طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز نیست، اما ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۵۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور بهیک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۱۴ هزار و ۱۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۴۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۶۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح روند اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان گلستان با همکاری وزارت بهداشت، نیروی مقاومت بسیج و هلال احمر و کمک خیرین به ۲۶۰۰ خانواده فقیر در این استان گفت: با وجود کاهش روند بروز و مرگ کرونا در اکثر مناطق کشور، وضعیت بندرگز در استان گلستان، رضوانشهر در استان گیلان و رامسر و نوشهر ناپایدار است.

 

آخرین وضعیت استان ها

محدودیت‌های اخیر عامل تاثیرگذار در کاهش شیوع کرونا در کشور بوده، اما تغییر رنگ شهرها از قرمز به نارنجی یا زرد به معنای کنترل اپیدمی نیست و اگر مردم به هر دلیلی پروتکل ها را به طور جدی رعایت نکنند هفته های آینده دوباره موج چهارم را شاهد خواهیم بود.

با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و کاهش دما و برودت هوا، طبیعتا تجمع‌ها و حضور مردم در فضاهای بسته بیشتر می‌شود و با بسته شدن پنجره‌ها نیز تهویه انجام نمی‌شود بنابراین در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، پیک و اوج دوباره کرونا را در زمستان پیش رو خواهیم داشت .

از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور هر بار محدودیت ها به شکل‌های مختلف اعمال و توانست روند گسترش این ویروس را تا حدودی کنترل کند، ولی ادامه این روند به نحوه ادامه مشارکت مردم بستگی دارد و انتخاب میان محدودیت های کرونایی یا محروم شدن از سلامتی همچنان پیش روی شهروندان است.

 این در حالی است که همراهی خوب مردم و اقدام های خوبی که در کنترل شیوع کرونا در کشور انجام شده سبب شد تا هفته آخر آذر ماه شاهد سیر کاهنده شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم اما ادامه این شرایط بستگی به رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی دارد .

در این شرایط حساس ، شایعه ویروسی جدید و کشنده تر از کرونا در انگلیس در روزهای گذشته در فضای مجازی توجه مردم را جلب کرد، موضوعی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ان اعلام کرد: تاکنون هیچ موردی از ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس، در کشورمان مشاهده نشده است و همه مسافران خارجی از انگلیس رصد می شوند.

 سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: درباره ویروس جدید که در انگلیس دیده شده به محض اطلاع از این جهش که انگلیسی ها با تاخیر یک تا دو ماهه اعلام کردند. بلافاصله پروازها از مبدا و به مقصد انگلیس ممنوع شد. مسافران با واسطه و غیر مستقیم هم رصد می شوند، مسافران اروپایی علاوه بر برگه منفی تست کرونا، اینجا در ایران هم تحت آزمایش کرونا قرار می گیرند و توصیه می شود که حتما باید دو هفته در  قرنطینه بمانند.

وی درباره واکسن کرونا نیز گفت: برای واردات واکسن نیز آمادگی داریم و به زودی برای کشور تهیه می شود و هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا نداریم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: با همت همکاران ما در سراسر کشور با همدلی و وفاق سازمان بسیج و کمک بی بدیل مردم با اجرای طرح محله شهید قاسم سلیمانی حداقل ۵۰ درصد مرگ و میر کرونا کاهش یافته است و ۱۶۰ نقطه قرمز همگی به نارنجی و زرد تبدیل شدند.

کاهش ۵۰ درصدی تعداد بیماران، افراد بستری و فوت‌شدگان با اجرای طرح شهید سلیمانی 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح شهید سلیمانی موجب کاهش ۵۰ درصدی تعداد بیماران، افراد بستری و فوت‌شدگان ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ شد.

سیما سادات‌ لاری در نشست با رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار داشت: تداوم اجرای این طرح با وجود کمبودها و برخی نواقص، موجب کم شدن هر چه بیشتر مبتلایان به کرونا خواهد شد.

وی افزود: در گذشته اجرای سراسری یک طرح منوط به برگزاری آزمایشی آن در چند منطقه و ارزیابی نتایج و پیامدهای آن بود که در این شرایط درصد بروز اشتباه کاهش یافته و مشکلات به حداقل می رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که دلیل اصلی وجود برخی کمبودها و کاستی ها در روند اجرای طرح شهید سلیمانی، اجرای ناگهانی و همزمان آن در سراسر کشور است که امیداوریم در آینده و با ارزیابی عملکرد، مشکلات را به حداقل برسانیم.

