طبق تازه ترین نقشه رنگ بندی استان ها و شهرستان های کشور از نظر شیوع کرونا هیچ استان و شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و شهرهای استان های شمالی هم در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم بهمن ماه ۱۳۹۹) براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶  هزار و  ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و  ۵۸۹ نفر در مراکز درمانی بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۵۲  نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون یک میلیون و  ۱۵۱ هزار و  ۶۷۶نفر از بیماران نیز بهبود یافته اند. همچنین  ۴ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ به دلیل شرایط نامناسب بالینی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

لاری گفت: به طور قطع بین رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش یا کاهش شمار مبتلایان و تعداد مرگ و میرها ارتباط معناداری وجود دارد. در حال حاضر شرایط  شکننده است و نیاز است همکاری ها و همدلی های مردم تقویت شود. همچنین با رعایت پروتکل های بهداشتی مجدا شاهد موج و خیز جدیدی از کرونا نباشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا وبدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری‌زایی آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

سوم بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

کرونا همچنان در حال شیوع است و تغییر وضعیت رنگ شهرها به معنای از بین رفتن این ویروس نیست ،عادی انگاری ها و کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و همچنین رفت و آمدهای غیرضرور سبب اوج گیری دوباره این بیماری خواهد شد.

گزارش های خبرنگاران حاکی از آن است که شمار مبتلایان و جانباختگان در بیشتر استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است و هر منطقه ایی که مردم در آن مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما کوچکترین غفلت به طور قطع تعداد بستری ها و جانباختگان را  افزایش خواهد داد.

شهروندان به هیچ وجه نباید کاهش تعداد بستری بیماران در بیمارستان را به معنای روند نزولی ابتلا به کووید ۱۹ بدانند بلکه باید همچنانحساسیت خود را در باره خطرناک بودن و جهش های آن حفظ کنند چرا که با هر سهل انگاری و عدم رعایت مراقیت های بهداشتی احتمال شعله ور شدن این بیماری در جامعه وجود دارد.

این روزها اغلب استان ها و شهرهای کشور در وضعیت آبی ، زرد و نارنجی به سر می برند و هر چند عبور و مرور در خیابان ها و جاده ها رو به افزایش رفته  و مردم بیشتر در مجامع عمومی حاضر می شوند اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثریت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده و این اصل را یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی قلمداد می کنند.

بر اساس اخبار خوش رسیده  رنگ کرونایی هفت شهرستان استان مازندران  زرد شده است و هیچ نقطه‌ای از استان دیگر قرمز نیست.

طبق ارزیابی نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سوم بهمن ماه، هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان های گلوگاه ، میاندرود ، سیمرغ ، سوادکوه شمالی ، سوادکوه ، عباس آباد و کلاردشت زرد است.پیش از این وضعیت سوادکوه قرمز و بقیه ۶ شهرستان هم نارنجی بود.

نقشه رنگ بندی کرونایی این نرم افزار نشان می دهد که وضعیت بقیه ۱۵ شهرستان مازندران هم اکنون نارنجی است.پیش از این وضعیت ۱۰ شهرستان مازندران شامل ساری ، قائمشهر ، آمل ، فریدونکنار ، بابل ، جویبار ، تنکابن ، رامسر ، نکاء و سوادکوه قرمز بود.

مازندران طی ۲ هفته گذشته تنها استان کشور با نقاط قرمز کرونایی بود.

براساس نقشه رنگ بندی نرم افزار ماسک اکنون وضعیت ۱۷ شهرستان در کشور نارنجی است که از تعداد ۱۵ شهرستان مربوط به مازندران است. لاهیجان در گیلان و بندرگز در استان گلستان ۲ شهرستان دیگری هستند که وضعیت کرونایی نارنجی دارند.

از استان سمنان هم خبر رسیده که با توجه به کاهش شمار مبتلایان به کرونا ،وضعیت بسیاری از شهرها از قرمز ، نارنجی و زرد خارج و به وضعیت آبی تبدیل شده است که در استان سمنان سه شهرستان آرادان، سرخه و میامی در آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته و سایر شهرستانها نیز در وضعیت زرد بسر می برند.

