در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور به لحاظ رنگ بندی کرونا در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که خروج از آن با سرعت بخشی به روند واکسیناسیون عمومی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش جماران؛ تلفات کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون با مرگ ۴۰۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

خیز پنجم کرونا را که از ابتدای تیر ماه در کشور سایه انداخت بدون شک باید مرگبارترین خیز طی ۱۸ ماه گذشته برشمرد.

تعداد تلفات روزانه کرونا طی این مدت و بویژه در اواخر مرداد چند بار رکورد زد و در دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ در بالاترین رکورد ایستاد.

با این حال در پی تسریع روند واکسیناسیون گرچه شیب تلفات روزانه طی روزهای اخیر به زیر ۵۰۰ نفر رسیده اما با تا رسیدن به وضعیت دی سال ۱۳۹۹ فاصله دوری وجود دارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۳۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۶۲۷ هزار و ۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۰ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۶۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۳ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

رنگ بندی برخی شهرها از نظرشیوع ،از قرمز به نارنجی تغییر و آمار قربانیان و مبتلایان تاحدی کاهش یافته است اما کارشناسان با توجه به لغو محدودیت های تردد (شهرهایی با انجام واکسیناسیون شبانه)،حجم تقاضا برای مجوز تردد و عادی انگاری ها به واسطه تزریق واکسن، نگران اوج گیری دوباره کرونا هستند.

هرچند شمار مبتلایان جدید، بستری ها و فوتی‌های کرونا در برخی شهرها کاهشی شده است، اما نباید از رسیدن موج ششم کرونا غافل شد ، در شرایط کنونی مهم‌ترین نکته همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداکثری و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون است.

به گفته متخصصان حوزه سلامت ، مردم در کنار واکسیناسیون همچنان باید به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند باشند و تا زمانی که کل جمعیت کشور در مقابل این بیماری واکسینه نشوند همچنان شیوع بیماری ادامه دارد.

در زمان حاضر وضعیت کرونایی تعداد زیادی از شهرهای کشور قرمز است اما با برنامه ریزی های صورت گرفته تامین واکسن و واکسیناسیون گروه های مختلف سنی و هدف با سرعت و جدیت دنبال می شود، به عنوان نمونه فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت که تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران به عدد بسیار قابل توجهی رسیده است.

علیرضا زالی امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از مرکز جامع واکسیناسیون شهید مدافع سلامت صالح مهدوی مجد افزود: در استان تهران هدف‌گذاری شده است که به یک هزار و هشت ایستگاه تزریق واکسن کرونا برسیم که تا اواخر هفته جاری به این عدد خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه تعیین مراکز واکسیناسیون جدید بر اساس نقشه راه انجام می شود، افزود: وزارت بهداشت نقشه راهی تدوین کرده و براساس شاخص هایی مانند جمعیت و شرایط جعرافیایی اقدام به مکان یابی می شود تا ضمن جلوگیری از ازدحام، خدمات مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

اکنون روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق می‌شود و بسیاری از گروه های سنی سالمندان، بیماران خاص، فرهنگیان، اساتید دانشگاه، کادر بهداشت و درمان، جانبازان، خبرنگاران و غیره در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند.

روند واکسیناسیون در استانها

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفته بود که با روند واکسیناسیون در کشور ۱۰ درصد از موارد سرپایی و حدود پنج درصد موارد بستری ابتلا به کرونا روند کاهشی داشته است و مرگ و میر تا سه هفته آینده با کاهش چشم گیری همراه می شود.

وی افزود: هنوز برای پوشش واکسیناسیون راه قابل توجهی پیش رو داریم اگر قبلا برای گونه‌های ووهان و سایر گونه‌ها پوشش ۷۰ درصدی را مدنظر داشتیم برای نوع اخیر این بیماری یعنی واریانت دلتا، پوشش ۹۰ درصدی مورد نظر قرار دارد و از زمان ورود ویروس دلتا به کشورمان، سرعت واکسیناسیون در ۲ ماهه اخیر افزایش داشته است.

