طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت و بر اساس آخرین تحلیل ها در خصوص وضعیت شیوع کرونا در کشور، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۹۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۱۵ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: پمپ بنزین ها از اماکن پر خطر در انتقال ویروس کرونا هستند، بنابراین لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن ضروری است. توصیه می شوند هنگام مراجعه به پمپ بنزین باک خودرو را پر کنید تا کمتر نیاز به مراجعه به پمپ بنزین داشته باشید.

لاری گفت: هنگام مراجعه به پمپ بنزین حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده و از تماس دست با نازل دستگاه حتی الامکان خودداری کنید. کارت سوخت خود را بدون تماس دست با دستگاه وارد و رمز آن را با دستی که دستکش دارد وارد کنید و پس از سوخت گیری کارت بانکی را شخصا وارد کنید و از اپراتور بخواهید رمز را وارد کند یا با دستی که دستکش دارد شخصا رمز کارت بانکی را وارد کنید. پس از آن دستکش را بدون تماس با بدن خارج و در سطل دردار بیندازید و در اولین فرصت کارت ها و دست ها ضدعفونی کنید یا بشویید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هفتم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

زنگ هشدار برای بازگشت موج دیگری از کرونا بار دیگر در کشور به صدا درآمده و در برخی از استان ها شاهد صعود تدریجی مبتلایان به این ویروس هستیم.

اکنون بسیاری از مناطق کشور در رنگین کمان زرد و آبی ویروس کرونا قرار گرفته و بسیاری از محدودیت‌ها لغو شده است رعایت نکردن پروتکل ها و عادی انگاری برخی از مردم خبر از موج چهارم کرونا را می‌دهد.

ساختار بیماری زایی کرونا به گونه ای است که در کمین تجمع و اجتماعات نشسته و دنبال فرصتی است تا دوباره  اوج یابد؛ در این صورت با آغاز پیک چهارم که برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع آن اخطار می دهند، تعداد قربانیان خیلی بیش از پیک های اول تا سوم خواهد بود؛ از طرفی امیدهای تازه برای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل بهداشتی که از طرف تعداد زیادی از مردم تا حدودی خوب رعایت می شود، بارقه های امید را در دل ها روشن کرده است. 

نظارت دقیق مسوولان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف صنوف، مسوولان و سخت گیری ها در قبال سفرهای مردم و رهگیری نزدیکان بیماران کرونایی برای تست کرونا، کلید موفقیت مهار کرونا با همت همگانی است که نباید با عادی انگاری و ساده انگاری به باد هوا برود.

اکنون بر همگان آشکار شده که افزایش یا کاهش بیماری کووید ۱۹ حاصل از ابتلا به ویروس کرونا به وضوح و بطور مستقیم بستگی به مشارکت آحاد مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی دارد. هر زمان که مردم مشارکت خوبی در این زمینه داشتند و نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه احساس مسوولیت کردند شاهد کاهش تبعات این بیماری بودیم و هرگاه آحاد جامعه  به این امر توجه نداشتند، آثار و تبعات آن در افزایش بیماری کووید ۱۹ نشان داده شد.

مهمترین تهدیدی که در این روزها می تواند کشور ما را بار دیگر با موج جدیدکرونا مواجه کند سهل انگاری و بی توجهی به خطرات این ویروس است و بنا به گفته مسوولان خطر شیوع ویروس کرونا همچنان جدی است و برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع نظارت ها و محدودیت های جدید کرونایی در نقاط مختلف کشور افزایش یافته و در کنار آن با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه باشند، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

 

آمادگی موسسه رازی برای آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی  

 

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به صدور گواهی آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ نخستین واکسن نوترکیب ایرانی، پروتئین اسپایک کووید -۱۹ کرونا متعلق به موسسه رازی، اعلام کرد: با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن به زودی آغاز می شود.

دکتر علی اسحاقی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که مجوز کمیته اخلاق برای آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ واکسن کرونا موسسه رازی اخذ شد، گفت: پروپوزال و پروتکل مربوطه در جلسه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت و براساس مدارک ارسالی، در تاریخ ۲۷ دی ماه به تصویب کمیته اخلاق رسید.

