سخنگوی وزارت بهداشت امروز بیست و چهارم بهمن اعلام کرد که ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲۱ شهرستان آبی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۵۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۶۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲۱ شهرستان آبی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استفاده مداوم از ماسک از مهمترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید۱۹ است اما متاسفانه در برخی مواقع شاهد پایین آوردن ماسک هنگام صحبت کردن هستیم. محل قرار گرفتن ماسک زیر چانه نیست و باید  هر گونه شکاف بین ماسک و صورت به حداقل برسد.

وی افزود: هنگام عطسه و سرفه نیز علاوه بر ماسک باید از آرنج استفاده کنیم تا ترشحات تنفسی در فضا پخش نشود و یادمان باشد که رعایت همین توصیه های ساده تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا ما و اطرافیان به کرونا خواهد داشت.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۴ بهمن و آخرین اخبار کرونایی استان ها

چهار روز پس از اولین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، دومین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نیز امروز جمعه وارد کشور شد تا تزریق واکسن بیماری کووید.۱۹ بدون وقفه انجام شود.

روز سه شنبه ۲۱ بهمن و همزمان در سراسر کشور، نخستین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی با اولویت کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا در تعدادی از استان‌ها آغاز شد.

تاکنون فقط واکسن اسپوتنیک وی، روسیه توانسته در ایران مجوز استفاده بگیرد و به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو علاوه بر واردات واکسن اسپوتنیک وی و تولید مشترک آن در کشور تا پایان سال، دو واکسن دیگر خارجی کرونا وارد می شود و واردات دو واکسن بهارات بیوتک هند و سینوفارم چین نیز در این مسیر در دست بررسی است.

در زمان حاضر قرارداد خرید حدود دو میلیون  واکسن اسپوتنیک وی با شرکت گامالیای روسیه بسته شده که به تدریج  وارد کشور می شود.  

وزارت بهداشت اعلام کرده تا پایان امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران واکسن کرونا را دریافت می کنند. اولویت تزریق واکسن با کادر درمان است که از کارکنان بخش های آی سی یو شروع شده و به تدریج به سایر کادر درمان و بعد از آن سالمندان با سنین بالاتر و بیماران خاص و صعب العلاج گسترش پیدا می کند.

 هفته گذشته روند تدریجی رشد موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در برخی استانها دیده شد و کارشناسان هشدار دادند این روند افزایشی به علت کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی است، موضوعی که مورد توجه قرار نگرفت و با ساده انگاری ها اکنون تعداد دیگری از استانها را نیز درگیر کرده است . 

 دی ماه گذشته روند بیماران مبتلا کاهش یافت و رفته رفته برخی مناطق رنگ آبی به خود گرفتند اما همین عادی انگاری به عنوان مهمترین دغدغه و هشدار موجب شد تا وضعیت  کرونا با عدم رعایت نکات بهداشتی دوباره با شیب ملایم در برخی مناطق افزایش یابد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت شهرستانهای نارنجی (پرخطر) از ۱۸ به ۳۶ مورد افزایش، شهرستانهای زرد (خطر متوسط) از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش و شهرستانهای آبی (کم خطر) از ۳۰۰ به ۲۳۴ مورد کاهش یافتند.

شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

موضوع روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا و بستری ها در بیمارستان ها همزمان با واکسیناسیون در بیشتر استانها گزارش می شود و دست اندرکاران بهداشت و درمان و مسوولان استانی تاکید دارند مردم به پروتکل های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند و هرگز با ساده انگاری به شیوع این ویروس دامن نزنند.

یاسوج یکی از مراکز استانی بود که در روزهای گذشته خبر کاهش چشمگیر مبتلایان به کرونا را مخابره کرد اما اکنون مسوولان این شهر ابراز نگرانی کرده و گفته اند که ساده انگاری و کاهش میزان رعایت نکات بهداشتی در روزهای اخیر موجب افزایش شمار بیماران کرونایی در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  از افزایش ۲۷ درصدی بستری شدگان در بیمارستان‌ها نسبت به ۱۵ روز گذشته خبر داد و گفت: عادی انگاری دلیل این وضعیت است.

 محمدمهدی بانشی افزود: تعداد مراجعه  کننده گان به مراکز بهداشتی و درمانی کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته نسبت هفته قبل تر ۱۱ درصد  و نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته‌ است.

