طبق توضحیات امروز سخنگوی وزارت بهداشت و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۲۵۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان و موارد فوت به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۵۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۳۸۲۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۹ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شهرستان های نارنجی در استان‌های شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

لاری گفت: متاسفانه موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند افزایشی پیدا کرده که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمعات باید منتظر خیز سراسری چهارم در کشور باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حساس و شکننده حال حاضر بیماری، ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و تداوم عزم ملی برای مبارزه با کووید ۱۹ هستیم. عادی انگاری و خوش بینی در شرایط حاضر بسیار خطرناک است و مطمئنا فاصله گرفتن از رعایت توصیه‌های بهداشتی و بروز رفتارهای اجتماعی خطر آفرین مقدمه شروع موج جدید بیماری در کشور خواهد شد.

 

 

۱۶ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جنب و جوش مردم در ماه های پایانی سال و افزایش تردد در خیابان ها و مراکز عمومی خبر از این می دهد که مواجهه با ویروس کرونا به یک موضوع روزمره زندگی تبدیل شده است و شاید همین تفکر بار دیگر ما را به روزهای سخت هراس و دلهره از شیوع و همه گیری این ویروس بازگرداند.

اکنون که تا حدود زیادی زندگی به روال عادی بازگشته و با تولید انبوه اقلام بهداشتی و در دسترس بودن برخی داروها و تست های آزمایشگاهی، تب تند ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ فروکش کرده است آنچه بیش از هر چیز باید با اهمیت تلقی شود این است که هنوز راه های نرفته بسیاری برای نابودی کامل بیماری وجود دارد و ساده انگاری و کم توجهی می تواند آثار و تبعات زیانباری به همراه داشته باشد.

بنابر بر اعلام دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان استان های مختلف تعداد افرادی که هر روز تحت آزمایش تست کرونا قرار می گیرند افزایش یافته و به تبع آن شناسایی افراد مبتلا نیز از دقت بیشتری برخوردار شده است و همچنان وضعیت کرونایی در سراسر کشور شکننده بوده و امکان دارد ما را به وضعیت نارنجی و قرمز بازگرداند.

همچنین تاکید شده که با توجه به شکننده بودن شرایط کرونایی در صورت بی توجهی  و غفلت به پروتکل های بهداشتی شاهد اوج بیماری خواهیم بود به همین خاطر از عموم مردم درخواست شده به نکات بهداشتی پایبند باشند تا از وقوع پیک بعدی بیماری جلوگیری شود.

در گزارش امروز بر اساس اطلاعاتی که ستاد مقابله با ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار رسانه ها قرار داده اند در استان زنجان در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا ۱۵۲ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که هشت مورد از این آمار مربوط بستری های روز گذشته است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزار و ۱۳۹ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که ۲ نفر از آنان مربوط به آمار روز گذشته است.  

بر این اساس در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان که به جز شهر زنجان دیگر شهرها در وضعیت آبی قرار دارند، روند نزولی به خود گرفته که برای کنترل هر چه بهتر این بیماری، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم امری مهم و ضروری است.

وضعیت پایدار شیوع کووید ۱۹ در استان اردبیل نیز با فوت یک فرد مبتلای دیگر و بستری شدن ۲۵ بیمار مبتلای جدید در شبانه روز گذشته ادامه یافته است که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

اکنون ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند و مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل در ۱۱ ماه گذشته با جان باختن یک فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته، یک‌هزار و ۳۵۹ نفر اعلام شده است.

همچنین روند بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل که طی چند روز اخیر در حال افزایش بود، متوقف شده و هم‌اکنون ۱۷۴ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند.

بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان تایباد در استان خراسان رضوی نیز با کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری شرایط از سوی مردم، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان که اکنون در وضعیت آبی قرار دارد، رو به افزایش است.

در ۲ هفته گذشته مورد فوتی ناشی از این بیماری در این شهرستان ثبت نشده و در حال حاضر چهار بیمار کرونایی در بخش عفونی بیمارستان خاتم الانبیا (ص) شهر تایباد بستری هستند. 

سازمان بسیج جامعه پزشکی استان بوشهر نیز اعلام کرد که با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی میزان درصد مراجعان به بیمارستان ۷۰درصد، بستری‌ها ۶۰ درصد، موارد مثبت ۶۹ درصد و جان باختگان ناشی از کرونا در این استان ۷۵ درصد کاهش یافته است.