در همین حال و با رصد اخبار، شیب نزولی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از محدودیت ها همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت ها طی هفته های آینده بیشتر نمایان می شود و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهیم.

 

وضعیت کرونایی استان ها و تداوم محدودیت ها 

بر اساس گزارش‌های دریافتی از خبرنگاران از مناطق مختلف کشور، آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که در ادامه سیر نزولی شیوع کرونا در این استان، طی شبانه‌روز گذشته ۳۴ فرد جدید به کووید.۱۹ مبتلا شده‌اند و مجموع مبتلایان بستری نیز به ۲۹۹ نفر رسیده که ۲۰۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، طی ۱۱ روز گذشته آمار فوتی‌ها در این استان تک رقمی شده و در ۲۴ ساعت گذشته نیز، چهار نفر از مبتلایان بستری شده جان خود را از دست داده‌اند که ۱۸ نفر از کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

پس از حدود ۲ ماه همه‌گیری گسترده در موج سوم شیوع کرونا در استان اردبیل، روند کاهشی و معنادار ابتلا به این ویروس آغاز شده و اثرات مقررات سخت‌گیرانه و قرنطینه سه هفته‌ای در استان، در کاهش میزان ابتلا و فوت مبتلایان به کووید.۱۹ به تدریج قابل مشاهده است.

 آمارهای اعلام شده از شناسایی افراد مشکوک مبتلا به کووید۱۹ در مازندران پس از اجرای طرح شهید سلیمانی سبب شده که از یک سو ضریب نفوذ کرونا در مازندران بیشتر به چشم بیاید و از سوی دیگر پرسش‌هایی درباره نقش پزشکان خانواده در شناسایی افراد مشکوک و مبتلا به کرونا ایجاد شود.

مسئولان اجرای طرح شهید سلیمانی در مازندران اعلام کردند که بیش از ۱۸ هزار فرد مشکوک مبتلا به کووید۱۹ در این استان توسط عوامل اجرای این طرح شناسایی شده‌اند.

از تبریز خبر رسیده که معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به نقش محدودیت های کرونایی در مهار بیماری گفت: این محدودیت‌ها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی باید همچنان تداوم یابد.

عباسعلی درستی با اشاره به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، افزود: ایجاد محدودیت های کسب و کار و تردد وسائط نقلیه طی هفته های اخیر تاثیر بسیار مطلوب و اثرگذاری در روند شیوع این بیماری داشته است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی تعداد بستری‌شدگان کرونایی در استان طی یک هفته اخیر، دورقمی بوده که امیدواریم این روند با همراهی مردم، تداوم یافته و به سمت کاهش مستمر حرکت کند.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۵ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و حدود ۶۰ نفر از آنان در بیمارستان بستری شده اند. با افزوده شدن این تعداد، بستری شدگان کرونایی در بیمارستان های آذربایجان غربی به ۵۶۷ نفر رسیده که از این تعداد، ۲۶۷ نفر مشکوک و ۳۰۰ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

از سنندج خبررسیده که رییس قرارگاه مقابله با کرونا در کامیاران اعلام کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان از ابتدای همه‌گیری (اسفند پارسال) تا پایان آذر امسال به ۲ هزار و ۵۰ نفر رسیده است.

مسعود الماسی افزود: تاکنون، ۱۰۵ نفر از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان جان خود را از دست داده و هشت نفر نیز در بیمارستان سینا بستری هستند اما هیچ مبتلایی در بخش مراقبت‌های ویژه این مرکز درمانی، بستری نیست.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای آذر این شهرستان از نظر وضعیت شیوع ابتلا به کرونا در سطح قرمز بود،  افزود: از اول آذر همزمان با شروع طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا این وضعیت ادامه داشت ولی از هفته سوم به سطح نارنجی و از هفته گذشته نیز به وضعیت زرد رسیدیم و انتظار می‌رود مردم با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها باعث تداوم این روند شوند.

از سوی دیگر فرماندار شهرستان اهر از کاهش ۵۰ درصدی آمار بیماران بستری در بیمارستان باقرالعلوم اهر به عنوان نتیجه اجرای محدودیت های کرونایی خبر داد.

رسول خدابخش اظهار کرد: تاکنون بیش از ۹ هزار تست کرونا از مردم شهرستان اهر گرفته شده است. مجموع مبتلایان به کرونا در شهرستان اهر به چهار هزار و ۴۹۱ نفر رسید که از این تعداد ۱۷۹ نفر جان‌باخته‌اند.