از چهار محال وبختیاری خبر رسیده که با تزریق بیش از ۲۲ هزار دُز رکورد تزریق واکسن کرونا در این استان شکسته شده است  .

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند تسریع در واکسیناسیون گفت: با ورود محموله  ۵۰ هزار دُزی از روز شنبه روند واکسیناسیون در استان شتاب چند برابری به خود گرفته است بطوریکه در روز یکشنبه نیز ۲۰ هزار دُز واکسن در استان تزریق شد.

آمار  تزریق روزانه واکسن در آذربایجان‌غربی هم طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد زد ،رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ هزار و ۳۹۸ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که بیشترین آمار تزریق روزانه است .

علی احمد آقاپور اضافه کرد: طی هفته اخیر بیش از ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده که نشان دهنده سرعت قابل توجه در این بخش است.

رتبه نخست واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی هم براساس میزان جمعیت هدف در اختیار شهرستان مهاباد قرار دارد.

رکورد تزریق واکسن کرونا در سردشت هم ارتقا یافت بطوریکه کادر پزشکی در مناطق مختلف موفق به تزریق ۲ هزار دُز واکسن در یک روز کاری شدند.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و سلامت سردشت تاکنون ۴۰ هزار دز انواع واکسن در این شهرستان به گروه‌های هدف و اولویت دار تزریق شده است.

 دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: تمامی دانشجویان ساکن مشهد از امروز می توانند با در دست داشتن کارت دانشجویی برای دریافت واکسن به تمامی پایگاههای واکسیناسیون در این شهر مراجعه کنند.علاوه بر مراکز واکسیناسیون مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی این شهر، سایر مراکز واکسیناسیون در شهر مشهد پذیرای دانشجویان هستند.

۲۳ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

۲ هزار دُز واکسن هم در تیپ ۲۵ ارتش (نیروی مخصوص واکنش سریع مستقر در آذربایجان شرقی )برای پرسنل و سربازان تزریق شده که این مطلب را  فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

سرهنگ ستاد علی دلاور اظهار کرد: کارکنان وظیفه جوان به عنوان امانت در دست نیروهای مسلح هستند و اجرای این طرح برابر تدابیر سلسله مراتب فرماندهی از اولویت‌های اصلی است.

تزریق واکسن کرونا در شاهین‌دژ به ۳۰ هزار دُز رسیده است و با اختصاص واکسن موردنیاز از دانشگاه علوم پزشکی استان بزودی تمام گروه های هدف و پر خطر واکسینه خواهند شد .

امین قلندر زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت که از ابتدای طرح واکسیناسیون سراسری تاکنون ۳۰ هزار دُز واکسن در این شهرستان به افراد واجد شرایط تزریق شده است.

از آبادان هم خبر رسیده که یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون هلال احمر با حضور معاون سازمان اورژانس کشور در محل ساختمان جوانان هلال احمر این شهرستان افتتاح شده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت : دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون امروز و مرکز سوم نیز در روزهای آینده افتتاح خواهد شد ضمن اینکه در خرمشهر نیز ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون شبانه‌روزی پیش‌بینی شده که یکی از آنها امروز و دیگری در چند روز آینده افتتاح می شود.

نایب رئیس اول اتاق اصناف گیلان هم گفت: واکسیناسیون کارکنان صنوف نانوایان و میادین میوه و تره که رابطه مستقیم با تولیدات و محصولات غذایی و خوراکی دارندبار شهرستان رشت آغاز شده است .

فرماندارقم هم با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط همگان از شهروندان خواسته تا درنخستین فرصت اقدام به تزریق واکسن کنند.

در گنبد کاووس و به گفته  رییس مرکز بهداشت این شهرستان از مجموع ۲۳۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان مرزی تاکنون ۹۳ هزار و ۲۲۸ نفر آنها معادل تقریبی ۴۱ درصد واکسن کرونا تزریق کردند که ۳۷ هزار و ۳۰۲ نفر آنها هر ۲ نوبت این واکسن را دریافت کردند.

