در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸ هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۹۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۴۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: همه گروههای سنی از جمله کودکان و نوجوانان در معرض خطر کرونا هستند بنابراین استفاده از ماسک برای محافظت از کودکان ضروری است، البته برای کودکان باید از ماسک های مناسب با اندازه صورت استفاده شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: باید به کودکان آموزش داده شود که تحت هیچ شرایطی ماسک خود را با کسی تعویض نکنند به بخش جلوی ماسک دست نزنند و برای خارج کردن ماسک از بندهای آن استفاده کنند. کودکان باید بیاموزند که در صورت مرطوب شدن ماسک باید آن را در سطل در دارد بیندازند.

وی گفت: در صورتی که کودک اختلال شناختی یا تنفسی یا بیماری نقص ایمنی دارد یا به بیماری هایی مثل سرطان مبتلاست. برای استفاده از ماسک حتما باید با پزشک مشورت شود.

لاری ادامه داد: اگر کودکان مهارت لازم برای استفاده از ماسک را ندارند مانند کودکان دچار اختلال تکاملی، ناتوانی یا کم شنوایی یا معلولیت بهتر است به جای ماسک از محافظ صورت یا شیلد استفاده شود و محافظ های چند بار مصرف نیز باید هر چند وقت یکبار به درستی با آب و مواد شوینده شست و شو یا با الکل ۷۰ تا ۹۰ درصد ضدعفونی شوند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۸ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

تائید ویروس کرونای انگلیسی در ایران طی چند روز گذشته زنگ خطر شیوع این نوع از ویروس را به صدا درآورده و مسوولان را برآن داشته تا محدودیت های کرونایی را جدی تر اعمال کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (۲۸ بهمن ماه) از شناسایی ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی خبر داد و خطر گسترش سریع این ویروس را جدی توصیف کرد.

کیانوش جهانپور افزود: هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می شود.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در البرز تاکنون ۲ نفر از هموطنانمان در استان های البرز و قزوین بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی جان خود را از دست داده اند و بیم آن می رود که تعداد مبتلایان بیشتر شود. نکته حائز اهمیت اینکه یکی از افراد مبتلا از شهروندان عادی بوده و مسافرتی به خارج از کشور نداشته است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز چند روز قبل از شناسایی ۷ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران خبر داده و گفته بود که با وجود بروز جهش در ویروس کووید- ۱۹، کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی منجر به پیشگیری از ابتلا خواهد شد.

هر چند تست موارد مشکوک به این نوع ویروس منفی بوده اما از آنجا که انتقال ویروس انگلیسی سریع بوده و قابلیت چسبندگی روی مخاط انسان در آن بیشتر است، باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا شاهد گسترش آن نباشیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرده است در شهر تهران نمونه هایی که شناسایی شدند سابقه مسافرت به کشورهای خارجی از جمله انگلیس را داشته اند اما نمونه ای که در استان البرز شناسایی شد هیچ سابقه مسافرتی به خارج از کشور نداشته است این امر نشان می دهد که ویروس انگلیسی در کشور وجود دارد و اینکه چه مقدار در گردش است و چند نفر مبتلا شده اند در آینده مشخص خواهد شد.

دکتر علیرضا سلیمانی افزود: چندین مورد مشکوک به کرونای انگلیسی در البرز  برای تست آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه تاکنون نتایج منفی بوده است.

وی در خصوص وضعیت کرونایی استان البرز نیز توضیح داد: حدود ۲ هفته است که تعداد بستری شدگان کووید ۱۹ در البرز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و باید خطر موج چهارم را جدی گرفت.

بیماری کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۳۱ هزار و ۱۰۰ البرزی را به تخت های بیمارستانی کشانده که ۲۸ هزار و۸۷ نفر آنان بهبود یافته و حدود۲ هزار و ۷۰۰ نفر جان باخته اند و اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ۲ شهرستان زرد کرونایی و پنج شهرستان آبی است.

درباره وضعیت کرونایی استان مازندران نیز بنا بر اعلام سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ۶ شهرستان گلوگاه ، میاندرود ، سیمرغ ، سوادکو شمالی ، عباس آباد و کلاردشت که تا روز شنبه ۲۵ بهمن ماه رنگ آبی داشتند اکنون تنها  سه شهرستان میاندرود ، سیمرغ و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنین در این مدت سه شهرستان تنکابن ، قائمشهر و نوشهر از نارنجی مازندران به زرد تغییر وضعیت داده اند و هم اکنون نقاط نارنجی استان به هفت شهرستان شامل چالوس ، نور ، آمل ، بابل ، بابلسر ، جویبار و ساری کاهش یافته است.

