طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت در پنجم اسفند ماه، هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۱ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۶۶۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (پنجم اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص  هشت هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۸۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

پنجم اسفندماه و مهمترین خبرهای کرونایی در استان‌ها

آنچه که مردم را با نزدیک شدن به ایام نوروز ۱۴۰۰ تهدید می‌کند عادی‌انگاری نسبت به رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی است، پروتکل هایی که اگر جدی رعایت نشود به‌طور حتم سیر صعودی میزان مبتلایان و جانباختگان و تغییر رنگ بندی‌ شهرها و اعمال محدودیت‌های جدید را به همراه خواهد داشت.

بیش از یکسال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و پس از فراز و فرودهای مختلف، اینک وارد مرحله جدیدی از همه‌گیری با ظهور ویروس‌های جهش یافته نظیر کرونای انگلیسی و آفریقایی شده است که هر گونه بی‌توجهی و عادی انگاری مردم نسبت به شرایط موجود می‌تواند باعث قرمز شدن وضعیت بیشتر شهرها شود و یکبار دیگر روزهای بد از دست دادن عزیزان را برای تک تک ما رقم بزند .

ابتلای تعدادی از هموطنان به ویروس جهش یافته انگلیسی نشان دهنده آن است که اگر در مدیریت کرونا غفلت و سهل‌انگاری صورت گیرد، این ویروس در کشور جای پای خود را بیش از پیش باز کرده و دوباره میزان آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میرها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های سنگینی را به فضای کسب و کار و همچنین کادر درمان وارد خواهد کرد.

آغاز واکسیناسیون کرونا نباید مردم را نسبت به ریشه کنی سریع این ویروس خوش‌بین کند چرا که باید در نظر داشت که اگر به اندازه همه جمعیت کشور، واکسن وارد شود، دستکم ۶ ماه اثربخشی فرآیند واکسیناسیون زمان خواهد برد.

 تعطیلات نوروزی، افزایش تجمعات ، دورهمی‌ها و ترددها، حضور در مراکز خرید و بازارها و همچنین سفرهای نوروزی در ایام پیش‌رو می‌تواند موج چهارم شیوع کرونا را شتاب بخشد که به نظر می‌رسد پیش از تصاعدی شدن آمار مرگ‌های روزانه و افزایش شمار مبتلایان، محدودیت‌های کرونایی باید تشدید شود و نظارت جدی‌تری بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی صورت بگیرد.

نوع جدید ویروس کرونا که «B.۱.۱.۷» نام دارد، برای اولین بار آذر ماه در انگلیس مشاهده شد و اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است.ویروس انگلیسی به شدت مسری و کشنده بوده و قدرت سرایت آن ۱۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی و دوره نهفتگی آن کوتاهتر و قدرت واگیری ویروس بیشتر شده است.

در روزهای اخیر شاهد انتشار خبرهایی از شیوع ویروس کرونای انگلیسی در برخی استان‌ها و جانباختن تعدادی از شهروندان بر اثر آن هستیم که با توجه به سرعت و تهاجمی بودن این ویروس باید اهتمام بیشتری بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی صورت گیرد.

اما در استانها با توجه به بیماری زایی بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی، معاون دانشگاه پزشکی بوشهر از مردم خواسته تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع شیوع این ویروس جهش یافته شوند.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان  افزود:هرچند تاکنون هنوز موردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در استان بوشهر یافت نشده‌است اما عمده نگرانی ما از این ویروس جدید این است که با توجه به همسایگی این استان با خوزستان اگر گردش آن سرعت گیرد با توجه به تهاجمی‌تر بودن این ویروس نسبت به نوع قبلی اپیدمی ایجاد و بیشتر رده سنی پایین‌تر از ۴۰ سال درگیر می‌شوند.

وی بیان کرد: روند افزایشی بیماری در استان بوشهر بیانگر بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی است و اگر این امر رعایت نشود این استان نیز خیلی زود به سرنوشت خوزستان مبتلا می‌شود.

