طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 20 آذر 1400، در حال حاضر ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد، ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و شهر قرمز نداریم.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، تصریح کرد که پس از گذشت ۴۶۰ روز، مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از دو هزار نفر رسید.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

امروز پس از گذشت ۴۶۰ روز، مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲۰۰۰ نفر رسید. آخرین بار، ۱۶ شهریور سال گذشته، تعداد مبتلایان روزانه، کمتر از دو هزار نفر بوده است.  

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

در استانهای لرستان، گلستان، قم، اردبیل، هرمزگان، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین هیچ موردی از مرگ بیماران کرونایی گزارش نشده و در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، زنجان، همدان، مازندران، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کردستان، ایلام، البرز و سمنان فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت شده است.  

همچنین چهار استان کشور در شبانه روز گذشته، مرگ و میر پنج و بالاتر داشته اند. تهران با ۹ مورد، خراسان رضوی و فارس با ۶ مورد و گیلان با پنج مورد، بیشترین تعداد فوتی های شبانه روز گذشته را داشته اند.  

تا کنون ۵ میلیون ۹۶۳ هزار و ۳۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۱۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۳۹ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۴۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تاکنون ۵۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۳۵ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۴۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۴۲ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۳۰۳ هزار و ۳۳۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

در حال حاضر ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد،  ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و شهر قرمز نداریم.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

هرچند بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم آذر ماه گفت: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

اما در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.

 

۲۰ آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،امروز شنبه، بیستم آذر از دوباره به صفر رسیدن شمار شهرستان‌های قرمز با عبور کشور از موج پنجم کرونا خبرداد و اینکه پس از گذشت ۴۶۰ روز، مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲ هزار نفر رسید.

آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده است آخرین باری که شمار مبتلایان روزانه کرونا کمتر از ۲ هزار نفر در کشور به ثبت رسید ، ۱۶ شهریور سال گذشته بود. همچنین در شبانه روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

ضمنا اینکه این دومین بار در آذر ماه است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد. در واقع پنجم آذر سال جاری برای نخستین بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهرهای ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور، امروز،هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند و هیچ شهرستانی با رنگ قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

بر اساس رنگ بندی ها، آبی به معنای کم خطر، زرد خطر متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پرخطر تعریف شده است. رنگ زرد به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

آغاز بررسی جزییات رنگ ها با بوشهر آبی

بیشتر وقت ها وقتی می خواهند یک خبر خوب و یک خبر بد را به کسی بدهند از او می پرسند اول کدام خبر را می خواهی بشنوی؟ او هم بیشتر وقت ها می خواهد در ابتدا خبر خوب را بشنود و سپس به خبر بد برسد.

بد نیست ما هم امروز از بین اخبار کرونایی استان ها از یک خبر خوب شروع کنیم و آن بوشهر آبی است. دکتر سعید کشمیری رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر اساس سامانه ماسک اعلام کرده است که با تغییر رنگ شهرستان بوشهر از زرد (خطر متوسط) به آبی (کم خطر) همه این استان در وضعیت کم خطر قرار دارد.

وقتی رنگ کرونایی بوشهر، آبی شده یعنی چه اتفاقی رخ داده است؟

ممکن است سوال بالا را خیلی از هموطنان بپرسند . دکتر کشمیری در این خصوص این پاسخ را داده است: براساس بررسی‌های انجام شده روند ابتلا و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان کاهش یافته و میزان مثبت شدن تست‌های انجام شده به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و همین امر باعث شده است امروز تمام شهرستان‌های ۱۰ گانه استان در وضعیت کرونایی آبی کم خطر قرار گیرد.  

به گفته کشمیری استان بوشهر در زمینه روزهای بدون مرگ درجایگاه خوبی قرار دارد ، طوریکه در ۱۵ روز گذشته هشت روز بدون مرگ ناشی از کرونا در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

کدام شهرهای لرستان آبی هستند؟

امروز در مرکز لرستان این خبر را داده است که براساس آخرین رنگ‌بندی در اپلیکیشن(نرم افزار) ماسک، رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در شهرهای ازنا، الیگودرز، چگنی و دلفان از زرد به آبی تغییر کرد.

بنابراین اکنون شهرستان های پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

دیگر آنکه طی شبانه روز گذشته در این استان مرگ بر اثر کرونا ثبت نشده و  تاکنون شمار جانباختگان این ویروس به ۲ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

رنگ آبی در  سه شهر استان سمنان

طبق اعلام جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی یک شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داشت و در مجموع سه شهر استان به رنگ آبی درآمدند.

در خصوص تغییر رنگ در استان سمنان بر اساس اعلام سامانه ماسک در روز شنبه ۲۰ آذر  شهرستان مهدیشهر از زرد به آبی تغییر وضعیت داد.  

