طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد و آخرین گزارش ها نشان می دهند که آمار فوت بر اثر کرونا در برخی استان به صفر رسیده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۸۱۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۸ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۹۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۱۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۶۰ هزار و ۴۲۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد.

وی افزود: شواهد نشان می دهد شانس و احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین زنان باردار بیش از سایر افراد نیست اما با توجه به تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی بدن زنان باردار این افراد باید بیشتر مراقب باشند. تا جای ممکن در این ایام از خانه خارج نشوند و از تردد در فضاهای سربسته و بدون تهویه خودداری کنند. همچنین خرید خانه را به یکی دیگر از اعضای خانواده بسپارند و زنان باردار و همه اعضای خانواده از زمان خروج از منزل تا زمان بازگشت حتما از ماسک استفاده کنند و در مدتی که بیرون از منزل هستند از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: زنان باردار از حضور در اماکن شلوغ و تردد با وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنند. دیدارهای خانوادگی را به صورت مجازی انجام دهند و در صورت مصرف دارو، داروهای مورد نیاز خود را به میزان مورد نیاز در دسترس داشته باشند.


آخرین وضعیت استان ها

شیوع ویروس کرونا در کشور پس از یک خیز سه ماهه، با تدابیر مسوولان و مشارکت و همکاری مردم به کنترل درآمد، اما تنها راه تضمین این روند که با کاهش بستری ها و مرگ و میرها همراه است ، تداوم همراهی شهروندان با برنامه های مقابله ای با این ویروس و اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی است.

روند کاهش مرگ ناشی از کووید۱۹ در کشور همراه با کاهش موارد بستری در بیمارستان‌ها طی حدود ۲۰ روز گذشته نویدبخش یک شرایط پایدار است و این در حالی است که صاحب نظران، کارشناسان و مسوولان بر این اعتقاد هستند که نباید روند کاهشی را با عادی انگاری به روند افزایشی تغییر دهیم چرا که در صورت تحقق این امر، امکان بروز خیز چهارم شیوع کرونا در شهرها  با مرگ و میرهایی بسیار بیشتر از موج سوم خواهیم داشت .

در حالی که کادر درمان شبانه روز در حال مراقبت و درمان بیماران مبتلا به کووید 19 هستند و مسوولان وزارت بهداشت نیز برای تامین واکسن این بیماری کشنده در تلاشند خبر رسید که رئیس جمعیت هلال احمر کشور امروز دوشنبه در بازدید از وزرشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر در جمع خبرنگاران گفته است: " در حال برنامه ریزی برای انتقال ۱۵۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ اهدایی شرکت فایزر به کشور هستیم"".

کریم همتی اظهار داشت: شرایط انتقال و نگهداری واکسن کووید ۱۹ فایزر سخت و نیاز به دمای منفی۷۰ درجه دارد؛  واردات واکسن فایزر از سوی وزارت بهداشت به جمعیت هلال احمر محول شده و کارهای آن در حال پیگیری است.

وی افزود: با توجه به اینکه تقاضا برای بحث واکسن در کل دنیا وجود دارد مراحل ارزیابی آن از مبدا انجام و برای ورود به کشور نیاز به تایید از سوی سازمان غذا و دارو است.

همتی گفت:در زمان رسیدن واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر،  چگونگی دریافت واکسن در رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد و روز گذشته نیز برای پیگیری بیشتر این موضوع جلسه در تهران برگزار شد. 

وضعیت کرونایی استان ها و تداوم محدودیت ها 

بر اساس گزارش‌های دریافتی از خبرنگاران از مناطق مختلف کشور، شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی در طول فصل پاییز امسال، نظیر دیگر نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای دیگر جهان، درگیر بیماری کووید ۱۹ بود و طی روزها و هفته های مختلف، اخبار ناگوار و ناراحت کننده زیادی از ابتلا، بستری و فوت بسیاری از شهروندان در استان مخابره می‌شد.

همین روند ادامه داشت تا در اواخر آبان امسال، تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی اندیشیده شد و این تدابیر از اول آذرماه به مدت حداقل ۲ هفته به اجرا درآمد.

پس از حدود ۲۰ روز از اجرای این طرح که بیشترین تاکید آن بر کاهش دورهمی های خانوادگی و شبانه پاییزی بود، خیز سوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی مهار شد و آمارها به سمت کاهشی شدن حرکت کرد.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اما نشان می‌دهد که شیوع کرونا در این استان به وضعیت تثبیت رسیده است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید.۱۹ در این استان بستری شده و سه نفر جان باختند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و سه شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته، ۴۷ فرد جدید به کرونا مبتلا شده‌اند که ۶۶ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به انجام روزانه تست‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تعداد بستری های کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان در یک ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 عباسعلی درستی تعداد بستری‌های کرونا در آذربایجان شرقی را ۶۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: این آمار نسبت به سه چهار هفته‌ قبل که حدود یکهزار و ۵۰۰ بیمار بستری داشتیم، روند کاهشی چشمگیری دارد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه به طور مرتب شاهد روند نزولی در استان  هستیم، هر چند دو سه روز قبل با افزایش جزیی در یکی از شهرستان‌ها مواجه شدیم.

