سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و ۴ شهرستان در شمال کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۱۴ ‌بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۳۳۷ ‌نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه در مورد آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۲ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶  هزار و  ۲۸۶  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و  ۸۰۳  نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۳هزار و  ۴۲۹  نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۹۵ هزار و  ۵۰۷  نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین  ۵۰۱۳‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 چهار شهرستان در شمال کشور وضعیت قرمز دارند

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و متاسفانه ۴ شهرستان در شمال کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن منتقل می‌شود و ذرات سبک‌تر ویروس تا ساعت‌ها در محیط پیرامون فرد ناقل باقی می‌ماند، گفت: نبود سیستم تهویه و جابه جایی هوا به ماندگاری و افزایش خطر انتقال ویروس دامن می‌زند. به همین علت از مردم می‌خواهیم از تردد در فضاهای سربسته و اماکن پرتردد مثل فروشگاه‌های بزرگ و اماکن خرید خودداری کنند.

 لاری از شهروندان خواست در صورت حضور در این اماکن حتما ماسک بزنند. فاصله ۱.۵ تا دو متر را از دیگران رعایت کرده و همچنان از برگزاری مهمانی و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

 

۱۲ دی ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته، آمار بستری شدگان را در بیشتر مناطق کشور به شدت کاهش داده و در صورتی که توصیه های بهداشتی رعایت شود این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند .

خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور رو به کاهش است و امیدواریم همین روند ادامه پیدا کند و همراهی مردم ادامه داشته باشد و بار بیمارستانها و سختی مدافعان سلامت به حداقل برسد.

 اگر مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند و دیگر با موج جدید این بیماری مواجه نخواهیم شد ؛ اما اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی نگیریم و به انجام اقداماتی نظیر رفتن به سفر و مهمانی روی آوریم، این آمار مجددا مانند قبل می‌شود و مطمئنا با پیک جدیدی از بیماران کرونایی روبرو خواهیم شد.

با اینکه روند شیوع بیماری در کشور رو به کاهش است اما نباید با عادی انگاری موجب بروز مجدد پیک بیماری شویم، چرا که پیک گذشته کرونا فشار بسیار زیادی به کادر بهداشت و درمان وارد کرد.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان ، اکنون در وضعیت جدیدی قرار گرفته‌ایم و امیدواریم با رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی این روند ادامه داشته باشد.

ویروس کرونا وابستگی به رفتارهای اجتماعی دارد و هر زمان که مردم مراعات کرده و در تجمعات حضور پیدا نکردند، بار بیماری کمتر شده است اما وقتی ساده انگاری شد، روند بیماری رو به افزایش می‌رود.

اتوبوس حامل ناقلان کرونا در ورودی گناباد متوقف شد

فرماندار گناباد گفت: اتوبوس حامل ۱۴ نفر از ناقلان ویروس کرونا عصر پنجشنبه قبل از ورودی این شهر در ایستگاه پلیس راه متوقف شد.

حامد قربانی افزود: عده‌ای از شهروندان گناباد با عنوان اردوی آموزشی چند روز قبل به شمال کشور سفر کرده بودند که هنگام بازگشت و ورود به شهرستان، بنا بر حساسیت‌های موجود نسبت به شیوع کرونا، از تمامی ۲۳ سرنشین اتوبوس حامل آنان تست کرونا گرفته شد که نتیجه آزمایش ۱۴ نفر مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این افراد از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی مجوز لازم گرفته بودند و سفر با وسیله نقلیه عمومی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد در آن مقطع امکان جلوگیری از این سفر وجود نداشت.

فرماندار گناباد گفت: همه این افراد بعد از شناسایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرنطینه شدند.

عادی‌پنداری خطر کرونا در جامعه بسیار خطرناک است

استاندار اردبیل با اشاره به عادی‌پنداری برخی افراد نسبت به خطر کرونا گفت: این افراد با ادعای اینکه کرونا مهار شده اقدام به برگزاری دورهمی و میهمانی کرده و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی مقید نیستند و این امری خطرناک است.

اکبر بهنامجو جمعه در دیدار با عوامل اجرایی طرح شهید سلیمانی در مسجد امام علی (ع) کارشناسان اردبیل افزود: بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان همچنان ثابت مانده و این امر مانعی برای بهبود وضعیت حاکم کرونا بر استان است.

وی اظهارکرد: کاهش تعداد بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان به منزله مهار کرونا نیست و باید با آگاه‌سازی مردم نسبت به این موضوع از عادی‌پنداری در خصوص کرونا جلوگیری کنیم.