نقشه جدید سامانه ماسک در حالی حاکی از زرد شدن رنگ آبی کرونایی سه شهرستان و تغییر وضعیت سه شهرستان دیگر از نارنجی به زرد است که تازه ترین گزارش آماری دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان پس از حدود ۲ ماه سه رقمی شده است.

تازه ترین گزارش رسمی این دانشگاه ها نشان می دهد که آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در استان هم اکنون به ۹۶۴ نفر رسیده است و در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۳۷ بیمار جدید در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شدند، آماری که معادل حدود ۱۸ درصد از کل بستری شدگان جدید کشور را تشکیل می دهد و حاکی از شکننده بودن وضعیت کرونایی استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم از دو رقمی شدن آمار بستری های کرونا طی روزهای اخیر در این استان ابراز نگرانی کرده و گفته است: اجتناب از ورود به تجمعات، مکان های شلوغ، مسقف و بدون تهویه و یا کاهش زمان حضور در این مکان ها همزمان با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

دکتر جمیل صادقی با بیان اینکه خطر کرونای جهش یافته انگلیسی در یک قدمی ما قرار دارد، افزود: رمز پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درک درست از وضعیت موجود و توجه حداکثری به اصول بهداشتی است.

با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، استاندار لرستان دستور کنترل و مسدود کردن محور منتهی به خوزستان و جلوگیری از ورود خودروهای این استان به پلدختر را صادر کرده است.

فرماندار پلدختر در این رابطه گفته است: استان خوزستان در همجواری شهرستان پلدختر در کشور شرایط خوبی از نظر شیوع ویروس کرونا ندارد و تا چند روز گذشته هفت شهر با وضعیت قرمز داشت که امروز به ۹ شهر افزایش یافت.

حسن رضاییان بیان کرد: با توجه به حجم انبوه تردد از پلدختر به سمت استان خوزستان مردم باید متوجه این خطر باشند و به ویژه در ایام پایان سال که نگرانی و حساسیت مسوولان وزارت بهداشت نسبت به موج چهارم کرونا افزایش می‌یابد از سفر به این استان خودداری کنند.

فرماندار کوهرنگ نیز از اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به قرمز بودن وضعیت ۱۰ شهرستان خوزستان، ورود هرگونه مسافر و گردشگری از استان خوزستان به این شهرستان از محل گردنه تاراز ممنوع است.

مرتضی زمان‌پور با اشاره به تبدیل شهرستان کوهرنگ از وضعیت آبی به زرد افزود: همچنین تمامی ورودی‌های شهرستان کوهرنگ از سمت شهرستان فارسان، شهرستان اردل و سودجان شهرستان شهرکرد در چهارمحال و بختیاری، دهستان موگویی در مجاورت با استان لرستان و چادگان استان اصفهان بررسی می‌شود.

وی افزود: تا زمان رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی، برگزاری هرگونه مراسم و اجتماع در شهرستان کوهرنگ به‌خصوص در مکان‌های عمومی، مسجدها و فضاهای سربسته ممنوع است.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با وضعیت کرونایی این استان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۶ بهمن، با شناسایی ۱۲۳بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۶۱۸ نفر رسید.

مریم کوشکی اعلام کرد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

اکنون ۱۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان آذربایجان غربی بستری هستند که ۳۶ درصد بیشتر از سه هفته گذشته است و بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان، این تعداد که حدود ۳۰ درصد کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی را تشکیل می دهند، با حال وخیم در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار گرفته اند.

دکتر جواد آقازاده از فوت چهار نفر شامل ۲ شهروند ارومیه و یک شهروند در هر یک از شهرستان های خوی و ماکو طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به سه هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار و ۷۳۱ نفر از شهروندان این شهرستان دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، اظهار داشت: با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش تجمع‌های مردمی، این شهرستان دوباره در وضعیت زرد اپیدمی کرونا قرار گرفت.

