طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۰۷هزار و ۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص ۸هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳هزار و  ۷۱۲نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از  نظر تعداد مرگ بر اثر کرونا بعد از آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا در رتبه ۱۱ در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هفتم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار داده و گفته است که در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم .

ازدحام و شلوغی بازار و مراکز خرید و وسایل نقلیه عمومی و افزایش مراجعه‌ سرپایی بیماران طی دو ماه اخیر به مراکز درمانی ، موجب نگرانی مسئولان بهداشت و درمان کشور شده است .

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان ، اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، می‌تواند دامان هر شهر یا یک استان یا کل کشور را بگیرد و میزان بیماری بالاتر برود و این یعنی روزهای سختی در انتظار مردم خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که پیک چهارم کرونا بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد، چرا که به گفته کارشناسان ،انواع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن ۷۰ درصد قوی‌تر است .

فاجعه در انتظار جنوب غرب خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با توجه به جهش ویروس کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان، اگر مردم به ویژه جوانان و افراد میانسال از خود مراقبت نکنند باید منتظر یک فاجعه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان باشیم.

شکرالله سلمان‌زاده با تاکید بر این موضوع که مردم باید دورهمی‌ها و مراسم جشن و عزاداری را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کنار بگذارند، گفت: متاسفانه محدودیت های کرونایی در جنوب غرب خوزستان بخصوص در آبادان اجرایی نشد و با این روند امیدی به بهبودی شرایط نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در جنوب غرب خوزستان با شیب بسیار تند ابتلا و بستری مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: ظرفیت بستری در بیمارستان طالقانی آبادان تکمیل شده است لذا از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این پیک سنگین را مهار کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این باره گفت: شادگان، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا، آلوده ترین و خطرخیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

 سیدمحمد علوی افزود: در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان پروتکل های بهداشتی در چند هفته گذشته جدی گرفته نشد که این امر باعث قرمز شدن شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان شد.

کادر درمانی بیمارستان های اهواز جوابگوی انبوه بیماران کرونایی نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آمار مراجعه‌کنندگان و بیماران، بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها است به همین دلیل کادر درمانی بیمارستان های اهواز جوابگوی بار مراجعان نیست.

دکتر فرهاد سلطانی اظهار داشت: آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان همچنان بالا است و این مساله می‌تواند بر خستگی و فرسودگی پرستاران اثر منفی بگذارد و کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار دهد.

کرونای انگلیسی پشت دروازه‌های لرستان

کرونای انگیسی پشت دروازه‌های لرستان در انتظار فرصتی برای جولان در استان لحظه‌شماری می‌کند و مردم استان در تکاپوی خریدهای نوروزی از حضور ویروس کرونا غافل هستند.

معابر و خیابان های اصلی شهر خرم آباد شلوغ ترین و پرازدحام ترین روزهای سال جاری را به بهانه خریدهای نوروزی پشت سر می گذارد و در این میان کم نیستند خانواده های چند نفری که همگی با هم راهی فروشگاه ها و مجتمع های تجاری شدند تا خرید خوبی را برای تعطیلات نوروزی رقم بزنند اما آیا با این شرایط و خطر حضور ویروس کرونا امکان استفاده از این خریدها برای این افراد وجود دارد؟

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری لرستان در این باره گفت : باتوجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان های همجوار خوزستان و مرکزی، رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در لرستان ضروری است.

 "علی سیف" افزود: ویروس جهش یافته جدید موسوم به کرونای انگلیسی در برخی از استان های کشور به ویژه استان همجوار خوزستان به طور روز افزونی در حال شیوع و گسترش می باشد و به طوریکه که ظرف چند روز، وضعیت این استان از آبی و زرد به رنگ قرمز و حالت هشدار تغییر یافته است. 

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

 دکتر "محمدرضا نیکبخت" اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

شناسایی چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی شناسایی شد و تعداد افراد آلوده به این ویروس به پنج نفر رسید.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: سه مورد از موارد جدید در شهر اراک شناسایی شده که این افراد از نزدیکان فردی هستند که روز گذشته کرونای انگلیسی وی محرز شده بود.  

وی بیان کرد: یک مورد جدید دیگر نیز که امروز شناسایی شد، مربوطه به شهرستان تفرش است که چند روز گذشته در یک آیین عروسی در تهران شرکت کرده بود.

وضعیت کرونایی البرز شکننده است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به ازدحام پایان سال مردم در بازارها و خیابان های استان گفت: وضعیت کرونا در این استان پرجمعیت شکننده است.

