طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 4 آذر 1400، اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و تلفات ویروس شاخ‌دار باز هم ۲ رقمی شد.

تلفات روزانه کرونا روز دوشنبه یکم آذر ماه پس از ۲۳۴ روز حرکت بر مدار سه رقمی، ۲ رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تاکنون این ویروس پنج خیز برداشته و مرگبارترین خیز آن یعنی خیز پنجم از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.   

با این وجود به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تعداد تلفات کرونایی روز دوشنبه یکم آذر ماه بار دیگر دو رقمی و به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود، نزدیک شد.

۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰، تعداد تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر اعلام شد اما از روز ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۰ روند مرگ های کرونایی تا ۳۱ آبان ماه سه رقمی ماند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز (چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه (چهارم آذر ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۷هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۵ میلیون ۸۲۰ هزار و ۶۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

سه هزار و ۳۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۲۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۴۲۱ هزار و ۹۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به هر روی، کاهش تلفات کرونا گرچه روند بسیار مبارکی است که بدون شک در پی رویکرد سلامت محور دولت سیزدهم با هدف مهار کرونا محقق شده اما نباید از احتمال خیز ششم ویروس شاخدار غافل شد.

«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه (دوم آبان) در جریان دیدار با مدیران موسسه کخ و سفیر آلمان گفت:‌ وضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران مناسب است اما نگرانی‌هایی داریم. بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها، ما را برای آینده نگران کرده است. از این رو در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا در امان بمانند.

 

چهارم آذرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها 

شیوع ویروس کرونا پس از ماه‌ها بسیج امکانات، اتخاذ تدابیر لازم و تلاش ملی در سراشیبی قرار گرفته و چشم‌انداز کنترل آن پررنگ‌تر از قبل شده است.

مسوولان حوزه بهداشت و درمان و پژوهشگران طی ماه های گذشته و همزمان با اجرای محدودیت های مختلف، تمام تلاش خود را برای تامین واکسن از خارج از کشور  و یا تولید داخلی آن به کار گرفتند به طوری که در کنار تاکید بر رعایت جدی پروتکل های بهداشتی از سوی تمامی مردم، این تمهیدات جواب داده و تازه ترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از  گووید ۱۹ را به  به ۹۶ مورد رسانده است. 

در تازه ترین دستاورد مربوط به حوزه واکسن برای مقابله با کرونا، امروز  پنج میلیون دز واکسن "رازی کوو پارس" تولیدی موسسه رازی کرج گه در سه دز شامل ۲ دز تزریقی و یک دز استنشاقی تهیه شده است. تحویل وزارت بهداشت شد و قرار است تا پایان سال ۴۰ میلیون دز واکسن تولیدی موسسه رازی تحویل داده شود.

به واقع به گفته وزیر جهاد کشاورزی ، از ۱۱ واکسنی که امروز  در داخل تولید می شود هفت مورد مربوط به موسسه رازی است و این موسسه برای تحویل ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تا شهریور ماه سال آینده آمادژی دارد. 

سید جواد ساداتی نژاد این موضوع را هم تذکر داد که محصولات این موسسه به خصوص در بخش کرونا مشتری خارجی نیز دارد، اما اعتقاد ما بر این است که اول در داخل از واکسن تولیدی این موسسه حمایت شود تا بر این اساس بتواند نسبت به صادرات نیز اقدام نماید.

اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که در آیین رسمی تحویل واکسن رازی کووپارس حضور داشت، با بیان اینکه از این پس واردات واکسن نخواهیم داشت، اعلام کرد که در بخش مصرف واکسن کرونا در کشور ، اولویت با تولیدات داخلی است و متکی به این تولیدات خواهیم بود.

دکتر بهرام عین‌اللهی  با تاکید بر اینکه دقت وزارت بهداشت در این حوزه بسیار بالا است، اضافه کرد: طبق بررسی ها واکسن هایی که در داخل تولید می شود به لحاظ اثر بخشی و کیفیت بی نظیر است که این امر  برای رسانه های معاند سنگین است و علیه واکسن های ایرانی جنگ تبلیغاتی به راه می اندازند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون  ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

این آمار در حالی است که مبارزه با کرونا هنوز ادامه دارد و تا رسیدن به ایمنی عمومی باید پیش رفت؛ علاوه بر این، با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی موج بیماری در حال شکل گیری است، هوشیاری بیشتری برای جلوگیری از پیک ششم لازم است. 