اما بشنوید از شیراز که شمار مناطق زرد (خطر متوسط) شیوع ویروس کرونا در فارس که در هفته جاری چهار شهرستان بود، بر اساس آخرین رنگ‌بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون به ۱۸ شهرستان یعنی نیمی از شهرستان‌های استان رسیده است.

همچنین ۱۸ شهرستان استان فارس در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی و قرمز نیستند.

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا شامل لارستان، اوز، خنج، لامرد، قیروکارزین، جهرم، خفر، استهبان، نی‌ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا، ممسنی، کازرون و کوه‌چنار هستند.

علاوه بر این شهرستان‌های شیراز، زرقان، مرودشت، بوانات، سرچهان، آباده، اقلید، خرامه، سروستان، داراب، زرین‌دشت، فسا، کوار، فیروزآباد، فراشبند، گراش، مهر و رستم در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مسوولان ستاد مقابله با کرونا در فارس بارها از خطر آغاز موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته اند و از مردم خواسته اند از کرونا غافل نشوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم نسبت به افزایش آمار مبتلایان به کرونا هشدار داده و اعلام کرده است: ۹ شهر خوزستان شامل اهواز، دزفول، آبادان، شوشتر، کارون، شادگان، رامهرمز، بهبهان و اندیمشک در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان نیز اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان کسی را در این استان نگرفته و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد جانباختگان این بیماری ۸۹۲ نفر باقی مانده است. 

مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۲۲ هزار و ۸۶۴ نفر رسیده و ۱۱۳ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۶ هزار و ۶۹ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به هفت هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی نیز از روند کاهشی تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا در این استان خبر داد و اعلام کرد: میانگین آمار فوتی های روزانه استان در هفته جاری چهار نفر بوده است.

در هفته جاری آمار بستری های کرونایی در آذربایجان شرقی حدود ۴۵۰ نفر و تعداد فوتی ها نیز ۳۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در خبری اعلام کرد تاکنون ۳۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی گیلان بستری شدند.

دکتر ارسلان سالاری افزود: خوشبختانه شیوع بیماری کرونا در پیک دوم و سوم را در گیلان نداشتیم و هم اینک نیز تعداد بیماران مبتلا به این بیماری در حد کنترل است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز وضعیت کرونایی اینگونه اعلام کرد که با افزوده شدن ۲۷ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و۳۳۳ نفر رسیده است و هم‌اینک ۷۶بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

همچنین در شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۲ فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

اما وضعیت کرونایی آران و بیدگل را از زبان فرماندار این شهرستان جویا می شویم که گفت: این شهرستان در پی افزایش مراجعه‌های سرپایی با علایم بیماری کووید ۱۹ به مطب پزشکان و درمانگاه‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار گرفت و از روز شنبه ۱۸ بهمن ماه محدودیت‌های متناسب با این وضعیت اعمال خواهد شد.

اسماعیل بایبوردی با بیان اینکه تغییر وضعیت کرونایی از آبی به زرد زنگ خطری برای آران و بیدگل است، افزود: از پس فردا (شنبه) برخی محدودیت‌های کرونایی متناسب با وضعیت زرد این شهرستان اعمال می‌شود و چنانچه مردم و مسوولان در رعایت دستورالعمل‌ها و اعمال محدودیت‌ها مماشات و سهل‌انگاری کنند، بازگشت به وضعیت پرخطر، قرمز و بحرانی کرونا دور از انتظار نیست.

دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز از ابتلای ۶۴ هزار و ۳۲۱ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۴ بهمن ماه به ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد: تاکنون ۱۹۰ هزار و ۱۰۳نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده است و تاکنون یک هزار و ۳۲۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند و شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز در خبری با بیان اینکه در این استان کمبود تخت برای مبتلایان به کرونا نداریم، گفت: طراحی منظمی برای لجستیک تخت های بیمارستانی انجام شده و حتی در موج های شدید شیوع کرونا هم کمبود تخت نداشتیم.

علیرضا زالی درباره وضعیت کرونایی شهرستان پردیس توضیح داد: آمار ابتلا به این ویروس در شهرستان پردیس ۱.۳ درصد اعلام شده که نشان از کنترل خوب بیماری در پردیس است.

وی ادامه داد: گزارش های خوبی از سوی مسئولان پردیس درباره کنترل ویروس ارائه شد که بر این اساس طی ۱۰ روز گذشته فوتی کرونایی نداشتند و وضعیت کنونی این شهرستان آبی و کاملا کم خطر است.

