طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 4 دی 1400، در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت ۴۲ نفر دیگر از هموطنان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کووید۱۹ خبر داد و تصریح کرد: ۲۱ استان کشور نیز در این بازه زمانی مرگ و میر صفر و یک داشته‌اند.

از دیروز(جمعه) تا امروز(شنبه) چهارم دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۲۱ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استانهای فارس با ۷ نفر و تهران و کرمان با ۵ نفر بوده است. 

تا کنون ۶ میلیون ۲۴ هزار و ۲۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۷۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۱ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۳۱۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق ۴۴۶ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸۸ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۵۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۴۴۶ هزار و ۵۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه برای سومین بار تلفات کرونا طی ۲۴ ساعت، ۴۱ نفر اعلام شد.    

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

چهارم دی ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

گرچه اکنون بیشتر مناطق کشور از نظر کرونایی رنگ آبی به خود گرفته اما به گفته ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، با انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا، ظرف چند هفته وضعیت کرونایی ممکن است به یک نقشه قرمز کرونایی تبدیل شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را که از آفریقای جنوبی آغاز شده بود، تایید کرد.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

سویه‌ای که به گفته ستاد ملی مقابله با کرونا ظرف ۱۷ روز می‌تواند به سویه غالب در کشور تبدیل شود، قدرت انتقال و سرایت آن سه برابر کرونا دلتا بوده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات به منظور پیشگیری از پیک مجدد بیماری باید مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر افزون بر ۹۰ کشور جهان درگیر سویه اومیکرون omicron هستند و به گفته کارشناسان، تعداد مبتلایان سویه اومیکرون هر سه روز یک بار در دنیا دو برابر می‌شود.

پوشش فراگیر واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از راهکارهای مقابله با انتشار سویه جدید اومیکرون و پیشگیری از ورود به اوجگیری ششم کرونا شناخته شده است.

در شبانه روز گذشته ۲۱ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استانهای فارس با ۷ نفر و تهران و کرمان با ۵ نفر بوده است.

در حال حاضر ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

پیشنهاد اعمال محدودیت‌ها ارایه شد

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا روز شنبه در نشست خبری با موضوع سویه جدید اومیکرون در ایران اظهار داشت: براساس نتایج جلسه اخیر که با حضور کارشناسان آمار وزارت بهداشت برگزار شد، رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند.

وی گفت : در حال حاضر این موضوع به صورت اولیه مورد توافق قرار گرفته است و نتایج آن در چند روز آینده مشخص می شود.

وی با یادآوری اینکه پیشنهاد محدودیت های کرونایی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم، گفت: اگر ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم و واکسیناسیون را انجام ندهیم، حداقل سه تا چهار هفته آینده با پیک اومیکرون مواجه می شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: قرنطینه و محدودیت ها باید با نظر رییس جمهوری و وزارت کشور در مجامع عمومی اعمال شود.

جماعتی از تدابیر لازم برای مقابله با اومیکرون را همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی،اعمال محدودیت ها در مجامع و اماکن شلوغ و پرازدحام و انجام واکسیناسیون بویژه دز یادآور اعلام کرد و افزود: به مردم توصیه می شود که این موارد را به دقت رعایت کنند.

وی باردیگر توصیه اکید کرد که مردم هم پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنند و هم در فاصله زمانی تا ۲ هفته آینده که زمان طلایی است دُز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند.

چهارم دی ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

وضعیت کرونا در استان ها

 شواهد و قراین از ورود به موج ششم کرونا در استان خراسان رضوی حکایت دارد به طوری که اکنون آمارها از افزایش چند برابری تعداد مبتلایان سرپایی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی در این استان خبر می‌دهد. نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در مشهد نیز مورد تایید قرار گرفته است.

در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، یک شهرستان در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

در روزهای اخیر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بیشترین جمعیت استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد از نشانه‌های  آغاز موج ششم کرونا در این استان خبر می‌دهند و تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای پیشگیری و کنترل موج ششم را اتخاذ کرده‌اند و بدین منظور همه بیمارستان و مراکز درمانی استان در حال آماده‌باش هستند.

هم‌اکنون شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی حدود ۴۵۰ نفر است که ۳۱۵ نفر آنان مربوط به مشهد و ۱۵ شهرستان زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

در استان یزد طی ۲۴ ساعت گذشته از ۶۷۷ نمونه گرفته شده از مبتلایان مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی استان بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۷۲ بیمار مبتلای قطعی به کووید -۱۹ شناسایی شدند.