 فرماندار شهرستان محلات هم وضعیت این شهرستان در شیوع کرونا را شکننده دانست و گفت :کوچکترین اهمال در رعایت دستورات بهداشتی، برپایی دورهمی های شبانه و کوتاهی در رعایت محدودیت‌های ترافیکی می‌تواند این شهرستان را در فهرست مناطق نارنجی کرونا وارد کند.

محمدرضا ناظری افزود: محلات در رنگ‌بندی کرونا وضعیت زرد دارد و انتظار است که شهروندان با رعایت موازین بهداشتی کادر درمان را یاری داده و از بحرانی شدن اوضاع جلوگیری کنند.

مراسم معنوی اعتکاف در بسیاری از نقاط کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم لغو شده است.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد مدیر کل تبلیغات استان هرمزگان هم گفت : باتوجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا مردم به این ویروس در فضاهای بسته و پرجمعیت مساجد و ضرورت حفظ جان معتکفان و همچنین باتوجه به تاکید مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان و ستاد مدیریت بحران، مراسم اعتکاف در هیچ کدام از شهرهای استان برپا نمی‌شود.

در آستانه نوروز و انجام سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: طرح سفر ایمن در نوروز خدمات سفر و گردشگری به صورت محدود و کنترل شده در استان‌ها و شهرهایی که مبدا و مقصد به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت مساعد و مناسب باشد اجرایی خواهد شد.

فایقه اتابک اظهار داشت: ستاد استانی کرونا هرمزگان هم براساس وضعیت این استان در خصوص اجرا شدن یا نشدن طرح سفرهای ایمن و مسوولانه تصمیم گیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: طرح سفرهای ایمن و مسوولانه در جهت ساماندهی و نظارت بر سفرها و تورها و جلوگیری از سفرهای غیر مجاز در زمان کرونا مصوب شده و مشروط به بهبود شرایط کرونایی در کشور است.

 استاندار یزد هم گفته  برنامه ریزی ها و مصوبه های نشست خدمات سفرهای نوروزی با توجه به شرایط استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا و ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ اجرا می شود.

محمدعلی طالبی در نشست مدیریت خدمات سفر استان افزود: به دلیل وضعیت موجود ممکن است محدویت های بیشتری در ایام تعطیلات نوروزی برای ورود مسافران اعمال شود. 

وی  با اشاره به هشدار دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ایجاد شرایط مشابه در برخی استان‌ها همانند خوزستان در جنوب غربی کشور، افزود: از جمله استان‌هایی که به آن اشاره شد، یزد است که بعد از یک تا  ۲ هفته آینده از خوزستان این احتمال وجود دارد که ابتلای افراد به کرونای جهش یافته نوع انگلیسی در آن مشاهده شود. 

وی همچنین با اشاره به لزوم پیشگیری از شیوع موج چهارم کرونا، خصوصا کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی گفت: نظارت‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان افزایش می یابد.

از کرمانشاه و به نقل از  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آمده است که هیچ موردی از کرونای انگلیسی در استان مشاهده نشده است و باتوجه به تشدید نظام مراقبت بیماری‌های واگیر در روزهای گذشته نمونه‌هایی از افراد مشکوک به گونه جهش‌یافته موسوم به کرونای انگلیسی به آزمایشگاه مرجع تهران ارسال شد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه روز گذشته در رسانه‌ها نام کرمانشاه به عنوان استانی که مورد بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در آن تشخیص داده شده، قید گردیده بود، گفت: از آنجا که تاکنون موردی از این ویروس در استان ثبت نشده است، بنا بر بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این امر مربوط به ثبت اشتباه محل زندگی یک بیمار بوده که توسط استان آذربایجان شرقی به اشتباه استان کرمانشاه به عنوان محل زندگی فرد در سامانه قید شده است.

وی افزود: بررسی ها مشخص کرد که این فرد کرمانشاهی نبوده و اهل استان دیگری است و وزارت بهداشت نیز تذکر لازم را به استان ثبت کننده در زمینه این خطای ثبت اطلاعات داده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونایی در استان رو به افزایش است، گفت: ‌اکنون ۱۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

مهدی محمدی افزود: شهرستان های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.وضعیت شهرستان های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر نیز آبی است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه هم اعلام کرد: بیمارستان‌های این استان به منظور مقابله با پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ و نوع انگلیسی آن در آماده باش به سر می‌برند.