به گفته زالی، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در پردیس برغم نداشتن بیمارستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان تهران کمتر است که این موضوع جای تقدیر دارد اما از یاد نبریم که در شرایط همه گیری کرونا نبود بیمارستان یک مشکل کاملا جدی ات.

وی با بیان اینکه در حدود ۷۵ درصد از جمعیت شهرستان پردیس غربالگری کرونا شدند، گفت: با وجود ناهمگونی جمعیتی و جغرافیایی شهرستان پردیس در حدود ۲ هزار و ۳۷۰ مورد رهگیری مستقیم و حضوری توسط مدافعان سلامت اجرا شده و بررسی ۲۵ درصد باقی مانده هم با قوت و شدت انجام شود.

گزارش‌های کرونایی از استان‌ها

امروز ۱۶ بهمن ماه نیز خبرنگاران در استان های آذربایجان غربی و مازندران یک بار دیگر دست به قلم شدند و زوایای دیگری از آسیب ها و مشکلات شیوع ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند.

کرونا در آذربایجان غربی؛ افزایش نسبی و نگران کننده آمارها عنوان گزارش دفتر ارومیه است که در بخشی از آن می خوانیم: وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی که از اواسط آذر، موقعیت بسیار خوبی داشت و در موارد بسیار کم ابتلا، بستری و فوتی تثبیت شده بود، طی روزهای اخیر، جایگاه نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان روزانه بستری‌شدگان افزوده می‌شود؛ هرچند در تعداد فوتی‌ها وضعیت کمی بهتر است.

پس از پایان خیز سوم کرونا در دهه دوم آذر امسال، از ۲۵ آذرماه تعداد بستری شدگان در آذربایجان غربی، دو رقمی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

همچنین تعداد بستری شدگان کل در آذربایجان غربی که میزان بار مراکز درمانی را نیز نشان می دهد، از اواخر آذر ماه رو به نزول گذاشت و حتی تا رقم ۳۲۰ نفر نیز پایین آمد ولی دیگر از این رقم کمتر نشد و طی روزهای اخیر، به حدود ۳۸۰ نفر رسیده است.

در تعداد مبتلایان نیز، آذربایجان غربی در روزهای زمستانی، وضعیت بهتری نسبت به پاییز داشت، در حالی که برخی روزهای پاییزی با تعداد مبتلایان حدود هزار و ۲۰۰ نفر به شب می رسید، کمترین آمار مبتلایان روزانه طی فصل زمستان امسال به حدود ۷۰ نفر رسید که رقمی بسیار مناسب به شمار می رفت.

البته در این حوزه نیز طی حدود یک هفته اخیر با افزایش نسبی در آذربایجان غربی مواجه بوده ایم به طوری که طبق آخرین آمار، تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۳۲۰ نفر در استان رسید که نشان دهنده خیز نسبی بیماری کووید ۱۹ در استان است.

وضعیت استان طی هفته های گذشته خوب بوده و حتی تعداد شهرستان های با شرایط آبی به ۱۲ شهرستان رسید ولی طبق آخرین وضعیتی که در روزهای آتی به صورت رسمی منتشر خواهد شد و به صورت غیررسمی منتشر شده، این تعداد با کاهش قابل ملاحظه ای در استان روبرو بوده و برخی شهرستان های آبی نظیر ماکو به زرد تغییر وضعیت داده اند.

فشار کرونا و تورم بر پرورش ماهیان سردآبی مازندران عنوان گزارش ساری است که با این مقدمه شروع شده است: کاهش مصرف و تجارت ناشی از کرونا در کنار افزایش قیمت انواع نهاده‌ها و هزینه‌های سربار میزان تولید ماهیان سردآبی مازندران را امسال به نصف کاهش داده و آن‌گونه که رییس اتحادیه این بخش می‌گوید سبب خشکیدن چشمه تولید در بعضی از مزارع شده است.

فعالان عضو اتحادیه تولید کنندگان ماهیان سردآبی مازندران می گویند که امسال کرونا با بستن رستوران ها ، تعطیلی مراسم عروسی و عزا و همچنین صادرات پا بر گلوی این بخش تولیدی گذاشت و افزایش سه برابری قیمت انواع خوراک آبزیان از جمله پودر ماهی و دیگر هزینه های تولیدنظیر تجهیزات و قطعات برقی و همچنین مشکلات پرداخت بیمه و دستمزد کارگری هم این فشار طاقت فرسا را سنگین تر کرد تا نفس تولید در این بخش شیلاتی به شماره بیفتد.

