طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۹ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۳۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

 

کمترین میزان رعایت پروتکل ها در نانوایی ها

 

لاری گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی هاست. اکیدا به سالمندان و بیماران مزمن و دارای بیماری های زمینه ای قلبی و تنفسی توصیه می شود از رفتن به نانوایی خودداری کنند.

وی افزود: به مردم توصیه می شود قبل از دست زدن به نان دستهای خود را ضدعفونی کنند یا به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند. نان نیز باید کاملا به صورت داغ در سفره یا پارچه تمیز قرار گیرد و هنگام پرداخت وجه نان نیز توصیه می وشود پرداخت به صورت آنلاین یا از طریق کارتخوان انجام شود و از دست زدن به وجه نقد خودداری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: تنها راه مطمئن شدن از آلوده نبودن نان این است که قبل از مصرف دوباره نان را حرارت دهیم و گرم کنیم تا از آلوده نبودن نان قبل از مصرف مطمئن شویم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۹ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جهش ویروس کرونا و سرمای هوا عواملی هستند که در ابتلای بیشتر افراد به بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذار هستند به همین خاطر مسوولان و کادردرمانی همچنان تاکید و توصیه بر رعایت پروتکل های بهداشتی دارند تا کشور گرفتار موج دیگری از این بیماری نشود.

در شرایط فعلی که اروپا و آمریکا شاهد موج جدید و کشنده بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند شاید آنچه نگرانی ها را در کشور ما بیشتر کرده رسیدن به وضعیت ثبات و آبی و زرد بودن اغلب شهرها است زیرا همین امر باعث می شود عده ای نسبت به رعایت موارد بهداشتی بی خیال شده و زمینه را برای ورود به اوج همه گیری فراهم کنند.

رسیدن به این وضعیت چندان ساده به دست نیامده و کاهش آمار فوتی ها و مبتلایان ویروس کرونا نتیجه تلاش چندین ماهه کادردرمان، مدیریت صحیح مسوولان و همراهی مردم است که برای قدردانی از تمامی این زحمات باید هر فردی احساس مسوولیت کرده و در این شرایط بی توجه نباشد چرا که برخی افراد معاند در خارج از کشور همواره به دنبال بهانه جویی هستند تا اقدامات انجام شده را زیر سوال ببرند.

همکاری بازاریان و کسبه، حمایت علما و مراجع از موارد بهداشتی و رعایت کامل توصیه ها از سوی مردم در نمازهای جمعه و مواردی از این دست بیانگر آن است که سطح آگاهی جامعه در مواجهه با این بیماری افزایش یافته و شرایط برای خروج از بحران همه گیری ویروس کرونا هر روز بیشتر مهیا می شود.

این روزها اغلب استان ها و شهرهای کشور در وضعیت آبی ، زرد و نارنجی به سر می برند و هر چند عبور و مرور در خیابان ها و جاده ها رو به افزایش رفته  و مردم بیشتر در مجامع عمومی حاضر می شوند اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثریت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده و این اصل را یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی قلمداد می کنند.

اما در برخی استان ها از جمله گیلان شرایط شکننده و حساسی حاکم است و همچنان توصیه بر کاهش ترددها و حضور نیافتن در برنامه های دورهمی به قوت خود باقی است زیرا بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هر چند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان کاهش یافته اما هم اینک بیش از ۴۴۰ بیمار در استان بستری هستند و  ۹۸ بیمار بدحال در بیمارستان های استان تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

دکتر آبتین حیدرزاده این مطلب را هم گفته است که هر بار که مسافرت به گیلان افزایش می یابد در فاصله ۵ تا ۱۴ روز بعد از زمان تعطیلی تعداد بستری ها نیز افزایش می یابد بنابراین مردم و نیز مسافران برنامه های دورهمی نداشته باشند زیرا این امر موجب می شود دوباره ویروس کرونا در گیلان شروع به گردش کند و وضعیت استان ممکن است به سرعت به سمت قرمز شدن برود.

در تهران نیز بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شرایط آمار جان باختگان ناشی از کرونا در دقیقاً شبیه اردیبهشت ماه است.

سعید خال به این مطلب هم اشاره کرده که شرایط کرونا شکننده است مردم فریب آمار را نخورند، در صورت کوچکترین غفلت و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی به شرایط  سخت و بحرانی آبانماه ٩٩ باز خواهیم گشت.