وی افزود: کارآزمایی بالینی این واکسن به زودی آغاز شده و امید است به پشتوانه ۱۰۰ سال انباشت دانش و تجربه ملی و بین المللی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در واکسن سازی و انجام موفقیت آمیز تمام مراحل کارآزمایی بالینی، تولید این واکسن به عنوان واکسنی ایمن و کارا به زودی در کشور آغاز شود و مورد استفاده هموطنان عزیز قرار گیرد.

 

مثبت بودن نتایج تست فاز اول واکسن کرونای ایرانی بر روی داوطلبان 

 

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: نتایج تست فاز اول واکسن کرونا بر روی داوطلبان کاملا مثبت بوده و هیچ عوارضی نداشته است.

محمد مخبر سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه و رونمایی از پنج هزار طرح اشتغال اجتماع محور در دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: تا پایان سال ۲ تا سه میلیون دوز واکسن در کشور تولید خواهد شد که فاز اول تست کرونا برای ۲۱ داوطلب اول رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه روز گذشته مجوز تست بر روی ۱۴ نفر دیگر دریافت شده است افزود: با اتمام فاز اول تست این واکسن بر روی ۵۶ نفر اول، فاز دوم شروع خواهد شد و فروردین یا اردیبهشت ماه سال آینده با تایید پروتکل‌ها، واکسن در اختیار عموم مردم کشور قرار خواهد گرفت.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یادآور شد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که واکسن ایرانی قوی تر، باکیفیت تر و با فراوانی بیشتر به زودی تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید انبوه مساله اصلی ما است گفت: واکسن تولیدی را زیر قیمت خارجی آن در اختیار مردم قرار خواهیم داد و کشور در این بخش خودکفا خواهد شد.

 

وضعیت کرونا در استان ها

براساس تازه ترین ارزیابی که از طریق نرم افزار ماسک در سوم بهمن ماه انجام شد، ۱۰ شهرستان مازندران پس از دو هفته از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و هفت شهرستان نیز از وضعیت نارنجی و قرمز به وضعیت زرد تغییر یافتند و با احتساب شهرستان بابل که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان قرار دارد در حال حاضر  ۱۵ شهرستان استان در وضعیت نارنجی قرار دارند که محدودیت های کرونایی برای این شهرستان ها شامل ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد، دور کاری ۵۰ درصد از کارکنان دستگاههای اجرایی و فعالیت مشاغل سطح دو و سه تا ساعت ۱۸ عصر است.

همچنین در شهرستان با وضعیت نارنجی که روستاها نیز شامل آن می شود، تردد خودروهای غیربومی نیز ممنوع است و در صورت ورود حدود پنج میلیون ریال جریمه می شوند.

طبق آخرین گزارش در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۸  بیمار مشکوک مبتلا به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شده و ظرف همین مدت تعداد ۲۵۱ نفر بیمار نیز پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

هم اکنون یک هزار و ۳۰۵ بیمار مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و بابل بستری و تحت درمان قرار دارند که ۲۶۷ بیمار به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که طبق اعلام رسمی حدود نیمی از این بیماران بستری را روستاییان تشکیل می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به وضعیت شیوع کرونا در روستاها هشدار داد و گفت: هم‌اکنون ۱۲۰روستای این استان در وضعیت الگوی رنگ‌بندی نارنجی کرونایی قرار دارند.

دکتر قاسم اویس افزود: تمام این روستاها در ۱۴ شهرستان با وضعیت نارنجی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان قرار دارند و این رنگ بندی نیز متناسب با بیماران قطعی کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های این دانشگاه محاسبه شده است.

از شهر کرد خبر رسیده که چهار شهرستان کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع ویروس کرونا و ۶ شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و کیار نیز در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: پس از کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان و مرگ‌و میرهای ناشی از شیوع کرونا در استان ،در ماه‌های آذر و دی، این روند کاهشی در بهمن‌ماه متوقف شد.

مجید شیرانی  افزود: روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان پس از اوج‌گیری آن در آبان، از روزهای ابتدایی آذر آغاز شد اما این روند کاهشی که از شدت ۸۰ درصدی در آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها برخوردار بود در بهمن ماه متوقف شده و این موضوع می‌تواند احتمال افزایش شیوع کرونا را قوت بخشد.

