طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز سه شنبه از مرگ ۹۸ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که نشان می دهد آمار قربانیان این ویروس در ایران پس از ماهها به زیر یکصدنفر کاهش یافته است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۶ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۸ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند که با این رقم شمار مجموع جانباختگان بر اثر این بیماری در ایران به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

آمار قربانیان کرونا در ایران از ۲۵ خردادماه تاکنون به صورت مداوم سه رقمی بوده است.

لاری افزود: در شبانه روز گذشته همچنین ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۶۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۴۱۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به جز چهار شده اعلام شده استان مازندران که در وضعیت قرمز یعنی بسیار پر خطر کرونا قرار دارند بقیه شهرهای این استان در وضعیت نارنجی یعنی پر خطر هستند و با توجه به اینکه بر خلاف روال نزولی موارد ابتلا و مرگ کرونا در استانهای دیگر، در استان مازندران شاهد روند صعودی این بیماری هستیم. اگر مراقبت ها و اصول بهداشتی در این استان رعایت نشود به زودی شهرهای دیگری از این استان وضعیت قرمز پیدا می کنند.

لاری افزود: با این وجود تیم های مراقبت و حمایت طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری نیروهای وزارت بهداشت و همکاران هلال احمر و سازمان بسیج مشغول مراقبت و انجام تست های سریع تشخیص کرونا در این استان هستند و امیدواریم با همکاری جدی تر مردم این استان در عمل به توصیه های بهداشتی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی و ملاقاتهای محلی در روستاها شاهد توقف روند نگران کننده افزایش بیماری کووید۱۹ در استان مازندران باشیم.

 

آخرین وضعیت استان ها

 

ویروس کرونا در یک سال گذشته با تغییر ژنتیکی باعث شده دانشمندان و متخصصان در پیدا کردن راه درمان سردرگم شوند و این روزها با نمایان شدن نوع دیگری از این ویروس مشهور به "انگلیسی"، جهان در شوک دیگری فرو رفته است.

بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده، قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی ۵۵ درصد بیشتر از نوع مشابه این ویروس است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به این ویروس در اروپا -به ویژه انگلستان- ثبت و گزارش شده است.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به خصوص کودکان بیشتر بروز پیدا می کند با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شده اند که نیمی از این موارد در یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می‌دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

در کشورهای همسایه ایران گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای افراد به این ویروس منتشر شده است و بنابر اظهارات متخصصان میکروب شناسی، این ویروس پس از ورود به هر کشور دارای ژنتیک خاص، خود را با شرایط موجود تطبیق داده و از نظر ژنتیکی تغییراتی در خود ایجاد می‌کند و با توجه به تفاوت های بدن هر انسان، ویروس توان تحریک بدن و ایجاد تغییرات تصادفی خفیف یا شدید در آن را بر اساس ژنتیک جدید موجود در بدن دارد.

متخصصان توصیه کرده اند که مهمترین و بهترین راه قطع انتقال ویروس کرونا و همچنین نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در تجمع و دورهمی های خانوادگی است.

اما امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور خبر داد و از مردم خواست وحشت نکنند چون اوضاع تحت کنترل است.

سعید نمکی افزود: قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در کشور کشف می شود به مردم اعلام کنیم. متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته  انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود بعد از مدتها رصد پیدا کردیم که در یکی از بیمارستانهای خصوصی بستری بود و با بستری های مکرر تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تایید شد.

وی افزود: خوشبختانه حال این بیمار خوب است و چون از روز نخست آگاه و هوشیار بود و با تست پی سی  آر مثبت به ایران آمده بود و خود را ایزوله کرده بود، کسی از اطرافیان او به این ویروس مبتلا نشده است و با غربالگری که از نزدیکان این بیمار انجام شد هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشد.

نمکی گفت: خبری هم در رسانه منتشر شده بود که یکی از همکاران ما در کرمانشاه به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا شده که بعد از تست از این فرد مشخص شد صحت ندارد و از بیش از ۲۴۰ نفر از افرادی که با او ارتباط داشتند نیز تست گرفته شد و هیچ موردی از ابتلا به این ویروس پیدا نشد.

اکنون که اکثر شهرهای ایران پس از پشت سرگذاشتن سه پیک شیوع افراد به ویروس کرونا در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد تمامی نگرانی ها از ورود ویروس انگلیسی است، موضوعی که شاید بتوان با درایت مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و چاره اندیشی متولیان امر بهداشت و درمان، به سلامت از آن عبور کرد.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز امروز بار دیگر بر تداوم اعمال دستورالعمل ها تاکید کرده و گفته است: استفاده از ماسک در کاهش میزان مرگ و میر کمک کرد اما این خود به تنهایی کافی نیست و مهمترین فاکتور در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی این است که زمینه مراودات اجتماعی به حداقل برسد.