همچنین رییس مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه اعلام کرد : در سایه همکاری مردم و کادر درمان شاهد کاهش چشمگیر آمار بستری‌های کووید ۱۹ در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) هستیم و برای ادامه این روند کاهشی همچنان نیاز به همکاری و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داریم.

دکتر شهرام بیدهندی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از ۱۷هزار نفر برای انجام معاینه و دریافت خدمات به مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) مراجعه کرده‌اند که از این تعداد بیش از پنج هزار نفر بستری شده‌اند.

وی اضافه کرد: در آخرین پیک بیماری در دهه آخر آبان ماه حدود روزهای بیستم تا بیست و سوم این ماه، آمار بستری‌های روزانه ما به بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ رسیده بود ولی الان خوشبختانه در روزهای اخیر تعداد بستری های ما به حدود ۳۰ نفر کاهش یافته است.

از رشت خبر رسیده که بیش از هشت هزار تست رپید در طرح شهید سلیمانی در گیلان انجام شده است .

در این زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تاکنون در اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان هشت هزار و ۵۵۹ تست رپید انجام شد که از این میزان یک هزار و ۷۸۵ تست مثبت شده است.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: راهنمایی های لازم برای قرنطینه به این بیماران مبتلا به کرونا انجام شد و افراد نیازمند به بستری در بیمارستان گیلان تحت مراقبت قرار گرفتند.  تاکنون ٧٠ درصد از جمعیت گیلان تحت پوشش طرح شهید سلیمانی قرار گرفتند که تا ١٠ روز دیگر مرحله اول این طرح با غربالگری کل جمعیت استان قرار می گیرند. 

هم اکنون آمار بیماران مبتلا به کووید ١٩ بستری در بیمارستان های گیلان به زیر ۵۰۰ نفر رسیده که نشانگر روند آرام نزولی بیماری است.

به گفته فرماندار شهرستان ورامین با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و همت و تلاش کادر درمان و پرستاران، وضعیت مناسبی از نظر شیوع ویروس کرونا در ورامین حاکم بوده و ورودی و بستری‌های بیمارستان‌های شهرستان نصف شده است.

حسین کاغذلو افزود: تعداد مراجعین مشکوک به بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد در آبان‌ امسال ۴۵۹ نفر بوده که این تعداد در آذرماه به ۲۳۸ نفر کاهش یافته است.  تعداد بستری شدگان در بخش کرونای این بیمارستان از ۲۳۵ نفر در ماه آبان، به ۱۱۱ نفر در آذر کاهش یافته است.

همچنین خبر دیگر اینکه مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اعلام کرد که  ۲۹۸ بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ در این استان تاکنون برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کرده‌اند که ۲۳۱ نفر از آنان واجد شرایط اهدا شناخته شده و نسبت به این کار پسندیده اقدام کردند.

دکتر فاطمه مهدویانی افزود: اهدای پلاسما فقط در مرکز استان  و در شهر اراک انجام می‌شود و امکان دریافت آن از بهبودیافتگان در شهرستان‌های تابعه استان  وجود ندارد.

در خراسان جنوبی نیز  ۱۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا توزیع شد.

 خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه سه رقمی و فوتی‌های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و طرح محله محور مبارزه با کرونا که همراهی مردم و اصناف را در پی داشت، به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه چهارم دی اعلام شد، سه شهرستان این استان در وضعت نارنجی (پرخطر) و هشت شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم از شناسایی ۵۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۷۲ ساعت گذشته خبر داد و گفت: شمار مبتلایان قطعی به این ویروس از آغاز همه گیری تاکنون در شرق استان سمنان به پنج هزارو ۵۳۱ تن رسید.

رضا چمن با بیان اینکه اکنون دستاورد و توفیقات خوبی در زمینه مهار و کنترل این ویروس در حوزه زیر پوشش این دانشگاه حاصل شده ، افزود: به رغم همه توفیقات حاصل شده با توجه به آمار موجود، چرخه انتقال ویروس هنوز فعال بوده و شاهد ابتلای موارد جدید در شهرستان های شاهرود و میامی هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه های بیماریابی با جدیت و قاطعیت در دستور کار است، اظهار داشت: اکنون تعداد ۵۳ بیمار کووید۱۹ در بخش های مختص به این بیماری در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری هستند.

همچنین  رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۳۵۹ بیمار کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

دکتر محمد فتحی اظهارداشت: ۵۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز بستری شدند. 

مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز به ۲۸ هزار و ۵۲۲ نفر رسیده است.

به گفته دکتر پالیده رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گنبدکاووس در مقایسه با هفته قبل کاهش یافته است و هم اینک ۹۶ بیمار بستری داریم که ۵۶ نفر آنان از مردم این شهرستان و بقیه از شهرستان‌های همجوار هستند.

از سوی دیگر مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره به به تغییر وضعیت شیوع کرونا دراستان از نارنجی به زرد گفت: با توجه ممنوعیت ‌فعالیت رشته‌های ورزشی پربرخورد و استخرها درشهرهای زرد، فعالیت این رشته‌ها همچنان در قم ممنوع است.