 به واقع، تاکید کارشناسان بر این است که رعایت پروتکل های بهداشتی، اعم از استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و سایر توصیه ها هنوز ضروری است. 

گزارش های  خبرنگاران از استان ها هم نشان می دهد که برخی استان‌ها با توسل به واکسیناسیون و رعایت وصیه ها، موفقیت های خوبی در زمینه مقابله با شیوع کرونا کسب کرده اند، اما در برخی دیگر از مناطق کشورمان هنوز جمع قابل توجهی از هم‌میهنان قربانی این ویروس می شوند. 

بیمارستان های خراسان رضوی هم اکنون محل بستری  ۵۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ هستند و از میان آنها،  ۱۵۴ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان به سر می برند. 

تعداد بستری‌شدگان روزانه در خراسان رضوی نوسان دارد، به طوری که دیروز ۱۷۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری شدند و بیشترین تعداد بستری شدگان روزانه طی ۱۰ روز گذشته ۲۱۸ نفر بوده است. 

کرونا در لرستان  ۸۷ بیمار جدید را طی ۲۴ ساعت گذشته مبتلا کرد و در همین مدت، سه قربانی گرفت.

اکنون وضعیت کرونا در شهرستانهای خرم‌آباد، چگنی و پلدختر نارنجی و در شهرستانهای  ازنا، چگنی، دلفان، رومشکان، بروجرد، دورود، کوهدشت، الیگودرز و سلسله زرد می‌باشد.

در اردبیل نیز طی شبانه روز گذشته سه نفر  از مبتلایان بیماری کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان جان باختند که  با فوت این سه نفر، مجموع جان باختگان کرونا در این استان در ۲۱ ماه گذشته و در خلال پنج موج، به ۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل نیز به ۱۶۱ نفر کاهش یافته که ۷۳۶ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

در ۲۴ ساعت گذشته، ه ۳۱ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده سه ماه، ۱۵۸ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

هم اکنون شیوع بیماری کووید۱۹ در  استان اردبیل در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند. با این حال وضعیت استان همچنان شکننده است و با توجه به احتمال صعودی شدن شیوع کرونا همراهی مردم لازم است. 

تاکنون ۸۸۳ هزار و ۲۹۲ دُز واکسن نوبت اول و ۷۱۵ هزار و ۳۴۴ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است. شهرستان‌های اردبیل، کوثر، سرعین، مشکین‌شهر، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستان گرمی، نیر و نمین در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

اما در خوزستان،  رییس مرکز بهداشت استان از شناسایی ۹۳ بیمار کرونایی با علائم خفیف طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

دکتر سیدمحمد علوی  اظهار داشت: با تلاش جمعی صورت گرفته، در شبانه روز گذشته وضع باثباتی را در بیمارستان ها و مراکز جامع خدمات سلامت استان داشتیم به نحوی که فقط هشت بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۲ بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند افزود: امیدواریم با استقبال بیشتر مردم، سرعت پیشرفت واکسیناسیون در استان افزایش یابد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تمام افرادی که زمان تزریق نوبت دوم واکسنشان فرار رسیده باید هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند همچنین افراد اعلام شده ای که باید نوبت سوم واکسن را دریافت کننند حتما به این امر مهم اقدام کنند.

وی با بیان این که با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی موج بیماری در حال شکل گیری است، گفت: میران رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خوزستان به شدت کاهش یافته که این موضوع نگران کننده است. 

اکنون ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و ۲۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

همچنین در اصفهان، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در منطقه کاشان گزارش نشده است، در همین مدت ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در این منطقه بستری شدند.

از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۵ و ۵۳ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۶۰ و ۴۵ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است.

در قم ،  میزان پوشش دُز اول واکسن در دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال حدود ۶۳ درصد و ۲ دُز واکسن نیز ۳۹ درصد می‌باشد که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین و نگران‌کننده توصیف شده است.