بهاءالدین حسینی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی کرونا در مهاباد به هیچ وجه پایدار نیست و عادی انگاری همه‌گیری ویروس در شرایط فعلی می‌تواند شرایط را دوباره به حالت قرمز و اعمال محدودیت‌های اجتماعی تغییر دهد، افزود: رعایت دستورالعمل های بهداشتی طی ۲ ماه آینده و خارج شدن از خیز چهارم فصل سرما بسیار حیاتی است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز ابراز نگرانی خود از شیوع دوباره ویروس کرونا را اینگونه بیان کرده است که درصورت بی‌توجهی، عادی انگاری و سستی در رعایت پروتکل های بهداشتی وضعیت دیگری ترسیم خواهد شد همانگونه که طبق گزارش ها شمار مبتلایان و بستری‌ها در استان روند افزایشی به خود گرفته و باتوجه به ماه‌های پایانی سال این وضع بسیار نگران کننده است.

خدابخش مرادی نافچی افزود: بر این مبنا باید بیش از گذشته جامعه را نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی سوق داد چراکه رعایت نکردن پروتکل ها  هزینه های درمان را نیز به خانوارها تحمیل خواهد کرد و علاوه بر آن، آثار روانی فرد مبتلا بر خانواده و جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت که باید به این موارد توجه کرد.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز درباره وضعیت کرونا در این استان اعلام کرد که ‌اکنون ۱۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند و خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان ثبت نشده است و مجموع جان باختگان همان هزار و ۴۷۲ نفر باقی ماند.

مهدی محمدی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶ شهرستان پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب در وضعیت زرد قرار دارند که نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم در وضعیت آبی قرار دارند.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و هراس از شیوع موج چهارم همه‌گیری این ویروس، موجب اتخاذ برخی محدودیت‌ها در گنبدکاووس واقع در استان گلستان از جمله منع برگزاری عروسی با بیش از ۳۰ مهمان شده است.

فرماندار گنبدکاووس در این رابطه گفت: در هفته‌های اخیر برگزاری مراسم عروسی خانگی در گنبدکاووس با مهمانان زیاد و بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک افزایش یافته که به گفته متولیان بهداشت و درمان از عوامل اصلی روند صعودی آمار بیماران سرپایی کرونا است.

عبدالقدیر کریمی اظهار داشت: همچنین مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا از این پس استفاده از ماسک توسط راننده و سرنشینان خودرو در گنبدکاووس الزامی است و در صورت عدم رعایت راننده ۵۰۰ هزار ریال و هر سرنشین بدون ماسک ۲۰۰ هزار ریال جریمه خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۲ بیمار کرونایی در این استان جان باخته و ۲۲ مبتلای جدید بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به آغاز خیز آرام شیوع کرونا در استان اردبیل گفت: با وجود پایداری نسبی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان در حال افزایش بوده و به ۱۶۸ نفر رسیده است.

وی افزود: هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۸ بیمار کرونایی درمراکز درمانی قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۲۸ بهمن ماه ، ۲۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان پذیرش شدند.

به گزارش عصر سه‌شنبه  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: طی این مدت ۱۹ بیمار کرونا مثبت در بیمارستانهای قم بستری و ۱۷ بیمار نیز ترخیص شدند.

وی اظهار داشت: درحال حاضر ۱۰۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند و  حال ۷ بیمار کرونایی نیز وخیم است.

وی گفت:خوشبختانه طی ۲۴ سال گذشته فوتی ناشی از بیماری کرونا در مراکز درمانی قم گزارش نشده‌است.

 

آمار جان‌باختگان بیماران کرونایی در قم به ۱۵۰۰ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از اسفندماه پارسال تاکنون،‌ فوتی قطعی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان،‌ یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

محمدرضا قدیر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: در همین مدت حدود ۴۶ هزار نفر بستری شده‌اند که از این تعداد،‌ ۴۵ هزار نفر بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیماری که با علائم کرونا در بیمارستان پذیرش می شوند، در بدو امر به‌عنوان بیمار مشکوک به کرونا بستری می‌شود که پس از انجام‌ تست پی سی آر، اگر جواب تست مثبت باشد،‌ بیمار کرونا مثبت و قطعی است و اگر منفی باشد، بیمار مشکوک به کرونا محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که در طرح شهید سلیمانی بیماران کرونا مثبت ره‌گیری هوشمند می‌شوند، گفت: برای افرادی که به مراکز منتخب سرپایی مراجعه می‌کنند، در ۲۰ دقیقه جواب تست کرونای آن‌ها آماده و تکلیف همراهان بیمار نیز مشخص می‌شود.

