طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد وخوشبختانه تاکنون ۹۶۹ هزار و ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۹ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۱۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۶۹ هزار و ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۵۳۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد.

وی به مردم توصیه کرد: هنگام خرید کردن حتما به جای پول نقد از کارتخوان یا پرداخت اینترنتی استفاده کنید و در زمان خرید از دست زدن به صورت، بینی و چشم خودداری کنید، هنگام استفاده از پله برقی، آسانسور یا کالاهای فروشگاهها از دستمال کاغذی استفاده کنید و بعد از استفاده دستمال کاغذی را در سطل در دار بیندازید و در تمام مدتی که بیرون از منزل هستید ماسک بزنید و فاصله فیزیکی را با دیگران رعایت کنید.


آخرین وضعیت استان ها

سرعت ابتلا به کرونا در کشور به استناد آمارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدد اجرای محدودیت‌ها و رعایت شیوه نامه ها مسیری رو به کاهش را طی می‌کند که تداوم این روند نیازمند رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی است.

همچنان که روند نزولی بودن ابتلا به ویروس کرونا در مناطق زیادی از کشور قابل توجه و مسرت بخش است ولی در روزهای گذشته اخبار شیوع ویروس کرونای انگلیسی سبب شده موجی از نگرانی بر بسیاری از کشورها و از جمله ایران حاکم شود به گونه ای که بسیاری مرزهای خود را بر  پروازهای ورودی و خروجی با این کشور بسته اند و اکنون این کشور به منطقه ممنوعه برای ترددهای بین‌المللی تبدیل شده است.

اما مقابله با کرونا در کشورمان ادامه دارد و این در حالی است که احتمال موج زمستانی شیوع کووید ۱۹، کاهش حساسیت عمومی بر دغدغه های شیوع ویروس انگلیسی افزوده و مسوولان و کارشناسان حوزه درمان را در این زمینه به تکاپو انداخته است.

مشاور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی طرح شهید قاسم سلیمانی در دزفول شرایط کنونی کشور را در مقابله با ویروس کرونا شکننده ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت کل استان‌های کشور به غیر از گیلان و مازندران از نظر شیوع کرونا سیر نزولی دارد.

محمداسماعیل مطلقوی اضافه کرد: باید از این فرصت برای مدیریت و کنترل بیماری درصورت پیک استفاده کنیم تا بتوانیم  زنجیره را قطع و حداقل تلفات را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۴۸ درصد مردم ایران در دورهمی‌های شب یلدا شرکت کردند که احتمال بروز پیک کرونا ۲ هفته بعد از آن وجود دارد، افزود: احتمال تجمع برای سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، ایام فاطمیه و انتخابات شوراها وجود دارد که باید برای این موارد برنامه‌ریزی شود.

با تمام این تفاسیر؛ مردم بیش از هر زمانی این شرایط حساس بهداشتی را درک می کنند و نیک می دانند که اگر غفلت و یا عادی انگاری کنند تجربه کردن موج چهارم ویروس کرونا دور از انتظار نیست.

با این حال خبرهای رسیده از خبرنگاران از استانها حاکی از این است که اغلب شهرها اکنون در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و بیمارستان ها به مدد تلاش کادر درمان و همراهی مردم تا حدود زیادی خالی از بیماران بدحال کرونایی است و در شرایطی که با اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ انتظار می رفت زمستان سختی داشته باشیم، اینگونه نشد و هر روز با کاهش تعداد افراد مبتلا و فوتی امید است به روزهای پساکرونا نزدیک شویم.

با این وجود هنوز محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت زرد یا نارنجی بودن برقرار است و صنوف و بسیاری از مشاغل همچنان باید پایبند رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند تا بار دیگر به روزهای قرمز و تلخ افزایش مرگ و میرها بازنگردیم.

تازه ترین گزارش ها از استانها حاکی از این است که آمار بستری شدگان کرونایی کاهش یافته است و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این زمینه از ثبت ۴۸ ساعت بدون فوتی کرونا در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در روزهای هفتم و هشتم دیماه هیچ مورد فوتی کرونا در استان ثبت نشده است.

