طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 21 آذر 1400، در حال حاضر هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

به گزارش جماران؛ طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تعداد واکسن‌های تزریق شده از ابتدای آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور از ۱۱۰ میلیون دز گذشت.

وزارت بهداشت امروز(یکشنبه) از تزریق ۵۸۸ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد. 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۳۹۴ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۴۷ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۵۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۰ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۹۳ دُز رسید.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شد.  

در شبانه روز گذشته نیز ۵۸۸ هزار و ۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

همچنین از دیروز(شنبه) تا امروز یکشنبه ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور نیز به ۶ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۷۲۲ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۹۶۹ هزار و ۵۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۷۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور که روز گذشته اعلام شد، تعداد شهرستان‌های قرمز با عبور کشور از موج پنجم کرونا، بار دیگر صفر رسید.

این دومین بار در آذر ماه است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.

پنجم آذر سال جاری برای نخستین بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهرهای ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز برداشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

در پی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور، تلفات کرونا هر چند دو رقمی اما روندی نوسانی افزایشی - کاهشی دارد.

تلفات کرونا یکم آذر ماه پس از ۲۳۴ روز به ۹۷ فوتی رسید و دو رقمی شد و روز شنبه ۱۳ و ۲۰ آذر ماه تلفات روزانه کرونا ۵۸ نفر اعلام شد و کمترین مورد فوتی را پس از عبور خیز پنجم کرونا رقم زد.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته اما به تایید مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «اومیکرون» تا کنون وارد کشور نشده است.

 

۲۱ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

با توجه به پیدایش سویه جدید کرونا در جهان ، تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع اومیکرون در کشور انجام شده اما باید توجه داشت در صورت سهل‌انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری وضعیت، بیماری کووید ۱۹ با شدتی بیشتر از قبل طغیان خواهد کرد.

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی را که از روز یکشنبه ۲۱ آذر در کشور کلید خورد، طرح محدودیت هوشمند کرونایی که قرار بود از ۱۵ آذر ماه در کشور اجرایی شود به دلیل فراهم نبودن سامانه های مرتبط به تعویق افتاد و از امروز به اجرا در می آید.

رییس جمهوری دیروز ۲۰ آذر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اجرای نظام مدیریت هوشمند کرونا گفته که اجرای دقیق این طرح نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی و عمومی است. اجرای این طرح زحمت مردم و مسوولان برای نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم را کمتر  می‌کند و دقت را بالا می‌برد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد جزییات طرح محدودیت هوشمند کرونایی گفت: از ۲۱ آذر محدودیت‌ها با کارت واکسن صورت می گیرد، یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سربسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی براساس اهمیت موضوعی و تعداد مراجعات حضور یابند.

کمال حیدری افزود: حضور افراد در اماکنی مانند مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود و افرادی که این کارت را دریافت نکرده‌اند برای حضور در اماکن عمومی باید تست PCR بدهند تا مشخص شود که دچار بیماری نیستند.

 دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: در حد توان و ظرفیت در حال بررسی ورود واریانت جدید اومیکرون به کشور هستیم که هنوز این واریانت جدید ویروس کرونا در کشور شناسایی نشده است.

خبر دیگر امروز اینکه دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ اعلام کرده که اومیکرون هنوز در کشور شناسایی نشده است و  سه مرکز فعال در کشور بررسی ژن را انجام می دهند که هنوز گزارشی در داخل کشور از این واریانت جدید نداریم.  

جماعتی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن های داخلی نسبت به واکسن های وارداتی تاثیرگذاری بیشتری دارند، گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد یک سری از واکسن های داخلی کرونا از برخی واکسن های خارجی اثربخشی خیلی بیشتری دارند.

همچنین امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار پرستاران، مسئولان بهداشت و درمان و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت با رهبر معظم انقلاب گفت: در دوران کرونا ظرفیت‌های فراوان و گسترده کشور به فعلیت رسید و متخصصان و دانشمندان توانستند در پنج مرکز علمی و تحقیقاتی واکسن کرونا را تولید کنند.