هرمزگانی ها نیز در ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت یک نفر در شهرستان بندرعباس بودند و شمار فوتی های کرونا در استان به ۹۸۳ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با وضعیت کرونایی این استان گفت: اکنون ۱۰۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که حال ۱۲ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان ضمن ابراز نگرانی از افزایش سفرها به استان در روزهای اخیر اظهار داشت: بارها تاکید شده که شرایط استان هرمزگان بسیار حساس و شکننده است و در صورت تداوم این سفرها و بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی، باید شاهد قرمز شدن دوباره استان باشیم ؛ هم اکنون وضعیت جزیره هرمز و قشم بسیار نگران کننده است و براساس آمارهای اعلام شده بیش از ۴۰ هزار مسافر در روزهای گذشته وارد این جزایر شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز اعلام کرده است که با افزوده شدن ۳۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۸۶۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک‌ ۸۴ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان هستند و در شبانه روز گذشته ۲ فوتی کرونا در این استان گزارش شده و تعداد فوتی این ویروس در استان به یکهزار و ۱۳۱ نفر رسیده است.

همچنین به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام شده است: هم اکنون ۱۶۶ فرد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که  از این تعداد، ۴۶ نفر به دلیل شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: کرونا همچنان در کمین است و نباید گمان کرد که بیماری کووید ۱۹ به پایان رسیده و در صورت غفلت و عادی انگاری اوضاع بار دیگر شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود.

 استان البرز نیز این روزها چهار شهرستان آن در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارد و بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ۳۷ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به خاطر وخامت حال عمومی در بیمارستان‌های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی اظهار داشت: اکنون ۲۹۹ نفر در بیمارستان های البرز بستری هستند و مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲۹ هزار و ۶۷۴ نفر در استان البرز رسیده و با فوت یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار و ۶۳۶ نفر رسید.

همچنین ۲۴ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شده که از این تعداد یک نفر در بیمارستان بستری و تحت مراقبت است.

دکتر «محمد جمالیان»رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در رابطه با وضعیت استان مرکزی گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی با این ۲۴ مورد جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، تعداد موارد مبتلا  از زمان شیوع بیماری تا کنون به ۳۴ هزار و ۸۰۷ مورد رسیده است.  

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده است که بر این اساس تعداد فوتی ها همان یک‌هزار و ۴۱۲  نفر است.  

اما در اردبیل نیز با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری شده همزمان مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۲۹۸ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۵ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از بستری شدن ۳۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به توقف فرایند کاهشی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه‌روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۲۹ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

مرکز خرم آباد امروز در گزارشی با عنوان زرد و آبی کرونایی، فرصتی برای عادی‌انگاری نیست بار دیگر گوشزد کرده است که شرایط کنونی کرونایی شکننده است و اگر مردم هشدارها و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند، شاید رنگ آبی کرونا همانند آسمان آبی و زیبای این استان پایدار باشد، اما اگر مردم هشدارها را جدی نگیرند، قرمز کرونایی دوباره خودنمایی خواهد کرد.

در این گزارش می خوانیم: ""در لرستان نیز تغییراتی در آمار ابتلا و مرگ کرونا رخ داده و مسئولان ستاد مقابله با کرونا نسبت به این موضوع نگران هستند چون ممکن است اگر مردم پروتکل های بهداشتی را مراعات نکنند، دوباره وضعیت قرمز کرونایی به استان لرستان برگردد و وضعیت استان به ویژه شهر خرم آباد در حد مطلوبی نباشد و مردم دوباره پیک دیگری  از کرونا را شاهد باشند.

کرونا از چند روز گذشته در شهرهای لرستان رنگ باخته است، رنگ قرمز را به زردی و سپس به آبی تبدیل کرده است، اما با بی خیالی برخی که بدون ماسک در خیابان حاضر می شوند و در تجمع و عزاداری ها شرکت می کنند، دوباره رنگ قرمز و هشدار کرونایی را به زندگی همه ما بر می گرداند.

اکنون پنج شهر لرستان در وضعیت آبی ( کم خطر) کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.""

بوی سهل‌انگاری به مشام می‌رسد از مرکز یزد، هم گزارشی است از کرونا که خبرنگار از دلشوره های یک ساله دست و پنجه نرم کردن با این ویروس نوشته و کرونا در کمین دورهمی‌ها، دفاتر پیشخوان، پست، بیمه و داروخانه، همچنان شلوغ و عزیمت به مناطق ییلاقی و خانه‌های پدری دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

در بخشی از این مطلب می خوانیم:"" یک سالی هست که کرونا میهمان سرزده این دنیای خاکی است، گاهی فاجعه‌ای عمیق رقم می‌زند و گاهی زخمی سطحی بر جا می‌گذارد.