رسول منعم افزود: با تغییر وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی طی یک ماه گذشته ، محدودیت های سطح نارنجی اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه ۱۵ آذرماه در این استان اجرایی که بر اساس آن سالن‌های ورزشی بازگشایی شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت‌ رشته‌های پربرخورد و استخرها در شهرهای مناطق قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است که بر این اساس این رشته ها همچنان اجازه فعالیت در قم  ندارند.

از آبادان خبر رسید که دومین دستگاه تشخیص مولکولی کووید ۱۹ در آزمایشگاه بخش مولکولی معاونت بهداشت این دانشکده نصب و راه‌اندازی شد.

شکراله سلمان‌زاده رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آبادان افزود: به منظور افزایش ظرفیت انجام آزمایش کووید ۱۹ ،دستگاه ترمال سایکلر اهدایی از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) به ارزش ۱۰میلیارد ریال از سوی شرکت پشتیبان در آزمایشگاه بخش مولکولی معاونت بهداشت نصب و راه‌اندازی شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: این نخستین دستگاه است که از سوی سازمان جهانی بهداشت به دانشکده علوم پزشکی آبادان اهدا می‌شود و ظرفیت انجام آزمایش ۹۶ نمونه در هر نوبت را دارد.

از سوی دیگر در تهران مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از بکارگیری هوش مصنوعی در اپراتوری این شرکت جهت مدیریت فاصله‌گذاری هوشمند در ایام کرونا خبر داد.

فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا شرایط بحرانی‌ را پیش روی کسب و کارها، به ویژه حمل و نقل عمومی (مترو) قرار داده است، گفت: با توجه به حجم مخاطبانی که مترو تهران و حومه روزانه با آن روبرو است ضروری است طرحی آینده نگر برای کمک به اپراتوری متروی تهران استفاده شود.  برای این کار سامانه هوش مصنوعی، طراحی شد که همزمان اطلاعات مربوط به گیت های ورودی و خروجی را جمع آوری می کند.

همچنین دبیر ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد : موفقیت طرح محله محور شهید سلیمانی بیش از پیش بینی ها بوده به نحوی که اکنون ابتلا به کرونا در این استان ۶۲ درصد کاهش یافته است.

دکتر مریم کوشکی افزود: میزان کاهش ابتلا به کرونا و موارد بستری مشکوک  طی یک ماهه آذرماه به ترتیب ۶۲ و ۵۰ درصد و نسبت به پیش بینی های قبلی ۲۰ درصد بهتر بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه گفت: در حالیکه هدفگذاری برای کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر طی یک ماه ابتدایی طرح بود اما فوت مبتلایان به کرونا در استان تا پایان آذر ماه نسبت به یک ماهه آبان ۳۲ درصد کاهش داشته است.

در این شرایط حسن همتی سرپرست فرمانداری سپیدان، ورود تورهای گردشگری به این شهرستان را ممنوع و اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا،بنا به ضرورت حفظ سلامت شهروندان و قطع زنجیره این ویروس، تمام پیست‌های اسکی این منطقه از هشتم دی ۹۹ تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

 ثبت یک روز بدون فوت کرونایی در قزوین  نیز از دیگرخبرهای خوب کرونایی است و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از ان خبر داد و گفت که خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه مورد فوتی در سطح استان قزوین براثر ویروس کرونا گزارش نشده است.

جلال رحمانی  اظهار داشت: ۲۹ بیمار جدید کرونایی روز گذشته در سطح استان قزوین گزارش شده که تعداد بستری ها به ۲۲۱ رسیده است.  از این تعداد ۶۹ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه و ۲۰ نفر نیز با وضعیت عمومی نامناسب که نیاز به دستگاه اکسیژن هستد بستری هستند که امیدواریم این افراد هر چه سریعتر بهبود یابند.

ایلام نیز امروز برای دومین روز متوالی فوتی کرونا نداشت و طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۸۲۲ نفر رسیده است.

 

۵۵ درصد جان‌باختگان کرونا در گنبدکاووس سالمند هستند

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس با تاکید بر ضرورت حضور کمتر سالمندان به عنوان اقشار آسیب‌پذیر در تجمعات به سبب شرایط کرونایی جامعه و بدون اشاره به آمار گفت: ۵۵ درصد جان‌باختگان کرونای این شهرستان را افراد بالای ۶۰ سال (سالمند) تشکیل می‌دهند.

عبدالرحیم پالیده روز دوشنبه در نشست شورای سالمندان گنبدکاووس با بیان اینکه شیوع کرونا، نگرانی برای حفظ سلامت جامعه سالمندی را تشدید کرده است، اظهار داشت: این قشر در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای راحت‌تر مبتلا می‌شوند و هم اینک ۳۵ درصد از بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی شهرستان نیز افراد سالمند هستند.

وی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی حتی در برخورد با اعضای خانواده و حضور محدود در اجتماعات را از عوامل اصلی در پیشگیری از ابتلای سالمندان به کرونا دانست و از خانواده‌ها خواست تا احوال افراد سالمند خود را بیشتر از طریق ارتباط تلفنی و فضای مجازی جویا شوند. 

