طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت امروز نیز هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست، اما ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۸۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و سه نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوم دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۱۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۴۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۰۳ هزار و ۹۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۴۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۳۵۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم.


آخرین وضعیت استان ها

اعمال محدودیت ها و توجه مردم به دستورالعمل های بهداشتی، همه نقاط را از وضعیت قرمز کرونایی خارج کرده است، موضوعی که نشان می دهد آحاد جامعه به اهمیت پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ پی برده و برای همراهی با کادر درمان و قطع کامل زنجیره شیوع ویروس کرونا،به رعایت کامل پروتکل ها توجه دارند.

آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان ستاد مقابله با کرونا در استان های مختلف نیز حکایت از آن دارد که تخت های بیمارستانی در بسیاری از شهرها خالی از بیماران کرونایی است و این کاهش مبتلایان و فوتی ها چیزی نیست جز اینکه مردم پیشگیری را بر درمان ترجیح داده و همراه با کادر درمان و مسوولان تلاش می کنند تا به روزهای پسا کرونا هر چه زودتر نزدیک شویم.

ستاد مقابله با کرونا تاکید دارد که محدودیت‌ها، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی تا ریشه کنی کرونا باید بطور کامل‌ اجرا و رعایت شود.

در این رابطه در ایلام زمان پایان محدودیت ها در مناطق سه‌گانه قرمز، نارنجی و زرد منوط به تغییر وضعیت شیوع کرونا اعلام شده است و اکنون محدودیت‌ها همچون گذشته در سراسر استان اجرا می‌شود.

در این استان فعالیت ادارات ارایه دهنده خدمات ضروری در مناطق زرد با حضور ۱۰۰ درصد کارکنان بوده و فعالیت دستگاه های ارایه دهنده خدمات عادی با حضور دوسوم یا ۷۰ درصد کارکنان ادامه می یابد و فعالیت ادارات مناطق نارنجی ارایه دهنده خدمات ضروری با حضور دو سوم یا ۷۰ درصد کارکنان و فعالیت دستگاه های ارایه دهنده خدمات عادی با دوسوم یا ۵۰ درصد صورت می پذیرد. 

با توجه به اینکه هشت شهرستان استان ایلام در وضعیت نارنجی و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند ساعت کاری ادارات  از ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و فعالیت بانک ها نیز بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانک ها تعیین شده است.

در ایلام زمان پایان محدودیت ها در مناطق سه‌گانه قرمز، نارنجی و زرد منوط به تغییر وضعیت شیوع کرونا اعلام شده است

استاندار زنجان نیز درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: در زمان حاضر میزان اشغال تخت های بیمارستانی از سوی بیماران کرونایی در این استان از ۵۸ درصد به کمتر از ۲۵ درصد رسیده که این مهم در سایه همکاری‌ها و رعایت محدودیت و پروتکل های بهداشتی از سوی مردم محقق شده است.

فتح الله حقیقی با اشاره به اینکه در صورت تکرار پیک دوم بیماری حداقل بستری های کرونایی در هفته  به ۱۳۱ بیمار می رسید افزود: در حالی که این رقم اکنون با اجرای محدودیت های کرونایی و دیگر اقدامات به ۶۵ نفر رسیده و خروجی بیماران از بیمارستان ها نیز ۶۶ نفر شده است.

وی با  بیان اینکه ،طبق آمار اعلام شده شهرستان ابهر در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی خوب عمل کرده اما نتیجه لازم را کسب نکرده است گفت که فرماندار این شهر به علت یابی این مساله اقدام کند و از طرفی در شرایط کرونایی باید فرمانداران خرمدره، ماهنشان و ابهر برای لکه های آسیب پذیر برنامه ریزی کنند.

بنابر اعلام ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی با توجه به وضعیت جدید مخاطره شیوع ویروس کرونا در استان و قرار گرفتن هفت شهرستان بیرجند، فردوس، نهبندان، قاینات، طبس، زیرکوه و سرایان وضعیت نارنجی (پرخطر) و چهار شهرستان بشرویه، خوسف، درمیان و سربیشه وضعیت زرد (متوسط خطر) ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی ادامه دارد که اکنون در این استان شامل هفت شهرستان می‌شود.

فرماندار گیلانغرب هم اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم را عامل کاهش افراد مبتلا به ویروس کرونا عنوان کرده اما این وضعیت را شکننده دانسته است.

