طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 17 آذر 1400، هم اکنون تنها دو شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ با وجود نوسان در آمارهای روزانه، شواهد از بهبود شرایط کرونایی کشور حکایت دارد و نشان می‌دهد که در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسینه شدن مردم، این امید وجود دارد که کرونا از اولویت اصلی خارج شود و بتوان برای سایر مسائل کلیدی برنامه‌ریزی کرد.

کرونا که در پایان موج پنجم شیوع آن قرار دارد، در شبانه روز گذشته ۵۳۴ نفر دیگر را در کشور بستری و ۹۰ نفر را قربانی کرد.

کارشناسان با وجود سیر نزولی شیوع کرونا در کشور، به خاطر درگیری بسیاری از کشورهای پیشرفته با سویه جدید ویروس کرونا، می گویند که باید بر شرایط مسلط باشیم تا با سویه جدید غافلگیر نشویم.

مسوولان هم معتقدند که لازم است به جامعه امید و انگیزه داد و در همان حال، با اطلاع رسانی صحیح حساسیت بیشتری در مردم ایجاد کنیم تا روند مطلوب مقابله با کرونا تداوم یابد. 

 در جدیدترین تحول کرونایی، سویه اُمیکرون روز به روز در حال کشورگشایی است و حال با مشاهده آن در امارات عربی متحده و عربستان، سویه جدید به پشت درهای هرمزگان رسیده است.

این موضوع فارغ از اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره قدرت سویه جدید، نگرانی هایی در استان مرزی هرمزگان به وجود آورده که تدابیری متفاوت با سایر نقاط کشور را طلب می کند، البته این نگرانی ها چندان بیراه نیست وقتی بدانیم سویه های قبلی دلتا و انگلیسی نیز اولین بار از راه هرمزگان وارد کشور شدند.

تازه ترین وضعیت کرونایی استان‌ها 

هم اکنون تنها دو شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 

در خوزستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیماران کرونایی بیشتر در بخش‌های آی سی یو بیمارستان رازی بستری هستند گفت:دیگر بخش‌های عادی این بیمارستان که پیش از این در اختیار بیماران کرونایی بود اکنون خالی از بیمار بوده و فقط در بخش‌های عفونی و داخلی ۱۰ تا ۱۵ بیمار بستری هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان ادامه داد: خوشبختانه در پی تداوم روند کاهشی بیماران مبتلا به کرونا در استان خوزستان بخشی از بیمارستان رازی اهواز  به چرخه ارایه خدمات عادی اضافه شد.

وی افزود: تعداد بیماران کووید ۱۹ در خوزستان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار دارند

اما در خراسان رضوی، در حال حاضر ۱۲۰ بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان بستری و تحت درمان هستند.

دکتر محمد پهلوان دبیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: هم اکنون ۴۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند که این میزان طی ۱۰ روز گذشته روند کاهشی داشته است. 

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل هم ادامه دارد و در همین راستا، تنها ۲۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان های استان بستری شدند. 

 این میزان بستری روزانه مبتلایان در اردبیل پایین‌ترین رقم در ۳.۵ ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده، ۱۶۶ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

 آمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۵۷ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافته که ۷۴۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

همچنین آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل کاهش یافته و با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، به رقم ۲ هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند پایداری را طی می‌کند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی  استان بستری شدندو وضعیت شیوع کرونا در این استان همچنان شکننده است.

 هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در استان مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شمار دانش‌آموزان مبتلا به کووید ۱۹ در استان مرکزی پایین بوده و در این راستا جای نگرانی نیست.

دکتر محمد جمالیان افزود: بیماری کووید ۱۹ کودکان سنین پنج تا ۱۸ سال استان هر هفته رصد می‌شود تا در صورت افزایش شمار مبتلایان تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: رصد ابتلای دانش‌آموزان استان مرکزی قبل از بازگشایی مدارس در دستور کار کارشناسان بهداشتی قرار گرفته و بررسی‌ها نشان داده که روند ابتلا دانش آموزان در استان کاهشی است.