دکتر فاطمه نوروزیان شمار مبتلایان بستری کرونا در بیمارستان های هرمزگان را ۱۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۳۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس پایش های صورت گرفته از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت تمام شهرستان های هرمزگان زرد است و فعالیت مشاغل و محدودیت های کرونا نیز بر مبنای همین وضعیت است.

اما در استان اردبیل طرح شهید قاسم سلیمانی به خوبی در حال اجراست و بنا به گفته فرماندار اردبیل؛ ۸۶ درصد جمعیت اردبیل غربالگری کرونا شدند.

مسعود امامی گفت: تاکنون در این طرح ۵۲۵ هزار و ۹۱ نفر معادل ۸۶ درصد از جمعیت این شهرستان غربالگری کرونا شده‌اند و سه هزار و ۹۴۴ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا شناسایی و  قرنطینه شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و سه شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خوشبختانه سیر نزولی بستری‌های کرونا در مهاباد پابرجاست و مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با اشاره به کاهش شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در این شهرستان گفت: هم اکنون ۱۸ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

امیر بهزاد افزود: در مدتی که شیب مبتلا به کرونا در مهاباد روندی نزولی داشته، کادر درمان شهرستان نیز فرصت یافته‌اند تا نفسی تازه کنند و رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان بهترین اقدام برای حمایت از آنها خواهد بود.

در استان آذربایجان شرقی نیز وضع به همین منوال است و آمار فوتی های کرونا در این استان۷۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کویید ۱۹ گفت: تعداد بستری های کرونایی در استان کاهش یافته و به ۱۰۰ نفر در روز و به یک سوم کاهش یافته است.

سیمین خیاط زاده افزود: آذربایجان شرقی از ابتدای شیوه کرونا تا آغاز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، غیر از ۲ماه نخست، در بقیه ماه ها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار داشته است. 

اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی سبب شد که تعداد بستری های کرونایی آذربایجان شرقی از یکهزار و ۶۰۰ نفر به رقم بسیار کمتری کاهش یابد. 

خبرهای رسیده از گلستان نیز حاکی از این است که سیر نزولی شیوع کرونا در این استان نیز همچنان ادامه دارد و  رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تقدیر از همراهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت که این سیر با کاهش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این ویروس همچنان ادامه دارد.

 عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان استان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند که در این میان وضعیت بندرگز کماکان نگران کننده و نیازمند همراهی بیشتر مردم برای کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان است.

وی در ادامه از تثبیت وضعیت کرونا در مناطق شمال و شرق استان خبر داد و گفت: با همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، وضعیت شیوع کرونا در علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و گمیشان به رنگ زرد تغییر یافته و گرگان و آق‌قلا در مرکز به همراه بندرگز، کردکوی و بندرترکمن در غرب استان با داشتن روند ثابت مبتلا و جان باخته در وضعیت نارنجی قرار دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در مورد وضعیت این استان اظهار داشت که اکنون وضعیت ابتلا و گردش ویروس کرونا در این استان شکننده گزارش شده لذا انتظار داریم مردم کماکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک حال ستاد استانی در مدیریت بیماری کووید ۱۹ باشند.

محمدابراهیم زارعی گفت: در ابتدای آذر بواسطه داشتن ۶ شهرستان قرمز و چهار شهرستان نارنجی، وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در مجموع قرمز بود که با اعمال طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا هم اکنون این وضعیت به سطح زرد بازگشته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این محدودیت تردد شبانه در هشت شهر این استان شامل سنندج، سقز، دیواندره، کامیاران، بیجار، بانه، قروه و مریوان تا اطلاع ثانوی تداوم دارد.

خبرهای خبرنگاران از استان ایلام نیز حاکی از این است که سرانجام پس از چند هفته ترس و دلهره‌ که بوی مرگ تمام استان را پر کرده بود، تب تند کرونا و آمار مرگ و میرهای دو رقمی در ایلام فروکش کرد و این روزها که دیگر از شدت همه‌گیری کرونا کاسته شده، آمار افراد مبتلا و بستری از اعداد ترسناک سه رقمی و ۲ رقمی روزانه به کمتر از ۱۰ نفر رسیده و رخسار استان از قرمز تند به زرد مبدل شده است.