کوروش محمودیان افزود: خوشبختانه با توجه به اعمال محدودیت ها و همکاری مردم کاهش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان محسوس است اما اگر دستورالعمل های بهداشتی جدی گرفته نشود دوباره آتش بیماری کووید۱۹ شعله ور خواهد شد از این رو توصیه می شود مردم حتما از ماسک استفاده و موازین بهداشتی را رعایت کنند.

اما خبرهای امیدوارکننده از وضعیت کرونایی کشور حکایت از آن دارد که با اعمال محدودیت ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی شمار مبتلایان و فوتی ها در بسیاری از شهرها کاهش یافته به گونه ای که بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی فوتی‌های ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان (امروز) برای سومین روز متوالی تک رقمی بوده و در ۲۴ ساعت گذشته، چهار نفر جان خود را با این بیماری از دست دادند و در مجموع تعداد فوتی ها به سه هزار و ۲۶۵ نفر رسیده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در ۲ روز گذشته نیز به ترتیب پنج و ۶ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی جان خود را از دست دادند.

استان البرز نیز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که اکنون ۳۹۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۴ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۲۸ هزار و ۱۷۰ نفر بستری شده اند و در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان  این بیماری در استان به ۲ هزارو ۵۲۱ نفر رسید.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان سمنان موجب فوت چهار نفر شد و از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر روز دوشنبه اول دی ماه تعداد جانباختگان در این استان به ۸۳۸ نفر  و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر رسیده است و ۱۲۸ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند.

اما گزارش ها درباره وضعیت کرونایی در مازندران حکایت از آن دارد که از سه روز قبل این استان از وضعیت کرونایی قرمز به نارنجی و زرد تغییر وضعیت داده است و اکنون پنج شهرستان بابلسر، فریدونکنار، سیمرغ، سوادکوه و میاندرود در شرایط زرد و ۱۷ شهرستان دیگر استان نیز وضعیت نارنجی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره وضعیت این استان گفته است: تغییرات محسوسی در نحوه اجرای محدودیت های کرونایی صورت نگرفته است و مقررات همانند روال سابق اجرا می شود.

دکتر عباس موسوی اظهار داشت: همچنان ورود خودروها با پلاک های غیربومی به مازندران و تردد آنها در تمامی شهرستان ها ممنوع است و مشمول جرائم نقدی خواهد بود.

وی تاکید کرد : خارج شدن استان از وضعیت قرمز را نباید به معنای پایان محدودیت ها دانست زیرا شرایط استان همچنان در وضعیت غیر ثابت قرار دارد و تعداد بیماران کرونایی بستری در استان روند افزایشی را طی می کند.

اکنون پنج شهرستان بابلسر، فریدونکنار، سیمرغ، سوادکوه و میاندرود در شرایط زرد و ۱۷ شهرستان دیگر استان نیز وضعیت نارنجی دارند.

اما از قزوین خبر رسیده که آمار بستری و مرگ بیماران کرونایی در شهرستان قزوین با توجه به اعمال محدودیت ها و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی ۴۰ درصد نسبت به پیش از آن کاهش یافته است.

محمد شفیعی فرماندار قزوین گفت: کاهش مرگ به میزان ۱۰ درصد در ماه نخست و ۴۰ درصد در سه ماه، کاهش بستری به میزان ۳۰ درصد در ماه نخست و ۵۰ درصد در سه ماه، قطع زنجیره انتقال با افزایش رعایت دستورالعمل های بهداشتی به میزان ۸۰ درصد در ماه نخست و ۹۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در ماه نخست و ۹۰ درصد در ماه های آینده از اهداف تخصصی این طرح است.

همچنین بر اساس اعلام مسوولان در نتیجه اعمال محدودیت‌های کرونایی ۲ هفته اول آذرماه در زمان حاضر شمار فوتی‌های بیماری کووید ۱۹ کاهش چشمگیری داشته، به گونه ای که در استان بوشهر سه روز اخیر هیچ مرگ ناشی از کرونا گزارش نشده ‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در تشریح وضعیت کرونایی این استان اظهار داشت: شمار روزانه بیماران ورودی به بیمارستان‌های استان بوشهر به ۲۰ نفر رسیده این درحالی است که این آمار در آبان ماه به بیش از ۷۰ نفر نیز رسیده بود.

دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: میزان مرگ و میر نیز در یک ماه گذشته به صورت میانگین روزانه به ۱.۵ نفر کاهش یافته و براساس بررسی‌های انجام شده، این استان در زمان حاضر در پائین ترین رده جدول در زمینه میزان بستری و مرگ و میر است.

وی یادآورشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند بستری افراد مشکوک به کرونا نیز در این استان کاهشی است و در زمان حاضر میزان بستری در بیمارستان‌ها از هر ۱۰۰ هزار نفر به کمتر از ۲ نفر رسیده و انتظار می‌رود هفته آینده این میزان کاهش یابد.

در استان بوشهر سه روز اخیر هیچ مرگ ناشی از کرونا گزارش نشده ‌است.

رییس بیمارستان دولتی شهید صدوقی یزد نیز با اعلام این خبر که هشت بخش از مجموع ۱۰ بخش ویژه بیماران کرونایی در این مرکز درمانی تعطیل شده است، گفت: هر چند شرایط، بهتر شده اما باید همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنیم و به محدودیت‌های اعلام شده پایبند باشیم.

دکتر حسین سلیمانی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ بیمار کرونایی بستری هستند، افزود: به هیچ وجه نباید به این وضعیت خوشبین باشیم، لازم است رعایت نکات بهداشتی و توجه به محدودیت ها در دستور کار قرار گیرد.

احمد گودرزیان سرپرست فرمانداری بروجرد هم درباره وضعیت این شهرستان گفت: در اواخر آبان ماه و نیمه اول آذرماه روزانه ۳۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی شهرستان بستری می‌شدند اما روزانه هفت بیمار کرونایی در بروجرد بستری می‌شوند که انتظار می‌رود شهروندان همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

از کردستان به نقل از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار این استان نیز اعلام شده است که هم اکنون سنندج تنها شهرستان دارای وضعیت نارنجی است و  ۹ شهرستان کامیاران، مریوان، قروه، سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

محمدابراهیم زارعی اظهار داشت: پس از چهار هفته محدودیت کرونایی با همکاری و همراهی مردم، گروه‌ها و اصناف شرایط بهبود پیدا کرد ولی در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی بار دیگر محدودیت‌های کرونا در شهرها بخصوص در حوزه اصناف اعمال می‌شود که در این صورت،  بطور حتم مردم دچار مشکل خواهند شد.

هم اکنون سنندج تنها شهرستان دارای وضعیت نارنجی است و  ۹ شهرستان کامیاران، مریوان، قروه، سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرد با فوت سه نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

مهدی محمدی افزود: همچنین در این مدت ۵۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۵ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مرکزی گفت: نانو ماسک ضد ویروس کرونا با ماندگاری ۳۰ روز در اراک طراحی و تولید شد.

دکتر«مهدی رئوفی» افزود: دانش تولید این نانو ماسک در اراک حاصل شده است و این محصول برای مصون‌سازی افراد علیه شمار زیادی از ویروس‌ها به ‌ویژه کرونا و آنفلوآنزا کاربرد دارد. این نانو ماسک در لایه‌های پنج و هفت عددی طراحی شده که پنج لایه‌ای آن بدون فیلتر و و هفت لایه‌ای آن با فیلتر است.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک گفت: در تمام لایه‌ها نانو ذرات اضافه شده تا هنگام تنفس هوای آلوده وارد دستگاه تنفسی نشود و در صورتی که فرد آلوده باشد ویروس با برخورد به ماسک غیرفعال می‌شود.

- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هم در خبری گفت: ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات به فعالان گردشگری و صنایع‌دستی استان با هدف جبران خسارت‌های شیوع کرونا تا کنون پرداخت شد.

محمد طاهریان افزود: ۱۵۶ پرونده در سه رسته‌ صنایع‌دستی، تاسیسات گردشگری مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌آپارتمان‌ها، هتل‌ها و مراکز خدمات رفاهی بین راهی و دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی برای دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا، در استان سمنان از طریق ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا تشکیل شده است.

وی بیان کرد: از ۱۵۶ پرونده تشکیل شده برای دریافت تسهیلات جبران خسارت‌های شیوع کرونا از ابتدای امسال تا کنون،  ۷۸ پرونده با پرداخت ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال به سرانجام  رسید و پرونده‌های دیگر نیز در حال طی مراحل اداری برای دریافت تسهیلات است.

