طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 10 آذر 1400 اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری با وضعیت قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ درحالیکه تلفات روزانه کرونا روز گذشته(سه شنبه) پس از ۶ روز توقف بر مدار دو رقمی، به عدد ۱۱۹ نفر رسید و سه رقمی شد، اما طی ۲۴ ساعت گذشته بار دیگر فوتی‌های ویروس شاخدار دو رقمی شد و به عدد ۸۲ بازگشت.

از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۷۵۷ نفر رسید.

طی۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

۱۴ استان با تلفات صفر و یک کرونایی

همچنین در شبانه روز گذشته، ۱۴ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند. استانهای قم، اردبیل، مرکزی، هرمزگان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، هیچ موردی از مرگ و میر نداشته اند. همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان و مازندران، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشته اند.

تا کنون ۵ میلیون ۸۹۲ هزار و ۵۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۳۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۸ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۷ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۱۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۴۶ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۱۹ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۳۷۴ هزار و ۶۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری با وضعیت قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

تلفات روزانه کرونا یکم آذر ماه و پس از ۲۳۴ روز دو رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید. همچنین روز یکشنبه هفتم آذر ماه تعداد تلفات روزانه کرونا ۸۰ نفر یعنی پایین ترین رقم پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور رسید.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

هز چند بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم آذر ماه گفت: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

اما در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.

 

۱۰ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این روزها کرونا نوع دیگری از خود را به نام اومیکرون رونمایی کرده و بار دیگر موجب دلهره و نگرانی در سراسر دنیا شده است، هر چند که این سویه جدید هنوز وارد ایران نشده اما با کم توجهی‌ به مسائل بهداشتی بعید نیست پای او به کشورمان هم باز شود.

بسیاری از کشورها برای جلوگیری از این نوع ویروس کرونا ترددهای هوایی و مرزی خود به آفریقا را محدود و یا متوقف کرده اند، در این میان مسوولان کشورمان نیز همین رویه را در پیش گرفته و مرزها را با جدیت کنترل می کنند تا از شرّ سویه میکرون در امان بمانیم.

در این رابطه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتخاذ تدابیر و تمهیدات جدید برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» در بنادر این استان خبر داده و گفته است: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای شناورهای مسافری و تجاری به شرکت‌های بندری و کشتیرانی ابلاغ شده و به صورت مستمر بر اجرای آنها نظارت می‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران همچنین با اشاره به قرنطینه پرسنل تمامی شناورهای تجاری با مبداء کشورهای با خطرپذیری بالا، درخصوص چگونگی کنترل بنادر در مواجهه با گونه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون Omicron» تصریح کرده است: هماهنگی‌های لازم بین این اداره کل با نهادهای نظارتی بهداشتی استان جهت انجام تست‌های کرونا، قرنطینه شناورها و رعایت مفاد پروتکل‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هرمزگان از جمله استان‌هایی است که مراودات تجاری  زیادی با کشورهای آفریقایی دارد، یادآور شد: تمامی شناورهای تجاری با مبداء کشورهای با ریسک بالا براساس پروتکل‌ها در لنگرگاه قرنطینه شده و تا اطمینان از سلامت تمامی کارکنان و تایید مراجع قانونی مرتبط از پهلودهی شناورها در بنادر استان جلوگیری می‌شود.