قدیر افزود: تاکنون ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ نفر در طرح شهید سلیمانی غربالگری شده‌اند و تعداد کل تست های انجام شده در مراکز منتخب نیز  ۱۲ هزار و ۳۶۳ تست بوده است.

به گفته وی،‌ طرح شهید قاسم سلیمانی در بخش‌های پنج‌گانه با کیفت خوب و باسرعت در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی شهرهای کشور کشف شده، چند نمونه از شهر قم نیز به تهران ارسال شده، ولی تاکنون هیچ‌کدام مثبت گزارش نشده است.

قدیر با بیان این‌که کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد و جوان‌ترها را درگیر می‌کند، افزود: با توجه به این‌که قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است،‌ احتمال ابتلا و چرخش ویروس انگلیسی در این استان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به این‌که در چند روز گذشته آمار بستری‌ها افزایش قابل توجهی نداشته، ولی آمار پذیرش سرپایی افزایش یافته است، اضافه کرد: وضعیت استفاده از ماسک در شهر قم مطلوب نیست و باید بیش از این دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی تاکید کرد: در وضعیت حال حاضر، اگر بهداشت رعایت نشود شاهد خیز بعدی کرونا خواهیم بود و اگر پیک بعدی کرونا رخ دهد،‌ با توجه به جهش یافته بودن ویروس،‌ وضعیت بحرانی‌تر از گذشته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: بحرانی که بیش از یک سال زمان ببرد، انرژی و بضاعت مالی را تحلیل برده و با وجود این‌که پس از یک سال نیروهای درمان خسته شده‌اند، ولی همچنان در آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه کمیته واکنش سریع در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و بیماریابی و الزام رعایت بهداشت را بیش از گذشته انجام دادیم؛‌ ولی اگر عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی و عادی‌سازی ادامه یابد،‌ کار سخت می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که تزریق واکسن کرونا کاملا اختیاری است،‌ گفت: در مرحله نخست،‌ ۳۸۰ دوز برای ۱۹۰ نفر از کادر درمان شاغل در بخش بیماران کرونایی تزریق شد و تاکنون عارضه قابل توجهی در این افراد مشاهده نشده است.

قدیر افزود: مرحله دوم تزریق واکسن نیز به زودی انجام می‌شود که ادامه تکمیل واکسیناسیون کادر درمان است و در ‌مرحله سوم افراد پرخطر دارای بیماری زمینه‌ای و جانبازان بالای ۵۰ درصد واکسینه خواهند شد.

وی پیش‌بینی کرد: در ابتدای سال آینده واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال و عموم مردم انجام شود.

به گفته وی، باید ۶۰ درصد مردم واکسن بزنند تا چرخه انتقال ویروس قطع شود که این درصد در کشور ایران،‌ دست کم ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر می‌باشد.

قدیر با اشاره به این‌که با هر نوع تجمع و بازگشایی مراکز آموزشی مخالف هستم،‌ بیان کرد: در حال حاضر مدارس با ظرفیت محدود و اختیاری فعال هستند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها ضروری است؛ ولی توصیه می‌کنیم تمام کلاس‌ها به‌صورت مجازی و غیرحضوری باشد،‌ زیرا احتمال انتقال و ابتلا در مدارس و مراکز دانشگاهی بالاست.

وی افزود: برای برگزاری مراسم اعتکاف نیز ‌منتظر دستورالعمل ستاد ملی کرونا هستیم؛ در عین حال با توجه به شکننده بودن وضعیت کرونا در قم،‌ هر چه تجمعات کمتر باشد، بهتر است.

وی با بیان این‌که مراکز تجمعی از جمله تالارها باید با حداقل ظرفیت کار کنند، گفت: کمیته نظارت مشتمل بر فرمانداری، ستاد بحران و مرکز بهداشت است که بر تجمعات نظارت می‌کند و با تجمعاتی که بدون مجوز باشد،‌ برخورد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه در انعکاس اخبار کرونایی، گفت: بیشترین فیلم و صدا درباره کرونا از قم و با زحمت خبرنگاران و عکاسان منتشر شد که در برهه‌هایی با به خطر انداختن جان خود برای تهیه فیلم و عکس در بیمارستان‌ها حاضر شدند.