 

۳۲ بیمار جدید کرونایی در استان اردبیل بستری شده و ۲ نفر جان باختند

 

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته ۳۲ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری شده و ۲ نفر جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به نارنجی شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از حدود ۲ هفته پیش اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار و ۲۸۵ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، با بستری شدن ۲۴۵ بیمار مبتلا به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان به میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

شیوع کرونا در این استان پس از ۲ ماه اوج در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید.۱۹ در استان در حال کاهش است.

هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

شمار بستری‌های کرونایی در زنجان به کمتر از ۲۰۰ مورد رسید

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی کاهش ابتلا به کرونا در استان ۱۹۱ بیمار در بیمارستان‌های استان زنجان بستری هستند که ۱۲ مورد از این آمار مربوط بستری های روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۴۲ هزارو ۱۲۱ نفر رسیده است.

 

رتبه دوم ملی عدم فوت کرونایی استان بوشهر شکست

 

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: با فوت فرد ۴۱ ساله بوشهری رتبه دوم ملی عدم فوت کرونایی این استان شکست و نخستین فوت پس از ۱۰ روز ثبت شد.

سعید کشمیری اعلام کرد: براساس آمار وزارت بهداشت از اول  تا ۱۰ دی‌ماه استان بوشهر با شش روز بدون فوتی ناشی از کرونا  رتبه دوم کشوری را کسب کرده بود.

 

افراد مشکوک به کرونا در گیلان به ۳۹ مرکز جامع سلامت مراجعه کنند

 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: افراد دارای علایم مشکوک به کرونا به مراکز منتخب خدمات جامع سلامت که ویژه غربالگری بیماران است، مراجعه کنند و نیازی به حضور آنان در بیمارستان ها نیست.

دکتر مسعود نوروزی اظهار داشت: ٣٩ مرکز منتخب خدمات جامع سلامت برای ارایه خدمات به بیماران مبتلا یا مشکوک به بیماری کووید ١٩ در شهرستان های مختلف استان گیلان فعال است.

وی با بیان اینکه این مراکز ۱۶ ساعته از ساعت "هشت صبح تا ١٢ شب"آماده ارایه خدمات رایگان هستند،  اضافه کرد: آدرس این مراکز در سایت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان قابل مشاهده است.

 

 ۶۵۰ پرستار کردستانی به کرونا مبتلا شدند

 

عضو هیات نظام پرستاری سنندج گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۵۰ نفر از کادر پرستاری استان به این ویروس مبتلا شده‌ و یک نفر نیز به جمع شهدای مدافع سلامت پیوسته است.

لقمان شریفی اظهار داشت: از زمان شیوع این ویروس نظم شغلی کادر پرستاری با اختلال مواجه شده و در بعضی مراکز درمانی، مرخصی استعلاجی همکاران بدلیل ابتلا به کرونا باعث فشار کاری مضاعف بر سایرین شده است.

وی افزود: با وجود تمام این مشکلات کادر پرستاری همچنان با تلاشی مثال زدنی در خدمت بیماران هستند، ضمن اینکه تعداد زیادی از پرسنل نیز بدلیل خدمت در بخش‌های کرونا چندین ماه است در قرنطینه خانوادگی ‌بسر می‌برند.

 

آمار روزانه فوت کرونا در استان همدان به صفر نزدیک شد

 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کاهش چشمگیر آمار روزانه فوتی های کرونا در استان، گفت که یک بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد.

«آمار روزانه فوت بیماران کرونایی استان همدان که در پیک سوم شیوع ویروس به میانگین ۱۵ نفر رسیده بود، در روزهای اخیر و با توجه به همراهی و همکاری مطلوب مردم در اجرای محدودیت ها و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با کاهشی چشمگیر، تک رقمی و به صفر نزدیک شده است.»

 

کلانشهر مشهد در وضعیت زرد قرار می‌گیرد

 

کلانشهر مشهد با کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از روز شنبه ۱۳ دی ماه در وضعیت زرد قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۳۰ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت زرد قرار دارند که با قرار گرفتن مشهد در این وضعیت این تعداد به ۳۱ شهرستان افزایش می یابد.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: پیش از این مشهد در شرایط نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار داشت که اینک شاهد کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان سرپایی و بیماران کرونایی بستری شده در این کلانشهر هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های انجام شده یک یا ۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد قرار می‌گیرند.

 

پذیرش ۱۹ نفر با علائم بیماری کرونا در مراکز درمانی قم

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از پذیرش ۱۹ نفر با علائم بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته درمراکز درمانی این استان خبر داد.

محمدرضا قدیر دراین رابطه اظهار داشت:  ازاین تعداد ۱۳ نفر در بیمارستانهای استان قم بستری و تحت مراقبت قرار گرفتند و ۲۸ نفر نیز ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه کل بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی قم  ۱۱۹ نفر می باشد ، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ بیمار بدحال نیز تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه طی ۲۴ سال گذشته فوتی های مربوط به بیماران کرونایی در این استان به صفر رسید.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان  از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار دارد.