دکتر پالیده اضافه کرد: آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گنبدکاووس در مقایسه با هفته قبل کاهش یافته است و هم اینک ۹۶ بیمار بستری داریم که ۵۶ نفر آنان از مردم این شهرستان و بقیه از شهرستان‌های همجوار هستند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس بابیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال در گروه سالمندان قرار دارند، تصریح کرد: هفت درصد جمعیت حدود ۳۷۰ هزار نفری این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند که ۱۴ هزار و ۲۹۵ نفر از آنان در مناطق روستایی سکونت دارند.

سرپرست اداره بهزیستی گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط کرونایی و تغییر سبک زندگی مردم به سمت رفت و آمد کمتر جوانان با بزرگان و افراد سالمند، بهتر است، برخی برنامه‌های فرهنگی به صورت مجازی و یا در صورت امکان به صورت حضوری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای کاهش فشارهای روحی و روانی این قشر برگزار شود.

مسلم نوروزی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی جامعه، افزود: با وجود کم شدن ارتباطات در شرایط کرونایی، نیاز است خانواده‌ها بیش از گذشته برای آگاهی بخشی به فرزندان جهت تکریم و احترام بزرگترها حتی به صورت ارتباط غیرمستقیم تلاش کنند.

به گفته وی، سال آینده دومین مرکز نگهداری سالمندان با توجه به نیاز منطقه در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود.

فرزانه جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این نشست گفت‌: اقدامات لازم برای تامین واکسن رایگان آنفلوآنزا افراد سالمند، حل مشکل کمبود داروی انسولین و اجرای برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و گردشگری با هماهنگی حوزه بهداشت و درمان برای افراد سالمند انجام می‌شود.

طبق اعلام امروز دانشگاه علوم پزشکی گلستان، هم اکنون ۴۴۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۰۰ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۳۸ نفر این افراد به دستگاه ونتیلاتور وصل می‌باشند.

 

شمار فوتی‌های کرونایی زنجان به مرز یک‌هزار و ۱۰۰ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۹۳ در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که ۲ نفر از آنان آمار روز گذشته است.

دکتر پرویز قزلباش روز دوشنبه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۴۱ هزارو ۸۹۱ نفر رسیده است.

وی یادآوری کرد: با توجه به شیوع موج سوم کرونا در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته است.

این مسؤول ادامه داد: طبق گزارش های اعلام شده از اسفندسال‌ گذشته تاکنون بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای ۶ هزار و و ۵۴۶  نفر در استان زنجان به کووید - ۱۹ ثابت شده و  پنج هزار و ۳۸۸ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی به کووید- ۱۹ همچنین مشکوک ۱۸ هزارو ۲۳۴ نفر است.

وی اظهار داشت: با تمهیدات انجام گرفته و افزایش ۲ برابری شمار مراکز ۱۶ ساعته در این استان تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کووید -۱۹ بر اساس تست آزمایشگاهی به ۳۵ هزارو ۳۴۵ نفر رسید که ۸۳ مورد آن آمار روز گذشته را شامل می شود.

قزلباش افزود: در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا در استان ۲۰۴  نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به این بیماری بستری هستند که پنج  مورد از این آمار جزو مبتلایان روز گذشته هستند.

این مسؤول ادامه داد: با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو ۲۰۰ تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی به حدود ۲ هزارو ۲۰۰ تخت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند وضعیت کرونایی چند شهر زنجان زرد و دیگر مناطق نیز به نارنجی است، اما عادی نگاری رفتارهای مردم و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی خطر افزایش مبتلایان وجود دارد.

 

مرگ و میر کرونایی در خراسان شمالی صفر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در شبانه‌روز منتهی به ظهر امروز، هشتم دیماه، هیچ فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان گزارش نشده است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: در این مدت با بستری شدن ۱۹ بیمار جدید، شمار بستری شدگان دارای علایم کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به ۱۶۷ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: با اعمال محدودیتهای جدید از آذرماه امسال آمار مبتلایان به کرونا به صورت نسبی کاهش یافته است اما انتظار آن است که شهروندان این را به معنای پایان خطر کرونا تلقی نکرده و از زدن ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی غافل نشوند زیرا وضعیت بسیار شکننده است و احتمال بازگشت ویروس همچنان وجود دارد.

دکتر هاشمی با قدردانی از مردم به دلیل همکاری و همراهی با ستاد کرونا افزود: درخواست ما از شهروندان جدیت در استفاده از ماسک، محدود کردن حضور و شرکت خود در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و پرهیز از رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در پاساژها، نانوایی ها، بانک ها و ادارات است.

دیروز ۲ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان باخته و ۱۹ بیمار جدید نیز شناسایی و بستری شده بودند.

استان خراسان شمالی که از ابتدای مردادماه رنگ قرمز شیوع کرونا به خود گرفته بود، پس از محدودیت های جدیدی که از ابتدای آذرماه اعمال شد، از نظر شیوع ویروس به رنگ نارنجی درآمده است.

 

کاهش کرونا در فارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی 

به گفته مسوولان در روزهای گذشته، شیب کاهشی ابتلا به کرونا در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس تداوم داشته است و به تبع آن، شمار جانباختگان این بیماری در این استان تک رقمی شده و این امر به سبب اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی و به ویژه اجرای طرح شهید سلیمانی، محقق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دوشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ویروس در این دانشگاه بر لزوم برنامه‌ریزی و همفکری برای بهبود روند نمونه گیری‌های تشخیص کرونا در استان فارس و حفظ شرایط کاهش ابتلا به کرونا تاکید کرد.