از آنجا که خراسان رضوی هم یکی از استان های پرتردد به لحاظ ورود مسافران خارجی است، دبیر قرارگاه مدیریت کرونای این استان گفته است: طی روزهای اخیر تعداد آزمایش‌های طبی سریع کرونا (رپید تست) از بستگان و اطرافیان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان نسبت به قبل پنج برابر شده است.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی با بیان  اینکه رهگیری و ردیابی جدی‌تر مبتلایان به کرونا در شرایط کنونی به منظور شناسایی به موقع بیماران کرونایی و جلوگیری از انتشار این ویروس صورت می‌گیرد، اضافه کرده است: این قرارگاه به خاطر گسترش ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و شیوع سویه جدید این ویروس موسوم به "اومیکرون" در برخی کشورهای آفریقایی، مقرر کرده است تمامی اقدامات لازم به منظور آمادگی کامل در برابر شیوع احتمالی این ویروس انجام شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با تاکید بر اینکه مرزهای دریایی این استان برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون پایش می‌شوند، اظهار داشته است: بوشهر پرواز خارجی ندارد، اما شناورهای خارجی به این استان رفت و آمد دارند و مطابق دستور وزارت بهداشت، محدودیت‌های ورود و خروج افراد به دستگاه‌های مربوط اطلاع‌رسانی شده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ییان همچنین اعلام کرده است: افراد غیر ایرانی از کشورهای آفریقایی، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی اجازه ورود به ایران را ندارند و مسافران ایرانی که از این کشورها وارد کشور می‌شوند باید حداقل ۲ هفته در شرایط قرنطینه باشند که در این مدت ۳ نوبت تست PCR از آن‌ها گرفته می‌شود و پس از نتیجه منفی تست‌ها، حق خروج از قرنطینه را خواهند داشت.

وی تاکید کرده است: اگرچه ملوانان بوشهری با کشورهای آفریقایی در ارتباط مستقیم نیستند، اما با توجه به رفت و آمدشان به کشورهای حوزه خلیج فارس و امکان ابتلا به بیماری، سلامتی آنان پس از بازگشت از سفر به طور دقیق بررسی می‌شود تا از ورود سویه جدید کرونا که به نام «اومیکرون» شهرت یافته است، جلوگیری شود.

۱۰ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اکنون تمامی استان ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و واکسیناسیون همچنان ادامه دارد اما باید توجه داشت که هیچ یک از این موارد در جلوگیری از شیوع ویروس آن هم از سویه اومیکرون نمی تواند به طور کامل بازدارنده باشد و باید حواسمان جمع باشد تا راهی برای جولان دادن این نوع از ویروس در کشورمان باز نکنیم.

در ادامه مروری داریم بر شرایط کرونایی کشور

آذربایجان شرقی / تاکنون ۶۳ درصد از کل جمعیت مشمول واکسیناسیون کرونا در آذربایجان‌شرقی هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند، تبریز در هفته جاری در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۷۸ نفر بستری جدید کرونا و ۶ نفر فوت ناشی از کرونا در استان به ثبت رسیده است.

آذربایجان غربی / آمار بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان شهرستان سردشت نسبت به هفته‌ گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون تنها ۱۱ نفر در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند و  اشنویه و پیرانشهر تنها شهرهای آذربایجان غربی هستند که هم اکنون در وضعیت نارنجی مقابله با کرونا قرار دارند.

خراسان جنوبی / تاکنون ۷۲ درصد از جامعه هدف بالای ۱۲ سال ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، روند بیماری در این استان ثابت بوده و براساس آخرین رنگ‌بندی، سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

خراسان رضوی/ اکنون ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند و از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی دو شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

خوزستان/ هم اکنون حدود ۱۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند، تاکنون بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا در این استان تزریق شده و معادل ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال یک نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند و بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ سه شهرستان‌ دزفول، رامهرمز و شوشتر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

اردبیل /  آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل برای یازدهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۷۷ نفر باقی ماند. طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۷۲ نفر کاهش یافته، ۳۹ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند و هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد.

سیستان و بلوچستان / با افزوده شدن ۸۶مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در این استان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۵۲۷ نفر رسید و یک نفر هم فوت کرد، هم‌اینک ۲۱۲ بیمار حاد تنفسی و۶۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و تاکنون ۵۳ درصد جامعه هدف استان یعنی حدود یک میلیون و ۴۲ هزار نفر دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

لرستان / ۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و یک بیمار نیز جان خود را از دست داده است و اکنون وضعیت شیوع کرونا در شهرستان های خرم آباد، چگنی، ازنا، دلفان، دورود، رومشکان، الیگودرز و سلسله زرد، بروجرد و کوهدشت آبی و در پلدختر نارنجی است.

