طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهدشت در حال حاضر ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و ۴ شهرستان در شمال کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۲۸ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۱ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۷۰۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۴۲نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۸۸ هزار و ۸۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۰۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 چهار شهرستان در شمال کشور وضعیت قرمز دارند

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و متاسفانه ۴ شهرستان در شمال کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن منتقل می‌شود و ذرات سبک‌تر ویروس تا ساعت‌ها در محیط پیرامون فرد ناقل باقی می‌ماند، گفت: نبود سیستم تهویه و جابه جایی هوا به ماندگاری و افزایش خطر انتقال ویروس دامن می‌زند. به همین علت از مردم می‌خواهیم از تردد در فضاهای سربسته و اماکن پرتردد مثل فروشگاه‌های بزرگ و اماکن خرید خودداری کنند.

 لاری از شهروندان خواست در صورت حضور در این اماکن حتما ماسک بزنند. فاصله ۱.۵ تا دو متر را از دیگران رعایت کرده و همچنان از برگزاری مهمانی و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

 

مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

نقاط مختلف کشور در حالی یازدهمین روز زمستان را در مواجهه با ویروس کرونا سپری کردند که برخی خبرها از کاهش رعایت دستورات بهداشتی در برخی مناطق حکایت دارد اقدامی که می‌تواند روند شیوع بیماری کووید ۱۹ را در هفته های پیش رو افزایشی کند.

باید گفت هرچند موج سوم همه گیری کرونا در کشور با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های فاصله گذاری هوشمند و غربالگری آحاد جامعه در قالب طرح شهید سلیمانی فروکش کرد و آمارها از بهبود نسبی شرایط حکایت دارد اما آنطور که مسئولان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا می گویند، شرایط بویژه در شهرهای نارنجی بسیار شکننده است و کمترین بی توجهی به رعایت دستورهای بهداشتی در حوزه فردی و اجتماعی می تواند زمینه ساز شیوع موج چهارم این ویروس شود.

شامگاه دهم دی ماه فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان بعد از سپری شدن اعمال محدودیت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافته است در حالی که به دنبال همکاری مردم در یک ماه گذشته و اعمال محدودیت ها و طرح شهید قاسم سلیمانی که توسط دانشگاه علوم پزشکی و بسیج در حال انجام است آمار بیماران کرونایی مراجعه کننده به بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و اکنون تنها بیمارستان رازی اهواز در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی است.

کاهش رعایت دستورات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا به خوزستان محدود نمی شود؛ برخی استان ها همچون گیلانو مازندران در شرایط شکننده کرونایی قرار دارند و حتی برخی شهرهای استان‌های شمالی با وجود همه تلاش های مسوولان و اعمال محدودیت ها، قرمز است.

در گیلان نیز شرایط شکننده گزارش شده است؛ معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مردم همچنان باید در رعایت دستورالعمل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی داشته باشند، گفته هم اکنون این استان به لحاظ شیوع کرونا و بیماری کووید ١٩ در مرحله هشدار جدی و شکننده قرار دارد.

مسعود نوروزی تاکید کرده است: بیشتر شهرستان های استان در وضعیت نارنجی است و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، تشکیل دورهمی ها و توجه نکردن به فاصله فیزیکی و ماسک نزدن ما را به وضعیت قرمز بر می گرداند.

بر اساس آخرین اطلاعات از ۱۶ شهرستان استان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت قرمز بیماری کووید ١٩ قرار دارند.

در این رابطه، در استان مازندران که همچنان برخی شهرهای آن در وضعیت قرمز کرونایی هستند، شرایط جدیدی از امروز اعمال که بر اساس آن تمامی محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مشاغل غیرسطح یک باید در شهرستان‌های ساری ، آمل ، رامسر و سوادکوه شمالی اجرا شود.

بر اساس پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مشاغل به جز سطح یک که شامل واحدهای بهداشتی ، درمانی ، نانوایی ها و دیگر تامین کنندگان نیازمندی های اولیه مردم است، از امروز در این شهرها اجازه فعالیت دارند و تا زمانی که شرایط در این شهرها نارنجی نشود، سایر مشاغل اجازه فعالیت ندارند.