دکتر علیرضا سلیمانی اظهار داشت:  تعداد شهرستان های زرد البرز از ۲ شهرستان به پنج شهرستان در چند روز اخیر افزایش و تنها ۲ شهرستان آبی باقی مانده است.

وی بیان داشت: برهمین اساس برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا میزان محدودیت ها افزایش یافته که پرهیز از  تجمع فرهنگی، ‌اجتماعی و ‌برگزاری نماز جماعت تا اطلاع بعدی از جمله این محدودیت ها است.

هشدار نسبت به ورود اردبیل به وضعیت نارنجی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاه به روند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان و کاهش توجه به پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان نسبت به ورود برخی از شهرستانها به وضعیت نارنجی هشدار داد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: در روزهای اخیر میزان تردد شهروندان در شهرستانهای مختلف افزایش یافته و عادی انگاری کرونا نیز از سوی شهرندان بیشتر شده است و در صورت تداوم این وضعیت خروج بیشتر شهرستانها از جمله اردبیل از وضعیت زرد و ورود به وضعیت نارنجی محتمل است.

اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید در خراسان جنوبی 

محدودیت‌های جدید با تصویب ستاد استانی مدیریت کرونا برای کنترل ویروس جهش یافته در خراسان جنوبی اعمال می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا یا کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی از ۲ نفر در اوایل هفته جاری به ۹ نفر افزایش یافته است و هفت مورد جدید از اطرافیان ۲ بیمار قبلی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این خصوص گفت: تاکنون ۹ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و احتمال انتشار ویروس جهش یافته در هر جایی از استان وجود دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: بعد از این با توجه به اینکه در سایر نقاط کشور هم با این ویروس جهش یافته مواجه بوده‌ایم مطمئنا هیچ جای استان در امان نیست و احتمال اینکه این ویروس در هر جایی از خراسان جنوبی دیده شود، وجود دارد.

 

تعطیلی ۶ عروسی در لارستان؛ حال ۹ مبتلای کرونا وخیم است

بستری شدن ۳۳ نفر و وخیم بودن حال ۹ تن از آنها در روز چهارشنبه ،تایید یک مورد مثبت کرونای انگلیسی و نیز قرنطینه و تشدید محدودیت‌های کرونایی در۶ روستا و دو شهر نشانه‌های بارز اوضاع ناهنجار ناشی از ویروس کرونا در لارستان و جنوب فارس است.

آنگونه که شواهد آشکار استو گفته های دست اندرکاران موید آن است با وجود شرایط ناپایدارو افزایش موج مبتلایان و شکنندگی روزافزون بیماری کووید ۱۹ در این مناطق هنوز عده ای سوار بر موج بی خیالی و سبک شمردن اوضاع بی توجه به پروتکل های بهداشتی به دورهمی ها و برگزاری برخی مراسم و آیین های شادی و عزا مشغول هستند.

تعطیلی ۶ عروسی

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرد که روز گذشته و با تشدید گشت های نظارت از سوی ستاد مدیریت کرونا ۶ مراسم عروسی در شهرهای لار و خور و دهکویه تعطیل و تعهد کتبی از برگزارکنندگان و خانواده های عروس و داماد گرفته شد که دیگر سراغ جشن و دورهمی نروند.

وحید یگانه بیان کرد: بر اساس رنگ بندی هم اینک وضعیت در شهرستان های لارستان، خنج و اوز نارنجی است اما از نظر دانشکده علوم پزشکی وضعیت در شهر اوز و همچنین روستای کهنه این شهرستان قرمز است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۳ مورد بستری کرونایی در ششم اسفندماه ۱۱ نفر مربوط به اوز و همچنین از ۹ نفر که حال آنها وخیم گزارش شده نیز مربوط به این شهرستان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان می گوید: البته با ورود کرونای انگلیسی به نظر می رسد که رنگ بندی شهرها دیگر چندان معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه نباید و نمی توان که سلامت جامعه را قربانی خوشی ها و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی از سوی عده ای کرد، گفت: با توجه به ایام مبارک ماه رجب و همچنین ورود به روزها و خریدهای نوروزی ما نگرانی بیشتری داریم و با وجود هشدارها و تاکیدها اما همچنان شاهد برگزاری برخی آیین های عبادی و یا عروسی در این ایام در برخی مناطق هستیم.

یگانه ادامه داد: ویروس نوظهور دیگری از کرونای انگلیسی که این روزها در کشور دندان تیز کرده و از آنجا که دامنه و گستره درگیری اش و شدت کشندگی اش نیز بیش از موج های اول تا سوم کووید ۱۹ اعلام شده تا حد قابل ملاحظه ای نیز بر شدت نگرانی ها و اضطراب ها در منطقه افزوده است.