وی دلیل بالا بودن آمار مبتلایان در شهرستان اهر را اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی و افزایش انجام تست کرونا اعلام کرد و گفت: با برپایی ۲ مرکز سیار تست کرونا در سطح شهر نیز تست کرونا گرفته می‌شود.

از قزوین خبر رسید که فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در استان قزوین اعلام کرد : ۵۰ درصد استان شامل شهرستان‌های آبیک، البرز و آوج در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ گونه فوتی کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در قزوین گزارش نشده است.

منوچهر حبیبی افزود: به دنبال اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها میزان بستری بیماران کرونایی نسبت به ابتدای آذرماه ۵۰ درصد و میزان مرگ و میر کرونا ۶۰ درصد کاهش یافته است. شهرستان‌های تاکستان و آوج در چهار روز گذشته هیچ گونه فوتی کرونا نداشته‌اند.

 همچنین رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه از آغاز اجرای تست‌های سریع تشخیص کرونا در این شهرستان خبرداد.

اصغر تنومند افزود: اجرای این تست ها در راستای فاز چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا و به شیوه محله و خانواده محور (طرح شهید حاج قاسم سلیمانی)، جهت شناسایی وسیع و سریع بیماران و رهگیری و کنترل هدفمند افراد مبتلا در شهرستان انجام می شود. در این راستا، تست های سریع  در تمامی واحدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حوزه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در حال اجراست.

از شیراز نیر خبر رسید که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در دویست و سی و یکمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در این دانشگاه، آمادگی و پیش بینی برای موج جدید و زمستانی بیماری کووید۱۹ در فارس را اولویت دستور کار این ستاد برشمرد.

مهرزاد لطفی با تاکید بر اینکه مردم باید مراقب موج جدید این بیماری در زمستان باشند، گفت: این بیماری خطرناک قابل پیش بینی نیست و تنها با رعایت استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در دورهمی های خانوادگی و تجمعات،توجه به شست و شو و ضدعفونی کردن مرتب دست ها و رعایت فاصله فیزیکی می توانیم از سلامت خود و اطرافیانمان مراقبت کنیم و شاهد کاهش بیشتر آمار مبتلایان کرونا باشیم.

در همین حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد: از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ تاکنون برای نخستین بار مرکزهای درمانی شهرستان آران و بیدگل در ۲۴ گذشته بستری بیمار کووید ۱۹ نداشتند.

مریم امیدی کاهش روند شیوع ویروس کرونا در این منطقه را مرهون رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و تلاش مدافعان سلامت دانست و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر زن ۶۴ و ۶۷ ساله به علت بیماری حاد تنفسی در کاشان جان باختند و آران و بیدگل روز بدون مرگ کرونایی داشت. 

وی با بیان اینکه ۲ روز از هفته گذشته نیز بدون ثبت مرگ کرونایی در آران و بیدگل سپری شد، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۳۵ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان بستری شدند.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت از غربالگری ۶۰ درصد جمعیت هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در طرح شهید سردار سلیمانی خبر داد.

 اصغر مکارم اظهار داشت: منطقه جنوب کرمان در  طرح شهید حاج قاسم سلیمانی جزو مناطق پیشرو این طرح در کشور است. 

 وی از فعالیت مداوم و هماهنگ تیم های نظارتی، حمایتی و مراقبتی در طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی خبر داد و هدف این طرح را استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها عنوان کرد.

همچنین فرماندار ملکشاهی با اشاره به اینکه ۱۶ تیم مراقبتی و پنج تیم نظارتی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را در این شهرستان اجرا می کنند، گفت: ۳۵ درصد از جمعیت ملکشاهی تاکنون در چارچوب این طرح غربالگری کرونا شده اند.

محمد تاسمه اظهار داشت: برای قطع زنجیره کرونا در شهرستان ملکشاهی علاوه بر تیم های مراقبت و نظارتی، ۶ تیم مراقبت در منزل و ۴۵ تیم حمایتی در شهرستان ملکشاهی فعالیت دارند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله ابتلای قطعی ۵۰ مادر باردار در این شهرستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تایید شده است و ۲۳ نفر دیگر نیز در انتظار دریافت پاسخ تست خود هستند.

دکتر حمزه حسنی اظهار داشت: مادران مبتلا به کرونا با انجام مراقبت های بهداشتی توسط پزشکان و ماماهای مرکز و نگهداری در قرنطینه کنترل و درمان شده اند.