در مراغه و به گفته رییس ستاد مقابله با کرونای این شهر ، شمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان رو به افزایش است و از افراد صاحب نفوذ و رسانه‌ها خواسته شده تا مردم را به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند تا از بازگشت محدودیت‌ها جلوگیری شود. 

سیدعلی موسوی اظهار داشت: در زمان حاضر روزانه حدود ۳۰ بیمار سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ به مراکز درمانی شهرستان مراجعه می‌کنند و اگر تعداد آنان بیشتر شود، به طور طبیعی ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل و محدودیت‌ها افزایش خواهد یافت.

«موسوی» معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه هم از مردم خواست تا طی روزها و هفته‌های آینده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز گذشته از شناسایی یک فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و ابراز امیدواری کرد ساکنان استان پروتکل‌های بهداشتی را با حساسیت بیشتری رعایت کنند.

به گفته «محمدحسین صومی»، یک شهروند اهری با سابقه مسافرت به کشور عراق در روزهای اخیر تحت بررسی و آزمایش‌های لازم قرار گرفته و از نظر ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی مثبت شناخته شده است.

از گیلان هم خبر رسیده که نتیجه تست کرونا خانواده فرد فوت شده به کرونای انگلیسی در گیلان منفی شده است .

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نتیجه تست ١٢ نفر از افراد در تماس با فرد فوت شده به دلیل کرونای جهش یافته انگلیسی در گیلان منفی شد.

دکتر آیتین حیدرزاده افزود : به دلیل اهمیت موضوع تست تعداد دیگری را به انستیتو پاستور ارسال کردیم تا بررسی نهایی شود.  

 

در اصفهان هم  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با اشاره به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور گفت که کنترل این نوع ویروس باید مورد توجه قرار گرفته و نظارت‌ها در این استان تشدید شود.

 حیدر قاسمی در کمیته نظارتی ستاد کرونا در سالن جلسات استانداری افزود: اصفهان کانون تردد و مبادلات در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اداری و تجاری است از این رو نباید عادی انگاری در جامعه بوجود آید.

وی با بیان اینکه سفرها و جابه جایی در ایام تعطیلات نوروزی باید برنامه ریزی و کنترل شده باشد، خاطرنشان کرد: مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه‌ها به ویژه اتحادیه املاک و مسکن با همکاری شهرداری مسافران را هدایت شده و سازمان یافته در هتل‌ها اسکان دهند.

شناسایی ۲ مورد کرونای انگلیسی در اصفهان خبر دیگر این استان بود که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آن را اعلام کرد و گفت : آزمایش تعیین توالی این ۲ مورد مشکوک در حال انجام است اما نتیجه تست اولیه آنها با استفاده از کیت های تشخیصی ویژه ای که در اختیار اصفهان قرار گرفت، مثبت بود.

آرش نجیمی این ۲ بیمار را یک کودک ۹ ساله و یک فرد بزرگسال معرفی کرد و اظهار داشت: کودک ۹ ساله مبتلا به این ویروس بیمار سرپایی است اما فرد بزرگسال در یکی از بیمارستان های استان بستری است.

در استان اصفهان شهرستان اردستان در وضعیت نارنجی (پر خطر)، ۱۵ شهرستان اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، مبارکه، نجف آباد و نطنز در وضعیت زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

در تهران هم اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در مترو ادامه دارد که این خبر را مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه افزود: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از همان روزهای ابتدایی در جهت افزایش رعایت بهداشت اقدام به جمع آوری آبخوری ها، دستگیره های تبلیغاتی قطارها، تعطیلی اتاق های مادر و کودک، نصب بر چسب های رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در ایستگاه ها و قطارها کردیم.

 فرماندار سلسله هم از ممنوعیت  ورود خودرو با پلاک غیربومی به این شهرستان و برگزاری هرگونه تجمعی، به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانونی خبرداد.

 مرتضی مهدوی کیا  در جلسه کارگروه سلامت شهرستان اظهار داشت: مردم باید با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی در استان‌های همجوار لرستان، خطر این ویروس جهش یافته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. 