استاندار ایلام نیز در این زمینه اظهار داشت که تغییر وضعیت ایلام به زرد و ایجاد آرامش نسبی نباید باعث ایجاد غفلت شود، کوچکترین سهل‌انگاری ما را به روزهای بحرانی کرونا باز می‌گرداند.

سلیمانی‌دشتکی با تاکید بر اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در استان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های بعمل آمده استان ایلام یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور در کنترل  کرونا بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز خبر از کاهش ۷۶ درصدی آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ماه جاری نسبت به ماه گذشته داد و افزود: آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خوزستان تا پیش از اجرای طرح قاسم سلیمانی ۹۸ مورد بود که این آمار بعد از اجرای طرح در دی‌ماه به ۲۳ مورد رسیده و کاهش ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد این در حالی است که طبق برنامه کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر مورد انتظار بود.

سیدمحمدعلوی ادامه داد: تا پیش از این طرح، آمار هفتگی تست‌های مثبت کرونا در استان خوزستان ۲هزار و ۲۴۳ مورد بود که با اجرای این طرح از اول آذرماه تا پنجم دی‌ماه این آمار به ۴۹۷ تست مثبت رسیده که کاهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

از کرمانشاه نیز خبر می رسد که این استان دومین روز بدون فوتی را در دی ماه سپری کرد و بنا به گفته رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان؛ فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در ۲۴ ساعت گذشته به صفر رسید.

مهدی محمدی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه تاکنون هزار و ۴۲۳ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

وی از بستری شدن ۴۰ نفر و ترخیص ۴۷ نفر در شبانه روز گذشته در کرمانشاه خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۷۶ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.


۸۲ درصد بیماران کرونا در فارس، زیر ۵۰ سال سن دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرا،ز با تاکید بر آمادگی همگان برای مقابله با موج جدید بیماری کرونا گفت: باید مراقب سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، باشیم، زیرا ۹ و نیم درصد از جانباختگان و ۸۲ درصد از مبتلایان در گروه سنی زیر ۵۰ سال قرار دارند.

عبدالرسول همتی، سه‌شنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا در شیراز افزود: تعداد مراجعان به آزمایشگاه‌ها کاهش پیدا کرده و وضعیت بهتری را سپری می‌کنیم اما باید عملکرد ما برای انجام تست سریع‌تر باشد و ضمن بیماریابی فعال، آمادگی لازم برای مقابله با موج جدیدی بیماری کووید ۱۹ و همچنین افزایش نمونه‌گیری در آزمایشگاه‌های استان فارس را داشته باشیم.

به گفته وی، شمار مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته طی ۲۴ ساعت گذشته، افزایش داشته است و افزون بر این میزان مراقبت از مبتلایان به این بیماری در منزل نسبت به روزهای گذشته، فزونی یافته است.  

همتی، اضافه کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که با هدف مقابله با ویروس کرونا در حال اجراست نیز از لحاظ کمیت، شتاب بیشتری گرفته است و آمار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص این طرح به صورت دقیق ثبت می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار داشت: هم اکنون آمار بستری افراد در مراکز درمانی رو به کاهش است و در حال حاضر ۴۴۱ بیمار مثبت قطعی و دارای علامت ویروس کرونا در بیمارستان های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۵۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند.

همتی، با اعلام اینکه استان فارس ۱۳ درصد از کل مبتلایان کشور را به خود اختصاص داده اما سهم استان از جانباختگان کشور تنها پنج درصد است، گفت: میانگین سنی مبتلایان در استان فارس ۴۳ سال است که این آمار نسبت به شیوع موج نخست، مقداری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هم اکنون میانگین سنی جانباختگان در فارس ۶۹ سال است که مقدار این میانگین نیز نسبت به اوایل شیوع بیماری افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از مردم خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شست و شو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و خودداری از حضور در دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌ها در کاهش زمینه‌های ابتلا به این بیماری سهیم شوند.