- مدیر زندان رجایی شهر کرج نیز اعلام کرد که در اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها به ویژه انتقال ویروس کرونا ، یک هزار مددجوی این ندامتگاه با حضور پزشکان دانشگاه علوم پزشکی البرز غربالگری شدند.

الله کرم عزیزی گفت: اکنون زندان رجایی شهر یکی از چهارزندان مستقر در کرج است و ضد عفونی مستمر محیط ، تب سنجی، گندزدایی و آموزش های لازم برای  شست و شوی دست ها و نحوه فاصله گذاری بین فردی از اقدامات مهم در زندان رجایی شهربرای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: بانک‌ها ظرف ۴۸ ساعت وضعیت پرونده‌های مانده برای دریافت تسهیلات کرونا را تعیین تکلیف کنند.

جهانگیر رستم زاد اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲ رسته جدید برای دریافت تسهیلات به صنوف آسیب دیده از کرونا اضافه شده اند، باید تسهیلات اختصاص یافته هرچه سریعتر جذب شود.

- رییس پلیس راه البرز نیز اعلام کرد که در اجرای طرح محدودیت های کرونایی حدود ۲۰ هزار خودرو غیر بومی از ابتدای آذرماه سال جاری تاکنون در راه های استان بازگشت داده شدند.

سرهنگ رضا گودرزی گفت:  ماموران پلیس راه و انتظامی از یکم آذرماه سال جاری در ۲۴ نقطه از محورهای ورودی و خروجی استان البرز برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی مستقر شده و از ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به استان البرز جلوگیری می کنند.

- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: خوشبختانه حدود یک ماه است که با روند کاهشی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و کاهش بستری‌های کرونا در این استان مواجه هستیم.

وی، آخرین تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی را ۶۶۰ نفر اعلام  و اضافه کرد: مردم، اصناف و بازاریان نیز در اعمال محدودیت‌ها همکاری بسیار خوبی با حوزه‌ سلامت داشتند که باید این تعامل همچنان تداوم یابد.

امروز خبرنگاران در شیراز و مشهد نیز دست به کار شدند و با انتشار گزارش های کرونایی دو موضوع رسانه ها و کرونا و ترک تحصیل دانش آموزان و کرونا را محور قرار داده و از زوایای مختلف به بررسی این مسائل پرداختند.

مرکز شیراز با انتشار گزارش خود با عنوان آموزش رسانه‌ها، حلقه مفقوده دوران کرونا نوشت: شیوع کرونا بر بسیاری از کسب و کارها و مشاغل تاثیر گذاشته است؛ رسانه‌ها هم بی‌نصیب نبوده‌اند، کرونا باری بر دوش آنها افزوده، فرصت‌هایی را به وجود آورده و تهدیدهایی را متوجه فعالان رسانه کرده است.

رسانه‌های متعهد و فعالان این عرصه همچون دیگر بخش‌های جامعه بنا به ماموریت اجتماعی خود در شرایط شیوع کرونا عمل کرده‌اند. گستره این ماموریت در آغاز از اطلاع‌رسانی درباره ابعاد این ویروس ناشناخته شروع شد تا تبیین مسئولیت اجتماعی شهروندان برای کنترل این وضعیت.

رسانه‌ها زمانی از غم و اندوه جانباختگان کرونا گفتند، زمانی از حجم کار زیاد پرسنل درمان و زمانی از مشکلات فراروی مردم در شرایط کرونایی و تمهیدات مسئولان برای گذر از این شرایط؛‌ در شرایط کرونا بازار شایعات هم فروکش نکرد و رسانه‌ها درباره اخبار جعلی روشنگری کردند؛ اما کمتر و کمتر از خود و مشکلات خود سخن گفتند.

مرکز مشهد نیز با گزارش کرونا و افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در خراسان رضوی به مشکلات تحصیل انش آموزان در روزهای کرونایی و چالش هایی که بسیاری از آنها را از تحصیل دور کرده است، اشاره کرده و در مقدمه آورده است: "ترک تحصیل" هرچند اندک و مقطعی، به خاطر پیامدهای بلندمدت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معضلی چند وجهی گریبانگیر نظام تعلیم و تربیت رسمی است که سربرآوردن ویروس کرونا و تبعاتش بر این مشکل افزوده شده است.

پدیده گریز از فراگیری آموزش های رسمی یا ترک تحصیل که این روزها بخاطر محدودیت های ناشی از شیوع کرونا افزایش یافته است متاثر از عاملهای بنیانی مانند شخصیت دانش‌آموز، رویکرد والدین، سبک زندگی، اقتصاد خانوار، وضعیت کمی و کیفی مدارس و محیط اجتماعی است. 