وی گفت: باتوجه به در پیش بودن ایام نوروز و گردشگرپذیری شهرستان، مراقبت های لازم باید تشدید شود تا از موج جدید و جهش یافته ویروس به سلامت عبور کنیم.

 رییس بسیج جامعه پزشکی استان البرز نیز با اشاره به احتمال سیر صعودی درگیری هموطنان به ویروس کرونا، گفت: بیشتر مراکز درمانی و بیمارستان های استان آمادگی پذیرش و بستری بیماران کرونایی را دارند.

علی جمال محمدی  با بیان اینکه این روند در بعضی از استان ها شدت بیشتری دارد، گفت: این وضعیت در البرز هم منجر شد به اینکه بیشتر شهرستان هایی که در وضعیت آبی قرار گرفته بودند در یک پروسه زمانی کوتاه از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار بگیرند.

وی در ادامه به ورود کرونای انگلیسی به البرز و فوت سه بیمار در نتیجه این ویروس اشاره کرد و افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد که این سه نفر بومی استان نبوده و یا برای درمان و یا مسافرت به این استان آمده بودند ولی همین امر موجب بروز خطرات جدی برای هموطنان البرزی شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز گفت: فعلا دستوری مبنی بر قرنطینه و تعطیلی استان دریافت نکردیم ولی ستاد ملی کرونا بر شدت اعمال محدودیت ها در استان تاکید دارد.

 دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: تصمیم‌گیری در خصوص قرنطینه و تعطیلی استان در حیطه اختیارات ستاد ملی کرونا است. ما روزانه گزارشهای لازم از وضعیت بیمارستانها و آمار مراجعات را برای ستاد ملی و شخص وزیر بهداشت ارسال می‌کنیم و مرتب با مسئولان کشوری در تماس هستیم.

وی افزود: تلاش بر این است که با ایجاد محدودیت‌های شدید فعلاً از قرنطینه استان جلوگیری شود به همین دلیل حلقه محدودیت‌ها در استان روز به روز تنگ‌تر می شود. در هفته گذشته جدیت لازم نزد برخی از مسئولان سیاسی استان وجود نداشت و برخی از سازمان ها و ادارات پای کار نبودند اما اکنون شرایط بهتر است.

ابول نژادیان گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته در ۶۲ مرکز منتخب و جامع سلامت استان، سه هزار و ۱۰۰ مراجعه کننده داشتیم و حدود هشت هزار و ۵۰۰ تست انجام شد که در نوع خود یک رکورد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در حال حاضر رعایت پروتکلهای بهداشتی به میزان ۶۵ درصد در استان انجام می شود ولی اگر می خواهیم سرعت انتشار بیماری را کنترل کنیم باید میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از ۸۵ درصد باشد که این کار با همت و همراهی مردم عملیاتی خواهد شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز اعلام کرد که شهرستان شادگان با ۱۰۷ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان را به خود اختصاص داده است.

 شکرالله سلمان زاده بیان کرد: از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز ۲۱۲ مورد جدید مثبت کووید ۱۹ در شهرستان‌های تابع دانشکده آبادان شناسایی شدند که ۵۹ بیمار در آبادان، ۴۶ بیمار در خرمشهر و ۱۰۷ بیمار در شادگان است.

 در اردبیل هم وضعیت شیوع کرونا نسبتا ثابت است اما تعدادی بستری ها آرام آرام افزایش می یابد بطوریکه در شبانه روز گذشته  ۲۵ نفر در مراکز درمانی بستری شدند و  یک نفر دیگر نیز جان باخت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  با بیان اینکه ۱۷۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، اضافه کرد: از این تعداد  ۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته دکتر شهرام حبیب زاده ، هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی و زرد قرار دارد؛ هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت مقررات مقابله با کرونا، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

در میان اخبار ناخوشایند شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی معاون غذا و داروی کرمانشاه از جهش ۱۰۰ ساله در واکسن‌سازی ایران خبر داد و گفت :اگر تلاش متخصصان داخلی به نتیجه برسد، تا پایان سال آینده همه مردم در مقابل ویروس کرونا واکسینه می‌شوند.