اما از البرز خبر رسیده است که یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باخت و ۳۸ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

 اکنون ۲۴۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و تمامی هفت شهرستان تابعه استان البرز آبی کرونایی هستند.

کرونا در  لرستان  ۵۰ هموطن را طی شبانه روز گذشته در این استان مبتلا کرد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۳۳۹ نفر رسید.

 طی شبانه روز گذشته، هیچ مورد فوتی در لرستان ثبت نشده است و اکنون شهرستان های پلدختر، رومشکان، دلفان، چگنی، خرم‌آباد، ازنا و الیگودرز در وضعیت زرد و شهرستان های دورود، بروجرد، سلسله و کوهدشت در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

اما از   کرمانشاه خبر رسیده است که با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کرونا، مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده است.

 هم‌اکنون ۱۷۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه  بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۴ نفر کمتر است و  از این تعداد، ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هفت نفر آنها وخیم است.

تازه‌های واکسیناسیون 

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور پرشتاب ادامه دارد و تزریق دز سوم واکسن هم که تضمین بیشتری برای حفظ سلامتی هم میهنان است، برای گروه های هدف آغاز شده است. 

در  استان اردبیل،  از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۴۹۰ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است و بیش از ۷۷ درصد مردم استان هر دو دز را دریافت کرده اند. همچنین دُز سوم برای ۲۱ هزار و ۷۷۹ نفر از واجدان شرایط تزریق شده است. 

با وجود افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل و با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

۱۷ آذرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها 

از یزد هم به نقل از جانشین فرمانده سپاه الغدیر یزد خبر رسیده است که طرح تبیین اهمیت تکمیل واکسیناسیون همگانی در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با تشکیل ۱۰ تیم تخصصی از بسیج جامعه پزشکی در یک‌هزار باب مسجد استان آغاز شد.

سرهنگ حسین زارع کمالی افزود: در اجرای این طرح اعضای تیم‌های تخصصی با حضور در مسجد نسبت به توجیه شهروندان در خصوص اهمیت واکسیناسیون همگانی فعالیت دارند.

همچنین در زنجان اعلام شد که بیش از یک و نیم میلیون دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است و در این میان تزریق نوبت سوم کرونایی اهمیت زیادی دارد، اما این روند آنگونه که باید و شاید مناسب نیست و نیازمند اطلاع رسانی و بحث اقنایی بیشتر است.

با وضعیت واکسیناسیون در زنجان ، روند بیماری و میزان فوت نیز کاهش یافته است بطوریکه افرادی که واکسن نزده اند، حجم خیلی بالاتری از مبتلایان را نسبت به افرادی که یک یا ۲ نوبت واکسن تزریق کرده اند، تشکیل می دهند.  

به بیان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، یکی از تعیین کننده ترین مساله ها برای موج بعدی  تزریق دُز سوم واکسن به ویژه به افراد در معرض خطر است و بی توجهی به آن می توان  چالش جدیدی را ایجاد کند.

در سیستان و بلوچستان هم پوشش واکسیناسیون کرونا در جمعیت هدف این شهرستان در دُز اول به ۸۹ درصد و دُز دوم به ۶۹ درصد رسیده است، هر چند با توجه به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کووید ۱۹ کشوری برای کسب حداکثر ایمنی افراد لازم است تزریق دُز سوم واکسن کرونا در گروه سنی بالای ۴۰ سال انجام شود.

 با افزوده شدن ۴۰ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۹۵۸ نفر رسید. با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۴۱نفر رسید.

همچنین در کرمانشاه، تاکنون حدود ۸۷ درصد از جامعه هدف استان دُز اول و ۶۸ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

۴۱ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی واکسیناسیون هم اکنون در استان کرمانشاه فعال است که علاوه بر مراکز فوق، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل به چرخه تزریق واکسن کووید ۱۹ اضافه شده است.

