طبق توضیحات ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت در بیستم بهمن، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا،  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۰۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۹۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

لاری گفت: اتوبوس های درون شهری از کانون های انتقال کروناست. توصیه این است که قبل از ورود و هنگام استفاده از اتوبوس از ماسک استفاده شود.هموطنان عزیز تا جای ممکن از سوار شدن به اتوبوسهای شلوغ خودداری کنید و هنگام استفاده از اتوبوس یک متر فاصله از افراد را رعایت کنید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برای برقراری تهویه پنجره ها را باز بگذارید. از دست زدن به دستگیره ها خودداری کنید و در صورت دست زدن به دستگیره ها حتما از دستمال کاغذی یا دستکش استفاده کنید و در طول سفر از دست زدن به چشم و صورت خودداری کنید. همچنین برای پرداخت کرایه از کارت الکترونیک استفاده کنید و پس از پیاده شدن در اولین فرصت نسبت به شست و شوی دست ها اقدام شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

بیستم بهمن ماه با مهمترین خبرهای کرونا در استان ها

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم سبب افزایش موارد ابتلا و مراجعات سرپایی در بیشتر استان های کشور شده و با ادامه این روند پیش بینی می شود موارد بستری و شمار جانباختگان در روزهای پایانی بهمن و اوائل اسفند ماه سیر صعودی به خود بگیرد.

 با وجود دستاوردهای بدست آمده در زمینه کنترل ویروس کرونا و رونمایی از واکسن تولید داخل، چرخه انتقال ویروس همچنان فعال است به طوریکه در روزهای اخیر شاهد افزایش شمار مبتلایان و بستری شدگان هستیم که می طلبد مردم همچنان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و از تردد های غیر ضرور پرهیز کنند.

افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ علتی به نام ساده انگاری و عادی انگاری دارد ، زمانی که  افراد جامعه بدون هیچ محدودیتی به امور روزمره شغلی و زندگی خود ادامه می دهند و با کاهش اندکی از آمار همه چیز عادی می شود باید انتظار خیزهای بعدی کرونا را در کشور داشته باشیم. 

 عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ گفته که با ادامه این روند حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.

مسعود مردانی افزود : در هفته های اخیر شاهد افزایش مسافرت های مردم به استانهای مختلف از جمله هرمزگان و جزایر کیش و قشم هستیم و از طرفی برگزاری جشنواره های هنری مثل جشنواره فجر و افزایش بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در بین مردم و بازگشایی همه ادارات و مشاغل و تجمع مردم در مراکز خرید که باعث نوعی عادی انگاری همه گیری کرونا در کشور شده، باعث افزایش موارد ابتلا و مراجعات سرپایی هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که موارد مرگ و میر کرونا را افزایشی می کند، مراجعه دیرهنگام افراد مبتلاست و متاسفانه بسیاری از بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه می کنند که بخش عمده ریه درگیر شده و از بین رفته است و کار چندانی نمی توان برای آنان انجام داد.

در میان خبرهای نگران کننده ناشی از افزایش مبتلایان و مراجعات سرپایی خبر خوشی هم از تولید واکسن کرونا توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به گوش می رسد که مراسم رونمایی از واکسن رازی کوو پارس نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا در البرز برگزار شد که گفته می شود مطالعات اولیه طراحی آن از اسفند سال گذشته آغاز شده و پس از انجام تست حیوانی در اواخر مرداد اسناد این مطالعات نتایج خوبی نیز در برداشت.

 رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با رد فضاسازی های منفی در برخی از رسانه ها و فضای مجازی در خصوص واکسن کرونا تولید داخل کشور گفت: واکسن تولیدی رازی دارای پشتوانه و عقبه ۹۶ ساله علم و تجربه در این موسسه است.

دکتر علی اسحاقی با بیان اینکه برای تولید این واکسن همانند دیگر واکسن های تولیدی داخل کشور ماه ها مطالعه و آزمایش  صورت گرفته است افزود : بعد از گذراندن مراحل تست باید نسبت به قضاوت این واکسن اقدام کرد .

 

وضعیت کرونا در استانها

بر اساس خبرهای اعلامی قرار است تزریق واکسن کرونا در استان مازندران با اولویت کادر درمانی فردا سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه همزمان با سراسر کشور آغاز ‌شود.