محمدجواد باقریان معاون مرکز بهداشت قم گفت: اگرچه واکسیناسیون به‌عنوان قانون و اجبار در نظر گرفته نشده است، ولی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در محیط مدارس راهکار مناسبی است.

وی از والدین دانش‌آموزان درخواست کرد: نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند و والدینی که دانش‌آموز زیر ۱۲ سال دارند نیز واکسیناسیون خود را کامل کنند.

باقریان همچنین از کادر مدرسه درخواست کرد: بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تهویه کلاس‌ها و سرویس‌های مدارس نظارت کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون گزارشی از مثبت شدن تست دانش‌آموزانی که سر کلاس حضور دارند، در استان قم نداشتیم.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، اما از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و تلفات ویروس شاخ‌دار باز هم ۲ رقمی شد.

 از دیروز (چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه (چهارم آذر ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

سه هزار و ۳۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

شمار قربانیان کرونا در فارس به ۷۲۱۸ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد: مجموع قربانیان کرونا در فارس به هفت هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

سید روح الله حسینی روز پنجشنبه چهارم آذر 1400 با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز چهارشنبه تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را هفت هزار و ۲۱۸ نفر اعلام کرد.

او اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۹۱ هزار و پنج تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۳۹ هزار و ۴۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۲۴۹ هزار و ۵۷۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۸۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۹۷ هزار و ۷۵۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۴۸۵ هزار و ۶۰۸ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

حسینی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۲۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۶۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: واکسیناسیون علیه کرونا در کنار رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیر ضروری و دوری از دورهمی های خانوادگی می تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند.

 

کرونا ۲ خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ ۲ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۱۳ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۰ هزار و ۸۴۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۱۴۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۹ نفر بود که ۵۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۳۳، بهاریک هزار و ۵۵۷ ، تویسرکان یک هزار و ۵۷۰، رزن یک هزار و ۲۳۲، درگزین ۴۱۵، فامنین ۴۱۱ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۳۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۵۳ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۲۳ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۹۴۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، همه شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

 

۲۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت کرونا در این منطقه از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون با ثبت ۲۵ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۵۹۸ نفر رسید.

مهدی دلاوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۹۰ هزار و ۷۲۱ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۵۶۶ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در منطقه کاشان گزارش نشده است، اظهار داشت: در همین مدت ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در این منطقه بستری شدند که از این تعداد ۱۳ بیمار با سن ۱۲ تا ۸۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و سه نفر با  سن ۴۰ تا ۹۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری ادامه داد: ۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۹ بیمار در کاشان و ۳۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را  ۹ نفر اعلام و اضافه کرد: هفت نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۲۰۲  نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۵۵۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وی در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۵ و ۵۳ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۶۰ و ۴۵ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

بازگشایی مدارس قم در هیجان کلاس و اضطراب کرونا

بازگشایی مدارس پس از حدود دو سال که همراه با شور و نشاط و هیاهوی دانش آموزان در کوچه و مدرسه است،‌ بار دیگر به شهر قم نشاط بخشید، ولی درعین حال نگرانی‌هایی نسبت به شیوع دوباره کرونا به دلیل حضور دانش آموزان سر کلاس‌های درس میان خانواده‌ها وجود دارد.

هر سال ماه مهر بوی ماه مدرسه را می‌دهد و هم‌زمان است با بازگشایی مدارس؛ ولی با شیوع ویروس کرونا در اسفند سال ۹۸، دو سال است که درهای مدارس به روی دانش‌آموزان بسته شده و آموزش‌ها به‌صورت مجازی دنبال می‌شود و کودکان از حضور در کنار یکدیگر و فضای پرشور و نشاط مدرسه و کلاس و نیمکت و تخته محروم شده‌اند.

از ابتدای شهریورماه با به گوش رسیدن زمزمه‌هایی از احتمال بازگشایی مدارس، مسوولان آموزش‌وپرورش استان قم تدابیر لازم را برای حضور پرشور دانش‌آموزان همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کردند تا این که با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان ماه و مدارس متوسطه اول و ابتدایی نیز از اول آذرماه به روی تمام دانش آموزان کشور بازگشایی شد.

مدارس قم در حالی بازگشایی شده است که همه‌گیری کرونا ادامه دارد و کارشناسان نسبت به آغاز فرارسیدن موج های جدید کرونایی در کشور در صورت عدم رعایت پروتکل های کرونایی هشدار می دهند.