در شرایطی که روند ابتلا به کرونا در اغلب استان‌های کشور نزولی است، استان مازندران دوباره شیوع بیماری صعودی شده به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت پنج شهرستان میاندرود ، فریدونکنار، سواد کوه، سیمرغ و بابلسر که پیش از این زرد بود، به نارنجی تبدیل  شده و در حال حاضر وضعیت ۱۸ شهرستان مازندران نارنجی و چهار شهرستان دیگر هم قرمز است.

البته باید یادآور شد که با وجود کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در هفته های اخیر، همچنان محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد برقرار است؛ همچنین ورود خودروهای دارای پلاک غیر بومی به شهرهای وضعیت نارنجی مانند شهرهای قرمز ممنوع است و خودروهای دارای پلاک بومی نیز بدون مجوز تعریف شده حق خروج از شهرهای نارنجی و قرمز را ندارند و در صورت رعایت نکردن این محدودیت ها جریمه می شوند.

بهبود وضعیت کرونایی اغلب استان های کشور موجب شد تا امروز، نوبت نخست هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی با رقابت ۲۹۷ هزار و ۹۶ نفر در ۱۸۹ شهر آغاز شود و بنابراین امروز حوزه های برگزاری این آزمون با رعایت دستورالعمل بهداشتی از جمله رعایت فاصل فیزیکی بین داوطلبان، سیستم تهویه هوای فضای برگزاری و کنترل گرمایش سالن ها و کلاس ها میزبان داوطلبان بودند.

در استان اردبیل به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت پایدار و سیر نزولی شیوع کرونا در این استان بسیار شکننده است و در صورت ساده‌انگاری و بی‌توجهی، ممکن است در هفته‌های آینده دوباره شاهد افزایش سیر شیوع کووید ۱۹ باشیم. با این حال آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که پس از ۸۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسیده است.

در خراسان شمالی نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده است.

در استان یزد که ۱۰ شهرستان آن در شرایط نارنجی و هشت شهرستان دیگر در حالت زرد قرار دارد، رییس بیمارستان ولیعصر(عج ) بافق اعلام کرد در ۱۰ روز گذشته فردی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد به این مرکز مراجعه نکرده و اکنون شرایط کرونایی بیمارستان عادی است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز گفت: از ابتدای دی ماه جاری تا امروز استان هشت روز بدون فوتی ناشی از کرونا را سپری کرده است اما در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ ابتلا جدید کرونا ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

امروز از استان مرکزی نیز خبر رسید که در شبانه روز گذشته ۵۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ثبت شده است و شمار بیماران کووید ۱۹ از ابتدای این همه گیری تاکنون در این خطه به ۳۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسیده است.

در جزیره کیش نیز سخنگوی شورای سلامت کیش از خالی شدن بخش کرونای بیمارستان جزیره در چهار روز گذشته خبر داد و در عین حال تاکید کرد که خبر نویدبخش تولید واکسن ایرانی ضدکرونا نباید عادی پنداری شرایط و عدم رعایت قوانین و مقررات بهداشتی منتهی شود.

خبر خوب دیگر اینکه فقط شهر خوی در شمال استان آذربایجان‌غربی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد و بقیه شهرستان شامل ارومیه، میاندوآب، ماکو، مهاباد، بوکان، سردشت، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، نقده، اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و سلماس، پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در وضعیت زرد هستند؛ این در حالیست که در ابتدای آذرماه همه شهرهای این استان در وضعیت قرمز بود.

با این حال طبق آمار رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اکنون ۳۵۱ بیمار کووید ۱۹ بدحال در مراکز درمانی استان تحت درمان قرار دارند و طی شبانه روز گذشته ۴۳ بیمار بدحال مبتلا به ویروس کرونا بستری شدند که نشان می دهد این استان همچنان در شرایط نارنجی قرار دارد.

دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان با اعلام اینکه تمامی شهرهای لرستان اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، تاکید کرد:  از هفته آینده تنها فعالیت گروه شغلی چهار در سراسر استان آینده تعطیل بوده و کارکنان دستگاه های دولتی نیز با تایید بالاترین مقام دستگاه به صورت دو سوم در محل کار و یک سوم به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.

همچنین بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی در خراسان رضوی به ۳۰ شهرستان افزایش یافته و فقط سه شهرستان این استان شامل مشهد، بینالود و گناباد از نظر شیوع کرونا وضعیت نارنجی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز امروز اعلام کرد: رنگ کرونایی تمامی شهرهای این استان به جز ابهر که نارنجی اعلام شده، زرد است؛ آنطور که دکتر پرویز قزلباش اعلام داشت، با وجود روند نزولی بیماری در این استان تا رسیدن به وضعیت مطلوب و کنترل بهتر کرونا همچنان باید پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت شود.

استان قم نیز پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی، از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار دارد؛ بر این اساس امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از مرگ دو بیمار کرونایی و پذیرش ۲۰ فرد با علائم مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان خبر داد.

در استان تهران که همچنان در وضعیت نارنجی اما شکننده قرار دارد، تلاش ها بر کاهش تجمعات و رعایت محدودیت ها استوار است و پس از بازتاب رسانه‌ای ازدحام جمعیت در مقابل استانداری برای صدور مجوز تردد بین شهری، این مسوولیت در گام نخست به فرمانداری ها محول شد و البته امروز نیز مشاور فرماندار تهران اعلام کرد با توجه به ازدحام مردم در فرمانداری برای اخذ مجوز تردد بین‌شهری از تاریخ چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه این مجوزها به صورت آنلاین «برخط» و مجازی ارائه می‌شود که نشانی اینترنتی، نحوه درخواست و شرایط مجوز نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

افزایش آمار مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر در روز های اخیر در این استان نشان می دهد که به سمت پیک خطرناک بیماری کرونا می‌رویم.

حسین کلانتری روز پنجشنبه نشست استانی ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در همسایگی استانهای فارس و بوشهر با وضعیت قرمز، شرایط را برای این استان نگران کننده کرده است.

وی افزود: با همکاری خوب مردم و اعمال محدودیت ها شرایط شهر های کهگیلویه و بویراحمد به جز بویراحمد و کهگیلویه درزمینه کرونا، بهترین وضعیت را در کشور داریم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با همکاری مردم و رسانه ها می توانیم با کمترین تلفات از پیک کرونا عبور کنیم.

کلانتری عنوان کرد: مطب‌های پزشکی که دستورالعمل‌ها  را رعایت نمی‌کنند بسته شوند و ‌آن هایی هم که خوب عمل می‌کنند تشویق شوند.

وی در خصوص آمار مبتلایان  در شهرستان بویراحمد ابراز داشت: به نسبت جمعیت و تعداد مبتلایان در بویراحمد تعادل وجود دارد اما روند افزایشی سرعت دارد و درچنین وضعیتی به شرایط قرمز برخورد می‌کنیم.

کلانتری با بیان اینکه در بدترین شاخص‌های کرونایی بهترین وضعیت را در حال حاضر در کشور داریم عنوان کرد: اگر این موقعیت را حفظ نکنیم ضرر و زیان جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

وی ابراز داشت: متاسفانه آمار های بالای مرگ و میر و مبتلایان در روز های گذشته برای  برخی افراد درس عبرت نشده و توصیه های بهداشتی را جدی نمی گیرند.