وی با اشاره به خطر ورود کرونای انگلیسی و شناسایی تعدادی مبتلا به این ویروس در کشور از مردم و شهروندان خواست تا خطر را جدی بگیرند و کادر درمان را بیش از گذشته با رعایت اصول بهداشتی و توجه به پروتکل های یاری دهند.

یگانه همچنین بر ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسافران خارجی پروازها در فرودگاه بین‌المللی لارستان تاکید کرد و گفت: مثبت شدن ۹ مورد به کرونا و تایید یک مورد کرونای انگلیسی طی هفته گذشته در پروازهای خارجی خطر افزایش شمار مبتلایان و اوجگیری این ویروس کشنده در منطقه را بیش از پیش قوت بخشیده است.

ستاد مدیریت کرونا لارستان اطلاعیه صادر کرد

همچنین به دنبال موج چهارم کرونایی و افزایش چشمگیر مبتلایان سرپایی کرونایی ، ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان نیز در اطلاعیه ای بر ضرورت توجه جدی شهروندان و مردم نسبت به رعایت دستورالعمل ها و تشدید برخی محدودیت ها تاکید کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: براساس مشاهدات و گزارش های رسیده برخی  افراد، مراسم عروسی و یا دیگر جشن ها را در باغ های اطراف شهر برگزار می کنند که تاکید می شود بر اساس دستور دادستانی در صورت مشاهده و یا ارائه گزارش های مجدد ، ضمن پلمب باغ و مجموعه، صاحب باغ و هیات امنای آن نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است: برگزاری مراسم عروسی در هر نقطه ای از شهرستان با توجه به روند افزایش مبتلایان و موج چهارم کرونا به همراه فعالیت سایر صنوف مرتبط با آن نیز شامل مزون و سفره عقد، تزئین ماشین عروس، عکاسی و تصویربرداری از عروس و داماد و آرایشگاه ممنوع است و در صورت بی توجهی به این مصوبه برخورد قاطع قضایی با متخلفان نیز صورت خواهد گرفت.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها در وضعیت نارنجی و قرمز، برگزاری هرنوع مراسم آیینی، ملی و مذهبی که موجب تشکیل جمع و اجتماع شود، در هر مکان و فضایی ممنوع و در صورت برگزاری، با مسؤولین امر برخورد قضایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده: تاکنون یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تا ظهر روز ششم اسفندماه ۹۹، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: تا ظهر چهارشنبه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۴۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از  نظر تعداد مرگ کرونا بعد از آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا در رتبه ۱۱ در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است. این ویروش جهش یافته نیز تاکنون ۱۱۲ نفر را در ایران مبتلا کرده و هشت نفر را به کام مرگ کشانده است.

لارستان در جنوب استان فارس است.

 

چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی شناسایی شد و تعداد افراد آلوده به این ویروس به پنج نفر رسید.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: سه مورد از موارد جدید در شهر اراک شناسایی شده که این افراد از نزدیکان فردی هستند که روز گذشته کرونای انگلیسی وی محرز شده بود.  

وی بیان کرد: یک مورد جدید دیگر نیز که امروز شناسایی شد، مربوطه به شهرستان تفرش است که چند روز گذشته در یک آیین عروسی در تهران شرکت کرده بود.

دکتر جمالیان عنوان کرد: با وجود تاکیدهای زیاد مبنی بر شرکت نکردن افراد در آیین های مختلف عروسی و عزا، اما جای تأسف دارد که شمار زیادی از مردم در این مجالس شرکت می‌کنند و به توصیه‌های بهداشتی توجه ندارند.

وی اظهار داشت: توجه نکردن مردم به توصیه‌های بهداشتی و ساده انگاری این ویروس وحشی سبب شیوع نوع جهش یافته آن خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: نوع جهش یافته کرونا موسوم به انگلیسی با میزان سرایت بالاتر و کمون کمتر و میزان مرگ و میر بالاتر همراه است و تا زمانی که جامعه واکسینه نشود، این ویروس دچار جهش می‌شود.

دکتر جمالیان گفت: تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا، رعایت دقیق‌تر پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور پیدا نکردن در تجمعات و دورهمی ها است.  

وی تصریح کرد: اگر شرایط به همین منوال باشد روزهای سخت و نفس گیری در پیش است بنابر این  انتظار است مردم در روزهای پایانی سال به هیچ عنوان در شلوغی بازارها حضور پیدا نکنند و نوروز پیش رو را به عزا مبدل نکنند.