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که اولویت اول تزریق واکسن طبق برنامه‌ریزی برای کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه پیش‌بینی شد که به طور همزمان در سه بیمارستان های امام خمینی (ره) بهشهر و آمل و همچنین بیمارستان رازی شهرستان قائمشهر انجام می شود.

دکتر سیمین بابایی اضافه کرد: در مجموع ۴۸۰ دوز واکسن کرونا به استان مازندران در مرحله نخست اختصاص داده شد که حدود ۲۴۰ نفر از کادر درمان بخش مراقبت های ویژه این واکسن را دریافت خواهند کرد.

به گفته وی واکسن کرونا در دو نوبت به هر یک از گیرندگان تزریق می شود که نوبت اول آن ۲۱ بهمن ماه و نوبت بعدی آن حدود سه هفته بعد تزریق خواهد شد.

اولین محموله واکسن "اسپوتنیک وی" (Sputnik V) روسیه جهت نمونه برداری و بررسی‌های نهایی ۱۶ بهمن ماه سال جاری وارد کشور شد و بر اساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، محموله دوم تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم نیز تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته یک بار ادامه خواهد یافت.

طبق اعلام وزیر بهداشت و درمان از سایر منابع چون "آسترازنکا" از سبد کوواکس به میزان حدود ۴.۲ میلیون دوز در ماه فوریه (بهمن تا اسفندماه) وارد کشور خواهد شد.

همچنین بیش از ۸ پروژه تولید واکسن نیز در کشور در حال انجام است که سه پروژه تولید واکسن در موسسه برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، انستیتو پاستور( با مشارکت کوبا) و موسسه سرم سازی رازی جلوتر از بقیه است و به فاز مطالعه انسانی رسیده اند.

آمارها از افزایش مبتلایان و مراجعان کرونایی به مراکز درمانی خبر می دهد و مسوولان امور بهداشتی مراکز استانی ، شهرستانها و حتی روستاها  هچنان بر اجرای پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع بیماری کووید .۱۹ تاکید دارند و از مردم خواسته اند از ترددهای غیر ضرور در تعطیلات پیش رو خودداری کنند.

 بر اساس اطلاعات دریافتی و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی  ، آمار مبتلایان و بستری‌های کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان افزایش داشته به طوریکه در این مدت ۳۳۲ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ در استان ثبت شده که بیشترین تعداد طی ۵۰ روز گذشته بوده است .

دکتر جواد آقازاده افزود: البته کمتر از ۵۰ نفر از این مبتلایان در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند ولی افزایش مبتلایان روزانه، زنگ خطری برای شیوع دوباره بیماری کووید ۱۹ است.

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان،با افزوده شدن ۳۳ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است .

دکتر محمد هاشمی شهری گفت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن یک فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۸نفر رسیده است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا استان اردبیل و در ادامه وضعیت پایدار شیوع کرونا طی شبانه روز گذشته  سه بیمار کرونایی در اردبیل جان باختند و ۲۳ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفته که  شیوع کرونا در این استان در وضعیت شکننده قرار دارد که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

اما از اهواز خبر رسیده که همزمان با شیوه ویروس کرونا بیمارستان تامین اجتماعی اهواز به چرخه پذیرش بیماران کرونایی بازگشته است که  رییس بیمارستان امیرالمومنین(ع) تامین اجتماعی اهواز در این خصوص گفته که برمبنای ابلاغ و تصمیم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مصوبه اخیر ستاد استانی مبارزه با کرونا، این بیمارستان از روز یکشنبه دوباره به چرخه پذیرش بیماران کرونایی بازگشته است .

دکتر محمد آرزومند اظهار داشت :با وجود قرار گرفتن این بیمارستان در چرخه پذیرش بیماران کرونایی، خدمت رسانی عادی به مراجعه کنندگان ادامه دارد و خللی در پذیرش بیماران جامعه هدف تامین اجتماعی پیش نخواهد آمد.

این بیمارستان همزمان با شیوع ویروش کرونا چند بار وارد چرخه پذیرش بیماران کرونایی استان شد ولی با فروکش کردن شدت شیوع این بیماری و تصمیم ستاد استانی مبارزه با کرونا ، از چرخه پذیرش بیماران کرونایی خارج شده بود.