وی ادامه داد: ۲۲ ماه از آغاز همه گیری بیماری کرونا در ایران می گذرد و «دفاع مقدس» سپیدپوشان جبهه سلامت از جان مردم  به دومین سال خود نزدیک می شود. در این ۲۲ ماه، مردم عزیز ما مانند دیگر کشورهای جهان، تجربه های تلخی را ازسر گذرانده اند که بسیاری از آنها بی سابقه بوده است، از دست رفتن چند صد نفر از عزیزان در هر روز، بیماری طولانی با عوارض گوناگون، قرنطینه ها، تعطیلی کسب و کارها، پدیده هایی بودند که نسل کنونی انسان مشابه آن را در مواجهه با یک ویروس تجربه نکرده بود.

وضعیت مبتلایان به کرونا و تداوم واکسیناسیون در استان‌ها

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۵۲ بیمار جدید به ۳۲۴ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته دو نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

همچنین در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، شاخص‌ بستری روزانه، مجموع بیماران بستری و فوتی مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل به شکل معنادار و چشمگیری کاهش یافت. مجموع شمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۳۱ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافته که پایین‌‎ترین رکورد ۶ ماه گذشته است.

این میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۷۶۶ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش در این استان است.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۱۹ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۷۰ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

از خراسان رضوی خبر رسیده که آزمایش کرونای هزار و ۵۳۰ دانش‌آموز خراسان رضوی مثبت شد و در این خصوص مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته که طبق بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهرماه تاکنون آزمایش کرونای بیش از هزار و ۵۳۰ نفر از دانش‌آموزان استان خراسان رضوی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مثبت شده است.

دکتر محمد احمدیان افزود: ۸۶۰ مورد از این دانش آموزان تست پی.سی.آر مثبت داشته اند و بقیه نیز تست رپید یا آزمایش سریع آنان مثبت شده است.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان گروه ۱۲ تا ۱۷ سال و گروه سنی زیر ۱۲ سال از گروههای آسیب پذیر به لحاظ ابتلا به کرونا هستند، لذا کلیه مراقبت‌های سلامت در رابطه با بیماری کووید ۱۹ در برنامه مشترک آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیده شده است.

در حال حاضر ۸۸ درصد از دانش‌آموزان استان خراسان رضوی، دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و ۶۲ درصد نیز دز دومشان را تزریق کرده‌اند.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ادامه روند نزولی ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی و لزوم تسریع در واکسیناسیون مردم گفت: اکنون ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: روزانه نتیجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی مثبت اعلام می شود و متاسفانه به طور متوسط پنج بیمار کرونایی استان در روز فوت می شوند. 

 تاکنون بیش از ۹۰درصد افراد بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی واکسینه شده اند و ۷۸درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز دوم را نیز دریافت کرده اند.

در خبری دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۳۱۱ هزار دُزی کرونا در این شهرستان گفت: ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مهاباد واکسن کرونا دریافت کرده اند.

بهاءالدین حسینی افزود: همچنین تاکنون افزون بر ۷۱ درصد جمعیت هدف در مهاباد، دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۹۲ هزار نفر واجد شرایط دریافت واکسن در مهاباد کمتر از ۲۲ هزار نفر هنوز نسبت به تزریق واکسن خود اقدام نکرده اند که پایش و شناسایی جهت توجیه واکسیناسیون در دستور کار قرار دارد.

در همین حال رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۷ نفر شامل ۱۲ بیمار مثبت بستری و ۱۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۰ نفر کمتر است.

مهدی محمدی با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کرونا، افزود: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۹ نفر رسیده است.  

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین با بیان اینکه این شهرستان از نظر واکسیناسیون در وضعیت مطلوبی قرار داردگفت: پوشش واکسیناسیون در این شهرستان ۹۵.۴ درصد است که این شهرستان در زمینه تزریق واکسن کووید ۱۹ در استان کرمانشاه پیشرو و در جایگاه نخست قرار دارد.

دکتر رضا منصوری افزود: هم اکنون ۳۱ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن کرونا در نوبت اول و دوم در این شهرستان تزریق شده است.

قصرشیرین جزو اولین شهرستان های کشور است که رنگ آن از نظر ابتلا به کرونا آبی شده است.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه روز گذشته از ۳۹۹  نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۳۴ فرد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند.

 دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه روز گذشته  ۲ بیمار در شهرستان یزد و یک نفر هم در ابرکوه بر اثر ابتلا به کووید-۱ ۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به یک هزارو ۳۲ نفر رسید.

 پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: از مجموع ۱۰۹ بیمار بستری در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد  ۴۵ بیمار مبتلای قطعی و هفت بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته تقریبا کمترین آمار موارد مثبت و موارد بستری در بخش‌های ویژه را طی یک سال گذشته گزارش شده، افزود: ۹۶ درصد بیماران مبتلا به کرونا در استان تاکنون بهبود یافته و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر هم اکنون در قرنطینه هستند.

خبر خوب دیگر اینکه رییس مرکز بهداشت و ‌درمان قروه گفته که آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در این شهرستان در ۶ روز اخیر به صفر رسیده است.

مسعود معتمدی با اشاره به وضعیت رنگ بندی آبی کرونا در شهرستان قروه، افزود: در هفته های اخیر با بازگشایی مدارس مبتلایان جدید کرونا بیشتر در بین معلمان و دانش آموزان اتفاق افتاده که به دلیل عدم تهویه هوا، بسته بودن پنجره ها و رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مناطق روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه درصد تست‌های مثبت کرونا در اوج وضعیت قرمز بیش از ۵۰ درصد بود، ادامه داد: در حال حاضر آمار ابتلای به کرونا بین سه تا پنج درصد است.

معتمدی اظهار داشت: از ۱۱۲ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال در این شهرستان، ۹۷ هزار دز اول معادل ۸۸ درصد و ۷۹ هزار دز دوم معادل ۸۲ درصد واکسیناسیون صورت گرفته است.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه به دلیل کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی ، وضعیت شهرستان بستک از آبی به زرد تغییر یافت.

دکتر فاطمه نوروزیان شنبه شب اظهار داشت: شهرستان بستک تنها به مدت یک هفته (هفته دوم آذرماه)در وضعیت آبی قرار داشت که این شرایط چندان پایدار نبوده و در حال حاضر در وضعیت زرد قرار گرفته است.

وی بیان داشت: شرایط در دیگر مناطق هرمزگان به نسبت پایدار است اما با توجه به شیوع سویه او میکرون در بسیاری از کشورها، باید خطر اوج گیری دوباره کرونا را جدی گرفته و پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی با حساسیت بیشتری رعایت شود.

تعداد فوتی ها و بستری های ناشی از ابتلا به کرونا در استان قزوین همچنان رو به کاهش است و طی شبانه روز گذشته برای چندمین بار طی ماه جاری هیچ مرگی بر اثر کووید ۱۹ در قزوین گزارش نشد.  در حال حاضر شهرستان‌های البرز آوج و آبیک در وضعیت آبی و شهرستان‌های قزوین، تاکستان و بویین زهرا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. 

 ۱۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته نیز تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده و تعداد بیماران بدحال ۱۰ نفر بوده است.

۲۱ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد اعلام کرد که ۴۶۰ هزار و ۱۶۰ دُز انواع واکسن کرونا تاکنون در این شهرستان تزریق شده است و حدود ۱۳ درصد افراد واجد شرایط هنوز به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.

دکتر شهرام ممدوحی  افزود: هم اکنون روزانه تزریق واکسن کرونا در این شهرستان برای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان واجد شرایط انجام می‌شود. تاکنون ۸۷.۵ درصد جمعیت شهروندان بروجردی دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده که ۷۱.۵ درصد آنان برای دریافت دُز دوم مراجعه و ۳.۳ درصد نیز دُز سوم را تزریق کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۷ بیمار جدید کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

دکتر سید« محمد جمالیان» افزود: یک نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شد. 

۲ مورد فوتی  در این بازه زمانی‌گزارش شد و شمار فوتی‌های کووید ۱۹ در استان مرکزی تاکنون به ۲ هزار و  ۹۸۱ نفر رسیده است.

در استان لرستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته که ۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۵۵۵ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا در استان جان باخت شد و شمار قربانیان این ویروس اکنون ۲ هزار و ۶۷۳ نفر است.

