طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 27 آبان 1400، در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۶۳۴ نفر رسید.

در ۲۴ ساعت گذشته (از چهارشنبه تا امروز) و براساس معیارهای قطعی تشخیصی،  ۵ هزار و ۸۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۶۲ نفر از آنها بستری شدند.

بنابراین گزارش، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۳ هزار و ۷۷۵ نفر رسید و تاکنون ۵۶ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۰ نفر دُز دوم و ۶۸۳ هزار و ۱۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۰ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۲۳۰ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۵۷۳ هزار و ۳۹۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون ۷۴۶ هزار و ۴۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۴۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر مبنای گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۳۷ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۷ آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شرایط همه‌گیری کرونا باعث شده تا عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه تزریق واکسن به عنوان یک وظیفه تلقی شود چرا که هر گونه سهل‌انگاری عواقب جبران ناپذیری برای فرد و اجتماع به دنبال دارد.

مراجع تقلید و علمای اهل سنت نیز در کنار متخصصان و کادر درمان یکصدا شده و بر انجام واکسیناسیون همگانی تا مهار کامل بیماری کووید ۱۹ تاکید کرده اند، طی روزهای گذشته آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، سید محمد علی علوی گرگانی و عبدالله جوادی آملی نظرهای خود در مورد تزریق واکسن کرونا و برخی اقدامات واکسن هراسانه را اعلام کردند.

آیت الله مکارم شیرازی در بیان نظر خود آورده است: لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل نمایید.

آیت الله علوی گرگانی نیز خاطرنشان کرده است: موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود.

آیت الله جوادی آملی هم‌ افزوده است: مومنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهارنظر کنند، ضمن آن که نباید دیگران را از تزریق واکسن ترساند.

علمای اهل سنت گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگاران مهمترین وظیفه مردم در شرایط همه‌گیری کرونا را عمل به توصیه‌ مسوولان حوزه بهداشت و درمان در تزریق واکسن دانستند و به واکسن‌نزده‌ها توصیه کردند برای افزایش ایمنی خود، خانواده و جامعه در طرح واکسیناسیون این ویروس شرکت کنند.

آنان با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در کاهش روند ابتلا و مرگ و میرهای بیماران کرونایی، از مردم استان به‌ویژه ساکنان مناطق روستایی خواستند هرچه سریعتر برای تزریق این واکسن اقدام کنند تا به‌زودی رنگ کرونایی تمام شهرهای استان آبی شود.

آخوند محمدامین آدینه امام جمعه اهل سنت شهر فراغی کلاله توصیه کرده است: مردم با اولویت قراردادن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز تزریق واکسن، خود و دیگران را از ابتلا به این ویروس ایمن کنند.

آخوند عباس علیزاده امام جمعه اهل سنت شهر گلیداغ از توابع شهرستان مرزی مراوه‌تپه نیز از مردم گلستان خواسته است به سخنان مسوولان حوزه بهداشت که همواره از هیچ تلاشی برای حفظ سلامت جامعه کوتاهی نمی‌کنند، گوش دهند و واکسن کرونا را تزریق کنند.

آخوند مدد هوشمند امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون گنبدکاووس نیز مهمترین توصیه‌اش در خطبه‌های نماز جمعه ماه های اخیر را دعوت مردم به تزریق واکسن کرونا عنوان کرده و از مردم خواسته است هرچه سریعتر برای جلوگیری از شیوع بیماری و کمتر شدن تلفات ناشی از آن، واکسن کرونا را تزریق کنند.  

امروز همچنین خبر مهم دیگری به نقل از وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی که به همراه رئیس جمهوری به استان زنجان سفر کرده است، منتشر شد. دکتر بهرام عین اللهی در شهرستان طارم با بیان اینکه همچنان موج ششم کرونا کشور را تهدید می کند گفت: از آنجا که در کشورهای همجوار و کشورهای اروپایی ، آمریکایی و روسیه شاهد موج ششم کرونا هستیم باید عادی انگاری را کنار بگذاریم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا در دام موج ششم کرونا گرفتار نشویم.

وی همچنین گفت: تاکنون ۸۴ درصد گروه هدف کشور که جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر را شامل می شود یک دُز واکسن کرونا تزریق کرده اند گفت: ۶۸ درصد مردم نیز ۲ دُز واکسن تزریق کرده که امیدواریم در چند هفته آینده این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد و در مورد کسانی که تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده اند ستاد کرونا تصمیم گیری می کند. ستاد کرونا بیشتر معتقد به قرنطینه هوشمند است تا افرادی که واکسن نزده اند در تجمع حضور پیدا نکنند.