بر اساس مقررات و ضوابط اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، طی هفته آینده فعالیت مراکز تجاری ، بازرگانی و خدماتی شامل گروههای شغلی ۱ تا ۴ در شهرستانهای میامی ، سرخه و آرادان و فعالیت گروههای ۱ تا ۳ در شهرستانهای با وضعیت زرد با رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی بلا مانع و تنها فعالیت گروه چهار همچنان در شهرستانهای با وضعیت رنگ بندی زرد کرونایی ممنوع است.

 

۵۰۴۵ فرد آسیب‌پذیر از کرونا در چهارمحال و بختیاری حمایت شدند

 رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز از حمایت پنج هزار و ۴۵ فرد آسیب‌پذیر از کرونا در چهارمحال و بختیاری در قالب طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

سید راشد جزایری افزود: بیشترین جمعیت مورد حمایت تیم‌های حمایتی طرح محله و خانواده‌ محور سردار شهید سلیمانی در شهرستان شهرکرد با ۲ هزار و ۷۶۰ نفر بوده است.

وی تعداد تیم‌های حمایتی فعال در طرح سردار سلیمانی را ۴۵۶ تیم اعلام کرد و افزود: در این تیم‌ها، یک هزار و ۵۴۴ نفر فعالیت دارند.

باشگاه‌های ورزشی لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا خسارت دیدند

مسئول امور باشگاه‌های ورزشی لرستان نیز با اعلام متضرر شدن باشگاه داران اعلام کرد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، باشگاه داران استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

"علیرضا معتمدی" اظهار داشت: اکنون ۸۵۶ باشگاه ورزشی دارای مجوز در لرستان فعالیت می کنند که از این تعداد بیش از ۴۰ درصد را باشگاه های بدنسازی تشکیل می‌دهند و رشته های همگانی مانند آمادگی جسمانی و ایروبیک بانوان در جایگاه بعدی هستند.

 

قرنطینه خانگی ۹۹۳ فرد مبتلا به کرونا در هرمزگان

با توجه به نقش مهم قرنطینه خانگی در روندبهبود بیماری کووید ۱۹  و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ،در حال حاضر ۹۹۳ فرد مبتلا به کرونا در استان در قرنطینه خانگی به سر می برند و وضعیت آنها به طور مداوم از سوی کارشناسان بهداشتی رصد می شود.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: طبق اظهار نظر مسوولان کشوری شرایط هرمزگان در کنترل کرونا مناسب است و تمام تلاش ما پیشگیری از ایجاد یک موج جدید کووید ۱۹ در استان می باشد که بیماریابی فعال تر و قرنطینه خانگی نقش مهمی در این مسیر و قطع چرخه انتقال ویروس دارد.

وی افزود: براساس آمارها در ماه های گذشته ۶۱ درصد از تست های کرونا در هرمزگان مثبت بود که این میزان هم اکنون به ۹ درصد رسیده که امیدواریم با رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم این میزان نیز کاهش و شرایط استان بهبود پیدا یابد.

سیزدهمین شهید مدافع سلامت اصفهان به دیدار حق شتافت

از اصفهان هم خبر رسیده که  محمد گلشن پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان به عنوان سیزدهمین شهید مدافع سلامت این استان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیدار حق شتافت.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر گلشن سال‌ها و حتی پس از بازنشستگی در بیمارستان خورشید به بیماران خدمت ‌کرد روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

 این پزشک مدافع سلامت حدود ۲۰ روز پیش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان خورشید اصفهان بستری شد و روز گذشته آسمانی شد که مراسم تشییع دکتر گلشن، امروز در محوطه دانشکده پزشکی اصفهان برگزار می‌شود.

در زمان حاضر ۱۰ شهرستان استان اصفهان در وضعیت آبی(کم خطر) و ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) همه گیری کووید ۱۹ قرار دارد؛ استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد

وضعیت پایدار کرونا با ۲۵ بستری و ۲ جانباخته جدید در استان اردبیل

 وضعیت پایدار کرونا در استان اردبیل هم همچنان ادامه دارد و  هم اکنون شهرستانهای پارس آباد، خلخال و سرعین در وضعیت زرد و اردبیل ، مشگین شهر، بیله سوار، نیر، نمین ، کوثر . اصلا ندوز و گرمی مغان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمارها نشان می دهد که ر شبانه روز گذشته ۲۵ نفر بیمار مبتلا به کوید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده و ۲ نفر نیز جان باختند.

 هم اکنون ۱۶۱ نفر در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۵۷ نفر در ای سی یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند. 