کرمانشاه / ۹۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستان قصرشیرین علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌ و اینک کلاس‌های درس مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود اما حضور دانش آموزان در مدارس به صورت ۲ تا سه روز در هفته و ساعات کلاس نیز کوتاه شده تا مشکلی برای سلامت دانش آموزان پیش نیاید.

همدان / حدود ۱۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در ۲ بیمارستان‌ آتیه همدان و دکتر غرضی ملایر (وابسته به تامین اجتماعی) بستری شده و خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی را دریافت کردند. همچنین بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار کرونایی در طول ۱۹ ماه گذشته به صورت سرپایی از خدمات درمانی این ۲ بیمارستان استفاده کرده اند، در مجموع تاکنون ۹۵ درصد جمعیت دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در این استان با تزریق دُز نخست و ۷۰ درصد با تزریق هر ۲ نوبت واکسن، علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند و از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "ملایر، نهاوند و بهار" در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی هستند.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری یک قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که از این تعداد ۱۲ نفر بستری شدند و ۴۶ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۶ هزار و ۴۱۱ بیمار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: تست یک سوم موارد مشکوک به کرونا در استان مثبت شده است.

شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ بیمار قطعی به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، تصریح کرد: از این تعداد حال عمومی ۱۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان، اظهار داشت: هنوز ۱۵ درصد از جمعیت استان اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند که این افراد واکسن نزده هم سلامتی خود و هم اطرافیان را به خطر می‌اندازند.

شیرانی در ادامه با اشاره به فصل سرما و نیاز به تهویه مناسب در فضاهای سربسته، افزود: با توجه به بازگشایی مدارس یکی از مهمترین مکان‌هایی که نیاز به تهویه مناسب دارد کلاس‌های درس است که می‌طلبد برای خرید دستگاه‌های تهویه و نصب آن در مدارس از ظرفیت‌های موجود از جمله خیرین استفاده کرد.

وی به سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان اومیکرون نیز اشاره کرد و گفت: هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر واکسن‌های موجود بر این ویروس جهش‌یافته در دسترس نیست اما از آنجاکه رفتار ویروس کرونا پیچیده است و ممکن است با جهش‌های متعدد خطرآفرین شود مهمترین راهکار برای جلوگیری از انتشار آن رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

 

۸۶ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۸۶مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۵۲۷ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز چهارشنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۱۲ بیمار حاد تنفسی و۶۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۲۴ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۰ هزار و ۹۶۰ نفر و بیماران سرپایی مثبت نیز به ۹۹ هزار و ۴۷۲ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰۷ نفر بود که ۵۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در اسدآباد یک هزار و ۶۴۱، بهار یک هزار و ۵۶۵، تویسرکان یک هزار و ۵۷۹، رزن یک هزار و ۲۳۴، درگزین ۴۱۵، فامنین ۴۱۲ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۳۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۷۴ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۳۸ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۹۸۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "ملایر، نهاوند و بهار" در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی هستند.

 

کرونا جان پنج کردستانی دیگر را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کرونا از ابتدای آذر تا ظهر امروز چهارشنبه در استان ۳۲ قربانی گرفته است که پنج نفر آن مربوط به امروز و پنج نفر هم به دیروز اختصاص داشت.

دکتر فرزین رضاعی روز چهارشنبه با یاداوری اینکه در آذرماه ۲ روز بدون فوتی کرونا را هم شاهد بودیم اضافه کرد: روند بستری و ابتلا به کرونا در استان نزولی شده و بیشتر روزها تعداد مبتلایان ۲ رقمی است که امروز نیز ۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: هم اکنون ۲۶۹ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که بیش از نیمی از آنها با ۱۶۲ نفر آنها به سنندج اختصاص دارد.

