در حال حاضر هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست و تعداد استان های در وضعیت نارنجی نیز رو به کاهش است و اکثر شهرها در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۴۰۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (پنجم دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۸۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۲۰۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۳۴۵ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ به دلایل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.  

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به اهمیت مراقبت های پیشگیرانه برای سالمندان اشاره کرد و گفت: انجام مراقبت های تغذیه ای درسالمندان به منظور افزایش مقاومت در پیشگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است.

لاری افزود: به این منظور سالمندان باید در طول روز آب زیاد بنوشند و ویتامین سی خود را با مصرف میوه و سبزی تامین کنند. سالمندان همچنین باید از مصرف کالباس و فست فود اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود کلسیم و ویتامین دی در بدن سالمندان، آنها باید حداقل در روز دو لیوان شیر مصرف کرده یا از دیگر لبنیات استفاده کنند. با توجه به اینکه ویتامین های دی۶ و دی۱۲ با افزایش سن کاهش می یابد، سالمندان می توانند این ویتامین را با مصرف گوشت، شیر، غلات سبوس دار و حبوبات جبران کنند و برای مصرف مکمل ها نیز لازم است با پزشک خود مشورت کنند.

لاری گفت: از آنجا که مصرف چای مانع جذب آهن می شود باید یک ساعت قبل از خوردن غذا تا دو ساعت بعد از صرف غذا از نوشیدن چای اجتناب کرد و همچنین سالمندان باید از مصرف قند، چربی و غذاهای سرخ شده بپرهیزند.

 

آخرین وضعیت استان ها

سرعت ابتلا به کرونا در کشور به استناد آمارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدد اجرای محدودیت‌ها و رعایت شیوه نامه ها مسیری رو به کاهش را طی می‌کند و تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا نیز اکنون به زیر ۲۰۰ نفر رسیده که تداوم این روند نیازمند رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی است.

با توجه به آغاز فصل زمستان، اعلام خطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی، بازگشایی اصناف، پاساژها و مراکز خرید و شلوغی بیشتر شهرها، روند نزولی آمار مبتلایان و جانباختگان بیم آن می رود که رعایت شیوه نامه های  بهداشتی هم کاهش یابد و سادی انگاری ها موج دیگری از شیوع کرونا را رقم زند.

در روزهای گذشته  اخبار شیوع ویروس کرونای انگلیسی سبب شده موجی از نگرانی بر بسیاری از کشورها حاکم شود به گونه ای که بسیاری مرزهای خود را بر  پروازهای ورودی و خروجی با این کشور بسته اند و  اکنون این کشور به منطقه ممنوعه برای ترددهای بین‌المللی تبدیل شده است . به دنبال این نگرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین  عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که تاکنون هیچ مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس کووید ۱۹ جهش یافته انگلیسی به ایران به دست نیامده است.

مینو محرز بیان داشت: به تازگی در حال راه اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد.

 تا کنون بیش از ۴ هزار گونه ویروس کرونا ثبت شده اما نمونه های مربوط به انگلیس و آفریقای جنوبی توجهات بیشتری را به خود جلب کرده اند زیرا قابلیت سرایت آنها نسبت به جهش های پیشین بسیار بیشتر است.

به دلیل جهش های مکرر این ویروس و افزایش قدرت سرایت آن متخصصان و کارشناسان بهداشتی همچنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی ،‌ماندن در خانه ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیر ضرور تاکید دارند. 

تردد مسافر از مرزهای قصرشیرین به عراق ممنوع شد

از قصر شیرین و به نقل از فرماندار خبر رسیده که تردد مسافر از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان این شهرستان به عراق ممنوع شد.

مرادعلی تاتار افزود: عراق در جهت اجرای اقدام‌های پیشگیرانه اخیر و مقابله با شیوع ویروس کرونای انگلیسی، گذرگاه های ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی را به روی مسافران بست.

در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق در کنترل ویروس جدید کرونای انگلیسی، دستورالعمل جدیدی از سوی عراق راجع به تردد مسافر از مرزهای بین المللی صادر شده که از ساعت ۱۲ جمعه شب ورود مسافران ایرانی به شمال عراق و خروج مسافران عراقی از اقلیم کردستان عراق به سمت ایران تا اطلاع بعدی ممنوع شد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: مسافران ایرانی که هم اکنون در عراق به سر می برند می توانند به ایران مراجعه کرده و مسافرین عراقی که در ایران به سر می برند می توانند به کشور خود باز گردند.

تاتار ادامه داد: همچنین تردد افراد ۲تابعیتی (ایرانی- عراقی)  نیز از مرز رسمی خسروی تا اطلاع بعدی ممنوع است.مبادلات تجاری از مرزهای خسروی و پرویزخان در این شهرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی طبق روال گذشته ادامه دارد.

وی اظهار داشت: همچنین پایش رانندگان و کامیون های حامل کالاهای صادراتی نیز در راستای مقابله با ویروس کرونا در مرز رسمی پرویزخان انجام می شود ضمن اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مرز خسروی تشدید شده است.