همچنین شبانه روز گذشته ۲ فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در شهر یزد و یک نفر هم در مروست شهرستان تازه تاسیس در جنوب استان یزد جان خود را از دست دادند.

از استان اردبیل هم گزارش شده که شاخص‌ فوتی، بستری روزانه و مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان در ادامه روند پایداری شیوع کرونا، شمار جان باختگان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته برای نوزدهمین بار طی دو ماه گذشته به صفر رسید.

شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع کرونا در استان اردبیل، با صفر شدن دوباره فوت مبتلایان بستری طی شبانه روز گذشته، در رقم ۲ هزار و ۶۰۳ نفر باقی ماند.

 هم اکنون شاخص شمار ابتلای جدید، بستری همزمان و تعداد فوتی‌های روند ثابتی را طی می کند و بر این اساس مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته ۱۳۴ نفر بوده است.

بررسی آمار شیوع کرونا نشان می‌دهد که این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل، ۷۶۳ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

از زنجان خبر رسیده که این استان روز گذشته فوتی کرونایی نداشت و بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۸۲۳ نفر رسیده است. هم اکنون ۱۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که از این تعداد سه نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است. شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد. 

همچنین شمار فوتی های کرونا در هرمزگان افزایش یافت وبا فوت یک مبتلا به کرونا در استان در شبانه روز گذشته، مجموع فوتی های این ویروس از ابتدای شیوع آن تاکنون در هرمزگان به ۲ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

 هم اکنون ۴۸۳ نفر در هرمزگان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار ۳۹۳ نفر در قرنطینه خانگی بوده و مابقی نیز بستری هستند که از مجموع ۸۷ نفر بستری ، ۳۱ نفر در شبانه روز گذشته در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند.

خبر دیگر اینکه آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۱۲۰ نفر افزایش یافت که از این از این تعداد ۳۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال پنج نفر آنها وخیم است.

با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۱۹ نفر رسیده است. در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و شهرستان پاوه در وضعیت زرد قرار دارد..

در البرز با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونایی در این استان به ثبت نرسید ضمن آنکه شمار بستری ها به نسبت روزهای گذشته کاهش چشمگیر دارد.

۱۴ بیمار بدحال کووید۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شدند که اکنون در مجموع ۱۲۷ بیمار کووید۱۹  در این مراقبت تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

در ایلام هم مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام در شبانه روز گذشته ثبت نشده و پنج روز بدون فوتی در استان سپری شد. در شبانه روز گذشته، ۱۲ مورد ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۹۷۹ نفر افزایش یافت.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۰ بیمار جدید به ۲۸۴ نفر رسید.

از این رو در شهرستان قائمشهر، بی توجهی به بیماری کووید ۱۹، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دورهمی عامل اصلی آمار بالای مراجعه سرپایی به بیمارستان رازی این شهرستان بوده است.  در ۲۴ ساعت گذشته بار مراجعه سرپایی به بیمارستان رازی قائمشهر ۲۲۴ مورد بود در حالی که روز پنجشنبه دوم دی ماه این بیمارتسان ۱۱۴ مراجعه کننده سرپایی داشت.

در کردستان با کمک و مشارکت مردم در واکسیناسیون عمومی، تعداد بیماران روزانه مبتلا به کرونا در استان به عدد ۶ رسید و تک رقمی شد.

در حال حاضر ۱۵۳ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که شهرهای دهگلان با سه نفر، دیواندره با ۲، مریوان با چهار، قروه با ۶ و بیجار با ۹ نفر کمترین تعداد بیماران را دارند، سنندج هم با ۹۱ نفر بیشترین تعداد بستری را دارد. امروز کردستان دومین روز بدون فوتی کرونا در دی ماه را پشت سر گذاشت.

تداوم واکسیناسیون عمومی در کشور 

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸۸ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۵۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۴۴۶ هزار و ۵۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تاکنون حدود ۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی معادل ۲۱۵ هزار و ۵۷۹ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 تعداد جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه میلیون و ۵۹۶ هزار و ۳۰۳ نفر است که تاکنون  ۹۳ درصد از این جمعیت دُز اول و ۷۷ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

در همین حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که ذخیره واکسن در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در شرایط مطلوبی است از تمامی گروه های هدف که تا کنون نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده اند خواست در اسرع وقت واکسن کرونای خود را تزریق کنند.