دکتر رضاعی با بیان اینکه ۳۷ بیمار در بخش آی سی یو تحت مراقبت های ویژه دارند، گفت: تاکنون ۷۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان نوبت اول و ۵۸ درصد نیز نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت  کرده اند.

وی گفت: تاکنون در مجموع، یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۹۶۳ دُز  واکسن کرونا در استان با احتساب نوبت اول، دوم و سوم تزریق شده است.

دکتر رضاعی تاکید کرد: یک میلیون و ۲۰ هزار و ۱۴۸ نفر معادل ۷۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان، نوبت اول واکسن را دریافت نموده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: ۷۸۱ هزارو ۲۷۶ نفر نیز دُز دوم این واکسن را دریافت کرده‌اند که ۵۸ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود.

دکتر رضاعی با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۵۳۹ نفر از سالمندان و کادر بهداشت و درمان نیز در قالب دُز بوستر ( نوبت سوم ) واکسینه شده‌اند ادامه داد: اکنون ۵۲ درصد مادران باردار، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۱۸۹ دُز واکسن تا این لحظه به استان تحویل شده است، افزود: از این تعداد ۷۴ درصد آن مصرف و ۶۷۰ هزار و ۲۲۶ دُز باقیمانده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در شهرستان‌هایی که در واکسیناسیون علیه کرونا پیشتاز هستند، آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر های ناشی از کرونا به طور چشمگیری کاهش یافته است، یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از چهار ماه‌ اخیر تاکنون ۹۱ درصد افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و ۷۸ درصد فوتی‌ها در کردستان، واکسن دریافت نکرده بودند.

دکتر رضاعی یادآور شد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا در کشور، شهرستان‌های سنندج، دیواندره و  بانه ،دهگلان، کامیاران، سروآباد، بیجار و قروه در وضعیت زرد و سقز و مریوان آبی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه واکسیناسیون کووید ۱۹، یک روش ایمن برای کمک به ایجاد ایمنی است، افزود: ایمنی افراد واکسن زده پنج برابر افرادی است که به بیماری کرونا مبتلا شده و واکسن نزده اند. 

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر امروز در کردستان یک‌هزار و ۹۰۳ قربانی داشته است که ۸۳۱نفر آنها به سنندج اختصاص دارد.

 

۱۳ درصد یزدی‌ها واکسن دریافت نکرده‌اند؛ مقاومت‌ها عامدانه است

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه این روزها عده‌ای برای دریافت واکسن، مقاومت عامدانه و غیرعالمانه دارند و این به هیچ وجه به نفع فرد و جامعه نیست گفت: ۱۳ درصد یزدی‌ها هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

دکتر محمد حسین زارع عصر چهارشنبه گفت: این افراد حضورشان و عملکردشان برای سلامتی مردم خطرناک است، آنها یا ناقل می شوند یا اینکه بیماری سختی می گیرند و دردسر برای خودشان و جامعه ایجاد می کنند؛ کسانی که به اصول بهداشتی اعتقاد ندارند قطعا به درمان آن هم پایبند نیستند.

وی اظهار داشت: اغلب آنهایی که برای درمان سرپایی مراجعه می کنند واکسن نزده هستند؛ شدت بیماری در واکسن نزده‌ها سخت‌تر از دیگران است.

وی با بیان اینکه باید واکسیناسیون، جدی گرفته شود و قبول نداشتن کرونا نوعی جهل مرکب است افزود: اینکه افرادی برای انواع درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند ولی واکسیناسیون را قبول ندارد این یک تناقص است.

وی گفت: ۸۷ درصد یزدی ها واکسن زدند و امیدواریم آنهایی هم که تاکنون برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند دست از  سخت گیری بی مورد برداشته و خود را به ۸۷ درصدی‌ها برسانند.

وی ضمن توصیه به زنان باردار برای مراجعه و تزریق واکسن، یادآور شد: همچنین لازم است افراد بالای ۶۰ سال، آنهایی که بیماری خاص دارند و کادر درمان برای دریافت دز سوم واکسن مراجعه کنند.

