در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت سفید نیست و ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۰۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۳۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مشاهده روند کاهشی موارد ابتلا، بستری و فوت بیماری کووید۱۹ در کشور نتیجه همکاری همه مردم در رعایت توصیه های بهداشتی، توسعه همکاری های بین بخشی و تلاش و مساعدت شبانه روزی کادر بهداشت ودرمان است اما این روند کاهشی هرگز به معنای از بین رفتن ویروس و بیماری نیست.

لاری افزود: ویروس کرونا همچنان در کمین است و هر گونه بی توجهی و سهل انگاری موجب بازگشت به روزهای سخت گذشته می شود. امیدواریم همچنان شاهد عمل به توصیه های بهداشتی از سوی مردم و پرهیز از هر گونه عادی انگاری و سهل انگاری باشیم و روند کاهش بیماری ادامه دار باشد.

 بیشتر شهرستانها پس از سپری کردن سه پیک شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی و زرد قرار گرفته اند، اما آنچه در زمان حاضر موجب نگرانی شده، شیوع ویروس انگلیسی است؛ اگرچه می توان با درایت متولیان امر بهداشت و درمان و همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی به سلامت از آن عبور کرد.

بر اساس آمارهای امروز چهارشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار مرگ و میر ناشی از کرونا پس از یک دوره روند افزایشی شدید ، اکنون دو رقمی شده است و می توان گفت این مهم  در مقایسه با آمارهای سه رقمی مرگ و میر ثبت شده، دستاوردی بزرگ و قابل ستایش بوده که با تلاش های کادر درمان در رسیدگی به بیماران و همت همگان در رعایت دستور العمل های بهداشتی رقم خورده است .

ادامه این سیرنزولی آمار مبتلایان کرونا بسته به همکاری و همراهی مردم و پرهیز از ساده انگاری ها دارد و باتوجه به مشاهده اولین مورد از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، کوچکترین بی توجهی به رعایت دستور العمل های بهداشتی نظام بهداشت و درمانی، کشور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز  از  اولین فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور خبر داد و گفت که اوضاع تحت کنترل و با غربالگری های انجام شده هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشده است.

بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده، قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی ۵۵ درصد بیشتر از نوع مشابه این ویروس است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به این ویروس در اروپا -به ویژه انگلستان- ثبت و گزارش شده است.

متخصصان توصیه کرده اند که مهمترین و بهترین راه قطع انتقال زنجیره شیوع و نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی ،استفاده از ماسک ،پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و خودداری از شرکت در دورهمی های خانوادگی است.

 

کرونا در استان ها

 

 در حالی که آمارهای بستری شدگان و مرگ و میر مبتلایان بیماری کووید-۱۹ در کشور رو به کاهش است اما ویروس جهش یافته انگلیسی می تواند در سایه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی موج جدیدی از شیوع کرونا را دامن بزند ، مسوولان امور بهداشتی مراکز استانی ، شهرستانها و حتی روستاها ، این بار با تدابیر لازم و با اجرای طرح های مختلف بیشتر و دقیق تر تلاش دارند با مردم برای اجرای پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع بیماری کووید .۱۹ بیش از پیش همراهی کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین از جمله مدیرانی است که با وجود روند نزولی امار کرونا ، با این حال مقابله با کووید ۱۹ و ریشه کنی و قطع کامل زنجیره انتقال این بیماری را نیازمند رعایت دستورالعمل‌ها و موازین بهداشتی می داند.

دکتر رضا منصوری  معتقد است : بیماری کووید ۱۹ و رعایت دستورالعمل های بهداشتی سیر معکوسی باهم دارند؛ هرجا مردم پروتکل های بهداشتی را نادیده گرفته اند شاهد اوج گیری ویروس کرونا بوده ایم و هرجا موازین بهداشتی از سوی مردم به خوبی رعایت شده شمار مبتلایان کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون پایگاه های سلامت در مرزها مستقر است و تمامی مسافران ورودی از ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان از لحاظ بیماری های ویروسی پایش و غربالگری و از ورود بیماران و افراد دارای علامت به کشور جلوگیری می شود.

 

سهل انگاری مردم و مسوولان منجر به پیک چهارم شیوع کرونا می شود

 

 در همین حال معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ایلام با اشاره به سهل انگاری برخی مردم و دستگاه های نظارتی در اجرای مصوبات ستاد کرونا گفت: امکان وقوع پیک چهارم کرونا در صورت تداوم شرایط موجود در این استان وجود دارد.

معروف بسطامی اظهار داشت: ساده انگاری مردم در رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و کاهش نظارت ها از سوی برخی دستگاه ها باعث می شود آمار بستری و فوتی کرونا در هفته های آینده افزایش یابد.