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان، شاهرود، سمنان، گرمسار و سرخه، در وضعیت زرد و شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

هشت شهر استان کردستان در وضعیت آبی

دکتر بهروز اخوان، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان امروز اعلام کرد: بر اساس آخرین رنگ بندی رسمی شیوع کرونا، در استان تا این لحظه شهرهای سقز، سنندج، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، مریوان و قروه در وضعیت آبی و کامیاران و بانه در وضعیت زرد قرار دارند.  

به عبارت دیگر تعداد شهرهای دارای وضعیت زرد کرونا در استان براساس جدیدترین رنگ‌بندی کاهش یافته است و در حال حاضر فقط کامیاران و بانه در شرایط «خطر متوسط» بسر می‌برند.

اخوان البته این را هم تاکید کرده است که از فردا یکشنبه، ارائه همه خدمات در مراکز دولتی،  مشروط به ارائه کارت واکسیناسیون کرونا یا تست پی سی آر منفی خواهد بود. بنابراین از روز یکشنبه تمام ادارات غیر از بانک‌ها موظف هستند از ارائه خدمات عمومی و اداری به افراد فاقد کارت واکسیناسیون خودداری کنند.

کاهش چشمگیر بستری ها وفوتی های کرونا در اردبیل آبی

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد وشاخص‌ بستری روزانه، مجموع بیماران بستری و فوتی مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل به شکل معنادار و چشمگیری کاهش یافته است.

وقتی از کاهش کرونا در اردبیل می گوییم یعنی اینکه بررسی آمار شیوع کرونا در استان اردبیل نشان می دهد که شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان پس از هفت ماه به ۱۴ نفر تنزل کرده است.

بر اساس اعلام دکتر شهرام حبیب زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

دیگر آنکه بنا به گزارش ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، آمار جان‌باختگان کرونا در این استان نیز روند نزولی را طی می‌کند به طوری که طی شبانه روز گذشته پانزدهمین روز بدون فوتی کرونا طی ۲ ماه اخیر در این استان به ثبت رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، در رقم ۲ هزار و ۵۸۷ نفر باقی ماند.

کاهش شمار بستری های کرونا در خراسان رضوی نسبت به ۱۰ روزگذشته

دکتر محمد پهلوان، مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز امروز این خبر را از خراسان رضوی داد که تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی به ۱۲۵ نفر رسیده است که کمترین میزان طی ۱۰ روز گذشته است.

تبریز آبی با پوشش ۹۰ درصدی نوبت دوم واکسن

تبریز این روزها در وضعیت  آبی کرونایی قرار داد و آن طور که احمد مردی رییس مرکز بهداشت تبریز گفته است ۹۰ درصد دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا برای تزریق نوبت دوم مراجعه داشته اند اما تاکید می شود که برای اینکه واکسن نوبت اول آنها بی اثر نشود، در موعد مقرر برای ادامه واکسیناسیون مراجعه کنند. 

به گفته مردی، باوجود اینکه روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در تبریز واکسن دریافت می کنند، ولی تاکنون ۲۳۵ هزار نفر در شهرستان تبریز اصلاً برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند و جزو جاماندگان از واکسیناسیون محسوب می شوند.به گفته رییس مرکز بهداشت تبریز ، ۱۹درصد جمعیت شهرستان تبریز نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند .

مازندران با ۱۷ شهر آبی 

یک مازندران است و یک منطقه پرطرفدار گردشگری  و به نظر می رسد کمتر کسی در کشور بسر برد که نسبت به رنگ کرونایی این استان سرسبز بی تفاوت باشد .

قابل توجه این هموطنان که در تازه‌ترین گزارش سامانه ماسک از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ ۱۷ شهرستان مازندران ، آبی و پنج شهرستان دیگر را زرد ، ارزیابی شده است. این در حالی است که هفته گذشته تعداد مناطق زرد مازندران سه شهرستان بوده است.

طبق ارزیابی سامانه ماسک طی یک هفته گذشته نه تنها وضعیت کرونایی شهرستان های رامسر، نور، و گلوگاه تغییری نکرده و همچنان زرد باقی مانده است ، بلکه ۲ شهرستان بهشهر و نکا نیز از آبی به وضعیت زرد تغییر رنگ داده اند.

 پیش از این شهرستان بهشهر در تاریخ پنجم آذر ماه از رنگ زرد کرونایی وارد رنگ آبی به معنای منطقه کم خطر کرونایی شده بود.شهرستان نکا نیز از تاریخ ۲۱ آبان ماه تا امروز در محدوده کم خطر کرونایی قرار داشت.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک در حال حاضر شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، تنکابن،  میاندورود، ساری، سیمرغ، قائم‌شهر، جویبار، فریدونکنار، محمودآباد، کلاردشت، عباس آباد، نوشهر، چالوس، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و وضعیت شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، نور و رامسر زرد است.