دکتر قباد محمدی  با اشاره به صدور مجوز کارآزمایی بالینی برای چند شرکت واکسن سازی داخلی گفت: اگر تلاش این شرکت ها به ثمر بنشیند و واکسن کرونای تولیدی آن‌ها، تأیید نهایی سازمان غذا و دارو را دریافت کند، به‌جرأت می‌توان گفت که در طی این یک‌ سال ایران به پیشرفت صدساله در ساخت واکسن دست یافته که یک جهش علمی شگرف خواهد بود.

وی  با بیان این‌ که انتظار دریافت واکسن به اندازه کافی از سایر کشورها بیهوده است، گفت: بی‌شک اگر ما فرآیند ساخت واکسن کرونا را آغاز نمی‌کردیم و منتظر خرید واکسن از کشورهای دیگر می‌ماندیم، هرگز نیاز ایرانیان تامین نمی شد اما وقتی آن‌ها مشاهده کردند که ایران به پیشرفت‌های خوبی در ساخت واکسن رسیده، اقدام به فروش واکسن به ما کردند.

محمدی ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن واکسن‌های داخلی، تا پایان سال آینده همه مردم در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.

 

کرونا یک هزار و ۳۰۰ مکان ورزشی در لرستان را تعطیل کرد

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: شیوع ویرورس کرونا یک هزار و ۳۰۰ مکان ورزشی خصوصی و دولتی را در استان تعطیل کرد.

حشمت اله امان الهی روز سه شنبه در جلسه ستاد ساماندهی جوانان الیگودرز در فرمانداری شهرستان اظهار داشت: در پی شیوع کرونا در حوزه میزبانی مسابقات، برگزاری مسابقات، همگانی و قهرمانی آسیب های زیادی به ورزش استان وارد شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۵ پروژه ورزشی در استان غیرفعال بودند، که از این تعداد ۴۰ پروژه آن را فعال کردیم و چندین پروژه رو به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: پیست اسکی تمندر مهمترین پروژه ورزشی استان در شهرستان الیگودرز به بهره برداری می رسد که  ۵۰ هزار مترمربع وسعت دارد که در فاز اول امکانات و زیرساخت های تله سیژ، برق رسانی، تسطیح و آماده سازی ، آسفالت آن انجام شده است و در فاز دوم آن احداث مدرسه اسکی و امکانات رفاهی آن  در سال آینده انجام می شود.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست های وزارت ورزش توسعه ورزش در مناطق روستایی است که در این راستا تامین اعتبار چمن مصنوعی روستاهای ده نصیر و ززم  انجام شده که طی سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان اضافه کرد: طی تفاهم نامه بنیاد علوی  با اداره کل ورزش تعداد ۶ زمین چمن مصنوعی تعریف شده است که می طلبد با همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی شهرستان کار زیرسازی  این زمین ها صورت پذیرد.

وی گفت: پروژه های ورزشی شهرستان الیگودرز هم از نظر کیفی و هم سرانه نسبت به سایر نقاط استان دارای وضعیت بهتری است.

فرماندار الیگودرز با توجه به اینکه تاکنون اقدامات موثری در ارتباط با جوانان در شهرستان صورت گرفته است گفت: با یک سیاست گذاری صحیح در ساماندهی امور جوانان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل موجود که بخشی مختص به منابع اعتباری می باشد تمامی دستگاه های اجرایی موظفند در این راستا همکاری موثرتری داشته باشند.

ماشااله نعمتی افزود: جوانان به عنوان نیروی محرکه ای در جهت پیشرفت همه جامعه کشور هستند که این جوانان با فراگرفتن آموزش ها، مهارت ها  و تخصص های کاربردی، به سرمایه اجتماعی برای جامعه تبدیل خواهند شد..

وی تصریح کرد: اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصیل و آموزش از مهم‌ترین نیازهای مطالباتی جوانان به‌شمار می‌رود که بر همین اساس ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی بسیار ضروری است.

وی یادآور شد: شناسایی مشکلات و نیازهای حوزه‌های مرتبط با جوانان، ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات جوانان در این حوزه‌ها ضروری و نیازمند برنامه‌ریزی است.

