طبق گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 6 دی 1400، اکنون۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیست. همچنین در شبانه روز گذشته ۲۵ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: پس از ۵۸۰ روز تلفات روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید.

از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۶ دی سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۲۹ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

بیشترین فوتی کرونا در اصفهان طی ۲۴ ساعت گذشته  

همچنین در شبانه رو گذشته ۲۵ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استانهای اصفهان با ۱۳ نفر، آذربایجان شرقی با پنج نفر، تهران با چهار نفر، فارس با سه نفر و خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با دو نفر بوده است.

در این بازه زمانی، در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده و پنج استان نیز یک فوتی داشته اند. 

پس از ۵۸۰ روز، مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی به ۳۴ نفر رسید. آخرین بار ۵ خرداد سال گذشته، رکورد ۳۴ فوتی در روز ثبت شده بود. 

همچنین تا کنون ۶ میلیون ۲۸ هزار و ۴۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۴۱ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۹۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۷۰ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۵۸ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۱۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۴۲۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۳۲ هزار و ۷۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.

جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه ۱۹ آذر ماه ضمن اعلام ورود محموله‌های ۸۵ و ۸۶ واکسن کرونا به تعداد بیش از یک میلیون دُز به کشور وارد کشور گفت: تاکنون و طی ۸۴ محموله تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دز واکسن وارد کشور شده بود که با ورود محموله‌های هشتاد و پنجم و هشتاد و ششم، تعداد کل واکسن‌های وارده از ۱۵۰ میلیون دز گذشت و به ۱۵۰ میلیون و ۲ هزار و ۷۰۸ دز رسید.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ششم دی ماه از شناسایی ۲۶ مورد مبتلا به سویه اومیکرون در کشور خبر داد.

وی همچنین گفت: ۱۲ مورد نیز جدیدا شناسایی شده که در دست بررسی است و در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد. 

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

۶ دی‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

ورود اومیکرون به کشورمان تلاش‌ها برای واکسیناسیون دُز سوم را افزایش داده و مسوولان توصیه کرده‌اند مردم برای در امان ماندن از ابتلا در تزریق واکسن عجله کنند و برای سهولت در کار مراکز تجمیعی نیز که پیش از این نیمه فعال شده بود با افزایش ساعات، اقدام به پذیرش مراجعه کنندگان می‌کنند.

متخصصان تزریق دُز سوم واکسن را عاملی برای ایمنی تا ۹۰ درصد در مقابل سویه اومیکرون دانسته و از مردم می خواهند تا واکسیناسیون را جدی بگیرند تا خود، خانواده و اطرافیانشان از عواقب ناشی از این ویروس در امان بمانند.

همچنین تاکید شده است افراد بالای ۱۸ سال بدون توجه به نوع واکسن کرونا نسبت به دریافت دُز سوم اقدام کنند و اولین واکسن موجود در مراکز، بهترین واکسن برای تزریق و جلوگیری از شیوع بیماری است.

بنابر اعلام پزشکان علائم ابتلا به اومیکرون در افراد واکسن زده و واکسن نزده متفاوت است و بیشتر شبیه سرماخوردگی همچون احتقان بینی، سرفه، خارش گلو، آبریزش بینی، سردرد، ضعف، کاهش اشتها، عطسه و درد عضلانی است اما اگر افراد واکسن نزده باشند یا چهار تا پنج ماه از تزریق دُز دوم واکسن آنها گذشته باشد، علائم شدیدتری در آنها مشاهده شده و حتی منجر به بستری شدن آنان نیز می‌شود. 

مطالعات نشان داده است که پس از چهار تا ۶ ماه از دریافت دُز دوم واکسن کرونا سطح ایمنی بدن به شدت کاهش می‌یابد و تزریق دُز سوم این واکسن سطح ایمنی بدن و آنتی بادی ها را ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش می دهد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در این رابطه گفت: بعضی می گویند ما واکسن نمی زنیم هر آنچه باد، این در منطق اسلام نیست و باید سلامتی را حفظ کرد. در روایات هم درباره حفظ سلامت تاکیدها و توصیه های زیادی شده است.

