هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر نمی برد و 19 استان در وضعیت زرد، یک استان در وضعیت نارنجی و سایر استان ها در وضعیت آبی به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور افزود: از دیروز تا امروز ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد . با این حساب،  مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰۵  هزار و ۴۱۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱‌ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و۱۹۶ هزار و۳۷۴  نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۳ هزار و ۹۹۰  نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه ویروس کرونا می‌تواند از طریق چشم وارد بدن ما شود و از این‌رو باید نکات بهداشتی رعایت شود، گفت: در دوران همه‌گیری کرونا موارد ضروری مراجعه به چشم پزشکی را به ‌تاخیر نیندازید.

لاری اظهار داشت: ویروس کووید ۱۹ می‌تواند از طریق چشم وارد بدن ما شود. به‌این صورت که پس از عطسه، سرفه و یا صحبت کردن فرد مبتلا، ویروس به‌ شکل ذرات شناور در هوا یا از طریق تماس دست آلوده به چشم، وارد بدن ما می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین توصیه ما این است که قبل و پس از هرگونه خارش چشم، تنظیم عینک روی چشم، چکاندن قطره و یا استعمال پماد چشمی و گذاشتن یا برداشتن لنز دست‌ها را با آب بشویید.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پیشنهاد ما همچنین این است که اگر تاکنون لنز نداشته‌اید، گرفتن آن را تا زمان مهار بیماری به‌تاخیر بیندازید. از سوی دیگر توصیه می‌کنیم که در دوران همه‌گیری کرونا موارد ضروری مراجعه به چشم‌پزشکی را به تاخیر نیندازید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت،  بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

دهم بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

هیچ شهری در کشور وضعیت قرمز کرونایی ندارد اما نباید دچار خوش بینی کاذب شد چرا که به علت عادی انگاری کرونا در برخی مناطق، افزایش تدریحی کرونا را شاهد هستیم که می‌ تواند وضعیت را به گذشته بازگرداند.

بسیاری از کارشناسان در باره احتمال موج جدید کرونا در کشور هشدار می دهند و معتقدند که اگر چه با همکاری خوب مردم هفته‌های خوبی در خصوص کاهش میزان ابتلا به کرونا در استان های مختلف را داشته ایم اما وضعیت شکننده است و نگرانی از افزایش تدریجی کرونا وجود دارد.

به عقیده مسوولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا ، در صوتی که روند افزایش تدیجی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور ادامه و دستورالعل‌های بهداشتی رعایت نشود، محدودیت‌ها دوباره اعمال خواهد شد.

به گفته آنان ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ، روزهای سختی را برای مردم رقم زده است و امروز اولویتی جز سلامت جسم و آرامش روانی مردم وجود ندارد .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا به دلیل افزایش سفر شهروندان به دیگر استان ها ابراز نگرانی کرد.

کارشناسان وزارت بهداشت ، ترددها و سفرها در زمینه انتشار ویروس کرونا را بسیار موثر دانسته و به عقیده آنان حتی جای نگرانی دارد چرا که عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل ها بهداشتی می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری  شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت که شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود

مینو محرز روز جمعه افزود: روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان ها مراجعه می کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، علت اصلی آن هم افزایش دورهمی ها، تجمعات و مسافرت هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم کاهش یافته و رفت و آمدها در اماکن عمومی بیشتر شده است.

رییس بیمارستان شهید دکتر قلی‌پور بوکان نیز با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته تعداد بیماران کرونایی کاهش چشمگیری داشت گفت: مراجعات سرپایی با علایم ویروس کرونا در روزهای اخیر افزایش یافته که زنگ خطری برای این شهرستان است.

صلاح‌الدین قادرزاده بوکانی با بیان اینکه تعداد مبتلایان بستری در این شهرستان ۲ برابر شده است، افزود  افزایش این تعداد در روزهای اخیر نگران کننده است.

وی اظهار داشت که در چند هفته گذشته شرایط بوکان رو به بهبود بود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت آن آبی شد ولی اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند وضعیت شهرستان تغییر خواهد کرد.