وی گفت: در اجرای دستورالعمل های بهداشتی به نقطه خوبی رسیده‌ایم نباید بگذاریم کاهش پیدا کند دستگاه‌های موفق را باید معرفی کرد و در شهرستان‌ها هم هر دستگاه که خوب رعایت کرد تشویق شود و آن‌هایی که ضعیف هستند را معرفی کنید تا توبیخ را خودم امضا کنم و اگر ادامه پیدا کرد مدیران نالایق را برکنار کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مورد پاساژها و پایانه های مسافربری و مکان های پر رفت و آمد هم گفت: با بازدیدهای مستمر از این مکان ها با افراد متخلف برخورد جدی شود.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دستگاه تولید ماسک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد برای تامین نیاز مردم راه اندازی می شود.

کلانتری در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا ابراز داشت : بازاریان برزای جبران خسارت واحد های صنفی در فرصت باقی مانده نام نویسی کنند.

وی افزود: با وجود برخورد های صورت گرفته در خصوص مراسم های عروسی و عزا اما همچنان این موضوع در افزایش شمار مبتلایان بیشترین تاثیر را دارد.

 

 

۶۰ هزار و ۵۵۴ لرستانی به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۰ هزار و ۵۵۴ شهروند این استان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

مریم کوشکی روز پنجشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران افزود: تا روز نهم دی ماه ۱۵۸ هزار و ۴۳۳نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۵۸ هزار و ۳۲۷مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ ابتلای قطعی ۶۰هزار و ۵۵۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۸۵ نفر نیز جان باخته اند.

وی تصریح کرد: از مجموع نمونه های ارسالی تا نهم دی ماه نیز ۹۷ هزار و ۷۷۱ مورد نیز جواب تست کرونای آنها منفی اعلام شد.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

شمار فوتی‌های کرونا در خراسان شمالی صفر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز، یازدهم دیماه،   با بستری شدن ۲۳ بیمار جدید، شمار بیمارانی که با علایم کرونا در بیمارستانهای این استان بستری شده اند به ۱۳۸ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: با اعمال محدودیتهای جدید کرونایی، آمار مبتلایان استان به طور نسبی کاهش یافته است که متاسفانه برخی شهروندان به اشتباه این را به معنای پایان کرونا تلقی کرده و در روزهای اخیر درصد استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل ها کاهش یافته است و این می تواند احتمال بازگشت موج بعدی شیوع کرونا را در پی داشته باشد.

دکتر هاشمی با قدردانی از عموم مردم به دلیل همکاری و همراهی با ستاد کرونا تاکید کرد: درخواست ما از شهروندان تداوم استفاده از ماسک، محدود کردن حضور و شرکت خود در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و پرهیز از رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در پاساژها، نانوایی ها، بانک ها و ادارات است.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی در چهار روز از هفته جاری شمار فوتی های کرونایی استان صفر عنوان شده بود اما در یکی از روزها ۲ نفر و در روز دیگری پنج تن بر اثر این بیماری جان باخته بودند.

استان خراسان شمالی که از ابتدای مردادماه رنگ قرمز شیوع کرونا به خود گرفته بود، پس از اعمال محدودیت های جدید در آذرماه، از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داد و اکنون به جز بجنورد، مرکز استان، دیگر شهرستانهای این استان به وضعیت زرد رسیده اند.

 

دو بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از مرگ دو بیمار کرونایی قم طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان خبر داد.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در این مدت ۲۰ فرد با علائم مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵ فرد در بیمارستان بستری شدند و ۲۳ بیمار نیز با بهبودی از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

قدیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳۴ بیمار کرونا مثبت در قم بستری هستند که وضعیت عمومی ۱۱ تن از آنها وخیم است.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار دارد.

 

۳۰ شهرستان خراسان رضوی از نظر کرونا وضعیت زرد دارند

تعداد شهرستانهای دارای وضعیت زرد کرونایی در خراسان رضوی به ۳۰ شهرستان افزایش یافته و فقط سه شهرستان این استان وضعیت نارنجی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز پنجشنبه گفت: هم اکنون شهرستانهای مشهد، بینالود و گناباد از نظر شیوع کرونا وضعیت نارنجی دارند و بقیه شهرستانهای خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول با اشاره به روند کاهشی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی افزود: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان ناشی از کرونا در این استان به ۱۲۵ نفر در روز کاهش یافته است که این میزان در اوج موج سوم کرونا، طی اواخر آبان‌ ماه تا اوایل آذر ماه امسال به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده بود.