 

۱۶ بیمار جدید کرونا در مراکز درمانی ایلام بستری شدند

در ایلام هم ۱۶فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بستری های موجود ۶۱ نفر است.

به گفته ریس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  ۹ مورد از بستری های جدید مربوط به ایلام، پنج مورد دره شهر، یک مورد بدره و یک مورد نیز مربوط به ایوان است.

وی یادآور شد: روز گذشته هیچ فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی تا این لحظه ۶۴۹ نفر است.

کرونا مرگ چهار نفر را در یزد رقم زد

اگر چه هرچند تعداد بیماران بستری، شناسایی افراد مبتلا و مرگ و میر مبتلایان به کرونا در استان یزد نسبت به یک ماه گذشته بسیار کم شده است اما این ویروش در ۲۴ ساعت گذشته مرگ چهار نفر دیگر از مبتلایان را رقم زد ..

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۱ بیمار مبتلا قطعی به کووید ۱۹  در استان شناسایی شدند.

هم اکنون ۲۴ شهر استان در ۱۰ شهرستان  همچنان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارد و به همین دلیل بنا بر اعلام رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد با توجه به تداوم شیوع این ویروس  برای حفظ سلامتی نمازگزاران به خصوص آحاد مردم برای یازدهمین هفته متوالی نماز جمعه امروز برابر پنجم دی‌ماه ۱۳۹۹ در ۱۶ شهر و روستاهای شهرستان های ابرکوه، خاتم، تفت و اردکان برگزار نمی‌شود.

۳۳ شهرستان فارس در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفتند

براساس رنگ بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۶ شهرستان استان ۳۳ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا تنها شهرستان های شیراز، جهرم و خفر در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ شهرستان قرمزی در استان نداریم.

عبدالرضا قاسمپور افزود: قرار گرفتن استان فارس در این وضعیت، نتیجه همکاری و همراهی مردم به خصوص اصناف و بازاریان است.

 

۱۸ شهرستان اصفهان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیجده از ۲۴ شهرستان این استان زرد و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بنا بر اظهارات -سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، شهرستان های زرد محدودیت تردد خودرویی ندارند و گروه‌های شغلی یک، 2 و سه در این شهرستان ها می توانند فعال باشند.

 براساس جدیدترین رنگ بندی های مشخص شده از روز شنبه ششم دی ماه، شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران، چادگان، خوانسار، خور، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر، فریدن، فریدونشهر، گلپایگان، لنجان، مبارکه، ائین و نجف آباد در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، شهرضا، فلاورجان، کاشان و نطنز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

 

خرم‌آباد تنها شهر با وضعیت نارنجی در لرستان است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان اعلام کرد که خرم‌آباد تنها شهر با وضعیت نارنجی در لرستان است و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

احمد حسین فتایی اعلام کرد: بر اساس تازه ترین لیست اعلام شده‌ توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، بجز شهرستان خرم‌آباد که همچنان در وضعیت نارنجی است، سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی گفت: بر همین اساس طی هفته پیش رو، محدودیت های شغلی در مرکز استان برای گروه های شغلی سه و چهار همچنان برقرار است و کارکنان دستگاه های دولتی نیز به صورت شیفت بندی ۵۰ درصد در محل کار حضور خواهند داشت.

فقط ۴ شهر آذربایجان‌غربی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد

 کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی نیز با صدور اطلاعیه‌ای، وضعیت شهرستان های استان را در خصوص شیوع کرونا اعلام کرد که در آن، فقط چهار شهر در شمال و جنوب استان وضعیت نارنجی دارند.

در این اطلاعیه آمده است: طبق بررسی های کارشناسی صورت گرفته شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب و ماکو وضعیت نارنجی در خصوص شیوع بیماری کووید ۱۹ دارند و محدودیت های مربوط به این وضعیت در آنها اعمال می شود.

شهرستان های مهاباد، بوکان، سردشت، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، نقده، اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و سلماس، پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در وضعیت زرد هستند.

26 شهرستان  خوزستان از لحاظ کرونا زرد شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم از زرد شدن وضعیت  ۲۶ شهرستان استان خوزستان از لحاظ ابتلای افراد به ویروس کرونا خبر داد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: بجز شهرستان اهواز که اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد قرار گرفتند که این نشان از نتیجه بخش بودن تصمیمات ستاد مبارزه با کرونای کشور و استان دارد.

وی به وضعیت فوت شده های استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این مدت فقط یک مورد فوتی قطعی ناشی از ویروس کرونا در استان داشته ایم و این هم خبر خوشایندی است.

تک رقمی شدن شمار جانباختگان کرونا در فارس و خطر عادی انگاری شرایط

شمار جان باختگان کرونا در ۲ روز گذشته در استان فارس تک رقمی شده است، کاهش تب کرونا در این استان خطر عادی انگاری شرایط را به همراه دارد؛ گزارش های دریافتی حاکی از آمد و شد نسبتا متراکم خودروها به خارج از شیراز به ویژه در مسیر پیست اسکی شهرستان سپیدان دارد.