 رییس بیمارستان شهید دکتر قلی‌پور بوکان با تاکید بر شکننده بودن این وضعیت، اضافه کرد: افزایش مراجعات در چند روز گذشته این نگرانی را به وجود آورده که شیوع ویروس کرونا در حال شدت گرفتن است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود.

تعطیلات پیش‌رو برای مدیریت کرونایی آمل نگران کننده است

فرماندار شهرستان آمل نسبت به تعطیلات پیش رو اقدام مردم به مسافرت و دورهمی در ییلاقات هشدار داد و گفت: وضعیت نارنجی کرونایی در آمل بسیار شکننده است و اگر تعطیلات پیش رو با عادی انگاری مردم مواجه شویم بازگشت به شرایط قرمز دور از انتظار نخواهد بود.

علیرضا شریعت با بیان اینکه وضعیت کرونایی در شهرستان ثبات ندارد و بسیار شکننده است، گفت: اگر مردم و اصناف در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همکاری نکنند وضعیت شهرستان مجددا قرمز خواهد شد و این به نفع اقتصاد و مردم نخواهد بود.

۳۲ روستای آمل در وضعیت پرخطر کرونایی قرار دارند

فرماندار شهرستان آمل ارتباطات اجتماعی و تعاملات گسترده روستاهای اطراف آمل با ساکنین شهر سبب تشدید آلودگی روستاها به ویروس کرونا شده است که همچنان رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه هم اکنون روستاها به کانون شیوع کرونا تبدیل شده است افزود:در حال حاضر ۳۲ روستای آمل در وضعیت نارنجی و پرخطر کرونایی قرار دارند که محدودیت منع تردد افراد غیر بومی به این روستاها اعمال شده است. 

شریعت  با اشاره به اینکه روستاها بر اساس میزان ابتلابه بیماری کووید ۱۹ بر حسب جمعیت قرنطینه خواهند شد  ادامه داد: وضعیت ۷ روستا در آمل از لحاظ شیوع کرونا به شدت نگران کننده است که این روستاها قرنطینه شده اند.

موج چهارم کرونا در لارستان؛ روستای کاریان قرنطینه شد

روستای کاریان از توابع بخش جویم لارستان استان فارس به دلیل افزایش شمار مبتلایان و اعلام هشدار از سوی دانشکده علوم پزشکی و هماهنگی با ستاد مدیریت کرونا شهرستان و فرمانداری ویژه لارستان تا اطلاع بعدی قرنطینه کامل شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با اعلام این خبر گفت: این روستا با توجه به افزایش شمار مبتلایان و هماهنگی با ستاد مدیریت کرونا شهرستان از جمعه دهم بهمن ماه جاری و تا اطلاع بعدی قرنطینه کامل شده است.

وحید یگانه زمان قرنطینه این روستا را حداقل دو هفته اعلام کرد و افزود: روستاهای اطراف این روستا نیز باید قرنطینه شوند.

 استاندار کردستان نیز با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی موجب بازگشت محدودیت‌های کرونا در این استان می‌شود گفت: اگر پیش بینی شود که موج دیگری از کرونا در آستانه بروز است، محدودیت‌ها دوباره اعمال خواهد شد.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت کلی استان از لحاظ ابتلا به کرونا آبی است ولی نگرانی درباره شیوع بیماری کاملا از بین نرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانی کنونی این است که بی تفاوتی به رفتارهای بهداشتی افزایش یابد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده است که در صورت ادامه روند کنونی، موج دیگری از کرونا در اسفند استان را در بر می‌گیرد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هم ایلام گفت: کاهش حساسیت و رعایت پروتکل های بهداشتی در مردم، اماکن و اصناف بسیار نگران کننده است و با اندکی غفلت وضعیت به حالت قبل باز می گردد.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: عدم استفاده از ماسک در شهرستان ها به ۴۵ درصد کاهش یافته و خطرناک است و با اندک غفلتی می توان طی ۴۸ ساعت یا ۷۲ ساعت وضعیت به حالت قبل بازگردد.

 به گفته معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، سهل انگاری در رعایت توصیه های بهداشتی آمار مبتلایان و بستری های کرونا را افزایش می دهد.