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک ساری بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

حامد دیانی مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک ساری  بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در گذشت.

 خبر درگذشت این مدیر فرهنگی آموزش و پرورش ساری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از سوی اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان مازندران تایید شد.

۲۰ هزار نفر در کارخانه های تولید ماسک کشور فعال هستند

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ هزار نفر در کارخانه های تولید ماسک کشور فعال هستند، گفت: باید تلاش کنیم تا ضمن افزایش تعداد واحدهای تولید ماسک،‌ شمار شاغلان را در این عرصه به ۲۰۰ هزار نفر برسانیم.

سردار محمدحسین سپهر افزود: امروز کشور ما در اوج تهدید و تحریم  دشمنان قرار دارد اما  ملت ایران به دنیا ثابت خواهد کرد که در اوج تمام سختی ها و مشکلات روی پای خود می ایستد و با اقتدار راه  مبارزه را ادامه می دهد. 

وی اعلام کرد که ۵۰۰ کارگاه جهادی و صنفی کشور روزانه ۱۷ میلیون عدد ماسک تولید و در اختیار بخش های مختلف قرار می دهند.

 

کاهش میزان استفاده از ماسک زنگ خطر شیوع دوباره کرونا است

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: استفاده از ماسک در زنجان و ابهر نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه ای یافته که بروز این مساله زنگ خطری برای افزایش ابتلا به کرونا است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن و مراکز  عمومی طی هفته های اول و دوم دی امسال افزود: هر چند این شاخص بالای ۹۰ درصد اعلام شده، اما مقایسه ها نشان می دهد این شاخص از ۹۷ درصد در فروشگاه‌ها به ۹۳ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این میزان در دفاتر پیشخوان از ۹۶ به ۹۴ درصد رسیده که زنگ خطری است که ادامه این روند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و از طرفی شاخص‌های استفاده از ماسک در خدمت دهندگان نیز بیانگر آن است که این روند در شهرهای زنجان و ابهر کاهشی است.

۶۲ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد کل بستری های کرونایی در استان، هشت نفر نسبت به روز گذشته افزایش یافته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر ۴۱۳ مبتلا به سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند.

وضعیت کرونا در استان اردبیل تثبیت شد

 آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید.۱۹ پس از چند روز روند نزولی،در این استان به وضعیت تثبیت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به نارنجی شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از حدود سه هفته پیش اضافه کرد: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته و به ۶۴ نفر کاهش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری در استان در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.

۹داروی درمانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آذربایجان‌غربی فراهم است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: ۹ قلم داروی مصرفی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان به طور  کامل فراهم بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

جلال غفارزاده افزود: در حال حاضر قرص "فاویپیراویر" در کلیه داروخانه های بیمارستانی سطح استان جهت بیماران بستری و سرپایی و داروخانه های سرپایی دولتی تدبیر و بیمارستان طالقانی و امام خمینی (ره) موجود است.

وی درباره داروی رمدسیور نیز اظهار کرد: آمپول "رمدسیور" در همه داروخانه های بیمارستانی سطح استان جهت بیماران بستری موجود بوده و در صورت نیاز به بیماران سرپایی با ثبت در سامانه قابل تحویل است؛  این دارو از طریق داروخانه های سرپایی دولتی تدبیر،  هلال احمر، بیمارستان های عارفیان، تامین اجتماعی، طالقانی و امام خمینی (ره)  به نسخه بیماران سرپایی داده خواهد شد.

 

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات قم ۲۴ درصد کاهش داشته است

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کاهش چشمگیر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات استان گفت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ادارات قم از ۹۵ درصد به ۷۱ درصد کاهش یافته است که این موضوع بسیار نگران کننده است.

سیامک محبی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن کرامت استانداری قم، با تاکید بر اینکه شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور نگرانی ها از شیوع مجدد این بیماری را افزایش داده است، افزود: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و اوج گیری مجدد این بیماری، شرایط نسبت به پیک های گذشته بسیار سخت تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه روند تجمعی و روزانه ابتلا در کل کشور کاهشی است،گفت: آمار بیماران بستری، فوتی و مبتلایان به کرونا در کشور و استان طی هفته گذشته نسبت به گذشته روند کاهشی داشته است.

طرح کنترل ویروس کرونا در شهرستان‌های زهک و نیمروز برگزار شد

 جانشین بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: طرح آموزش و کنترل ویروس کرونا به شیوه محله و خانواده محور در شهرستان‌های زهک و نیمروز برگزار شد.

فاطمه کمیلی فنود  اظهارداشت: در راستای طرح« سردار شهید سلیمانی» تعداد ۱۸ نفر از شهروندان زهک، ۲۱ نفر از اهالی روستای دولت آباد و ۴۲ بیمار از روستای بزی شهرستان نیمروز پس از ویزیت از داروی رایگان بهره‌مند شدند.