 دکتر زارع در ادامه به سویه جدید کرونای آفریقایی هم اشاره کرد و یادآور شد: با توان عملی بالا، داشتن تجهیزات کافی و تزریق واکسیناسیون، انشاالله از موج آفریقایی آن هم می گذریم اما دریافت واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، سه اصلی هست که باید رعایت شود.

 

۱۱۰ نفر از پرسنل بیمارستان موقوفه گودرز یزد به کرونا مبتلا شده‌اند

رییس بیمارستان موقوفه گودرز یزد از ابتلای ۱۱۰ نفر از پرسنل این مرکز درمانی به کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون خبر داد.

دکتر "مرضیه فیصل" عصر چهارشنبه گفت: از فروردین ماه سال ۹۹ تاکنون هم ۱۲۴ نفر از هموطنان مبتلای به کرونا که در این مرکز درمانی بستری بودند فوت شدند.

وی به آمار مبتلایان بستری شده کرونا در این بیمارستان اشاره کرد و گفت: در فروردین سال ۹۹، ۱۷ نفر در این مرکز درمانی بستری شدند که این رقم در فروردین ۱۴۰۰ به ۵۰ نفر بود، همچنین ۳۴ نفر در اردیبهشت سال گذشته بستری شدند که این رقم در همین ماه در سالجاری به ۱۲۳ نفر بود.

به گفته وی بستری های خرداد تا شهریورماه سال ۹۹ نیز به ترتیب ۱۳، ۵۰، ۱۱۵ و ۸۹ نفر بودند که در ماههای یاد شده در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۳۶، ۱۱۰، ۱۵۰ و ۱۱۴ نفر رسید که روند افزایشی را نشان می دهد.

 وی ادامه داد: در مهرماه و ابان سال ۹۹ هم به ترتیب ۱۵۳ و ۲۵۲ نفر بستری شدند که طی این ۲ ماه در سالجاری به ترتیب به ۱۲۱ نفر و ۱۳۵ نفر رسید.

دکتر فیصل اضافه کرد: هم اکنون یک بخش ویژه و یک بخش اختصاصی کوید - ۱۹ در بیمارستان موقوفه گودرز یزد فعالیت دارند که این بخشها به صورت ایزوله و به دور از بیماران دیگر قرار گرفته‌اند.

بیمارستان موقوفه گودرز یزد جزو قدیمی ترین و اولین مراکز بهداشتی و درمانی استان یزد بوده که در سال ۱۳۲۶ با همت فرزندان شادروان شاه جهان جهانیان گودرز بنیان نهاده شده و در همان زمان توسط ایشان وقف گردیده است.

پس از آن در سال ۱۳۶۷ تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی قرارگرفت و در سال ۱۳۷۷ سرپرستی آن را اداره اوقاف و امور خیریه استان عهده دار شد و تاکنون نیز به همین شیوه اداره می گردد.

این مجموعه در مساحتی بیش از ۲۰ هزار مترمربع و با حدود ۴۰۰ نفر کادر پرسنلی متخصص و مجرب با مجوز ۲۲۰ تخت فعال که شامل بخشهای کلینیکی ( درمانی) ، اورژانس، داخلی ۱ و ۲، عفونی ،CCU  ( مراقبت ویژه قلبی ) ، ICU ( مراقبت های ویژه عمومی) ، NICU  ( مراقبت ویژه نوزادان ) ، جراحی ، زنان و زایمان ، دیالیز ،  VIPاعصاب ، اتاق عمل  و بخشهای تشخیصی و پاراکلینیکی : اسکوپی ( آندوسکوپی- کلونوسکوپی- برونکوسکوپی- فیبرواسکن ) ، ERCP  ، آزمایشگاه ، تصویربرداری ، اکو و تست ورزش ، سونوگرافی ، فیزیوتراپی در حال خدمت رسانی به مردم شریف استان و استان های هم جوار به خصوص جنوب و جنوب شرق کشور است.