ضمنا طی یک هفته اخیر مازندران سه روز اول هفته را بدون فوتی کرونایی پشت سر گذاشت ولی در روزهای بعدی هشت بیمار کرونایی  جان خود را  بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ ازدست دادند.

افزایش شمار شهرستانی آبی در گیلان

استان گیلان هم ، دیگر ، قطب مهم گردشگری است و قابل توجه هموطنان گردشگری است که تقریبا هر روز وضعیت این استان را رصد می کنند حداقل برای وقت هایی که می خواهند به گیلان سفری داشته باشند.

طبق تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز شنبه اعلام شد، شمار شهرستان های آبی در نقشه کرونایی استان گیلان افزایش یافته و به ۱۴ شهرستان رسیده اما از طرفی  طبق این این گزارش شهرستان های زرد از چهار به سه کاهش یافته است.

به این همین ترتیب تالش و لاهیجان از زرد کرونایی به آبی و رودسر که پیش از این در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت وارد رنگ بندی زرد شده است.

مجموعاً املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر و تالش در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در وضعیت رنگ‌بندی آبی قرار دارند.

اشنویه تنها شهرستان نارنجی آذربایجان غربی 

بر اساس گزارش های رسیده ، اشنویه تنها شهرستان با وضعیت نارنجی در آذربایجان غربی است. این شهر با ۷۵ هزار نفر برای چندمین هفته متوالی در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می برد.

 حسین زرزا، رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفته است: این شهرستان با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تنها شهرستان آذربایجان غربی به لحاظ وضعیت نارنجی کرونا تبدیل شده است.

به گفته زرزا طی هفته‌های گذشته، روند صعودی مبتلایان به کرونا در این شهرستان آغاز شده و بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ های خانوادگی افزایش یافته و  میزان استفاده از ماسک به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است و حضور در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی همچنان تداوم دارد .

وضعیت رنگ های کرونایی آذربایجان غربی چگونه است؟

هر چند اشنویه در این استان به رنگ نارنجی کرونایی است ،علی مصطفوی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی به نقل از اعلام وزارت بهداشت گفته است: در حال حاضر، به جز اشنویه که در وضعیت نارنجی است  هفت شهرستان در وضع آبی و ۹ شهرستان در وضع زرد کرونایی قرار دارد.

همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های شوط، چایپاره، چالدران و سلماس در شمال آذربایجان غربی و شاهین دژ، بوکان و مهاباد در جنوب استان به وضعیت آبی رسیده است.

به گفته معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی شهرستان های ارومیه، خوی، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، سردشت و پیرانشهر در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

خراسان شمالی با رنگ ها آبی و زرد کرونایی

به گفته طاهر رستمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، شهرستان های مانه و سملقان،  رازوجرگلان،  فاروج و گرمه در وضعیت رنگ بندی آبی کرونایی و چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رنگ آبی ۱۲ شهر استان گلستان

عبدالرضا فاضل ،رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان‌ امروز ، روند شیوع این ویروس را طی ۲ هفته اخیر در استان بدون تغییر ارزیابی کرده و گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ ناشی از کرونا در استان صفر بوده و در این شاخص گلستان جزو ۱۸ استان بدون فوتی کشور قرار گرفته است.

جدیدترین رنگ بندی کرونایی گلستان بر اساس اظهارات فاضل به غیر از کردکوی و بندرترکمن با وضعیت زرد بقیه ۱۲ شهرستان استان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

آبی بودن هشت شهرستان استان همدان و  هفت شهر البرز

بر اساس سامانه ماسک از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، هشت شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد و رزن» در وضعیت آبی و ۲ شهرستان «نهاوند و کبودراهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین اکنون تمام  هفت شهرستان تابعه  استان البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند

هنوز چهار شهرستان چهار محال و بختیاری در وضعیت زرد بسر می برند

زرد بودن چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری را غلامعلی حیدری ، استاندار این استان بیان کرده و عادی انگاری را مهمترین آسیب در افزایش شیوع کرونا دانسته است.

وی گفته است: اگر چه بسیاری از شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند اما هنوز چهار شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و می‌طلبد دستورالعمل‌های بهداشتی به طور جدی رعایت شود.

بر این اساس در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان، خانمیرزا، بن و کیار در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل و لردگان نیز کماکان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

۶ شهرستان استان زنجان در وضعیت آبی هستند

طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  پس از مدتها و با توجه به واکسیناسیون گسترده در استان زنجان و طبق آخرین رنگبندی اعلام شده، ۶ شهرستان این استان از جمله زنجان در وضعیت آبی کرونایی و ۲ شهر دیگر زرد شده اند.