 اولین فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی  روز گذشته (سه‌شنبه) شناسایی و مشخص شد این فرد سابقه سفر به استان خوزستان را داشته است.

نخستین مورد ویروس کرونا در استان مرکزی، اول اسفندماه پارسال در اراک به ثبت رسید.

 

مردم ساوه تا اطلاع ثانوی از سفر به قم و تهران بپرهیزند

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی از مردم شهرستان های ساوه و زرندیه درخواست کرد با توجه به اینکه مواردی از کرونای انگلیسی در استانهای قم و تهران مشاهده شده است، تا اطلاع ثانوی از سفر به این مناطق پرهیز کنند.

 دکتر «محمود کریمی» عصر پنجشنبه اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین تردد و مراودات ما با قم و تهران است، از این رو توصیه اکید داریم که مردم ساوه و زرندیه از سفر به این شهرها اکیدا پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه خطر، خیلی نزدیک شده است، گفت: لازم است به طور خاص مردم شهر «آوه» و روستاهای اطراف که در نخستینن پیک کرونا تجربه تلخی داشتند،  با دقت و حساسیت بیشتری رفتار کنند و مراقب تردد و سفرهای خود باشند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: روزهای سختی پیش روی مردم ساوه و زرندیه است و اگر آسان گیری و عادی انگاری کنیم، تبعات سنگینی را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه از مردم ساوه و زرندیه درخواست کرد که با توجه به شیوه نوع‌ انگلیسی کرونا، از امروز حتما از ۲ ماسک استفاده کنند و این مسأله بخصوص برای گروههای آسیب پذیر و حتی عموم مردم که در مکانهای عمومی و شلوغ حضور می یابند بسیار مهم و ضروری است.

دکتر کریمی اظهار داشت: راههای انتقال نوع جدید کرونا در واقع همان راههای قبلی است با این تفاوت که قدرت سرایت و بیماری زایی کرونای انگلیسی بیشتر است.

وی گفت: انتظار داریم اکنون مردم به حدی از آگاهی نسبت به ماهیت و خطر کرونا رسیده باشند که ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت جدی تر از قبل، سلامت خود و اطرافیان را به خطر نیندازند و خودمراقبتی و پرهیز از ترددهای غیرضرور به استان و شهرهای همجوار را رعایت کنند.

 سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین از مردم درخواست کرد که از حضور غیرضروری در اماکن و خیابانهای شهر به صورت جدی خودداری نمایند.

وی افزود: از مسئولان ادارات،بانکها، نانوایان و کسبه و بازاریان عاجزانه خواهش می کنیم به افراد بدون ماسک و افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، خدمات ندهند.

دکتر کریمی اظهار داشت: انتظار داریم که مردم ما را یاری کنند و حداقل از باب امر به معروف و نهی از منکر، توصیه محترمانه به دیگران را برای رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: اینکه با چه رنگی و با چه سطحی از خطر وارد عید نوروز و قرن جدید شویم بستگی مستقیم به خود ما و رفتارمان دارد.

 دکتر کریمی گفت: آنچه که ما امروز در سطح شهرستان ساوه می بینیم، نشانه ای از  روزهای «بد» است.

وی گفت: در یک هفته اخیر دهها مرکز متخلف شامل تالار،نانوایی و سایر مراکز را پلمب کردیم اما آیا می شود برای هر محل کسب در هر ساعت از شبانه روز مامور گذاشت؟ بنابراین باید درک کنیم که همه در یک قایق نشسته ایم و نباید آن را آسیب پذیر کنیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: با وجود تلاش های خستگی ناپذیر کادر درمان و پرستاران بیمارستان های ساوه و زرندیه و مشاهده جان باختن افرادی به دلیل کرونا از سوی همسایگان، دوستان، همشهریان و آشنایان اما عده ای همچنان بر رعایت نکردن دستورالعمل های ساده بهداشتی همچون زدن ماسک پافشاری می کنند و این مسأله واقعاً ناامید کننده و باعث تأسف است.

 

۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در فارس مراقبت ویژه دریافت می‌کنند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد :۸۰ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل وخیم بودن وضعیت بالینی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان های استان فارس بستری هستند.

سید روح الله حسینی، پنجشنبه مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را  ۵۴۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۸۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۳۶ هزار و ۴۴۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان فارس تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۷۴ هزار و ۸۲۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

به گفته وی همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۳ هزار و ۲۶۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد دو هزار و ۸۲۰ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۷ هزار و ۶۴۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

حسینی همچنین گفت:  ۱۶۹ هزار و ۴۲۸ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافته اند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

وی با بیان اینکه سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون جان خود را از دست دادند، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در فارس را سه هزار و ۲۳۹ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی شیراز با اشاره به روند افزایشی آمار ابتلا به کروناویروس و موارد بستری مبتلایان به کووید۱۹ در بیمارستان های استان، اضافه کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از ترددهای غیرضرور، عدم حضور در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی راهکاری ساده برای پیشگیری از کروناویروس است.