عبدالرحیم پالیده افزود: مجموع واکسن‌های تزریق شده کرونا ۵۳.۵ درصد در مناطق شهری و ۳۰.۳ درصد در مناطق روستایی گنبدکاووس بوده که برای رسیدن به سطح ایمنی عمومی این آمارها باید حداقل به ۷۰ و در شرایط مطلوب نیز به ۹۰ درصد افزایش یابد.

واکیسناسیون حدود ۷۰ درصد جمعیت گروه هدف در اسفراین خراسان شمالی خبری دیگری است که امروز آمار آن را  رییس دانشکده علوم پزشکی این شهرستان اعلام کرد و گفت که این روند با شتاب بیشتری در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا هم گفت: با دریافت محموله های جدید واکسن کووید۱۹ و استقبال گسترده مردم، تا ۲۲ شهریورماه سال جاری، ۱۱۲هزار و ۲۲۸ دُز واکسن علیه این بیماری به گروه‌های هدف تزریق شده است.

علی اصغر خالقی بیان کرد: با توجه به استقبال گروه های هدف از واکسیناسیون و برای دسترسی بیشتر و راحت تر و رعایت بهتر پروتکل های بهداشتی، ۲۶ مرکز و پایگاه برای واکسیناسیون گروه های هدف در روزهای کاری در شهر، بخش های تابعه و روستاها راه اندازی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بر ضرورت راه  اندازی تیم های سیار برای برای افزایش روند واکسیناسیون گروه های هدف در شهرهای بزرگ و مناطق حاشیه‌ای خوزستان تاکید کرد.

 دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: با مساعدتر شدن وضعیت جوی خوزستان با کاهش نسبی دما ، محدودیت‌ تردد اکیپ‌های خودرویی برطرف می‌شود و با راه اندازی تیم های سیار امکان افزایش پوشش واکسیناسیون وجود دارد.

تاکنون بیش از ۲ میلیون دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است. بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا آبان امسال صد درصد جمعیت هدف در خوزستان واکسن دریافت خواهند کرد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم گفت تا پایان روز یکشنبه هفته جاری ۴۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان خوزستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

در خبری دیگر از روند واکسیناسیون در شهرها آمده که تاکنون بیش از ۵۰ درصد از جمعیت گروه هدف شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی  استان مازندران دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز از روند صعودی طرح واکسیناسیون در این شهرستان طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: این اقدام باعث شده تا شهرستان از حیث آمار ابتلا و بستری افراد مبتلا به کرونا به سمت کاهشی حرکت کرده و در حالت پایدار قرار گیرد.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۶۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ دُز رسید.   

در استانها چه خبر؟

اکنون ۱۶۸ شهر کشور به لحاظ رنگ بندی کرونا در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر نارنجی و  ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که خروج از آن با سرعت بخشی به روند واکسیناسیون عمومی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

چکیده تازه ترین وضعیت کرونایی در استان‌ها به شرح زیر است: 

از سبزوار و به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان خبر رسیده که با بستری شدن ۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه‌ روز گذشته  وضعیت این شهر ازنظر شیوع کرونا فوق حاد و بحرانی است .

رییس بیمارستان ولی عصر (عج) اراک نیز از خارج شدن مرکز درمانی مادرتخصصی ولی‌ عصر (عج) اراک از چرخه خدمات کرونا خبر داد .

دکتر رضا شجاعی اظهار داشت: این مرکز مادر تخصصی درمانی در استان مرکزی که درپیک پنجم ماموریت‌های اصلی خود را با هدف خدمات‌دهی به مبتلایان کووید ۱۹ به حداقل رسانده بود، شرایط عادی خدمات‌دهی به بیماران را از سرگرفت.

محمدرضا رضانیا رییس مرکز توسعه سلامت کیش هم رعایت پروتکل های بهدشتی در جزیره را زیر ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت : خالی شدن بیمارستان به منظور توقف روند ابتلا و چرخش ویروس نبوده و لازم است تلاش کنیم تا رعایت موازین بهداشتی به حد ایمنی و بالاتر از ۸۶ درصد برسد.