هر چند مسوولان قم نیز سعی کرده اند برای کاهش این نگرانی‌ها کلاس‌های درس را به ناچار در روزها و ساعات کمتری نسبت به روال عادی برای دانش‌آموزان دایر کنند و اقداماتی را برای اجرای پروتکل ها در سطح مدرسه انجام دهند و هم این‌که همچنان آموزش با اپلیکیشن شاد ادامه یابد، با این حال برخی خانواده‌های قمی هنوز قانع نشده‌اند که حضور دانش‌آموزان در مدرسه از نظر نقل و انتقال کرونا و حتی ابتلای خود کودکان، به شرایط بی‌خطر یا کم‌خطر رسیده باشد.

در همین حال پایین‌ترین سطح واکسیناسیون کشور در قم و از سوی دیگر حرکات واکسن هراسی عده ای در قم و حتی برگزاری تجمع‌های بدون مجوز و فضاسازی علیه واکسیناسیون و کلیه دستاوردهای علم پزشکی، از مواردی است که باعث تردید برخی والدین نسبت به‌ ضرورت حضور فرزندانشان سر کلاس‌های درس شده است؛ تردیدی که نگرانی مسوولان ذیربط نیز آن را تایید می‌کند.

نگرانی مسوولان استان قم از فعالیت‌های واکسن هراسانه در این استان بارها سرخط اخبار این استان قرار گرفته و برخی نهادهای حوزوی و دانشگاهی با صدور بیانیه‌هایی از فعالیت این گروه‌ها اعلام برائت کرده‌اند.

با وجود چنین فضایی در استان قم، بسیاری از خانواده‌ها نسبت به حضور فرزندانشان در محیط‌های سربسته بیش از پیش ابراز نگرانی می‌کنند و برخی از والدین نیز به طور کامل مانع از رفتن فرزندانشان به مدرسه شده‌اند.

از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون همگانی کرونا در قم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۹۱ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است که کمتر از ۵۰ درصد جمعیت ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مادر یکی از دانش‌آموزان گفت: بنده به‌عنوان ولی دانش‌آموز دوم دبستانی با بازگشایی مدارس در شرایط کنونی مخالف هستم، چرا که این کار با توجه به هشدار متخصصان همه‌گیری کرونا و آمارها و همچنین تجربه بازگشایی‌ها در کشورهای اروپایی، موجب افزایش احتمال ورود استان و کشور به موج ششم می‌شود.

فاطمه برزگر افزود: از نظر بنده مسوولان مدارس عملا امکانات، نیرو و توانایی کافی برای فراهم کردن مقدمات مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نداشته و از طرف دیگر خود دانش‌آموزان نیز به دلیل سن کم و بازی گوشی توجه لازم را ندارند.

وی با بیان این‌که به همین دلیل امکان فراگیری بیماری کووید ۱۹ بیش از قبل مهیا می‌شود، ادامه داد: در این رابطه باید به تجربه کشورهای دیگر هم توجه داشت که با وجود واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصدی باز هم بعد از بازگشایی مدارس و دیگر اجتماعات، درگیر شیوع مجدد کرونا شدند و بار دیگر موج بیماری و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در این کشورها افزایش یافته ‌است.

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان که مخالف بازگشایی مدارس بود، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان قمی هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، بنابراین تجمع این گروه‌های سنی در مکان‌های سربسته خطرآفرین خواهد بود.

محمد طاهری افزود: گاهی در بین افراد بالغ و بزرگسال دیده می‌شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌ها در بین نوجوانان و کودکان دبستانی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر برخی خانواده‌ها در عین نگرانی از وضعیت کرونا، به آسیب‌ها و نقائص آموزش مجازی و غیرحضوری بخصوص در میان کودکان کم سن و سال اشاره می‌کنند.

پدر یکی از دانش‌آموزان گفت: خطر بازگشایی مدارس در مقطع کنونی به دلیل احتمال ابتلا دانش‌آموزان وجود دارد، ولی باید آسیب‌های آموزش مجازی را نیز در نظر گرفت.