وی اضافه کرد: در مقابله با بیماری کووید ۱۹ مهم ترین اقدام واکسیناسیون است. تزریق واکسن در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار موثر است لذا به هموطنان توصیه می شود هرچه سریع تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند تا بر مقابله با کرونا موفق شویم.

در ادامه مروری داریم بر وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا درکشور

مرکز بهداشت گنبدکاووس اعلام کرد: جامعه هدف بالای ۱۲ سال شهرستان برای تزریق واکسن کرونا ۲۷۰ هزار و ۸۲۷ نفر است که تاکنون ۲۲۲ هزار و ۸۶۶ نفر از آنان معادل ۸۲ درصد دُز اول و ۱۶۳ هزار و ۸۲۳ نفر معادل ۶۰ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کردند.

بر اساس اعلام این مرکز، تزریق واکسن کرونا در گنبدکاووس به‌ویژه مناطق روستایی آن همگام با دیگر نقاط گلستان در حال انجام است و با وجود اطلاع رسانی گسترده و کاهش سن واکسیناسیون، استقبال ساکنان در این مناطق به حد مطلوب نرسیده و نیاز به همراهی علما و روحانیون برای افزایش آگاهی بخشی جامعه از تاثیر مثبت واکسن در کاهش ابتلا و موارد فوتی وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم اعلام کرد: هم اینک حدود ۹۷ درصد جامعه بالای ۱۸ سال ارومیه، مرکز استان که بیشترین جمعیت هدف واکسیناسیون را نیز داراست، حداقل یک دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند و در دُز دوم نیز شهرستان ارومیه همچنان پیشتاز آذربایجان غربی بوده و ۷۸ درصد مردم مرکز استان، هر ۲ دز را تزریق کرده اند.

هم اینک ۶ شهرستان آذربایجان غربی شامل پلدشت، چایپاره و شوط در شمال استان، اشنویه، سردشت و پیرانشهر در جنوب استان وضعیت قرمز، ۲ شهر شاهین دژ در جنوب و چالدران در شمال استان وضعیت زرد و ۱۰ شهر دیگر ازجمله ارومیه در وضع نارنجی قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در خبری اعلام کرد: با انجام آزمایش از ۴۷۰ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۹۶ نفر به این ویروس مثبت قطعی شد و یک بیمار جدید فوت کرد که بر این اساس مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۰۸ نفر رسید.

بر اساس آخرین آمار تاکنون بین ۴۰ تا ۹۵ درصد در شهرستان‌های مختلف این استان اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند که شهرستان کوهرنگ با ۹۵ درصد بیشترین و شهرکرد با ۴۱ درصد کمترین استقبال از واکسن را در بین صنوف به خود اختصاص داده اند.

بنابر رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد.

ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: بستری شدگان روزانه به خاطر ابتلا به کرونا یا مشکوک بودن به آن در استان، از اوایل تیرماه گذشته (حدود ۲۰ هفته اخیر) سه رقمی بوده و حتی در مقاطعی به ۴۶۰ نفر در روز هم رسیده است و آمارها نشان می دهد که هنوز شیوع کرونا در این استان قابل توجه است و رعایت پروتکل های بهداشتی باید در دستور کار جدی مردم و مسوولان قرار گیرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۵۷ نفر در استان از جمله ۶۰ نفر در ارومیه به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های مختلف بستری شدند و ۶ بیمار نیز فوت کردند که هرچند به حدود یک سوم روزهای اوج رسیده ولی بازهم رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

در استان قم نیز بر اساس اعلام مرکز بهداشت روند واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در این استان مطلوب نیست و نسبت به سایر استان‌ها روند کندی دارد. تاکنون حدود ۶۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال نوبت اول و ۴۴ درصد نیز نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال که جزو گروه‌های حساس جامعه است و تحرک اجتماعی بیشتری دارد و در نتیجه امکان ابتلا در آن‌ها بیشتر است، کمتر از سایر گروه‌های سنی برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند.