دبیر ستاد اقدام های پیشگیرانه ویروس کرونا کیش هم گفت: مدارس این جزیره پس از واکسیناسیون دانش آموزان در رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال بازگشایی می شود.

سعید پورعلی  اظهار داشت: تا آغاز طرح واکسیناسیون دانش آموزان، سال تحصیلی جدید به صورت مجازی  برگزار می شود و خانواده در این مدت باید از عادی انگاری در رعایت دستور العمل های بهداشتی اجتناب کنند.

در سمنان و طبق جدیدترین آمار رسمی، ۲۵۷ مبتلای قطعی به کرونا در استان سمنان شناسایی شدند و با این تعداد، آمار کل مبتلایان قطعی استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر روز دوشنبه به ۶۶ هزار و ۸۶۰ نفر رسید.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی سامانه ماسک وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، شهرستان شاهرود در وضعیت قرمز، شهرستان‌های سمنان، دامغان، آرادان، مهدیشهر و گرمسار در وضعیت نارنجی، و شهرستان‌های میامی و سرخه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مسافران اتوبوس‌های شهری تبریز به دلیل شیوع کرونا ۵۰ درصد کاهش داشته است که این مطلب را  مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه ذکر کرده است .

ایمان غنی‌زاده با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه افزود: بر اساس آمارهای موجود، روزانه ۲۵۴ هزار مسافر از طریق این ناوگان در کلانشهر تبریز جابه‌جا می‌ شوند  این در حالی است که در سال های پیش از کرونا افزون بر ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان تبریزی توسط ناوگان اتوبوسرانی جابجا می شدند.

خبرها حاکی است که سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته روز بدون فوتی کرونا را سپری کرده است.

همچنین خبرها حاکی است که شمار فوتی‌های مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل با وجود روند کاهشی شیوع این بیماری در حال افزایش است به طوری که در شبانه روز گذشته ۱۵ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان جان باختند.

با وجود بالا بودن آمار جان‌باختگان، روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از چند روز قبل شروع شده، همچنان ادامه دارد به طوری که با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید و افراد بستری همزمان، امیدواری برای مهار موج پنجم شیوع کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: مراکز غربالگری این استان بصورت میانگین روزانه یکهزار و ۳۰۰ تست کرونا را برای آزمایشگاه‌ها ارسال می کنند.

دکتر مریم کوشکی بیان کرد: ۳۴ مرکز غربالگری کرونا در سطح استان فعال است که از این مجموع ۲۰ مرکز شبانه روزی و ۱۴ مرکز ۱۶ ساعته و در ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت دارند.

بر اساس آمار اعلامی با مرگ هشت بیمار دیگر شمار جانباختگان کرونا در  استان لرستان به ۲ هزار و ۳۸۲ نفر رسید.تمامی ۱۱شهرستان‌ لرستان اکنون در وضعیت قرمز کرونایی بسر می برند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی هم در مورد هزینه بستری بیماران کرونایی در سالجاری گفت: در پنج ماه گذشته ۶۳ میلیارد تومان هزینه بستری و درمان ۱۶ هزار بیمار کرونایی در استان پرداخت شده است.

وحید مجیدی  اظهار کرد: این رقم در سال گذشته با حدود ۲۴ هزار بیمار کرونایی  حدود ۸۷ میلیارد تومان بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم گفت: سازمان منطقه آزاد اروند فقط قسمتی از ساختمان قدیم این منطقه را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی آبادان قرار داده که برای بستری بیماران کرونایی مناسب نیست.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار داشت: این سازمان با وجود اعلام واگذاری ساختمان قدیم این منطقه به دانشگاه علوم پزشکی آبادان فقط لابی ( ورودی ) این ساختمان را برای بستری بیماران کرونایی در اختیار این دانشگاه قرار داده و در سایر قسمت‌های آن کارمندان مشغول کار هستند لذا عملا قابل استفاده نیست.

 

کرونا جان ۱۱ بیمار دیگر را در قزوین گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: کرونا طی شبانه روز گذشته جان ۱۱ بیمار دیگر را در استان گرفت.