دکتر محمدرضا صائینی افزوده است: در زمان حاضر رنگ کرونایی شهرستان‌های زنجان، سلطانیه، ایجرود، ابهر، خدابنده و خرم‌دره  آبی  و  طارم و ماهنشان رنگ زرد به خود گرفته اند.

افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مرکزی

انگار همیشه و همه وقت ، خبرهای ناخوش کرونایی باید کنار خبرهای خوش قرار گیرد و خودنمایی کند. امروز بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان هفته سوم آذرماه جاری نسبت به هفته دوم آذرماه افزایش یافته و شمار فوتی‌ها از ۱۰ مورد به ۱۶ مورد رسیده است.

اکرمی  روز شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی در اراک، سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ملی و استانی را مناسب ارزیابی نکرده و گفته است که برای جلوگیری از موج‌های جدید کرونا، مردم همچنان نسبت به موازین بهداشتی و انجام واکسیناسیون حساس باشند.

وی البته این نکته مهم را نیز خاطرنشان کرده است که خیلی نباید به دنبال رنگ‌بندی کرونا بود زیرا بسیاری از شهرهای آبی استان مرکزی در روزهای اخیر با افزایش شمار مبتلا نسبت به هفته گذشته همراه شده‌اند.

به گفته معاون استاندار مرکزی،  وضعیت موارد ابتلا به کرونا در استان به وضعیت ایستا رسیده اما موارد ابتلا در شهرهای خمین، خنداب، زرندیه و فراهان روند افزایشی دارد.

تغییر رنگ ایلام از آبی به زرد

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم امروز گفته است که وضعیت کرونای ایلام بار دیگر از رنگ آبی به زرد تغییر یافته و آبدانان نیز از زرد به آبی تغییر کرد.

خبر دیگر آنکه هم اکنون شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

مرگ و میر کرونایی در خراسان رضوی تک‌رقمی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با روند کاهشی شمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی، مرگ و میر ناشی از این ویروس از نیمه آذرماه جاری تاکنون تک‌رقمی شده است.

دکتر سیدجواد حسینی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: دیروز سه نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اثر کرونا فوت کردند و حال آنکه تا مدتی پیش تعداد مرگ و میرهای کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه سه رقمی بود.

وی ادامه داد: تعداد بستری‌شدگان کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اکنون به زیر ۳۰۰ نفر کاهش یافته است و تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی با علائم مشکوک به کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاههای زیر پوشش به ۵۰۳ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا همچنان ادامه دارد و سویه‌های جدیدی از خود نشان می‌دهد، بیان کرد: تاکنون هیچ موردی از سویه اومیکرون در خراسان رضوی و کشور مشاهده نشده است.

دکتر حسینی ادامه داد: سرایت‌پذیری سویه اومیکرون بالاست، اما قدرت بیماری‌زایی آن همانند ویروس دلتا است. 

وی گفت: در حال حاضر ما از هشت کشور پرخطر آفریقایی به لحاظ شیوع اومیکرون، پروازی نداریم و افرادی که سابقه حضور در این کشورهای پرخطر را دارند، باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه شده و تست پی.سی.آر بدهند.

وی خاطرنشان کرد: تمهیدات مختلفی در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با سویه جدید اومیکرون پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به آماده بودن ۲ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی، فعالیت ۴۲ مرکز منتخب کرونا و آمادگی ۱۴۰ درمانگاه اشاره کرد.

                            

واکسیناسیون دُز اول کرونا در خراسان رضوی از ۹۰ درصد گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان واکسیناسیون دز اول در افراد بالای ۱۲ سال در خراسان رضوی به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر حسینی افزود: این در حالی است که واکسیناسیون دز دوم در افراد بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی به ۷۵ درصد و در افراد بالای ۱۲ سال به ۷۳ درصد رسیده است. 

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۴۰ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اکنون دز سوم واکسن را نیز دریافت کرده اند، بیان کرد: ۴۶۵ هزار نفر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه  باید دز سوم را دریافت کنند که ۱۸ درصد از واجدان شرایط را شامل می شود.

وی گفت: در شرایط کنونی خراسان رضوی در شاخص تزریق واکسن دوم، سه درصد از میانگین کشوری جلوتر است و تاکنون ۷۴ درصد از افرادی که دز اول را دریافت کرده اند برای دز دوم مراجعه کرده اند. 

دکتر حسینی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه سهم بهداشت در تامین سلامت جامعه تنها ۲۵ درصد است، گفت: سایر بخشها و عوامل در تامین سلامت جامعه سهم ۷۵ درصدی دارند. 