موج چهارم کرونا سخت‌تر از موج‌های اول تا سوم خواهد بود موضوعی که مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد و گفت: موج چهارم کرونا اگر از راه برسد به مراتب سخت‌تر از موج‌های اول تا سوم خواهد بود زیرا در فصل زمستان قرار داریم و همزمانی بیماری کرونا با بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بر سختی کار بیش از پیش می‌افزاید.

دکتر محمدجعفر صادقی با بیان این که اگر همکاری مردم کمرنگ شود رسیدن به موج چهارم دور از انتظار نیست افزود: بررسی‌ها نشان داده که حساسیت مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک کاهش یافته است و در کنار آن افزایش میزان مراجعات مردمی به مراکز منتخب کرونا و همچنین افزایش میزان تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۱ را شاهد هستیم.

۱۸ شهرستان فارس در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفته و براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۶ شهرستان فارس، ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می‌دهد اعلام کرد از ۳۶ شهرستان فارس ۱۸ شهرستان نیز در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی و قرمز نیستند.

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا شامل شیراز، ممسنی، کازرون ، کوهچنار، زرقان، جهرم، خفر، قیر و کارزین، لامرد، لارستان، اوز، استهبان، نی‌ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرمبید و آباده هستند.

همچنین شهرستان‌های گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، کوار، خرامه، سروستان، فسا، زرین‌دشت، داراب، بوانات، سرچهان، مرودشت، اقلید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مسوولان ستاد مقابله با کرونا در فارس بارها از خطر آغاز موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته‌اند و از مردم خواسته اند از کرونا غافل نشوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تزریق ۲۱۰ دوز واکسن کرونا به کادر درمان یزد نیز از مواردی بود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ان پرداخت و  اعلام کرد: تمام ۲۱۰ دوز تخصیص یافته واکسن کرونا به کادر درمان استان ترزیق شد.

دکتر محمود نوری شادکام در صفحه شخصی خود آورده: استان یزد نخستین استانی بود که در زمینه ترزیق واکسن کرونا اقدام کرد و استقبال کادر درمان این استان نسبت به دیگر استان‌های دیگر بالاتر بوده است. 

واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در سقز  هم همزمان با سراسر کشور انجام شد و فرماندار ویژه سقز با بیان اینکه ۲۵ دُز واکسن کرونا وارد شهرستان شده است، گفت: اولین واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان آغاز شد.

 کامیل کریمیان  اظهار داشت: با توجه به شیوع دوباره کرونا در سقز و افزایش آمار بستری ها و مراجعه به مراکز درمانی و همچنین ادامه این وضعیت در شهرهای همجوار، رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه ضروری است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز نیز اظهار داشت: در نخستین مرحله، یعنی امروز  ۱۵ دُز واکسن برای ۱۵ نفر از گروه هدف که اعلام شد تزریق می شود و فردا هم ۱۰ نفر دیگر این واکسن را دریافت می کنند.

انور بهرامی افزود: واکسن‌ طبق مرحله بندی ابتدا بر روی گروه هدف که همان پرسنل شاغل در ICU شامل پزشکان متخصص داخلی و عفونی، پرستاران و کمک پرستاران و خدمات که در بخش کرونایی فعالیت می‌کنند، تزریق می‌شود.

تعداد بیماران کرونایی بستری در گلستان روبه افزایش است هم مورد تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفت و با گلایه از ساده‌انگاری‌ مردم برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا، از افزایش روزانه شمار بستری شدگان این ویروس به حدود ۸۰ نفر خبر داد.

سراج‌الدین عارف‌نیا گفت: شمار بستری‌شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی گلستان روزانه به ۸۰ نفر رسیده در حالی که در سه ماه گذشته به طور میانگین این رقم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به آغاز طرح ملی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: تا زمان واکسیناسیون عمومی حداقل ۱۰ ماه زمان لازم است بنابراین افراد باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را در این مدت ادامه دهند.

ابتلای ۶۰ بیمار جدید به ویروس کرونا در لرستان هم  از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مورد توجه قرار گرفت و گفت: با ابتلای ۶۰ بیمار جدید ، تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۵ هزار و۱۳۲ نفر رسید.

 مریم کوشکی" بیان کرد: تاکنون ۲۰۰هزار و ۲۶۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ۱۹۹هزار و ۷۱۲مورد اعلام شده است.

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در وضعیت آبی هستند، و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از وضعیت زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده‌اند.

