طبق تازه ترین توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۰۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۸ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹در کشور شناسایی و ۷۵۲ نفر در مراکز بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار و ۵۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری اظهارداشت: شواهد نشان می دهد مصرف کنندگان محصولات دخانی مبتلا  به بیماری کوید ۱۹ عوارض شدیدتری را تجربه می کنند و میزان مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در میان این افراد بیش از سایرین است. همچنین خانواده این عزیزان به واسطه مواجهه مستقیم و طولانی با دود دست دوم مواد دخانی دارای ریسک خطر بالاتری نسبت به ابتلا به بیماری هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ ما از مردم عزیز تقاضا داریم ضمن خودداری از استعمال هرگونه مواد دخانی از قبیل قلیان، سیگار، پیپ و غیره چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی از حضور در اماکن مصرف و عرضه دخانیات از جمله  قلیان‌سراها و اتاقک‌های سیگار که موجب انتقال ویروس می شود به طور جد خودداری کنند.

وی همچنین گفت: تا کنون ۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این روزها و با کاهش شمار مبتلایان و فوتی های کرونا، حال ایران به جز استان مازندران خوب است، محدودیت های کرونایی و رعایت دستورالعمل ها باعث شده تا مردم اندکی از دوران سخت همه گیری این ویروس فاصله بگیرند.

هرچند اکنون اغلب شهرها به رنگ نارنجی و زرد کرونایی درآمده اند و از بحران بیماری کووید ۱۹ خارج شده ایم اما مسوولان و کادردرمان همچنان از غفلت نکردن، فاصله گذاری، استفاده از ماسک و حذف دورهمی ها می گویند تا این وضعیت شکننده بار دیگر دامنمان را نگیرد.

در این میان نقاطی هم هستند که شرایط قرمز کرونایی را تجربه می کنند از جمله بابل در استان مازندران که بنا به اظهارات مسوولان و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزاری دورهمی‌های شب یلدا و اجرای ناقص محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی عامل افزایش بستری بیماران کرونایی و قرار گرفتن بابل در موج سوم کرونایی است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید در بیمارستان های تحت مدیریت این دانشگاه بستری شدند و مجموع بیماران بستری کرونایی این شهرستان نیز به عدد ۲۱۱ نفر رسیده که در چهار ماه اخیر بی سابقه بوده است.

ستاد مقابله با کرونای بابل از امروز پنجشنبه تمامی آرامستان های شهرستان بابل را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده این در حالی است که پیش از این فقط در اسفند ماه سال ۹۸ و تیرماه امسال با توجه به شرایط قرمز کرونایی چنین محدودیت وضع شد. 

شهرداری بابل هم با صدور اطلاعیه‌ای ۲ آرامستان بزرگ "معتمدی" و "گله محله" را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده و از ورود شهروندان به این آرامستان‌های شهر جلوگیری خواهد شد. 

بخشدار نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی هم اعلام کرد: با توجه به قرمز بودن وضعیت شهرستان و به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا ، ورود خودرو با پلاک غیربومی به این بخش ممنوع شده است.

سهیل جانی پور افزود: در یک هفته گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست بین اهالی روستاهای  بخش نارنجستان توزیع شده است.

وی با اعلام اینکه نظارت بر اماکن گردشگری در بخش نارنجستان در حال انجام است، گفت : به دلیل وضعیت قرمز سطح شهرستان سوادکوه شمالی و به منظور جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری کرونا، مجموعه های گردشگری همچون سدبرجستانک و جنگل اندرگلی را به روی گردشگران و مسافران بسته ایم. در این طرح اقامتگاه های بومگردی هم همکاری های لازم را داشته اند و مراکز ها تعطیل است.

فرماندار قائمشهر هم با اعلام این که وضعیت کرونایی این شهرستان نارنجی است و در هشدار افزایشی شیوع ویروس قرار دارد ، گفت که اکنون ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های قائمشهر بستری هستند.

یحیی یوسف پور افزود: آمار بیماران بستری نسبت به اوایل آذر و یک هفته پس از اجرای طرح جامع محدودیت های هوشمند کرونایی ۲ برابر شده و به ۸۱ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد : تنها با خروج شهرستان از وضعیت نارنجی و رسیدن به وضعیت زرد و سفید است که می تواند چرخ های اقتصاد شهرستان را بار دیگر به حرکت درآورد در حالی که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد و یا قرمز شود ، ۸۰ درصد از کسب و کارهای شهرستان به تعطیلی کشیده می شود که به زیان همه از جمله اصناف است.