وی افزود: اگر تلاش و خدمت اصحاب رسانه نبود،‌ فرهنگ‌سازی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک با این کیفیت میان مردم نهادینه نمی‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حدود یک‌هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در قم فعال است، گفت: در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر ۱.۶ تخت در قم وجود دارد.

قدیر با بیان این‌که تا سال ۱۴۰۴ حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تخت دیگر اضافه می شود، افزود: با بهره برداری از بیمارستان یک‌هزار تختخوابی خاتم،‌ ۱۸۰ تختخوابی مادر و ۳۰۰ تختخوابی نور،‌ تعداد تخت در سال ۱۴۰۴ به ازای هر یک‌هزار نفر، ۲.۶ خواهد شد.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

 

آمار بیماران کرونایی شادگان سه رقمی شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان شادگان در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۸۰ نفر رسید.

شکراله سلمان زاده بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان شناسایی شدند که ۳۶ بیمار در آبادان، ۳۵ نفر از خرمشهر و ۱۸۰ بیمار قطعی مبتلا به کووید- ۱۹ گزارش شد.

وی به انجام ۵۴۴ نمونه تست در جنوب غرب خوزستان اشاره کرد و افزود: ۲۴ بیمار در آبادان، ۳۱ بیمار در خرمشهر و ۱۷۱ نفر در شادگان نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:در این مدت ۳۸ بیمار در بیمارستان طالقانی آبادان بستری و ۱۸ نفر نیز بهبود و از بیمارستان مرخص شدند ضمن اینکه یک بیمار در شادگان و یک در خرمشهر به دلیل کرونا فوت کردند.

سلمان زاده تعداد بیماران بستری در بیمارستان طالقانی آبادان را ۱۶۲ بیمار اعلام کرد و افزود:۸۰ درصد تخت‌های این بیمارستان تکمیل و ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه آن نیز پر شده است.

وی اضافه کرد: تعداد کل بیماران به مبتلا به کرونا در مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۱۳۱ هزار و ۸۹۶ مورد بوده که از این تعداد هفت هزارو ۳۲ بستری و پنج هزارو ۳۷۶ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۰۴ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی هفت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۹ مورد بود که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۲ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۳ ، بهار ۵۹۶، تویسرکان ۶۶۰، رزن ۴۴۷، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۸۱ و کبودراهنگ ۶۵۸نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۰۱نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۷ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که درحال حاضر از مجموع ۱۰ شهرستان استان، سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودرآهنگ در شرایط آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی طغیان های روی داده در خصوص همه گیری ویروس نشان می دهد که علت ۳۴ درصد ابتلا به کرونا شرکت در اجتماعات، ۶۱ درصد تماس درون خانگی و پنج درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعات در محیط کاری بوده است.

 

۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز تحت درمان هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۲ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل  بستری شدگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۳۱ هزار و ۱۹۹ نفر ثبت شده است.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان  این بیماری در استان به ۲ هزارو۷۱۸ نفر رسید.

فتحی  تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۸ هزار و ‌۱۹۲ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک ، شستشوی مرتب دست ها و خودداری از حضور در مکان های پرازدحام توصیه همیشگی دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز، ۲ شهرستان زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است. 

 

کرمانشاه یک روز دیگر بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کرمانشاه ثبت نشده است و امروز مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.

«مهدی محمدی» روز سه شنبه از بستری‌ شدن ۴۶ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۴۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار بستری و ۶۴ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه 

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اعلام کرد: هم‌اکنون ۶ شهرستان استان در وضعیت زرد قرار دارند که نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است.

محمدی افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

 

۱۲۳ نفر به شمار مبتلایان کرونا در لرستان افزوده شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۶ بهمن، با شناسایی ۱۲۳بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۶۱۸ نفر رسید.

" مریم کوشکی" روز سه‌شنبه به رسانه ها اعلام کرد: تا این تاریخ، ۲۰۴ هزار و۸۰۰ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۰۳ هزار و ۷۵۲ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۸ هزار و ۱۳۳ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۳۴ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی گفت: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲ بیمار کرونایی استان اردبیل جان باخته و ۲۲ مبتلای جدید بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته ۲ بیمار کرونایی جان باخته و ۲۲ مبتلای جدید بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه شنبه با اشاره به آغاز خیز آرام شیوع کرونا در استان اردبیل گفت: با وجود پایداری نسبی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان در حال افزایش بوده و به ۱۶۸ نفر رسیده است.