وی تصریح کرد: اگر چه شیوع ویروس کرونا در بیماران بستری از ثبات نسبی برخوردار است اما تعداد بیماران سرپایی در نوسان است و طی ۲ هفته اخیر در برخی روزها، افزایش تعداد بیماران سرپایی به مراکز درمانی استان گزارش شده است.

از سوی دیگر در زنجان هم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در خصوص رنگ بندی کرونایی استان گفت : در زمان حاضر شهرستان‌های زنجان، خرمدره، طارم، ماهنشان در وضعیت زرد و شهرستان‌های ابهر، خدابنده، سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

خدابخش مرادی‌نافچی، در زمینه تداوم محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی استان ادامه داد: محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی همانند گذشته از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر کنترل و نظارت جدی بر اعمال محدودیت‌های تردد در شهرهای دارای وضعیت زرد کرونایی افزود: زنجانی‌ها به محدودیت‌ها توجه کنند در غیر این صورت از روش‌های الکترونیک (دوربین‌ها) و نیروهای انتظامی مستقر، اعمال قانون خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کرونایی شهرستانها از قرمز به زرد به معنی عادی شدن رفتار مسوولان و شهروندان در حوزه های مختلف نیست و نباید اینگونه تصور شود که با این شرایط می‌توان تجمعات برگزار کرد، بلکه هنر در انجام اقدامات پیشگیرانه است.

در سمنان ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی در استان سمنان برجای گذاشت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به عدد ۸۸۳ رسید. 

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه دوشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۳۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۲۲ هزار و ۲۱۶ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۲۸ بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۸۶ نفر رسید. 

طبق اعلام این کمیته، ۱۱۰ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۵۳۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

از کرمانشاه خبر رسیده که سخنگو ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه گفته که آمار مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در حال بالا رفتن از دیوار ساده‌انگاری مردم نسبت به این ویروس است.

مسعود بهرام نژاد اظهارداشت: در روزهای اخیر شاهد رشد آمار بیماران بستری و مبتلا به کرونا در سطح استان هستیم که نگران کننده است.

وی با بیان اینکه نگرانی ها در رابطه با آغاز پیک چهارم بیماری در استان کرمانشاه جدی است، پیش بینی کرد: در صورتی که روند شیوع بیماری به این شکل ادامه داشته باشد بدون شک در اسفند ماه با پیک چهارم بیماری و بحرانی شدن اوضاع روبه رو خواهیم شد.

سخنگو ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۵۹ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، گفت: ۱۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۲ بیمار مثبت سرپایی در شبانه روز گذشته شناسایی شدند

بهرام نژاد، تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته را ۲ نفر در استان کرمانشاه شامل یک نفر در شهرستان کرمانشاه و یک نفر در شهرستان سرپل ذهاب اعلام کرد و افزود: مجموع جان باختگان از ابتدای اپیدمی تاکنون در استان به هزار و ۴۴۸ نفر رسیده است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد : افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان طی یک هفته گذشته ملموس بوده که زنگ خطری برای همه است.

مریم کوشکی افزود: شهروندان نباید از رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا غافل شوند و اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه کم رنگ شود، موج چهارم کرونا در راه خواهد بود.

وی عنوان کرد: هنوز بخش اعظم جمعیت به کرونا مبتلا نشده اند و قطعا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک پیک جدید و آمار بالای ابتلا و مرگ و میر دربین مردم استان خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۱۸ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا هستند.

از اردبیل خبر رسیده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته، ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، مجموع بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل را ۱۷۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار ۳۲۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سطح این استان است.

وی همچنین با اشاره به جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته را یک‌هزار و ۳۴۸ نفر ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار گرفته و در ادامه این وضعیت، کاهش جزئی در تعداد فوتی، آمار بستری بیماران جدید و نیز مجموع شمار بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی از ۸۳ مورد به ۵۶ نفر کاهش یافته است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی(وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

وی از ترخیص ۱۸ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار کرد: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

از سوی دیگر سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان اعلام کرد: شهرستان های همدان، ملایر و کبودراهنگ بیشترین بیماران کرونایی بستری و همدان، رزن، درگزین و نهاوند بیشترین آمار مبتلایان سرپایی را به خود اختصاص دادند.