مورد جدید مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته البرز ثبت نشد

از هفت شهرستان تابعه البرز چهارشهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. و  با تلاش مدافعان سلامت  در ۲۴ساعت گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ در این استان ثبت نشده است.

شمار روزهای بدون مرگ ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به پنج روز در البرز رسید.

در زمان حاضر  ۴۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

 

کرونا در استان فارس دوباره خیز برداشت

پس از روزها کاهش آمار مبتلایان به کرونا در استان فارس و فرو نشست تب پیشرفت این ویروس، در روز جاری (سوم بهمن ماه ۹۹) آمار ابتلا و جان باختگان در این استان دوباره خیز برداشت و روند افزایشی پیدا کرد.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، جمعه با بیان اینکه آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس، شیب صعودی پیدا کرده، اظهار داشت: آمارهای ابتلا، ورودی به بیمارستان‌ها و جانباختگان این بیماری در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

دکتر سید روح‌الله حسینی، افزود: همگان باید این روند افزایشی روزهای اخیر را به منزله هشداری جدی تلقی کنند و توجه داشته باشند که در شرایط کنونی، حمایت و همکاری عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری این بیماری، بیش از هر چیز در حفظ سلامت جامعه تاثیرگذار است.

او، نقش آگاهی و مشارکت عمومی در پیشگیری از خیز دوباره آمارها و مواجهه نشدن با موج چهارم بیماری را تعیین کننده دانست.

حسینی، با اشاره به افزایش موارد نمونه گیری‌های تشخیصی و انجام ۵۹۵ هزار و ۵۲۳ مورد از ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ تا کنون، گفت: با بررسی نمونه‌های انجام شده، از ابتدای شیوع این بیماری تا امروز(سوم بهمن)، ۱۶۷هزار و ۹۷ بیمار مثبت قطعی در این استان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه با جان باختن ۶ نفر از مبتلایان به این بیماری در فارس ظرف ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزار و ۱۰۵ نفر رسیده است.

به گفته رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم اکنون ۵۶۷ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علامت کروناویروس در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد، وضعیت ۱۰۶ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) تحت درمان قرار دارند.

وی، شمار بهبودیافتگان این بیماری را از ابتدای شیوع تاکنون ۱۶۱ هزار و ۵۶۰ نفر اعلام کرد.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همچنین بر تداوم پایبندی عمومی نسبت به رعایت بهداشت به ویژه استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران، پرهیز از حضور در مهمانی‌ها و تجمع‌ها و اجتناب از سفرهای غیرضروری، تاکید کرد.

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۳۶ شهرستان فارس، ۲۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

از بیست و هفتم دی ماه ۹۹، ۱۰شهرستان استان فارس شامل، لارستان، گراش، اوز، کازرون، کوه‌چنار، جهرم، خفر، خرم‌بید، پاسارگاد و ممسنی در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا هستند و سایر شهرستان‌های فارس در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفته‌اند.

 

۱۳ نفر دیگر در استان همدان به کووید ۱۹ مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با شناسایی ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۶۰ بیمار افزایش یافت.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه اظهار داشت: ۲ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باختند که شمار متوفیان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا در این استان به یک هزار و ۴۵۳ مورد رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۸ مورد بوده که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۴، بهار ۵۷۶، تویسرکان ۶۲۸، رزن ۴۱۶، درگزین ۱۸۱، فامنین ۱۷۵ و کبودراهنگ ۶۴۱ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۷۳ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۱۷ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۲۰  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان شنبه گذشته گفت که چهار شهرستان همدان، اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

"براساس اعلام ستاد ملی کرونا، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر و رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پرخطر است".

 

پنج شهرستان لرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند

دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت بیماری کرونا در لرستان گفت: پنج شهرستان استان همچنان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

 اجمد حسین فتایی روز جمعه اعلام کرد: بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد قراردارند.

وی اظهار داشت: همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

فتایی ادامه داد: بر همین اساس ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب تا ۴ بامداد همچنان در دو شهرستان خرم آباد و بروجرد برقرار می باشد.

 

۱۷ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به سوم بهمن ماه ۱۷ نفر با علائم ویروس کرونا درمراگز درمانی قم پذیرش شدند.