افزایش شمار بستری شدگان کرونا در شاهین‌دژ هم از سوی سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان آذربایجان غربی مورد تاکید قرار گرفت و افزود گفت: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، وضعیت مقابله با کرونا را در این شهرستان از حالت آبی به زرد تغییر داده است.

امین قلندرزاده  افزود: هم‌اکنون ۶ نفر در بخش ایزوله بیمارستان شهید راثی این شهرستان بستری هستند که چهار نفر از آنان در بخش و ۲ نفر نیز در آی سی یو تحت مراقبت قرار دارند.

وی با بیان اینکه آمار بستری شدگان ۲ برابر هفته گذشته است، ادامه داد: با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش تجمع‌های مردمی، این شهرستان دوباره در وضعیت زرد اپیدمی کرونا قرار گرفت.

 رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را بر اثر تعداد مبتلایان به کرونا اعلام کرد که براین اساس سه شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی است.

مهدی محمدی  افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور و سنقر و کلیایی زرد و شهرستان‌های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه،  قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، روانسر و سرپل‌ذهاب آبی است. 

همزمان با انتشار اخبار کرونایی برخی شهرها نیز شب و روز بدون کرونایی را پشت سر گذاشتند که از جمله کاشان و اران و بیدگل بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اکنون۹۶ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل تحت درمان قرار دارند که ۲۱ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 سید علیرضا مروجی افزود: از مجموع کرونایی‌های پذیرش شده ۸۷ بیمار در مراکز درمانی کاشان و ۹ بیمار در آران و بیدگل بستری هستند.

مروجی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته فوت‌شده کرونایی در کاشان و آران و بیدگل ثبت نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم بهمن ماه ۹۹ ، هیچ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست نداده است.

محمدرضا قدیر  ادامه داد: در ۲۴ سال گذشته، ۱۳ بیمار با علائم کرونایی در مراکز درمانی استان پذیرش و ۱۱ بیمار جدید نیز بستر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: هم اکنون ۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که متاسفانه در میان آنها هفت بیمار بدحال وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۴ بیمار کرونایی پس از بهبود از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی و پنجمین بار در ۲ ماه گذشته به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

 براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در شبانه‌روز منتهی به ظهر روز پنجشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، هیچ مرگ کرونایی در این استان گزارش نشده است.

 دکتر سیداحمد هاشمی گفت: بر اساس اعلام نتایج قطعی آزمایش های انجام شده، تا ظهر امروز، با بستری شدن ۲۸ بیمار جدید، شمار بیماران بستری شده کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به ۱۳۱ نفر رسیده است.

این در حالی بود که دیروز یک نفر و پریروز ۳ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان شمالی جان باخته بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مجددا با ابراز نگرانی از عادی شدن بیماری کووید ۱۹ در نگاه مردم تاکید کرد: وضعیت استان ما به لحاظ شیوع کرونا شکننده است و با غفلت مردم هر آن می تواند به وضعیت نارنجی و قرمز برگردد.

۸۰ بیمار کرونایی در شاهرود بستری هستند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت : ۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بخش‌های اختصاصی بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) این شهرستان بستری هستند.

 رضا چمن  با بیان اینکه در ۴۸ ساعت گذشته ۷۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی شناسایی شدند، افزود: شمار مبتلایان از آغاز همه گیری تاکنون در شرق استان سمنان به ۶ هزار و ۸۲۴ تن رسید.

وی از افزایش نسبی مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز درمانی و موارد بستری طی چند روز گذشته خبر داد و تصریح کرد : همچنان باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی به طور جدی در دستور کار مردم باشد.

۲ شهرستان ایلام در وضعیت زرد کرونا قرار گرفت

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲ شهرستان ایلام و آبدانان در این استان از حالت آبی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفتند.

 دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هم اکنون از مجموع ۱۲ شهرستان این استان ۱۰ شهرستان آبی و ۲ شهرستان زرد است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ مورد ابتلا جدید به کرونا در استان ثبت شد و تعداد مبتلایان به ۲۵ هزار و ۱۷۱ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری شدگان جدید ۲ مورد مربوط به آبدانان، سه مورد ایلام، ۲ مورد ملکشاهی، یک مورد ایوان، یک مورد چرداول و یک مورد مربوط به بدره است.

مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: با مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در استان و ثبت اولین فوتی بر اثر این بیماری، تعطیلی‌ها و محدویت‌های کرونایی به قزوین بازگشت.