دکتر پیمان نامدار بعدازظهر سه شنبه افزود: با احتساب موارد فوتی جدید طی شبانه روز گذشته شمار جان باختگان کرونا از ابتدای شیوع تاکنون در استان قزوین به ۲ هزار و ۳۲۴ تن رسید.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۵۶۶ مبتلای قطعی به کرونا در قزوین مورد شناسایی قرار گرفت که از این میان ۱۲۵ نفر در بیمارستان ها بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین همچنین گفت: در مدت یاد شده همچنین ۱۱۹ بیمار از بیمارستان های استان ترخیص شدند.

این مسوول یادآور شد: در حال حاضر ۶۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۳۹ نفر از آنها بد گزارش شده است.

 

تعداد موارد مثبت کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۳۵ درصد رسید

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با تداوم روند کاهشی کرونا در استان روزانه از مجموع تست‌هایی که گرفته می‌شود ۳۵ درصد آن مثبت است این در حالی است که در اوج موج پنجم این میزان به ۶۰ درصد رسیده بود.

سید راشد جزایری روز سه‌شنبه افزود: روند شیوع بیماری در استان همچنان رو به کاهش است به طوری که در حال حاضر تعداد بیماران بستری به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۲ مورد  است که بر اساس آن روزانه ۱۲۰ بیمار بستری شناسایی می‌شود که از این تعداد ۷۰ نفر بستری دائم و ۵۰ نفر نفر بستری موقت هستند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد بیماران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی استان از روزانه سه هزار نفر به حدود یک هزار نفر رسیده است.

جزایری در خصوص روند فعالیت بیمارستان‌های صحرایی استان نیز گفت: هنوز در جمع‌آوری این مراکز اقدامی نشده اما چنانچه روند بیماری به این شکل تداوم یابد جمع‌آوری می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه از مراجعه یک هزار و ۱۶۹ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد جواب آزمایش ۳۵۸ بیمار مثبت اعلام شده است که ۶۳ بیمار بستری شدند و ۲۹۵ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

جزایری همچنین از فوت ۹ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

وی مجموع بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۴۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال ۵۶ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ و سامان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) به وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خانمیرزا به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند.

همچنین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، بن و اردل کماکان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۳ شهریور) ۲۰۷ هزار و ۸۷۴ مورد تست مولکلی تشخیص کرونا در استان انجام گرفته شده است که بر اساس آن ۷۴ هزار و ۵۷۷ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

 

جولان کرونا در خلخال تمام نشده است

سرپرست فرمانداری خلخال گفت: تبدبل رنگ قرمز کرونا به نارنجی در هفته جاری در این شهرستان تضمینی برای جلوگیری از شدت شیوع مجدد بیماری کووید. ۱۹ نیست و انتظار از مردم منطقه رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به عنوان ضمانت اجرایی پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

 مسعود یگانه روز سه‌شنبه در جلسه ستاد قرارگاه فرماندهی مقابله با کرونا اظهارکرد: برغم اینکه رنگ کرونا در خلخال نارنجی اعلام شده ولی بستری ۴۱ کرونایی در بیمارستان این شهرستان حاکی از جولان همچنان کرونا است.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به کرونا در منزل بستری بوده و داروهای ویژه بیماری کووید. ۱۹ مصرف می‌کنند و بیش از ۴۰۰ بیمار کرونایی نیز در قرنطینه خانگی هستند.

او راه‌اندازی مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در خلخال را برای افزایش سرعت واکسیناسیون ضروری دانست و گفت: دانشکده علوم پزشکی باید نسبت به تجهیز سالن ورزشی خلیج فارس در اختیار آموزش و پرورش به عنوان مرکز دوم تزریق واکسن اقدام کند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز در این جلسه گفت: تزریق واکسن به گروه‌های هدف در مرکز تجمیعی خلخال ، مراکز جامع سلامت در بخش‌ها و ۶۰ خانه بهداشت روستایی در حال انجام است.