 

کرونا جان ۲ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با فوت ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، مجموع جانباختگان استان به هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

مهدی محمدی روز پنجشنبه افزود: این ۲ نفر در مراکز درمانی شهرستان های اسلام آبادغرب و سنقروکلیایی فوت کردند.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۴۰ بیمار جدید و ترخیص ۴۸ نفر دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا به ۱۳۲ نفر رسید.

محمدی گفت:: ۱۱ بیمار مثبت بستری و ۲۶ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.  

 

دو بیمار کرونا مثبت درقم فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت اخیر، ۲ تن بیمار، به علت ویروس کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر عصر پنجشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم اسفندماه جاری ۲۲ تَن با علایم کرونا پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی، ۱۹ تن بیمار جدید در این ارتباط بستری  و نیز ۱۷ تن بیمار  نیز از مراکز درمانی قم ترخیص شدند. 

وی تعداد کل بیماران بستری در رابطه با کرونا را در استان قم، ۱۰۴ تن اعلام کرد که ۱۰ تن از آن‌ها بدحال هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین اعلام کرده بود که امروز تست کرونا ۲ تَن در استان قم نشان داد که آنان به ویروس «کرونای جهش‌یافته» یا همان «کرونای انگلیسی» مبتلا شده‌اند.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

 

۱۷۷ بیمار کووید ۱۹ در آبادان بستری هستند

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان سرعت گسترش ویروس کرونا در غرب خوزستان را بالا اعلام کرد و گفت: ۱۷۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند.

شکراله سلمان‌زاده پنجشنبه اظهار داشت:در ۲۴ ساعت گذشته از ۵۱۷ نمونه آزمایش کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ۲۱۴ بیمار به کووید۱۹ مبتلا تشخیص داده شدند.

وی آمار ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان شادگان را ۱۲۷ بیمار و بیشترین تعداد در جنوب غرب خوزستان اعلام کرد و افزود: ۴۶ بیمار هم در آبادان و ۴۱ بیمار در خرمشهر با این بیماری درگیر هستند.

سلمان‌زاده گفت:از موارد مثبت کرونا جدید ۱۹۳ نفر به صورت سرپایی پذیرش و رسیدگی شدند ،  ضمن اینکه در روز گذشته ۴۱ بیمار حادتنفسی در بیمارستان بستری و ۳۵ نفر بهبود و از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: متأسفانه در ۲۴ساعت گذشته  ۲ بیمار از شادگان فوت کردند.

بر اساس اعلام سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان، شهرستان‌های  شادگان ، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا ، آلوده ترین و خطر خیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و موارد مثبت تشخیص ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

 

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در جنوب غرب خوزستان و اوج‌گیری کرونا

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در حالی روزهای قرمز کرونا راپشت سرمی‌گذارند که مردم این شهرستان‌ها توجه زیادی به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی آبادان، منطقه جنوب غرب خوزستان با سه شهرستان حاد کرونایی آلوده‌ترین منطقه به ویروس کرونا بین شهرستان‌های خوزستان است.

ساکانان شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان با بی‌اعتنایی به محدودیت‌ها و توصیه‌های پزشکی این ویروس خطرناک را دست‌کم گرفته‌اند و آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از آن هر روز بالاتر ‌می‌رود.

ساده‌انگاری کرونایی در بین ساکنان جنوب غرب خوزستان از یک سو و اجرایی نشدن درست محدودیت‌ها توسط مسوولان از سوی دیگر افزایش سیر صعودی مبتلایان در این منطقه را در پی داشت و اکنون زنگ خطر با ورود به پیک چهارم به صدا درآمده است.

رعایت نکردن شاخصه‌های خودمراقبتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در آبادان، خرمشهر و شادگان کمرنگ‌تر شده و اکنون کرونا بر این منطقه سایه سنگینی افکنده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از کاهش توجه عمومی نسبت به استفاده از ماسک و بی توجهی به فاصله فیزیکی در جامعه است که با ادامه این روند باید شاهد افزایش مرگ و میر در این منطقه از خوزستان باشیم.

در شرایط بحرانی که جنوب غرب خوزستان با آن مواجه است مسوولیت اجتماعی شهروندان و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت‌ها توسط مسوولان حائز اهمیت است.