هم اکنون ۹ شهر اهواز، دزفول، آبادان، شوشتر، کارون، شادگان، رامهرمز، بهبهان و اندیمشک در وضعیت زرد قرار دارند که وضعیت شادگان و رامهرمز نسبت به بقیه مناطق استان حادتر و شدیدتر است.

شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌دیدن بخشی‌های از اقتصاد از جمله اقتصاد خُرد شد به همین علت دولت تصمیم گرفت برای جبران این خسارت ناخواسته تسهیلاتی را در اختیار فعالان تولیدی و اقتصادی و بخشهای دیگر که آسیب‌دیده‌اند قرار دهد که اکنون بسیاری چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند که تسریع در روند پرداخت، همه تسهیلات اختصاص یافته به طور قطع در کاهش آسیب های ناشی از کرونا به صنوف مختلف موثر واقع خواهد شد.

 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این خصوص گفت : ۱۰۵ واحد آسیب دیده بخش کشاورزی این استان تسهیلات حمایتی کرونا مصوب دولت را دریافت کردند.

خلیل فعله‌گری اظهار داشت: برای این تعداد واحد آسیب دیده ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت پرداخت شده در نتیجه آن اشتغال حدود ۳۵۰ نفر در واحدهای تولیدی کشاورزی از جمله مرغداری‌ها و گلخانه‌ها تثبیت شده است.

و اما  رییس هیات کشتی استان تهران  در این زمینه گفته که با شیوع کرونا در یک سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ خانه کشتی در سطح استان هیچ کمک دولتی را دریافت نکرده‌اند و فعالیت آنها کماکان تعطیل است.

عبدالله عزیزی افزود: برای جبران خسارت به مربیان و مدیران خانه های کشتی نیز نامه نگاری هایی از طریق فدراسیون و هیات کشتی به وزارت ورزش شده است تا بتوان کمک هایی به این بخش ورزشی پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه طبق دستور العمل ستاد ملی کرونا فعالیت رشته های پربرخورد از جمله کشتی از اسفند ماه سال گذشته تا اطلاع ثانوی هنوز نامشخص است گفت: بسیاری از مربیان برای رفع هزینه های زندگی خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند که می طلبد در این خصوص اقدامات ارزشمندی اتخاذ شود.

 هموطنان از مسافرت به گیلان بپرهیزند

رییس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به نارنجی شدن هفت شهرستان استان گفت: باتوجه به افزایش شهرهای نارنجی استان تقاضا  داریم که هموطنان به منظور سلامت خود و دیگران از مسافرت به استان بپرهیزند.

سرهنگ امیر طالبی روز دوشنبه اظهار داشت:  در حال حاضر هفت شهرستان  رودسر، لاهیجان ، آستانه ، رشت، بندر انزلی و لاهیجان و  صومعه سرا در گیلان در وضعیت نارنجی قرار دارند و  بر اساس مصوبه ستاد مقابله با بیماری کرونا ورود و خروج از شهرستان های نارنجی ممنوع است.

وی تصریح کرد: درصورت نقض قانون رانندگان خودروهای متخلف جریمه می شوند .

وی با اشاره به  اجرای محدودیت های جدید ترددی  از هجدهم بهمن ماه جاری به استان های شمالی تصریح کرد: در حال حاضر  پلیس در مبادی ورودی شهرهای  رودبار، چابکسر و آستارا  مستقر است و خودروهای غیر بومی را برگشت می دهد و در صورتی که خودرویی از طریقی وارد استان شود با آن نیز برخورد قانونی صورت می گیرد.

سرهنگ طالبی خاطر نشان کرد: خودروهای غیر بومی از کمربندی ها مجاز به خروج از استان هستند و بازگشت مسافرانی که  از قبل به استان آمده اند به شهرشان  مانعی ندارد ؛ ضمن آنکه تردد شبانه از ساعت۲۱ تا ۴ صبح برای تمامی خودروها اعم از بومی و غیر بومی همچنان ممنوع است  و داشتن مجوز بین شهری از فرمانداری ها به معنای داشتن مجوز در محدوده های شبانه شهری نیست  و در صورت تخلف جریمه می شوند.