اما از ایلام به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر رسید که  ۷۹ درصد از افرادیکه سال جاری در این استان به دلیل کرونا جان خود را از دست داده اند، هیچ واکسنی تزریق نکرده بودند.

در واقع،  از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸۴ نفر بر اثر کرونا در ایلام جان خود را از دست داده اند که از این آمار ۱۰۱ نفر یک یا ۲ دز واکسن را تزریق کرده بودند.

 ایلام که در شبانه روز گذشته ۲۱ مورد مثبت، ۱۵ بستری و بدون فوتی را ثبت کرده است، هم اکنون در وضعیت پایدار از نظر بیماری کرونا  به سر می برد و چهار شهرستان آن به رنگ  آبی است.

 آمار واکسیناسیون دانش آموزی در ایلام نیز به ۸۸ درصد رسیده و آمار واکسیناسیون عمومی  ۸۸ درصد است. در همین حال اعلام شد که تزریق دز سوم واکسن در میان کادر درمان و افراد پرخطر استان آغاز شده است.

همچنین در قم، واکسیناسیون در حال انجام است، تزریق دُز سوم نیز آغازشده که تاکنون  ۱۲ هزار و ۶۱۹ نفر آن را تزریق کرده‌اند.حدود ۷۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز اول و حدود ۵۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که شاهد سیر نزولی میزان مراجعه‌کنندگان سرپایی و تست‌های پی سی آر مثبت هستیم که باید تلاش کنیم با رعایت دستورات بهداشتی و استفاده از واکسن این روند حفظ شود.

قدیر ادامه داد: با توجه به سویه جدید ویروس کرونا به نام اومکرون باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم و بدانیم که در برابر کرونا نباید لحظه‌ای غافل شویم.

کرونا در ایران 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۳ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۴ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۵ میلیون ۹۴۳ هزار و ۴۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۹ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۹۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

 

رییس علوم پزشکی: ۱۲۳ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۲۳ تَن به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری که ۱۶ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ آذرماه جاری، ۲۹ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۶ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۱۸ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «آبی» است، اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ کس به علت کرونا در استان قم فوت نشده است.  

قدیر با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۵۴۷ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۲۷۷ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۲۷ مورد آن مثبت بوده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۱۷ آذر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۸ بیمار جدید به ۳۷۰ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

 

کرونا دفتر زندگی یک نفر دیگر در کرمانشاه را بست

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: هم‌اکنون ۱۷۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۴ نفر کمتر است که از این تعداد، ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هفت نفر آنها وخیم است.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۵۴ نفر شامل ۲۱ بیمار مثبت بستری و ۳۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۳ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۶۶ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۱۹ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها پنج نفر بیشتر است.

پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شهرستان این استان از روز شنبه ۱۳ آذر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند که شامل شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و دالاهو است و شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقر وکلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

فوت یک بیمار کووید۱۹ و بستری شدن ۳۸ نفر در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باخت و ۳۸ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۴۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی افزود: ۷۹ هزار و ۳۴۹ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۷۲ هزارو۶۴۲ بیمار آنان بهبود یافته اند.

صیادی بیان داشت: با مرگ یک بیمار دیگر کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به ۶ هزارو۴۵۸ نفر رسیده است .

تزریق واکسن ، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه ها برای پیشگیری و مهار کرونا است.

اکنون تمام هفت شهرستان تابعه استان البرز آبی کرونایی هستند.

 

۱۲۰ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند 

دبیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۱۲۰ بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری و تحت درمان هستند.

دکتر محمد پهلوان روز چهارشنبه افزود: ۸۵ نفر از این بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر را نیز زیر پوشش دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند که این میزان طی ۱۰ روز گذشته روند کاهشی داشته است. 

دبیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی حدود ۱۶۰ نفر است که طی ۱۰ روز گذشته نوسان داشته و بیشترین تعداد ۱۸۷ بیمار کرونایی بوده است.

پهلوان افزود: تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز متخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم روزانه ۶۳۰ نفر بوده است. 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی را زیر پوشش خود دارد. 