مهرزاد لطفی در این نشست، با اشاره به روند کاهشی ابتلا به کرونا در استان فارس نسبت به تداوم این شرایط با حفظ همکاری عمومی ابراز امیدواری کرد و افزود: با پیگیری روند نمونه‌گیری در آزمایشگاه‌های تشخیصی استان، در شرایط کنونی و با احتمال بروز موج جدید بیماری در فارس و کشور، نیاز به برنامه‌ریزی های دقیق به ویژه در زمینه امور پیشگیرانه و همچنین نمونه گیری‌های تشخیصی وجود دارد.

وی با دعوت از مردم برای حفظ دستاوردهای دوران محدودیت‌ها که اکنون با آن مواجه هستیم، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به ویژه حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و استفاده از ماسک تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مهم‌ترین الگویی که در دوران محدودیت‌ها می‌توان به آن استناد کرد، اهمیت حفظ فاصله فیزیکی در کاهش موارد به ابتلای به این بیماری است از این رو از همگان درخواست می‌کنیم همچنان به این اصل مهم پایبند باشند.

لطفی، افزود: مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت در خصوص خدمت رسانی به موارد علامت‌دار و مشکوک ابتلا به کرونا و بیماران کووید۱۹ برای نخستین بار در فارس راه‌اندازی و پس از آن در سایر استان‌های کشور ایجاد شد و در حال حاضر نیز ۴۵ مرکز شانزده ساعته در این استان مشغول خدمات رسانی به مراجعان و بیماران در این زمینه هستند که از این تعداد ۱۴ مرکز آن در شهر شیراز فعال است.

وی، با بیان اینکه خدمات کووید۱۹ در معاونت‌ها و واحدهای زیرمجموعه دانشگاه به صورت روزانه در نشست‌های ستاد دانشگاهی کرونا بررسی می‌شود، اظهار داشت: روزانه با حضور معاونان و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مواردی برای بهبود ارائه خدمات به مردم و بیماران مصوب و چگونگی اجرای مصوبات روزهای گذشته این ستاد نیز پایش و ارزیابی می‌شود. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با قدردانی از تلاش تمام مجموعه این دانشگاه در حوزه‌های مختلف برای مقابله با شیوع بیماری کووید۱۹، همراهی و مشارکت مردم و مسوولان استان فارس را با این مرکز علمی، نقطه عطفی در این مسیر برشمرد و موفقیت های فارس در زمینه انجام بیشترین تست‌های کرونا نسبت به میانگین کشوری، درصد کمتر تعداد ابتلا و جانباختگان کرونا و همچنین مدیریت مناسب شیوع کرونا در فارس را نتیجه همراهی مردم، مسوولان و سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان دانست.

لطفی، همچنین با اشاره به اجرای طرح کشوری مدیریت و کنترل محله و خانواده محور اپیدمی کووید۱۹ که به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده، این طرح را طرحی بسیار مفید برای مهار و کنترل ویروس کرونا و مراقبت از بیماران برشمرد و بر حمایت و توجه بیشتر به این طرح، تاکید کرد.

اجرای طرح شهید سلیمانی با حضور بیش از هشت هزار بسیجی فعال در فارس

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس نیز در این نشست در زمینه اجرای طرح مدیریت و کنترل محله و خانواده محور اپیدمی کووید۱۹ در فارس گفت: از ابتدای اسفند ۹۸ که شیوع اپیدمی کووید۱۹ در کشور و استان اعلام شد، نیروهای بسیج، سپاه و گروه‌های جهادی در کنار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتند و از همان زمان همکاری‌های بین بخشی آغاز شد که این امر منجر به امضای چهار تفاهم‌نامه شده است و تمام این تفاهم نامه‌ها عملیاتی شده است.

فرخ بهارلویی افزود: نخستین نهادی که با دانشگاه علوم پزشکی تفاهم‌نامه امضا کرده و این تفاهم نامه‌ها به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج بوده است و آخرین تفاهم‌نامه در آغاز موج سوم شیوع ویروس کرونا منعقد شده که بر اساس آن، موضوع نیازمندی بیمارستان‌ها در سه سطح بهداشتی، درمانی و پشتیبانی اجرایی شد. 

وی اضافه کرد: در همین راستا، هیات اندیشه ورز بسیج جامعه پزشکی کشور که شامل حدود ۱۰۰ نفر از استادان با تجربه دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کشور هستند، با بررسی و شناسایی مشکلات موجود در زمینه کنترل کرونا، طرحی را با هدف هم‌افزایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کردند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس ادامه داد: در این بررسی‌ها نیاز توجه به ۲ موضوع مشخص شد که موضوع نخست، پیگیری وضعیت بیماریابی فعال و سلامت بیماران، قبل از مراجعه به بیمارستان بود و موضوع دوم توجه به بیمارانی است که مراحل درمان را در بیمارستان‌ها سپری کرده‌اند، اما همچنان ناقل بیماری هستند و باید آموزش‌های لازم برای ورود آنان به جامعه به آنها ارائه شود.