در شهرستان خلخال نیز تاکنون ۹۹ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند. از زمان آغاز واکسیناسیون تاکنون ۱۲۸ هزار و ۴۶۴ دز اول واکسن کرونا به جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان تزریق شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به جان باختن چهار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان گفت: از ابتدای آذرماه جاری، فوتی های روزانه کرونا در استان، یک رقمی بوده است.

محمدامین ولیزاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک نفر در هریک از شهرستان های ارومیه، اشنویه، میاندوآب و چایپاره جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند. با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به هفت هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۶۷ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

در شبانه‌روز گذشته فوتی‌های ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد. هم‌اینک ۱۱۷ بیمار حاد تنفسی و ۳۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

 

اومیکرون هنوز در کشور شناسایی نشده است

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: در حد توان و ظرفیت در حال بررسی ورود سویه جدید اومیکرون به کشور هستیم که هنوز این سویه جدید ویروس کرونا در کشور شناسایی نشده است.

دکتر حمیدرضا جماعتی روز یکشنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ در جمع خبرنگاران افزود:  سه مرکز فعال در کشور بررسی ژن را انجام می دهند که هنوز گزارسی در داخل کشور از این سویه جدید نداریم.  

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز کمیته علمی مطرح شد در مورد این بود که آیا در کشور ما ویروس اومیکرون شناسایی شده است یا خیر که خوشبختانه تاکنون گزارشی در این زمینه نداریم.

جماعتی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن های داخلی نسبت به واکسن های وارداتی تاثیرگذاری بیشتری دارند، گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد یک سری از واکسن های داخلی کرونا از برخی واکسن های خارجی اثربخشی خیلی بیشتری دارند.

جماعتی ادامه داد: این موضوع امیدی را برای ما گشوده که در آینده اگر تولیدات کافی و حمایت مناسب از تولید کنندگان داخلی انجام گیرد، به صادرات این واکسن ها به کشورهای اطراف اقدام کنیم.

وی افرود: نتایج مطالعات در داخل کشور نشان دهنده اثربخشی بیشتر واکسن های تولید شده داخلی است که این نوید را می دهد از آنها در دز بوستر همه استفاده کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ میلیون دز واکسن کرونا در کشور داریم که می توانیم به عنوان دز بوستر استفاده کنیم.

جماعتی ادامه داد: درصد کمی هم که هنوز واکسینه نشده اند، به آنها توصیه می کنیم اقدام به تزریق واکسن کنند. با انجام دز بوستر پیک های بعدی کرونا به حداقل عوارض ممکن می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای را برای واکسینه شدن افراد کمتر از ۱۲ سال در دست اجرا دارید؟ گفت: هرچند هنوز مطالعات در این زمینه کامل نشده است، اما این موضوع در دستور کار قرار دارد.

جماعتی بیان کرد: اگر اطلاعات کافی به دست آوریم که نشان دهنده کارایی واکسن و نبود عارضه برای کمتر از ۱۲ سال باشد، این موضوع هم ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیته علمی کشوری کرونا در این زمینه در حال مطالعه و در حال جمع اوری اطلاعات از دیگر کشورهایی است که این کار را انجام داده اند. بعد از آن تصمیم گیری در این زمینه انجام می شود.  

جماعتی تصریح کرد: برخی کشورها اقدام به واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال کرده اند.

جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ امروز با حضور کارشناسان این حوزه در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد. 

در حالی که متخصصان حوزه بهداشت مشغول مهار گونه دلتای ویروس کرونا بودند، یک گونه جدید از ویروس کرونا شناسایی شد که بسیار نگران‌کننده است. این گونه B.۱.۱.۵۲۹ یا اومیکرون نام دارد و با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است.

ظهور سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون که اولین بار در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شد و اکنون به ده ها کشور سرایت کرده و نگرانی های تازه ای را برانگیخته است.

اطلاعاتی که تاکنون درباره این گونه جدید به دست آمده، نشان می‌دهد علایم آن مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا است که شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

در حال حاضر محققان در حال مطالعه ساختار ژنتیکی و رفتار این گونه جدید بوده و در تلاش هستند شدت علایم ناشی از ابتلا به این گونه را ارزیابی کنند.