وی تصریح کرد: خداوند توفیق داد امروز دوز سوم واکسن کرونا را زدیم و  توصیه پزشکان را عمل کردیم. مردم باید توجه داشته باشند یکی از واجبات مانند نماز، حفظ سلامتی بدن است ائمه(ع) طبیب نبودند ولی طب الأئمه نشان می دهد که آنها همیشه توصیه می‌کردند و کسانی که به این توصیه ها عمل می کنند زندگی سالمی دارند.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: بنابراین شما عزیزان بدون استثنا فراموش نکنید و این واکسن را بزنید حالا بعضی ها هم اگر مختصر عوارضی پیدا کردند برطرف می شود إن شاء‌الله. عمده این است که برای دراز مدت باعث سلامتی می شود و حفظ سلامتی یکی از عبادات است. خداوند به همه مسلمانان سلامتی طول عمر و عاقبت بخیری دهد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۶ مورد قطعی مبتلا به سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد نیز جدیدا شناسایی شده که در دست بررسی است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که در تهران و خراسان موارد ابتلا به اومیکرون به صورت خانوادگی مشاهده شده است و با تزریق ۲ نوبت واکسیناسیون احتمال ابتلا به اومیکرون پایین نمی آید و باید واکسن در ۳ نوبت انجام شود.

هر چند که مبتلایان اومیکرون و بستری شدن ناشی از آن در کودکان زیر پنج سال و جوانان زیر ۳۰ سال بیشتر گزارش شده است اما به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون موردی از ابتلا کودکان به سویه اومیکرون ویروس کرونا در بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر مشهد دیده نشده است.

دکتر محمد حسن اعلمی افزود: ویژگی مهم اومیکرون نسبت به دیگر سویه‌های سایر ویروس ها قدرت سرایت پذیری بالای آن است بنابراین رعایت دستورالعمل های بهداشتی مهمترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است و خانواده ها بهتر است ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، در صورت ابتلای فرزندشان به بیماری های ویروسی تا زمان بهبودی از حضورش در مدرسه اجتناب کنند.

سعید اشکانی‌فر سرپرست اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اعلام کرد: کیت‌های آزمایشگاهی برای تشخیص اومیکرون در آزمایشگاه بیمارستان امام رضا (ع) این کلانشهر توزیع شده است که به میزان قابل توجهی قابلیت تشخیص سویه اُمیکرون را دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفته است که با توجه به استقبال مردم از واکسیناسیون، فعالیت تمام مراکز تجمیعی در اهواز که از ساعت هشت صبح تا ۱۸ بود ۲ ساعت افزایش یافت.

دکتر محمدحسین سرمست به این مطلب هم اشاره کرد که با توجه به شناسایی چند مورد از سویه اومیکرون در کشور، رنگ بندی شهرها از آبی به سمت زرد تغییر خواهد کرد و اماکن عمومی، مشاغل و تردد اتباع خارجی در مرزها بیشتر مورد کنترل قرار می گیرد تا از ورود به موج جدید کرونا جلوگیری شود.

روند ابتلا و واکسیناسیون کرونا در ایران

خوزستان/ ۸۲.۶ درصد جمعیت هدف استان معادل بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دُز اول واکسن و ۶۶ درصد ۲ دُز واکسن و هشت درصد سه نوبت واکسن خود را تزریق کرده اند، فعالیت ۳۰ گروه روستایی برای واکسیناسیون خانه به خانه در منطقه غرب اهواز ، اکنون تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارد

یزد/ شناسایی ۹۴ مبتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتی ها صفر، بستری ۵۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه، تاکنون ۱۵ درصد از جمعیت ۶۰ هزار نفری بومی و غیر بومی شهرستان واکسن نزده اند.

چهارمحال و بختیاری/ تاکنون ۹۱ درصد نوبت نخست و ۸۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، تمامی شهرستان‌های استان به جز شهرستان بروجن در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا قرار دارند و شهرستان بروجن در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد.

خراسان رضوی/ تاکنون فقط ۱۰ درصد شهروندان واجد شرایط در غرب خراسان رضوی اقدام به تزریق سومین دز واکسن کرونا کرده‌اند، تاکنون ۳۸ هزار نفر در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، از بین ۳۳ شهرستان استان هم اکنون فقط گناباد در وضعیت زرد و بقیه شهرستان ها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

البرز/  میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان البرز به زیر ۵۰ درصد رسیده است، روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر دُز سوم واکسن کرونا  را در این  استان دریافت می کنند، اکنون تمام هفت شهرستان تابعه البرز آبی کرونایی هستند.