 

کرونا بار دیگر بوستان های تفریحی کرج را به تعطیلی کشاند

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج اعلام کرد که برای پیشگیری از موج چهارم کرونا، تمام بوستان های تفریحی این کلانشهر برای دومین بار پس از شیوع این ویروس تعطیل شدند.

پیمان بضاعتی پور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این تعطیلی با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا  اجرایی شده و از ورود مردم به محدوده این اماکن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان داشت: محوطه بازی کودکان، وسایل بدنسازی، سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها در تمام بوستان‌های سطح شهر کرج غیرفعال و با نوارهای زرد خطر محصور شده است.

بضاعتی پور افزود: در تمام این بوستان‌ها بنر اطلاع رسانی و پیام‌های بهداشتی نصب شده و از حضور شهروندان در این فضاها جلوگیری به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: اجرای طرح ممنوعیت تردد در اماکن عمومی از جمله پارک‌ها تنها توسط شهرداری میسر نیست و به همکاری نیروی انتظامی و مشارکت شهروندان نیاز دارد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: انتظار می رود مردم با همکاری بیشتر از شیوع کرونا در سطح استان البرز پیشگیری کنند.

کلانشهر کرج حدود ۲۸۰ بوستان بزرگ ، متوسط و کوچک دارد.

ثبت سه مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس انگلیسی کرونا زنگ خطر را در استان البرز به صدا درآورده است.

بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا  تاکنون حدود ۳۲ هزار البرزی را روانه تخت های بستری کرده که ۲ هزارو ۷۷۰ نفر آنان جان باخته اند.

همچنین از اوایل هفته جاری بیشتر شهرستان های استان البرز از آبی کرونایی به رنگ زرد تغییر شکل دادند و اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است.

 

یک شبانه روز بدون فوتی کرونا در قزوین ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: پس از چندین روز پیاپی که شاهد مرگ و میر کرونایی در قزوین بودیم، در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از این ویروس در استان گزارش و ثبت نشد.

دکتر پیمان نامدار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار با اعلام این خبر افزود: در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان قزوین بستری شدند.

این مسوول با اشاره به ترخیص ۳۴ بیمار بستری کرونایی پس از بهبودی در شبانه روز گذشته،اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۸ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان قزوین بستری و تحت درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی،خدمات درمانی و بهداشتی قزوین گفت: ۲۲ تن از بیماران بستری شده در بیمارستان ها بدحال هستند. 

این مسوول افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۸۲۳ نفر در بیمارستان های استان بستری و خدمات درمانی دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون متاسفانه هزار و ۳۱۰ تن از هم استانی های خود را از دست داده ایم.

 

شمار مبتلایان کرونای جهش‌ یافته در هرمزگان به ۹ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : با ابتلای هفت نفر دیگر در شهرستان پارسیان درغرب این استان به کرونای جهش‌یافته، شمار مبتلایان در استان به ۹نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مبتلایان جدید از یک خانواده هستند و بر اساس بررسی‌ها و نمونه‌گیری‌های خوشه‌ای شناسایی شدند.

وی، سن بیشتر این بیماران را ۲۰ تا ۵۰ سال اعلام و اضافه  کرد : طبق بررسی‌ها، سرعت سرایت به نحوی بوده که افراد با کوچکترین تماسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گفته دکتر نوروزیان هم‌اکنون ۴نفر از این بیماران در بیمارستان بستری هستند و از ۳۰ تا ۶۰درصد درگیری ریوی دارند.

 

کرونا مانع برگزاری نمایشگاه فروش بهاره در اصفهان شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت : نمایشگاه فروش بهاره امسال به علت شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از تجمع ها در این استان برگزار نمی‌شود.

اسماعیل نادری روز سه شنبه افزود : دستور لازم به همه اصناف و اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای بزرگ داده شد که کالاها را با تخفیف‌های ویژه و به صورت حراج‌های عمومی برای خریداران ارائه دهند.