ارائه خدمات بهداشت و درمان به جمعیت ساکن در ۱۸ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است. 

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی۲۴ ساعت گذشته، ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

در این مدت سه هزار و ۵۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۸۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۳۳۵ نفر رسید.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۹۳۶ هزار و ۹۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تاکنون ۵۸ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۸۷ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۶۲ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۹۸۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۸ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۳۱ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا در کمین؛ اوضاع عادی نشده است

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر واکسن‌ها را به موقع بزنیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم دیگر نیازی نیست از سویه جدید کرونا یعنی"اومیکرون" بترسیم اما نباید فراموش کنیم که کرونا هنوز در کمین بوده و اوضاع عادی نشده است.

مسعود مردانی با اشاره به اینکه آمارها نشان داده که نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها مهمترین اماکنی هستند که در آنها انتقال بیماری صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر اوضاع خوب و بیماری تحت کنترل است. در این شرایط اگر حواسمان جمع و پروتکل ها را رعایت کنیم و واکسن به موقع بزنیم، دیگر نیازی نیست از سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون بترسیم.

وی در گفت وگویی اظهار داشت: در آخرین اعلامیه سازمان جهانی بهداشت نیز به این موضوع اشاره شد که به نظر نمی‌آید اومیکرون بتواند مشکل زیادی ایجاد کند. البته سرعت انتقال آن از دلتا بیشتر است و تا دیروز ۴۲ کشور دنیا این بیماری را تجربه کرده اند.

مردانی با بیان اینکه این سویه بیماری از نظر بالینی تفاوتی با کرونای قدیمی ندارد، افزود: علائم اومیکرون سبک و خفیف و در کودکان و جوانان بیشتر دیده شده است. این سویه جدید کرونا بیشتر عوارض ضعف و سستی به همراه دارد.

فوق تخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: اومیکرون در همین تعدادی که دیده شده، نشان می دهد افراد مبتلا اغلب واکسن نزده بودند و در آفریقای جنوبی هم به دلیل پوشش پایین واکسیناسیون تا حد بسیاری این سویه جدید کرونا گسترش پیدا کرده است.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: درست است که این بیماری خیلی سریع انتقال پیدا می‌کند اما چون در کشور ما تعداد زیادی از مردم کرونا گرفته یا واکسن زده اند، احتمال اینکه این بیماری در کشور منجر به اشغال تخت‌ها و پر شدن بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیماستان‌ها شود، بسیار پایین است. چراکه ۸۰ درصد گروه‌ هدف واکسن را تزریق کرده و امیدواریم باقی مردم نیز هرچه سریع تر نسبت به زدن واکسن کرونا اقدام کنند.

مردانی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در کمیته کشوری کرونا مصوب شد تا افراد به ویژه کسانی که واکسن‌های سینوفارم، بهارات و برکت زده اند، به ترتیبی که اعلام می‌شود برای تزریق دز سوم هم اقدام کنند، خاطرنشان کرد: این واکسن ها پس از گذشت چهار ماه ایمنی شان در بدن کاهش پیدا کرده و برای اینکه ایمنی را افزایش دهیم، باید هر واکسنی که در دسترس بود، بزنیم. در نتیجه افراد می‌توانند همان واکسن قبلی یا واکسن دیگری را انتخاب کنند. این درحالی است که واکسن‌های ایرانی هم در همین مدت وارد بازار شده و می‌توان از این واکسن ها نیز استفاده کرد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که مردم با ظهور این گونه جدید کرونا چه تدابیری را در نظر بگیرند، تصریح کرد: شرکت در تجمعات را هنوز هم توصیه نمی کنیم. از طرفی هنوز هم تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا الزامی است. 

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در حال حاضر با بازگشایی مدارس چندین مورد ابتلای دانش آموزان به کرونا همچنین در استان‌های قم، کهگیلویه و بویر احمد و تهران گزارش شده که این اتفاق نشان می دهد، هنوز کرونا در کمین است و نمی‌توانیم بگوییم اوضاع عادی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.