ایلام / ۱۴ بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مورد فوتی ثبت نشده، مجموع بستری های استان به ۳۹ نفر کاهش یافته است و شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

اردبیل / هم اکنون شاخص شمار ابتلای جدید، بستری همزمان و تعداد فوتی‌های کرونا در استان اردبیل روند ثابتی را طی می کند و به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند، بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

آذربایجان غربی/ هم اینک ۱۱۱ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند، شناسایی ۸۳ مبتلا و فوت سه نفر طی ۲۴ ساعت گذشته

زنجان/ هم اکنون ۸۱ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند و روز گذشته مورد مثبت بستری به ثبت نرسیده و آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۳۶ هزارو ۴۴۲ نفر رسیده است.

کردستان/ تاکنون یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۳۷  دُز واکسن کرونا در استان در قالب نوبت های اول، دوم و سوم تزریق شده است و ۹۴ درصد دانش آموزان کردستانی نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

لرستان/ ۳۱ ابتلای جدید و روز بدون فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۲۳بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند و اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

سیستان و بلوچستان/ پوشش واکسیناسیون کرونا در استان در جمعیت بالای ۱۲ سال دُز اول ۸۰ درصد و دُز دوم ۶۲ درصد رسیده است به گونه ای که تاکنون افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دُز اول، بیش از یک میلیون و ۲۲۵ هزار نفر دُز دوم و بیش از ۷۰ هزار نفر دُز سوم را دریافت کرده‌اند، با افزوده شدن ۳۱ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۸۷۲ نفر رسید و بافوت یک نفر دیگر در این مدت شمار فوتی ها به ۲ هزار و ۶۵۴ نفر رسید.

قزوین/ دومین روز بدون فوتی کرونایی در این استان ثبت شد و ۴۲ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار گرفتند و ۳۵ بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص شدند.

قم/  واکسیناسیون ۵۰ درصد از جمعیت دانش آموزی استان قم هنوز تکمیل نشده و ۶۹ درصد دانش آموزان فقط یک دُز واکسن تزریق کرده اند، هم اکنون در سطح مدارس استان قم تعداد افراد واکسن نزده زیاد است و در مجموع وضعیت رضایت بخشی وجود ندارد.

 

کردستان چهارمین روز متوالی بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای دی تا ظهر امروز تنها یک مورد فوتی بر اثر کرونا در استان ثبت شده که آن هم روز اول دی بود و چهار روز بعد از آن مرگ و میر ناشی از کرونا نداشته‌ایم.

دکتر فرزین رضاعی روز دوشنبه اظهار داشت: از ابتدای دی تا ظهر امروز دوشنبه، ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است که کمترین آن با ۶ بیمار به سوم دی و بیشترین با ۲۴ نفر به امروز اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه شمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان ۱۵۳ نفر است، افزود: روند بیماران بستری کند است و در برخی روزها شاهد روند افزایش هستیم که بیشترین آن با ۱۶۹ نفر در دوم دی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد : سنندج با ۹۶، بانه با ۱۴،  سقز و قروه هر کدام با ۱۰ بیمار بیشترین تعداد بستری‌ها را دارند و در دیگر شهرستانهای استان این عدد تک رقمی است.

دکتر رضاعی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۳۷ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است افزود: بیشترین واکسن‌های تزریق شده در استان تاکنون به ترتیب سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، بهارات، برکت، کووک و پلاس است.

وی تاکید کرد: رسیدن به مصونیت جمعی و قطع زنجیره سرایت ویروس مستلزم پوشش همگانی واکسیناسیون است و هم اکنون همه نوع واکسن در استان وجود دارد و شهروندان می‌توانند به انتخاب خود آن را تزریق کنند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر امروز در کردستان یک هزار و ۹۲۸ قربانی داشته است.

 

۵۸ مبتلای جدید کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۵۸ مبتلای جدید کرونا در استان بستری و یک بیمار کرونایی نیز فوت شد.