متاسفانه افراد زیادی این ویروس خطرناک بخصوص ویروس جهش یافته انگلیسی را جدی نگرفته‌اند؛ کم‌رنگ شدن حساسیت‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زنگ خطری نگران کننده است که این روزها در بازارها و خیابان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان با صدایی رسا به گوش می‌رسد.

یکی از ساکنان شهر آبادان گفت: در شرایط کنونی که گسترش ویروس کرونا بخصوص ویروس انگلیسی موجی از نگرانی را بین مردم ایجاد کرده خیلی از مردم آن را ساده می‌انگارند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

ایمان بیستان با بیان اینکه نقش مسوولان در ساده‌انگاری مردم بی تاثیر نبوده است،  افزود: در اجرایی شدن محدودیت‌ها کم کاری شده و به نظر می‌رسد توان اجرای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در آبادان ویروس کرونا جدی گرفته نشده و رعایت نکردن نکات بهداشتی و خود مراقبتی موجی از وحشت را در این شهر بوجود آورده است؛ در هفته‌های اخیر علاوه بر افزایش دورهمی‌های خانوادگی، این موارد به هیچ وجه رعایت نمی‌شود.

یکی از ساکنان شهرستان شادگان نیز گفت: بی‌توجهی مردم به ویروس کرونا باعث شد منطقه وارد پیک چهارم شود و جان و سلامت مردم به خطر بیفتد.

سالم بچاری افزود: ویروس منحوس وحشت را بین ساکنان منطقه ایجاد کرده البته باید در این شرایط کاسبان مورد توجه قرار گیرند زیرا بیشترین ضرر مالی را متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز اوج فروش ما همین یک است زیرا با تغییر فصل مجبوریم اجناس خود را حراج کنیم، متاسفانه در شرایط فعلی و با تعطیل شدن بازارها اجاره مغازه خود را هم نمی‌توانیم تامین کنیم.

فاجعه در انتظار جنوب غرب خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در این خصوص گفت: با توجه به جهش ویروس کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان، اگر مردم به ویژه جوانان و افراد میانسال از خود مراقبت نکنند باید منتظر یک فاجعه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان باشیم.

شکرالله سلمان‌زاده با تاکید بر این موضوع که مردم باید دورهمی‌ها و مراسم جشن و عزاداری را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کنار بگذارند، گفت: در این شرایط هر شهروند باید یک مراقب سلامت باشد و ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، دیگران را نیز ملزم به رعایت آنها کند.

وی افزود: متاسفانه محدودیت های کرونایی در جنوب غرب خوزستان بخصوص در آبادان اجرایی نشد و با این روند امیدی به بهبودی شرایط نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در جنوب غرب خوزستان با شیب بسیار تند ابتلا و بستری مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: ظرفیت بستری در بیمارستان طالقانی آبادان تکمیل شده است لذا از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این پیک سنگین را مهار کنیم.

وضعیت نگران کننده در جنوب غرب خوزستان

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت نیز گفت: وضعیت استان خوزستان بخصوص در جنوب غرب این استان از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نگران کننده است.

 محمد اسماعیل مطلق خواستار آموزش، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح بهداشت عمومی مردم در خوزستان شد و افزود: برای مهار کرونا باید سطح سواد سلامت مردم با آموزش و اطلاع رسانی مناسب نسبت به این بیماری افزایش یابد.

وی مقابله محله محور را یکی از راه‌کارهای قطع زنجیره انتقال ویروس بخصوص در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان دانست و گفت: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مختلف باید با استفاده از نیروهای بسیج محلات و ادارات نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کنند.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در جنوب کشور با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی نقطه عطفی در کنترل ویروس کرونا است، افزود: نقش تیم‌ها به ویژه تیم رهگیری و مراقبت در این طرح بسیار حایز اهمیت است.

مطلق گفت: اگر از همه افراد دارای علائم و اطرافیان مبتلایان با دقت نمونه‌گیری و به ازای هر یک مورد مثبت حداقل ۱۵ تست سریع تهیه شود می‌توان این بیماری را کنترل کرد.  

جنوب غرب خوزستان آلوده‌ترین منطقه کرونایی

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: شادگان، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا، آلوده ترین و خطرخیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

 سیدمحمد علوی افزود: در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان پروتکل های بهداشتی در چند هفته گذشته جدی گرفته نشد که این امر باعث قرمز شدن شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان شد.