دکتر محمد علی کیانی با بیان این که در حال حاضر واکسیناسیون دُز سوم کرونا علاوه بر سالمندان و بیماران خاص، برای گروه های هدف بالای ۱۸ سال نیز در تمامی مراکز واکسیناسیون در حال اجراست تصریح کرد: در شرایط حال حاضر با توجه به شناسایی موارد ابتلا به سویه اومیکرون در سطح کشور، بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دریافت دز سوم این واکسن است.

از سویی دیگر رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان از آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا به گروه های سنی ۱۸ سال و بالاتر در این شهرستان خبر داد.

علیرضا رستمی کیا افزود: همه افراد بالای ۱۸ سال با هر نوع واکسنی که در نوبت‌های قبل دریافت کرده اند با فاصله سه ماه از تزریق دومین دُز واکسن، لازم است برای دریافت نوبت سوم اقدام کنند.

در شهرستان قشم از ابتدای واکسیناسیون کرونا تا کنون ۲۱۴ هزار و ۷۵۷ نفر واکسن دریافت کرده‌اند که از این تعداد به پنجهزار و ۳۰۰ نفر دُز سوم تزریق شده است.

 همچنین ۱۱۳ هزار و ۷۷۷ نفر دُز اول و ۹۵ هزار و ۷۸۰ نفر دُز دوم خود را دریافت کرده‌اند.

در همین ارتباط دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفته که با استقبال مردم از تزریق دُز سوم واکسن کرونا و برداشتن محدودیت سنی، مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند از ۲ به پنج مرکز افزایش یافت.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: استقبال از واکسیناسیون در روزهای اخیر افزایش یافته است به‌گونه‌ای که میانگین تعداد واکسن ترزیق شده از ۴ هزار و ۲۰۰ دُز در اوایل هفته گذشته به پنج هزار و ۶۰۰ دز واکسن کرونا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته رسید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تزریق پنج میلیون و ۷۸۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان گفت: تاکنون بیش از ۸۲ درصد جمعیت هدف خوزستان واکسینه شده اما تنها ۶۳ درصد این جمعیت دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به اینکه کرونا بار دیگر در جهان به شدت در حال انتشار است گفت: اروپا، آمریکا و تعداد زیادی از کشورهای جهان درگیر موج جدید ناشی از سویه اُمیکرون شده اند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز از تزریق روزانه چهار هزار دُز واکسن کرونا در حوزه غرب اهواز خبر داد و گفت: واکسیناسیون نوبت سوم کرونا برای کلیه افراد بالای ۱۸ سال در این منطقه اهواز از یکم دی ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، خراسان شمالی در جایگاه نخست واکسیناسیون علیه کرونا قرار دارد و هم اینک ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان با دریافت دُز اول و ۸۳ درصد از این جمعیت نیز با دُز دوم در برابر کرونا واکسینه شده اند.

در خبری دیگر معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اعلام کرده که تاکنون ۹۰٫۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال، دُز اول و ۷۶٫۶ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را در این استان دریافت کرده‌اند.

دکتر مسعود شریفی افزود: درحال حاضر تمام افراد بالای ۱۸ سال در استان که سه ماه از دریافت دُز دوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته باشد می‌توانند برای دریافت دُز سوم اقدام کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال در استان نیز گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون نوبت اول در این گروه سنی ۹۲ درصد و هر دو نوبت ۷۱ درصد است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۸۶.۱ درصد جمعیت هدف این استان تاکنون دُز نخست و ۷۰.۹ درصد این تعداد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر مریم کوشکی بیان کرد: سه میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان و ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۶۹ دُز آن برای افراد دارای شرایط تزریق شده است.

خبر دیگر اینکه سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفته از جمعیت ۱۰۶ هزار نفری بالای ۱۲ سال واجد شرایط کرونا در شهرستان تاکنون ۹۰ هزارو ۵۰۰ نفر دز اول، ۷۸ هزار دز دوم و ۱۱ هزار نفر دز سوم را دریافت کردند.

سید مسعود تقوی کرد: با بررسی کارشناسان باید در سطح شهرستان ۱۶ هزار نفر دُز اول و ۹ هزار نفر دیگر دُز دوم را دریافت کنند.

از استان گیلان هم گزارش شده است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اعلام کرده که تاکنون نزدیک ۱۳۳ هزار نفر در استان هنوز دُز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده اند که ضروریست با آموزش‌های لازم و کمک رسانه‌ها برای قانع شدن این تعداد به تزریق واکسن اقدام شود.