دکتر سید جواد پورنقی روز دوشنبه اظهار داشت: با بستری ۵۸ مبتلای جدید به کرونا در استان، هم اینک ۱۵۲ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا، گفت: واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی عامل ریشه کنی و مهار بیماری کروناست، بنابراین شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند یا نوبت دز سوم آن ها فرا رسیده است باید سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند.

پورنقی افزود: بی‌توجهی به واکسیناسیون و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند، روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونایی استان بازگرداند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد،  شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج و گرمه در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی و سه شهرستان شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

۲۴ ساعت بدون فوت کرونایی در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ فوت کرونایی در این استان ثبت نشد اما ۳۷ بیمار بدحال کووید۱۹ در بیمارستان ها بستری شدند.

دکترشهرام صیادی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۱۲۷ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مرگ کرونایی در استان نداشتیم ، گفت : پس از موج پنجم کرونا تاکنون این هفتمین روز بدون فوت کرونایی است که در استان ثبت می شود.

کووید۱۹ از ابتدای شیوع تاکنون ۶ هزارو۴۸۳ قربانی در البرز داشته است.

صیادی اظهار داشت: ۸۰ هزار و ۲۳۸ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۷۳ هزار و ۶۲۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

تزریق واکسن ، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست ها مهمترین اقدام برای پیشگیری از کرونا است.

تمام هفت شهرستان تابعه استان البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. 

اومیکرون به همسایگی فارس رسید؛ بیشتر مراقب باشید 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: با توجه به شناسایی مواردی از ابتلا به اومیکرون در هرمزگان، مردم باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند و با توجه به سرعت بالای سرایت این ویروس خطرناک، استفاده مداوم از ماسک به ویژه در فضاهای سربسته را رعایت کنند.

سید وحید حسینی روز دوشنبه در چهارصد و شصت و پنجمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دریافت دُز سوم را در پیشگیری از ابتلای افراد به سویه جدید اومیکرون و قطع زنجیره بیماری بسیار تاثیرگذار دانست.

وی در این نشست از مردم خواست تا با تزریق دُز سوم واکسن، اطرافیان و عزیزان خود را به مشارکت در این ایمن سازی ضروری تشویق کنند.

حسینی با اعلام اینکه جانباختگان کرونا شامل همه گروه های سنی هستند، هشدار داد: ابتلا به کرونا مختص به گروه سنی خاصی نیست و این خطر، بیرحمانه تمامی عزیزان ما را تهدید می کند؛ در چنین شرایطی لازم است همه از خود و دیگران در برابر این ویروس مراقبت کنیم.

 حسینی، خوددرمانی در هنگام بروز علایم کرونا با مراجعه به داروخانه، بدون مراجعه به پزشک را یکی از نگرانی های کنونی مجموعه سلامت عنوان کرد که موجب انتشار بیشتر ویروس در جامعه می شود و افزود: دریافت دارو چرخه انتقال بیماری را قطع نکرده و برای شناسایی و پیشگیری از ابتلا به سویه جدید اُمیکرون، افراد باید به مراکز ۱۶ ساعته و پزشک خانواده خود مراجعه و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهمترین اولویت امروز مجموعه سلامت را تسریع در واکسیناسیون و پوشش گسترده آن در گروه هدف جامعه عنوان کرد که در شرایط کنونی با تاکید بر دریافت دز سوم واکسن، برای افزایش ایمنی عمومی جامعه در حال انجام است.

او اضافه کرد: ضرورت دارد علاوه بر انجام واکسیناسیون کووید۱۹، به صورت سختگیرانه شیوه نامه های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی از سوی تمامی افراد جامعه رعایت شود.

