

عقدک با اشاره به اینکه آبی شدن این تعداد شهرستان در زمان حاضر نشان می‌دهد که وضعیت آن‌ها درزمینهٔ مثبت بودن آزمون‌های کرونا و میزان بستری رو به بهبود است، تصریح کرد: این شرایط نباید باعث شود که مردم تصور کنند وضعیت بسیار خوب است و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون کرونا کم‌توجه شوند.

وی با تأکید بر اینکه آمار کرونا در برخی از شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار کاهشی نیست و ثابت مانده است، اضافه کرد: با توجه به شناسایی سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) در برخی از کشورها نیز باید مراقبت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از سویه جدید ویروس کرونا در استان اصفهان شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان پروازهای خارجی، کنترل مرزی می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه روش‌های مقابله با سویه جدید ویروس کرونا مانند موارد قبل است، گفت: مردم تا جای ممکن باید از مسافرت‌های داخلی و خارجی غیرضروری پرهیز کنند و همچنان نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون اهتمام داشته باشند.

وی بابیان اینکه پوشش واکسیناسیون نوبت اول در استان اصفهان به ۸۱ درصد رسیده است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان این هفته و طرح شهدای سلامت، پوشش واکسیناسیون به ۸۵ درصد برسد.

عقد همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای آبان امسال و بازگشایی مدارس تاکنون گزارشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در کلاس‌های درس استان نداشتیم، تصریح کرد: اگر حتی یک مورد دانش‌آموز علامت‌دار در کلاسی شناسایی شود آن کلاس تعطیل خواهد شد و اگر در مدرسه‌ای، ۲ کلاس تعطیل شود کل مدرسه تعطیل خواهد شد.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی تاکنون چنین موردی در استان  اصفهان  مشاهده نشده است، افزود: در چند مورد تعدادی مدرسه به دلیل رعایت نکردن کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی تذکر کتبی دریافت کردند یا مهروموم شدند.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمان حاضر حدود ۵۵۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۲۹ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

استان اصفهان پنج میلیون نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور درمانی و بهداشتی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایر شهرستان‌ها با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

 

آذربایجان‌غربی به سمت آبی شدن/ ۲ شهر همچنان نارنجی کرونایی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، ۲ شهرستان استان در وضعیت نارنجی، ۲ شهرستان در وضع آبی و ۱۳ شهرستان در وضع زرد کرونایی قرار دارد.

علی مصطفوی روز شنبه افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی همچنان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، ۲ شهرستان سلماس و چالدران در شمال آذربایجان غربی به وضع آبی کرونایی رسیده اند که نشان دهنده بهبود روزافزون شرایط کرونایی در این ۲ شهرستان است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، شوط، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، بوکان، میاندوآب، مهاباد، سردشت و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

وی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری به همراه رعایت فاصله اجتماعی در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر، ۲ شهر قرمز مربوط به استان های شرقی و ۹ شهر نارنجی در کشور وجود دارد که از آنها، ۲ شهر نارنجی کرونایی مربوط به آذربایجان غربی است.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان دارد.

وضعیت کرونایی بوشهر زرد شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی وضعیت کرونایی شهرستان بوشهر از آبی (کم خطر) به زرد با (خطر متوسط) تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری روز شنبه افزود: براین اساس در زمان حاضر ۹۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر شامل دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان، عسلویه و جم در وضعیت آبی کرونایی هستند و تنها ۱۰ درصد در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: مروری بر وضعیت کرونایی استان بوشهر در آبان ماه نشان می‌دهد که از اول تا ۱۵ آبان شهرستان‌های جم، دشتی، دیر، کنگان و گناوه در وضعیت آبی و بوشهر، تنگستان، دشتستان، دیلم و عسلویه در شرایط زرد کرونایی قرار داشتند و از ۱۵ تا ۲۱ آبان، ۹ شهرستان در وضعیت آبی و از ۲۲ آبان ماه تا ۱۲ آذر ماه همه مناطق استان بوشهر در وضعیت کم خطر قرار داشتند.

کشمیری اضافه کرد: تغییر رنگ کرونایی شهرستان بوشهر زنگ خطری برای این استان به شمار می‌رود و نشان می‌دهد کرونا همچنان وجود دارد و کمترین سهل انگاری و عادی انگاری در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییر رنگ کرونایی و بازگشت روزهای سیاه مرگ و میر ناشی از کرونا را به دنبال دارد.

 وی ادامه داد: در زمان حاضر شمار ورودی روزانه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان بوشهر به ۲۲ نفر و تعداد کل بستری‌های بیمارستانی ناشی از کرونا نیز به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹هزار و ۷۴ نفر به این ویروس مبتلا و ۲هزار و ۲۷ نفر نیز در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

 

۴ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در رنگ‌بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار شهرستان این استان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع کرونا قرار گرفت.

مجید شیرانی روز شنبه افزود: بر این اساس شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل، کیار و بن کماکان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

وی در ادامه وضعیت شیوع کرونا در این استان را کاهشی باثبات اعلام کرد و گفت: تعداد بیماران بستری در استان در هفته‌ گذشته نسبت به هفته قبل آن ۱۰ درصد کاهش و تعداد بیماران سرپایی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

شیرانی تصریح کرد: با توجه به روند کاهشی کرونا در استان هنوز علائمی از شیوع موج بعدی وجود ندارد و امید می‌رود روند شیوع با توجه به تداوم اجرای واکسیناسیون علیه کرونا همچنان کاهشی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در خصوص سویه جدید ویروس کرونا با عنوان اومیکرون، خاطر نشان کرد: با توجه به سرعت انتشار این ویروس در تعدادی از کشور اروپایی، نگرانی در خصوص شیوع گسترده این سویه افزایش یافت اما با گذشت زمان مشخص شد که علائم این ویروس از سویه‌های قبلی خفیف‌تر بوده و با درد عضلانی و کوفتگی بدن زودگذر همراه است.

شیرانی افزود: با این وجود هنوز قضاوت در خصوص نحوه رفتار سویه اومیکرون زود است و اطلاعات دقیقی در خصوص شدت بیماری‌زایی و فوت ناشی از آن در دسترس نیست.

از ابتدای شیوع کرونا ۱۲ آذر ۸۶ هزار و ۵۲۵ مورد مبتلای به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار و ۷۳۸ نفر جان خود را از دست دادند.

هم اینک ۱۲۶ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان بستری هستند که ابتلای ۸۶ مورد از این افراد به ویروس کرونا قطعی شده و حال عمومی ۱۵ نفر وخیم گزارش شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.