دکتر ارسلان سالاری با اشاره به مطالعات انجام شده در افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در چند بیمارستان افزود: از ۲۵۲ بیمار بستری، ۱۱۴ نفر واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، ۱۰۹ نفر هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند و ۱۴ نفر نوبت سوم واکسن به آنها تزریق شده بود.

طبق آمار شبکه بهداشت و درمان قائمشهر تاکنون ۴۳۴ هزار و ۲۵۵ دز واکسن در این شهرستان تزریق شده است که از این تعداد ۲۱۸ هزار و ۹۴۹ دز معادل ۸۸.۷ درصد مربوط به نوبت اول و ۱۹۷ هزار و ۱۹۳ دُز معادل ۸۰.۵ درصد مربوط به نوبت دوم و ۱۸ هزار و ۱۱۳ دُز مربوط به نوبت سوم بوده است.

رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند/پیشنهاد اعمال محدودیت‌ها ارایه شد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: براساس نتایج جلسه اخیر که با حضور کارشناسان آمار وزارت بهداشت برگزار شد، رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند.

دکتر حمیدرضا جماعتی روز شنبه در نشست خبری با موضوع سویه جدید اومیکرون در ایران اظهار داشت: در حال حاضر این موضوع به صورت اولیه مورد توافق قرار گرفته است و نتایج آن در چند روز آینده مشخص می شود.

وی با یادآوری اینکه پیشنهاد محدودیت های کرونایی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم، گفت: اگر ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم و واکسیناسیون را انجام ندهیم، حداقل سه تا چهار هفته آینده با پیک اومیکرون مواجه می شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: قرنطینه و محدودیت ها باید با نظر رییس جمهوری و وزارت کشور در مجامع عمومی اعمال شود.

جماعتی از تدابیر لازم برای مقابله با اومیکرون را همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی،اعمال محدودیت ها در مجامع و اماکن شلوغ و پرازدحام و انجام واکسیناسیون بویژه دز یادآور اعلام کرد و افزود: به مردم توصیه می شود که این موارد را به دقت رعایت کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها از جمله اتریش که اومیکرون شیوع پیدا کرده است با انجام قرنطینه هایی به مدت سه هفته، توانستند میزان مرگ و میر و بستری شدن بیماران در بیمارستان ها را کاهش دهند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: اتریش در کنار این موضوع، مواردی مانند اعمال جریمه در مرزها را اجرایی کرد که این موارد هم کمک کننده بود، به عبارتی کاهش مرگ و بستری فقط مرتبط با محددیت در سالن ها و مجامع عمومی نبود، در ایتالیا هم در روزهای اخیر محدودیت هایی در مجامع عمومی اعمال شد.

جماعتی باردیگر توصیه اکید کرد که مردم هم پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنند و هم در فاصله زمانی تا ۲ هفته آینده که زمان طلایی است دز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند.

وی یادآور شد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که دز سوم واکسن تا ۷۵ درصد در مقابل ویروس اومیکرون ایمنی در فرد به وجود می آورد و این آمار بسیار خوبی است.

شرایط کامل برای حضور دانش آموزان فراهم شود

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا بر لزوم ایجاد شرایط برای بازگشایی حضوری مدارس تاکید کرد و گفت: اگر شرایط لازم برای این موضوع فراهم نباشد، می تواند خطراتی دانش آموزان و کادر مدرسه و حانواده های آنها را تهدید کند.

جماعتی افزود: توصیه اعضای این کمیته این است که وزارت آموزش و پرورش به همراه مسوولان مدرسه، حتما شرایط کامل را از نظر رعایت اصول بهداشتی برای حضور دانش آموزان ایجاد کنند تا سبب صدماتی به دانش آموزان و خانواده های آنان یا کانونی برای شیوع پیک های بعدی در جامعه نباشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهند مدارس و سایر مراکز آموزشی به صورت حضوری باشد باید پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری ، اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها به دقت رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: تهویه مناسب در کلاس ها و حضور تعداد محدود دانش آموزان در کلاس های درس از دیگر مواردی است که باید به دقت اعمال شود.