وی چهار اصل در مراقبت های اولیه را شامل عدالت، استفاده از فناوری مناسب، همکاری بین بخشی و  مشارکت مردمی عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد. 

ارائه خدمات بهداشتی و درمان به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است. 

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۰ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است.

در این مدت ۲ هزار و ۹۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۴۹۳ نفر آنها بستری شده و مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

تاکنون ۵۸ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۲۴ دُز اول، ۴۹ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۰۸ دُز دوم و ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۵۷۴ دُز سوم واکسن کرونا در کشور به افراد واجد شرایط تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۰۶ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۷۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال درجنوب غرب خوزستان دُزدوم واکسن رادریافت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: ۷۰ درصد از جمعیت بالای ۵۰ سال شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان تاکنون دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

ساسان قربانی روز شنبه بیان کرد: ۴۹ درصد افراد بالای ۵۰ سال در مناطق روستایی و ۷۹ درصد جمعیت شهری در منطقه جنوب غرب خوزستان دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند ولی انتظار می‌رفت تاکنون بیش از ۹۰ درصد واجد شرایط در این منطقه برای تزریق واکسن اقدام کرده باشند.

وی افزود: ۵۹ درصد از افراد بالای ۵۰ سال جمعیت روستایی و ۸۸ درصد جمعیت شهری در آبادان، و ۵۳ درصد جمعیت روستایی و ۷۹ درصد جمعیت شهری خرمشهر تاکنون دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: همچنین ۴۰ درصد جمعیت روستایی در شادگان و ۳۸ درصد جامعه هدف جمعیت شهری آن تاکنون دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که نسبت به سایر شهرستان‌های خوزستان کمترین آمار تزریق واکسن بوده است.

قربانی بیان کرد: همچنین ۷۶ درصد گروه هدف بالای ۵۰ سال روستایی و ۱۰۳ درصد جمعیت شهری در آبادان، ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۹۴ درصد جمعیت شهری خرمشهر و ۶۵ درصد از جمعیت روستایی و ۵۵ درصد جمعیت شهری شادگان دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیرنظر خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند. 

 

مدیریت هوشمند بیماری کرونا از ۲۱ آذر در ادارات مازندران اجرا می‌شود

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اجرای مدیریت هوشمند کرونا در استان خبر داد و گفت که این طرح از فردا یکشنبه از ادارات استان شروع خواهد شد و کارمندانی که واکسن کرونا دریافت نکرده باشند ، اجازه ورود به اداره را نخواهند داشت.

دکتر سیمین بابایی روز شنبه افزود: در راستای اجرای مدیریت هوشمند بیماری کرونا ،افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکردند  از طریق سامانه ردیابی می شوند .

وی توضیح داد: از فردا از ورود افراد واکسن نزده به ادارات جلوگیری خواهد شد و تنها راه ورود کارمندان به اداره دریافت واکسن کرونا و یا داشتن تست منفی بیماری کووید ۱۹ است که باید هر دو هفته با هزینه خود فرد انجام شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه  در طرح مدیریت هوشمند، محدودیت ها برای کسانی که واکسیناسیون را انجام ندادند ، اجرا خواهد شد، گفت : این طرح پس از ادارات استان در فاز های بعدی برای  بقیه افراد جامعه نیز اعمال می شود.

بر اساس طرح مدیریت هوشمند کرونا ، قرار است افرادی که واکسینه نشده‌اند از دریافت خدمات عمومی و حمل و نقل عمومی محروم شوند و از حضور کارمندان واکسن نزده در محل کار نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیریت هوشمند بیماری کرونا از ۲۱ آذر در ادارات مازندران اجرا می‌شود

رعایت  ۶۶ درصدی پروتکل های بهداشتی در مازندران 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان در حال حاضر به ۶۶.۳ درصد رسیده است ،گفت : در حال حاضر بیشتر نگرانی کادر سلامت از رعایت این پروتکل ها در مدارس استان است.

وی افزود: متاسفانه در برخی از مدارس دانش آموزان فاصله فیزیکی را رعایت نمی کنند که لازم است در این راستا کارکنان مدارس توجه بیشتری داشته باشند و از تجمع دانش آموزان در کنار هم جلوگیری کنند.

دکتر بابایی بر اجرای بیشتر پروتکل های بهداشتی در مدارس استان تاکید کرد و ادامه داد: باید از دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت در نظارت بر پروتکل ها استفاده شود تا از این طریق رغبت دانش آموزان برای اجرای پروتکل های بهداشتی افزایش یابد.