تعدادی از تولید کنندگان ماهیان سردآبی مازندران گفتند که اگر چه امسال منابع آبی مناسب مزارع کوهستانی شرایط را برای تولید ماهیان سردآبی بخوبی فراهم کرده بود ، اما شرایط همدستی تحریم و کرونا ، قیمت نهاده ها را آنچنان بالا برد که تولید برای برخی از فعالان غیرممکن شد و برخی دیگر هم مجبور شدند از میزان ماهی ریزی بکاهند.

۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۱۲ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه اظهار داشت: همچنین با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۹ مورد بود که از این تعداد ۳۰ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر هفت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۶، بهار ۵۸۳، تویسرکان ۶۴۴، رزن ۴۳۴، درگزین ۱۹۴، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۲ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۰ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۷۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، پنج شهرستان همدان، فامنین، اسدآباد، بهار و ملایر در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۹۷ بیمار کرونایی فارس همچنان خدمات مراقبت ویژه دریافت می‌کنند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به وضعیت وخیم ۹۷ بیمار کووید ۱۹ در فارس گفت: این بیماران همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری هستند و با توجه به این موضوع باید همگان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای کاهش آسیب‌های موج چهارم رعایت کنند.

سید روح‌اله حسینی، پنجشنبه با اعلام آخرین وضعیت کرونا در فارس، بیان داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۵۹۷ هزار و ۷۵۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۶۸ هزار و ۹۶۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۹ هزار و ۴۶۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۶۰۷ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تا به حال، ۱۷۰ هزار و ۵۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

حسینی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند، ۵۳۷ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۹۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز گفت: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تا به حال، ۱۶۴ هزار و یک نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

به گفته حسینی، با جان باختن پنج نفر از مبتلایان به این بیماری در روز گذشته (پانزدهم بهمن ماه ۹۹) شمار جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تا امروز (شانزدهم بهمن) در این استان به سه هزار و ۱۵۹ نفر رسیده است.

وی، با بیان اینکه ساده ‌انگاری نسبت به کرونا، بزرگترین تهدید کنونی سلامت جامعه است، همکاری مردم در این زمینه را موجب پیشگیری از اوج گرفتن دوباره آمارها دانست و گفت: ظرف یک سال گذشته، مهم‌ترین توصیه بهداشتی که برای حفظ سلامت ما در برابر این بیماری مورد تاکید قرار گرفته، پایبندی جدی به استفاده از ماسک و ضرورت حفظ فاصله فیزیکی از دیگران بوده است.

حسینی ادامه داد: قطع زنجیره‌های انتقال این بیماری از رفتار ما تبعیت می‌کند و همگان می‌توانیم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، در حفظ سلامت خود و عزیزانمان سهیم شویم.

شمار مناطق زرد(خطر متوسط) شیوع ویروس کرونا در استان فارس که در هفته جاری، چهار شهرستان بود، بر اساس آخرین رنگ‌بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اینک به ۱۸ شهرستان یعنی نیمی از شهرستان‌های این استان رسیده است.

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا شامل، لارستان، اوز، خنج، لامرد، قیروکارزین، جهرم، خفر، استهبان، نی‌ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرم‌بید، سپیدان، بیضا، ممسنی، کازرون و کوه‌چنار هستند.

همچنین ۱۸ شهرستان استان فارس شامل، زرقان، مرودشت، بوانات، سرچهان، آباده، اقلید، خرامه، سروستان، داراب، زرین‌دشت، فسا، کوار، فیروزآباد، فراشبند، شیراز، گراش، مُهر و رستم در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مسوولان ستاد مقابله با کرونا در استان فارس بارها از خطر آغاز موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته‌اند و از مردم خواسته‌اند از کرونا غافل نشوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچنان با دقت رعایت کنند.

استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.

۲۳۸ بیمار کووید ۱۹ در البرز تحت مراقبت پزشکی هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۳۸ بیمار کووید ۱۹ اکنون در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی هستند که ۲۲ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت : شمار کل بستری شدگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون  به ۳۰ هزارو۴۹۰ نفر در البرز رسیده است.

وی ادامه داد: ۲۷ هزارو۵۷۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا در استان البرز پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

فتحی گفت : با مرگ یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزارو۶۷۷ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از مردم خواست برای مهار کرونا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز سه شهرستان زرد و چهار شهرستان آبی کرونایی است.