وی درباره وضعیت پایتخت که اینک با مشکل کرونا و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند هم اظهار داشت: به دلیل مشکلات زیر ساختی، با وجود تلاش‌های شبانه روزی در شهرداری تهران، فاصله گذاری اجتماعی در مترو با محدودیت های بسیار جدی مواجه بوده و سهم حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا در حدود ۳۵ درصد است.

وی اعلام کرد: شلوغی سطح شهر و ترددهای بالایی که در سطح شهر رخ می دهد با وجود رعایت ۸۵ درصدی پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، در شیوع بیماری موثر است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" در استان زنجان به رقم ۴۲ هزارو ۴۵۲ نفر رسیده است و بنا بر اظهارات دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا در استان ۱۸۷ بیمار در بیمارستان‌های استان زنجان بستری هستند که هفت مورد از این آمار مربوط بستری های روز گذشته است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است که برای کنترل هر چه بهتر این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم امری مهم و ضروری است.

در استان یزد تاکنون ۱۸ هزار خانوار ساکن ۸۲۰ محله از سوی ۶۰ قرارگاه شهری و روستایی این استان زیرپوشش طرح ملی محله محور شهید سلیمانی قرار گرفته اند و بنا به گفته دکتر سید علیرضا پورمازار سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در رعایت‌نکردن نکات بهداشتی از سوی شهروندان سبب شیوع دوباره کووید ۱۹ بعد از مهار موج سوم خواهد شد و اگر مردم مفاد شیوه‌نامه‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، تعداد افراد مبتلا ، شناسایی شده و بستری در هفته‌های پیش‌رو بیشتر کاهش می یابد.

شهرستان کرج همچنان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان البرز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی این استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و اکنون  در مجموع ۳۵۴ بیمار  کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری هستند.

وی اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۲۰ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان از ابتدای شیوع ویروس تا ۱۴ دی ماه به ۶۱ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده که از این تعداد، یک هزار و ۲۹۹ نفر نیز جان باخته اند.

وی بیان کرد: همچنین از مجموع موارد ارسالی به آزمایشگاه ۱۰۰ هزار و ۸۶۶ مورد منفی بوده است.

شیوع کرونا در مازندران نیز طی یک ماه گذشته با وجود اجرای طرح محدودیت های هوشمند شدت گرفته و آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان از کمتر از ۸۰۰ نفر پس از اجرای طرح هم اکنون به حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

همچنین طبق بررسی های آماری، در حالی که تا پیش از اجرای طرح روزانه کمتر از ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شدند ، طی روزهای گذشته با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی به بیشتر از ۲۵۰ نفر رسیده است.

بررسی آمار روزانه بیماران جدید بستری و ترخیصی هم نشان می دهد که آمار  رسوب روزانه بیماران جدید از کمتر از پنج نفر در اواخر ماه آبان هم اکنون با افزایش بیشتر از ۱۰۰ درصدی به بیش از ۱۰ نفر رسیده است.

فرماندار لاهیجان هم با اشاره به نارنجی بودن سطح هشدار این شهرستان گفت: از اول دی ماه تاکنون، ۱۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان پیروز بستری شدند که ۱۰۵ نفر آن لاهیجانی و ۷۰ نفر آن مربوط به شهرستان های همجوار بودند.

یونس محمودی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طی ۱۶ روز اخیر در بیمارستان پیروز لاهیجان اظهار کرد: روزانه بصورت میانگین ۱۱ بیمار جدید در بیمارستان پیروز بستری می شوند که نیمی از آنها  اهل شهرستان لاهیجان هستند.

 

گزارش کرونایی از شهرکرد، یزد، اراک و آمل

سایه کرونا بر فعالیت مطبوعات چهارمحال و بختیاری عنوان گزارشی است از شهرکرد که در گفت و گو با تعدادی از مسوولان رسانه ها به چالش ها و مشکلات رسانه ها در دوران کرونا پرداخته و نوشته است:

" شیوع ویروس کرونا در جامعه و مشکلات ناشی از پدید آمدن بیماری سرایت کننده کووید ۱۹، بر روند فعالیت بخش فرهنگ و هنر به ‌ویژه مطبوعات مکتوب و نشریه‌های محلی نیز سایه انداخته است و مشکلاتی را برای فعالان این حوزه به‌ خصوص در زمینه اقتصادی ایجاد کرده است.

در دوران شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مطبوعاتی و فعالیت نشریات مکتوب به‌ویژه نشریه‌های محلی مانند سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر خسارت پیدا و پنهان را تجربه کرده‌اند.

برخی از فعالان نشریات چاپی عقیده دارند که به‌ دنبال شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن هزینه‌های چاپ و کاغذ، افزایش داشته است، به ‌همین علت فعالیت نشریات محلی با کاهش چشمگیری در حوزه چاپ نشر مواجه شده است.