وی افزود: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز در شرایط ثابت ۴۷ فرد بستری قرار دارد.

وی اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت مقررات مقابله با کرونا، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۱۹ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

وی با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین مجموع فوتی‌های کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته را یک‌هزار و ۳۸۱ نفر اعلام کرد.

وی افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به شروع واکسیناسیون کارکنان درمان بخش‌های مربوط به بستری بیماران کرونایی استان اردبیل اظهار کرد: در مرحله نخست، ۱۲۰ نفر از کارکنان بخش درمان واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت کردند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۲ ماه گذشته پنج بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

خیز لرستان برای ورود به موج چهارم کرونا

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری در لرستان، پدیده‌ای دردناک‌تر از کرونا است که این روزها بیم روانه شدن اجباری به سوی پیک چهارم شیوع ویروس را به حقیقت پیوند می زند.

سواری پی در پی بر روی موج های کرونا روزگار ناخوشایندی است که  مردم ایران در طی یک سال گذشته تجربه کردند و عجب است که هربار با کاهش آمار مبتلایان و بستری ها دوباره افرادی با بی توجهی و عادی دانستن شرایط به زور بقیه افراد جامعه را با خود سوار بر موج های پرتلاطم کرونا می کنند و هر بار نیز در این میان جمع کثیری از عزیزان و هم وطنان باید از این کشتی طوفان زده پیاده شوند و خانواده های زیادی را داغدار خود کنند.

به راستی مگر سه موج پیشین به اندازه کافی تجربه تلخ و ناگوار به دلیل بی توجهی به پروتکل ها در اختیار افراد جامعه نگذاشته است که بار دیگر صدای زنگ سواری بر موج دیگری با گام های بلندتر به گوش می رسد و دلهره خطرناک تر بودن این موج را به جان ها انداخته است که مبادا عزیزی دیگر...

مگر نه اینکه تنها مسر رهایی از ویروس منحوس کرونا استفاده صحیح از ماسک و دوری از دورهمی ها و تجمعات و شستن مداوم و صحیح دست ها بآ اب و صابون است پس این ماسک ها چندباره استفاده شده وی روی چانه قرار گرفته، حضور در مراسم های چند صد نفره عزا و عروسی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی سخره کردن ویروس کرونا است یا بی مبالاتی و بی توجهی به سلامت دیگر افراد جامعه است.

شلوغی بازار و معابر لرستان از ماه گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد تاجاییکه وارد شدن به برخی فروشگاه ها و مغازه ها، به ایستگاه نوبت گرفتن و در انتظار ماندن در صف های نسبتا طولانی رسیده است، از طرفی بازار غذاهای آماده و فست فودها هم در این معابر حسابی داغ شده است و در کمال تعجب کم نیستند والدینی که فرزندان خود را با تناول از این نوع خوراکی ها در میان خریدهای طولانی همراهی می کنند.

ماه پایانی سال در راه است و در صورت تداوم این بی توجهی ها و اعمال نشدن محدودیت های کارآمد این خریدهای نوروزی، رفت و آمدهای غیرضروری و عادی انگارانه همه افراد را به یاد میهمانی ها و سفرهای نوروزری سال های گذشته روانه سفر در موج چهارم خواهد کرد و چه کسی به سلامت از این موج رها خواهد شد خدا می داند.

در حالی طی روزهای گذشته شاهد بی توجهی به پروتکل های بهداشتی توسط برخی افراد هستیم که بارقه های امید ریشه کن شدن این بیماری در میان افراد جامعه با تزریق واکسن کرونا به چشم می خورد اما تازمان واکسیناسیون عمومی در کشور و از بین رفتن ویروس کرونا عزم عمومی و همت والای مردم  و همراهی مسولان امری اجتناب ناپذیر است.