مهرداد نادری فر اظهار داشت: بیشترین نگرانی مسوولان کمیته ها در رابطه با احتمال افزایش شیوع کرونا در مطب پزشکان، کلینیک ها و داروخانه ها، دفاتر پیشخوان، بانک ها، مرکز شماره گذاری، سالن های ورزشی، خانه مسافرهایی که مجازی و خیابانی مسافر جذب می کنند، قلیان سراها و فروشگاه های زنجیره ای بود.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۲۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۲ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمدفتحی گفت: با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز به ۲ هزارو۶۵۱ نفر رسید.

وی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۰ هزارو ۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده که ۲۷ هزار و ۸۶ نفر آنان پس از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان البرز چهار شهرستان وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته فرماندار اسدآباد آمار متوفیان ناشی از ویروس کرونا در این شهرستان، در یک ماه گذشته صفر بوده است. 

 سعید کتابی اظهار داشت: هم اینک سه بیمار اسدآبادی ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند و بیماریابی به منظور کاهش بار و ورودی به بیمارستان ها با جدیت دنبال می شود.

 فرماندار اسدآباد اظهار داشت: با توجه به وضعیت آبی کرونایی این شهرستان انتظار می رود پروتکل های پیش بینی شده برای صنوف و بخش های مختلف متناسب با این نوع رنگ بندی به فرمانداران ابلاغ شود.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۲۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۸۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۹۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همچنین ۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته فوتی کرونا نداشتیم و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۴۶ نفر رسیده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۹ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند که با احتساب موارد جدید مجموع بستری شدگان به ۲۷ نفر رسید.

 دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان به ۲۴ هزار و ۶۷۰ نفر رسیدند.

وی افزود: هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت نشده و تعداد فوتی تا این لحظه ۶۵۹ نفر است.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در استان به یک هزار و ۴۶۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۱۰۸ نفر رسید.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۳ مورد بود که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۵، بهار ۵۷۹، تویسرکان ۶۳۱، رزن ۴۲۱، درگزین ۱۸۶، فامنین ۱۷۶ و کبودراهنگ ۶۴۷ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۷۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۲۰نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۳۷  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۴ شهرستان همدان، فامنین، اسدآباد و بهار در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۱۰۱ تَن بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰۱ تَن بیمار در این رابطه بستری و ۶ تن از آن‌ها بدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم بهمن‌ماه جاری، ۲۲ تَن با علایم کرونا پذیرش شدند که ۱۷ تن بیمار جدید در این زمینه بستری شدند.    

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه در این مدت خوشبختانه هیچ فوتی در این رابطه نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: همچنین در این بازه زمانی، ۱۹ تن بیمار ترخیص شده‌اند.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

 

درصد کشندگی کرونا در کهگیلویه کمتر از ۲ درصد است

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در این شهرستان را ۵۵ مورد اعلام کرد و گفت: درصد کشندگی این ویروس ۱.۳۶ درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری پایین است.

محمد طاهر طیب‌زادگان روز سه شنبه اظهار داشت:  سازمان بهداشت درصد کشندگی ویروس کرونا را در ابتدای همه گیری ۲.۶۷ درصد اعلام کرد که این میزان پس از مدتی به  ۳.۷۶ درصد و در نهایت به ۵.۷ درصد در سطح جهانی رسیده است که این درصد در این مدت خیلی افزایش نیافته است.

وی تعداد تست های انجام شده کرونا در کهگیلویه را ۱۱ هزار و ۸۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: از این میزان چهار هزارو ۶۱۹ مورد مثبت بوده است.

طیب زادگان افزود: تاکنون ۵۵ مورد مرگ ناشی از کرونا در سطح شهرستان ثبت شده که نسبت به درصد تعداد فوتی در سطح کشور بسیار پایین است.

وی با اشاره به همکاری همه نهاده در راستای مقابله با شیوع و قطع زنجیره کرونا اضافه کرد: سیر صعودی این ویروس در کهگیلویه ماههای شهریور، مهر، آبان و اذر بیشتر از ماه های دیگر بود.