مسعود نوروزی اظهار داشت: طی روزهای اخیر در رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیرانه از انتشار و ابتلا به ویروس کرونا سهل انگاری می شود در حالیکه بسیار مهم است تا مردم همچنان توصیه ها را جدی مراعات کنند.

وی با بیان اینکه در مکان هایی از جمله خیابان ها و پارک ها بسیاری از ماسک استفاده نمی کنند، اضافه کرد: در هر فضایی خارج از منزل " فضای آزاد و بسته" باید ماسک زده شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت،  بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا دوباره زرد شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس رنگ بندی جدید نرم افزار ماسک، وضعیت شهر مشهد از نظر شیوع کرونا با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس از آبی به زرد تغییر کرد.

دکتر حمیدرضا رحیمی روز جمعه افزود: این در حالی است که هفته گذشته تعداد شهرستانهای با وضعیت زرد در خراسان رضوی ۶ شهرستان بود و وضعیت ۲۷ شهرستان این استان آبی بود.

وی ادامه داد: بر  اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علاوه بر مشهد برخی از شهرستانهای خراسان رضوی نظیر  باخرز، خلیل آباد، قوچان، گناباد، سبزوار و نیشابور نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در حال افزایش است به طوریکه هم  اکنون  ۱۹ مرکز استان کشور از جمله مشهد در  وضعیت زرد قرار دارند، وضعیت یک مرکز استان نارنجی  و ۱۱ مرکز استان  آبی است.

وی افزود: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط گروه شغلی چهار در این شرایط تعطیل است، قوانین وضعیت آبی و زرد نیز شبیه هم است.

رحیمی ادامه داد: در وضعیت نارنجی به معنای پرخطر، سطح شغلی سه و چهار تعطیل هستند و در وضعیت قرمز که به مفهوم خیلی پرخطر است همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل می‌باشند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

 

۱۰۵ تَن در رابطه با کرونا در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۰۵ تَن بیمار در رابطه با کرونا در استان قم بستری و سه تن از آن‌ها بدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۰ بهمن ماه جاری، خوشبختانه فوتی در رابطه با کرونا مثبت نداشته ایم.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی، ۱۷ تن با علایم کرونا پذیرش شدند، خاطرنشان کرد: ۱۲ تن بیمار در این رابطه بستری شدند و نیز ۱۴ تن بیمار ترخیص شدند.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه امسال از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

 

۲۶۴ بیمار کووید ۱۹ در البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۲۶۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۳۳ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: با مرگ یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به ۲ هزار و۶۶۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار و ۱۶۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۲۷ هزار و۲۴۷ بیمار آنان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، گفت: در صورت بی توجهی به پروتکل ها شاهد موج بعدی کرونا در استان و کشور خواهیم بود.

اکنون از مجموع هفت شهرستان استان البرز ، چهار شهرستان در وضعیت آبی و سه شهرستان زرد کرونایی است. 

 

شرایط کرونایی تبریز آبی می‌شود

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فردا شنبه برابر با ۱۱ بهمن ماه وضعیت کرونایی کلانشهر تبریز از شرایط زرد به آبی تغییر پیدا می‌کند.

آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز به همراه شهرهایی مانند مراغه، سراب، اهر و بناب ماه ها در وضعیت قرمز قرار داشتند که با اعمال محدودیت های ترافیکی و حضور کارکنان در ادارات دولتی این وضعیت در هفته های اخیر به وضعیت نارنجی و سپس زرد تبدیل شد و از فردا مرکز استان آذربایجان شرقی در شرایط آبی کرونایی قرار خواهد گرفت.

در این رابطه مسئولان بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی تاکید دارند وضعیت موجود شکننده است و در صورت کوچک ترین بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، شرایط زرد و نارنجی و به احتمال زیاد وضعیت قرمز به استان بازخواهد گشت.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان در حال حاضر تعداد بستری های ناشی از شیوع ویروس کرونا نسبت به  دوران اوج آن حدود ۴۰ درصد و فوتی های کرونایی نیز از حدود  ۳۰ نفر به حداکثر ۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون وضعیت کرونایی همه مراکز استان‌ها زرد و آبی است و تنها شهر ساری مرکز استان مازندران در وضعیت نارنجی قرار دارد.

