سخنگوی وزارت بهداشت امروز چهارشنبه 15 بهمن اعلام کرد که بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۵ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۰۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۳۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۵۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

لاری گفت: گرچه همه گیری کرونا محدود به جنسیت خاصی نیست اما زنان کشور در ۱۱ ماه شیوع بیماری متحمل بخش قابل توجهی از مشکلات این ویروس بوده اند. 

وی ادامه داد: مراقبت از بیماران کووید۱۹ در خانواده، رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان در شرایط آموزش غیر حضوری، تلاش برای کاهش استرس خانواده در دوران همه گیری بیماری، مشکلات مراقبت در زنان باردار و مراقبت در دوران پس از زایمان، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال محدودیت ها در این دوران بحرانی لزوم توجه هر چه بشتر به زنان را نشان می دهد.

وی افزود: اکثریت کارکنان نظام سلامت از بهورز گرفته تا مراقب سلامت، ماما، پرستار نیروهای خدمات تا کادر تخصصی زنانی هستند که در خط اول مقابله با ویروس کرونا قرار گرفته اند و به رغم خستگی های رسیدگی به بیماران باید بین کار و امور زندگی شخصی و خانواده نیز تعادل برقرار کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: روز زن فرصت مناسبی برای قدردانی از زنان سرزمین مان است که با روی گشاده وعزمی راسخ در میدان این مبارزه هستند.

وی افزود: روز زن را به زنان و مادر سرزمین مان به خصوص زنان شاغل در نظام سلامت تبریک می گوییم و تلاش های خالصانه آنان را ارج می دهیم و برای آنان صحت، سلامت و توفیق خدمت به ملت ایران را مسئلت می کنیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۵ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

رنگ بندی کرونایی نقاط مختلف کشور حاکی از آن است که با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها هستیم، اما مسئله حائز اهمیت پایدار نبودن این وضعیت و دغدغه اوج گرفتن دوباره بیماری کووید ۱۹ است.

در شرایطی که واکسن کرونا در جهان هنوز به مرحله قطعی درمان نرسیده به نظر می رسد عادی انگاری و برگزاری دورهمی ها نتیجه و پایان خوشی ندارد، همچنان که در ماه های گذشته این مسئله ثابت شد و بسیاری از افرادی که فکر می کردیم از توان و قدرت بدنی بالا و قوی برخوردار هستند از میان ما رفتند.

اینک که به روزهای پایان سال و شلوغی و ازدحام مردم در خیابان ها و مراکز خرید می رسیم آنچه بیش از هر چیز باید مدنظر باشد، حفظ سلامتی است تا عواقب شوم بی احتیاطی دامن خود، خانواده و اطرافیانمان را نگیرد موضوعی که همچنان مورد تاکید متخصصان، کارشناسان، مسوولان و کادر درمان است.

ویروس کرونا که حدود یک سال است در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورمان جا خوش کرده در کنار سختی های دارو و درمان و از دست دادن عزیزان، اینک به معضلی به لحاظ وضعیت روانی و معیشتی تبدیل شده است.

از آنجا که به لحاظ شیوع گسترده این ویروس امکان حضور در مراسم ختم اطرافیان و دوستان نیست، احساس غم و اندوه مضاعف ناشی از این مصیبت اکنون شرایط را به گونه ای کرده که در کنار تلاش برای کشف واکسن کرونا، پرداختن به مسائل روحی و روانی افراد نیز به موضوع با اهمیتی تبدیل شده است.

این موضوع را سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان مورد تاکید قرار داده و گفته است: خانواده‌هایی که یک یا چند تن از اعضا و یا سرپرست خانواده را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند به حمایت‌های معیشتی و اجتماعی ویژه‌ نیاز دارند.

زهرا امینی افزود: توجه به وضعیت روانی و معیشتی این خانواده‌ها و مدیریت جریان سوگ در بستگان درجه یک فرد متوفی، یکی از ضروریات فرهنگی و اجتماعی است که باید به صورت جدی به آن توجه کرد.

وی، دیدن چهره متوفی و پذیرش مرگ وی، گریه و تخلیه هیجانات منفی در مراسم ختم و دلجویی اطرافیان به هنگام حضور در خانه فرد متوفی را از جمله آداب اجتماعی و مناسک مذهبی برشمرد که پذیرش سوگ را از سوی بستگان متوفی تسهیل می کند. 

عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: محدود شدن یا برگزاری نشدن مراسم، ترس اطرافیان از مواجهه با پیکر فرد فوت شده به دلیل احتمال انتشار بیماری، عدم هم آغوشی و دلجویی از بستگان متوفی گاهی موجب شکل‌گیری پدیده سوگ پیچیده و بروز علائم افسردگی در بستگان فرد متوفی می‌شود.

 

کرونا در استان‌ها

اردبیل

مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی ۱۱ ماه گذشته با جان باختن یک فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته به یک‌هزار و ۳۵۸ نفر رسید و با ادامه وضعیت پایدار شیوع کووید.۱۹، طی شبانه‌روز گذشته ۱۶ فرد مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار دارد که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، با اشاره به افزایش آرام مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر بیان کرد: آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در چند روز اخیر افزایش یافته و از ۱۵۷ نفر به ۱۷۴ مورد در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۳۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و تحت مراقبت درمانی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۲۵۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند و مجموع افراد بستری شده  از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به ۳۰ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده است و ۲۷ هزارو ۵۲۷ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بهبود یافته و از مراکز درمانی البرز ترخیص شده اند.

 وی اضافه کرد:  با مرگ یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزارو ۶۷۶ نفر رسید.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز سه شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

لرستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶۴ هزار و ۲۳۶ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۳ بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مریم کوشکی اعلام کرد: تاکنون ۱۸۸ هزار و ۹۰۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۸۸ هزار و ۳۹۰ مورد اعلام شده است و تاکنون یک هزار و ۳۲۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

خراسان رضوی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۲ برابری مراجعان سرپایی به مراکز منتخب کرونا زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی طی ۱۰ روز گذشته خبر داد.

دکتر محمد جعفر صادقی افزود: طی این مدت تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز منتخب کرونا  با علائم مشکوک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از  هزار و ۱۰۰ نفر به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۴۱ مرکز خدمات سلامت ویژه  منتخب کرونا ۱۶ ساعته در ۱۵ شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند که ۲۱ مرکز از این تعداد در شهرستان مشهد واقع شده است.

 

گزارش های کرونایی استان‌ها

خبرنگاران به دنبال رسالت خبری خود و آگاه کردن افکار عمومی از تبعات بی توجهی به رعایت موارد بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا امروز نیز دست به قلم شدند تا ضمن تشریح شرایط موجود، موارد حائز اهمیت را بار دیگر به آحاد جامعه گوشزد کنند.

کرمان با انتشار گزارشی با عنوان دشواری‌های بانوان کارآفرین کرمانی در شرایط کرونایی از سختی های کار زنان در این دوران نوشته است، روزهایی که سخت کوشی زنان بیش از هر زمان دیگر نمود عینی پیدا کرده است.

خبرنگار گزارش خود را با این مقدمه آغاز کرده است: ""در روزهایی که کسب و کارهای خرد به واسطه تورم و محدودیت های کرونا آسیب دیده اند، بانوان کارآفرین و تولید کننده در این میان با مشکلات بیشتری روبرو هستند که نیاز به حمایت جدی برای ادامه فعالیت شغلی خود هستند.

بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و بسیاری از آنها با راه اندازی کسب و کار و ایجاد اشتغال، سعی دارند تا ضمن چرخاندن چرخ اقتصاد معیشتی خود، به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

حکایت بانوانی که با تصمیمی راسخ و پشتکاری مثال زدنی به جنگ موانع و مشکلات می روند و کسب و کار خود را راه می اندازند، خواندنی و چراغ روشنی برای سایر افراد است تا فرصت ها را برای پیشرفت غنیمت بشمارند.

 این روزها به لحاظ شرایط اقتصادی و محدودیت های ناشی از کرونا، اغلب کسب و کارها حال روز خوشی ندارند و در این میان بانوانی که با تسهیلات نهادهای حمایتی و دولتی  و سرمایه اندک خود مسیر کار آفرینی و در آمد زایی را ادامه می دهند باید مورد توجه و حمایت بیشتری از سوی مسئولان قرار گیرند.""