بهارلویی بیان داشت: نتایج این بررسی‌ها منجر به ارائه طرح غربالگری و کنترل محله محور بیماری کووید۱۹ با عنوان طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» و پیشنهاد این طرح به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد که پس از بررسی در وزارت بهداشت، تصویب و برای اجرا ابلاغ شد و در استان فارس نیز این طرح بومی سازی شده و به مرحله اجرا رسید.

وی، با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در سه فاز مراقبتی، حمایتی، و نظارتی و با حضور هشت هزار و ۶۳ نیروی بسیجی فعال در این استان اجرا می‌شود، گفت: در فاز مراقبتی، ۹۸۶ تیم مراقبتی غیرتخصصی و ۲۰۱ تیم مراقبتی تخصصی داریم که در زمینه بیماریابی و شناسایی بیماران عملکرد خوبی داشتند.

به گفته بهارلویی، در فاز حمایتی نیز بیمارانی که از سوی تیم‌های مراقبتی شناسایی می‌شوند به ۷۹۵ تیم حمایتی معرفی می‌شوند تا در زمینه مسائل معیشتی یا نیاز به قرنطینه در سراهای محله، از سوی تیم‌های حمایتی به آنان کمک شود و همچنین تیم‌های نظارتی شامل ۵۲۵ تیم با همراهی بازرسان دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بازدید از اصناف و مغازه‌ها و شناسایی موارد تخلف در محله‌ها فعالیت دارند و اخطارهای لازم را به اصناف و آموزش‌های مورد نیاز را به مردم ارائه می‌دهند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس اضافه کرد: در قالب اجرای این طرح تا کنون، از بیش از ۲۰ هزار مرکز بازدید شده و بیش از ۱۳ هزار خانوار کمک حمایتی دریافت کرده‌اند، همچنین بیش از هشت هزار بیمار نیز از سوی تیم‌های مشارکت کننده در طرح، رهگیری شده‌اند که این اقدامات سبب شده تا شاهد وضعیت خوبی در زمینه کاهش شیوع کووید۱۹ در استان فارس باشیم.

بهارلویی بیان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که این طرح باید ادامه داشته باشد و موفقیت آن نیازمند حمایت و کمک مردم است، در این طرح اگر مردم در کنار تیم‌های بسیجی قرار بگیرند و ارتباط مناسبی بین مردم و تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی وجود داشته باشد، این طرح موفق خواهد بود.

وی، از مردم خواست همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمع‌ها به مدافعان سلامت و تیم‌های مشارکت کننده در طرح مدیریت و کنترل محله و خانواده محور اپیدمی کووید۱۹ برای مقابله به ویروس کرونا، کمک کنند.

در استان فارس از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، نزدیک به ۵۴۸ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت‌دار تهیه شده که از این تعداد، ۱۶۰ هزار و ۹۴۰ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

بر اساس آمارهای موجود، شمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی کرونا در استان فارس ۱۵۵ هزار و ۹۷۲ نفر است.

بنا به اظهار مسوولان، هم اکنون آمار بستری رو به کاهش است و ۴۴۱ بیمار مثبت قطعی و دارای علامت کروناویروس در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۵۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

 

مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان ۶۰ درصد کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کاهش ۸۰ درصدی موارد بستری و ۶۰ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ خبر داد و گفت: تست‌های مثبت کرونا در این استان از ۶۰ به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

طاهره چنگیز روز دوشنبه در جلسه دستاوردهای طرح تکمیلی مقابله با ویروس کرونا (شهید سلیمانی) که بصورت مجازی با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: یکی از نکات ارزشمند پس از اجرای طرح شهید سلیمانی در استان این بود که میزان تست های مثبت کرونا از ۶۰ درصد (در اوج همه گیری کووید ۱۹) به ۱۵ درصد در روزهای اخیر هم رسید که علامت خوبی در کاهش گردش ویروس در جامعه است.

طرح شهید قاسم سلیمانی "حافظان سلامت محله‌ها" در اصفهان از هفته نخست آذر امسال با همکاری سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) و با هدف غربالگری و شناسایی زود هنگام مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ آغاز شد.

وی با اشاره به طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: بیش از یکهزار و یکصد پایگاه در این طرح در استان اصفهان فعال است که حاصل فعالیت آنها پوشش ۶۰ درصدی جمعیت استان در غربالگری کرونا، ۷۹ درصد پیگیری بیماران، ۵۲ درصد رهگیری افراد در معرض تماس با بیمار و کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ است.

چنگیز با تاکید بر اینکه همدلی و همگرایی خوبی از ابتدای همه‌گیری کووید ۱۹ بین دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و بسیج اصفهان وجود داشت و در طرح شهید سلیمانی بصورت سازمان یافته وارد فصل جدیدی شد، تصریح کرد: این طرح یک مدل خاص بومی ایرانی اسلامی از مدیریت بحران و انجام کارهای بزرگ است که بر اساس توکل به خدا، جلب مشارکت مردم، برنامه ریزی، هدایت درست فعالیت ها و وحدت همه جانبه اجرا شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ۲ پیشنهاد در ادامه برنامه های مقابله با کرونا اشاره و اضافه کرد: یکی اینکه پس از کاهش ایجاد شده در آمار این بیماری، لازم است حرکت های ما باز آرایی شود و آماده باشیم که پیک های بعدی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: دوم اینکه مردم باید برای مواجهه طولانی مدت با این بیماری مهیا باشند و در برخی دستورالعمل ها تجدیدنظر و تمهیدات طولانی مدت در این پیوند اندیشیده شود.