وی گفت: تغییرات ویروس کرونا و شناسایی سویه جدید،بازشدن مدارس و اماکن عمومی همچون تالارها و سینماها و همچنین پایین بودن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی  از جمله عواملی هستند که ریسک خطر کنترل بیماری کرونا را افزایش می دهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص شناسایی سویه اومیکرون هم توضیح داد: احتمال اینکه این سوش جدید ویروس وارد کشور شده باشد ، وجود دارد از این رو رصد خانواده های مبتلا و رعایت اصل قرنطینه باید به طور جدی انجام شود.

وی گفت : با توجه به گسترش واکسناسیون و رسیدن آن به یک مقدار مطلوب با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان نسبت به کنترل سویه جدید امیدوار بود.

بابایی همچنین وضعیت کرونایی استان را ثابت ارزیابی کرد و افزود : طی یک ماه اخیر بیماری در استان یک وضعیت ثابتی داشته است که امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی روند شیوع کرونا متوقف شود.

صبح امروز شنبه سامانه ماسک متعلق به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ ۱۷ شهرستان مازندران را آبی و پنج شهرستان دیگر را زرد ارزیابی کرده است.هفته گذشته تعداد مناطق زرد مازندران سه شهرستان بوده است.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۵۸ بیمار جدید به ۳۲۸ نفر رسید که که از این تعداد ۷۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. در طول یک هفته اخیر مازندران سه روز اول هفته را بدون فوتی کرونایی پشت سر گذاشت ولی در روزهای بعدی هشت بیمار کرونایی  جان خود را  بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ ازدست دادند.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۵ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۲۰۳ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز شنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۴۴ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۱۰ بیمار حاد تنفسی و ۲۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

شهرستان‌های کم‌خطر شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس رنگ‌بندی جدید ۲ شهرستان بن و کیار استان نیز در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع کرونا قرار گرفت.

مجید شیرانی روز شنبه افزود: بر این اساس در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان، خانمیرزا، بن و کیار در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، اردل و لردگان نیز کماکان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

وی، روند شیوع کرونا در استان را همچنان کاهشی با ثبات اعلام کرد و گفت: این کاهش هم در بیماران سرپایی و هم در بیماران بستری مشهود است.

شیرانی با بیان اینکه طی هشت هفته اخیر روند  شیوع کرونا در استان کاهشی بوده است، تصریح کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر ایفا کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنان بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد و گفت: اگر چه بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان نسبت به ویروس کرونا واکسینه کامل شده‌اند اما با توجه به جهش‌های جدید ویروس می‌طلبد تا در کنار واکسیناسیون پروتکل‌های بهداشتی همچنان با جدیت لازم رعایت شود.

شیرانی خاطر نشان کرد: چنانه روند کاهشی شیوع ویروس در استان به همین ترتیب ادامه یابد در هفته آینده تعداد شهرستان‌های آبی رنگ استان افزایش پیدا می‌کند.

از ابتدای شیوع کرونا تا پایان روز ۱۹ آذر ۲۵۶ هزار و ۷۸۹ مورد تست تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شده که بر اساس آن ۸۶ هزار و ۷۴۰  مبتلای به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شده است.

از این تعداد یک هزار و ۷۴۴ مورد جان خود را از دست دادند و ۹۲ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند.

 

اشنویه تنها شهرستان با وضعیت نارنجی در آذربایجان غربی است

رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: این شهرستان با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تنها شهرستان آذربایجان غربی به لحاظ وضعیت نارنجی کرونا تبدیل شده است.

حسین زرزا روز شنبه با اظهار نگرانی از عادی انگاری به وجود آمده در جامعه افزود: طی هفته‌های گذشته، روند صعودی مبتلایان به کرونا در این شهرستان آغاز شده و بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ های خانوادگی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است و حضور در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی همچنان تداوم دارد .

رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون پنج هزار و ۷۹۳ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است و شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز تاکنون به ۱۱۸ نفر رسیده است.

زرزا گفت: ۱۵ نفر هم اکنون در بخش کرونای بیمارستان این شهرستان و پنج نفر در بخش آی سی یو بستری هستند که بیشتر بستری شدگان افرادی هستند که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: از آغاز واکسیناسیون بیماری کووید- ۱۹ تاکنون، بیش‌از ۸۶ درصد از شهروندان واجد شرایط این شهرستان در گروه‌های مختلف این واکسن را دریافت کرده اند و بدین ترتیب بیش از ۱۰۰ هزار دز واکسن تزریق شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه با بیان اینکه استقبال شهروندان از واکسیناسیون بسیار مناسب شده است اظهار داشت: علاوه بر ایستگاه خودرویی، چهار پایگاه واکسیناسیون در شهر و روستاهای این شهرستان شامل پایگاه های "نالوس"، "آغبلاغ"، "نلیوان" و مرکز تجمیعی شهدای غزه برای تزریق واکسن کرونا راه‌اندازی شده است که در این مراکز نسبت به پذیرش و تزریق واکسن کووید- ۱۹ اقدام می شود.