ترک تحصیل روندی است که به مرور زمان شکل می‌گیرد و تنها به دلیل ضعف تحصیلی دانش‌آموزان نیست بلکه بیشتر از مشکلات اجتماعی و تحصیلی در مدارس ناشی می‌شود و عواملی چون ضعف امکانات خانواده‌ها، مدارس و جوامع بر این مشکلات می‌افزایند.‌

در این میان شیوع کرونا و عواقب ناشی از آن نیز بر انبوه عوامل موثر در ترک تحصیل افزوده است به طوری که شماری از دانش آموزان به دلیل ترس والدین از ابتلا به بیماری در سال تحصیلی جاری به مدرسه نرفته‌اند و به هر ترتیب از ادامه تحصیل آنان به بهانه کرونا صرفنظر شده است.

در این میان خراسان رضوی با حدود ۶.۵ میلیون نفر جمعیت که افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آنها دانش‌آموز هستند یکی از حوزه‌های جغرافیایی عمده کشور به عنوان الگو در تجربه‌های آموزشی و تعلیم و تربیت در زمینه‌های مختلف است.


آمار فوتی کرونا در قم صفر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که خوشبختانه با رعایت خوب مردم، تلاش کادر بهداشت و درمان و لطف خداوند، در 24 ساعت گذشته، هیچ مورد فوتی کرونا مثبت در قم ثبت نشده است.

محمدرضا قدیر در عین حال نسبت به شکننده بودن وضعیت هشدار داد و خواستار حداکثر رعایت ضوابط و توصیه های بهداشتی شد و گفت: در حال حاضر ۱۶۳ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که حال ۳۲ نفر آنها از وخیم است.

وی، آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ تن با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی قم مراجعه کردند که از این بین ۱۴ نفر بستری شدند.

وی عنوان کرد: در این مدت ۱۸ نفر از بیماران کرونایی با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند و در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کرونا مثبت در قم گزارش نشده است.

وضعیت کرونا در قم پس از چندین ماه قرمز و فوق قرمز، از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی در آمده است.

 

کرونا سه کرمانشاهی دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت سه نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

مهدی محمدی روز سه شنبه افزود: این سه نفر در بیمارستان های هرسین، دالاهو و گیلانغرب فوت کردند.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار جدید بستری و ۳۱ نفر بیماره کووید ۱۹ به صورت سرپایی شناسایی شدند.  

محمدی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۵۲ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۵ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

هم اکنون ۲۲۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۴ هزار و ۷۲۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۸۱ نفر ترخیص شده اند.

پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست

استاندار کرمانشاه در نشست اخیر با باشگاه داران ورزشی به وضعیت کرونا در استان اشاره و با بیان اینکه تاکنون سه پیک را پشت سر گذاشته ایم، یادآوری کرد: در پیک اول آمار فوتی ها به صورت میانگین روزانه یک تا ۲ مورد و در پیک دوم میانگین روزی پنج فوتی داشتیم.

هوشنگ بازوند افزود: در پیک سوم میانگین فوتی ها روزانه به ۱۸ نفر رسید که در روز ۲۴ آبان آمار ۲۴ فوتی یعنی هر ساعت یک نفر را ثبت کردیم اما خوشبختانه هم اکنون کرونا در کرمانشاه شیب نزولی دارد هرچند عقیده دارم آمار روزانه هشت یا ۹ فوتی نیز زیاد است.

استاندار کرمانشاه همچنین پیک چهارم کرونا در استان را نیز دور از ذهن ندانست و گفت: برای کنترل این بیماری مجبور به اعمال برخی محدودیت ها شده ایم، محدودیت هایی که مشکلاتی را برای اقشار ضعیف و آسیب پذیر ایجاد کرده است که دست فروشان از جمله آنها هستند.

وی گفت: به مشکلات این دسته از شهروندان کاملا واقفیم اما برای حفظ سلامتی آنها و دیگران ناچار به اعمال و اجرای محدودیت ها هستیم تا کنترل این بیماری که به نظر می رسد فعلا باید با آن زندکی کنیم از دستمان خارج نشود.  