چنگیز تاکید کرد: سلامت و امنیت همه جانبه در کشور ما در گروی این است که ۲ شبکه مویرگی فعال و مردمی یعنی بسیج و نظام سامت دست در دست هم قرار دهند و تمهیدات دراز مدت برای آمادگی در برابر معضلات نظام سلامت مانند بیماری های غیر واگیر، سلامت روان، نشاط اجتماعی و آمادگی برای حملات بیوتروریستی اندیشیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر ساماندهی کمک های مومنامنه حول مسجد و خانواده، گفت: یکی از ابعاد خوب طرح شهید سلیمانی این بود که اجازه انعطاف در استان ها بر اساس شرایط استانی داده شد و در اصفهان از آن استفاده کردیم و امید است این طرح بعنوان مدل قابل عرضه به دنیا جاودانه شود.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه گفت: اصفهان در اجرای طرح شهید سلیمانی قبل از اینکه حالت رسمی بگیرد، پیشقدم بود و لازم است از تجربه های آن استفاده شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاکید کرد: مدلی که اصفهان در این طرح آغاز کرد پویا، جامع و قابل استناد بود و مدل موفق همدلی بین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بسیج است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمان حاضرحدود ۵۴۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند درحالیکه این آمار در اواخر آبان بیش از ۲ هزار نفر بود؛

در شبانه روز گذشته ۱۹ نفر دارای علائم کرونا در استان جان باختند که ابتلای ۱۲ نفر آنها به کرونا، قطعی بود؛ آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در آبان امسال تا حدود ۵۰ نفر در شبانه روز نیز رسید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اسفند پارسال تا یازدهم آذر امسال در استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌ها بستری شدند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در رنگ‌بندی جدید استان اصفهان در همه‌گیری کرونا؛ ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد؛ استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد.

 

سه هزارو ۴۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در گچساران بهبود یافتند

فرماندار گچساران گفت: تاکنون سه هزارو ۴۵۰ نفراز مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان بهبود یافته اند.

علی خوان پایه روز دوشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در گچساران افزود: ۹ هزارو ۲۵۷ تست کرونا در این شهرستان از افراد  با علائم مشکوک گرفته شده که نمونه آزمایشی ۳۹ درصد از این تعداد مثبت بوده است.

وی ادامه داد: اکنون سه هزارو ۶۷۲ نفر در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

خوان پایه  اظهار داشت: ۴۴ درصد از مبتلایان ویروس کرونا در این شهرستان زن  و مابقی مرد بوده اند.

وی تصریح کرد: یکهزارو ۵۲۸ دانش آموز و ۱۲ کودک تاکنون در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

خوان پایه ابراز کرد: تاکنون ۸۵ نفر در این شهرستان بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند.

وی ادامه داد: ۷۸ درصد از جانباختگان کرونا در گچساران معادل ۶۷ نفر بیماری زمینه ای داشته اند و از جمله گروه های پرخطر بوده اند.

خوان پایه افزود: ۹۱ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان ساکن شهر هستند.

وی گفت: هم اکنون هشت نفر در بیمارستان شهید رجایی و صنعت نفت این شهرستان بستری است.

خوان پایه اظهار داشت: اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با کرونا موجب کاهش آمار بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان شده و باید در این راستا به صورت هدفمند و با برنامه ریزی بهتر حرکت کنیم.

وی گفت: بعد از اجرای  طرح محله محور شاهد کاهش آمار ویروس کرونا در شهرستان هستیم اما این کاهش آمار نباید حساسیت های مردم را نسبت به این ویروس کاهش دهد.

فرماندار گچساران افزود: برخی از شهروندان گچسارنی  بدون توجه به حساسیت موضوع، اقدام به برگزاری آیین‌های مختلف در این شهرستان می‌کنند که این امر در شیوع بیماری کرونا موثر است.

خوان پایه افزود: غفلت از پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا درمی‌تواند وضعیت شهرستان را به قرمز تغییر دهد.

خوان پایه با بیان اینکه هم اکنون میزان مراجعه و بستری بیماران کرونا در شهرستان کاهش یافته است، گفت: انتظار می رود شهروندان برای تداوم این روند همراهی و همکاری خوبی در پرهیز از دورهمی ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: هم اکنون شهرستان گچساران در وضعیت زرد است و تمامی مشاغل بجز مشاغل گروه چهار اجازه فعالیت دارند.

 

۵۵ هزار خانوار در گچساران غربالگیری کرونا شدند

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران گفت: در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، ۵۵ هزار و ۴۸۱ خانوار در مناطق مختلف این شهرستان غربالگری کرونا شدند.

سرهنگ سیدعلی اصغر نورایی نسب روز دوشنبه افزود: ۴۷۲  تیم ۲ نفره در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور در این شهرستان کار مراقبت و رصد اولیه را انجام می دهند.

وی بیان کرد: به ازای هر ۴۰ خانوار یک تیم ۲ نفره تشکیل شده که کار مراقبت و رصد اولیه را در این طرح انجام می دهد.