اما در گروه سنی سالمندان وضعیت واکسیناسیون بهتر است و به‌طور میانگین حدود ۸۰ درصد افراد ۶۰ سال به بالا هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت و بیش از سه هزار سالمند نیز دُز سوم(بوستر) را تزریق کرده‌اندو در مجموع تاکنون یک‌میلیون و ۲۶۴ هزار و ۸۲۲ دُز واکسن کرونا به گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل به شکل آهسته ادامه دارد به طوری که مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان به ۱۶۶ نفر کاهش یافته که پایین‌ترین آمار ثبت شده در ماه جاری است.

همچنین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان بستری طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان در ۲۱ ماه گذشته و در خلال پنج موج ۲ هزار و ۵۵۸ نفر بوده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند و از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۳۲۳ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

هم‌اکنون شهرستان مشکین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های گرمی، اردبیل، نیر، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد.

در جزیره کیش هم تا کنون بیش از ۷۸ درصد ساکنان این جزیره ۹۶ هزار و ۸۲۸  دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و انتظار می رود ساکنانی دُز اول خود را دریافت و تا کنون دُز دوم را نگرفته اند هر چه زودتر و در زمان، بندی برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

تاکنون در این جزیره هشت هزار و ۴۴۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و چهار  بیمار نیز در بیمارستان فوق تخصصی جزیره کیش بستری هستند.

مرکز بهداشت شهرستان لارستان هم اعلام کرد: تا ۲۷ آبانماه ۱۴۰۰ حدود ۶۶ درصد جمعیت ۲۳۰ هزار نفری این شهرستان دو دُز واکسن علیه کرونا را تزریق کرده اند و بر اساس بررسی ها و گزارش های رسیده  حدود چهاردرصد جمعیت شهرستان لارستان نیز در خارج از کشور به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به تزریق دو دُز واکسن خود کرده اند.

وضعیت کرونا در استان خراسان رضوی هم مطلوب است به گونه ای که هم‌اکنون ۶۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که طی سه روز اخیر میزان روند ابتلا کاهشی بوده است.

تعداد بستری‌شدگان روزانه بر اثر کرونا در خراسان رضوی دیروز به ۱۸۴ نفر در روز رسید و طی ۱۰ روز گذشته بیشترین میزان بستری‌شدگان روزانه کرونا در استان  ۲۱۸ نفر در روز بوده است و به افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند توصیه شده که انجام واکسیناسیون برای کنترل کرونا و کاهش مرگ و میر در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

در استان لرستان نیز اکنون ۳۳۴مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند و ۱۲۸بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۱۹۴ هزار و ۶۴۰نفر رسیده است.یک بیمار مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

در زمان حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد و کوهدشت زرد، خرم‌آباد، الیگودرز، سلسله و پلدختر نارنجی است.

همچنین اکنون شهرستان های آبدانان، چرداول، دره شهر، ایوان و ایلام در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد قرار دارند و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام یک فوتی ناشی از کرونا در ایلام در شبانه روز گذشته ثبت شده  و مجموع فوتی های استان یک هزار و ۱۵۰ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۲۰ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای استان ۱۱۱ نفر است و  از بستری های جدید سه نفر مربوط به ایلام، یک نفر آبدانان، پنج نفر ایوان، ۶ نفر چرداول، یک نفر دره شهر، ۲ نفر دهلران و ۲ نفر نیز مربوط به مهران است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم روند شیوع بیماری کووید ۱۹ و مبتلایان بستری در بیمارستان های استان را از حدود سه ماه پیش کاهشی عنوان کرد اما بر اساس گزارش هفته اخیر، آمار مبتلایان بستری نسبتا به پایداری رسیده و استمرار سیر نزولی این بیماری نیازمند همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک نیز هم اکنون، هیچ شهرستانی در گیلان قرمز نیست، بیشتر شهرستان های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، بر این اساس شهرستان های املش، سیاهکل و شفت در نقشه کرونایی آبی، رودسر، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت،خمام، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش، آستارا و ماسال زرد و رودبار نارنجی است.

 

۸۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال نطنز علیه کرونا واکسینه شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میانگین واکسیناسیون کرونا در جامعه هدف بالای ۱۲ سال این استان ۷۵ درصد است، گفت: برخی شهرستان‌های استان از جمله نطنز با تلاش کادر درمان رشد ۸۵ درصدی واکسیناسیون دارند که از تلاش‌های آنان قدردانی می‌شود.