به گزارش عصر جمعه  دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر افزود: دراین مدت ۱۳ نفر از افراد مراجعه کننده با علائم بیماری کرونا بستری  و ۱۴ نفر نیز پس از طی مراحل درمان از بیمارستانهای استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه درمدت ذکر کرده خوشبختانه مرگ ناشی از ویروس کرونا در قم نداشته‌ایم اظهار داشت: در حال حاضر هشت نفر از بیماران کرونایی نیز وخیم می‌باشد.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۹۹ نفر از بیماران کرونایی نیز در مراکز درمانی قم بستری هستند.

قم از روز بیستم دی ماه و پس از چندین ماه وضعیت فوق قرمز، قرمز و نارنجی سرانجام در ردیف مناطق آبی کرونایی کشور قرار دارد.

 

رنگ‌بندی وضعیت کرونا در خراسان جنوبی ثابت ماند

رنگ‌بندی وضعیت کرونا در شهرستان‌های خراسان جنوبی برای هفته پیش‌ رو ثابت ماند و بر این اساس هفت شهرستان به رنگ زرد و چهار شهرستان آبی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز جمعه گفت: شهرستان‌های سربیشه، درمیان، خوسف و بشرویه در وضعیت آبی (کم‌خطر) و شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، زیرکوه، فردوس، طبس و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و این رنگ‌بندی از روز شنبه چهارم بهمن نیز در استان خراسان جنوبی برقرار است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: وضعیت کرونا در استان خراسان جنوبی شکننده است و هرگونه تغییر وضعیت بیماری به رفتار آحاد جامعه و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از بیستم دی امسال که همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به رنگ زرد و آبی درآمدند، محدودیت تردد از ساعت ۲۲ تا ۴ صبح در تمامی شهرستان‌های استان همچنان اعمال خواهد شد اما محدودیت ورود و خروج پلاک‌های بومی و غیربومی لغو شده است.

حضور کارکنان نیز یک سوم دورکاری و دوسوم در اداره خواهد بود که مشمول تمامی شهرستان‌های استان می‌شود.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها از اول آذر امسال همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد که همچنان ادامه دارد و وضعیت چهارگانه (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) و نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند بیماری در هر شهر تعیین و اعمال می‌شود.

 

شناسایی ۲۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: ۱۳۸ آزمایش جدید تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۲۶ بیمار جدید شامل ۲ بیمار بستری و ۲۴ بیمار سرپایی شناسایی شدند.

وی بیان کرد: هشت مورد از بیماران جدید شناسایی شده در شبانه‌روز گذشته مربوط به شهرستان بیرجند، ۹ نفر شهرستان قاینات، سه نفر شهرستان طبس، ۲ نفر شهرستان نهبندان، ۲ نفر شهرستان سرایان و شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه هر کدام یک نفر است.

مهدی‌زاده افزود: در حال حاضر ۱۴۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد آزمایش کرونا ۳۸ نفر مثبت شده است.

وی گفت: ۱۵ نفر از بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه (آی سی یو) نگهداری می‌شوند و حال چهار نفر از آنان وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه‌روز گذشته فوتی جدید بر اثر کرونا در خراسان جنوبی نداشتیم و تاکنون ۷۳۵ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

 

رنگ های کرونایی گیلان تغییر کرد

جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا گیلان از تغییر وضعیت این بیماری از لحاظ رنگ های آن خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان زرد هستند اما باید همچنان الزامات بهداشتی رعایت شود.

محمود قاسم نژاد اظهار داشت؛ طبق آخرین تقسیم بندی صورت گرفته از وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور همچنین  دو شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی با اشاره به خروج رشت از شرایط نارنجی ادامه داد: علاوه بر مرکز استان، شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، املش، بندرانزلی، رضوانشهر ، رودبار، سیاهکل، صومعه سرا، تالش، فومن، لنگرود و ماسال در وضعیت زرد هستند.

به گفته قاسم نژاد؛ شهرستان های لاهیجان و رودسر همچنان نارنجی و شهرستان شفت در وضعیت آبی است.

جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت کرونا گیلان با یادآوری اینکه محدودیت های تردد در شهرستان های دارای وضعیت نارنجی برقرار است، بر ضرورت استمرار رعایت توصیه های بهداشتی در تمامی مناطق استان و از سوی همه مردم تاکید کرد.

گیلان دومین استان کشور از لحاظ شیوع کرونا در کشور بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.