عباس خدادادی افزود: در ۱۹ ماه گذشته فرزند من با گوشی موبایل تحصیل کرده است که این شیوه نمی‌تواند پاسخگوی حتی ۵۰ درصد آموزش حضوری باشد و در آینده صدمات جبران‌ناپذیری بر یادگیری دانش‌آموزان خواهد گذاشت و باعث افت تحصیلی می‌شود.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز گفت: عدم حضور در مدارس و نبود تعاملات اجتماعی باعث افزایش احساس تنهایی و به نوعی افسردگی در برخی دانش آموزان شده است.

نرگس جهانگیری افزود: از سوی دیگر دوری از محیط کلاس مانع رشد خلاقیت و ابتکار عمل در دانش‌آموزان شده و آن‌ها را بیش‌ازپیش وابسته به والدین در انجام امور می‌نماید.

در سال تحصیلی جاری تعداد دانش‌آموزان در استان قم با افزایش حدود ۱۰ هزار نفری نسبت به سال تحصیلی گذشته به بیش از ۲۷۵ هزار دانش‌آموز افزایش یافته است؛ ۱۲۴ هزار دانش‌آموز در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و باید واکسن دریافت کنند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

پوشش واکسیناسیون در میان دانش‌آموزان قم پایین و نگران‌کننده است

معاون فنی مرکز بهداشت قم گفت: میزان پوشش دُز اول واکسن در دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال حدود ۶۳ درصد و ۲ دُز واکسن نیز ۳۹ درصد می‌باشد که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین و نگران‌کننده است.

محمدجواد باقریان افزود: اگرچه واکسیناسیون به‌عنوان قانون و اجبار در نظر گرفته نشده است، ولی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در محیط مدارس راهکار مناسبی است.

وی از والدین دانش‌آموزان درخواست کرد: نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند و والدینی که دانش‌آموز زیر ۱۲ سال دارند نیز واکسیناسیون خود را کامل کنند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای بازگشایی مدارس ۸۰ تیم از کارشناسان بهداشت محیط با همکاری نیروهای بهداشتی مدارس بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت دارند تا آموزش‌ها به‌صورت حضوری ادامه پیدا کند.

باقریان همچنین از کادر مدرسه درخواست کرد: بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تهویه کلاس‌ها و سرویس‌های مدارس نظارت کنند.

وی تاکید کرد: تلاش این است تا محیطی امن برای دانش‌آموزان مهیا کنیم و در این راستا کارشناسان بهداشت آموزش‌وپرورش با مدارسی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هفته گذشته تست ۱۵۰ دانش‌آموز استان مثبت و از حضورشان در مدارس جلوگیری شد، بیان کرد: با توجه به این‌که مدارس متوسطه اول و ابتدایی از اول آذرماه بازگشایی شده است، این دانش‌آموزان در محیطی غیر از مدرسه به ویروس کرونا مبتلا شده‌ بودند.

معاون مرکز بهداشت قم افزود: به محض مثبت شدن تست یک دانش‌آموز، کل کلاس باید به مدت ۱۴ روز به‌صورت غیرحضوری اداره شود و درصورتی‌که تست ۲ دانش‌آموز در یک زمان در ۲ کلاس مختلف مثبت شود، کل مدرسه تعطیل می‌شود.

وی تاکید کرد: تاکنون گزارشی از مثبت شدن تست دانش‌آموزانی که سر کلاس حضور دارند، در استان قم نداشتیم.

حضور دانش آموزان در مدارس قم الزام آموزشی دارد

معاون اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: از یکم آذرماه جاری حضور دانش آموزان سه مقطع تحصیلی در کلاس‌های درس از نظر آموزشی الزامی و اجباری است.

مریم السادات پناهنده افزود: تاکنون ۶۵ درصد از دانش آموزان متوسطه اول و دوم قم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و امیدواریم به‌زودی با همراهی والدین واکسیناسیون دانش آموزان در این استان تکمیل شود.

وی اضافه کرد: شکل حضور دانش آموزان در مدارس با آنچه قبل از شیوع کرونا بوده، متفاوت است و همه دانش آموزان باید طبق برنامه زمان‌بندی که مدارس برنامه‌ریزی کرده‌اند، سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

وی گفت: مسوولان مدارس در تلاش هستند تا با اتخاذ تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محیطی سالم را برای دانش آموزان ایجاد کنند.