شاهین شیرانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان فاطمیه بادرود در گفت‌ و گو با خبرنگاران با تاکید بر دریافت واکسن از سوی شهروندان، از مردم خواست نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و به خصوص استفاده از ماسک توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت این است که سلامت مردم در جامعه تضمین و تامین شود، ادامه داد: حوزه سلامت دارای مشکل‌هایی بوده، اما با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نگاه مسوولان به موضوع سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه باید کمک کنند تا کمبودها و مشکل‌ها به کمترین حد ممکن برسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح شهیدان سلامت با همکاری بسیج، دانشگاه علوم پزشکی و سایر اداره‌های مرتبط در زمینه واکسیناسیون در استان به عنوان یک طرح ضربتی از  اول  تا ۱۹ آذر مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب(س) اجرا خواهد شد.

شیرانی در سفر به بادرود از مرکزهای درمانی و طرح‌های در حال ساخت بازدید و در آیین کلنگ‌زنی ساختمان جدید مرکز درمانی شهید شریفیان به متراژ ٨١٠ متر، ساخت منبع ذخیره آب با اعتبار ۶۰ میلیون تومان و آغاز ساخت مجموعه آی سی یو و رادیولوژی بیمارستان فاطمیه بادرود در سه طبقه با زیر بنای ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع با مشارکت خیران و دانشگاه شرکت کرد.

همچنین نشست بررسی مسائل و مشکل‌های پزشکی و درمانی شهر نطنز با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و جمعی از مسوولان شهرستان برگزار شد.

۸۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال نطنز علیه کرونا واکسینه شدند

در این نشست، حجت الاسلام محمد یعقوبی امام جمعه نطنز از پزشکان و متخصصان بومی خواست تا طی سال در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان حضور یابند تا منشا خیر و برکت برای همشهریان باشند و دین خود را به سرزمین پدری خود ادا کنند.

همچنین هادی مرادی و محمودرضا فقیهی اعضای شورای اسلامی شهر نطنز با گلایه از نبود پزشک متخصص و برخی امکانات و تجهیزات پزشکی در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) نطنز اظهار داشتند: بیمارستان ۹۶ تختخوابی نطنز از وجود پزشک متخصص به صورت دائم و طی هفته بی‌بهره است و برخی متخصصان فقط یک روز در هفته حضور دارند و بیماران به دلیل نبود برخی تجهیزات پزشکی، مجبورند به مرکزهای درمانی استان‌ها و شهرستان‌های همجوار مراجعه کنند.

محمدرضا حیدری عضو شورای شهر بادرود نیز خطاب به سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مشارکت خیران در توسعه بیمارستان بادرود چشمگیر بوده و انتظار می‌رود مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان هم کمک‌های مالی و تجهیزات پزشکی را به سهم خود برای بیمارستان بادرود اختصاص دهند.

بازدید از طرح خیرساز خانه بهداشت روستای ده آباد نیز دیگر برنامه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود؛ این ساختمان که با مشارکت خیران در حال ساخت است و طبق برنامه تعیین شده بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

بادرود مرکز بخش امامزاده از توابع شهرستان نطنز با جمعیت ۲۵ هزار نفر در ۱۳۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

شهرستان ٤٥ هزار نفری نطنز در فاصله نزدیک به ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

 

۱۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۳ بیمار در کاشان و  ۵۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۳۱ بیمار در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۹۰ ساله مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۴ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۱ نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: ۲۸۷ هزار و ۵۷۰ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۴۴۶ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

به گفته وی، شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در منطقه کاشان با ثبت ۳۱ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۳۹۴  نفر رسید.

دلاوری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ بیمار با سن ۲۴ تا ۸۸  سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۱ نفر با سن ۳۴ تا ۸۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۸۵ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۵۳۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۴ و ۱۴ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۶ و ۹۲ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

روز بدون فوتی کرونا در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدماتی درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از مهار موج پنجم کرونا در استان و کاهش شدید مبتلایان، شبانه‌روز گذشته از معدود زمان‌هایی است که کرونا در این استان فوتی به همراه نداشته است.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: بر این اساس تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان کماکان یک هزار و ۷۰۸ نفر است.