کرونا هر چه هست خیال رفتن ندارد و قرار است فعلا مهمان ناخوانده ما باشد؛ پس با او کنار بیاییم، اگر او زبان ما را نمی‌فهمد تلاش کنیم ما زبان او را درک کنیم!

کرونا تا حالا فاجعه زیادی آفریده و خانواده های بسیاری را داغدار کرده و زخمهای عمیقی بر جا گذاشته و زندگی بشریت را به مخاطره انداخته است؛ اما هست و باید زندگی مسالمت آمیزی با او آغاز کنیم.

طی یکسال گذشته با این بیماری مهلک، جنگیدیم و در نبردی نابرابر، عزیزان زیادی از دست دادیم؛ کرونا دشمنی رو در رو نیست که با ابزار جنگی به مصافش برویم، او ناپیدا و بی‌دعوت می‌آید و در برابر آنهایی که ساده انگاری می کنند و رعایت حال خود و دیگران نمی کنند پیروز میدان است.""

قفل ویروسی بر در سینماهای شیراز عنوان گزارشی از مرکز شیراز است که در آن آمده است: ""سینماهای شیراز پس از حدود یک سال، با تغییر وضعیت شیوع ویروس کرونا، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز بازگشایی گرفتند؛ با این حال، سینماداران بخش خصوصی تمایلی برای بازگشایی ندارند و حوزه هنری فارس نیز تنها با دو سالن فعالیت می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که همه‌گیری کرونا آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به صنعت سینما وارد آورد؛ به‌ویژه در شیراز که بخش خصوصی آن کمتر از پنج سال سن داشت و به‌تازگی جان گرفته و مخاطبش را جذب کرده بود. در این میان، حتی سینما هنر که در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در قالب مجموعه‌ای فرهنگی و هنری آغاز به کار کرد، زیر بار سیطره ویروس کرونا دوام نیاورد و تعطیل شد.

اکران‌های نوروزی سال ۱۳۹۹، بهترین فرصت فروش یک‌ساله بود که ضرر و زیان‌های تعطیلات ناگزیر نیمه دوم سال ۱۳۹۸ را جبران می‌کرد؛ اما این نخستین چراغ، در اولین روزهای سال روشن نشد و به‌درستی گفته‌اند "سالی که نکوست، از بهارش پیداست".

خزان سینماها در سال ۱۳۹۹ همچنان ادامه دارد و با آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌محض تغییر وضعیت بیماری مجوز بازگشایی داد، هنوز نه‌ مردم خواهان فیلم دیدن در سینما هستند، نه تهیه‌کنندگان حاضرند فیلمی را به نمایش درآورند و نه سینماداران رغبتی به فعالیت مجدد نشان می‌دهند.""

کرونا، عامل تاخیر ساخت همراه‌سرای بیمارستان امام رضا کرمانشاه عنوان گزارشی است از مرکز کرمانشاه که به بررسی دلایل تاخیر در ساخت بیمارستان پرداخته و آورده است:"" کلنگ ساخت همراه‌سرای بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه ۲۴ دی ماه سال ۹۸ با حضور مسوولان استانی به زمین زده شد اما براساس آنچه رییس این بیمارستان مطرح کرده به دلیل شیوع بیماری کرونا روند ساخت آن متوقف شد و دی ماه امسال دوباره با سرعت بیشتری در حال ساخت است.

مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.  این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال است.

شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۹۸ در کشور باعث شد که فعالیت های عمرانی تعطیل شود و هیچ نیروی کاری در استان حاضر به فعالیت نشد از این رو پروژه ساخت مهمانسرای بیمارستان نیز تعطیل شده است.""

 

۲۴ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۲۴ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر «محمد جمالیان» روز دوشنبه افزود: از تعداد ۲۴ مورد جدید در استان، یک نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شد که تحت مراقبت قرار دارد و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کند.

وی اظهار داشت: ۲۳ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی تحت درمان هستند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه خواهند بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی با این ۲۴ مورد جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، تعداد موارد مبتلا  از زمان شیوع بیماری تا کنون به ۳۴ هزار و ۸۰۷ مورد رسیده است.  

جمالیان بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده است که بر این اساس تعداد فوتی ها همان یک‌هزار و ۴۱۲  نفر است.  

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور تا ۲۹ دی ماه ۹۹ به یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر

و تعداد جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

 

۷۰ درصد فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی در ورامین کاهش یافت

فرماندار شهرستان ورامین گفت: با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۷۰ درصد کاهش داشته است.