گیلان دومین استان درگیر در جریان شیوع کرونا بود. علاوه  بر وضعیت نارنجی شهرستان های یاد شده،املش و شفت در وضعیت آبی قرار دارند و بقیه شهرستان ها نیز زرد هستند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان هر زمان که ترددها افزایش یابد و دورهمی ها و مهمانی ها برقرار شود، شاهد افزایش شیوع این ویروس و آمار مبتلایان هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر رسیده است.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

حمد طاهری روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۵۵ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۲ مورد بود که از این تعداد ۴۷ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۲۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۷، بهار ۵۹۱، تویسرکان ۶۴۷، رزن ۴۳۹، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۴ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۱ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۹۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان  روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 

رییس علوم پزشکی: ۱۰ نفر با علایم کرونا در قم بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۰ بهمن ماه،‌ ۱۰ نفر با علایم ابتلا به ویروس کرونا در این استان بستری شدند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیستم بهمن‌ماه ۹۹، ۱۴ نفر با علایم ابتلا به ویروس کرونا پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ نفر بستری و چهار نفر ترخیص شدند.

وی ادامه داد: از کل بیماران بستری در بیمارستان،‌ ۱۷ نفر ترخیص شده‌اند و در حال حاضر ۹۷ نفر در بیمارستان بستری هستند.

به گفته قدیر،‌ هفت نفر از بیماران بستری بدحال هستند و در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در این استان گزارش نشده است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

 

خیز جدید کرونا در خوزستان از پیک نخست آن تندتر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خیز جدید شیوع کرونا در خوزستان از پیک نخست آن تندتر بوده و این موضوع موجب نگرانی است.

فرهاد ابول نژادیان در یک برنامه تلویزیونی سیمای مرکز خوزستان بیان کرد: ویروس کرونا در خوزستان با سرعت بیشتری در حال انتشار است و اگر بی‌توجهی کنیم به جان همه خواهد افتاد.

وی افزود: متوقف کردن روند صعودی بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان به مداخله جدی و فوری نیاز دارد تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در هفته منتهی به سوم بهمن یک شهر زرد و در هفته منتهی به ۱۰ بهمن چهار شهر زرد کرونایی در خوزستان داشتیم اما در هفته گذشته به دلیل سیر صعودی تعداد مبتلایان، ۹ شهر خوزستان به حالت زرد درآمد. سیر صعودی بیماری از دهم بهمن روند صعودی تندی را شروع کرده و در این هفته بار مراجعه مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌های خوزستان بسیار زیاد بود.

وی افزود: در تابستان شاهد پیک نخست این ویروس در خوزستان بودیم که خیلی سخت و نفس گیر بود. پس از آن پیک پاییز را داشتیم که روند کمتری داشت اما پیک سوم بیماری که از دهم بهمن جاری شروع شده، صعود بسیار تندی داشته و بارها این موضوع را به مردم هشدار دادیم.

 

پذیرش بیماران کرونایی در چهار بیمارستان 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه میزان مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها خوزستان و بستری‌ها رو به افزایش است به گونه‌ای که بیمارستان رازی اهواز تکمیل شده و سه بیمارستان دیگر را وارد مدار پذیرش بیماران کرونایی کردیم.

وی ادامه داد: در خیلی از شهرستان‌های دیگر خوزستان مجبور شدیم بیمارستان‌های این مناطق را درگیر پذیرش بیماران کرونایی کنیم به عنوان مثال تا یک هفته پیش گفته بودیم که بیماران شهرستان‌های هندیجان، رامشیر و امیدیه به ماهشهر فرستاده شوند اما با روند افزایشی مراجعات مجبور شدیم بیمارستان‌های این مناطق را درگیر پذیرش آنها کنیم. اگر نتوانیم در این هفته و هفته آینده اوضاع را کنترل کنیم مطمئن هستم شرایط سخت‌تری نسبت به پیک اول خواهیم داشت.

وی گفت: از مردم خواهش می‌کنم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از تردد غیرضروری درون شهری پرهیز کنند. حدود ۱۶ درصد از موارد ابتلا به کرونا مربوط به تردد درون شهری است لذا از مردم خواهش می‌کنم تنها برای موارد ضروری از خانه بیرون بروند.

وی افزود: در یک هفته گذشته موارد بروز بیماری ناشی از کرونا در خوزستان ۴۸ درصد، موارد بستری ۵۰ درصد و موارد فوت ۱۲ درصد افزایش یافته است. در شهرستان دشت آزادگان آمار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها ۱۱ برابر افزایش داشته است.