طیب زادگان با اشاره به اینکه در کنترل بیماری کرونا تثبیت همه شرایط لازم است گفت: برگزاری هیچ جلسه و نشستی با رعایت پروتکلهای بهداشتی هم توصیه نمی شود.

وی طرح شهید سلیمانی را بسیار مناسب و تاثیرگذار در کنترل افزایش شیوع ویروس کرونا دانست و اضافه کرد: در این طرح یکهزارو ۴۰۰ تست انجام شد که ۲۰۳ بیمار شناسایی شد.

طیب‌زادگان افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده ارامستان‌ها در روستاهای شهرستان اواخر هفته پنجشنبه و جمعه تعطیل شد.

وی  بیان کرد: برگزاری ۱۷جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا به ریاست فرماندار و دبیری شبکه بهداشت تا حدود زیادی نقش مهمی در کنترل این بیماری داشت.

 طیب زادگان تصریح کرد: از ۱۷۰مصوبه مختلف برای قطع و مقابله با زنجیره شیوع ویروس کرونا بیش از ۸۰ درصد اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: در دوره کرونا بخش‌های مختلفی به بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت اختصاص که طی چند مرحله  این بخش ها با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونایی افزایش یافت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اضافه کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تعداد تخت های بستری تنها بیمارستان سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده از ۳۰ به ۱۱۰ تخت افزایش یافت.

طیب زادگان راه اندازی نقاهتگاه بیماران کرونایی در محوطه بیمارستان، تجهیز بخش آی سی یو بیماران کرونایی در بیمارستان با ۱۰تخت ویژه و توسعه تجهیزاتی و نیروی انسان را از دیگر عملکرد این نهاد برای مقابله با کرونا اعلام کرد.

بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی امام خمینی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به شهرستانهای ۱۸۰ هزار نفری کهگیلویه، چرام و لنده خدمات لازم را ارائه می دهد.

 

۹ بیمار کرونایی در ایلام بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۹ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند که با احتساب موارد جدید مجموع بستری شدگان به ۲۷ نفر رسید.

 دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: ۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان به ۲۴ هزار و ۶۷۰ نفر رسیدند.

وی افزود: هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت نشده و تعداد فوتی تا این لحظه ۶۵۹ نفر است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد بهبودیافتگان در استان نیز ۲۳ هزار و ۵۴۴ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: شهرستان های دره شهر و آبدانان همچنان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: با توجه به کاهش دمای هوا در استان مردم باید همچنان رعایت پروتکل های رهداشتی را در اولویت قرار دهند و از ترددهای غیر حضوری در اماکن شلوغ خودداری کنند. 

 

۲۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۲۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۸۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز سه‌شنبه اظهارداشت: هم‌اینک ۹۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته فوتی کرونا نداشتیم و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۴۶ نفر رسیده است.

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

۶۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری شدند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: ۶۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته بستری و ۴۶ نفر نیز پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

مهدی محمدی روز سه شنبه افزود: در شبانه روز گذشته یک نفر در گیلانغرب بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان استان به هزار و ۴۴۹ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۲ بیمار مثبت بستری و ۴۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

محمدی اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۰ بیمار مربوط به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

استاندار کرمانشاه روز سه شنبه با اشاره به اینکه موج سوم شیوع بیماری کرونا در استان بسیار پرخسارت بود، عنوان کرد: علایمی که کرونا اکنون در کرمانشاه نشان می دهد اصلا مطلوب نیست و از احتمال شیوع دوباره و پیک‌ چهارم بیماری خبر می دهد.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: برای جلوگیری از اوج گیری دوباره کرونا باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و رعایت پروتکل های بهداشتی را با جدیت در دستور کار قرار دهیم.   

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی: ۲۷۷ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۲۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۲ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمدفتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز به ۲ هزارو۶۵۱ نفر رسید.

وی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۰ هزارو ۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده که ۲۷ هزار و ۸۶ نفر آنان پس از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم توصیه کرد که رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را اولویت قرار دهند.