پناهنده بیان کرد: ساعت حضور، مدت تشکیل کلاس‌ها و تهویه طبیعی در همه مدارس بررسی و مشخص شده است.

وی با بیان این‌که آموزش مجازی نمی‌تواند به میزان حضوری موثر باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های جسمی و روحی که خانواده‌ها به‌واسطه شیوع کرونا متحمل شده‌اند، آموزش حضوری می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد و یادگیری دانش آموزان را تقویت کند.

وی از اولیای دانش آموزان درخواست کرد: همکاری لازم را با آموزش‌وپرورش داشته باشند تا دانش آموزان با شرکت در کلاس‌های حضوری درصد یادگیری خود را ارتقا دهند و روحیه نشاط بین دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برقرار شود.

اقدامات لازم برای حضور دانش‌آموزان در مدارس قم انجام شد

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: بلافاصله پس از مشخص شدن زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، اقدامات لازم برای این حضور انجام شده است.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام افزود: اطلاع‌رسانی لازم به کادر اجرایی و معلمان صورت گرفته و نظافت مدارس و تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌ها انجام شد و روزانه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: جلسه‌ای نیز با حضور مدیران مدارس دخترانه و پسرانه در خانه معلم برگزار و جمع‌بندی‌ها انجام شد و نکاتی که باید رعایت شود نیز یادآوری شد؛ این آمادگی در استان هست که میزبان دانش‌آموزان باشد.

وی افزود: همه کلاس‌های درس به ۲ گروه تقسیم‌بندی شده تا تراکم دانش‌آموزان در سطح مدارس مدیریت شود و فاصله‌گذاری طبق پروتکل‌های بهداشتی باشد.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: مساحت کلاس‌های درس مدارس استان به‌طور میانگین بیش از ۳۵ مترمربع است که ۱۵ تا ۱۸ دانش‌آموز در هر کلاس با رعایت فاصله‌گذاری می‌توانند حضور داشته باشند.

به گفته وی، فضای باز مدارس نیز می‌تواند حدود نیمی از دانش‌آموزان را با رعایت فاصله‌گذاری در خود جای دهد.

وی از اولیا دانش آموزان خواست: مانند سال‌های گذشته همکاری لازم را با مجموعه آموزش و پروش داشته باشند و انجمن اولیا و مربیان نیز به کمک بیایند تا آموزش‌وپرورش بتواند روحیه نشاط بین دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برقرار کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به استقبال شهروندان از بازگشایی مدارس، گفت: اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد، ولی با توجه به آسیب‌های جسمی و روحی که خانواده‌ها به‌واسطه شیوع کرونا متحمل شده‌اند، اولیا از حضوری شدن مدارس استقبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیش از ۸۰ درصد شهروندان نسبت به حضور فرزندانشان در مدارس استقبال می‌کنند و برای ۲۰ درصد دانش‌آموزان تدابیر دیگری خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که ساعات آموزش حضوری روزانه یک ساعت خواهد بود، ادامه داد: برنامه شاد همچنان فعال خواهد بود و ‌فعالیت‌های آموزشی در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

شیخ‌الاسلام با بیان این‌که آموزش‌وپرورش تک‌بعدی نیست، افزود: با هم زندگی کردن، نحوه تعاملات و روابط اجتماعی در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مدارس واقع در مناطق و روستاهای استان قم به دلیل جمعیت کم دانش‌آموزی از اول مهرماه به‌صورت حضوری در حال فعالیت هستند.

فوتی‌ روزانه کرونا در ارومیه پس از ۴ ماه به صفر رسید

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به جان باختن چهارنفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان گفت: با این وجود، در این مدت شاهد فوتی در ارومیه نبودیم که این امر پس از چهار ماه اتفاق افتاده است.

محمدامین ولیزاده روز پنجشنبه افزود: طی این مدت، همه روزه شاهد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در ارومیه بودیم و حتی در برخی روزها، این تعداد به نزدیک ۲۰ نفر نیز رسیده بود.