 

 

۷۰ هزار آزمایش کرونا در قزوین انجام‌ شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوبن گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون ۷۰ هزار آزمایش کرونا در مراکز درمانی و غربالگری استان انجام شده است.

پیمان نامدار روز  سه شنبه در جلسه ستاد کرونای استان قزوین که در استانداری برگزار شد، با اشاره به تجربه سه دوره پیک کرونا افزود: خوشبختانه شاهد روند نزولی ۸۰ درصدی در بیماران بستری و سرپایی و ۶۰ درصدی در فوتی‌های استان هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان فوتی کرونای استان در بین کسانی بوده است که بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند، اظهار داشت: ۹۰ درصد افراد فوتی کمتر از ۳۰ سال در استان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

نامدار اضافه کرد: سیر صعودی بیماری در استان‌های همجوار شامل گیلان، مازندران و زنجان گزارش شده است و با توجه به اینکه ارتباط تنگاتنگی بین استان قزوین و این استان‌ها وجود دارد وضعیت این استان‌ها می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

این مسوول با بیان اینکه وضعیت نارنجی بیماری کویید ۱۹ در استان به معنای خطر و هشدار و شرایط کاملا شکننده است، تصریح کرد: استان‌های همجوار قزوین شیب صعودی بیماری را دارند و اگر مردم استان رعایت نکنند دوباره به وضعیت قرمز بازخواهیم گشت.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون هیچ بیمار کرونایی در انتظار ورود به بخش آی سی یو نیست و مشارکت مردم و تلاش مدیران دستگاه‌ها در اجرای طرح مدیریت هوشمند محدویت‌های مقابله با کرونا موجب کاهش ۸۰ درصدی بیماران نسبت به یکماه گذشته شده است.

 نامدار افزود: در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر فوت کردند و جمع فوتی‌های کرونایی در استان قزوین از ابتدا تاکنون به هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: ۷۶ درصد بیماران کرونایی در بیمارستان‌های علوم پزشکی، پنج درصد در بیمارستان‌های خصوصی و مابقی در تامین اجتماعی بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرهای البرز و آوج در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان نیز در وضعیت نارنجی هستند، اضافه کرد: در شهرهایی که وضعیت نارنجی و زرد دارند مراسم‌های فرهنگی، آیینی و آموزشی چه در دانشگاه‌ها، چه در مدارس و چه در سایر نقاط شهر برگزار نمی‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی، افزود:  در اجرای این طرح، سپاه، هلال احمر و نیروهای جهادی زحمت زیادی کشیدند ولی نیاز به آموزش در این طرح، هنوز خلا اصلی ما است.

نامدار ادامه داد: دستورالعمل انتخابات و الزامات سلامت محیط کار برای برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی ابلاغ شده است و این اتحادیه‌ها در صورت رعایت الزمات می‌توانند انتخابات صنفی خود را برگزار کنند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان کرونایی استان به یک هزار و ۴۰۶ نفر رسید.

«محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰  مورد بوده که از این تعداد ۳۵ نفر در بخش عادی و  ۱۰ بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۲ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان شناسایی شدند که با احتساب این تعداد، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های استان به ۹ هزار و ۷۷۴ نفر رسید.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۵۴، بهار ۵۵۹، تویسرکان ۶۰۰، رزن ۳۸۸، درگزین ۱۶۶، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۱۴ نفر بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین یک هزار و ۸۳۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۲در نهاوند و سه هزار و ۷۳۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۵ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان ابتدای هفته جاری در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که پنج شهرستان «همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«سیدسعید شاهرخی» افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان جزو  ۹ استان کشور است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد.

 

۲۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳ تن بستری جدید در این زمینه داشته‌ایم.