وی ادامه داد: طی این مدت تعداد کل بستری‌شدگان کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی  از ۲ هزار و ۳۸۰ نفر به ۶۳۳ نفر کاهش یافته است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون ۲۱۶ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که این میزان در اوج بیماری افزون بر ۴۰۰ نفر بود. 

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان سرپایی کرونا در خراسان رضوی نیز افت قابل توجهی یافته است افزود: روز گذشته از هزار و ۸۶ آزمایش انجام شده در مراکز جامع خدمات سلامت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نتیجه ۲۲ درصد آنها مثبت شده در حالی که نتیجه آزمایشات سرپایی بین ۴۵ تا ۵۰ درصد مثبت می‌باشد.

دکتر قلیان اول ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که وضعیت کرونا بویژه در شهرستانهای دارای وضعیت زرد شکننده است و اگر رفتارهای اجتماعی رعایت نشود، شاهد افزایش تعداد مبتلایان خواهیم بود.

وی گفت: محدودیت‌ و ممنوعیت رفت و آمد و فعالیت مشاغل تا اطلاع بعدی در تمامی شهرها همچنان برقرار است و هم‌اکنون تنها فرق شهرستانهای نارنجی و زرد در اعمال محدودیت‌های کرونایی این است که در وضعیت زرد، رده‌های شغلی یک، ۲ و سه اجازه فعالیت دارند اما در وضعیت نارنجی فقط رسته‌های شغلی یک و دو می‌توانند فعالیت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نباید احساس کنیم که محدودیت‌ها تمام شده و ویروس از بین رفته است زیرا به محض اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم شاهد اوج دوباره بیماری بویژه با توجه به شیوع موج جدید آن در اروپا خواهیم بود.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

استان خراسان رضوی شامل ۳۳ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۴۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۸ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۹۸۸ هزار و ۸۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

 

لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان گفت: تمامی شهرهای لرستان اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

احمد حسین فتایی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: بر اساس تازه ترین لیست اعلام شده‌ توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، با همراهی و همدلی مردم  تمامی شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار گرفته است.

وی گفت: بر همین اساس تنها فعالیت گروه شغلی چهار در سراسر استان از هفته آینده تعطیل بوده و کارکنان دستگاه های دولتی نیز با تایید بالاترین مقام دستگاه به صورت دو سوم در محل کار و یک سوم به صورت دورکاری فعالیت خواهند نمود.

 

فوتی کرونا در استان اردبیل به صفر رسید

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که پس از ۸۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسیده است.

چهار هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل امروز صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل را مرهون اجرای اقدامات پیشگیرانه و همسویی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم استان به ویژه اقدامات انجام یافته در طرح سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده هشدار داد: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیک چهارم کرونا را همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری و روز بدون فوتی در استان در صورت بی‌توجهی و رعایت، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به نارنجی شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از حدود ۲ هفته پیش اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار و ۲۸۳ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۳۲ فرد جدید به کرونا مبتلا شده‌اند که ۸۱ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۲۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته است.

وی بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به تثبیت و کاهش جزیی شیوع کرونا در استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، با بستری شدن ۲۶۵ بیمار مبتلا به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان به میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

شیوع کرونا در این استان پس از ۲ ماه اوج در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید.۱۹ در استان در حال کاهش است.

هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با بستری بودن ۷۲ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان، کاهش آمار بیماران بدحال بستری در مراکز درمانی استان آغاز شده است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

 ایلام هشت روز بدون فوتی کرونا سپری کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این استان از ابتدای آذرماه تا امروز پنجشنبه یازدهم دی ماه، هشت روز را بدون فوتی ناشی از کرونا سپری کرده است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت نشده و پس از طی هشت روز تعداد فوتی ها همان ۶۵۰ نفر است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ ابتلا جدید کرونا ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: ۱۶ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی ثبت شده و تعداد بستری های استان با احتساب موارد جدید ۵۰ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به شهرستان ایلام، ۲ مورد چرداول، ۲ مورد دره شهر ، ۲ مورد مهران، یک مورد سیروان، یک مورد آبدانان و یک مورد نیز مربوط به بدره است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: تعداد بهبودیافتگان کرونا در استان نیز ۲۲ هزار و ۶۱۱ نفر است.