 

۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری شدند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: ۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته بستری و ۴۹ نفر نیز پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

مهدی محمدی روز جمعه افزود: در شبانه روز گذشته ۲ نفر در شهرستان های اسلام آبادغرب و سنقروکلیایی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان استان به هزار و ۴۵۴ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته هشت بیمار مثبت بستری و ۳۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

محمدی اظهار داشت: هم اکنون ۱۳۳ بیمار مربوط به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

photo_2021-01-29_12-26-56

 

رنگ بندی جدید شهرستان های کرمانشاه اعلام شد

محمدی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و سنقر و کلیایی هم اکنون در وضعیت آبی و

شهرستان های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور و هرسین در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۵۰ بیمار کرونایی دیگر در مراکز درمانی آذربایجان‌غربی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین آمار، ۵۰ بیمار کرونایی دیگر در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده تداوم شیوع ویروس کرونا بوده و نباید عادی انگاری در جامعه افزایش یابد.

دکتر جواد آقازاده افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۱ بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی شناسایی شد که ۲۵ درصد آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی تاکید کرد: روند فوت شهروندان استان بر اثر ابتلا به کرونا نیز همچنان ادامه داشته و با اضافه شدن پنج نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، کل فوتی های ناشی از این ویروس در استان به سه هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان نیز طبق آخرین آمار به ۱۰۴ هزار و ۳۸۲ نفر افزایش یافت.

آقازاده اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۳۳۱ نفر در مراکز درمانی استان بر اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی بستری بوده که از این تعداد ۱۸۲ نفر مشکوک و ۱۴۹ نفر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ هستند.

آقازاده گفت: همچنین از این تعداد، ۱۰۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و ۳۰ نفر تحت ونتیلاتور قرار دارند.

 

۴۰۳ نفر از کارکنان بخش درمان مهاباد به کرونا مبتلا شده اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۰۳ نفر از اعضای کارکنان درمانی فعال در این شهرستان شامل پرستار، پزشک و بهورز به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

امیر بهزاد روز جمعه اظهار داشت: ۲۶۱ نفر از کادر درمان، ۱۲۱ نفر از کادر بهداشتی، ۱۱ نفر از فوریت‌های پزشکی و ۱۱ نفر از کادر شبکه به کرونا مبتلا شده‌اند ولی فوتی در این حوزه نداشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۱۲ مادر باردار مهابادی به کرونا مبتلا شدند که هیچ مورد فوتی نیز در بین آنها ثبت نشده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶ هزار و ۴۹۳ مورد ابتلا مثبت کرونا شناسایی شده است که از این تعداد چهار هزار و ۷۳۱ نفر در مراکز غربالگری و یک‌هزار و ۷۶۲ نفر نیز در بیمارستان این شهر شناسایی و بستری شده‌اند.

بهزاد با بیان اینکه از این تعداد ۲ هزار و ۸۹۸ نفر زن و ۳ هزار و ۵۹۵ نفر مرد هستند، افزود: تعداد پنج هزار و ۶۲۱ بیمار (۸۶.۶ درصد) در شهر و ۸۷۲ بیمار (۱۳.۴ درصد) ساکن روستا بوده‌اند.

بهزاد افزود: بیشترین میزان شیوع در بین افراد زیر ۵۰ سال بوده و با این‌حال بیشترین میزان مرگ و میر در رده سنی بالای ۶۰ سال روی می‌دهد، به نحوی که ۷۰ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: مراکز ۱۶ ساعته از فروردین‌ماه برای شناسایی بیماران کرونایی آغاز بکار کردند و در این بین یک‌هزار و ۷۶۲ نفر در بیمارستان بستری شده و چهار هزار و ۷۳۱ نفر نیز در مراکز ۱۶ ساعته شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان فوتی‌ها در بین افراد دارای بیماری پیش‌زمینه‌ای است، گفت: ۴۸۱ مبتلای به کرونا دارای بیماری پیش‌زمینه‌ای قلبی بودند که ۳۹.۲ فوتی‌ها مربوط به این بیماران است، ۲۵۰ نفراز مبتلایان به کرونا نیز دارای بیماری دیابت بودند که با ثبت ۳۸ فوتی ۱۲.۵ درصد از فوتی‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ۴۹ بیمار ریوی که مبتلا به کرونا بودند هشت نفر از آنها فوت کرده‌ و ۲.۶ درصد از فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، از ۵۰ مبتلای به کرونا که بیماری کلیوی داشته‌اند نیز، ۶ نفر فوت کرده  و ۲ درصد فوتی‌ها نیز مربوط به این بیماران است، سایر بیماری‌های پیش زمینه‌ای که به کرونا مبتلا شده‌اند، ۹۷ نفر بوده و ۱۸ نفر آنها فوت کرده‌اند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و هم اکنون در وضعیت زرد شیوع بیماری کرونا قرار دارد.