 

وضعیت کرونا در کردستان زرد است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: با بهبود نسبی وضعیت شیوع ویروس کرونا بدنبال اجرای طرح محدودیت‌ها و همکاری خوب مردم، اینک وضعیت شیوع ویروس در این استان به رنگ زرد درآمده است.

محمدابراهیم زارعی روز سه‌شنبه اظهار داشت: در ابتدای آذر بواسطه داشتن ۶ شهرستان قرمز و چهار شهرستان نارنجی، وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در مجموع قرمز بود که با اعمال طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا هم اکنون این وضعیت به سطح زرد بازگشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: اکنون وضعیت ابتلا و گردش ویروس کرونا در این استان شکننده گزارش شده لذا انتظار داریم مردم کماکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک حال ستاد استانی در مدیریت بیماری کووید ۱۹ باشند.

وی یادآور شد: پس از چهار هفته محدودیت کرونایی با همکاری و همراهی مردم، گروه‌ها و اصناف شرایط بهبود پیدا کرد ولی در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی بار دیگر محدودیت‌های کرونا در شهرها بخصوص در حوزه اصناف اعمال می‌شود که در این صورت،  بطور حتم مردم دچار مشکل خواهند شد.

زارعی با اشاره به اینکه هم اکنون سنندج تنها شهرستان دارای وضعیت نارنجی است، افزود: ۹ شهرستان کامیاران، مریوان، قروه، سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

وی گفت: در وضعیت نارنجی فعالیت گروه‌های شغلی ۲ انجام می‌شود، اما محدودیت‌ها در حوزه تردد وسایل نقلیه همچنان برقرار است و ادامه دارد لذا با توجه به وضعیت نارنجی سنندج شرایط مشابه در این شهرستان تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: در حوزه تردد خودروهای با پلاک غیربومی شامل ورود به شهرهای نارنجی و یا خروج از این مناطق محدودیت داریم، ضمن اینکه رفت و آمد داخل شهری از ساعت ۹ شب تا چهار صبح نیز همچنان محدودیت دارد.

وی یادآور شد: بیشتر این محدودیت‌ها برای جلوگیری از دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی در فصل زمستان، پیشگیری از انجام مسافرت‌های غیر ضروری، جلوگیری از عدم رعایت نکات بهداشتی در مکان‌های عمومی با هدف مهار ویروس کرونا است.

 

آمار مبتلایان به کرونا در استان همدان به ۹ هزار و ۶۷۴ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به شناسایی ۱۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، گفت: مجموع مبتلایان و موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های استان به ۹ هزار و ۶۷۴ نفر رسیده است.

«محمد طاهری» روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۵ مورد بوده که از این تعداد ۲۳ مورد در بخش عادی و ۹  نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند، همچنین حال ۳۵ نفر نیز وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت:  ۲ نفر به علت ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان خود را از دست دادند که شمار متوفیان کرونایی استان نیز به یک هزار و ۳۸۸ مورد رسیده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان ها نیز گفت: تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در اسدآباد ۳۴۱، بهار ۵۵۳، تویسرکان ۵۹۵، رزن ۳۷۷، درگزین ۱۶۴، فامنین ۱۷۰ و کبودراهنگ ۶۰۵ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۱۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۸۴ در نهاوند و سه هزار و ۷۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شدند، همچنین ۲۶۲ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا از کاهش آمار مبتلایان به ویروس در استان خبر داد و گفت: ۲ شهرستان بهار و نهاوند در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۳۹۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۳۹۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۴ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۲۸ هزار و ۱۷۰ نفر بستری شده اند.

وی بیان داشت:  متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان  این بیماری در استان به ۲ هزارو ۵۲۱ نفر رسید.

دکتر فتحی تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۵ هزار و ۲۴۳  نفر  از مراکز درمانی ترخیص شده اند. 

استان البرز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

 

وضعیت تایباد از نظر شیوع کرونا از نارنجی به زرد تغییر کرد

فرماندار شهرستان تایباد گفت: با توجه به کاهش شمار بیماران بستری و مبتلا به کرونا در این شهرستان، خوشبختانه وضعیت این منطقه از حالت نارنجی به زرد تغییر یافت.

محسن سیاح روز سه شنبه افزود: از ۲۷ آذر ماه گذشته تاکنون هیچ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان خاتم الانبیای این شهر بستری نشده است و در حال حاضر وضعیت این بیماری در این شهرستان در حالت پایداری قرار گرفته است و طی ۶ روز گذشته روزانه یک بیمار کرونایی در این شهرستان شناسایی شده اند که نیاز به بستری شدن نداشته اند.

