طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 14 آذر 1400، اکنون دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و در این بازه زمانی ۳۱۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند.

از دیروز(شنبه) تا امروز(یکشنبه) ۱۴ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۱۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته در ۹ استان کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، بوشهر، ایلام، قم، کرمانشاه، البرز و مازندران، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی، گزارش نشده است. 

تا کنون ۵ میلیون ۹۲۳ هزار و ۳۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۹ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۳۸۸ هزار و ۶۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه حرکت مرگبار کرونا بر روی نوار دو رقمی متوقف مانده اما تعداد قربانیان این ویروس سینوسی است و زیر عدد صد کم و زیاد می شود.

روز گذشته(شنبه) تلفات کرونا ۵۸ نفر یعنی کمترین تعداد فوتی پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور اعلام شد اما امروز به عدد ۷۶ رسید.

  خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

هرچند بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم آذر ماه گفت: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

اما در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.

 

 ۱۴ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

خطر کرونا و نوع جهش یافته آن (اُمیکرون) در کمین مردم است و تمام دنیا راههای موثر برای مقابله با این ویروس را همراهی و مشارکت عمومی در انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده اند.

سویه جدید کرونا ( اُمیکرون) از کشورهای آفریقایی شروع شد و در روزهای گذشته به آمریکا و اروپا رسید و در نهایت در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی، عربستان و امارات گزارش شد و زنجیره‌ وار افراد را مبتلا می‌کندکه این همه گیری نگران کننده است .

گرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزییاتی از میزان سرایت سویه اُمیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.

این سازمان تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اُمیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد. تا روز شنبه ۱۳ آذر ماه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۳۶ کشور، اُمیکرون شناسایی شده است.

 از طرفی دیگر امروز مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش و کنترل کرونا را فقط در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: ریشه کنی فوتی کرونا و بهترین گزینه برای در امان ماندن از ویروس جهش یافته «اُمیکرون» مستلزم دریافت واکسن است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون هیچ مورد از ابتلای به ویروس جهش یافته اُمیکرون در کشور شناسایی نشده، افزود: به دلیل اینکه اومیکرون جدید و ناشناخته است و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست تنها براساس نقل قول ها، عوارض این بیماری در آفریقا به صورت خفیف گزارش شده است.

فوق تخصص بیماری عفونی با تاکید بر اینکه اگر مردم می خواهند اُمیکرون نگیرند باید واکسن کرونا را دریافت کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیماری در آفریقای جنوبی شیوع یافته، گفته شده اُمیکرون بیشتر در کودکان و اشخاصی که واکسن دریافت نکرده اند دیده شده است.

خبر دیگر به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی آنکه نظارت های بهداشتی بر ورود مسافر از کشورهای مختلف در مبادی و پایانه های مرزی استان برای مقابله با "اُمیکرون" تشدید شده است.

محمدامین ولی زاده افزود: هم اکنون مسافران ورودی در پایانه مرزی شهر ماکو از مبدا کشورهای درگیر نوع جدید کرونا (اُمیکرون) به داخل کشور به شرط اقامت ۱۴ روزه در هتل و همچنین ثبت سه تست PCR منفی در این مدت امکان پذیر است.

وی ادامه داد: همچنین در آخرین جلسه ستاد استانی کرونا مقرر شد این روند در پایانه های "سرو"، "تمرچین"، "رازی" و فرودگاه ارومیه هم اعمال شود و تا حد امکان از ورود و شیوع نوع جدید جهش یافته کرونا به داخل کشور جلوگیری شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ کشور جهان درگیر نوع جدید "اُمیکرون" است اظهار داشت: در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و محدودیت های ورود و خروج در استان، استقبال از واکسیناسیون و تزریق نوبت های اول تا سوم می تواند عامل بازدارنده مرگ ناشی از کرونا باشد.

وضعیت مبتلایان به کرونا و تداوم واکسیناسیون در استان‌ها

طبق گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۳ آذر با ۱۲ نفر کاهش نسبت به روز گذشته به ۳۴۰ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته هیچ مرگ کرونایی هم در مازندران ثبت نشد.