فرماندار نوشهر نیز از تشدید نظارت بر اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت که این اقدام در پی افزایش آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان به اجرا گذاشته شده است.

سعید یزدانی افزود : با توجه به وضعیت نارنجی کرونایی حاکم بر نوشهر ، فعالیت کسب و کارهای غیر سطح یک دارای محدودیت است و گروه های نظارتی هم بشدت با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهند کرد.

وی افزود : همچنین نسبت به هرگونه تخلف کرونایی به اتحادیه های صنفی هشدار داده شده است چون هرگونه کوتاهی در رعایت محدودیت ها و پروتکل ها شهرستان را از وضعیت نارنجی به قرمز می رساند و طبیعی است که در آن صورت تمامی کسب و کارها غیر از سطح یک تعطیل می شود که نتیجه آن علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان ، ضرر و زیان بیشتر کسبه خواهد بود.

 

وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور

 

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی دیروز تا صبح امروز پنجشنبه به تخت های بستری بیمارستان ها انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی گفت : با مرگ ۲ بیمار کووید ۱۹  در ۲۴ ساعت گذشته  مجموع جانباختگان  این بیماری در البرز به ۲ هزارو ۶۰۵ نفر رسید.

بنا به گفته سرپرست فرمانداری فیروزکوه وضعیت کرونایی این شهرستان از نارنجی خارج و با تلاش شبانه روزی مدیران ادارات مربوطه وضعیت کرونایی این شهرستان زرد شد و برای پایداری این شرایط نیازمند همراهی مردم هستیم.

ابوالقاسم مهری افزود: در طرح شهید سلیمانی اقدامات خوبی در مناطق روستایی و شهری فیروزکوه صورت گرفت و باید تلاش کرد این وضعیت پایدار بماند.

در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در شهرستان مهاباد ثبت نشده است این مطلب را مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۱ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

امیر بهزاد افزود: در این مدت ۳۰۵ مبتلای قطعی به کرونا نیز جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۹۵ نفر شهروند مهاباد و ۱۰ نفر نیز ساکن سایر شهرهای کشور هستند اما محل تولد آنها مهاباد بوده است.

با توجه به اینکه براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: تا ۱۶ دی ماه ۱۶۳ هزار و ۹۳۵ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۴ هزار و ۲۷۷ مورد اعلام شده است و در این مدت یک هزار و ۳۰۲ نفر جان باخته اند.

مریم کوشکی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۱ هزار و ۴۶۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ ۱۰۲ هزار و۸۰۳ مورد منفی بوده است.

وضعیت استان هرمزگان نیز هم اکنون از نظر شیوع و ابتلا به کرونا در رده بندی زرد رنگ (خطر کمتر) قرار گرفته ، اما مسوولان اعلام کرده اند که این شرایط بسیار ناپایدار بوده و در صورت بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی، باید منتظر اوج گیری دوباره کرونا در این استان باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: درزمان حاضر ۸۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به سیر نزولی فوتی های کرونا در هرمزگان در هفته های اخیر، اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری تاکنون تنها یک مورد فوتی کرونا در استان ثبت شده و در مجموع از ابتدای دی ماه تا ۱۷ همین ماه، ۱۰ روز بدون فوتی کرونا در هرمزگان داشته ایم.

وی مجموع فوتی های کرونا در هرمزگان را ۹۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: متاسفانه با وجود کاهش فوتی های کرونا، شمار مبتلایان بستری در استان به دلیل بی توجهی برخی از مردم به پروتکل های بهداشتی، در شبانه روز گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

از اردبیل هم خبر رسیده که پس از چند روز روند نزولی، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در این استان کاهش یافته است و هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در ادامه وضعیت نارنجی شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان با ۲۸۳ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۲۰ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از جان باختن هفت فرد مبتلا در این استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۰۸ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته و به ۶۰ نفر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که این آمار ۷۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است و با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی هم گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان با افزایش ۱۹۵ نفری طی ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۰۰ هزار و ۱۸ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، سه هزار و ۳۷۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که سه نفر از این تعداد، مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

وی ادامه داد: میزان فوتی های ناشی از کرونا به تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است که این امر می تواند نشان دهنده روند درمانی مناسب و البته بیماریابی خوب باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۰۸ بیمار مبتلا به سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری بوده که از این تعداد، ۲۰۳ نفر مشکوک و ۲۰۵ نفر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ بوده و  ۱۴۴ نفر نیز در مراکز درمانی آذربایجان غربی تحت مراقبت های ویژه هستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت که با شناسایی ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۷۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: همچنین با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به یک هزار و ۴۲۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱ مورد بوده که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی و هشت بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۵ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

رییس امور عشایری شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب هم درباره وضعیت شیوع کرونا در میان عشایر گفت: پایش‌های انجام شده از ۱۸۴ خانوار با جمعیت ۷۶۰ نفری عشایر مستقر در قصرشیرین نشان می‌دهد که تاکنون موردی از ابتلای این قشر مولد به ویروس کرونا در این شهرستان نداشته‌ایم.