پیمان نامدار افزود: متاسفانه دیروز، یک مرد ۴۸ ساله آبیکی به علت ابتلا به کرونای انگلیسی (جهش یافته) جان باخت و نتیجه تست تعدادی از اعضای خانواده این فرد مثبت بوده اما بدون علائم هستند و در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند.

وی افزود: امکان شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان وجود دارد و شدت این بیماری بالاست بنابراین شهروندان باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

 وضعیت کرونا در اهواز و شادگان نگران‌کننده است

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: وضعیت بستری و مبتلایان کرونا در شهرستان‌های اهواز و شادگان نگران کننده است.

 سید محمد علوی  بیان کرد: در روزهای اخیر با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی متاسفانه شاهد خیز ناگهانی کرونا در خوزستان به ویژه در شادگان بودیم.

وی افزود: هم اکنون اهواز و شادگان تنها شهرستانهای خوزستان هستند که در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند که البته روند آن در شادگان شتابان و بیشتر است.

 

دو بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم بهمن ماه ۹۹ ، دو بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر، عصر جمعه در گفت وگویی اظهار داشت: دراین مدت  ۲۶ نفر باعلائم  ویروس کرونایی پذیرش و ۲۴  نفر در بیمارستانهای قم بستری شدند.

وی اظهار داشت: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار کرونایی نیز پس از درمان از مراکز درمانی این استان مرخص شدند.

وی گفت: درحال حاضر ۹۸ نفر در بیمارستانهای استان قم بستری هستند که حال ۶ نفر آنان وخیم است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

 

اولین مبتلا به کرونای انگلیسی در البرز شناسایی شد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان البرز با بیان اینکه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در این استان شناسایی شد، نسبت به رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی توسط مردم و مسوولان هشدار داد.

دکتر علیرضا سلیمانی روز جمعه گفت: این بیمار کووید ۱۹ مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی چند روز پیش از شهرستان آبیک استان قزوین به بیمارستان شهرهشتگرد استان البرز انتقال داده شد که به رغم انجام اقدامات درمانی جان خود را از دست داد.

وی بیان داشت: نتایج آزمایشات پس از یک هفته نشان داد که این ویروس از نوع کرونای جهش یافته انگلیسی بوده  که خطری جدی برای البرز و کشور به شمار می رود.

سلیمانی گفت: با توجه به مشخص شدن نتایج آزمایشات، تمام اطرافیان این فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی تحت بررسی پزشکی و قرنطینه ای قرار گرفتند.

وی افزود: به دنبال مثبت بودن تست کرونای انگلیسی این فرد ، تمام کارکنان بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته و اقدامات لازم در این زمینه به عمل آمده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان البرز با بیان اینکه بررسی پزشکی نوع جهش یافته انگلیسی کرونا زمانبر است، بیان داشت: برای بررسی ژنتیک ویروس باید عملیات توالی یابی انجام شود یعنی اینکه  تک تک ژن های ویروس باید در آزمایشگاه  مورد بررسی قرار گیرد.

سلیمانی ادامه داد: وقتی فردی به لحاظ کرونای انگلیسی  مثبت شود مورد بررسی های دیگر قرار می گیرد ضمن آنکه تشخیص این ویروس امکانات و تجهیزات پیچیده ای نیاز دارد.

وی تصریح کرد که بررسی آزمایشات و علل و چگونگی ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا حداقل یک هفته زمان نیاز دارد و نمونه ها در آزمایشگاه انستیتو پاستور باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت : با مشاهده شدن نمونه ویروس کرونای انگلیسی در البرز و مناطق دیگر کشور باید افزون بر تست آزمایشگاهی، مسائل دیگری مانند مسافرت به خارج از کشور بررسی می شود.

 

کرونای انگلیسی رنگ تفریح نیست، مردم جدی بگیرند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز که دارای تخصص بیماری های عفونی است با تاکید بر خودمراقبتی و رعایت شدید پروتکل های بهداشتی به مردم و مسوولان هشدار دارد که کرونای انگلیسی مانند موج های قبلی کرونا  زنگ تفریح نیست.

وی تاکید کرد که اگر ویروس کرونای انگلیسی شیوع پیدا کند ، بسیار شرایط سخت تر از موج های قبلی کرونا خواهد شد.