وی اظهار داشت: استان ایلام در وضعیت زرد قرار دارد و امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد شکست دادن کرونا باشیم.

 

۷۱۳ نفر در مه‌ولات خراسان رضوی به کرونا مبتلا شده‌اند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات واقع در خراسان رضوی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۷۱۳ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۶۸ تن نیز جانشان را از دست داده‌اند.

مهدی دهقان روز پنجشنبه افزود: ۴۰ درصد فوتیهای ناشی از ویروس کرونا و بیماری کویید ۱۹ در آبان ماه و آذرماه جاری رخ داده است.

وی ادامه داد: آمارهای مطرح شده کرونایی شامل بیماران بستری در بیمارستان ها و افراد مشکوک به کروناست که در مرکز جامع سلامت امام رضا(ع) مه ولات از آنها آزمایش گرفته شده است و افرادی که به پزشکان سطح شهر مراجعه می کنند را شامل نمی شود و شهروندانی که هر گونه علائم مشکوک دارند حتما به مرکز کووید ۱۹ شهرستان واقع در مرکز امام رضا (ع) مراجعه کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مه ولات با تاکید بر ارتقای سطح آگاهی جامعه و جدی گرفتن کرونا گفت: طولانی شدن استقرار این بیماری در جامعه، سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد، حضور مردم در مراسم تشییع جنازه و عروسی و عزا در منازل و حضور کارگران فصلی موجب شیوع این ویروس در این شهرستان شده است.

دهقان افزود: در حال حاضر مه‌ولات در وضعیت زرد کرونایی قرار داد و با هدف افزایش هوشیاری و هشدار به مردم نسبت به استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های  بهداشتی و اعلام وضعیت خطر شیوع ویروس همه گیر کرونا، خودروهای امداد رسان ۱۱۵، آتش نشانی، هلال احمر و خودروهای راهنمایی و رانندگی با به صدا در آوردن آژیرهای خود در خیابان ها به راه افتاده و به مردم برای  رعایت بیشتر نکات بهداشتی هشدار می دهند.

وی ادامه داد: ارائه  خدمت شبانه روزی مدافعان سلامت، توزیع ماسک بین مردم و بیماران در بیمارستان، خانه های بهداشت و مراکز درمانی، ضدعفونی شهر با همکاری خیرین، شهرداری و تامین دارو و درمان بیماران نیازمند اقدامات مهم این شبکه در مقابله با کروناست.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مه ولات با اشاره پروژه های عمرانی و در دست اقدام این شبکه افزود: طی ۶ ماه گذشته دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه برای تسهیل در تکمیل پروژه هایی مثل ستاد شبکه، مرکز جامع سلامت حاج عیسی شیردل، اورژانس شادمهر، اورژانس خیرساز ازغند و مرکز جامع سلامت شهر شادمهر  ۴۰ میلیارد ریال به شبکه بهداشت و درمان مه ولات اختصاص داد.

شهرستان مه‌ولات دارای یک بیمارستان دولتی، چهار پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۴ خانه بهداشت و سه پایگاه بهداشتی است که خدمات مختلف بهداشتی درمانی به مردم ارایه می‌دهند.

فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

 

 

روزهای بدون مرگ در ۱۵ استان

 

photo_2020-12-31_19-37-26

 

ایلام با ۷ روز بدون فوتی در رتبه نخست این جدول و بوشهر با ۶روز بدون فوتی ناشی از کرونا در رتبه دوم این جدول قرار دارد./ همشهری

حجم ویدیو: 1.88M | مدت زمان ویدیو: 00:01:02
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.