در این گزارش همچنین با برجسته کردن این موضوع که کرونا به ۱۰۰ درصد نشریات مکتوب چهارمحال و بختیاری آسیب زد آورده است: در زمان شیوع ویروس کرونا ۱۰۰ درصد نشریات استانی آسیب دید که ۹۰ درصد آن مختص هفته‌نامه‌های محلی است."

از مرکز یزد هم گزارشی با عنوان چموشی مجدد کرونا در یزد منتشر شده و به تشریح وضعیت کرونایی این استان و دلتنگی کادردرمان به دلیل دوری از خانواده و سهل انگاری برخی از مسوولان در برگزاری آیین های مختلف پرداخته است .

در بخشی از این مطلب آمده است:" چموشی دوباره و محسوس کرونا طی ۲ روز گذشته در استان یزد، موجب نگرانی پزشکان، پرستاران و مسوولان دانشگاه پزشکی یزد شده و نسبت به اوج‌گیری دوباره آن هشدار می‌دهند.

طی روز گذشته ۳۷ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که نسبت به روز قبل از آن ۲ برابر شده است. آمار بیماران سرپایی نیز افزایش قابل توجهی داشته و این زنگ خطر را برای استان به صدا در آورده است.  

 اما این بار لبه تیغ انتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، نه مردم بلکه مسوولان هستند.

برگزاری مراسم‌های تودیع و معارفه، آیین های بهره برداری و افتتاح طرح ها، برگزاری جلسات دولتی و مذهبی، زمزمه های بازگشایی اماکن ورزشی، حضور صد درصد کارکنان دولت در محل کار و بازگشایی دوباره بانک ها، فقط بخشی از انتقاد مسوولان دانشگاه یاد شده است."

مرکز ساری نیز در گزارشی با عنوان کرونایی‌ترین شهر کشور یک مرکز سرپایی تست کرونا دارد  به تشریح کمبودهای مرکز درمانی شهر آمل در تشخیص افراد مبتلا به کرونا پرداخته و آورده است: "شهر آمل که در هفته های  اخیر به عنوان بحرانی‌ترین منطقه کرونازده کشور معرفی شده است، این روزها تنها با یک مرکز تشخیص سرپایی ویروس کرونا از مراجعین مشکوک پذیرایی می‌کند که اعتراض مردم و همچنین کادر بهداشتی مرکز را به همراه داشته است. 

شهرستان آمل از موج دوم همه گیری ویروس کرونا همواره به عنوان بحرانی ترین شهرستان مازندران از لحاظ تعداد مبتلایان و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ شناخته می شود. این شهرستان در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از کل بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های استان را به خود اختصاص داده است. زمانی نه چندان دور سهم آمل از بیماران بستری حدود ۴۰ درصد بود.

گذشته از عوامل متعدد بحران ساز مانند رفتارهای عادی انگارانه مردم و همچنین اجرای نادرست محدودیت های کرونایی که این شهرستان را در صدر جدول کرونایی های استان و حتی کشور قرار داده است ، توجه به نیازهای درمانی و بهداشتی برای مدیریت کرونا از شناسایی تا درمان نیز لازمه قطع زنجیره انتقال کرونا است که آمل همواره با کمبودهایی در این زمینه مواجه بوده است. "

 

وضعیت تالش از نظر شیوع کرونا زرد اعلام شد

فرماندار تالش گفت: ۲۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان شهید نورانی این شهرستان بستری هستند و طی ۲ روز گذشته فوتی نداشته‌ایم و وضعیت از نظر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ زرد اعلام می‌شود.

محمد حسین شاهکویی روز سه شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: وضعیت زرد کرونا نباید سبب عادی انگاری بیماری شود و رعایت پروتکل های بهداشتی، نظارت دستگاه های مسئول و همکاری مردم در حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از تجمعات و منع تردد شبانه ادامه دارد.

وی افزود: معتادان متجاهر ( تزریقی، بدون مکان و خانواده و فاقد بیماری حاد) با رعایت پروتکل های بهداشتی از سطح شهر جمع آوری می شوند و شهرداری و بهزیستی موظف به اسکان و تهیه آمپول های آنان هستند.

شاهکویی با اشاره به درخواست چند نفر از ستاد مقابله با کرونای استان برای بازگشایی مهدکودک ها در تالش گفت: با توجه به زرد شدن وضعیت کرونا، با نظارت فرمانداری و بهزیستی و مجوز شبکه بهداشت و درمان، چهار مهد کودک با ۱۰ نفر پذیرش فعال می شوند.

فرماندار تالش از شهرداری ها خواست برای کاهش فشار اقتصادی از دوش خانواده ها، حداکثر ۵۰ درصد هزینه تدفین متوفیان را از آنها دریافت کنند.