 

۳۰هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹در بیمارستان های گیلان مداوا شدند 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تاکنون ۳۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی گیلان بستری شدند.

دکتر ارسلان سالاری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری گیلان در حضور رئیس قوه قضاییه با تشریح وضعیت دانشگاه علوم پزشکی این استان اظهار داشت: پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و  گیلان ، کمتر از دو هفته تعداد بیماران در این استان به ۱۷۰۰ بیمار افزایش یافت.

وی افزود: این بیماران در ۹ بیمارستان و ۴۰ مرکز درمانی در  گیلان بستری شدند که چهار هزار پرستار ، ۳۵۰۰ بهیار و یکهزار پزشک در این خصوص و برای مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان فعالیت کرده که تاکنون ۳۰ نفر از این گروه درمان گیلان، به جمع شهدای درمان پیوستند.

وی ادامه داد:  جلسات هفتگی ستاد مقابله با کرونا انجام و اقدامات شایسته ای انجام شده و خوشبختانه شیوع بیماری کرونا در پیک دوم و سوم را در گیلان نداشتیم و هم اینک نیز تعداد بیماران مبتلا به این بیماری در حد کنترل است.

دکتر سالاری  بیان کرد: این در حالی است که طرح شهید سلیمانی را با استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج استان گیلان را برگزار و حدود ۹۵ درصد از مردم گیلان نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و می توان گفت که گیلان در این طرح نیز، موفق عمل کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به سایر کارهای انجام شده توسط این دستگاه خاطرنشان کرد: با اقدمات انجام شده، ۷۹ میلیارد تومان برای تجهیز ۲۶ بیمارستان در گیلان اقدام کردیم که با این رقم ، دستگاه های مورد نیاز این تعداد بیمارستان از جمله ، دستگاه های سی تی اسکن ، رادیولوژی ، سونوگرافی و غیره را تهیه و ۶۰۰ دستگاه کامپیوتر ، ۶۱۰ تخت بستری و ۱۶ تخت جراحی در این بیمارستانها افزوده شد.

سالاری اضافه کرد: همچنین بیمارستان تالش را با ۲۲۰ تخت و با هزینه ۳۰ میلیارد تومان و بیمارستان لنگرود را با هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان با کمک سازمان برنامه و بودجه افتتاح کردیم تا بیماران ساکن در مناطق غرب و شرق گیلان برای مداوا به این بیمارستان ها مراجعه کنند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این خدمات ، مرکز بهره برداری از رادیوتراپی شتاب دهنده را برای بیماران سرطانی راه اندازی کرده و همچنین مرکز کاشت حلزون گوش نیز در گیلان افتتاح شد و بدهکاری ۶۷۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ۳۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی با بیان این که  یکی دیگر از  اقدامات این دانشگاه ، تلاش در جهت ارتقای پروژه های نیمه تمام با ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه است افزود : تجهیز  بیمارستان های سراسر گیلان  به دستگاه ها و امکانات موردنیاز را در دستور کار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاتمه اظهار کرد: از طرف مردم گیلان به خصوص مردم شهرستان رشت از رئیس قوه قضاییه درخواست دارم تا ضمن بازدید از دو رودخانه ای که از داخل رشت عبور می کند ، برای بهسازی و رفع آلودگی آن اقداماتی انجام شود چون این دو رودخانه به جای ایجاد زیبایی به چهره شهر، متاسفانه باعث آلودگی شهر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه صبح امروز پنجشنبه برای یک سفر یک روزه وارد گیلان شد . وی در این سفر،  در جلسه شورای اداری استان شرکت کرد . بازدید از نمایشگاه مسائل اولویت دار گیلان  و حضور در نشست احیاء حقوق عامه در حوزه انفال، منابع‌ طبیعی و محیط زیست شامل جنگل و دریا از دیگر برنامه های وی در این سفر است.  همچنین  جلسه شورای قضایی استان گیلان نیز  با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می شود .

۲۷ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۲۷ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و۳۳۳ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ۷۶بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۲ فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

۶۴ هزار و ۳۲۱ لرستانی به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶۴ هزار و ۳۲۱ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۴ بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مریم کوشکی روز پنجشنبه  به خبرنگاران اعلام کرد: تاکنون ۱۹۰ هزار و ۱۰۳نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۸۹هزار و ۶۶۱ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۲۵ هزار و ۳۳۶ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۲۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از موج چهارم کرونا در استان تاکید کرد.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند و شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.