وی اضافه کرد: این امر در ادامه روند کاهشی شیوع و فوت ناشی از کرونا در آذربایجان غربی رخ داده ولی نمی توان آن را دلیلی بر رعایت نکردن موارد بهداشتی دانست.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک نفر درهریک از شهرستان های خوی، اشنویه، سلماس و ماکو جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به هفت هزار و ۹۱ نفر رسیده است.

ولیزاده گفت: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۳۳۳ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۳۰ نفر بستری شدند.

وی افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۶۸ نفر رسید.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۱۸ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

تاکنون بیش از ۹ درصد جمعیت آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۲ درصد از این تعداد نیز جان خود را از دست داده اند.

تعداد جان باختگان در آذربایجان غربی بر اثر کرونا، حدود ۲ نفر در هر هزار نفر جمعیت است.

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی کاهشی نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به بررسی روندهای بستری و فوتی کرونا در شهرستان‌های استان نسبت به کل کشور که طی ۲ هفته گذشته روند کاهشی داشته است، ما در خراسان جنوبی این روند کاهشی را نداشتیم.

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: به‌خصوص در شهرهای قرمز استان روند بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است.

وی درباره دلایل این روند افزایشی گفت: در شهرهایی که برداشت محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد از جمله زرشک و انار طبیعتا دورهمی‌ها و تجمعات اتفاق می‌افتد و افزایش انتقال ویروس را داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین بعضی شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر ارتباط به خراسان رضوی و مشهد مقدس هستند که افزایش انتقال را می‌توان در آنها تخمین زد.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد موارد انتقال در خانواده و دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد که این مساله در بعضی شهرستان‌های ما پررنگ است و ۲۰ درصد هم از طریق جابه‌جایی جمعیت و مسافرت صورت می‌گیرد.

مهدی‌زاده گفت: این عوامل در شهرستان‌های قرمز استان بسیار پررنگ‌تر است و در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی هم وجود دارد.

وی درباره احتمال اینکه در روزهای آینده به شهرستان‌های قرمز خراسان جنوبی اضافه شود گفت: بررسی روندها تا امروز نشان می‌دهد در بعضی شهرستان‌های با وضعیت نارنجی اگر طی ۲ روز آینده همین وضعیت تداوم یابد و موارد بستری کاهش نداشته باشد، این احتمال وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در برخی شهرستان‌ها ممکن است تغییر رنگ را به سمت بدتر شدن داشته باشیم.

روز گذشته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی هم گفت: به جز شهرستان‌های فردوس و طبس که روند شیوع کرونا در آنها افزایشی است، سایر شهرستان‌های استان روند ثابت رو به پایین دارند اما وضعیت در این مناطق نیز شکننده است.

غلامرضا شریف‌زاده اظهار داشت: رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی، مانع از ورود به پیک جدید بیماری می‌شود لذا ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب همچنان باید مدنظر همگان باشد.

با توجه به آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه ۲۹ آبان شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

در حال حاضر خراسان جنوبی ۲ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و هفت شهرستان زرد رنگ دارد و از هشت شهرستان قرمز در کشور، ۲ شهرستان مربوط به این استان است.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و مهر ماه از موج پنجم عبور کرد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر ۲۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۱۰۱ نفر تست کرونا مثبت داشته‌اند و ۲۱ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

کرونا پنج کرمانشاهی دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت پنج نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» چهارشنبه شب افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۹ نفر شامل ۲۲ بیمار مثبت بستری و ۴۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۳ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۵۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۶ نفر کمتر شده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: از این تعداد، ۷۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۶ نفر آنها وخیم است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۶۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۵۳ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها سه نفر بیشتر است.

کرمانشاه در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲۹ آبان شهرستان کرمانشاه از نارنجی به زرد کرونایی تغییر وضعیت داد.

محمدی افزود: براساس رنگ‌بندی جدید هم‌اکنون تنها شهرستان‌های پاوه و سنقروکلیایی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی اظهارداشت: همچنین براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، کنگاور، اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر، ثلاث باباجانی، دالاهو و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان قصرشیرین هم در وضعیت آبی قرار دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

 

۱۴۵ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۴۵ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۲۸ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم آذرماه جاری، ۳۲ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۸ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۲۰ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، یک تن به علت کرونا در استان قم فوت شده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۵۱ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۲۲۷ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۳۸ مورد آن مثبت بوده است.       

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.