وی ادامه داد: کالاهای موردنیاز مردم در این ایام با ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت خرید و با تخفیف‌های مناسب عرضه خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه تدابیر لازم در این زمینه عرضه کالاهای مورد نیاز شهروندان اندیشیده شد، اظهار داشت: فراوانی روغن مایع خوراکی در حال رسیدن به وضعیت مطلوب است و در زمان حاضر مشکلی در زمینه توزیع روغن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: وضعیت توزیع تخم مرغ و شکر هم در بازار مطلوب است و امکان تهیه آن با قیمت مصوب برای شهروندان وجود دارد.

نادری با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در بازار خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی با همکاری تشکل‌ها قول‌هایی برای کاهش قیمت مرغ داده بود اما تا کنون محقق نشده و رسیدن به این هدف نیازمند عزم بین دستگاهی است.

به گفته وی دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی، صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و نهادهای امنیتی و نظارتی باید با همکاری هم باید هماهنگی لازم را برای تامین و توزیع و نظارت بر بازار مرغ ایجاد کنند.

وی با اشاره به ذخیره سازی مقداری میوه مورد نیاز شب عید در استان، گفت: بخشی از آن هم ذخیره شده و بخشی از میوه موردنیاز عید نوروز در حال حمل به این استان است که عملیات ذخیره سازی تا دوازدهم اسفند انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان افزود: میوه شب عید را بر اساس مصوبه کمیته راهبری از دهه سوم اسفند در راستای کنترل قیمت ها، با قیمت و فراوانی مناسب وارد بازار خواهد شد.

نادری با بیان اینکه شب عید در خصوص فراوانی میوه نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: مردم گرانفروشی، کم‌فروشی و تقلب را به سامانه ۱۲۴ یا بازرسی اصناف گزارش کنند.

حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی با پروانه کسب در استان اصفهان فعالیت دارند که حدود یکصد هزار واحد از آن در شهرستان اصفهان مستقر هستند.

 

کرونا جان یک کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یک نفر در شبانه روز گذشته در شهرستان کرمانشاه در اثر ابتلا قطعی به کرونا فوت کرد و مجموع جان‌باختگان به هزار و ۴۷۹ نفر رسید.

مهدی محمدی از بستری‌ شدن ۴۲ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ بعد از بهبودی از مراکز درمانی استان کرمانشاه ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین چهار بیمار بستری و ۵۹ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اعلام کرد: هم‌اکنون ۶ شهرستان استان در وضعیت زرد قرار دارند که نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است.

محمدی افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است. 

 

مردم از حضور در آرامستان‌ها خودداری کنند

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران و مصون ماندن در برابر ویروس کرونا از رفتن به آرامستان‌ها خودداری کنند.

نورالدین فرزادی پور روز سه شنبه در جلسه پدافند غیرعامل سرپل ذهاب افزود: با توجه به سرایت ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی نیاز است که مردم با رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک از خطر ویروس کرونا در امان بمانند.

وی اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان، تبلیغات اسلامی و جمعیت هلال احمر شهرستان و برخی ادارات با سیستم سیار صوتی و رژه خودرویی در سطح شهر و روستاها مردم را از خطر موج چهارم ویروس کرونا آگاه کنند.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: تبلیغات اسلامی و جمعیت هلال احمر سرپل ذهاب با همکاری بخشداران بخش مرکزی و قلعه شاهین نسبت به اعلام تعطیلات و مناسبت‌های آخر سال از قبیل چهارشنبه سوری و جمعه آخر سال و تعطیلات سال آینده خطرات موج چهارم کرونا اطلاع رسانی کنند.

فرزادی پور افزود: تمام مدیران ادارات شهرستان و بانک ها در مبادی ورودی، حساسیت زایی موج چهارم کرونا با نصب بنر اطلاع رسانی کنند و از ارایه خدمات به مراجعین بدون پوشش ماسک خودداری کنند.

وی تاکید کرد: کارکنان جایگاه پخش فرآورده های نفتی ملزم به پوشیدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت سرپل ذهاب موظف شدند که اصناف و بازاریان و فروشندگان واحدهای تجاری و میوه فروشان واقع در پل مرکزی شهرستان که باعث تجمع می شوند را ملزم به استفاده از ماسک کنند و نسبت به این موضوع نظارت داشته باشند.