لغو محدودیتها سفر به خراسان رضوی را ۴۰ درصد افزایش داد

رییس اداره مدیریت راه‌های اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با لغو محدودیتهای کرونایی اخیر برای سفرهای جاده‌ای، ورود خودروی سواری به این استان طی سه روز نخست هفته جاری در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

ابوالفضل حسینی عشرت‌آباد  افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از دستگاههای تردد شمار در ۹ ورودی استان خراسان رضوی طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ دی ماه، ۴۱ هزار و ۲۰ دستگاه خودروی سواری سبک وارد خراسان رضوی شده‌اند که این رقم در روزهای ششم تا هشتم دی ماه ۲۹ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو بوده است.

وی به خروج ۳۸ هزار و ۸۷۳ دستگاه خودرو در بازه زمانی یاد شده از خراسان رضوی هم اشاره کرد و گفت: رفع محدودیتهای سفر جاده ای، افزایش ۲۶ درصدی خروج و سفر از مبدا استان را نیز به همراه داشته است که در مقایسه با آمار ۴۰ درصدی ذکر شده، نشان دهنده ورود بیشتر مسافران از دیگر مناطق به این استان است.

 

۱۱۱ بیمار کرونایی در بیمارستان ها قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان گفت: ۱۱۱ بیمار مبتلا به کرونا هم اکنون در بیمارستان های قم بستری که از این تعداد ۱۰ بیمار بدحال هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم دی ماه جاری، ۱۶ بیمار جدید با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۳ بیمار جدید بستری و ۱۸ بیمار نیز از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم میانگین آمار فوتی های کرونا در این استان را بین صفر تا ۲ مرگ در شبانه روز دانست و گفت: خوشبختامه در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم دی ماه جاری هیچ بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست نداده است.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه امسال در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی‌ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار گرفت.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۱ هزار و ۳۰۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در این استان از ابتدای شیوع ویروس تا ۱۵ دی ماه به ۶۱ هزار و ۳۰۲ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: تاکنون۱۶۳ هزار و ۱۰۳ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۳ هزار و ۶۸ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: از این مجموع ابتلای قطعی ۶۱ هزار و۳۰۲ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد، یک هزار و ۳۰۱ نفر نیز جان باخته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: همچنین از مجموع موارد ارسالی به آزمایشگاه ۱۰۱ هزار و ۷۶۱ مورد منفی بوده است.

در آزمایش مخاطی کرونا (پی سی آر)، تکنسین یک سوآب پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون دهان و بینی قرار داده و آن را حرکت می دهد، سپس سوآب را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

کرونا جان چهار نفر دیگر را در همدان گرفت

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت با فوت ۴ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در استان به یک هزار و ۴۲۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۶۱ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۳ مورد بوده که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی و ۱۰بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۶ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۵۹، بهار ۵۶۱، تویسرکان ۶۰۶، رزن ۳۹۳، درگزین ۱۷۳، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۲۲ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۴۶ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۰۰ در نهاوند و سه هزار و ۷۶۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

 

تیر کرونا در خراسان شمالی باز هم به سنگ خورد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در شبانه‌روز گذشته مرگ هیچ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این استان به ثبت نرسیده است.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته با بستری شدن ۲۶ بیمار جدید، شمار بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ که در بیمارستان های استان بستری هستند، به ۱۵۶ نفر رسیده است.

وی افزود: صفر شدن شمار فوتی های کرونایی استان در حالی است که در ۲۴ ساعت پیش از آن، ۱۶ دیماه، یک تن بر اثر بیماری کووید ۱۹ در این استان جان باخته بود.

وی افزود: خوشبختانه با اعمال محدودیت های جدید آمار مبتلایان کرونا به طور نسبی کمتر شده است اما این روزها با کم توجهی شهروندان و کاهش درصد استفاده آنان از ماسک و بی اعتنایی به رعایت دستورالعمل ها، احتمال خروج از این وضعیت و دچار شدن به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

دکتر هاشمی با قدردانی از مردم به دلیل همکاری و همراهی با ستاد کرونا تاکید کرد: درخواست ما از شهروندان استفاده از ماسک، محدود کردن حضور و شرکت خود در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و پرهیز از رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در پاساژها، نانوایی ها، بانک ها و ادارات است.

استان خراسان شمالی که از ابتدای مردادماه رنگ قرمز شیوع کرونا به خود گرفته بود، پس از اعمال محدودیت های جدید در آذرماه، از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داد، و بنا بر اعلام مسوولان بهداشتی اکنون همه شهرستان های این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۵۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۵۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ‌۱۳۰ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۴۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن سه بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۱۵ نفر رسید. 

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.