محمدرضا قدیر عصر سه شنبه در گفت وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۹ دی ماه جاری، ۲۶ تَن با علایم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی اعلام کرد: در این مدت نیز، ۱۹ تن ترخیص شدند و در حال حاضر ۱۴۹ تن در این رابطه در قم بستری هستند که ۱۴ بیمار بدحال داریم.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی، یک تن فوتی کرونامثبت داشته ایم.  

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار دارد.

 

افزایش سرعت کرونا در مازندران برای رسیدن به پیک موج سوم

با گذشت بیش از یک هفته از فروکش کردن پیک موج سوم کرونا در کشور، استان مازندران که حدود ۱۰ هفته به قضاوت وزارت بهداشت تنها استان دور مانده از پیک این موج بود ، این روزها با افزایش آمار بیماران کم کم پا روی خط قرمز گذاشته است.

زمانی که همه استان های کشور روند فزاینده شناسایی و بستری بیماران جدید کووید ۱۹ را در ماه آذر طی می کردند ، مازندران وضعیت نسبتا با ثباتی را طی می کرد به گونه ای که بسیاری بر این باور بودند که مازندران از پیک موج سوم گریخته است و می تواند این وضعیت را ادامه دهد ، ولی آمارهای چند روز گذشته نشان می دهد این استان به خط قرمز پیک موج سوم هر چه بیشتر نزدیک شده است.

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های مازندران در روز اول آذر ماه همزمان با آغاز اجرای طرح محدودیت های جامع کرونایی ۷۹۱ نفر بود . ۱۰ روز بعد تعداد بیماران بستری به ۸۶۹ نفر رسید ؛ یعنی در این مدت روزانه تنها ۶ نفر به بیماران بستری افزوده شد. این روند آرام ۱۰ روز بعد هم ادامه یافت و آمار به ۹۱۷ نفر رسید. به عبارتی از اول آذر تا بیستم آن ماه روزانه ۶.۳ بیمار جدید کرونایی به مجموع بیماران بستری در بیمارستان های مازندران اضافه شد.

روز سی ام آذر مجموع آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران به یکهزار و ۳۹ نفر رسید که نسبت به روز اول آذر ۲۴۸ نفر بیشتر بود. در مجموع طی ماه آذر به طور میانگین روزانه  ۸.۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ به مجموع بیماران بستری در بیمارستان های استان افزوده شد.

روند شیوع کرونا و شناسایی بیماران جدید کووید ۱۹ در طول ماه آبان باثبات تر از ماه آذر بود. روز اول آبان ۶۷۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری بودند. روز ۳۰ آبان تعداد کل بستری ها به ۷۵۱ نفر رسید . به عبارتی در طول ماه آبان به طور میانگین روزانه ۲.۴ بیمار جدید به مجموع بستری های بیمارستان های استان اضافه شد.

طی چنین روندی آرام افزایشی بر خلاف تمامی استان های کشور باعث شد تا سخنگوی وزارت بهداشت در سفر ۲۴ آذر ماه به مازندران از زحمات مجموعه کادر درمانی مازندران ، مدیران عضو ستاد مقابله با کرونای استان و مردم مازندران به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی و آرام کردن حرکت شیوع کرونا در این خطه شمال کشور قدردانی کند.

دکتر سیما سادات لاری در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران گفته بود : تصمیم گیری بموقع ستاد مازندران سبب شد تا این استان وارد پیک موج سوم کرونایی نشود و شیوع کرونا با شیب ملایم ادامه یابد که نتیجه آن فرصت یافتن کادر درمانی بیمارستان ها برای خدمات دهی بهتر به بیماران کرونایی و کاهش آمار مرگ و میر بوده است.

بیدار شدن غول خفته 

همه خوش بینی ها در باره وضعیت کرونایی مازندران طی چند روز گذشته بر باد رفته است. آمارهای روزانه شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان به طرز غیرقابل باوری در حال افزایش است. تنها از از اول دی ماه تاکنون آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. بررسی آمارهای روز به روز هم نشان می دهد که با گذشت زمان سرعت شیوع و شناسایی بیماران جدید کرونایی بسیار تند شده است.