حسین کاغذلو روز دوشنبه در جلسه ستاد کرونا ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: تجربه بسیار خوب اجرای طرح پیشگیری و پیگیری موسوم به شهید حاج قاسم سلیمانی، در حوزه‌های مختلف دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه داشته که کاهش ۷۰ درصدی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری، تنها بخشی از این دستاوردها است.

وی به تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در شهرستان ورامین اشاره‌ای نکرد.

فرماندار ورامین افزود: علاوه بر این، کاهش ۷۰ درصدی میزان ورودی بیماران در بخش بستری و کاهش ۸۰ درصدی بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه‌ از دیگر دستاوردهای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در ورامین است.

وی با اشاره به عملکرد اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی طی دو هفته گذشته در مناطق مختلف ورامین گفت: اجرای ۱۸ مورد ضدعفونی منازل، دریافت ۳۳۲ مورد تست رَپید(سرعتی)، رهگیری ۴۳۵ نفر از افرادی که با بیماران کرونایی در تماس بودند، ارجاع ۱۱ نفر به مراکز درمانی، معرفی ۳۰ نفر برای تست PCR و مراقبت از ۳۵ نفر در منزل از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه اجرای طرح شهید سلیمانی در ورامین است.

کاغذلو با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای مختلف گفت: طی دو هفته گذشته هزار و ۱۶۲ مورد بازرسی از مناطق مختلف ورامین صورت گرفته که این بازرسی‌ها به صدور ۲۰۲ مورد اخطاریه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منجر شد که  از این تعداد، ۸ مورد به دلیل تکرار تخلف و عدم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی به پلمب منجر شد.

وی گفت: در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی و در حوزه آموزش نیز اقدامات مؤثری در آگاه‌سازی عمومی صورت گرفته که از جمله می‌توان به نصب هزار و ۲۵۰ متر مربع بنر اطلاع رسانی، توزیع ۲۴ هزار عدد پمفلت، توزیع ۳ هزار و ۲۵۰ عدد پوستری و ۱۸ هزار و ۱۷۰ مورد آموزش چهره به چهره طی دو هفته گذشته اشاره کرد.

فرماندار ورامین افزود: با توجه به استفاده اکثر دانش‌آموزان از فضای مجازی و برنامه شاد برای دریافت آموزش در مدارس، از این فضا نیز برای ارائه بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان به عنوان سفیران بهداشت استفاده شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه توزیع بسته‌های معیشتی، طی یکماه گذشته هزار و ۳۵۰ بسته غذایی به ارزش هر یک ۳۵۰ هزار تومان توسط هلال احمر و هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم توسط اداره اوقاف و امور خیریه به ارزش۱۷۵ میلیون تومان تهیه و توزیع شد ضمن این که ۴۰ رأس دام سبک و سنگین نیز ذبح و گوشت آن بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

کاغذلو با اشاره به نقش ارزنده و مؤثر سپاه پاسداران و بسیج در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در ورامین گفت: در اجرای طرح مشترک سپاه و شبکه بهداشت و درمان، ۴۵۰ نفر از بسیجیان آموزش دیده شرکت کرده و طی دو ماه گذشته ۸۵ هزار را مورد پایش قرار دادند که این امر علاوه بر افزایش احساس امنیت در مردم، به شناسایی بیماران و نیازمندان کمک شایانی کرده است.

وی تصریح کرد: سپاه ورامین با توزیع بیش از ۳۲۰ بسته معیشتی بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، کمک شایانی به حمایت‌ ازخانواده‌های نیازمند کرده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیروز تا امروز ۲۹ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

 

زنگ خطر موج چهارم کرونا در فارس شنیده می‌شود

به گفته مسوولان بهداشت و درمان استان فارس، افزایش نگران کننده در آمار بیماران مثبت شناسایی شده و بیماران نیازمند بستری به ویژه در شهرهای گرمیسری ، زنگ خطر موج چهارم کرونا در استان فارس را به صدا در آورده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دوشنبه در دویست و چهل و هشتمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا با اشاره به افزایش سفرها به نقاط جنوبی کشور در روزهای تعطیل گذشته، اهمیت تشدید نظارت‌ها بر مراکز و اماکن تفریحی استان فارس را ضروری دانست.

دکتر مهرزاد لطفی، با توجه به رفت و آمد مسافران و عبور از استان فارس به ویژه از استان‌های همجوار، بر ایجاد محدودیت‌ها در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد.  