 آمار بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۴۹ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافته که ۷۴۸ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته ۲۳ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در ۳.۵ ماه پیش بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده، ۱۶۶ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان در خلال پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ به ۲ هزار و ۵۸۱ نفر رسید.

هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد که شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به یکهزار و ۲۶ نفر رسید.

 پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: از مجموع ۱۴۹ بیمار بستری در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد ۷۱ بیمار مبتلای قطعی و ۱۱ بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه  خدمات درمانی دریافت می کنند. تعداد ۸۳ هزار و ۲۱ بیمار کرونایی از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون بهبود یافته اند.

در یزد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفته که شبانه روز گذشته، ۳۱۹ فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۵۰ ( حدود ۱۶ درصد ) بیمار مبتلای قطعی به کووید -۱۹ شناسایی شدند.

دکترسید ابراهیم سلمانی افزود:  از این تعداد به دلیل وخامت حال بیماران ، ۱۱ نفر در بیمارستان های استان بستری شدند و ۳۹ نفر هم در منزل دوران نقاهت خود را طی می کنند.

به گفته وی در شبانه روز گذشته، ۶ نفر در شهرستان‌های اشکذر، بافق، بهاباد و یزد بر اثر ابتلا به کووید -۱۹ فوت کردند و هم اکنون ۳۲۶  فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد،  ۹۵  نفر به دلیل وخامت حال عمومی آنها در بخش مراقبت های ویژه یزد خدمات درمانی دریافت می کنند.

از سویی دیگر فرماندار اردل با اشاره به لزوم اجرای واکسیناسیون مقابله با ویروس کرونا گفت: تاکنون ۸۶.۶ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند.

محمود کیانی تاکید کرد: همچنین تاکنون ۷۲.۵ درصد جمعیت هدف شهرستان اردل موفق به دریافت و تزریق دُز دوم واکسن علیه ویروس کرونا شده‌اند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته که در شبانه روز گذشته ، یک بانوی ۳۶ ساله از شهرستان میناب بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و شمار فوتی های استان به ۲ هزار و ۴۴۶ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: به مدت ۹ روز هیچ مورد فوتی در هرمزگان ثبت نشده بود ، اما در روز ۱۲ آذر یک مورد فوتی و ۱۳ آذر نیز یک مورد دیگر فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان ثبت شد و آمار فوتی های هرمزگان افزایش یافت .وی آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان را ۲ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر اعلام کرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رسول انتظارمهدی افزود: همچنین ۷۰ درصد از این جمعیت در آذربایجان غربی، هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند. طبق آخرین آمار، افزون بر ۹۶ درصد از مردم ارومیه دُز اول و بیش از ۸۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

همچنین فرماندار دلیجان اعلام کرده تاکنون بیش از ۷۰ هزار دُز واکسن کرونا در شهرستان دلیجان تزریق شده که یک‌هزار مورد واکسن مرحله سوم بوده و شهروندان بالای ۶۰ سال ، کادر درمانی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای آن را دریافت کردند.

 وحید براتی زاده توضیح داد: تاکنون ۴۱ هزار دُز اول  و ۳۰ هزار  دُز دوم واکسن کرونا  در این شهرستان تزریق شده است.  ۱۰۰درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در دلیجان علیه بیماری کووید ۱۹ ایمن سازی شدند.

از قزوین خبر رسیده که مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفته که با تزریق واکسن برای ۹۲ هزار نفر تاکنون ۹۰ درصد جمعیت دانش آموزی استان علیه کرونا واکسینه شده اند.

صفر فیض اللهی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است. وی اظهار داشت: از این میزان ۸۱۲ هزار دُز مربوط به نوبت دوم بوده است.

خبر خوب دیگر اینکه کرمانشاه یک روز دیگر بدون فوتی کرونا را سپری کرد و رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرده که در شبانه‌روز گذشته فوت بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده و مجموع جان‌باختگان همان ۲ هزار و ۹۰۰ نفر روز قبل (شنبه) است.

مهدی محمدی افزود: هم‌اکنون ۱۹۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۶۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هفت نفر آنها وخیم است.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۵ نفر شامل ۱۱ بیمار مثبت بستری و ۱۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲۸ نفر کمتر است.