۱۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در لرستان بستری شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اکنون ۱۴۳ بیمار مبتلا و مشکوک به ابتلای کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

"مریم کوشکی"  افزود: بر اساس بررسی های انجام شده متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم استان نسبت به ماه گذشته کاهش داشته و همین امر باعث خیز آرام حرکت به سمت موج چهارم شیوع ویروس کرونا در استان شده است.                                                                                                                                               

وی اظهار داشت:  استفاده صحیح مردم از ماسک، عدم حضور در اماکن پرتردد و شلوغ تا حد امکان، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون هنگام بازگشت از محیط بیرون به منزل، جداسازی لباس های بیرون از فضای عمومی منزل و ضدعفونی مرتب سطوح و دست ها به ویژه قبل از صرف غذا مورد توجه شهروندان به ویژه با نزدیک شدن به ایام نوروز قرار گیرد.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۵ هزار و ۴۹۵ نفر رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۵ بهمن، با شناسایی ۱۵۸ بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۴۹۵ نفر رسید.

 کوشکی بیان کرد: تا این تاریخ، ۲۰۳ هزار و ۴۳۹ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۰۲ هزار و ۶۱۹ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۷ هزار و ۱۱۸ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و۳۳۳ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در لرستان کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، اکنون استفاده از ماسک در کارکنان ادارات و بانک های لرستان ۹۵ درصداست که در  ماه گذشته این میزان ۹۸ درصد  بود.

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک در بین عموم مردم  ۷۰ درصد و در ماه گذشته ۸۰ درصد بوده است، استفاده از ماسک توسط متصدیان واحدهای صنفی و اماکن عمومی ۷۲ درصد است که ماه گذشته ۸۲ درصد گزارش شد.

کوشکی ادامه داد: همچنین استفاده از ماسک توسط مراجعین و مشتریان واحدهای مذکور  ۶۸درصد است که ماه گذشته ۸۰ درصد بود و میانگین رعایت کلی پروتکل های بهداشتی در مراکز، ادارات و واحدهای صنفی از ۷۵ به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

کوشکی گفت:تغییر رنگ برخی از شهرستان های خوزستان به قرمز با توجه به مراوداتی که بین شهروندان آن با لرستان وجود دارد نگران کننده است و لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را با جدیت بیشتر در نظر گرفته و رعایت کنند.

تزریق ۲۶۰ دوز واکسن کرونا برای کادر درمان لرستان

کوشکی گفت: ۲۶۰ دوز واکسن را برای کارکنان بخش مراقبت های ویژه و کرونایی تحویل گرفتیم که تاکنون ۱۸۵ دوز آن تزریق شده و پس از ۲۰ روز دوز بعدی تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم چهارشنبه هفته جاری وارد استان خواهد شد افزود:‌ پیش بینی تعداد واکسن مورد نیاز برای جمعیت واجد شرایط (کادر بهداشت و درمان در معرض و افراد پرخطر و دارای بیماری های زمینه ای) انجام و اعلام نیاز شده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی ورود واکسن ویروس کرونا به استان تمام کادر درمان استان و بیماران گروه های پرخطر این واکسن را دریافت خواهند کرد.

کوشکی اضافه کرد: تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» دارای اصول و ضوابطی است که در ۲ مرحله و با ۲۱ روز فاصله تزریق می‌شود یعنی پس از تزریق واکسن مرحله نخست، سه هفته بعد مرحله دوم تزریق واکسن انجام خواهد شد.

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

 دکتر "محمدرضا نیکبخت" اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روزها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق ، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع چون هشت شهر خوزستان قرمز است و ما نیز در جوار این استان هستیم بنابراین زنگ خطر برای لرستان وجود دارد و ممکن است هر لحظه به وضعیت نارنجی و قرمز برگردیم و مجبوریم به شدت در این روزها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از تجمعات خودداری کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه امکانات جدی برای تست کرونا در استان ایجاد کردیم، عنوان کرد: پنج مرکز تست مخاطی و تست سریع در اختیار مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.  

وی گفت: تمام افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا سن بالایی دارند تحت نظر گرفتیم و از کسانی که این مشکل را دارند درخواست می‌کنیم به مراکز درمانی مراجعه کنند و این تست را انجام دهند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در موج‌های قبلی کرونا ۶ دستگاه اکسیژن ساز را خریداری و در بیمارستان‌های مختلف استان نصب کردیم، اضافه کرد: همچنین ۷۷ تخت جدید مراقبت های ویژه و بالغ بر ۲۱۲ تخت معمولی راه‌اندازی کردیم.

