در روز جمعه 19 آذر 1400، ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ روند شیوع کرونا در کشور با گذشت حدود ۲۲ ماه، افت و خیز دارد اما ظاهرا تمامی ندارد و در آخرین وضعیت نشان دهنده آن است که ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۲ هزار و ۹۷۱ بیمار جدید نیز میهمان این ویروس ناخوانده شده اند.

با کمرنگ شدن روند ابتلا به سویه دلتا، در روزهای جدید سویه جدید کرونا به نام "اومیکرون" در برخی نقاط جهان عرض اندام کرده است و زنگ خطر ابتلا به این سویه در ایران نیز به صدا درآمده است؛ هرچند هنوز ابتلایی به این سویه در کشور گزارش نشده اما خطر در کمین است و کارشناسان رعایت پروتکل های بهداشتی را تنها راه پیشگیری می دانند.

در شبانه روز گذشته در استان های لرستان، گیلان، گلستان، قم، مرکزی، هرمزگان، بوشهر، خراسان شمالی و سمنان هیچ فوتی کرونایی ثبت نشد و استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، اردبیل، همدان، مازندران و خوزستان نیز تنها یک مورد مرگ و میر کرونایی داشتند.

همچنین تا کنون ۵۸ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۲۴ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۰۸ نفر دُز دوم و ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۵۷۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۰۶ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

از آنجا که امروز سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار بود و پرستاران در حدود ۲۲ ماه گذشته بیشترین نقش را در مهار کرونا داشتند، مراسم هایی به منظور تجلیل از تلاش های آنان در نقاط مختلف کشور برگزار شد.

رییس جمهور که امروز در یازدهمین سفر استانی به لرستان سفر کرده است در آیین ویدیو کنفرانسی روز پرستار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مسوول پیگیری معوقات، پرداختی های کادر درمان و مطالبات آنها کرد و گفت: اگر بودجه های موجود کافی نیست سازمان برنامه و بودجه در راستای رفع مشکل کمک کند.

آیت الله رئیسی افزود: موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و طرحی قابل بررسی است و امروز نیازمند۱۵۰ هزار پرستار هستیم و پرستاران شاغل و افرادی که کارآزموده و با تجربه هستند در اولویت جذب قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که امروز در آیین تجلیل از پرستاران منتخب در مشهد سخن می گفت، بیان کرد: در دوران همه گیری کرونا ۲۰۵ نفر از مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که نیمی از شهدای مدافع سلامت از جامعه پرستاری بودند.

بهرام عین اللهی افزود: در دوران شیوع کرونا، در بسیاری از کشورها که در حوزه پزشکی و پرستاری الگوی دیگر کشورها هستند، بیماران بر روی زمین ماندند و خدمات مناسبی دریافت نکردند و  این در حالی است که در این مدت با همت جامعه پزشکی و به ویژه پرستاران کشورمان هیچ بیماری روی زمین نماند.

آخرین وضعیت شیوع کرونا در استانها

امروز خبرنگار در اردبیل خبری را با عنوان "بستری های کرونا در بیمارستانهای اردبیل به ۱۴۴ نفر کاهش یافت" منتشر کرد که این خبر حکایت از تداوم روند کاهشی شدن بستری در بیمارستان های این استان دارد. براساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، درشبانه روز گذشته ۲۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده و ۲۶ نفر نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

خبرنگار در خرم آباد نیز امروز مطلبی با عنوان "شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۹۶ هزار و ۴۸۱ نفر رسید" منتشر کرد که به نقل از معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: طی شبانه روز گذشته در این استان مرگ بر اثر کرونا ثبت نشده است. براساس خبر منتشر شده ۶۳بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۴۸۱ نفر رسیده است.

در البرز هم طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ بیمار کووید۱۹ بستری شدند و براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این استان، اکنون ۲۴۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

همچنین خبرنگار در شهرکرد در خبری به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی جدید مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

از همدان هم خبر رسید که یک نفر دیگر در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته قربانی کرونا شده است و در این مدت ۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده اند.

آخرین خبرها از روند واکسیناسیون در کشور

از خوزستان خبر رسید که دبیر شورای سلامت اهواز گفته است تاکنون پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان خوزستان تزریق شده است و حدود سه میلیون و ۵۰ هزار نفر نیز در این استان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند.

مدیرکل زندان‌های استان قزوین هم بیان کرده است که ۸۰ درصد جمعیت زندانیان این استان با دریافت ۲ دُز از واکسن‌های برکت، سینوفارم یا آسترازنکا به طور کامل در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان املش در استان گیلان اعلام کرده است که ۳۳ هزار و ۳۳۵ نفر از جمعیت ۴۱ هزار نفری شهرستان املش دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند که ۸۳ درصد از جمعیت این شهرستان را شامل می شود.

 

۷۴ درصد جمعیت استان همدان ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که ۸۹ درصد جمعیت این استان نوبت اول و ۷۴ درصد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

دکتر "محمدمهدی مجذوبی" در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان، افزود: استان همدان در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا(تزریق نوبت اول) در جایگاه ششم و در تزریق هر ۲ نوبت نیز رتبه نهم کشور را داراست.