هم‌اکنون ۲۱۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۰ نفر آنها وخیم است.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات خراسان رضوی تاکنون ۷۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان دستکم یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مهدی دهقان افزود: تاکنون ۶۵ هزار و ۲۹۶ نفر از جمعیت زیرپوشش و جمعیت میهمان در این شهرستان علیه کرونا واکسینه شده‌اند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۷۰۳ نفر دُز اول، ۲۸ هزار و ۴۰۰ نفر دُز دوم و ۱۷۶ نفر دُز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

هم اکنون از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی از نظر میزان شیوع کرونا، یک شهرستان در وضعیت نارنجی، هفت شهرستان در وضعیت زرد و ۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

از سویی دیگر در ایلام در ۴۸ ساعت گذشته ۲ روز بدون فوتی را پشت سر گذاشت و مجموع فوتی های استان تاکنون یک هزار و ۱۶۶ نفر است.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: همچنین ۴۲ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۴۴۳ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۵ هزار و ۹۸۸ نفر است، افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۱۹ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای استان ۵۴ نفر است.

در همین خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۱۸۷ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان جان باخت و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۶۸ نفر رسیده است. 

 اما در البرز به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خبر رسیده که با تلاش مدافعان سلامت خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه مورد فوتی ناشی از کرونا در این استان نداشتیم.

دکتر شهرام صیادی گفت: پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا این دومین روز است که در استان البرز شاهد مرگ و میر کرونایی نیستیم وی افزود: ششم آذرماه امسال نیز بدون فوت کرونایی در البرز سپری شد.

صیادی گفت : ۴۲ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز بستری شدند که اکنون در مجموع ۲۲۵ بیمار کووید۱۹ در این مراکز تحت درمان قرار دارند.

در سیستان و بلوچستان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفته که با افزوده شدن ۷۹ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۹نفر رسید. هم‌اینک ۲۰۶ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

از سویی دیگر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ادامه روند نزولی ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: اکنون حدود ۴۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

بهمن نقی پور اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۲ بیمار کرونایی در بخش ویژه بستری هستند و از کرونایی های بخش ویژه بیمارستان های آذربایجان شرقی نیز ۳۵ نفر زیر ونتیلاتور هستند.

در این میان رییس اداره آموزش‌ و پرورش اشنویه گفته استقبال دانش آموزان این شهرستان از واکسیناسیون کرونا بسیار مناسب بوده و تاکنون ۹۰ درصد از دانش‌آموزان واجد شرایط حداقل یک دز از این واکسن را دریافت کرده اند.

شیرین جهانگیری اظهار داشت: این شهرستان دارای ۶ هزار و ۴۵۱ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط دریافت واکسن است که ۹۰ درصد از از این تعداد دز نخست را دریافت کرده اند.

خبر دیگر از خوزستان اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: تاکنون سه هزار و ۵۷۷ نفر در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب خوزستان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

ساسان قربانی بیان کرد: این تعداد واکسن کرونا به رده سنی ۶۰ سال به بالا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان تزریق شد که شامل بیماران خاص و ۵۰ درصد نیز کادر درمان این سه شهرستان‌ ها می باشند.

 

۲۵ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در پیرانشهر بستری هستند

فرماندار پیرانشهر گفت: ۲۵ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در مرکز درمانی این شهرستان بستری هستند که از این تعداد، تنها ۹ نفر مبتلای قطعی به کرونا به شمار می روند.

سیدعلی ترابی روز یکشنبه افزود: با توجه به این آمار، امیدواریم طی یک هفته آتی از وضعیت نارنجی خارج شده و وضعیت زرد کرونایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این شهرستان نزدیک به ۸۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول و حدود ۶۰ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

فرماندار پیرانشهر ادامه داد: همچنین ۹۰ درصد فرهنگیان و بیش از ۹۷ درصد دانش آموزان واجد شرایط در این شهرستان در واکسیناسیون کرونا همراهی داشته اند.

ترابی بیان کرد: در مرز تمرچین پیرانشهر نیز پروتکل های بهداشتی با جدیت انجام می شود و با توجه به تردد روزانه هزار و ۳۰۰ نفر از این مرز، ورود اتباع خارجی را با دقت کنترل می کنیم.