وی همچنین از شناسایی ۹۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۷ نفر بستری شدند و ۷۷ بیمار نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی مجموع بستری‌های کرونا در استان را ۱۷۹ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد حال عمومی ۲۱ نفر وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدماتی درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، واکسیناسیون را عامل مهمی در مهار شیوع ویروس و کاهش مبتلایان و فوتی‌های کرونا عنوان کرد و گفت: در جمعیت بالای ۶۰ سال به عنوان یک گروه سنی پرخطر ۹۳ درصد نوبت نخست را دریافت کرده و ۹۰ درصد به طور کامل واکسینه شده‌اند که از نطر ایمنی‌بخشی به درصد مطلوبی در این گروه سنی رسیده‌ایم.

شیرانی خاطر نشان کرد: در مجموع تاکنون ۸۲.۶ درصد جمعیت استان دُز نخست و ۶۵.۵ درصد جمعیت استان به طور کامل واکسینه شده‌اند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۷ آبان) ۲۴۷ هزار و ۵۶۳ مورد تست تشخیص مولکولی کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ابتلای ۸۵ هزار ۷۰۳ نفر به بیماری کووید ۱۹ قطعی شده است.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

۳۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۳۹ بیمارکووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های البرز بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: ۷۸ هزارو ۱۶۷ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مراکز درمانی البرز بستری شده‌اند.

وی بیان داشت: ۳۳۸ بیمار کووید ۱۹ بدحال اکنون در بیمارستان‌های البرز بستری و تحت درمان قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه ۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  جان خود را از دست دادند،‌ اظهارداشت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۶ هزرا ۴۱۰ نفر رسیده است.

صیادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۷۱ هزارو ۴۱۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز،  طالقان در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناساان بهداشت و درمان به مردم البرزبرای پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مکرر دست‌ها ،‌حفظ فاصله اجتماعی،‌ استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

 

تزریق دز سوم واکسن کرونای بیماران خاص در تمامی مراکز واکسیناسیون مشهد 

کارشناس مسوول اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای ۲۰ هزار بیمار خاص و سخت درمان حوزه تحت پوشش این دانشگاه در تمامی مراکز واکسیناسیون کرونا در حال انجام است.

دکتر جواد رجبیان افزود: بیماران خاص برای واکسیناسیون کرونا دیگر همانند واکسن دُزهای اول و دوم نیازی به مراجعه به مراکز منتخب ندارند ضمن این که با توجه به افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون، دیگر واکسن کرونا در مراکز ویژه بیماران خاص تزریق نمی شود.

وی ادامه داد: در کنار تزریق دُز سوم واکسن کرونا به بیماران خاص، واکسن آنفلوآنزا هم به این گروه از بیماران تزریق می‌شود که محل تزریق واکسن آنفلوآنزا به بیماران دیالیزی در مراکز درمانی خودشان، به بیماران مبتلا به سرطان و بیماران خاص در بیمارستان ناظران و به بیماران پیوند عضو در بیمارستان منتصریه است.

کارشناس مسوول اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه اکید ما به بیماران خاص و سخت درمان این است که همانند سایر گروه‌های جامعه فاصله زمانی ۱۴ روزه بین دریافت ۲ واکسن کرونا و آنفلوآنزا را لحاظ کنند و همزمان واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزا را تزریق نکنند.

رجبیان افزود: همچنین بیمارانی که خون و فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند هم باید فاصله زمانی معین را مدنظر قرار دهند و در چنین زمان‌هایی واکسن دریافت نکنند و انجام این کار را به پس از گذشت زمان معین شده موکول کنند.

وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دُز سوم واکسیناسیون کرونای سالمندان بالای ۶۰ سال با فاصله چهار ماهه از دُز دوم و واکسیناسیون دُز سوم بیماران خاص و سخت درمان و کادر بهداشت و درمان پس از ۶ ماه از تزریق دُز دوم انجام می‌شود.

کارشناس مسوول اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  ۲۰ هزار بیمار خاص و سخت درمان در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زندگی می کنند که بیماران مبتلا به سرطان، بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی‌، MS، پیوند عضو، دیابت، اوتیسم، EB و SMA را شامل می شوند و این افراد باید پس از گذشت ۶ ماه از زمان دریافت دُز دوم واکسن کرونا، برای دریافت دُز سوم به یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خود دارند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ تن دیگر در کشور بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ تن رسید اما با تزریق ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دُز واکسن کرونا در این بازه زمانی، شمار واکسن‌های تزریقی در کشور از ۱۰۰ میلیون دُز گذشت.