 

۵۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۵۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۲۳۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان بستری هستند و مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان‌های البرز به ۷۸ هزارو ۹۶۹ نفر رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه ۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند،‌ گفت: مجموع جانباختگان این بیماری در استان البرز از ابتدای شیوع تا کنون ۶ هزارو ۴۴۶  نفر ثبت شده است.

 صیادی در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: ۷۲ هزارو ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ۲ شهرستان کرج و اشتهارد زرد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا  تزریق واکسن، ‌استفاده از ماسک، شسستن مکرر دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

 

۷۲ درصد جمعیت خراسان جنوبی ۲ دز واکسن کرونا زدند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون عمومی تاکنون ۷۲ درصد از جامعه هدف بالای ۱۲ سال استان ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و امیدواریم با استقبال بیشتر مردم درصد قابل توجهی از ایمنی را کسب کنیم.

غلامرضا شریف‌زاده روز چهارشنبه افزود: تاکنون ۵۳۷ هزار و ۷۵۶ نفر معادل ۸۵ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی دز اول و ۴۵۱ هزار و ۲۲۵ نفر معادل ۷۲ درصد دز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وی گفت: همچنین دز سوم واکسن به چهار هزار و ۳۳۹ نفر افراد واجد شرایط تزریق شده است و این روند ادامه دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا وارد استان شده و از این تعداد ۹۹۳ هزار و ۴۲۰ دز تزریق شده است.

وی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: از هفته گذشته گزارش‌ها حاکی از روند ثابت بیماری در استان بوده اما وضعیت همچنان شکننده است.

شریف‌زاده رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در تالارها و پذیرش بالای یک چهارم دانش‌آموزان در مدارس را از عواملی برشمرد که باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ می‌شود.

وی از کنترل وضعیت مدارس توسط کارشناسان بهداشتی خبر داد و افزود: عموما پروتکل‌های بهداشتی نظیر تهویه و ماسک زدن رعایت می‌شود اما تعدادی از مدارس فاصله تعیین شده در شیوه‌نامه ۰۷ را رعایت نمی‌کنند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار، ۲۱۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۵ نفر تست کرونای مثبت داشته‌اند.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ با تزریق واکسن به کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند و چند بیمارستان دیگر استان آغاز شد که تاکنون با ورود محموله‌های مختلف ادامه یافته است.

عملیات واکسیناسیون در ماه‌های اخیر با ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور و خراسان جنوبی سرعت گرفت و تکمیل پوشش واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف ادامه دارد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی، سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

شمار آزمایش‌های کرونا در خراسان رضوی پنج برابر شد

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی گفت: طی روزهای اخیر تعداد آزمایش‌های طبی سریع کرونا (رپید تست) از بستگان و اطرافیان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان نسبت به قبل پنج برابر شده است.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی روز چهارشنبه افزود: رهگیری و ردیابی جدی‌تر مبتلایان به کرونا در شرایط کنونی به منظور شناسایی به موقع بیماران کرونایی و جلوگیری از انتشار این ویروس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز برای مسافران ورودی پروازهای خارجی دستورالعمل هوشمندسازی حمل و نقل در شرایط کرونا اجرا می‌شود.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی گفت: این قرارگاه به خاطر گسترش ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و شیوع سویه جدید این ویروس موسوم به "اومیکرون" در برخی کشورهای آفریقایی، مقرر کرده است تمامی اقدامات لازم به منظور آمادگی کامل در برابر شیوع احتمالی این ویروس انجام شود. 

وی به فعالیت قرارگاه مدیریت کرونا در شهرستانهای خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: کمیته‌های بهداشت، دارو، درمان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی، نظارت و پایش، مشارکتهای مردمی و دانشجویی در این قرارگاه‌ها فعال هستند. 