افراد بالای ۱۸ سال دز سوم واکسن کرونا را بزنند

جماعتی تاکید کرد که تمامی هموطنان بالاتر از ۱۸ سال باید هر چه سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و دز سوم  واکسن کرونا را بزنند تا ایمنی در بدن آنان به وجود آید.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی واکسن برای دز سوم کفایت می کند، گفت: ما انتظار داریم که افراد برای تزریق دز سوم هرچه سریع تر مراجعه کنند.

این پزشک فوق تخصص ریه گفت: توصیه ما حتی انجام واکسیناسیون  کودکان پنج تا ۱۱ ساله است. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار اومیکرون شود، توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون انجام شود.

دو قرص ایرانی درمان کرونا در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

جماعتی همچنین درباره ۲ قرص درمان کرونا که در چند روز گذشته از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه دریافت کرد، اظهار داشت:  شرکت های داروسازی در ایران هم توانایی ساخت قرص های پکسلویید و مولنوپیراویر را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر نظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند؛ اما این داروها در موارد بیماری خفیف تا متوسط به عبارتی در شروع علائم بیماری یا کسانی که بیماری زمینه ای دارند، استفاده می شود.  

وی درباره تاثیر دورهمی ها به خصوص شب یلدا در انتشار سویه اومیکرون اظهار داشت: اگرچه گزارش هایی از افزایش موارد ابتلا در دورهمی ها داشتیم ولی معمولا با توجه به روند سویه جدید ویروس کرونا اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود.

اومیکرون ۳ برابر دلتا سرایت زایی دارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنین گفت: اومیکرون از نظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت زایی بیشتری دارد. زمانی که یک نفر مبتلا می‌شود، می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد.

جماعتی ادامه داد: این سویه جدید بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده و این سبب شده است که ما درمورد رفتار این سویه هنوز اطلاعات کافی نداشته باشیم و منتظر مطالعات بیشتری هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم گیری های لازم را برای جلوگیری از این ویروس انجام دهیم.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی اومیکرون ویروس غالب شده و در آمریکا هم تا حدود ۷۳ درصد این سویه شیوع پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارش ‌ها تمام کشورهای دنیا آلوده به اومیکرون شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در حال حاضر در کشورهای اروپایی بیشترین رده سنی که گرفتار این ویروس شده اند، ۲۰ تا ۳۰ ساله و افراد بالای ۶٠ سال است.

 

آمار فوتی کرونا در استان همدان برای پنجمین روز متوالی صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای پنجمین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز  شنبه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سه هزار و ۱۵۵ نفر در استان همدان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.  

وی اظهار داشت که با شناسایی ۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۲۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۴ نفر بود که ۳۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری گفت: همچنین ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی  ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۸، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۵ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۹ نفر در ملایر، چهارهزار و ۱۶۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۴۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

فوتی‌های کرونایی فصل پاییز در تفت ۸۰ درصد کاهش یافت

رییس شبکه بهداشت و درمان تفت گفت: در فصل پاییز سال گذشته ۳۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که این رقم پاییز امسال به ۵ نفر رسید که کاهش بیش از ۸۰ درصدی را نشان می دهد.

دکتر سید محمود واعظ پور در نشست ستاد کرونای شهرستان افزود: در آبان و آذر ماه سال گذشته ۴۲۲ مورد ابتلا به کرونا و ۹۹ نفر بستری در شهرستان داشتیم ولی امسال در این مدت به ۲۲۰ مورد ابتلا و ۳۴ نفر بستری رسید که کاهش حدود ۵۰ درصدی ابتلا و ۷۰ درصدی بستری را شاهد بودیم.

وی همچنین به کاهش آمار مبتلایان و بستری های شهرستان در سه ماه اخیر اشاره کرد و ادامه داد: موارد ابتلا در سه ماه اخیر به ترتیب ۲۳۷، ۱۶۵ و ۸۶ نفر بوده است و موارد بستری به ترتیب ۲۷، ۲۴ و ۱۴ نفر بوده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان تفت اضافه کرد: بیش از ۹۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند، ۷۷ درصد نوبت دوم و ۴۰ درصد نوبت سوم را دریافت کرده اند.

وی درباره واکسیناسیون اتباع بیگانه در شهرستان تفت هم گفت: ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال اتباع بیگانه نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند و برای نوبت دوم هم ۷۰ درصد همین جمعیت تزریق کرده اند.

واعظ پور تصریح کرد: واکسیناسیون در میزان بستری ها و فوتی ها بسیار موثر بوده است ولی همه مجامع بهداشتی تأکید کرده اند که واکسیناسیون مهم است ولی اصل نیست، اصل رعایت کردن شیوه نامه های بهداشتی است.