تاکید دیگر مسوول ارشد حوزه سلامت فارس، پرهیز از حضور در دورهمی ها و جمع های خانوادگی در صورت وجود علایمی نظیر تب، سرفه، گلودرد و آب ریزش بینی بود و یادآور شد: همچنین توصیه می شود افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، هرچه سریعتر نسبت به تکمیل دوره واکسیناسیون به ویژه دریافت نوبت دُز سوم واکسن خود اقدام کنند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا  دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰، اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۴۲۶ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۵۱۰ هزار و ۶۳۲ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۵۵۳ هزار و ۲۹۳ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۴۷ هزار و ۴۰۰ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۷۴ هزار و ۱۳۳ مورد تست سریع انجام شده و ۶۳ هزار و ۲۳۲ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۱۲۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۶۳۳ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۸۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

 در ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۰۱ هزار و ۸۸ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به ۶ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۷۹ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۳۵ دُز نوبت اول، دو میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۲۰ دُز نوبت دوم و ۳۲۹ هزار و ۳۲۴ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

 

پرونده ۴۳ تن از جانباختگان مدافع سلامت مشهد در دست بررسی است

مدیر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرونده ۴۳ تن از جانباختگان مدافع سلامت استان در کارگروه کمیته استانیِ بررسی مدارک و تعیین مصادیق شهید خدمت مورد بررسی و پیگیری کارشناسان قرار گرفته است.

دکتر روح‌الله هاشمی نژاد افزود: از این تعداد ۱۸ پرونده به تایید کمیته ملی رسیده است که از آن میان ۱۰ پرونده مربوط به شهدای معزز مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد تایید قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: علاوه بر پیگیری ها و بررسی های کارگروه شهدای سلامت برای تشکیل پرونده جانباختگان مدافع سلامت و بررسی و تحقیق در مورد انطباق این پرونده ها با آیین نامه‌ی مربوط، دفتر امور ایثارگران پیگیری هایی را برای حصول اطمینان از برقراری حقوق و مستمری و وضعیت معیشتی مطلوب خانواده‌های شهدای مدافع سلامت انجام داده است.

این مسوول ادامه داد: در همین راستا جلساتی تشکیل شده تا ضمن دعوت از خانواده‌هایی که تمایل به طرح مشکلات و ابهامات خود در این خصوص دارند، کلیه احکام حقوقی خانواده‌های معزز شهدای مدافع سلامت توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر هاشمی نژاد افزود: در جلسه امروز با بررسی احکام شهدای سلامت و نحوه پرداختی و تطابق آن با احکام حقوقی صادره توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، موارد اختلافی شناسایی و مقرر شد نمایندگان بنیاد شهید برای پیگیری‌ و بررسی‌ اقدام کرده و نتیجه را به این دانشگاه اعلام کنند.

نشست فرعی کارگروه شهدای سلامت با موضوع بررسی حقوق و مستمری خانواده های معزز شهدای سلامت، با حضور مشاور رییس دانشگاه در امور ایثارگران، نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و با دعوت برخی از خانواده های شهدای سلامت در محل ساختمان شماره ۳ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 

کرونا در قم قربانی نداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ششم دی‌ماه ۱۴۰۰، بیماری کرونا برای چهارمین روز متوالی قربانی در این استان نداشت.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در این مدت ۳۴ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۲۳ نفر بستری و ۱۷ نفر از افراد مبتلا به کرونا که در روزهای گذشته بستری شده بودند، ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان بستری هستند که هشت نفرشان بدحال می‌باشند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به ششم دی‌ماه، ۲۱۹ تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده که ۱۳ مورد مثبت بوده ‌است.

وی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۲۰ دُز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده‌ است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

 

آمار فوتی کرونا در استان همدان برای هفتمین روز متوالی صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای هفتمین روز متوالی صفر شد به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سه هزار و ۱۵۵ نفر در استان همدان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.  

وی اظهار داشت که با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۲۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۹۶۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۰ نفر بود که ۳۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی  ۳۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۸۸، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۵ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۹۹ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۶۹ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۴۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

فوتی‌های ناشی از کرونا در سردشت به ۱۶۰ نفر رسید

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۶۰ نفر در این شهرستان جان خود را بر اثر این بیماری ازدست داده اند.

داود آتشی روز دوشنبه افزود: از مجموع کل فوتی های کرونای سردشت، ۱۳۰ نفر با نتیجه قطعی تست مثبت و ۳۰ مورد هم با نتیجه تست منفی در سردشت بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون حدود ۲۳ هزار مورد نمونه گیری شامل هزار و ۸۰۰ نمونه گیری از بستری شدگان، ۲۰ هزار نمونه گیری سرپایی و ۱۱ هزار تست سریع انجام شده که ماحصل آن بالای ۱۳ هزار نمونه مثبت شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ نفر در بخش کرونا بیمارستان این شهرستان بستری بوده که هفت نفر در بخش آی سی سی هستند، گفت: مشارکت و همراهی شهروندان موجب شده آمار بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان این شهرستان نسبت به ماه گذشته به نصف کاهش پیدا کند.