ابول نژادیان بیان کرد: متاسفانه آمار مراجعان به بیمارستان ها در افراد زیر ۴۰ سال روند افزایشی پیدا کرده لذا از خانواده‌ها انتظار است که آیین‌های خانوادگی و دید و بازدیدها را به صورت مجازی و غیرحضوری انجام دهند تا واکسن کرونا توزیع عمومی شود.

گفتنی است ۹ شهر خوزستان شامل اهواز، دزفول، آبادان، شوشتر، کارون، شادگان، رامهرمز، بهبهان و اندیمشک در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۳۰۰ واکسن روسی کرونا در استان فارس به کارکنان درمان تزریق می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون علیه کرونا ۲۱ بهمن آغاز و در گام نخست ۳۰۰ دوز واکسن روسی خریداری شده به کارکنان بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان فارس تزریق می‌شود.

دکتر مهرزاد لطفی، دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نخستین گروه هدف دریافت این واکسن، کارکنان بخش های مراقبت ویژه هستند و سه پایگاه تزریق پیش بینی شده است.

 وی با بیان اینکه مردم و کادر بهداشت و درمان در طی یک سال گذشته، ایام سختی را سپری کرده اند، نسبت به اثربخشی این واکسیناسیون در کاهش این چالش ها ابراز امیدواری کرد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق برای اجرای مطلوب این اقدام در استان و هماهنگ با دیگر مناطق کشور تاکید کرد.

لطفی گفت: پنج درصد از کل واکسن‌های تامین شده در کشور به فارس اختصاص خواهد یافت، واکسن کرونا باید در شرایط استانداردی حمل و نگهداری شود، این واکسن باید در محیط با درجه منهای ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و به همین دلیل در فازهای مختلف، تامین، توزیع و تزریق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت استان فارس در مبارزه با همه‌گیری کووید۱۹ را با استناد به آمارها، نسبت به سایر استان‌ها بهتر ارزیابی و اضافه کرد که نسبت مرگ به ابتلا در این استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است؛ در بررسی آمارها میانگین مرگ در کشور ۴.۷ و در استان فارس ۱.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: فارس بیشترین میزان تست تشخیصی  از ابتدا تاکنون داشته و از طرفی مراکز ۱۶ ساعته را قبل از سایر نقاط کشور راه اندازی کرده و به ۴۵ مرکز افزایش داده است که این تعداد در زمان اوج بیماری به ۵۴ مرکز هم می‌رسد.

لطفی اضافه کرد: افزون بر استفاده از توان پزشک خانواده در فارس از ۱۰ هزار تخت موجود بیمارستانی در استان فارس ۲ هزار تخت، به بیماران کرونا اختصاص یافته و ۵۰۰ تخت آی سی یو هم علاوه بر تخت‌های عادی به بستری مبتلایان به کروناویروس، اختصاص داده ایم.

ارئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین نحوه فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی استان، علت های جان باختن مبتلایان طی روز گذشته تاکنون و روند پذیرش بیماران در بخش های عادی و ویژه کووید ۱۹ در استان را ارزیابی کرد.

 

روند بررسی پرونده شهدای سلامت فارس کند است 

لطفی همچنین  با گلایه از روند کند بررسی پرونده شهدای سلامت، گفت: متاسفانه از ۲۰ پرونده شهید سلامت، تنها یک پرونده در سطح کشور (شهید کشتکار) تایید شده است. البته روند در استان طی شده اما در مرکز این روند بسیار کند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه کرونا برای موج جدید خیز برداشته است، گفت: تعداد مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته حدود ۴۰ درصد نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشته است به طوریکه تعداد بیماران مشکوک مراجعه کننده از ۶۰۰ مورد به یک هزار مورد افزایش یافته است.

وی خواستار برجسته  شدن موضوع "  به فارس سفر نکنید "  شد و گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که ضمن تاکید بر اینکه مردم فارس و شیراز میهمان نواز هستند، به هموطنانمان بگویید که این میهمان نوازی شامل امسال و ایام شیوع همه گیری کرونا نیست لذا به فارس و شیراز سفر نکنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه براساس بررسی‌ها ویروس کرونا بالغ بر چهار هزار جهش داشته است، گفت: امکان دارد نوع ویروس موجود در هر استانی با استان دیگر تفاوت داشته باشد و اگر مسافرت انجام شود، احتمال جابه جایی و انتقال نوع دیگر به سایر نقاط وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.