هشدار وضعیت قرمز کرونا در لرستان جدی است

 استاندار لرستان گفت: حجم ترددهای جاده ای و وضعیت قرمز برخی شهرهای خوزستان یک هشداری جدی در خصوص بازگشت لرستان به شرایط پرخطر شیوع کرونا است.

سید موسی خادمی بیان کرد: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برخلاف اینکه ۲ هفته گذشته وضعیت قرمزی در کشور گزارش نشده بود اما این هفته برخی از شهرهای کشور به خصوص در استان خوزستان وارد وضعیت قرمز شده اند.

وی اظهار داشت: وضعیت قرمز کرونا به همسایگی لرستان رسیده و با توجه به حجم ترددهای جاده ای، وضعیت قرمز برخی شهرهای خوزستان، هشداری جدی برای لرستان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید شرایط عادی تلقی شود تصریح کرد: مردم رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را در دستورکار داشته باشند چراکه کرونا تمام نشده است و شواهد از بازگشت موج جدیدی حکایت دارد.

استاندار لرستان عنوان کرد: با لحاظ شرایط کنونی و همسایگی با استان خوزستان، محدودیت هایی با هدف پیشگیری از افزایش مبتلایان در ورودی های استان به ویژه در شهرستان پلدختر اعمال خواهد شد.

خادمی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در استان گفت: همزمان با سراسر کشور تزریق واکسن برای حدود ۲۶۰ نفر از کارکنان کادر درمان انجام شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: خرم‌آباد، بروجرد، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و پلدختر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و سایر شهرهای استان در وضعیت آبی شیوع این ویروس هستند.

 

 

موج چهارم کرونا می‌تواند فاجعه آفرین باشد

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، با اشاره به زنگ خطر ورود به موج چهارم کرونا گفت: این موج با توجه به شیوع نوع جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، در صورت سهل‌انگاری می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

دکتر کوروش افشین پور، افزود: برای عبور از این موج لازم است هرآنچه که مردم تاکنون در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌داده‌اند با حساسیت، دقت و شدت بیشتری رعایت کنند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا ثابت کرده که با هیچ کس تعارف و شوخی ندارد، سن و سال و ورزشکار بودن و نبودن را هم نمی‌شناسد و به دنبال یک فرصت است تا از غفلت و کوتاهی فرد استفاده کرده و او را مبتلا کند.

او بیان داشت: همچنان تاکید ما بر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکیی، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن دست‌ها، ضد عفونی کردن خریدهایی که وارد منزل می‌شود، پرهیز از دورهمی و شب نشینی‌های خانوادگیی، خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و به ویژه مکان‌های سرپوشیده، در خانه ماندن و پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری است.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی فارس گفت: ویروس جهش یافته کرونا که به کرونای انگلیسی معروف است، سرایت‌پذیری به مراتب بیشتری دارد و تا ۷۰ درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد، بنابراین برای در امان ماندن از آن باید دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنیم تا این موج را با کمترین آسیب پشت سرگذاریم.

افشین پور اضافه کرد: در کنار لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، مسوولان نیز باید کنترل و نظارت‌ها را تشدید کرده و هر کجا نیاز است بدون کوچکترین تردیدی محدودیت‌های لازم را اعمال کنند تا خطری جان شهروندان را تهدید نکند.

وی اظهار داشت: بی شک اعمال محدودیت‌ها به برخی گروه‌ها و افراد از جمله صنوف مختلف آسیب‌هایی را وارد می‌کند اما باید پذیرفت که حفظ جان شهروندان از هر چیز دیگر ضروری تر است و امیدواریم با حمایت‌هایی که از صنوف و مشاغل آزاد می‌شود، از میزان دغدغه آنها کاسته شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز تعطیلات نوروز گفت: مردم باید بدانند چنین مناسبت‌هایی همواره خواهد بود اما آنچه قابل جبران نیست، خسارت و آسیب جانی است که ممکن است به یک عضو خانواده، فامیل، دوست و یا هموطن وارد شود بنابراین از همه مردم تقاضا داریم که توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی را بر هر کاری ترجیح دهند.

افشین پور ادامه داد: با توجه به اهمیت و نقش ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، تاکید می‌کنیم که مردم در استفاده از ماسک کوتاهی نکنند و تاثیر ماسک در پیشگیری از انتشار این ویروس را باور داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.