حال ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آمار کرونا طی بیست و چهار ساعت منتهی به بیست‌ویکم آذرماه در این استان، گفت: حال ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در قم وخیم است و در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

محمدرضا قدیر در گفت وگویی بیان کرد: دراین مدت ۳۲ تَن با علائم ابتلا به کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و ۱۶ تَن از این افراد بستری شدند.

وی افزود: طی این مدت ۳۵ تَن از بیماران مبتلا به کرونا که طی روزهای گذشته مراحل درمان خود را سپری کرده‌بودند از مراکز درمانی استان مرخص شدند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در بیست و چهار ساعت گذشته آمار فوت ناشی از کرونا در قم صفر بوده‌است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۷ بیمار کرونا مثبت مراحل درمانی خود را در مراکز درمانی استان سپری می‌کنند.

قدیر گفت: طی مدت یاد شده ۱۳۱ تست کرونا در استان انجام شده‌که جواب هشت مورد آن مثبت بوده‌است.

وی همچنین بیان کرد: تاکنون یک‌میلیون و ۴۱۰هزار و ۸۲۲ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز پنجم آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۶۷ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۷ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز یکشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی‌های ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۱۷ بیمار حاد تنفسی و ۳۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۳۴ بیمار کووید- ۱۹ در یزد شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه روز گذشته از ۳۹۹  نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۳۴ فرد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند.

دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد، چهار نفر به دلیل وخامت حال عمومی آنها در بیمارستان های استان بستری شدند و ۳۰ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری در منزل دوران نقاهت خود را سپری می کنند.

وی اظهار کرد: همچنین  در شبانه روز گذشته  ۲ بیمار در شهرستان یزد و یک نفر هم در ابرکوه بر اثر ابتلا به کووید-۱ ۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: هم اکنون ۲۳۷ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری  هستند که وضعیت عمومی ۷۰ نفر به دلیل وخامت در بخش مراقبت های ویژه(I.c.u) یزد بستری و خدمات درمانی دریافت می کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید - ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰ میلادی) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد ،این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. 

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

آزمایش کرونای هزار و ۵۳۰ دانش‌آموز خراسان رضوی مثبت شد

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهرماه تاکنون آزمایش کرونای بیش از هزار و ۵۳۰ نفر از دانش‌آموزان استان خراسان رضوی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مثبت شده است.

دکتر محمد احمدیان روز یکشنبه افزود: ۸۶۰ مورد از این دانش آموزان تست پی.سی.آر مثبت داشته اند و بقیه نیز تست رپید یا آزمایش سریع آنان مثبت شده است.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان گروه ۱۲ تا ۱۷ سال و گروه سنی زیر ۱۲ سال از گروههای آسیب پذیر به لحاظ ابتلا به کرونا هستند، لذا کلیه مراقبت‌های سلامت در رابطه با بیماری کووید ۱۹ در برنامه مشترک آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیده شده است.

وی گفت: بدین ترتیب از ورود دانش‌آموزان با علائم مشکوک به کرونا در بدو ورود به مدرسه جلوگیری به عمل آمده و این افراد به مراکز منتخب کرونا ارجاع داده می شوند تا از آنها تست کرونا گرفته شود. 

دکتر احمدیان، رهگیری دانش‌آموزان با علائم مشکوک کرونا را با اهمیت دانست و گفت: تیم‌های رهگیری به مدارس اعزام می شود و اگر اقدامات رهگیری با همکاری مدیر مدسه و همراهی اولیا به صورت شفاف انجام شود، آنان همکلاسی های خود را آلوده نخواهند کرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر ۸۸ درصد از دانش‌آموزان استان خراسان رضوی، دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و ۶۲ درصد نیز دز دومشان را تزریق کرده‌اند.

دکتر احمدیان در ادامه گفت: همچنین تاکنون ۹۳ درصد از مادران باردار مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسن زده‌اند و ۶۷ درصد نیز دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۳۴ دانش آموز شامل  ۵۸۵ هزار و ۸۴۲ دختر و  ۶۱۰ هزار و ۷۹۲ پسر در ۱۱ هزار و ۴۵۳ مدرسه، شامل ۵۵ هزار و ۲۳۰ کلاس درس در استان خراسان رضوی سال تحصیلی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ را پشت سر گذاشتند.