وی ادامه داد: با این وجود، مدیریت و مهار شیوع ویروس کرونا به معنای عادی شدن شرایط آن در سطح شهرستان تایباد نیست.

فرماندار شهرستان تایباد تاکید کرد: عادی تلقی کردن شرایط و سهل‌انگاری در رعایت دستورهای بهداشتی پیشگیرانه برای قطع زنجیره انتقال ویروس با وجود تداوم حضور ویروس کرونا در میان مردم بدون شک سبب طغیان دوباره آن می‌شود که این خود زنگ خطری برای همگان است.

سیاح به شمار بیماران ناشی از این ویروس در این شهر اشاره و بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۷۴ شهروند به طور قطعی به این ویروس مبتلا شده و ۱۱۰ تن هم جان خود را از دست داده اند. 

وی اضافه کرد: در چارچوب سومین مرحله غربالگری بیماری کووید ۱۹ در تایباد افزون بر ۹۵ درصد ساکنان این شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

فرماندار شهرستان تایباد گفت: با توجه به وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا و بر اساس تصمیم گیری طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت کرونایی، فقط مشاغل گروه یک، ۲ و سه فعالیت داشته فعالیت داشته و مشاغل گروه چهار تعطیل هستند و در صورت بازگشایی و فعالیت، واحدهای متخلف ۱۵ روز مهر و موم خواهند شد.

سیاح به همکاری خوب اصناف این شهرستان در اجرای ممنوعیتها و محدودیتهای اخیر کرونایی نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون ۹۰ درصد فعالان صنفی در تایباد مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کرده‌اند. 

وی افزود: هرگونه مراسم جمعی مذهبی و اجتماعی نیز در این شهرستان ممنوع است زیرا حفظ سلامت عمومی و جان تک‌تک مردم در اولویت همه کارها قرار دارد لذا قاطعانه و با جدیت تمام با همه بخشهایی که با رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند در چارچوب قانون برخورد صورت می‌گیرد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد که با کشور افغانستان هم‌مرز است در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

بر طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۱۸۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و سه تن رسید.

 

ایلام در ۲۴ ساعت گذشته فوتی کرونایی نداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوت شدگان تا این لحظه ۶۴۷ نفر ثابت باقی ماند.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ مورد ابتلا جدید کرونا در استان ثبت و مجموع ابتلایان به ۲۳ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.

وی افزود: ۱۱ بیمار جدید بدلیل ابتلا به کرونا در مراکز استان بستری شدند و تعداد بستری شدگان هم اکنون ۶۸ نفر است.

دکتر کریمیان با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی یادآور شد: شهرستان های ایلام، دره شهر و آبدانان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

وی تعداد بهبودیافتگان کرونا را ۲۲ هزار و ۳۳۴ نفر اعلام کرد.

 

۶۹ سیستانی و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان با افزوده شدن ۶۹ بیمار جدید به ۲۵ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهارداشت: هم اینک ۱۶۲ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۵۵ بیمار کرونایی به دلیل شدت بیماری در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته ۶ بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند و شمار فوت شدگان این ویروس در استان به یکهزار و ۷۳ نفر رسید. 

وی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تاکید کرد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان پیش از این گفته بود: آمار فوتی ها و مبتلاشدگان به کرونا در شهرهای زاهدان و زابل صعودی است.

عباسعلی ارجمندی افزود: متاسفانه دورهمی های خانوادگی از مهمترین عوامل افزایش مبتلایان به کرونا است به همین سبب از مردم استان درخواست می شود از دورهمی ها و سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی بیان کرد: منع تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح در شهرهای زاهدان و زابل که در وضعیت نارنجی بسر می برند ادامه دارد و تردد بین شهری از این ۲ شهر به دیگر نقاط ممنوع است و رانندگان خاطی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان اصناف را به رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی سفارش کرد و گفت: چنانچه واحد صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند، پلمب خواهد شد.

 

۴۹ بیمار کرونایی در استان مرکزی قرنطینه شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۹ بیمار جدید کرونایی شبانه روز اخیر در استان شناسایی شد و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

دکتر «محمد جمالیان» روز سه‌شنبه افزود: در این مدت ۲ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی جان باختند.