 

کرونا ۲ کرمانشاهی دیگر را به کام مرگ کشاند

 

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۲۶ نفر رسید.

مهدی محمدی روز جمعه افزود: این ۲ نفر در شهرستان کرمانشاه فوت کردند.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار مثبت بستری و ۶۹ بیمار مثبت سرپایی شناسایی شدند.  

محمدی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۴۰ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۹ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

هم اکنون ۱۷۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

استان کرمانشاه از نظر کرونا در وضعیت زرد قرار گرفت

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد تمام شهرستان‌های استان هم اکنون از نظر کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز چهارشنبه با قدردانی از همراهی و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: روند شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه کاهشی است اما وضعیت خوب کنونی در استان پایدار نیست و احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

وی اظهار داشت: پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم بیماری در کرمانشاه از چند هفته گذشته شاهد سیر کاهشی شیوع بیماری در  استان هستیم.

او گفت: با اعمال محدودیت ها و رعایت جدی پروتکل ها، پس از  گذشت ۱۰۵ روز بار دیگر میزان فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان کرمانشاه به صفر رسید که جای خوشحالی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه : همچنان محدودیت تردد شبانه در شهرهای استان اعمال می شود و در شرایط زرد شیوع بیماری کرونا مشاغل گروه یک، ۲ و سه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.  

 

آمار روزانه فوت کرونا در استان همدان به صفر نزدیک شد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کاهش چشمگیر آمار روزانه فوتی های کرونا در استان، گفت که یک بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد.

«آمار روزانه فوت بیماران کرونایی استان همدان که در پیک سوم شیوع ویروس به میانگین ۱۵ نفر رسیده بود، در روزهای اخیر و با توجه به همراهی و همکاری مطلوب مردم در اجرای محدودیت ها و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با کاهشی چشمگیر، تک رقمی و به صفر نزدیک شده است.»

«محمد طاهری» روز جمعه افزود: با احتساب این یک مورد، آمار مجموع جانباختگان کرونایی استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به یک هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

وی با تشریح وضعیت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذاشته  ۲۴۲ مورد بوده که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی و  ۱۴ بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۴ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۱۲ نفر رسید.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۵۸، بهار ۵۶۰، تویسرکان۶۰۴، رزن ۳۹۱، درگزین ۱۶۹، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۱۸ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۳۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۴در نهاوند و سه هزار و ۷۴۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان ابتدای هفته جاری در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که پنج شهرستان «همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«سیدسعید شاهرخی» افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان جزو  ۹ استان کشور است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد.

 

محدودیت‌های کرونایی در خوزستان براساس وضعیت زرد اعمال می‌شود

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان گفت: براساس شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا از روز شنبه ۱۳ دی ماه جاری محدودیت‌های کرونایی برای سراسر استان و ادارات مطابق با وضعیت زرد اعمال می‌شود.

رضا نجاتی روز جمعه اظهار داشت: در حال حاضر استان خوزستان در شرایط زرد کرونا قرار دارد و اهواز که اوایل هفته گذشته وضعیت نارنجی داشت نیز به شرایط زرد تبدیل شد.

وی افزود: در سراسر استان از روز شنبه ۲ سوم کارمندان ادارات باید در محل کار حاضر شوند، اما ادارات و نهادهایی که خدمات آن‌ها ضروری است باید به صورت صد در صد فعال باشند.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان بیان کرد: ساعت کار ادارات در شهرستان اهواز از هشت صبح تا ۱۳:۳۰ و در دیگر شهرستان‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ است.

وی گفت: مشاغل گروه یک، ۲ و سه در سراسر استان می‌توانند فعالیت داشته باشند و تردد همچنان از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع است علاوه بر این تردد خودروهای پلاک بومی به خارج از اهواز و ورود پلاک‌های غیر بومی به اهواز نیز با محدودیت رو به رو است.

نجاتی بیان کرد: شرایط و وضعیت زرد امروز در استان به معنی پایان بیماری نیست بلکه با هر اهمال و غفلتی استان به سرعت به وضعیت قرمز تبدیل می‌شود لذا از مردم می‌خواهیم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدیت به خرج دهند.

وی با تاکید بر استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات گفت: مراسم عروسی و ترحیم همچنان ممنوع است و سعی شود که افراد خودشان در مراسم‌ و مکان‌های شلوغ قرار نگیرند و دوری کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و سرما می‌تواند روی این بیماری تاثیرگذار باشد لازم است که مراقبت بیشتری داشته باشند و از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: هشدار جدی ما به مردم این است که بیماری تمام نشده بلکه کاهش یافته است و در واقع ویروس همچنان در کمین است  وهر جا که ما کوتاهی کنیم ما را غافلگیر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.