وی بر ضرورت تشویق و اقناع سازی مردم برای تزریق واکسن نوبت سوم تأکید کرد و گفت: مردم در کنار تزریق نوبت سوم واکسن باید شیوه نامه های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان تفت افزود: خوشبختانه در مدارس شهرستان مشکل حادی در زمینه شیوع ویروس کرونا نداشتیم و از اول مهر تاکنون ۲۷ معلم و ۷۵ دانش آموز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

رییس مرکز بهداشت تفت هم در این نشست گفت: از امروز افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از نوبت دوم تزریق واکسن شان گذشته می توانند جهت تزریق نوبت سوم واکسن مراجعه کنند و نوع واکسن در این زمینه فرقی نمی کند.

دکتر محمدرضا میرشمسی افزود: ورود سویه جدید اُمیکرون ویروس کرونا به کشور و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی نگران کننده است و باید از ورود اتباع و مسافران خارجی حساسیت داشت.

فرماندار تفت هم در این نشست بر ‌ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا تأکید کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌ بسیار خوب ونفوذ کلام ائمه جمعه و جماعات و همچنین فضای رسانه‌ای شهرستان مردم به تزریق دوز سوم واکسن کرونا تشویق شوند تا در اسرع وقت ایمنی جمعی ناشی از تزریق دوز سوم واکسن در شهرستان به عدد مطلوبی برسد.

علیرضا نوکار از مردم تفت به دلیل سخت‌گیری‌ در اجرای مصوبات ستاد کرونا شهرستان عذرخواهی کرد و افزود: تمام سخت‌گیری‌ها و ایجاد محدودیت‌ها در شهرستان در راستای حفظ و تأمین سلامت مردم این شهرستان بوده است و به خاطر مشکلاتی که در این راه بوجود آمده از عموم مردم شریف شهرستان پوزش می طلبم.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کرونا ۲ خانواده دیگر کرمانشاهی را داغدار کرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان، گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۲۱ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» عصر شنبه افزود: آمار بستری‌های کرونا هم اکنون به ۱۲۵ نفر رسیده که از این تعداد ۳۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال چهار نفر آنها وخیم است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۲۳ نفر شامل هشت بیمار مثبت بستری و ۱۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۶ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۴۵ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۱۱ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز گذشته هشت نفر بیشتر است.

۱۳ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: از ۲۷ آذر شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، روانسر، صحنه، ثلاث باباجانی، هرسین، سنقروکلیایی، گیلانغرب، جوانرود، سرپل‌ذهاب و کنگاور در وضعیت آبی و شهرستان پاوه در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس رنگ بندی قبلی (۲۰ آذر) هفت شهرستان استان در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان دیگر هم در وضعیت آبی قرار داشت.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.      

 

آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان با ۹ نفر تک رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۹ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۸۰۹ نفر رسید

سید محمد هاشمی‌شهری روز شنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۳۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را بخوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۹۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: ۹۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۹ تَن از آنها به دلیل وخیم بودن اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم دی‌ماه ۱۴ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی همچنین بستری شدن پنج تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۳ تَن به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با بیان هیچ مورد فوتی کرونا مثبت نداشتیم افزود: از ۱۴۸ مورد آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۱ مورد مثبت شد.

قدیر ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح همگانی تزریق واکسن کرونا در قم یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۲۴۸ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم از روز پنجم آذرماه جاری به رنگ آبی درآمده است.    

 

کرونا شبانه‌روز گذشته در استان سمنان ۶۶ مبتلای قطعی داشت

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته از سوم تا چهارم دی ۱۴۰۰، آزمایش کرونای ۶۶ نفر در استان مثبت بود.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در ۲۴ ساعت گذشته از سوم تا چهارم دی، تعداد ۱۱۶ فرد مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد پنج نفر بستری شدند.

براساس گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان، هیچ موردی از فوت با تشخیص قطعی ابتلا به بیماری کوئید ۱۹ طی مدت مذکور در استان ثبت نشده است.

همچنین در این مدت، ۶۱ نفر به عنوان مبتلای مثبت کرونا به صورت سرپایی شناسایی و ۱۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، سمنان تنها شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار، سرخه، مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

از چهارشنبه تا پنجشنبه دوم  دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۱ نفر از آنها بستری شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.