 

چهار شهرستان خوزستان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: چهار شهرستان خوزستان از نظر کرونا در وضعیت زرد قرار گرفتند و لازم است مردم دستورالعمل های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند.

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: شهرستان های اهواز، امیدیه، مسجدسلیمان و آبادان به حالت زرد درآمدند و این موضوع زنگ خطری برای شکل گیری پیک جدید بیماری است.

وی افزود: آمار مراجعان به بیمارستان ها افزایش پیدا کرده به طوری که در روز گذشته تا ۲ برابر به بیمارستان رازی اهواز مراجعه کردند.

وی اضافه کرد: آمار بیماران بستری در استان هم نسبت به یک ماه قبل ۲ برابر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، بازگشایی تالارها، افرایش برگزاری مراسم عروسی و عادی انگاری شرایط، سبب شد تا باردیگر چهار نقطه از استان خوزستان در وضعیت زرد قرار گیرند.

وی افزود: بهتر شدن شرایط در استان منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و کوچک‌ترین سهل انگاری منجر به بازگشت روزهای قرمز خواهد شد.

ابوال نژادیان بیان کرد: باید تلاش کرده و تدابیری در ستاد استانی مبارزه با کرونا اتخاذ شودتا این روند کندتر شده و مانع از یک پیک بلند بیماری در خوزستان شویم.

 

افزایش بستری‌ها و روز بی‌فوتی کرونا در استان اردبیل

تعداد بستری‌های کرونا در شبانه‌روز گذشته در استان اردبیل افزایش یافت ولی تعداد جان‌باختگان به صفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز جمعه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری شدند.

وی بیان کرد: تعداد بستری‌های کرونا در استان با افزایش محسوس به ۱۹۵ نفر رسیده است که ۵۹ نفر از آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: مجموع جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل هم طی ۱۱ ماه گذشته به یک هزار و ۳۵۱ نفر رسیده است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه ‌داد: وضعیت پایدار  کرونا در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدارداد و گفت: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

هشت هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته سه بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

خطر بروز موج چهارم کرونا در لرستان جدی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطر بروز موج چهارم کرونا در استان را جدی دانست و گفت: در شرایط کنونی کارکنان حوزه بهداشت نقش مهمی در پیشگیری از بروز این امر دارند.

محمدرضا نیکبخت روز جمعه با اشاره به کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی بین شهروندان افزود: تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و اصناف مختلف ضروری است.

وی درخصوص تخصیص اعتبار برای خرید تجهیزات جدید غربالگری بیماران دیابتی استان گفت: غربالگری دقیق افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه بیماران دیابتی در کاهش ابتلا و مرگ کرونایی این گروه ضروری است.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات غربالگری بیماران دیابتی تخصیص داده و پرداخت می شود، اظهار داشت: هر اندازه کادر بهداشتی دانشگاه در غربالگری و مراقبت این گروه‌های پرخطر دقیق تر عمل کنند، می‌توان به مدیریت بهتر شیوع ویروس امیدوار بود.

وی ادامه داد: غربالگری گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، سالمندان و جانبازان شیمیایی در مرحله قبل از بروز موج جدید، امری اساسی و ضروری است که کادر بهداشت استان باید با تمام توان آن را در دستور کار قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: غربالگری اطرافیان گروه‌های پرخطر نیز ضروری است.

تا پایان هشتم بهمن ماه، تست کرونای ۶۳ هزار و ۷۱۲ نفر در استان مثبت بوده است و تاکنون یک هزار و ۳۲۱نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.