در حال حاضر هفت شهرستان در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۵۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

یک نفر دیگر در کرمانشاه قربانی کرونا شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این استان در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ داشته است،گفت: تعداد جانباختگان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون هزار و ۴۳۴ نفر بوده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه گفت:‌ با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان کرمانشاه، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته هفت مورد بیمار مثبت بستری و ۳۳ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۳۵ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ بستری و ۳۰ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: هم اکنون ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در کرمانشاه ۸۱ درصد کاهش یافت

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در استان گفت: تعداد بیماران بستری در زمان شروع طرح یعنی اول آذرماه ۹۶۰ نفر بود که اکنون به ۱۴۴ نفر رسیده و این به معنی کاهش ۸۱.۶ درصدی تعداد بستری‌ها است.

دکتر «محمودرضا مرادی» توضیح داد که میانگین بستری در روز در آبان ۲۲۷ نفر بوده و در آذر به ۱۰۵ نفر و در دی‌ماه به ۴۵ نفر در روز رسیده است.  

او گفت: میانگین مرگ و میر بر اثر کرونا در استان در آبان ۱۳ نفر در روز، در ۲۵ آذر ۸.۳ نفر و در دی ماه به ۱.۱ نفر در روز رسیده است.

 

۴۲ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۴۲ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۶۸۱ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه اظهار داشت: هم‌اینک‌۱۰۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۳۶ بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان در مراکز درمانی استان تحت مراقبت هستند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته هیچ فوتی کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: از مردم تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

آمار روزانه فوت کرونا در استان همدان صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه بیان کرد: آخرین آمار شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان یک هزار و ۴۳۷ نفر است.

با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۹۲۸ بیمار رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۴ مورد بوده که از این تعداد ۵۱ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۵ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۲، بهار ۵۶۶، تویسرکان ۶۱۳، رزن ۴۰۳، درگزین ۱۷۶، فامنین ۱۷۳ و کبودراهنگ ۶۲۶ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۵۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۰۶ در نهاوند و سه هزار و ۷۸۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند توضیح داد: برخی از افرادی که به این استان مسافرت کرده بودند به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری شده و از خروج آنها تا زمان بهبودی کامل و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگر افراد جلوگیری شد.

براساس اعلام استاندار همدان، سه شهرستان بهار، فامنین و اسدآباد در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

سبزوار در خطر موج چهارم کرونا قرار دارد

سرپرست فرمانداری سبزوار گفت: در پی کاهش حساسیت‌ شهروندان، موج چهارم شیوع کرونا در کمین این شهرستان است.

حسین شاد روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در سبزوار افزود: چنانچه شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و تجمع در فضاهای بسته شکل بگیرد موج چهارم کرونا در اواخر بهمن ماه رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه سبزوار هم اینک در وضعیت زرد از نظر کرونا قرار دارد ادامه داد: بازگشایی‌های عجولانه و غیر کارشناسی برخی صنوف نگران کننده است.

سرپرست فرمانداری سبزوار گفت: با توجه به شناسایی مواردی از ویروس کرونای جهش یافته در کشور و قرارگرفتن در فصل سرما بازگشایی اماکن مختلف همچون تالارها نبازمند بررسی بیشتر است.

وی افزود: بازگشایی تالارها باید از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود و در شرایط کنونی بازگشایی این مکان‌ها در شهرستان سبزوار ممنوع بوده و طبق قانون تخلف محسوب می شود.

شاد ادامه داد: تاکنون مصوبه ای مبنی بر برگزاری مراسم عروسی و عزا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت نشده و برگزاری هرگونه تجمع در شهرستان غیر قانونی است.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در شهر سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای و خوشاب در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

۲ بیمار کرونایی دیگر در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۴ دی ماه جاری، ۲ بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر عصر چهارشنبه در گفت و گویی افزود: در این مدت ۱۱ بیمار با علائم کرونایی در مراکز درمانی قم پذیرش و هفت بیمار جدید نیز بستری شدند.

وی با بیان اینکه ۱۳ بیمار کرونایی نیز در این مدت با بهبود از بیمارستان مرخص شدند اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین آمار بیماران کرونایی بدحال در این استان را ۱۰ نفر اعلام کرد.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع کرونا در قم روز شنبه ۱۵ دی ماه از وضعیت قرمز به نارنجی، در روز شنبه ۶ دی ماه از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی ماه از زرد به آبی تغییر کرده است.

 

۲۱۲۲ بهبود یافته کرونا پلاسما اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای اجرای طرح اهدای پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا (ردیبهشت ماه) تاکنون به منظور کمک به درمان مبتلایان کرونا، ۲۱۲۲ موفق به اهدای پلاسما شدند.

محمدرضا مهدی زاده روز چهارشنبه افزود: ۲۷۵۰ بهبود یافته پلاسما در این مدت برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که ۲۱۲۲ شرایط اهدا را داشتند.

وی ادامه داد: آمار اهدای پلاسما توسط بهبود یافته ها کمتر از حد انتظار است و فقط دو درصد از مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا می کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بهبود یافتگان از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی ادامه داد: بهبود یافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می توانند به مراکز وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون واقع در جنب برج میلاد مراجعه کنند و از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا کننده دقیقاً مانند اهدای خون کامل است.

مهدی زاده افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و همه تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.