بختیار حیدرنیا سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش نیز از غربالگری ۱۸۲ هزار و ۶۷ نفر یا ۹۳ درصد جمعیت این شهرستان خبر داد و گفت: از سه هزار و ۲۳۵ تست کرونا ، ۷۶۵ مورد ناقل کرونا شناسایی و قرنطینه شدند. 

علیرضا یوسفی رئیس اتاق اصناف تالش نیز از ۳۰۵ مورد بازرسی از اصناف طی ۱۰ روز گذشته خبر داد و گفت: ۲۶ مورد اخطار به کسبه ابلاغ و سه واحد تجاری ناقض بهداشت پلمب شد و با توجه به زرد شدن وضعیت شهرستان از نظر کرونا، رستوران ها و تالارهای پذیرایی فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز می کنند.

شیوع ویروس کرونا در همه کشورها خسارت جانی و مالی برجاگذاشته و راهکار مقابله با آن رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از تجمع و سفرهای بی مورد است.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، کرگانرود و حویق در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

 

۴۶۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: هم اکنون ۴۶۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان استان بستری هستند.

دکتر مسعود نوروزی روز سه شنبه اظهار داشت:  ۷۸ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته به این آمار افزوده شده است.

وی خاطر نشان کرد: ٩٠ بیمار مبتلا به ویروس کرونا به دلیل وخامت حال در بیمارستان های استان گیلان تحت مراقبت های ویژه هستند.

وی با اشاره به نقش ورزش و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن بیان داشت: در کنار رعایت توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از جمله فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست ها و استفاده از ماسک باید به ورزش و تغذیه سالم نیز توجه شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این مطلب که نباید از نقش ورزش غافل شد، اظهار داشت: انجام حرکات ورزشی ترجیحا در منزل با توجه به شرایط کرونا بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزی و پرهیز از فست فود و مواد غذایی آماده باید مورد توجه مردم باشد.

 مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید،  تاکنون یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

 ۴۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۴۱۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

مجموع جانباختگان بر اثر بیماری کووید ١٩ در ایران به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

 

آمار فوتی‌های کرونایی در قم بار دیگر صفر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۶ دی‌ماه جاری، بار دیگر آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در این استان صفر شد.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی افزود: در این بازه زمانی، ۱۶ تَن بیمار با علایم کرونا پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت زمانی، ۱۴ تن بیمار جدید در این زمینه بستری شدند و ۶ تن بیمار نیز ترخیص شدند.   

وی آمار کل بیماران بستری شده در این رابطه را ۱۱۶ تن اعلام کرد و گفت: ۱۲ تن بیمار بدحال در این زمینه داریم.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه امسال در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی‌ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار گرفت.

 

۱۰ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۵۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: درهمین ارتباط و با فوت یک نفر دیگر از بیماران قطعی مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان کرونایی استان همدان به یک هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۸ مورد بوده که از این تعداد ۳۳ نفر در بخش عادی و ۱۰ بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۱ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۵۸، بهار ۵۶۱، تویسرکان ۶۰۵، رزن ۳۹۳، درگزین ۱۷۳، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۲۱ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۴۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۹ در نهاوند و سه هزار و ۷۵۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

 

۵۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۵۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز سه شنبه اظهار داشت: هم‌اینک ‌۱۴۲ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۵۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲ بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۱۲ نفر رسید. 

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

افزایش مبتلایان به کرونا در اشنویه نگران‌کننده است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته جاری در این شهرستان به ۳۰ نفر رسید که این افزایش تعداد مبتلایان نگران کننده ‌است.

حسین زرزا روز سه‌شنبه اظهار داشت: بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ خانوادگی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان است.

وی افزود: از مجموع ۶ نفر بستری ‌شده در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان سه نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری و یک نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا دراین شهرستان تاکنون بیش از یکهزار و ۲۲۹ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: شمار فوتی‌های شهرستان اشنویه ناشی از بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۷۱ نفر بوده و  از مجموع مبتلایان ۶۵۹ نفر مرد و ۵۷۰ نفر از زنان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

زرزا گفت: از مجموع مبتلایان به کرونا در این شهرستان ۲۶۵ نفر را روستاییان و ۹۶۴ نفر ساکنان شهر هستند و مردم باید توجه ویژه ای در راستای پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشند تا مشکلات بیشتر نشود.

وی با اشاره به شکننده بودن وضعیت کرونا در شهرستان افزود: کاهش استفاده شهروندان از ماسک  و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تجمع خانوادگی سبب افزایش تعداد مبتلایان می شود و با این شرایط متاسفانه شاهد پیک جدید کرونا در بهمن‌ماه خواهیم بود.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و طی هفته‌ی گذشته آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان سیر صعودی داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.