وی گفت: مورد خاصی تاکنون در مرز تمرچین مشاهده نشده است.

پیرانشهر یکی از ۲ شهرستان با وضعیت نارنجی به همراه اشنویه در آذربایجان غربی است.

این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و هم مرز با شمال عراق است.

 

یک روز بدون فوتی کرونایی دیگر در البرز ثبت شد

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با تلاش مدافعان سلامت خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه مورد فوتی ناشی از کرونا در این استان نداشتیم.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه گفت: پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا این دومین روز است که در استان البرز شاهد مرگ و میر کرونایی نیستیم .

وی اظهار داشت: ششم آذرماه امسال نیز بدون فوت کرونایی در البرز سپری شد.

صیادی گفت : ۴۲ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز بستری شدند که اکنون در مجموع ۲۲۵ بیمار کووید۱۹ در این مراکز تحت درمان قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی افزود: ۷۹هزارو۱۷۱بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرزبستری شده اند که ۷۲هزارو۴۸۸ بیمار آنان بهبود یافته اند.

کووید ۱۹ در مجموع ۶هزارو۴۵۴ قربانی در البرز داشته است.

اکنون تمام هفت شهرستان تابعه البرز آبی کرونایی هستند.

تزریق واکسن ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

 

حال ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در قم وخیم است

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آمار کرونا طی بیست و چهار ساعت منتهی به چهاردهم آذرماه در این استان، گفت: حال ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در قم وخیم است و در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

محمد رضا قدیر در گفت وگویی بیان کرد: دراین مدت ۲۷تَن با علائم ابتلا به کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و ۱۰ تَن از این افراد بستری شدند.

وی افزود: طی این مدت ۴۰ تَن از بیماران مبتلا به کرونا که طی روزهای گذشته مراحل درمان خود را سپری کرده‌بودند از مراکز درمانی استان مرخص شدند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در بیست و چهار ساعت گذشته آمار فوت ناشی از کرونا در قم صفر بوده‌است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۱ بیمار کرونا مثبت مراحل درمانی خود را در مراکز درمانی استان سپری می‌کنند.

قدیر گفت: طی مدت یاد شده ۱۱۹ تست کرونا در استان انجام شده‌که جواب ۱۷ مورد آن مثبت بوده‌است.

وی همچنین بیان کرد: تاکنون یک‌میلیون و ۳۶۶هزار و ۷۰۹ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز پنجم آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

 

۷۹ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۷۹ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز یکشنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۹نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۰۶ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

 

سه بیمار کرونایی دیگر در خراسان شمالی جان باختند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه‌روز گذشته، سه بیمار کرونایی دیگر فوت و ۴۰ مبتلای جدید به این بیماری نیز در استان بستری شدند.

دکتر سیدجواد پورنقی روز یکشنبه اظهار داشت: هم اینک ۱۳۴ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری هستند.

وی با بیان این که رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای مهار بیماری کووید ۱۹ امری ضروری است، افزود: تصور ایمنی کاذب به جهت تزریق واکسن موجب به مخاطره افتادن سلامت عمومی و خسارت های جبران ناپذیر می شود.

پورنقی با اشاره به این که هم اکنون حدود ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان واکسینه شده اند، خاطرنشان کرد: شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند زیرا با افزایش آمار واکسیناسیون، ایمنی عمومی در برابر ویروس کرونا ایجاد می شود.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد،  شهرستان های مانه و سملقان،  رازوجرگلان،  فاروج و گرمه در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی و چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

یک نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۳۵ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۱ هزار و هشت نفر و بیماران سرپایی مثبت نیز به ۹۹ هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۶ نفر بود که ۳۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در اسدآباد یک هزار و ۶۴۵، بهار یک هزار و ۵۶۷، تویسرکان یک هزار و ۵۸۱، رزن یک هزار و ۲۳۷، درگزین ۴۱۸، فامنین ۴۱۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۱ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۷۷ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۴۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و سه نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "بهار، اسدآباد، فامنین، درگزین و رزن" در وضعیت آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.