آتشی بیان کرد: با تلاش کادر درمانی و همچنین همراهی مردم روند کاهشی ابتلا و بستری های بخش کرونا تداوم داشته و هم اکنون این شهرستان به حالت آبی تغییر وضعیت یافته است.

وی با تاکید بر اینکه عادی انگاری در شرایط فعلی و همچنین وجود سویه جدید کرونا می‌تواند خطرناک باشد، اضافه کرد: انتظار می‌رود این وضعیت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مشارکت مردم همچنان تداوم داشته باشد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی تنها راهی که می‌توان از طریق آن بر بیماری به صورت کامل غلبه و از ابتلا به آن جلوگیری کرد، استقبال حداکثری از واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیرانه است.

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی سردشت با بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

 

 

۱۰ هزار دُز واکسن کرونا روزانه در لرستان تزریق می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیش از سه میلیون دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان شده است و روزانه به طور میانگین ۱۰ هزار دُز تزریق می شود.

دکتر مریم کوشکی روز دوشنبه ضمن تاکید بر لزوم تکمیل مراحل واکسیناسیون علیه کرونا با توجه به شیوع سویه جدید، اُمیکرون بیان کرد: واکسیناسیون در افت آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز واکسیناسیون در لرستان افزایش داشته است اظهار داشت: مردم برای دسترسی بهتر می توانند به پایگاه های سلامت محله  خود مراجعه کنند.

کوشکی ادامه داد: همچنین در هر شهر چند مرکز واکسیناسیون سیار در قالب خودروهای تزریق واکسن در حاشیه، مراکز شهرها و محل های پرتردد مردم مستقر هستند و کار واکسیناسیون را روزانه انجام می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:  در این راستا  ۸۶.۱ درصد جمعیت هدف این استان تاکنون دُز نخست و ۷۰.۹ درصد این تعداد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

کوشکی  بیان کرد: سه میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان و ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۶۹ دُز آن برای افراد دارای شرایط تزریق شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۲۴ هزار لرستانی یعنی ۷.۲ درصد افراد جامعه هدف استان نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در راستای مقابله با اُمیکرون، سویه جدید ویروس کرونا هیچگونه مشکلی برای تامین واکسن در لرستان وجود ندارد ادامه داد: تسریع در امر واکسیناسیون و استقبال هرچه بیشتر مردم گام مهمی در راستای مقابله با این ویروس به شمار می رود.

وی با تاکید بر تزریق دُز سوم واکسن کرونا در تمامی مراکز واکسیناسیون برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای افزود: واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.

تاکنون ۱۹۷ هزار و ۲۷ نفر از مردم لرستان به کرونا مبتلا شدند و شمار جانباختگان نیز ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

 

شناسایی ۲۶ مورد مبتلا به اومیکرون در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۲۶ مورد مبتلا به سویه اومیکرون در کشور خبر داد.

محمد مهدی گویا روز دوشنبه گفت: ۱۲ مورد نیز جدیدا شناسایی شده که در دست بررسی است و در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سویه اومیکرون با سرعت بسیار زیاد گسترش می یابد، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا به اومیکرون را گزارش کرده اند و در کشورمان نیز این سویه مشاهده شده است.

وی ادامه داد: انتظار ما آن است که مردم به دو نکته مهم توجه کنند ، با تزریق ۲ نوبت واکسیناسیون احتمال ابتلا به اومیکرون پایین نمی آید باید واکسن در ۳ نوبت انجام شود.

گویا تصریح کرد: بر اساس جدول زمانی واکسیناسیون، افراد بالای ۱۸ سال بعد از ۳ ماه فاصله زمانی از تزریق نوبت دوم واکسن، نوبت سوم را دریافت کنند و بعد از آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی بصورت فردی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در تهران و خراسان موارد ابتلا به اومیکرون بصورت خانوادگی مشاهده شده ، وقتی یک نفر در خانواده به این سویه مبتلا شود مابقی اعضای خانواده نیز درگیر آن می شوند، به همین خاطر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خانه، مدرسه و اجتماع حرف اول را می زند.