وی، با تاکید بر اینکه کرونا تمام نشده است، اظهار داشت: عادی انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، سبب پیک مجدد کرونا در استان فارس و افزایش شمار مبتلایان به کووید۱۹ خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست، بر اهمیت اطلاع رسانی بیشتر به مردم در زمینه رعایت مسائل بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و همچنین اجتناب از مسافرت‌های غیرضروری تاکید و بیان کرد: میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در استان فارس روند رو به افزایش دارد.  

دکتر عبدالرسول همتی، با اشاره به برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف در اداراه‌ها و سازمان‌ها افزود: نهادها و سازمان‌ها باید الگوی جامعه باشند، بنابراین در برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف لازم است به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر توجه شود.  

 

بهبودی بیش از ۱۶۰ هزار بیمار کووید۱۹ در استان فارس 

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همچنین در مورد آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس تا امروز (بیست و نهم دی ماه ۹۹) گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون در این استان بیش از ۵۸۵ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار، به شیوه‌های تست PCR و تست سریع تهیه شده است که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۶۶ هزار و ۱۳۴ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

همتی اضافه کرد: هم اکنون ۵۵۴ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۹۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت های ویژه (ICU) تحت مراقبت قرار دارند. 

وی بیان داشت: همچنین از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، ۱۶۰ هزار و ۷۴۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها و یا ایزوله خانگی خارج شده‌اند. 

همتی افزود: متاسفانه سه نفر در روز گذشته (بیست و هشتم دی ماه ۹۹) در استان فارس به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست دادند که با احتساب آنها شمار جانباختگان این ویروس در این استان از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون به سه هزار و ۹۲ نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: ویروس کرونا همچنان در جامعه در حال چرخش است اما هنوز محو نشده است، به همین سبب از همگان درخواست می‌کنیم دستورالعمل‌های بهداشتی را همچنان با جدیت رعایت کنند تا از این وضعیت شکننده به یک وضعیت پایدار برسیم.

شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای گرمیسری فارس رو به افزایش است

دکتر اورنگ ایلامی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: آمار مبتلایان و بستری در شهرهای گرمسیری استان فارس با توجه به افزایش مسافرت‌ها، رو به فزونی است و این موضوع باید به صورت ویژه بررسی و در مورد آن چاره‌اندیشی شود.

 

۷۸  کرونایی در کاشان و آران و بیدگل بستری هستند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۷۸  بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌ها و مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری هستند.

مریم امیدی روز چهارشنبه با بیان اینکه ۲۲ نفر از مجموع بیماران حاد تنفسی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل تحت درمان هستند، افزود: اکنون ۱۷ نفر از بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های کاشان و پنج نفر نیز در آران و بیدگل تحت درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴  بیمار ۳۱ تا ۹۲ با علایم کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل پذیرش و بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به ثبت ۹ مورد جدید ویروس کرونا در کاشان و آران و بیدگل، اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت کرونا در این منطقه به ۱۳ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

امیدی افزود: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۲۱ هزار و ۴۱۸ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

به گفته وی، هشت هزار و ۱۹۵ بیمار حاد تنفسی تاکنون از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی با علایم بیماری کووید ۱۹ در کاشان آران و بیدگل ثبت نشد.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ترتیب زرد و آبی است.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا جان یک کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این استان در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ داشته است، گفت: تعداد جانباختگان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون هزار و ۴۳۹ نفر بوده است.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه گفت:‌ این فرد در شهرستان پاوه فوت کرده است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۵۵ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۳۱ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ بستری و ۲۵ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: هم اکنون ۱۵۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی، روانسر، هرسین، صحنه و کنگاور در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

محمدی افزود: شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب، پاوه، جوانرود و سنقر و کلیایی در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفته اند.

 

آمار روزانه فوت کرونا در استان همدان صفر شد

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین بار در ماه‌های اخیر به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه اظهار داشت: شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ استان همدان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون به یک هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۹ هزار و ۹۸۰ بیمار رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۹ مورد بوده که از این تعداد ۴۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۵ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۳، بهار ۵۷۱، تویسرکان ۶۲۲، رزن ۴۰۹، درگزین ۱۷۶، فامنین ۱۷۴ و کبودراهنگ ۶۳۲ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۶۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۱۱ نفر در نهاوند و سه هزار و ۷۹۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان شنبه گذشته گفت که چهار شهرستان همدان، اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

"براساس اعلام ستاد ملی کرونا، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر و رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پرخطر است".

حجم ویدیو: 2.03M | مدت زمان ویدیو: 00:01:07
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.