شهریار بهرامی افزود: دوری جمعیت عشایری از شهر و رفت و آمد بسیار کم آن ها به  داخل شهر و سبک زندگی سالم و تعذیه مناسب و زندگی در دامن طبیعت از عوامل موثر پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه عشایری است.

 

۱۱۲ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از بستری بودن ۱۱۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان خبر داد.

محمدرضا قدیر، بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به هجدهم دی ماه در مجموع ۱۹ تن با علائم مشکوک به کرونا پذیرش شدند.

وی افزود: از این بین ۱۷ بیمار در یکی از مراکز درمانی قم بستری و ۱۵ بیمار کرونایی نیز با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته یکی از مبتلایان به کووید ۱۹ در قم جان خود را از دست داد و حال ۱۴ بیمار دیگر نیز وخیم است.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه امسال در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی‌ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار گرفت.

 

آمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مهاباد ثابت ماند

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هم‌اکنون ۲۱ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

امیر بهزاد روز پنج‌شنبه افزود: از مجموع بستری‌شدگان در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان ۱۰ نفر مبتلا، ۶ نفر در بخش آی‌سی‌یو و ۲ نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند که حال عمومی مناسبی ندارند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در این شهرستان ثبت نشده است، گفت: در این مدت ۳۰۵ مبتلای قطعی به کرونا نیز جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۹۵ نفر شهروند مهاباد و ۱۰ نفر نیز ساکن سایر شهرهای کشور هستند اما محل تولد آنها مهاباد بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان مهاباد تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۰۴ مورد مبتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

 

تعداد جان‌باختگان کرونا در لرستان به یک هزار و ۳۰۲ نفر رسید

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک هزار و ۳۰۲ نفر از شهروندان این استان تا ۱۶ دی ماه به دلیل ابتلای قطعی به کرونا جان‌ باخته‌اند.

مریم کوشکی روز پنجشنبه بیان کرد: تا ۱۶ دی ماه ۱۶۳ هزار و ۹۳۵ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۴ هزار و ۲۷۷ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۱ هزار و ۴۶۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ ۱۰۲ هزار و۸۰۳ مورد منفی بوده است.

در آزمایش مخاطی کرونا (پی سی آر)، تکنسین یک سوآب پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون دهان و بینی قرار داده و آن را حرکت می دهد، سپس سوآب را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

یک نفر دیگر در کرمانشاه قربانی کرونا شد

 

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این استان در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ داشته است، گفت: تعداد جانباختگان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون هزار و ۴۳۱ نفر بوده است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه گفت:‌ با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان هرسین، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۲۹ نفر رسید.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۴۴ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۴۰ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ بستری و ۵۲ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: هم اکنون ۱۶۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

سیر بیماری کووید ۱۹ در کرمانشاه نزولی است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه در هفته‌های اخیر سیر بیماری کووید ۱۹ در استان نزولی بوده و تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر در اثر ابتلای قطعی به کرونا کاهش یافته است.

دکتر محمودرضا مرادی روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا افزود: تلاش و زحمات تمام همکاران در مدت اوج بیماری و در مدیریت کووید ۱۹ در استان بسیار قابل تقدیر است و باوجود کمبودها، مشکل جدی در زمینه مقابله با کرونا مواجه نبودیم.  

وی اظهار داشت: اما باید آمادگی مواجهه با پیک بعدی بیماری را داشته باشیم، چرا که با وجود تاکید دانشگاه علوم پزشکی در خصوص لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و هشدارهایی که در این زمینه به شهروندان داده می شود، متاسفانه هم اکنون استان از لحاظ کاری، اجتماعی،  روحی و روانی به شرایط عادی بازگشته است.