به گفته گویا، مردم به توصیه هایی که در اختیار رسانه ها و مطبوعات قرار می گیرد توجه کنند تا دوباره با موج سنگین کرونا روبرو نشویم.

وی افزود: مواجه شدن با موج سنگین کرونا مراکز بهداشتی و درمانی را در کشور تحت تاثیر قرار می دهد.

واکسن تاریخ مصرف گذشته تزریق نمی کنیم

گویا اظهار داشت: تمامی واکسن های موجود علیه کرونا از سوی سازمان غذا و دارو تایید شده و این سازمان اجازه تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته را به ما نمی دهد و ما هم اجازه چنین کاری را به خود نمی دهیم.

وی تصریح کرد: هر واکسنی که استفاده می کنیم تاریخ مصرف مشخص و تایید شده از سوی سازمان غذا و دارو دارد.

گویا ادامه داد: مطالعات جهانی را در مورد تزریق چه نوع واکسن به افراد را مورد ملاحظه قرار می دهیم اما تصمیم نهایی درباره این موضوع در کمیته های ملی و علمی مقابله با کرونا گرفته و اعلام می شود و هر جایی متفاوت است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، با امکانات و علم خودمان برای تجویز واکسن تصمیم گیری می کنیم.

توزیع واکسن به اندازه کافی

گویا افزود: وزارت بهداشت واکسن به اندازه و انواع کافی در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کرده و در این دانشگاه‌ها مراکز منتخب برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت:  با همکاری سازمان های مختلف مراکز دیگر واکسیناسیون نیز به مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت اضافه شده و کار تزریق واکسن را انجام می دهند، اکنون انواع واکسن در دسترس است.

گویا اظهار داشت: یکسری مراکز ویژه واکسیناسیون برای بیماران دارای سیستم ایمنی تضعیف شده در شهرستان‌ها (یک مرکز )در نظر گرفته شده تا این بیماران هر واکسن خاصی که پزشک تجویز کرده با خیال راحت و بدون معطلی آن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه  تصمیمات شدیدتر برای سویه اومیکرون اتخاذ می شود، گفت: در صورت افزایش بروز اومیکرون تصمیمات شدیدتری اتخاذ می کنیم و ‌اکنون برخی اقدامات پیشگیرانه در طرح محدودیت هوشمند کرونایی اجرایی شده است.

کشور مراحل اولیه اومیکرون را طی می کند

گویا افزود:  کشورمان فعلا مراحل اولیه سویه اومیکرون را طی می کند که امیدواریم بتوانیم جلوی گسترش آن را بگیریم و برخی اقدامات پیشگیرانه مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با دستورات لازم ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده و وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف موظف به اجرای دستورالعمل هستند.

واکسن نزده ها بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون

وی تاکید کرد: از افرادی که تاکنون واکسن نزده اند، می خواهیم هر چه سریعتر نسبت به تزریق آن اقدام کنند زیرا بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون هستند، مشاهده شده یک فرد مبتلا به این سویه، ۳ نفر از اعضای خود را نیز درگیر کرده و تزریق ۳ نوبت واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اومیکرون است.

قضاوت در مورد دلمیکرون زود است 

به گفته وی، قضاوت در مورد سویه دلمیکرون زود است و دانشمندان در حال تحقیق هستند و باید صبر کنیم تا در روزهای آینده با قاطعیت بیشتری درباره آن صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و اومیکرون را شناسایی کنیم وجود دارد و شاید در آینده درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد مباحث مطرح شده راجع به بیماری ویروسی در مشهد با علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی که در کودکان شدیدتر بوده است باید گفت در این شهر تغییر چندانی در موارد ابتلا مشاهده نشده و مشکل تشخیص سویه نداریم.

وی اظهار داشت: اکنون امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کودکان و بزرگسالان در کشور وجود دارد یک شبکه آزمایشگاهی گسترده داریم که این موارد را تشخیص می دهد و پس از آن به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ارجاع داده می شود تا تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.