وی با بیان اینکه هنوز حدود ۱۴۰ هزار نفر از مردم استان همدان واکسن کرونا تزریق نکرده اند، گفت: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی همچنان لازم و ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: افراد بالای ۴۰ سال باید نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند زیرا با تزریق دُز سوم ضمن افزایش ایمنی افراد، روند کنترل انتقال ویروس هم مطلوب تر خواهد شد.

مجذوبی اظهار داشت: ۷۰۸ واحد بهداشتی، ۱۴ بیمارستان دانشگاهی و هفت مرکز غیر دانشگاهی در استان همدان به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کنند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان، حدود چهار هزار نفر از کارکنان بخش درمان و پزشکان این استان از ابتدای شیوع ویروس به کرونا مبتلا شده و ۲ نفر از کادر درمان استان نیز شهید شدند.

وی گفت: ۴۰ طرح عمرانی با زیر بنای ۷۲ هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر ۴۶۸ میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان استان همدان درحال اجراست که تلاش می کنیم این طدح ها تا پایان امسال و اوایل سال آینده بهره برداری شود.

فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از فوت یک بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته در خوزستان خبر داد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان جمعه اظهار داشت: همچنین در شبانه روز گذشته هشت بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های خوزستان بستری شدند.

وی ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان افزود: با توجه به بروز و شناسایی سویه جدید کرونا در جهان، از مردم انتظار می رود هر چه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: روند بیماری همچنان در استان کاهشی و ثابت است البته نباید تصور کرد همه چیز تمام شده و کار را رها کنیم. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان نهم آذرماه از ثبت ۹ هزار و ۵۴۹ مورد مرگ ناشی از کرونا طی ۲۲ ماه گذشته در خوزستان خبر داد و گفت: اکنون موارد فوت در استان کاهش یافته به گونه ای که در هفته گذشته تنها سه مورد مرگ ناشی از کرونا در این استان ثبت شد.

به گفته دکتر سیدمحمد علوی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون( نهم آذرماه ۱۴۰۰ )  در کل استان خوزستان تعداد ۵۳۳ هزار و ۲۸۴ مورد بیمار کرونایی شناسایی شد همچنین در این مدت تعداد کل بستری ها در این استان ۶۴ هزار و ۱۵۱ مورد بوده است.

تاکنون پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده و این روند همچنان در حال انجام است.

واکسن به اندازه کافی در خوزستان وجود دارد و مراکز تزریق واکسن در این استان همچنان فعال هستند.

در حال حاضر تمام شهرستان های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

یک نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۴۵ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین  با شناسایی ۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۴۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۵ مورد بود که ۳۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: هشت بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۴۹، بهار یک هزار و ۵۶۷، تویسرکان یک هزار و ۵۸۲، رزن یک هزار و ۲۳۹، درگزین ۴۱۹ ، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۲ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۸۳ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۰ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۱۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "بهار، اسدآباد، فامنین، درگزین و رزن" در وضعیت آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

مجموع فوتی‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری به هزار و ۷۴۴ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی جدید مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۲۹ بیمار مثبت قطعی اعلام شد.

وی ادامه داد: از بیماران جدید ۶ نفر بستری شدند و ۲۳ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی، مجموع بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان را ۹۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال عمومی ۱۲ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار داشت: حدود سه هزار کادر پرستاری در استان فعال است که شامل فعالان در اتاق عمل، هوشبری، پرستار و کمک پرستار، فوریت‌های پزشکی و سایر پرستاران فعال در معاونت بهداشتی می‌شود.

شیرانی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد پرستاران استان را زنان و مابقی مردان را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستار در استان، خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای موجود به ازای هر تخت باید ۱.۸ پرستار تعریف شده است اما در استان به ازای هر تخت یک پرستار فعال است که می‌طلبد با جذب نیروی پرستار این کمبود برطرف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با قدردانی از تلاش و خدمات پرستاران، یادآور شد: همراهی و ایثار جامعه پرستاری در سال‌های گذشته به خصوص در دوران شیوع موجب شد تا ارزش و اهمیت کار این قشر پرتلاش بیش از پیش نمایان و آشکار شود.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل، کیار و بن در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۹۶ هزار و ۴۸۱ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:۶۳بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۴۸۱ نفر رسیده است.

"مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته در این استان مرگ بر اثر کرونا ثبت نشده است و  تاکنون شمار جانباختگان این ویروس به ۲ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: هم اکنون۱۴۴ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

وی تصریح کرد: اکنون شهرستان های پلدختر، رومشکان، دلفان، چگنی، خرم‌آباد، ازنا و الیگودرز در وضعیت زرد و شهرستان های دورود، بروجرد، سلسله و کوهدشت در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 

بستری های کرونا در بیمارستانهای اردبیل به ۱۴۴ نفر کاهش یافت

روند کاهشی بستری های کرونا در بیمارستان های استان اردبیل ادامه داشته و به ۱۴۴ نفر در شبانه روز گذشته کاهش یافت.

این میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۷۵۳ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش در این استان است.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل همچنین گزارش داد که طی شبانه روز گذشته ۲۳ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند.

بنا به اعلام این مرجع، این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۶۶ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

بنا به گزارش ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، آمار جان‌باختگان کرونا در این استان نیز روند پایداری را طی می‌کند به طوری که با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، به رقم ۲ هزار و ۵۸۷ نفر رسید.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند کاهشی آرامی را طی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از مراجعه ۵۲ فرد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه روز گذشته خبر داد و بیان کرد: امیدواریم که این استان دچار موج ششم کرونا نشود.

دکتر شهرام حبیب زاده همچنین از بستری شدن ۴۰ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۶ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان اردبیل را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی در ادامه اعلام کرد: تاکنون بالای ۹۲ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر حبیب‌زاده گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۳۳۲ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۷ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: تاکنون ۸۹۶ هزار و ۳۶۱ دُز واکسن نوبت اول و ۷۵۵ هزار و ۵۶ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: به رغم افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

وی از تزریق دُز سوم برای ۲۷ هزار و ۹۱۵ نفر از واجدان شرایط خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی علیه کرونا واکسینه شوند.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب زاده در ادامه با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر دو دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

 

مجموع فوتی‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری به هزار و ۷۴۴ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی جدید مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۲۹ بیمار مثبت قطعی اعلام شد.

وی ادامه داد: از بیماران جدید ۶ نفر بستری شدند و ۲۳ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی، مجموع بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان را ۹۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال عمومی ۱۲ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار داشت: حدود سه هزار کادر پرستاری در استان فعال است که شامل فعالان در اتاق عمل، هوشبری، پرستار و کمک پرستار، فوریت‌های پزشکی و سایر پرستاران فعال در معاونت بهداشتی می‌شود.

شیرانی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد پرستاران استان را زنان و مابقی مردان را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستار در استان، خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای موجود به ازای هر تخت باید ۱.۸ پرستار تعریف شده است اما در استان به ازای هر تخت یک پرستار فعال است که می‌طلبد با جذب نیروی پرستار این کمبود برطرف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با قدردانی از تلاش و خدمات پرستاران، یادآور شد: همراهی و ایثار جامعه پرستاری در سال‌های گذشته به خصوص در دوران شیوع موجب شد تا ارزش و اهمیت کار این قشر پرتلاش بیش از پیش نمایان و آشکار شود.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل، کیار و بن در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

کادر درمان استان کرمانشاه تاکنون ۱۱ شهید تقدیم مردم کرده‌ است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون، کادر درمان استان ۱۱ شهید مدافع سلامت را تقدیم مردم کرده‌ که از این تعداد پنج نفر کادر پرستاری بوده‌اند.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز جمعه در مراسم گرامیداشت روز پرستار در سرسرای شهدای دولت استانداری، افزود: روز پرستار را به همه پرستاران و کادر درمان تبریک و تهنیت عرض می کنم و از تلاش‌ها و پشتیبانی‌های استاندار کرمانشاه نیز طی چهار سال اخیر قدردانی می‌کنم.  

وی تاکید کرد: مشاغل بهداشتی و درمانی از پراسترس ترین مشاغل است، چون با جان مردم ارتباط دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: مشاغل درمانی از مهمترین کارهای تیمی محسوب می شود که یکی از اصلی ترین اعضای این تیم، همکاران کادر پرستاری هستند که تلاش این عزیزان همواره نشان از ایثار آنان دارد.

وی افزود: اهمیت شغل پرستاری در زمان پاندمی کرونا بر همگان آشکار و مشخص شد که اگر سلامت جامعه به خطر بیافتد سطوح مختلف جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: بیشترین تعداد پرسنل کادر درمان استان را پرستاران تشکیل می دهند که با همه کمبودهای منابع انسانی در کادر درمان و پرستاری خوشبختانه از تمامی بحران‌های پیش‌آمده سربلند بیرون آمدند.  

دکتر «بهمن روشنی» افزود: کسب رتبه برتر در درمان بیماران کرونایی فقط با تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانمان در کادر درمان قابل دستیابی بوده که این افتخار، برگ زرینی در خدمات کادر پرستاری و درمان است.

اکنون ۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

سه هزار و ۳۲۳ پرستار در بخش‌های بالینی این بیمارستان‌ها هم اکنون مشغول ارایه خدمات پرستاری در استان هستند.

در تقویم رسمی کشورمان ۱۹ آذر سالروز ولادت حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

 

 ۴۳ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز پذیرش و بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۴۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۷۹ هزار و ۴۷۷ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده که ۷۲ هزارو۷۷۶ بیمار آنها بهبود یافته اند.

صیادی اظهار داشت : با مرگ ۲ بیمار دیگر  کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو۴۶۰ نفر رسید.

رعایت فاصله اجتماعی ، تزریق و واکسن، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین راهکار برای مهار کرونا است.

اکنون هفت شهرستان تابعه البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.