دکتر انجیدنی ادامه داد: گزارش‌های روزانه فعالیت این کمیته‌ها در مقابله با ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نیازهای موجود در کوتاهترین زمان ممکن تامین شوند.

وی گفت: تمامی بیمارستانها موظف هستند آمادگی کامل در زمینه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی برای ۶ ماه آتی داشته باشند.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی افزود: در این راستا هرگونه کمبود و مانع در تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی رفع شده و مدیریت تختهای بیمارستانی برای این بیماران نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد. 

در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند.

هم اکنون از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی دو شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهرستانی در این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد. 

تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۸۸۳ هزار و ۴۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

تاکنون ۵۷ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۶۱ دُز اول، ۴۷ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۳۳۳ دُز دوم و یک میلیون و ۶۶ هزار و ۲۶۹ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۶۳ دُز رسیده است.

 

روزانه هزار فرد مشکوک به کرونا در خراسان رضوی معاینه می‌شوند

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه هزار شهروند علامت‌دار مشکوک به بیماری کووید ۱۹ با مراجعه به مراکز منتخب کرونا زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی معاینه می‌شوند.

دکتر محمدحسن درخشان روز چهارشنبه افزود: آمار مراجعان مبتلایان به کرونا در مشهد و خراسان رضوی به نسبت بالاست و به دلیل شکننده بودن شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان مورد تاکید است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هشت درصد نتایج آزمایشهای طبی شهروندان مراجعه‌کننده با علایم مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا به این مراکز منتخب در مشهد مثبت است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این رقم در دیگر شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی ۶ درصد است. 

درخشان افزود: شتاب در عملیات واکسیناسیون عمومی علیه کرونا و تکمیل آن، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها از اهمیت زیادی در پیشگیری از کرونا دارد.

وی ادامه داد: ۴۴ مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خدمات ارائه می دهد که ۲۲ مرکز از این تعداد در مشهد فعال است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چهار مرکز منتخب معاینه کرونا در مشهد نیز به طور شبانه‌روزی به شهروندان بیمار و مشکوک به ابتلا خدمات ارائه می‌دهند.

در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند.

هم اکنون از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهرستانی در استان در شرایط قرمز کرونایی قرار ندارد. 

تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی نوبت اول و دوم واکسن  کرونا را دریافت کرده اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز دوشنبه تا امروز سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۲۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۰۱ نفر از آنها بستری شدند.

بدین ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

 

استفاده‌کنندگان از ونتیلاتور در آذربایجان‌غربی به ۲۹ نفر کاهش یافت

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک ۲۹ نفر از مبتلایان به کرونا در استان از دستگاه ونتیلاتور استفاده می‌کنند که کمترین رقم طی ۱۱۰ روز اخیر است.

علی احمد آقاپور روز چهارشنبه افزود: از نیمه های مرداد امسال، وقوع موج پنجم شیوع کرونا در آذربایجان غربی موجب شد تا آمارهای ابتلا، بستری، فوتی، بستری شدگان در بخش های آی سی یو و استفاده کنندگان از ونتیلاتور به صورت روزافزون بیشتر شود ولی طی هفته های اخیر، این روند نزولی بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آذربایجان غربی، در بخش آی سی یو بستری هستند که در این خصوص نیز شاهد کاهش حدود ۶۰ نفری نسبت به اواخر آبان هستیم.

وی با اشاره به ابتلای ۲۹۴ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، اظهار کرد: از این تعداد ۱۱۰ نفر در مراکز درمانی بستری شده اند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر ۶۲۸ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در استان بستری هستند که نسبت به آخر آبان، ۱۱۳ نفر کمتر است.

آقاپور با اشاره به فوت ۶ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی از جمله ۲ نفر در ارومیه افزود: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۱۳۰ نفر رسید که ۵۴ نفر بیشتر از روز آخر آبان است.

تاکنون بیش از ۳۱۹ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که ۹  درصد جمعیت استان را شامل می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.