زرزا بیان کرد: واکسن‌های اختصاص یافته به شهرستان، قبل و پس از عملیات تزریق در سامانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور نمایندگان بخش‌های نظارتی، بهداشتی و درمانی ثبت و ضبط شده و همه دریافت‌کنندگان آن قابل رصد و پایش هستند.

اشنویه با ۷۵ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است برای چندمین هفته متوالی در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می برد.

وضعیت کرونایی استان بوشهر آبی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ شهرستان بوشهر از زرد (خطر متوسط) به آبی (کم خطر) همه این استان در وضعیت کم خطر قرار دارد.

دکتر سعید کشمیری روز شنبه افزود: براساس بررسی‌های انجام شده روند ابتلا و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان کاهش یافته و میزان مثبت شدن تست‌های انجام شده به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و همین امر باعث شده امروز تمام شهرستان‌های ۱۰ گانه استان در وضعیت کرونایی آبی کم خطر قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه استان بوشهر در زمینه روزهای بدون مرگ درجایگاه خوبی قرار دارد بیان کرد: در ۱۵ روز گذشته هشت روز بدون مرگ ناشی از کرونا در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: روند شیوع ویروس کرونا در این استان در سه ماه گذشته کاهشی گزارش شده و برای حفظ این دستاورد رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است.

کشمیری در باره روند واکسیناسیون در استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال یک نوبت و حدود ۷۰ درصد نیز هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین روند تزریق دُز سوم نیز در این استان خوب گزارش شده است.

کشمیری ادامه داد: به ترتیب ۹۴ و ۸۰ درصد دانشجویان و دانش آموزان دُز اول و ۹۱ و ۷۰ درصد آنان نیز دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: هرچند وضعیت این استان در بخش تزریق واکسن خوب ارزیابی شده اما باید تا بهمن ماه روند تزریق دُز دوم در استان بوشهر به بالای ۹۰ درصد افزایش یابد. 

کشمیری اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۸۹هزار و ۱۴۳ نفر در استان به این ویروس مبتلا و ۲هزار و ۳۱ نفر نیز به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

 

رنگ کرونایی پنج شهرستان مازندران زرد شد

بر اساس اعلام سامانه ماسک و نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی،شرق مازندران به رنگ زرد کرونایی درآمد و علاوه بر شهرستان گلوگاه ، ۲ شهرستان بهشهر و نکا نیز وارد رنگ زرد و خطر متوسط کرونایی شدند.

سامانه ماسک متعلق به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ ۱۷ شهرستان مازندران را آبی و پنج شهرستان دیگر را زرد ارزیابی کرده است.هفته گذشته تعداد مناطق زرد مازندران سه شهرستان بوده است.

طبق ارزیابی این سامانه طی یک هفته گذشته نه تنها وضعیت کرونایی شهرستان های رامسر، نور، و گلوگاه تغییری نکرد و همچنان زرد باقی مانده است ، بلکه دو شهرستان بهشهر و نکا نیز از آبی به وضعیت زرد تغییر رنگ داده اند.

 پیش از این شهرستان بهشهر در تاریخ پنجم آذر ماه از رنگ زرد کرونایی وارد رنگ آبی به معنای منطقه کم خطر کرونایی شده بود.شهرستان نکا نیز از تاریخ ۲۱ آبان ماه تا امروز در محدوده کم خطر کرونایی قرار داشت.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک در حال حاضر شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، تنکابن،  میاندورود، ساری، سیمرغ، قائم‌شهر، جویبار، فریدونکنار، محمودآباد، کلاردشت، عباس آباد، نوشهر، چالوس، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و وضعیت شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، نور و رامسر زرد است.

رنگ زرد به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۵۸ بیمار جدید به ۳۲۸ نفر رسید که که از این تعداد ۷۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. در طول یک هفته اخیر مازندران سه روز اول هفته را بدون فوتی کرونایی پشت سر گذاشت ولی در روزهای بعدی هشت بیمار کرونایی  جان خود را  بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ ازدست دادند.

 

تازه‌ترین رنگ بندی کرونایی استان سمنان با یک تغییر اعلام شد

طبق اعلام جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی یک شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داشت و در مجموع سه شهر استان به رنگ آبی درآمدند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز شنبه ۲۰ آذر ١۴٠٠ که جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی را در سامانه ماسک منتشر کرد، استان سمنان یک تغییر در رنگ بندی کرونایی داشت.