همچنین در این مدت ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۹۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۱۰۲ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۰۲ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۱ هزار و ۳۱۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز  پنجشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲۱ بیمار حاد تنفسی و ۵۱ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۶۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند 

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون ۶۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که طی سه روز اخیر میزان روند ابتلا کاهشی بوده است.

دکتر محمد پهلوان روز پنجشنبه افزود:  ۴۲۶ نفر از این تعداد در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مداوا قرار دارند که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۶ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

وی اضافه کرد: تعداد بستری‌شدگان روزانه بر اثر کرونا در خراسان رضوی دیروز به ۱۸۴ نفر در روز رسید و طی ۱۰ روز گذشته بیشترین میزان بستری‌شدگان روزانه کرونا در استان  ۲۱۸ نفر در روز بوده است.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند توصیه کرد که انجام واکسیناسیون برای کنترل کرونا و کاهش مرگ و میر در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ تن  دیگر بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ تن رسید.

در این مدت ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۹۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

بستری‌شدگان روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی نظیر ۲۰ هفته اخیر سه‌رقمی است

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان روزانه به خاطر ابتلا به کرونا یا مشکوک بودن به آن در استان، از اوایل تیرماه گذشته (حدود ۲۰ هفته اخیر) سه رقمی بوده و حتی در مقاطعی به ۴۶۰ نفر در روز هم رسیده است.

دکتر علی احمد آقاپور روز پنجشنبه افزود: آخرین باری که این رقم، دورقمی بوده به روز چهارم تیرماه بر می گردد و پس از آن، تعداد بستری شدگان روزانه از ۱۰۰ نفر کمتر نشده است.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می دهد که هنوز شیوع کرونا در آذربایجان غربی قابل توجه است و رعایت پروتکل های بهداشتی باید در دستور کار جدی مردم و مسوولان قرار گیرد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۵۷ نفر در استان از جمله ۶۰ نفر در ارومیه به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های مختلف بستری شدند که هرچند به حدود یک سوم روزهای اوج رسیده ولی بازهم رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

آقاپور گفت: در این مدت ۵۵۲ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۶ نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند که ۲ نفر از آنان مربوط به شهر میاندوآب بود.

وی افزود: با احتساب این آمار، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۸۴۱ نفر رسید که کمترین رقم از اواخر تیر امسال تاکنون است.

وی بیان کرد: طی حدود ۲۱ ماه گذشته ۳۱۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و متاسفانه هفت هزار و ۳۲ نفر جان خود را از دست داده اند؛ ضمن اینکه نزدیک به ۷۱ هزار نفر با دریافت درمان لازم، از بیمارستان های استان مرخص شده اند.

۲.۲ درصد مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند؛ این رقم در کشور ۲.۱ درصد است.

 

۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با انجام آزمایش از ۴۷۰ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۹۶ نفر به این ویروس مثبت قطعی اعلام شد.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: از مجموع بیماران جدید، ۲۵ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۵۸ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی، مجموع بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۱۷۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۱ بیمار با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی همچنین از فوت یک بیمار جدید در شبانه‌روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۰۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ویروس کرونا افراد واکسینه نشده را بیش از دیگران تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که در ماه‌های اخیر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند افرادی هستند که تاکنون اقدام به دریافت واکسن نکرده بودند.

شیرانی افزود: افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند از تمامی اقشار و گروه‌ها هستند و در سطح روستاها و شهرهای استان پراکنده هستند که این افراد نه تنها جان خود را به خطر انداخته بلکه تهدیدی برای اطرافیان نیز به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اقشاری که باید نسبت به واکسینه شدن اهتمام جدی داشته باشند صنوف هستند که تاکنون بین ۴۰ تا ۹۵ درصد در شهرستان‌های مختلف اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند که شهرستان کوهرنگ با ۹۵ درصد بیشترین و شهرکرد با ۴۱ درصد کمترین استقبال از واکسن را در بین صنوف به خود اختصاص داده اند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۷ آبان) ۲۴۶ هزار و ۸۹۷ مورد تست تشخیص مولکولی کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ابتلای ۸۵ هزار ۶۰۹ نفر به بیماری کووید ۱۹ قطعی شده است.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

آمار کرونا در مازندران ؛ ۲۶ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۲ بیمار جدید به ۳۸۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.