وی ادامه داد: خیلی از افراد مبتلا به ویروس کرونا از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای خودقرنطینگی نیاز به بسته های حمایتی دارند ولی متاسفانه این حمایت در جنوب غرب خوزستان ضعیف است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با انتقاد از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در جنوب غرب خوزستان بخصوص شادگان گفت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شادگان در هفته‌های گذشته کمتر از ۱۰ درصد بود که باعث ورود این شهر به وضعیت بحرانی شد ولی در ۱۰ روز اخیر با بسیج همگانی شاخصه های مراقبتی در این شهرستان به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه نجات شادگان از کرونا

سرپرست فرمانداری شادگان نیز گفت: استفاده از ماسک بین مردم شهرستان شادگان با اعمال محدودیت‌ و ممنوعیت‌ کرونایی، به حدود ۷۰ درصد رسید.

امید صبری‌پور افزود: پیش از اعمال محدودیت و ممنوعیت جدید کرونایی در شهرستان شادگان کمتر از ۱۵ درصد مردم این شهرستان از ماسک استفاده می‌کردند که نتیجه آن افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا بود.

وی گفت: البته استفاده از ماسک به تنهایی برای مقابله با ویروس کرونا کافی نیست و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌طور دقیق رعایت کنند.

صبری‌پور بیان کرد: بر اساس توصیه‌های مرکز بهداشت و فعالان کادر بهداشت و درمان، مردم باید نسبت به استفاده صحیح و تعویض مستمر ماسک‌های یک‌بار مصرف اقدام کنند.

وی افزود: بیماری کووید ۱۹ از ۲ هفته پیش در شهرستان شادگان روند افزایشی به خود گرفت که این مورد ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بود و در صورتی که مراقبت و نظارت لازم انجام نگیرد شاهد سیر صعودی بیماری و ایجاد مشکل در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

اجرای محدودیت‌ها در آبادان

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز گفت: اگر محدودیت‌های تعیین شده از سوی ستاد کرونا رعایت نشود آمار بیماران ممکن است به ۱۰ برابر هم برسد که این موضوع به معنی  ۱۰ برابر شدن تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها است همانطور که اکنون سه بیمارستان در آبادان درگیر مسئله کرونا هستند.

سید زین‌العابدین موسوی اظهار داشت: برای شکست ویروس کرونا نیازمند وحدت و انسجام هستیم، گروه‌های مختلف نباید در برابر محدودیت‌ها مقاومت کنند، مردم و اصناف همکاری کنند و همچنین محدودیت‌ها و مصوبات دقیق اجرایی شوند.

فرماندار ویژه آبادان افزود: هر کس مانع رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها شود با اعمال قانون به قوه قضاییه معرفی می‌شود، کنترل تجمع ورودی‌ها و حتی گروه‌های شغلی یک از اقداماتی است که جدی دنبال می‌شود.

 

کرونا جان چهار نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۱۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۴۳۱ نفر افزایش رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۵ مورد بود که از این تعداد ۴۵ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی  ۲۸ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۸ ، بهار ۶۱۱، تویسرکان ۶۶۴، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۳ و کبودراهنگ ۶۶۴ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۵۱ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۳۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

۲ مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در قم شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تست کرونا ۲ تَن در قم نشان داد که آنان به ویروس «کرونای جهش‌یافته» یا همان «کرونای انگلیسی» مبتلا شدند.

محمدرضا قدیر عصر پنجشنبه در گفت‎وگویی اظهار داشت: جلسه کمیته واکنش سریع در این خصوص امروز تشکیل می‌شود و تیم‌های رهگیری و نظارت با تمام توان در راستای شناسایی بیماران و تماس‌ها تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از همشهریان عزیز تقاضامند هستیم، ضمن  رعایت مسایل بهداشتی و استفاده از «ماسک»، در «تجمعات» و «مهمانی‌های خانگی» به هیچ عنوان شرکت نکند.

 

۲۶ درصد مبتلایان به کرونا در مهاباد بستری شده‌اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۶ درصد از مبتلایان شناسایی شده به این بیماری در این شهرستان در بیمارستان بستری شده‌اند.

بهاءالدین حسینی روز پنج‌شنبه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶ هزار و ۸۰۶ نفر مبتلا به کرونا در مهاباد شناسایی شده‌اند، که از این تعداد هزار و ۸۰۰ مبتلا بستری شده اند.

وی ادامه داد: از مجموع کل مبتلایان به کرونا در مهاباد ۵۵ درصد مرد و ۴۵ درصد زن هستند و میانگین سنی در مردان ۴۴ سال و هشت ماه و در زنان ۴۴ سال و ۶ ماه است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۳۲۵ نفر در این شهرستان فوت شده‌اند که از این تعداد ۳۰۹ نفر در بیمارستان و ۱۶ نفر در منزل بوده است.