دکتر زهرا هاشم‌پور افزود: میانگین واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان از میانگین استانی و کشوری بالاتر بوده و دانشکده علوم پزشکی با تزریق ۵۰ هزار و ۲۳۵ دز واکسن کرونا موفق به دستیابی به واکسیناسیون ۵۱.۵ درصدی جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان تا امروز شده است.

او اظهارکرد: آمار ابتلا به کرونا و بستری‌های بیمارستان روند نزولی گرفته ولی با این حال و با توجه به پیش‌بینی احتمال بروز پیک ششم کرونا در آبان‌ماه امسال دانشکده علوم پزشکی همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی  مقابله با کرونا در کنار افزایش سرعت واکسیناسیون برای پیشگیری از موج‌های بعدی کرونا اصرار دارد.

وی گفت: واکسیناسیون جمعیت عشایری بالای ۱۸ سال این شهرستان غیر از استثنای عشایر مستقر در بلندای کوه آق‌داغ با اعزام گروه‌های تزریق واکسن به مناطق عشایری پایان یافته ، سن دریافت واکسن در مناطق شهری نیز خلخال به ۳۰ ساله‌ها رسیده و متولدین سال ۱۳۷۰ و قبل از آن ، همچنین دانشجویان و گروه‌های پرخطر اعلام شده از سوی وزارت بهداشت می‌توانند با مراجعه به مراکز ترزریق واکسن نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

تعداد موارد مثبت کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۳۵ درصد رسید

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با تداوم روند کاهشی کرونا در استان روزانه از مجموع تست‌هایی که گرفته می‌شود ۳۵ درصد آن مثبت است این در حالی است که در اوج موج پنجم این میزان به ۶۰ درصد رسیده بود.

سید راشد جزایری روز سه‌شنبه افزود: روند شیوع بیماری در استان همچنان رو به کاهش است به طوری که در حال حاضر تعداد بیماران بستری به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۲ مورد  است که بر اساس آن روزانه ۱۲۰ بیمار بستری شناسایی می‌شود که از این تعداد ۷۰ نفر بستری دائم و ۵۰ نفر نفر بستری موقت هستند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد بیماران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی استان از روزانه سه هزار نفر به حدود یک هزار نفر رسیده است.

جزایری در خصوص روند فعالیت بیمارستان‌های صحرایی استان نیز گفت: هنوز در جمع‌آوری این مراکز اقدامی نشده اما چنانچه روند بیماری به این شکل تداوم یابد جمع‌آوری می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه از مراجعه یک هزار و ۱۶۹ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد جواب آزمایش ۳۵۸ بیمار مثبت اعلام شده است که ۶۳ بیمار بستری شدند و ۲۹۵ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

جزایری همچنین از فوت ۹ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

وی مجموع بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۴۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال ۵۶ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ و سامان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) به وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خانمیرزا به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند.

همچنین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، بن و اردل کماکان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۳ شهریور) ۲۰۷ هزار و ۸۷۴ مورد تست مولکلی تشخیص کرونا در استان انجام گرفته شده است که بر اساس آن ۷۴ هزار و ۵۷۷ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

 

کرونا هفت خانواده دیگر را در استان همدان سیاهپوش کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت که با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۴۱ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۷۴۹ جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۶ هزار و  ۵۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۰ هزار و ۷۳۰  نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۵۴ مورد بود که ۲۳۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۶۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۳۴۹،  بهار یک هزار و ۳۴۹، تویسرکان یک هزار و ۴۰۱، رزن یک هزار و ۵۴، درگزین ۳۴۸، فامنین ۳۷۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۶۰ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۴۴ نفر در ملایر، سه هزار و ۳۲۴ نفر در نهاوند و۱۰ هزار و ۳۳۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و تویسرکان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

تست مثبت کرونا در گناباد و بجستان به ۱۵ هزار مورد نزدیک شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: تعداد موارد مثبت بیماری کووید ۱۹ در شهرستان‌های گناباد و بجستان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ۱۴ هزار و ۷۷۹ مورد رسیده است.