وی اظهار داشت: هیچگونه موردی از مرگ و میر مادران باردار مبتلا یا نوزاد متولد شده آنها گزارش نشده است.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت در بخش های ویژه بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۳۹۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

 

۵۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ️۵۲ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در ۲۴ساعت گذشته در استان شناسایی شد.

دکتر محمد جمالیان روز چهارشنبه افزود:  تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون به ۳۳ هزار و ۷۸۹ نفر رسید.

وی اظهارداشت: از  ۵۲ مورد جدید مبتلا در استان ۶ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

دکتر جمالیان افزود: ۴۶مورد از بیماران جدید که شناسایی شدند نیز به صورت سرپایی بودند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

وی اظهارداشت: پنج بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز در شبانه روز گذشته در استان مرکزی فوت کردند که شمار جانباختگان استان به یک هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

 

۲۲۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با بستری شدن ۶۰ نفر و ترخیص ۵۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مربوط به کووید ۱۹ در استان به ۲۲۴ نفر رسید.

مهدی محمدی روز چهارشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان باختند که این فوتی ها شامل یک نفر در شهرستان کرمانشاه و یک نفر در صحنه بود است.

وی ادامه داد: با فوت این ۲ نفر، مجموع جانباختگان مربوط به ویروس کرونا در استان کرمانشاه به هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته پنج مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

 

پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست

استاندار کرمانشاه در نشست اخیر با باشگاه داران ورزشی به وضعیت کرونا در استان اشاره و با بیان اینکه تاکنون سه پیک را پشت سر گذاشته ایم، یادآوری کرد: در پیک اول آمار فوتی ها به صورت میانگین روزانه یک تا ۲ مورد و در پیک دوم میانگین روزی پنج فوتی داشتیم.

هوشنگ بازوند افزود: در پیک سوم میانگین فوتی ها روزانه به ۱۸ نفر رسید که در روز ۲۴ آبان آمار ۲۴ فوتی یعنی هر ساعت یک نفر را ثبت کردیم اما خوشبختانه هم اکنون کرونا در کرمانشاه شیب نزولی دارد هرچند عقیده دارم آمار روزانه هشت یا ۹ فوتی نیز زیاد است.

استاندار کرمانشاه همچنین پیک چهارم کرونا در استان را دور از ذهن ندانست و گفت: برای کنترل کووید ۱۹ مجبور به اعمال برخی محدودیت ها شده ایم، محدودیت هایی که مشکلاتی را برای اقشار ضعیف و آسیب پذیر ایجاد کرده است که دست فروشان از جمله آنها هستند.

وی گفت: به مشکلات این دسته از شهروندان کاملا واقفیم اما برای حفظ سلامتی آنها و دیگران ناچار به اعمال و اجرای محدودیت ها هستیم تا کنترل این بیماری که به نظر می رسد فعلا باید با آن زندکی کنیم از دستمان خارج نشود.

 

ثبت دوباره ۳ مرگ ناشی از کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به سوم دی ماه، ۳ نفر کرونا مثبت جان خود را در قم از دست دادند.

محمد رضا قدیر عصر چهارشنبه در گفت و گویی، ادامه داد: در این مدت ۲۸ نفر با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته  ۲۴ نفر جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شدند، افزود: همزمان در این مدت نیز ۲۸ نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودن ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۶ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بوده که حال ۳۵ نفر آنها وخیم است.

ثبت سه فوتی جدید در ۲۴ ساعت در حالی است که بر اساس اعلام روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، آمار فوتی های ناشی از کرونای این استان پس از ماه ها، در ۲۴ ساعت منتهی به ۲ دی ماه  به صفر رسیده بود.

وضعیت کرونا در قم پس از چندین ماه قرمز و فوق قرمز، از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی در آمده است.

 

ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان سیر صعودی گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: کرونا در سیستان و بلوچستان با سیر صعودی از مرز ۲۵ هزار و ۸۰۹ نفر در حال گذر است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: ۷۸ نفر دیگر از مردم سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدند. 

وی افزود: هم اینک ۱۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی و ۵۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین با افزوده شدن چهار فوتی جدید شمار فوت شدگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۷۷نفر رسید.

هاشمی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تاکید کرد.

 

کرونا جان چهار نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چهار نفر به علت ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان خود را از دست دادند که با این احتساب شمار متوفیان کرونایی استان تاکنون به یک هزار و ۳۹۲  مورد رسیده است.