خروج برخی شهرستان‌های استان فارس از وضعیت قرمز و تبدیل آنها به وضعیت نارنجی هرچند یک موفقیت در کنترل ویروس کرونا بوده اما باعث نگرانی از عادی انگاری و بازگشت به رفتارهای معمول آن هم در شرایط شکننده فعلی شده است.

براساس رنگ بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۶ شهرستان استان فارس  ۳۳ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

هم اکنون تنها شهرستان های شیراز، جهرم و خفر در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ شهرستان قرمزی در استان نداریم. این موضوع هر چند نوید بخش بهتر شدن شرایط و موفقیتی در مرزبندی ها و اجرای محدودیت ها دارد اما می تواند خطر عادی انگاری شرایط را نیز به همراه داشته باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز جمعه گفت: با بررسی ۵۴۴ هزار و ۵۵۱ مورد تست تشخیصی کرونا در فارس از ابتدای شیوع تا امروز پنجم دی، ۱۶۰ هزار و ۲۹۹ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

 سید روح اله حسینی ،  جانباختگان این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته را نیز ۹ نفر اعلام کرد و افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، ۲ هزار و ۹۶۶ هم استانی را در اثر این بیماری از دست داده ایم.

او در ادامه به آمار بیماران بستری اشاره کرد و با بیان اینکه هم اکنون ۶۰۵ بیمار مثبت قطعی و مشکوک و دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۵۹ بیمار در وضعیت وخیم بوده و در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی آمار بهبود یافتگان کرونا ۱۹ از ابتدا تا کنون را نیز ۱۵۵ هزار و ۲۶۱ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با تاکید بر اینکه کاهش آمار کنونی کرونا در استان به منزله پایان آن نیست، یادآور شد: در شرایط کنونی نیز لازم است همه ما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و پرهیز از برگزاری مهمانی و تجمعات پایبند بوده و بتوانیم مانع از انتشار بیشتر این بیماری شویم.


کرونا ۲ کرمانشاهی دیگر را به کام مرگ کشاند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۲۰ نفر رسید.

مهدی محمدی روز جمعه افزود: این ۲ نفر در شهرستان های کرمانشاه و پاوه فوت کردند.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار مثبت بستری و ۴۵ بیمار مثبت سرپایی شناسایی شدند.  

محمدی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۵۳ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۵ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

هم اکنون ۲۱۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

روابط عمومی استانداری کرمانشاه اعلام کرد: براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های کرمانشاه، ثلاث‌باباجانی، جوانرود، اسلام آبادغرب، دالاهو، روانسر، سرپل‌ذهاب، صحنه، قصرشیرین، گیلانغرب و هرسین از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌های پاوه، سنقروکلیایی و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به مرز ۲۶ هزار نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان با افزوده شدن ۳۶ نفر به ۲۵ هزار رو ۹۱۷ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز جمعه اظهارداشت: هم‌اینک ۱۵۶ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۵۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته چهار بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان فوت کردند. 

وی شمار کل فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان را یکهزار و ۸۶ نفر رسید.

 

سه شهرستان استان مرکزی در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سه شهرستان استان مرکزی در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر در فهرست وضعیت مناطق زرد قرار دارند.

سید «محمد جمالیان» عصر جمعه افزود: بررسی‌ها حاکی از ان است که  شهرستان‌های اراک، خمین و شازند در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند و  آشتیان، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه، فراهان، کمیجان، محلات و تفرش در فهرست وضعیت زرد بیماری جای گرفته‌اند.

وی بیان کرد: کنترل موج سوم شیوع کرونا در استان مرکزی و مهار روند بیماری در  یک ماه اخیر رضایت‌بخش است و برابر گزارش‌ها استان روند رو به بهبود را دارد که این شرایط  در سایه اتحاد، همدلی و همکاری مردم، مسئولان و اصناف محقق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ماه‌ها طول کشیده است تا استان مرکزی در زمینه کرونایی به شرایط کنونی دست یافته و برای ترسیم  این مسیر سختی ها و تلاش های زیادی صورت گرفته اما همه باید بدانند خطر از سر نگذشته و وضعیت  کنونی در صورت کم توجهی  به نکات بهداشتی شکننده است و مردم همچنان باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و خطر بیماری را جدی بگیرند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: استان مرکزی در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد و از طرفی استانی صنعتی است که مراودات اجتماعی زیادی در این استان صورت می‌گیرد و باید در تمام رفتارها و برخوردها به گونه‌ای برخورد شود که تلاش‌های اخیر در راستای کنترل کرونا هدر نرود.

وی اظهار داشت: تک تک شهروندان استان مرکزی باید تلاش کنند تا وضعیت کرونایی استان مرکزی در همه مناطق روبه زرد و سپس سفید قرار گیرد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این خطه، اول اسفندماه پارسال پس از قم در اراک به ثبت رسیده است.

 

۱۴۸ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۴۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های قم بستری هستند که حال ۲۸ تن از آنها وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به ۵ دی ماه، ۲۸ تن با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی قم مراجعه کردند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۳ تن در مراکز درمانی قم بستری شدند و ۲۰ بیمار کرونایی نیز با بهبودی از بیمارستان های قم مرخص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کرونا مثبت قم جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.