دکتر جواد باذلی روز سه شنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای گناباد اظهار داشت: تاکنون در مجموع ۲۷ هزار و ۱۴۵ مورد آزمایش کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان گرفته شده است که از این تعداد ۲ هزار ۵۸۱ مورد بستری و ۱۲ هزار و ۱۹۸ مورد به صورت سرپایی و یا در منزل تحت درمان قرار گرفته‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: ۵۳ هزار ۶۳۴ دُز واکسن تاکنون در ۲ شهرستان گناباد و بجستان تزریق شده که ۳۴ هزار و ۲۶۸ دُز آن مربوط به مرحله نخست و ۱۹ هزار و ۳۶۶ دُز آن در مرحله دوم بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم با اشاره به آغاز واکسیناسیون طلاب و دانشجویان شهرستان های گناباد و بجستان از سه روز گذشته، گفت: در صورت تامین واکسن به میزان کافی تا اواخر مهرماه دُز اول و دوم این قشر تزریق می شود تا از اوایل آبانماه زمینه بازگشایی مراکز آموزشی در سال تحصیلی جدید فراهم شود.

دکتر جواد صادقی‌نسب گفت: واکسیناسیون دانش آموزان رده های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز بعد از تایید کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از مهرماه آغاز می شود تا طی ۲ ماه با ارائه دزهای اول و دوم و کاهش دغدغه والدین، مدارس از آذرماه به صورت حضوری فعال شود.

فرماندار گناباد هم در این نشست گفت: عادی انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به خصوص در زمان فروکش موج شیوع کرونا، دغدعه مهمی است که می تواند تبعات ناگواری داشته باشد و رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه، معابر عمومی، اصناف و دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

حامد قربانی از مسوولان و پرسنل ادارات و نهادها خواست علاوه بر استفاده کامل از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی، ارایه خدمات به مراجعان را منوط به استفاده آنان از ماسک کنند و ارباب رجوع هم به این مساله توجه کافی داشته باشد.

وی گفت: وضعیت شهرستان های نارنجی و قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا پرمخاطره است و در هر شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و فعالان و متولیان فرهنگی و هنری از طریق بستر فضای مجازی به این مساله اهتمام بیشتری داشته باشند.

قربانی گفت: گناباد با وجود بعد مسافت تا مرکز خراسان رضوی، با ضریب ۳۴ درصدی در بخش واکسیناسیون از نظر تزریق واکسن کرونا دارای رتبه خوبی در استان است و باید مردم را نسبت به واکسیناسیون به موقع برای کاهش تبعات بیماری توجیه کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، عزیمت کاروان های پیاده زیارتی در ایام آخر ماه صفر به مشهد ممنوع است و اگر فرد و کاروانی به صورت خودسرانه از این ممنوعیت سر باز بزند از سوی هیچ ارگان و اداره ای حمایت نمی شود.

فرماندار گناباد از شهرداران تابعه این شهرستان خواست در کنار حمایت و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت در اجرای برنامه ها و طرحهای کاهش شیوع کرونا، از تجمع مردم در بوستان های شهری و دیگر اماکن عمومی جلوگیری کنند.

 ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۴۲ شهروند را در گناباد و بجستان گرفته است و هم اکنون نیز ۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان آریای گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت در شهر بیدخت این شهرستان، به پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سه بیمارستان علامه بهلول گنابادی، آریا (در گناباد) و آیت الله مدنی (در بجستان)، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی به بیش از ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می‌کند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 

 دانشگاه‌علوم‌پزشکی مازندران نسبت به عادی‌انگاری کرونایی هشدار داد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه روند شیوع کرونا در استان کاهشی شده است، گفت: عادی انگاری مجدد مردم و برپایی مراسم و دورهمی بار دیگر استان را با موج جدید کرونا مواجه خواهد کرد.

دکتر تورج اسدی روز سه شنبه افزود: خوشبختانه طی سه هفته اخیر آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان کاهش یافته است و روند کاهشی را طی می کند ولی نگرانی عمده در حال حاضر عادی انگاری شهروندان است.

وی در خصوص افزایش نسبی تعداد بیمار در اوایل هفته جاری که منجر به واکنش رسانه ای شده بود ، توضیح داد : افزایش آمار بیماران در اوایل هفته جاری به خاطر مقایسه آن با آمار روزهای تعطیل بود.