 سلیمانی از مردم خواست استفاده از ماسک را بیش از پیش جدی بگیرند و از حضور در مکان های پرازدحام پرهیز نمایند؛ زیرا سرعت انتقال ویروس کرونای انگلیسی به مراتب بیشتر از موج های قبلی کرونا است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش های مدافعان سلامت  و مردم طی چند ماه گذشته در کشور و استان البرز فعال قابل تقدیر است،گفت: از این پس نیز انتظار می رود تا مردم با رعایت بیش از پیش پروتکل ها از شیوع ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان البرز  و کشور پیشگیری کنند.

۳۰ هزارو ۹۵۵ بیمارکووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده که ۲۷ هزارو ۹۶۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۷۰۷ نفر رسیده است.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از توصیه های همیشگی دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا به مردم است.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود۳۱ هزار شهروند البرزی براثر ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان ها بستری شده اند که تاکنون ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر آنان بهبود یافته و حدود ۲ هزار ۶۵۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

در زمان حاضر  ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. 

اکنون از مجموع هفت شهرستان استان البرز ۲ شهرستان دارای وضعیت زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است.

 

۲ کرونایی در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان جان باختند.

مریم امیدی روز جمعه افزود: اکنون ۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل تحت درمان قرار دارند که ۲۰ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی ادامه داد: از مجموع کرونایی‌های پذیرش شده ۸۱ بیمار در مراکز درمانی کاشان و هفت بیمار در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به ثبت ۱۲ مورد جدید ویروس کرونا در کاشان و آران و بیدگل اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت کرونا در این منطقه به ۱۳ هزار و ۸۵۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر با علایم ویروس کرونا در مرکزهای درمانی کاشان پذیرش شدند، افزود: مرکزهای درمانی آران و بیدگل نیز در این مدت یک نفر با علایم ویروس کرونا پذیرش کردند.

به گفته وی، از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۳۱ هزار و ۵۰ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

امیدی اضافه کرد: در این مدت، هشت هزار و ۴۶۱ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

سیدعلی رضا مروجی رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان چهارشنبه هفته جاری به خبرنگاران گفته است: شمار بستری‌های ناشی از ویروس کرونا در دهه دوم بهمن امسال به نسبت دهه نخست این ماه ۶۵ درصد افزایش یافته و بسیار خطرناک است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل زرد است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

ابتلای ۶۰ بیمار جدید به ویروس کرونا در لرستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با ابتلای ۶۰ بیمار جدید ، تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۵ هزار و۱۳۲ نفر رسید.

" مریم کوشکی" روز جمعه بیان کرد: تاکنون ۲۰۰هزار و ۲۶۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ۱۹۹هزار و ۷۱۲مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۴هزار و ۵۸۰مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و۳۲۸نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در وضعیت آبی هستند، و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از وضعیت زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده‌اند.

 

وضعیت پایدار کرونا در اردبیل با ۲۲ بستری و ۲ فوتی

وضعیت نسبتا پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با بستری ۲۲ مبتلای جدید و نیز جان‌باختن ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته در استان اردبیل ادامه یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز جمعه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار بستری در مراکز درمانی با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

 وی بیان کرد: با بستری ۲۲ مبتلای جدید مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان ۱۵۴ نفر می‌باشد که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت می‌باشند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با جان‌باختن ۲ بیمار در شبانه روز گذشته تعداد جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا به یک هزار و ۳۷۶ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با وجود کاهش نسبی سطح شیوع کرونا در این استان، وضعیت همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در این استان افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

حبیب زاده  با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

 ۹ هفته پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته چهار بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

۴۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت که اکنون ۲۸۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۳۰ هزارو۹۵۵ بیمارکووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده که ۲۷ هزارو ۹۶۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

فتحی  افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۷۰۷ نفر رسید.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری ، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از توصیه های همیشگی دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا به مردم است.

از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان زرد و مابقی آبی کرونایی هستند.

 

۲۷ نفر دیگر در خراسان جنوبی به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲ نفر در شهرستان بیرجند بوده است.

کامبیز مهدی‌زاده روز جمعه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که منجر به شناسایی ۲۷ بیمار جدید شده است.