نورایی نسب اظهار داشت: ۵۸۱ نفر مشکوک به ویروس کرونا در رصد اولیه شناسایی و به پایگاه های سلامت معرفی شدند.

وی ابراز کرد: در این طرح تاکنون ۹ هزارو ۹۱۹ سالمند در معرض خطر کرونا و هفت هزارو ۳۲۵ بیمار زمینه ای شناسایی شده است.

وی گفت: همچنین در طرح محله محور۶۱ تیم نظارتی تشکیل شده که بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی دربازار و ادارات نظارت خواهد کرد.

نورایی نسب با بیان اینکه در طرح محله محور ۶۱ تیم حمایتی تشکیل شده، گفت: حمایت از افراد آسیب پذیر از نظر اقتصادی، بیماری های خاص و غیرواگیر از وظایف تیم های حمایتی است و تاکنون در این طرح ۲۷۱ نفر شناسایی و به آنها بسته معیشتی پرداخت شد.

وی ادامه داد:  نظارت بر هر ۴۰ خانوار بر عهده یک تیم عملیاتی است که هر ۲ روز یکبار وضعیت خانواده ها را بررسی می کند.

نورایی نسب اظهار داشت: سه هزارو ۷۸۱ بسیجی، ۶۰ پزشک، ۱۴۵ پرستار، ۳۳۲ بهورز در طرح شهید قاسم سلیمانی فعالیت می کنند.

نورایی نصب تصریح کرد: قبل از اجرای طرح شهید سلیمان پنج کمیته عملیاتی، حمایت، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی، پایش و نظارت کار اجرای این طرح در این شهرستان تشکیل و وظایف هر کدام از این کمیته‌ها از قبل مشخص و برنامه‌ریزی شده است.

نورایی نسب اظهار داشت: جذب کمک‌های مردمی، نهادها و سازمانهای مردم نهاد، شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا از طریق سامانه پرونده الکترونیک، رابطین سلامت، ضدعفونی منازل، اعزام تیم مراقبت در منزل، آموزش خانواده‌ها در زمینه ویروس کرونا، آموزش همگانی در زمینه ارتقا دانش و مهارت مردم برای مقابله با بیماری کرونا از مهمترین وظایف این کمیته هاست.

 

آمار فوتی‌های کرونایی در قم صفر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۸ دی‌ماه ۹۹، بار دیگر آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در این استان صفر شد.

محمدرضا قدیر با اشاره به  آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۸ دی‌ماه جاری، ۲۸ نفر با علایم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۲۴ نفر بستری و ۱۸ نفر مرخص شده‌اند.

وی با بیان این‌که تعداد فوتی‌های کرونا مثبت در این مدت صفر بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۶ نفر با علایم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند.

به گفته وی، حال ۲۶ بیمار کرونایی بستری شده در قم وخیم است.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ششم دی در وضعیت زرد قرار دارد.

 

۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان شناسایی شدند که با احتساب این تعداد، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های استان به ۹ هزار و ۷۶۰ نفر رسید.

«محمد طاهری» روز دوشنبه با تشریح آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان همدان، افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۹ مورد بوده که از این تعداد ۴۸ مورد در بخش عادی و  ۱۰ نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمانی ۳۸ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

وی با اشاره به فوت ۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: شمار جانباختگان کرونایی استان همدان نیز از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون به یک هزار و ۴۰۵ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۵۳، بهار ۵۵۹، تویسرکان ۶۰۰، رزن ۳۸۶، درگزین ۱۶۶، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۱۳ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۳۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۲در نهاوند و سه هزار و ۷۲۴ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۵ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان نیز روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که پنج شهرستان «همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«سید سعید شاهرخی» افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان جزو  ۹ استان کشور است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد.

 

شمار جان‌باختگان کرونا در لرستان به یکهزار و ۲۸۴ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار جان‌باختگان کرونا در این استان تا روز ششم دی ماه به یکهزار و ۲۸۴ نفر رسیده است.

مریم کوشکی افزود: تا ششم دی ماه ۱۵۶ هزار و ۵۴۱ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۵۶ هزار و ۴۲۱ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ ابتلای قطعی ۶۰ هزار و ۱۵۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۸۴ نفر نیز جان باخته اند.

تا پنجم دی ماه ابتلای ۶۰ هزار و ۴۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۸۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا، خرم‌آباد تنها شهر با وضعیت نارنجی در لرستان است و سایر شهرستان های ۱۱ گانه این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ایلام، برای سومین روز متوالی فوتی کرونا نداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و ایلام دومین روز بدون فوتی را داشته است.

دکتر محمد کریمیان روز دوشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ مورد ابتلا جدید به کرونا در استان ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۸۲۲ نفر رسیده است.

وی افزود: مجموع فوتی های کرونا در استان تاکنون ۶۵۰ نفر بوده است و تعداد بهبودیافتگان نیز ۲۲ هزار و ۵۲۲ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: استان ایلام در وضعیت زرد قرار دارد و امیدواریم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم همچنان ادامه یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۱۰ مورد جدید نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع بستری شدگان ۴۰ نفر است.

دکتر کریمیان افزود: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به ایلام، ۲ نفر دهلران، یک نفر بدره و یک نفر مربوط به آبدانان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.