از مجموع هفت شهرستان البرز چهار شهرستان وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

فرماندار: آمار متوفیان کرونا در اسدآباد صفر شد

فرماندار اسدآباد گفت: آمار متوفیان ناشی از ویروس کرونا در این شهرستان، در یکماه گذشته صفر بوده است.

سعید کتابی روز سه شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: هم اینک سه بیمار اسدآبادی ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند و بیماریابی به منظور کاهش بار و ورودی به بیمارستان ها با جدیت دنبال می شود.

وی بیان کرد: ۱۶ مرکز شهری و روستایی و ۲ مرکز به صورت داوطلب اقدام به «رپید تست» می کنند که تاکنون یک هزار و ۶۶۰ تن آزمایش و پس از بررسی های صورت گرفته حدود ۱۵۰ بیمار مثبت کرونایی شناسایی شدند.

 فرماندار اسدآباد اظهار داشت: با توجه به وضعیت آبی کرونایی این شهرستان انتظار می رود پروتکل های پیش بینی شده برای صنوف و بخش های مختلف متناسب با این نوع رنگ بندی به فرمانداران ابلاغ شود.

کتابی ادامه داد: فروش فوق العاده برخی کالاها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت به فرمانداران ابلاغ شود تا به منظور پیشگیری از هر گونه تجمع تدابیر لازم اتخاذ شود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز گفت: اقدام های سختگیرانه درباره رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف پیشگیری از شیوع کرونا باید سختگیرانه تشدید و دنبال شود.

سردار مهدی فرجی اضافه کرد: باید با اجرای یکسری عملیات روانی با توجه به وضع موجود، زمینه عادی انگاری ویروس کرونا را سلب کرد.

وی اضافه کرد: مسوولان و مدیران در ادارات توجه کنند چرا که رفتار آنها به ویژه در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان الگو مورد توجه کارکنان و ارباب رجوع است.

سردار فرجی ادامه داد: تیم های نظارت اقدام به بررسی ها وضعیت چندین اداره بعد از تغییر رنگ بندی کردند که مشخص شد که رعایت پروتکل ها در ورودی ادارات به علت آبی شدن وضعیت کمرنگ شده است.

فرماندار همدان نیز گفت: به تازگی ۱۶ طغیان شهری و یک مورد نقطه طغیان روستایی در این شهرستان رخ داده و روند نزولی ابتلا به کرونا و آمار بیماران بستری متوقف شده است.

محمدعلی محمدی از احتمال ورود همدان به پیک چهارم خبرداد و افزود: افزایش روزانه شمار بستری و مراجعان به بیمارستان ها و مراکز ۱۶ ساعته موید عادی انگاری شرایط موجود برای مردم است.

وی ساماندهی مراکز تجمع از جمله بازار خودرو و پرونده فروشی ها و تعریف برنامه و سناریوهای مشخص برای آنها را از اقدام های صورت گرفته برای پیشگیری از ازدحام و تجمع عنوان کرد.

فرماندار همدان ادامه داد: با توجه به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیشگیری از تجمع جمعیت و تسهیل در امور مراجعان فرمانداری همدان، از ۲۰ دی سالجاری درخواست مجوز ترددهای ضروری به صورت الکترونیکی با راه اندازی سامانه «همدان تردد» صورت گرفت.

محمدی تاکید کرد: برای کاهش میزان حضور افراد در آرامستان شهر همدان به عنوان یکی از مناطق و کانون های آلوده تدابیری اتخاذ شد و با کنترل و ایجاد محدودیت و ایجاد ورودی و خروجی مجزا اقدام هایی انجام شد.

وی اضافه کرد: نظارت بر بی خانمان ها در گرمخانه مردانه و زنانه و کاستن نگرانی ها در زمینه آلودگی آنها نیز از دیگر موارد پیگیری شده از سوی فرمانداری همدان است.

حجت اله مهدوی فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز از مجهز شدن بیمارستان این شهرستان به دستگاه «سی تی اسکن» تا دهه فجر امسال خبر داد و این کار را هدیه دولت به مردم این شهرستان دانست.

 

۳۱ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته، ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه شنبه مجموع بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل را ۱۷۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار ۳۲۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سطح این استان است.