 

بستری ۳۵ و فوت هفت تن بر اثر کرونا در اردبیل

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از بستری ۳۵ نفر در بیمارستان و جان باختن هفت نفر بر اثر کرونا در این استان حکایت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه گفت: در ادامه وضعیت نارنجی شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان با ۲۸۳ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۲۰ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: تاکنون یک‌هزار و ۳۰۸ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

او  با اشاره به نارنجی شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از حدود سه هفته پیش اضافه کرد: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته و به ۶۰ نفر کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که این آمار ۷۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

وی از ترخیص ۲۴ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

دکتر حبیب‌زاده ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری در استان در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.

وی هشدار داد: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به تثبیت و کاهش جزیی شیوع کرونا در استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

شیوع کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه اوج در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید.۱۹ در استان در حال کاهش است.

هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

۶ هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی یک هفته پیش پس از ۸۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

۴۲ بیمار کووید ۱۹ به تخت های بستری البرز انتقال یافت

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی دیروز تا صبح امروز پنجشنبه به تخت های بستری بیمارستان ها انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی به خبرنگاران گفت : با پذیرش این افراد شمار کل بستری شدگان بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲۹ هزارو ۷۶ نفر در البرز رسیده است.

رییس  دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: اکنون ۳۲۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز بستری و تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۶ هزار بیمار کووید ۱۹ پس از بهبودی از بیمارستان های استان البرز ترخیص شده اند.

فتحی گفت: با مرگ ۲ بیمار کووید ۱۹  در ۲۴ ساعت گذشته  مجموع جانباختگان  این بیماری در البرز به ۲ هزارو ۶۰۵ نفر رسید.

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

شمار مبتلایان به کرونا در استان همدان به ۹ هزار و ۸۷۳ نفر رسید

 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۷۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به یک هزار و ۴۲۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱ مورد بوده که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی و هشت بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۵ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۵۹، بهار ۵۶۲، تویسرکان ۶۰۸، رزن ۳۹۵، درگزین ۱۷۳، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۲۲ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۴۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۰۲ در نهاوند و سه هزار و ۷۶۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که براساس گزارش معاون وزیر بهداشت در ستاد ملی کرونا، تمامی شهرستان‌های این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

«سیدسعید شاهرخی» اظهار داشت: با توجه به بهبود وضعیت استان همدان، محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح تنها در شهرستان‌های همدان و ملایر اجرا و از دوربین های هوشمند ترافیکی برای نظارت و اعمال قانون متخلفان استفاده می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز دراین جلسه گفت: بیماران بستری مشکوک و مثبت کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان در حال حاضر به ۳۲۰ نفر رسیده است.

به گفته رشید حیدری مقدم، میزان ابتلای روزانه به کرونا به ۱۰ مورد مثبت در بستری ها ، ۵۵ مورد مثبت در بیماران سرپایی و شمار فوتی های کرونایی استان نیز در هفته گذشته به میانگین روزانه ۲.۵ نفر کاهش یافته است.

«آمار روزانه فوت بیماران کرونایی استان همدان که در پیک سوم شیوع ویروس به میانگین ۱۵ نفر رسیده بود، در روزهای اخیر و با توجه به همراهی و همکاری مطلوب مردم در اجرای محدودیت ها و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با کاهشی چشمگیر، تک رقمی شده است.»

 

۸۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۸۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان روزشنبه پنجشنبه با اشاره به سیر نزولی فوتی های کرونا در هرمزگان در هفته های اخیر، اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری تاکنون تنها یک مورد فوتی کرونا در استان ثبت شده و در مجموع از ابتدای دیماه تا ۱۷ همین ماه، ۱۰ روز بدون فوتی کرونا در هرمزگان داشته ایم.

وی مجموع فوتی های کرونا در هرمزگان را ۹۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: متاسفانه با وجود کاهش فوتی های کرونا، شمار مبتلایان بستری در استان به دلیل بی توجهی برخی از مردم به پروتکلهای بهداشتی، در شبانه روز گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

نورزیان تصریح کرد: اگرچه وضعیت استان هرمزگان هم اکنون از نظر شیوع و ابتلا به کرونا در رده بندی زرد رنگ (خطر کمتر) قرار گرفته ، اما این شرایط بسیار ناپایدار بوده و در صورت بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی، باید منتظر اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان باشیم.

وی با تاکید بر مراجعه به هنگام افراد مشکوک به کرونا به مراکز درمانی، گفت: مراجعه دیرهنگام می تواند فرصت طلایی برای درمان را از بین ببرد و افراد با علایم مشکوک شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز باید هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.