بر اساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان مهدیشهر از زرد به آبی تغییر وضعیت داد.  

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان، شاهرود، سمنان، گرمسار و سرخه، در وضعیت زرد و شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در ۲۴ ساعت گذشته از هجدهم تا نوزدهم آذر تست کرونای ۷۴ نفر در استان مثبت اعلام شد.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در ۲۴ ساعت گذشته از هجدهم تا نوزدهم آذر، ویروس کرونا در این استان فوتی نداشت و ۱۰۰ نفر مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد تست کرونای ۷۴ نفر مثبت اعلام شد.

 

افزایش ۷۵ درصدی تزریق واکسن کرونا طی ۱۰۰ روز گذشته در یزد 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در ۱۰۰ روز فعالیت دولت جدید، تزریق واکسن کرونا در این استان ۷۵ درصد افزایش یافت.

دکتر محمد حسین زارع روز شنبه گفت: پوشش بالای ۱۲ ساله های واکسن در این استان تا پایان تیرماه امسال در نوبت اول ۱۳ درصد و در نوبت دوم پنج درصد بود که این رقم تا این لحظه به ۸۸.۳ درصد در نوبت اول و ۷۴ درصد در نوبت دوم رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد کل واکسن‌های تزریقی در استان یزد تاکنون به بیش از یک میلیون و ۶۰۶ هزار دز رسیده، تصریح کرد: مجموع دریافت واکسن اکنون به ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده که شاخص خوبی است و باید حفط شود.

وی با بیان اینکه مادران باردار در هر دوره بارداری می توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند اما توصیه ما مراجعه بعد از هفته دوازدهم است تاکید کرد: باید برای تشویق این دسته از مادران فعالیت کنیم چون علاوه بر جان مادر، پای یک جنین هم در میان است که باید برای حفظ جان هر دو تلاش کنیم.

وی بهانه عدم اجازه همسران برای مراجعه جهت تزریق واکسن را غیر قابل قبول دانست و یادآور شد: همانطور که برای یک بیماری ساده و یا دریافت دارو مراجعه می کنیم باید به همان شدت هم نسبت به تزریق واکسن حساس باشیم.

دکتر زارع، اغلب مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و اورژانس را همان ۱۰ درصدی دانست که یا خود یا خانواده شان واکسن دریافت نکرده‌اند.

 

کرونای آبی گیلان به ۱۴ شهرستان رسید

طبق تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز شنبه اعلام شد، شمار شهرستان های آبی در نقشه کرونایی استان گیلان افزایش یافت و به ۱۴ شهرستان رسید.

براساس ارزیابی جدید نرم افزار ماسک مجموع مناطق آبی استان گیلان نسبت به ارزیابی هفته گذشته از ١٣ شهرستان به عدد ۱۴ افزایش یافت و همچنین طبق این این گزارش شهرستان های زرد از چهار به سه کاهش یافت.

به این همین ترتیب تالش و لاهیجان از زرد کرونایی به آبی و رودسر که پیش از این در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت وارد رنگ بندی زرد شد.

مجموعاً املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر و نالش در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در وضعیت رنگ‌بندی آبی قرار دارند.

همچنین رودسر نیز به جمع شهرستان های رودبار و آستارا که پیش از این وارد رنگ بندی زرد شده بودند، پیوست.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون بیش از ٢٠٠ بیمار مبتلا به کووید-١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند.

ویروس کرونا که از اوایل تیرماه در موج پنجم نسبت به خیزهای دیگر مبتلایان بیشتری را راهی بیمارستان کرد بعد از ۲ ماه جدال از اوایل شهریور ماه تاکنون در گیلان روند کاهشی را طی می‌کند اما هنوز به آخرین آمار موج چهارم یعنی زیر ٢٠٠ نفر نرسیده است.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

 

کرمانشاه پس از ماه‌ها در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان کرمانشاه پس از ماه‌ها از امروز شنبه (۲۰ آذرماه) در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های آبی استان کرمانشاه به هفت شهر افزایش یافت و هفت شهرستان دیگر استان همچنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: از امروز (شنبه) شهرستان‌های هرسین، سنقر و کلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور در وضعیت زرد کرونایی و شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، روانسر، صحنه و ثلاث‌باباجانی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

براساس رنگ بندی قبلی (۱۳ آذر) شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و دالاهو در وضعیت آبی و شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه هم در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند.

هم‌اکنون ۱۷۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد ۵۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۱ نفر آنها وخیم است.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تاکنون حدود ۸۷ درصد از جامعه هدف استان دُز اول و ۶۸ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

۴۱ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی هم اکنون در استان فعال است که علاوه بر مراکز فوق، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید ۱۹ اضافه شده است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.