فرزادی پور گفت: چاپخانه های شهرستان نیز موظفند از چاپ هرگونه اعلامیه ختم که منجر به تجمع شود خودداری کنند و در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده از ماسک با اداره ارشاد اسلامی همکاری لازم به عمل آورند.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: تاکنون موردی از ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون یک هزار و ۸۸۵ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۲ تن جان خود را از دست داده اند و هم اکنون نیز چهار نفر در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

 

۲۱۰۰ واحد صنفی در مشهد پلمب شدند

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: از آغاز محدودیتهای کرونایی برای اصناف این شهر در ۲۰ آبان ماه تاکنون ۳۵۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام گرفت که منجر به پلمب ۲ هزار و ۱۰۰ واحد متخلف شده است.

امیر دلداری روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: این بازرسی‌ها منجر به صدور ۲ هزار و ۵۰۰ اخطار و تنظیم ۷۶۳ فرم تخلف در خصوص عمل به قانون و رعایت پروتکلهای بهداشتی برای صاحبان واحدهای صنفی و غیرصنفی در شهر مشهد شده است.

وی ادامه داد: بازرسی‌های انجام شده در قالب گشتهای مشترک روزانه ۲۵ گروه با همکاری مرکز بهداشت، اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی، اتحادیه اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسین اتاق اصناف انجام گرفته که شامل هزار و ۷۷ گشت بوده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در روزهای پایانی هر سال طرح نظارتی ویژه نوروزی برگزار می‌شود که به دلیل شرایط شیوع کرونا در سال جاری هنوز تصمیم مشخصی برای نظارت بر بازار نوروزی گرفته نشده است.

وی افزود: با این حال واحد بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد، اجرای طرح ویژه‌ای را برای مجاوران در نوروز امسال برنامه ریزی کرده است تا یک سری اقدامات پیشگیرانه در خصوص درج قیمت و صدور صورت حساب خرید با استقرار چهار پایگاه نظارتی در اطراف حرم مطهر رضوی و برقراری گشتهای مشترک نظارتی را انجام دهد.

دلداری تعطیلی اصناف مشهد از ۱۵ اسفند ماه به بعد را شایعه دانست و گفت: هم اینک شرایط مشهد در شیوع کرونا در وضعیت زرد و فعالیت صنوف بلامانع است اما در صورتی که رنگ بندی این شهر از نظر شیوع کرونا تغییر کرد، فعالیت صنوف با محدودیت یا تعطیلی همراه خواهد بود.

وی سامانه‌های ارتباطی مردم با واحدهای بازرسی و نظارت مشهد را شماره تماس ۳۱۷۳۰ و شماره پیامکهای ۳۰۰۰۱۳۴ و ۳۰۰۰۱۲۴ اعلام کرد.

 

 کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۱۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ مورد بود که از این تعداد ۳۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی  ۲۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری ادامه داد: همچنین با شناسایی ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۴۰۵ نفر افزایش یافته است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۴ ، بهار ۶۰۷، تویسرکان ۶۶۳، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۲ و کبودراهنگ ۶۶۴ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۴۶ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۲۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

شادگان در صدر ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان است

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:شهرستان شادگان با ۱۰۷ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان را به خود اختصاص داده است.

شکراله سلمان زاده روز سه‌شنبه بیان کرد: از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز ۲۱۲ مورد جدید مثبت کووید ۱۹ در شهرستان‌های تابع دانشکده آبادان شناسایی شدند که ۵۹ بیمار در آبادان، ۴۶ بیمار در خرمشهر و ۱۰۷ بیمار در شادگان است.

وی با بیان اینکه از موارد مثبت جدید ۱۹۵ نفر به صورت سرپایی درمان شدند ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ نفر با وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری و ۲۶ بیمار کووید ۱۹ پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

سلمان زاده افزود: در این مدت متاسفانه یک بیمار مبتلا به کرونا در شادگان فوت شد؛ هم اکنون ۱۶۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰ مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.مواردی از ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

حجم ویدیو: 1.17M | مدت زمان ویدیو: 00:00:42
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.