وی افزود: ۲ نفر از این بیماران کرونایی در بیمارستان بستری هستند و ۲۵ بیمار از طریق نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از بیماران شناسایی شده ۱۲ مورد شهرستان بیرجند، ۱۱ مورد شهرستان طبس، ۲ مورد شهرستان قاینات، یک مورد شهرستان درمیان و یک مورد شهرستان خوسف بوده و در سایر شهرستان‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در شبانه‌روز گذشته با ثبت ۲ مورد فوت جدید بر اثر کرونا، تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۴۸ نفر رسید.

مهدی‌زاده افزود: در حال حاضر ۱۲۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که آزمایش کرونای ۳۲ نفر مثبت شده است.

وی گفت: از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ادامه یافت و از آذر ماه نزولی شد.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی از روز شنبه ۲۵ بهمن، چهار شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و هفت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند که نسبت به شرایط قبلی یک شهرستان زرد اضافه شده است.

شهرستان‌های بیرجند، قاینات، زیرکوه و فردوس در وضعیت زرد و شهرستان‌های سربیشه، درمیان، نهبندان، خوسف، سرایان، بشرویه و طبس، آبی رنگ هستند.

بنابر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، واکسیناسیون کرونا از اوایل هفته آینده در استان خراسان جنوبی با اولویت کادر بخش‌های مراقبت ویژه آغاز می‌شود.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۸ نفر افزایش یافت.

"محمد طاهری" روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۹۵ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی خبرداد و افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۱ مورد بود که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۸، بهار ۵۹۲، تویسرکان ۶۵۹، رزن ۴۴۱، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۷ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۷ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۲ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 

شمار جان باختگان کرونا در فارس به سه هزار و ۱۹۱ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی بیش از ۱۷۳ هزار مبتلا به کرونا در فارس از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون خبر داد و گفت: از این تعداد سه هزار و ۱۹۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سید روح الله حسینی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۱۱ هزار و ۹۴۱ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۷۱ هزار و ۵۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح سپهبد شهید قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۴ هزار و ۴۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد تست ۲ هزار و ۲۷ نفر مثبت بوده است.

مدیر روابط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۳ هزار و ۸۲ نفر مبتلا به کرونا در استان فارس شناسایی شده است، گفت: هم اکنون ۶۱۳ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۸۹ نفر به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

حسینی افزود: همچنین ۱۶۵ هزار و ۸۸۳ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

وی با اعلام جان باختن ۲ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به کرونا طی روز گذشته تاکنون، بیان کرد: مجموع جان باختگان ناشی از کرونا در فارس از ابتدای شیوع بیماری تاکنون سه هزار و ۱۹۱ نفر است.

وی با بیان اینکه کرونا در جامعه در حال چرخش است، گفت: سهل انگاری در برابر این ویروس منحوس، سبب ابتلا به کرونا و در مواردی نیز موجب مرگ می‌شود، بنابراین رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مکرر دست‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، ضروری است.

 

کرونا جان چهار کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: چهار نفر در شبانه روز گذشته در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان فوت کردند و مجموع جان‌باختگان به هزار و ۴۷۰ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: این افراد در شهرستان های کرمانشاه، صحنه، قصرشیرین و دالاهو جان باختند.

وی از بستری‌ شدن ۳۶ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۱۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

محمدی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ بعد از بهبودی از مراکز درمانی استان کرمانشاه ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین پنج بیمار بستری و ۳۰ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: هم اکنون سه شهرستان استان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان ار لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا در وضعیت آبی قرار دارند.

محمدی افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور و سنقر و کلیایی زرد و شهرستان‌های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، جوانرود، روانسر و سرپل‌ذهاب آبی است.  

 

۱۸ شهرستان فارس در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۶ شهرستان فارس، ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می‌دهد اعلام کرد از ۳۶ شهرستان فارس ۱۸ شهرستان نیز در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی و قرمز نیستند.

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا شامل شیراز، ممسنی، کازرون ، کوهچنار، زرقان، جهرم، خفر، قیر و کارزین، لامرد، لارستان، اوز، استهبان، نی‌ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرمبید و آباده هستند.

همچنین شهرستان‌های گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، کوار، خرامه، سروستان، فسا، زرین‌دشت، داراب، بوانات، سرچهان، مرودشت، اقلید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مسوولان ستاد مقابله با کرونا در فارس بارها از خطر آغاز موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته‌اند و از مردم خواسته اند از کرونا غافل نشوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

براساس اعلام جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا سه بامداد در هر وضعیتی از شیوع ویروس کرونا در همه مراکز شهرستان‌های استان ادامه دارد و افراد متخلف ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.