«محمد طاهری» روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۷ مورد بوده که از این تعداد ۳۷مورد در بخش عادی و  ۱۳ نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند، همچنین حال ۳۳نفر نیز وخیم گزارش شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، گفت: مجموع مبتلایان و موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های استان به ۹ هزار و ۶۸۵ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان ها نیز گفت: تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در اسدآباد ۳۴۳، بهار ۵۵۴، تویسرکان ۵۹۵، رزن ۳۷۸، درگزین ۱۶۴، فامنین ۱۷۰ و کبودراهنگ ۶۰۵ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۱۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۸۵ در نهاوند و سه هزار و ۷۱۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شدند، همچنین ۲۶۳ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا از کاهش آمار مبتلایان به ویروس در استان خبر داد و گفت: ۲ شهرستان بهار و نهاوند در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

هشت پرستار در خراسان رضوی براثر ابتلا به کرونا جان باختند

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون هشت نفر از پرستاران شاغل در بخش های کرونایی زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه به نقل از دکتر امیررضا صالح مقدم افزود: طبق مقررات پرونده همکاران متوفی در حوزه پرستاری در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار گرفته تا مراحل رسیدگی و قرار گرفتن آنان در لیست شهدای مدافع سلامت انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه هشت هزار و ۲۰۰ پرستار با مدرک مقاطع مختلف تحصیلی  فعالیت می کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیمی از پرستاران  دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بخش های کرونایی خدمت کرده اند و بقیه به دلیل ابتلا به بیماریهای زمینه ای و سایر بیماریها از حضور در بخش های کرونایی  معاف شده اند.

وی افزود: استاندارد تعداد پرستاران به ازای هر تخت محاسبه می شود که در این حوزه کشور ما از استانداردهای جهانی پایین تر است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به دلیل وسعت جغرافیایی و تعداد بیماران بیشتر در حد استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست.

صالح مقدم ادامه داد: استاندارد نبودن نسبت تعداد بیماران به پرستاران، بر روی نحوه و کیفیت ارائه خدمات پرستاری تاثیرگذار است.

وی گفت: پرستاران در این برهه از تاریخ نشان دادند که به جز توانمندی، دانش و مهارت از لطافت روحی بسیار برخوردارند و سلامتی دیگران را مقدم بر سلامتی خود می دانند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد پرستاران کمتر از نیاز جامعه است و همین موضوع باعث دشواری و فشردگی کار آنها می شود افزود: علاوه براین با توجه به محدودیت های اقتصادی و مالی شاید برخی از مطالبات صنفی و حقوقی آنها نیز باقی مانده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه تاکنون در  قالب کارانه و اضافه کار مبالغی را به پرستاران پرداخت کرده است که در مقایسه با کل کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد از وضعیت مناسبی برخوردار است.

۸۰ درصد جمعیت استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت این استان از طریق دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شود.

 

۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت در بخش های ویژه بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۳۹۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون  ۲۸ هزار و ۲۲۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت درمانی قرار گرفته اند که از این تعداد ۲۵هزارو۲۹۲ نفر بهبود یافته اند.

 فتحی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۵۳۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه البرز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد ، گفت: انتظار می رود مردم با رعایت پروتکل ها از افزایش ابتلا و مرگ و میرهای کووید ۱۹ جلوگیری کنند.

 

بستری کرونایی در آران و بیدگل به ایستگاه صفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ تاکنون برای نخستین بار مرکزهای درمانی شهرستان آران و بیدگل در ۲۴ گذشته بستری بیمار کووید ۱۹ نداشتند.

مریم امیدی روز چهارشنبه کاهش روند شیوع ویروس کرونا در این منطقه را مرهون رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و تلاش مدافعان سلامت دانست و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر زن ۶۴ و ۶۷ ساله به علت بیماری حاد تنفسی در کاشان جان باختند و آران و بیدگل روز بدون مرگ کرونایی داشت. 

وی با بیان اینکه ۲ روز از هفته گذشته نیز بدون ثبت مرگ کرونایی در آران و بیدگل سپری شد، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۳۵ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اکنون ۱۲۲ بیمار حاد تنفسی در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری هستند که ۴۵ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

امیدی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت ۲۲ مورد جدید ویروس کرونا در کاشان و آران و بیدگل، شمار بیماران کویید ۱۹ در منطقه به ۱۲ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع ۱۱۳ هزار و ۵۴ نفر به مرکزهای بستری و تشخیصی سرپایی درمانی در کاشان و آران و بیدگل مراجعه کردند.

اکنون وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.