مرگی که عبرت نمی‌شود گزارش دیگری است از زنجان که ابعاد مختلف مشکلات شیوع ویروس کرونا و در نهایت فوت افراد مبتلا را مورد توجه قرار داده و قصد دارد تا نتایج غفلت از این ویروس را تشریح کند.

خبرنگار در مقدمه گزارش خود آورده است:"" شیوع کرونا، ابتلا و جان باختن شمار زیادی از هموطنان صحنه‌های غم انگیزی را رقم زده است که باید درس عبرتی برای همگان باشد تابا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از سفر و حضور در تجمعات و دورهمی‌ها از گسترش این ویروس منحوس و مرگهای ناشی از آن بکاهند چراکه لحظه ای غفلت، استقبال از مرگ است.

یکسال از ورود ویروس هزار چهره کرونا به کشورمان می گذرد، انگار همین دیروز بود که خبرهای ورود این میهمان ناخوانده را دیدیم و شنیدم، باور ابعاد گسترده تبعات این ویروس در وهله اول قدری برای همگان سخت بود، با وجود استرس و اضطرابی که روح و جانمان را آزرده بود، امیدوار بودیم که به همین زودی این ویروس رخت بربسته و زندگی ها را به حالت عادی بازگرداند اما مرور ورق های اولین روزهای درگیری با این واقعه نشان می دهد که ماه‌های زیادی است که با وضعیت بحرانی و نفس گیر دست و پنجه نرم می کنیم و با وجود افق های روشن با ساخت واکسن این ویروس، هنوز هم باید نسبت به مقابله با آن حساسیت داشت تا گرفتار اوج های مختلف شیوع آن نباشیم.

طی مدتی که گذشت، همه و همه به ویژه مدافعان سلامت، متولیان بهداشت و درمان به ویژه کارشناسان بهداشتی تلاش کردند این موضوع مهم را به همه بفهمانند که تا زمان کنترل ایپدمی کرونا باید یکایک افراد همکاری کنند، به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند و آنها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند و هر فردی بخواهد وارد قلمرو او شود، به همین راحتی گرفتارش می کند.

طی ماههایی که گذشت بسیاری از افزاد و عزیزانمان، نخبگان، پزشکان و شماری از نام آوران عرصه های مختلف کشورمان را از دست دادیم،  هرگز باور نمی کردیم این ویروس منحوس آنان را از پای در آورد و همه این مسائل، یادآور یک نکته مهم است و آن اینکه کرونا هنوز تمام نشده و برای شکست نهایی آن همه باید پای کار باشند، در غیر اینصورت وارد موج های بعدی بیماری می شویم که تبعات متعدد و چه بسا فاجعه بارتری را به دنبال دارد.""

خبرنگار بوشهر هم در گزارشی از سختی های مادران در دوران کرونا از ضدعفونی و شست و شو تا رسیدگی به امور فرزندان نوشته است و دغدغه ها، نگرانی ها و مشکلات مادران را بازگو کرده است.

وی در مقدمه گزارش خود با عنوان سختی‌های "مادری" در روزهای کرونایی آورده است: ""روایت تازه زندگی برای آنها از جایی آغاز شد که رسانه‌ها اعلام کردند "کرونا به ایران رسید"، به اندازه کافی دشوار و چالش برانگیز بود اما تصور می‌شد این داستان خیلی زودتر از آنی به پایان برسد که امروز می‌بینیم و می‌دانیم.

از همان ابتدا مدیریت، کنترل و پیشگیری از ورود این ویروس به خانه را به دست گرفتند و از ضدعفونی فضا و هر چیزی که از بیرون می‌آمد گرفته تا کنترل و حفظ  بیش از پیش سلامتی اهل خانه از وظایف مضاعفی شد که به یکباره برآنها تحمیل شد.

هر چه این روزهای ناشناخته و گنگ ادامه می‌یافت، بیماری کووید ۱۹ با خود دغدغه‌های بیشتری برایشان به همراه می‌آورد تا جایی که معلم شدند، در بسیاری از خانواده‌ها پرستار شدند و مدیریت اقتصادی خانواده را نیز بیش از پیش لمس کردند.""

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.