حسینی بیان کرد: از مجموع فوت‌شدگان ۳۹ درصد به بیماری قلبی و عروقی، ۱۲.۵ درصد به بیماری دیابت، ۲.۶ درصد به بیماری ریوی، ۲ درصد به بیماری کلیوی و مابقیه نیز به سایر بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مهاباد هم اکنون در شرایط زرد مقابله با کرونا قرار دارد، گفت: این وضعیت شکننده است و با ابتلای چند نفر در یک روز تغییر خواهد کرد.

وی در پایان نسبت به کاهش استفاده از ماسک و عادی انگاری کرونا از سوی شهروندان ابراز نگرانی کرد گفت: سهل انگاری در استفاده از ماسک و عادی انگاری ویروس کرونا علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اقتصاد و پویایی شهرستان را هم با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان به ۶۶ هزار و ۹۴۸ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۶ هزار و ۹۴۸ نفر رسیده است.

" مریم کوشکی" روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: تاکنون ۲۱۵ هزار و ۷۵۷ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۱۵ هزار و ۲۳۴ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۴۸ هزار و ۲۸۲ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اکنون ۱۴۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۴۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان قرار دارد اضافه کرد: مردم استان با دوری از تجمعات و دورهمی و رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می‌شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 

سه بیمار مشکوک به کرونای انگلیسی در سقز شناسایی شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سه بیمار مشکوک مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا (انگلیسی)  در سقز شناسایی و نمونه پ‌های اخذ شده برای تایید به تهران ارسال شده است.

دکتر ابراهیم قادری روز پنجشنبه اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز نتایج آزمایش این افراد اعلام نشده است نمی‌توان با قطعیت نوع آن را کرونای انگلیسی اعلام کرد.

وی افزود: در حال حاضر مشغول فراهم کردن امکان انجام تست‌های ویژه ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان هستیم و امکانات آن فراهم شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره سه بیمار شناسایی شده مشکوک به این نکع ویروس در سقز افزود: افراد در تماس نزدیک با این بیماران شناسایی و در حال انجام تست کرونا از آنها هستیم.

وی افزود: بدون شک استان به زودی درگیر این ویروس می شود و بعید نیست در حال حاضر هم این ویروس در حال گردش باشد چرا که مناطق مختلفی از کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر قادری با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل های بهداشتی باید بیش از پیش مورد نظر شهروندان باشد اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی اصلی ما تجمع‌های خانوادگی، مهمانی‌ها و عروسی‌هاست که به عنوان مهم‌ترین کانون‌های شیوع ویروس به شمار می روند چرا که افراد حاضر در این دورهمی ها بدون ماسک و بدون کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی در آن حضور دارند.

در حال حاضر ۷۰ بیمار در سنندج، ۱۴ بیمار در سقز، ۶ بیمار در مریوان، چهار بیمار در قروه، یک بیمار در بیجار، ۱۲بیمار در کامیاران، چهار بیمار در دیواندره، هشت بیمار در بانه و یک بیمار در دهگلان بستری هستند.

شمار جانباختگان کرونا در کردستان از ابتدا ی شیوع ( اسفند سال گذشته) تا کنون  هزار و ۷۱ نفر است که از این تعداد ۴۲۷ نفر در سنندج، ۱۸۳ نفر در سقز، ۷۲ نفر در قروه، ۶۹ نفر در کامیاران،۸۷ نفر در بانه، ۶۲ نفر در دیواندره، ۴۸ نفر در بیجار،۱۰۳ نفر در مریوان،۱۷نفر در دهگلان، سه نفر در سروآباد بوده است.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از ۴۴۰ نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت دو بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۴۲ نفر رسید.

پرویز یزدان  پناه روز پنجشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۲ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند.

وی افزود: از این تعداد ۳۹ نفر مبتلای قطعی و ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کوید ۱۹ تا کنون  ۲۴ هزارو ۷۴۲بیمار در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند.

 یزدان پناه عنوان کرد:هم اکنون سه شهرستان بویراحمد، گچساران و کهگیلویه و وضع قرمز کرونایی قرار دارند که بی احتیاطی و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منجر به وضعیت هشدار دهنده و قرمز استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری شده مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بصورت صعودی در حال افزایش است ابراز داشت،  بیشترین عامل شیوع کرونا در استا دورهمی ها، ساده انگاری و عادی انگاری برخی افراد است.

وضعیت قرمز استان خوزستان در روز های اخیر و همجواری با کهگیلویه و بویراحمد موجب نگرانی مردم و مسئولان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.