وی همچنین با اشاره به جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته را یک‌هزار و ۳۴۸ نفر ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار گرفته و در ادامه این وضعیت، کاهش جزئی در تعداد فوتی، آمار بستری بیماران جدید و نیز مجموع شمار بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی از ۸۳ مورد به ۵۶ نفر کاهش یافته است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی(وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

وی از ترخیص ۱۸ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار کرد: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی چند روز اخیر شیوع کرونا در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و گفت: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۳ هزار و ۳۸۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تا پنجم بهمن ماه جاری به ۶۳ هزار و ۳۸۲ نفر رسید

"مریم کوشکی" روزسه شنبه به رسانه های اعلام کرد: تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۲۲ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۸۰ هزار و ۲۱۱ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۱۶ هزار و ۸۲۸ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۲۰ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا هستند.

 

همدان، ملایر و کبودراهنگ بیشترین بیماران کرونایی را دارد

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان گفت: شهرستان های همدان، ملایر و کبودراهنگ بیشترین بیماران کرونایی بستری و همدان، رزن، درگزین و نهاوند بیشترین آمار مبتلایان سرپایی را به خود اختصاص دادند.

مهرداد نادری فر روز سه شنبه اظهار داشت: به دنبال افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان همدان نشست کمیته های تخصصی برای تدوین برنامه مناسب به منظور پیشگیری از ورود به پیک جدید کرونا برگزار شد.

وی اضافه کرد: بیشترین نگرانی مسوولان کمیته ها در رابطه با احتمال افزایش شیوع کرونا در مطب پزشکان، کلینیک ها و داروخانه ها، دفاتر پیشخوان، بانک ها، مرکز شماره گذاری، سالن های ورزشی، خانه مسافرهایی که مجازی و خیابانی مسافر جذب می کنند، قلیان سراها و فروشگاه های زنجیره ای بود.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان بیان کرد: مهمترین مطالبه کمیته های زیر مجموعه ستاد کرونا فعال شدن فضای مجازی با هدف افزایش تبلیغات محیطی با تولید محتوای جذاب و جدید از عملکرد بیمارستان ها و مراکز درمانی شد.

نادری فر بیان کرد: اعضای کمیته اقتصادی ستاد کرونا استان همدان نیز خواستار تمدید مهلت نامنویسی در سامانه «کارا»، تمدید بخشودگی مالیاتی اصناف آسیب دیده از کرونا، فعال کردن اصناف تعطیل شده با تقویت پروتکل های بهداشتی با هدف جلوگیری از بروز خسارت به مشاغل، معافیت، تخفیف و عوارض شهرداری، تداوم و تشدید بازرسی ها، تعیین ظرفیت رستوران ها، غذا خوری و تالار پذیرایی ها شدند.

وی اضافه کرد: دهیاران نیز باید همانند روزهای نخست شیوع کرونا به این موضوع با حساسیت توجه کنند و بسیاری از پروتکل ها دوباره از سوی دانشگاه علوم پزشکی بازنگری و مجدد ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی و افزایش رویکرد توسعه خدمات الکترونیک انتظار می رود مجوز لازم برای خدمات الکترونیک صادر شود.

نادری فر تاکید کرد: با توجه به احتمال استمرار بیماری کرونا از مراکز علمی و دانشگاه ها انتظار می رود برای افزایش تاب آوری اجتماعی راهکار ارائه دهند همچنین از شیوه جدید فرهنگسازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با استفاده از ظرفیت هنرمندان استفاده شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها اقدامات خوب برای رعایت پروتکل های بهداشتی را به تصویر بکشند و نسبت به ترویج سبک زندگی با کرونا اقدام کنند.

نادری فر استفاده از توان افراد ذی نفوذ برای اطلاع رسانی و فرهنکسازی، برخورد با ناقضان پروتکل های بهداشتی و استفاده از ظرفیت شبکه شاد در آموزش و پرورش و ارائه تدبیری برای تعیین تکلیف تسهیلات تکلیفی بانک ها را از دیگر خواسته های کمیته های زیرمجموعه ستاد کرونا استان همدان دانست.

حجم ویدیو: 3.87M | مدت زمان ویدیو: 00:02:07
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.