۹۰ هزار معلم در خراسان رضوی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. 

۵۱ درصد از کل جمعیت دانش‌آموزی خراسان رضوی در سه هزار و ۵۲۳ مدرسه شهرستان مشهد مشغول تحصیل هستند.

 

آمار روزانه فوتی کرونا در استان همدان صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به سه هزار و ۱۴۶ نفر رسیده است. 

وی افزود: همچنین با شناسایی سه بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۶۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۷۴۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۸ مورد بود که ۳۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۶ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۴۹، بهار یک هزار و ۵۶۷، تویسرکان یک هزار و۵۸۳، رزن یک هزار و ۲۳۹، درگزین ۴۱۹ ، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۳ نفر است.

 طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۸۵ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۲ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۲۱ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، هشت شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد و رزن» در وضعیت آبی و ۲ شهرستان «نهاوند و کبودراهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مهاباد واکسن کرونا دریافت کرده اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۳۱۱ هزار دُزی کرونا در این شهرستان گفت: ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مهاباد واکسن کرونا دریافت کرده اند.

بهاءالدین حسینی روز یکشنبه افزود: همچنین تاکنون افزون بر ۷۱ درصد جمعیت هدف در مهاباد، دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۹۲ هزار نفر واجد شرایط دریافت واکسن در مهاباد کمتر از ۲۲ هزار نفر هنوز نسبت به تزریق واکسن خود اقدام نکرده اند که پایش و شناسایی جهت توجیه واکسیناسیون در دستور کار قرار دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه تزریق دز سوم جزو تاکیدات وزارت بهداشت است، اضافه کرد: همچنین چهار و هزار و ۲۹۳ نفر شامل مجموعه کادر درمانی و افراد واجد شرایط ۴۰ سال به بالا که حداقل سه ماه از نوبت دوم واکسن آنها گذشته، دز سوم خود را نیز دریافت کرده اند. 

حسینی اظهار داشت: هم اکنون در ۸۰ واحد بهداشتی درمانی تابعه مرکز بهداشت شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت،۶ پایگاه تجمیعی، یک پایگاه خودرویی و یک پایگاه سیار خدمات واکسیناسیون ارائه می شود و همچنین تیم های بهداشتی به مدارس و مراکز تجمعی و سایر روستاهای اقماری و واحدهای تولیدی جهت واکسیناسیون مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه امکانات مطلوبی برای واکسیناسیون در مهاباد ایجاد شده است، اضافه کرد: اکنون که شرایط مناسبی برای دریافت واکسن فراهم شده است شهروندان از این فرصت برای نجات جان خود و همنوعان شان استفاده کنند.

حسینی با اشاره به اینکه مهاباد هم اکنون در وضعیت آبی مقابله با کرونا قرار دارد، تاکید کرد: لازم است که در کنار واکسیناسیون، شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز به صورت کامل رعایت شود تا بتوان از شیوه پیک بعدی جلوگیری کرد.

مهاباد با ۲۴۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع و تاکنون بیش از ۵۸۶ نفر بر اثر این بیماری در این شهرستان فوت شدند.

فوتی‌ روزانه کرونا در آذربایجان غربی از اول آذرماه یک رقمی بوده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به جان باختن چهار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان گفت: از ابتدای آذرماه جاری، فوتی های روزانه کرونا در استان، یک رقمی بوده است.

محمدامین ولیزاده روز یکشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک نفر در هریک از شهرستان های ارومیه، اشنویه، میاندوآب و چایپاره جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

وی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به هفت هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱۰۷ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۰۵ نفر بستری شدند.

ولیزاده افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۵۰۹ نفر رسید.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۲۲ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

تاکنون بیش از ۹ درصد جمعیت آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۲ درصد از این تعداد نیز جان خود را از دست داده اند.

تعداد جان باختگان در آذربایجان غربی بر اثر کرونا، حدود ۲ نفر در هر هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.