اسدی گفت : اصولا در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه به دلیل عدم مراجعه مردم در روزهای تعطیل به مراکز درمانی ، آمار کاهش می یابد و این وضعیت همواره از آغاز همه گیری کرونا وجود داشت و همیشه در روزهای پنجشنبه و جمعه مراجعه مردم به بیمارستان ها کاهش می یابد.

طبق آمار علوم پزشکی مازندران و بابل در روز شنبه ۲۰ شهریور ماه  تعداد بیماران تازه بستری ۹۴ نفر بود که این عدد  در روز یکشنبه  به ۱۶۷ نفر رسید. این افزایش  ناگهانی باعث ایجاد نگرانی از افزایشی شدن همه گیری کرونا در استان شده بود. این در حالی است که طبق آمار روز گذشته نیز ۱۴۹ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شدند که عددی نزدیک به روز یکشنبه است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : بررسی میانگین تعداد افراد بستری شده در هفته حاکی از آن است که خوشبختانه شاهد روند کاهشی شیوع بیماری در استان هستیم.

وی همچنین آمار مرگ و میز ناشی از کرونا را نیز کاهشی توصیف کرد و افزود : تعداد مرگ و میر روزانه نیز که در اوج بیماری به ۵۰ نفر رسیده بود در حال حاضر به زیر ۲۰ نفر رسیده است و حتی  در یک روز از هفته گذشته کمتر از ۱۰ نفر را داشتیم.

اسدی  گفت : روند مراجعه سرپایی که در مرداد ماه روزانه از هشت هزار نفر عبور کرده بود در حال حاضر به زیر ۲ هزار نفر رسیده است و به عنوان مثال در شبانه روز گذشته یکهزار و ۴۶۷ نفر بیمار سرپایی به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران مراجعه کردند که نشانگر تداوم روند کاهشی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش روند واکسیناسیون در استان و همچنین رعایت بیشتر مردم ، مازندران از موج پنجم کرونا خارج شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران علت کاهشی شدن روند شیوع کرونا را نیز عبور استان از پیک به خاطر رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت : طی هفته های اخیر میزان رعایت مردم بیشتر شده است هرچند که هنوز به مقدار مطلوب نرسیده است.

وی تاکید کرد : روند کاهشی بیماری نباید سبب عادی انگاری در جامعه شود زیرا تجربه ثابت کرده است که به محض فاصله گیری از پروتکل های بهداشتی با پیک جدید مواجهه خواهیم شد.

اسدی همچنین بسته شدن تالار ها و عدم برگزاری مراسم عروسی را یکی از مهم ترین علت کاهشی شدن بیماران کرونایی در استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با رعایت  مردماین روند تا زمان واکسینه شدن کامل جامعه ادامه داشته باشد. 

موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد در مازندران با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد نیز این روند افزایشی مشاهده شد، در یک ماه گذشته روندی کاهشی را طی کرده و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران که در روز ۲۱ مرداد با ثبت رکورد چهار هزار و ۷۶ نفر به رقمی فراتر از حد تصور و پیش‌بینی‌ها رسیده بود ،در حال حاضر به زیر یکهزار نفر رسیده است و طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون ۸۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

همچنین بر اساس آخرین نقشه کرونایی اعلام شده توسط سامانه ماسک، رنگ قرمز کرونایی با تغییر وضعیت رامسر به طور کامل از مازندران خارج شده و اکنون هفت شهرستان مازندران در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

گلوگاه، میاندورود، سوادکوه شمالی، سیمرغ، فریدونکنار، عباس‌آباد و کلاردشت شهرستان‌هایی هستند که در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته‌اند و بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

۱۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های پذیرش و بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۶۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به  پنج هزار و۷۷۸ نفر رسید.

فتحی گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۶۸ هزار و ۹۱  بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شده اند که  ۶۱ هزار و ۲۲۸ آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است .

۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و یک شهرستان زرد کرونایی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.