وی اظهارداشت:️ ۶۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز اخیر بر اساس مستندات آزمایشگاهی و تشخیصی شناسایی شده است که با احتساب آن‌ها، شمار کل مبتلایان کرونا در این خطه به ۳۳ هزار و ۷۳۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد:  ۱۵ نفر از موارد جدید شناسایی شده کرونا در این استان به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های بستری شده و  خدمات تخصصی درمانی  دریافت می‌کنند.

دکتر جمالیان اظهارداشت: یک هزار و ۳۵۴ نفر تاکنون در استان مرکزی تاکنون در اثر ابتلا به ویروس کرونا جا خود را از دست داده‌اند.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

بر اساس اعلام «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور تا اول دی  ماه ۹۹ به یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۵۳۵ نفر و  شمار جانباختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است.

 

مرگ و میر کرونایی در لرستان کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد جان‌باختگان از ویروس کرونا در این استان در ۱۰ روز پایانی آذرماه به متوسط روزانه پنج تا ۶ نفر کاهش یافته است.

"مریم کوشکی" روز دوشنبه با اعلام این مطلب که پیش از این روزانه بیش از ۱۰ نفر بر اثر کرونا در این استان جان خود را از دست می دادند ، افزود: تا  ۳۰ آذرماه ۱۵۳هزار و ۹۲۶ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۵۳ هزار و ۶۳۲ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا پایان آذرماه آذر ابتلای ۵۹ هزار و ۴۰۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۶۷ نفر نیز جان باخته اند.

بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته و اعلام ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان‌های خرم آباد، پلدختر، ازنا و دلفان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند و بروجرد، الیگودرز، دورود، کوهدشت، سلسله، رومشگان و چگنی جزو مناطق زرد شیوع کرونا در لرستان محسوب می شوند.

هم اکنون محدودیت های وضعیت نارنجی در لرستان اعمال می شود.

 

شرایط تهران همچنان ناپایدار و شکننده است 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: حضور ۳ هزار بیمار کرونایی بستری در شرایط فعلی در استان تهران نشان می دهد آمار قابل توجهی از افراد مبتلا به کرونا هستند و به عبارتی شرایط تهران همچنان ناپایدار و شکننده است.

علیرضا زالی روز سه شنبه در حاشیه بیست و یکمین جشنواره ابوریحان بیرونی در جمع خبرنگاران افزود: هنوز بالغ بر ۲ هزار ۹۹۰ بیمار بستری در تهران داریم، این موضوع نشان می دهد که همچنان باید پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته در تهران قریب به ۳۰۰ بیمار جدید بستری شدند که ۱۰۱ نفر آنان در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

زالی اظهار امیدواری کرد که با برنامه های مداخله ای، شاهد کاهش بیشتر روند بیماری باشیم و این بیماری کنترل شود.

کاهش روند کرونا در روزهای اخیر

وی ادامه داد: در روزهای اخیر با کاهش نسبی روند بیماری اعم از بستری، سرپایی و مرگ و میر در کشور از جمله استان تهران روبرو بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تصریح کرد: در حال بررسی و تحلیل آماری دقیق در این زمینه هستیم، اما بارها اعلام شده به دلیل ماهیت پیچیده این بیماری و قدرت بالای سرایت پذیری و خدشه دار شدن فاصله گذاری اجتماعی که وجود دارد، کماکان وضعیت کلان شهرهای مانند تهران شکننده و ناپایدار تلقی می شود.

تهران همچنان نارنجی است

وی با اشاره به اینکه تهران همچنان نارنجی است، افزود: برخی از محدودیت های ۲ ماه گذشته، در هفته جاری هم اعمال شد و عمدتا شامل کاهش ظرفیت کارکنان و بخشی از گروه های ۳ و ۴ است.

زالی گفت: به نظر می رسد ادامه و استمرار محدودیت ها در تناسب با وضعیت ایپدپیولوژی بیماری در استان تهران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس توافقی که با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شده، شاخص های هر هفته استخراج می شود. شرایط شهر تهران در روزهای آخر هفته سنجیده می شود که استمرار، تشدید یا تقلیل محدودیت ها متناسب با این شاخص های آماری خواهد بود.

بیست و یکمین جشنواره ابوریحان بیرونی امروز با معرفی نفرات برگزیده در بخش های بین الملل، ملی، پژوهشگران، فناور، مقاله، کتاب، مجله و دانشجویان منتخب و تقدیر و تجلیل از آنان در سالن همایش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.