در حالی که آمار مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران در اول دی ۹۹۳ نفر بود ، دیروز دوشنبه به یکهزار و ۲۰۵ نفر افزایش یافته است. در واقع طی یک هفته گذشته ۲۱۲ بیمار جدید کووید۱۹ به مجموع بستری های بیمارستان های استان اضافه شد که میانگین روزانه آن ۲۶.۵ نفر است. به عبارتی میانگین بیماران جدیدی که به بستری های بیمارستان ها در ماه دی اضافه شده اند ۱۱ برابر ماه آبان و بیش از سه برابر ماه آذر است.

بر اساس گزارش رسمی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل به طور میانگین در یک هفته اخیر روزانه ۲۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

براساس این گزارش هم اکنون یک هزار ۲۰۵ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند و حدود یک پنجم از این بیماران نیز به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

رویت پیک سوم 

عضو کارگروه علمی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره شیب تند بستری بیماران جدید کرونایی در بیمارستان های استان گفت : نشانه های ورود استان به پیک موج سوم ،  این روزها با روند افزایشی آمار بیماران بستری در بیمارستان ها رویت می شود.

دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : بخشی از روند افزایشی بیماران مبتلا به کووید۱۹ ناشی از عادی انگاری رفتاری و تداوم برخی دورهمی های خانوادگی است و آمارها نیز نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد از مبتلایان در دورهمی های خانوادگی گرفتار شده اند.

وی اظهار داشت : در حالی آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران این روزها روند افزایشی را سپری می کنند که خطر آلودگی ها با جهش ویروسی در برخی کشورها رو به رشد است.

رییس کارگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در شرایط فعلی مردم تا پیش از تزریق واکسن عمومی ، راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش تردد در اجتماع و دورهمی ها برای مصون ماندن از ویروس ندارند.

وی افزود : اگر چه محدودیت ها از لحاظ روحی و روانی برای خانواده ها و حتی درمانگران مشکل ایجاد کرده است ، ولی برای سالم ماندن راهی جز رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها نداریم.

بابامحمودی مهم ترین خطر را مربوط به افراد ناقل بدون علامت دانست و اظهار داشت : به دلیل بی علامت بودن ویروس کرونا در مبتلایان ، باید محدودیت ها سفت و سخت دنبال شود.

مردم رعایت کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : مازندران با وجود این که با همکاری مردم و تلاش درمانگران حدود ۱۰ هفته از پیک موج سوم کرونا دور ماند، ولی همچنان این خطر وجود دارد.

دکتر سید عباس موسوی افزود : هیچ تضمینی برای دورماندن از پیک موج سوم کرونا وجود ندارد ، مگر این که همانند گذشته محدودیت های سفت و سخت کرونایی و پروتکل های بهداشتی ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد : درشرایط فعلی بررسی ها نشان می دهد  که بیش از ۸۰ درصد شهرستان های استان با شیب افزایشی ملایم آمار مبتلایان به ویروس کرونا مواجهند و برخی از شهرستان ها همانند آمل ، گلوگاه و رامسر که مبادی ورودی استان محسوب می شوند ، در معرض خطر آلودگی بیشتری قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در شرایط فعلی تا حد زیادی نسبت به ماه گذشته سخت گیری محدودیت های کرونایی شامل ساعات فعالیت اصناف و ممنوعیت  تردد شبانه کمتر شد و این روند عادی انگاری رفتاری را موجب می شود.

وی افزود: علاوه بر این میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نیز در سطح عمومی استان حدود ۷۵ درصد و در اکثر اصناف از جمله نانوایی ها سطح رعایت در حد ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

موسوی گفت: عادی انگاری رفتار کرونایی احتمال ورود ما را به پیک موج سوم افزایش خواهد داد و با توجه به این که کشور این موج را پشت سر گذاشت، آسیب پذیری ما بیشتر خواهد شد.

وی افزود : بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، محدودیت های کرونایی همانند گذشته برای فعالیت اصناف و ترددهای شبانه وجود دارد و ضروری است که اعمال شود و مردم هم باید به صورت جدی رعایت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.